Legendární tanečnice Joséphine Baker v pařížském Panteonu

15. 12. 2021 | 16:30
Přečteno 2079 krát
Původně Američanka, stala se Francouzkou, šířila kulturu a svobodu Francie po světě.

Nedávno byla do pařížského Panteonu za nejvyšších státních poct, včetně projevu prezidenta Macrona a za účasti stovek lidí na ulici, uložena rakev Joséphine Bakerové pokrytá francouzskou vlajkou a jejími pěti vyznamenáními.



Černoška, původně Američanka, která se asimilovala ve Francii, stala se Francouzkou se vším všudy a šířila slávu Francie a její kultury, emancipovanosti a názorové svobody po světě. „Byla ztělesněním francouzského ducha,“ řekl Macron. A letitého modelu úspěšné francouzské integrace přistěhovalců, dodejme.

Pocházela z nuzného rasistického prostředí jihu Ameriky, vypracovala se jako Francouzka ve hvězdu světového formátu. Tanečnice, zpěvačka, herečka, aktivní členka odboje za 2.války i bojovnice proti všem možným formám rasismu a vůbec nenávisti mezi lidmi.

To uložení do Panteonu, jež je nejvyšší poctou, jaké se ve Francii může někomu dostat, má výrazně politickou rovinu, vázanou na francouzskou současnost a dokonce na nadcházející prezidentskou volbu.

Francie zemí přistěhovalců podobně jako USA

Francie je nejméně sto padesát let zemí masového přistěhovalectví, nejdříve a po dlouhou dobu ze zemí Evropy, později Asie, Maghrebu a nejnověji subsaharské Afriky. Po celou dobu jí víceméně fungoval integrační model, kdy všichni, kdo se tam stěhovali, především za prací a mnozí i za svobodou jako azylanti před politickou represí, se snažili stát stoprocentními občany Francie.

Ta země nepěstovala na rozdíl od anglosaského světa žádné národnostní skupiny a dětem přistěhovalců nabízela díky kvalitnímu a jednotnému školství sociální vzestup. Meritokracie je pojem, který se tam v této souvislosti často skloňuje. Imigranti o své vůli přijímali francouzský způsob života, stolování, kultury. Přijetí do francouzské náruče pro ně znamenalo vejít do vysněné civilizace. Včetně úpravy jména. Francie jako tavící kotlík, pověstný americký „melting pot“. V tom se jako jediná země Evropy podobá USA. Je to taky jediná země, odkud kvůli hladu a bídě neemigrovala před válkou část obyvatel do USA.

Kolik jmen francouzské kultury bylo buď sami přistěhovalci nebo jejich dětmi: zpěváci Yves Montand (Ital), Aznavour (Armén), všichni možní výtvarníci Picasso, Juan Gris (Španělé), Modigliani (Ital), Chagall (přišel z dnešního Běloruska), Brancussi (Rumun), van Gogh (Nizozemec). Kupka nebo Šíma (Češi) i Štefánik (francouzský důstojník, původem z dnešního Slovenska).

Ten výčet by měl stovky jmen. Všichni té zemi něco přinesli a všichni se po určité době cítili, chovali a mluvili jako Francouzi. Nakonec i prezident Sarkozy byl synem maďarského otce, který emigroval po válce do Francie. O Maďarsku nechtěl nic slyšet, cítil se jako pravověrný Francouz. A ta země mu umožnila dosáhnout až na hlavu státu.

Integrační systém má trhliny


Dnes ta země zažívá poprvé ve své historii něco jiného: část imigrace nemá chuť rozpustit se v dnešní Francii, drží se struktur a kulturních zvyků, oblečení zemí původu, nápisů na obchodech v arabštině. A ve veřejném prostoru, hlavně na univerzitách a v médiích, je tu a tam slyšet požadavky různých skupin, jež samy sebe definují jako nebělochy a mluví o rase. Cítí se „rasově jiní“, „racisé“. Občas to dojde i do takové formy, že se někde svolá schůze jen pro „racisé“ s vyloučením bělochů. Vyvolá to skandál na celonárodní úrovni, vyjadřují se k tomu poslanci i vláda. Není to nic většinového, ale fenomen „woke“, přivezený z USA, se šíří i po Francii.

