České dráhy: Fakta a mýty
Aktuálně.cz publikovalo stručný popis podezřelých momentů financování Českých drah. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský reagoval textem, který má popis vyvrátit. Jeho interpretace známých skutečností však nejsou důvěryhodné.
12 miliard od Řebíčka
České dráhy odmítají tvrzení, podle kterého jim sněmovna a vláda v roce 2008 přidělily mimořádnou dotaci ve výši 12 miliard korun na nákup nových vozů. Dráhy tvrdí, že peníze sice dostaly, nešlo však o dotaci, ale o prodej části pozemků, budov a technologického vybavení.
Ve skutečnosti šlo o skrytou dotaci. Zmíněný nemovitý majetek odkoupila od státní akciové společnosti České dráhy státní organizace SŽDC. Šlo o vyvedení mimořádné finanční částky ze státního rozpočtu.
Miliardy bez soutěže
České dráhy nepřímo odmítají tvrzení, že zmíněných 12 miliard korun utratily za nákup nových vozidel v neprůhledných veřejných soutěžích, kterých se zpravidla zúčastnil jediný zájemce.
Databáze veřejných zakázek ukazuje například zakázku na dodávku 17 řídících vozů z roku 2009. Do vyjednávacího řízení bez zveřejnění byla pozvána pouze firma Pars Nova, které České dráhy zaplatily 363,8 milionu bez DPH. Existuje celá řada příkladů, které dobře shrnuje jediný údaj: Za dodávky vozidel pro České dráhy inkasovala v roce 2009 celkem deset miliard korun firma Pars Nova a další podniky ze skupiny Škoda Transportation.
Státní záruka na deset let
České dráhy nesouhlasí s tvrzením, že Fischerova vláda schválila koncem roku 2009 smlouvu, která drahám zaručuje každoroční dotaci 13 miliard korun v letech 2010-2019.
Kontrolní zpráva NKÚ z července 2010 ovšem uvádí, že v roce 2009 inkasovaly dráhy na dotacích od státu a krajů 13 miliard korun. Zároveň zpráva připomíná, že ministerstvo dopravy „uzavřelo s Českými drahami bez zadávacího řízení smlouvu na zajišťování dopravních potřeb státu s dobou platnosti 2010-2019, a v podstatě tím zafixovalo stávající systém na dobu deseti let; ve smlouvě dohodlo i podmínku odkupu kolejových vozidel Českých drah, přestože tato podmínka může omezovat účast zájemců v budoucích zadávacích řízeních, které může ministerstvo dopravy podle smlouvy vyhlásit do výše 75 % sjednaných výkonů“.
Dvakrát denně do Mnichova
České dráhy zpochybňují tvrzení, že Německo nepustilo soupravy Railjet na své dráhy a argumentují tím, že „tyto soupravy obsluhují linku do Mnichova a zajíždějí i do Stuttgartu a Frankfurtu nad Mohanem“.
V tomto bodě je pravda, že podle aktuálního jízdního řádu rakouských drah ÖBB jezdí denně z Vídně do Mnichova dvě soupravy Railjet (RJ 260 a RJ 262), jedna souprava (RJ 261) absolvuje stejnou trasu během prázdnin. Němci tedy pustili 2-3 soupravy na 191 kilometrů svých železnic. Vztahy mezi národními železničními společnostmi vyžadují reciprocitu, přesto Rakušané prosadili v jednání s německou stranou minimum.
Šest miliard za Railjety
České dráhy tvrdí, že nekoupily 16 souprav Railjetů dráže, než platily rakouské dráhy.
Podle databáze veřejných zakázek chtějí České dráhy zaplatit za 16 souprav 200,5 milionů eur bez DPH. V korunách a po započtení DPH jde o částku překračující šest miliard korun.
Na jednu soupravu platí České dráhy 12,53 milionu eur bez DPH. Rakouské dráhy ÖBB tvrdí, že za jednu soupravu zaplatily 12,15 milionu eur
Česká strana přitom převzala část zakázky na 67 Railjetů, kterou daly rakouské dráhy firmě Siemens v roce 2008. Rakouská veřejnost Railjety kritizuje, kritiku podpořilo i několik nehod z poslední doby Například letos 21. února ztratil jeden Railjet poblíž Tullnu dveře. Ztrátu odhalil až regionální vlak, který do dveří o pár minut později narazil. Rakušané tedy předali Čechům zakázku na 16 souprav, pro které už neměli využití a které nikdo jiný nechtěl. Češi přesto zaplatili vyšší částky.
Podle zprávy z konce května 2013 (Česká televize) se zatím realizuje dodávka sedmi souprav, dalších devět souprav chtějí České dráhy objednat v nejbližší době.
12 miliard od Řebíčka
České dráhy odmítají tvrzení, podle kterého jim sněmovna a vláda v roce 2008 přidělily mimořádnou dotaci ve výši 12 miliard korun na nákup nových vozů. Dráhy tvrdí, že peníze sice dostaly, nešlo však o dotaci, ale o prodej části pozemků, budov a technologického vybavení.
Ve skutečnosti šlo o skrytou dotaci. Zmíněný nemovitý majetek odkoupila od státní akciové společnosti České dráhy státní organizace SŽDC. Šlo o vyvedení mimořádné finanční částky ze státního rozpočtu.
Miliardy bez soutěže
České dráhy nepřímo odmítají tvrzení, že zmíněných 12 miliard korun utratily za nákup nových vozidel v neprůhledných veřejných soutěžích, kterých se zpravidla zúčastnil jediný zájemce.
Databáze veřejných zakázek ukazuje například zakázku na dodávku 17 řídících vozů z roku 2009. Do vyjednávacího řízení bez zveřejnění byla pozvána pouze firma Pars Nova, které České dráhy zaplatily 363,8 milionu bez DPH. Existuje celá řada příkladů, které dobře shrnuje jediný údaj: Za dodávky vozidel pro České dráhy inkasovala v roce 2009 celkem deset miliard korun firma Pars Nova a další podniky ze skupiny Škoda Transportation.
Státní záruka na deset let
České dráhy nesouhlasí s tvrzením, že Fischerova vláda schválila koncem roku 2009 smlouvu, která drahám zaručuje každoroční dotaci 13 miliard korun v letech 2010-2019.
Kontrolní zpráva NKÚ z července 2010 ovšem uvádí, že v roce 2009 inkasovaly dráhy na dotacích od státu a krajů 13 miliard korun. Zároveň zpráva připomíná, že ministerstvo dopravy „uzavřelo s Českými drahami bez zadávacího řízení smlouvu na zajišťování dopravních potřeb státu s dobou platnosti 2010-2019, a v podstatě tím zafixovalo stávající systém na dobu deseti let; ve smlouvě dohodlo i podmínku odkupu kolejových vozidel Českých drah, přestože tato podmínka může omezovat účast zájemců v budoucích zadávacích řízeních, které může ministerstvo dopravy podle smlouvy vyhlásit do výše 75 % sjednaných výkonů“.
Dvakrát denně do Mnichova
České dráhy zpochybňují tvrzení, že Německo nepustilo soupravy Railjet na své dráhy a argumentují tím, že „tyto soupravy obsluhují linku do Mnichova a zajíždějí i do Stuttgartu a Frankfurtu nad Mohanem“.
V tomto bodě je pravda, že podle aktuálního jízdního řádu rakouských drah ÖBB jezdí denně z Vídně do Mnichova dvě soupravy Railjet (RJ 260 a RJ 262), jedna souprava (RJ 261) absolvuje stejnou trasu během prázdnin. Němci tedy pustili 2-3 soupravy na 191 kilometrů svých železnic. Vztahy mezi národními železničními společnostmi vyžadují reciprocitu, přesto Rakušané prosadili v jednání s německou stranou minimum.
Šest miliard za Railjety
České dráhy tvrdí, že nekoupily 16 souprav Railjetů dráže, než platily rakouské dráhy.
Podle databáze veřejných zakázek chtějí České dráhy zaplatit za 16 souprav 200,5 milionů eur bez DPH. V korunách a po započtení DPH jde o částku překračující šest miliard korun.
Na jednu soupravu platí České dráhy 12,53 milionu eur bez DPH. Rakouské dráhy ÖBB tvrdí, že za jednu soupravu zaplatily 12,15 milionu eur
Česká strana přitom převzala část zakázky na 67 Railjetů, kterou daly rakouské dráhy firmě Siemens v roce 2008. Rakouská veřejnost Railjety kritizuje, kritiku podpořilo i několik nehod z poslední doby Například letos 21. února ztratil jeden Railjet poblíž Tullnu dveře. Ztrátu odhalil až regionální vlak, který do dveří o pár minut později narazil. Rakušané tedy předali Čechům zakázku na 16 souprav, pro které už neměli využití a které nikdo jiný nechtěl. Češi přesto zaplatili vyšší částky.
Podle zprávy z konce května 2013 (Česká televize) se zatím realizuje dodávka sedmi souprav, dalších devět souprav chtějí České dráhy objednat v nejbližší době.