Vede to k tomu, že část pravice, liberálními kruhy a médii označovaná za „extrémní“, mluví o nebezpečí „velkého vystřídání“ domorodé francouzské populace jinými kulturami, arabskou a africkou. Heroldem takových myšlenek je v poslední době Eric Zemmour, vzdělaný novinář a mediální polemik, který nedávno ohlásil svoji kandidaturu na prezidenta, a v průzkumech se pohybuje kolem 14%. Bije na poplach před nebezpečím neřízené, přespočetné a neintegrované imigrace. Jeho myšlenky nejsou izolované, sdílí je i část klasičtější pravice, která to pouze neříká nahlas.

Vzor úspěšné integrace

V tomto kontextu se objeví panteonizace Joséphine Baker. Neobyčejně výrazná postava, femme fatale, osud podobný Edith Piaff nebo Billie Holiday. Po několik generací slavné jméno. Ideální produkt francouzské asimilace, i jméno si změnila z původního Freda Josephine McDonald na francouzské Joséphine Baker. Přijela jako devatenáctiletá Američanka, černoška, která doma zažívala na denním pořádku segregaci a rasismus, lodí do Francie v r. 1925 vystupovat v muzikálu.

Francie jí nabídla slávu (samozřejmě za cenu velké dřiny, večírků s různými producenty a dovedného marketingu), občanství a nakonec život na výsluní.

Takhle přijela do Paříže jako zemi svobody a lidské důstojnosti, kde mohli na rozdíl od rasistické segregační Ameriky volně dýchat, řada amerických umělců. Ať už básník Langston Hughes nebo, na kratší dobu krátce po válce, Miles Davis, který byl unešen pařížskou volností a obdivem, jaký mu, vůbec jazzu i speciálně jeho trubce, projevovala francouzská kulturní smetánka. Zvlášť ta kolem existencialistů.

Téhle Paříži se Joséphine Bakerová odměnila tím, že se stala čistokrevnou Francouzkou, chovala se nekonformně, jak se líbilo v uměleckých kruzích Paříže, časem přešla na francouzštinu, zpívala francouzsky, za války podporovala francouzské vojáky, pro de Gaulla nasazovala život jako špiónka, po válce byla ambasadorkou francouzské módy (oblékal ji Dior a jiní), angažovala se v hnutích proti antisemitismu a rasismu.

Svůj život zkonstruovala do podoby ideální Francouzky, která přišla z jiného prostředí, a ve Francii našla ztělesnění svobody, rovnosti a solidarity. A tuhle svoji Francii propagovala jako zpěvačka, tanečnice a herečka po celém světě. „J´ai deux amours, mon pays c´est Paris“ byl její velký světový hit (Mám dvě lásky, mou zemí je Paříž).

Ideální příklad úspěšné francouzské integrace, na kterou byla Francie pyšná a kterou ráda ukazovala světu. Přesný opak odstředivých tendencí části dnešních potomků imigrace, kteří mají úplně jinou představu země, v níž žijí. Země polarizované, v níž dosavadní systém galské země, země určité tradice univerzalismu, určitých hierarchií a principů, vidí jako cizí a který odmítají, a kteří stavějí na své etnické (a nebojí se říct rasové) jinosti.

Macronovy politické cíle

V dubnu se budou ve Francii konat prezidentské volby a jedním z velkých témat, kromě životní úrovně, kupní síly a zvládání covidu bude i národní a kulturní identita. Že to je téma, dokazuje nejen 14% v průzkumech pro Zemmoura a 16% pro Le Penovou, ale i knihkupecké pulty plné esejů a úvah známých jmen o tom, kam spěje Francie, zda stále drží pohromadě či k úpadku, co je smyslem francouzských dějin a jaké je místo Francie ve světě.

Emmanuel Macron se snaží situaci zklidňovat, je prezidentem celé země a nemůže vyostřovat vnitřní konflikty a nechat povstávat různé skupiny definující se rasově. Leccos vůči neřízené imigraci zpřísnil, jeho odpůrci tvrdí, že to nestačí. Za jeho mandátu došlo v zemi k řadě velkých atentátů, jež nemají v jiných zemích obdoby. A tak i čerstvá kandidátka parlamentní pravice Valérie Pécressová mluví o daleko přísnějších opatřeních na udržení pořádku, na změnu situace na některých předměstích, jež se vymykají kontrole státu, o kvótách pro přistěhovalce.

V té chvíli Macron realizuje myšlenku, jež se objevovala už za předchozích prezidentů, ale zůstala vždy viset ve vzduchu, panteonizovat Joséphine Bakerovou. Jako ideální příklad úspěšné francouzské integrace. Jako nostalgie po časech, jaké jsou už možná pasé. Jako příklad hodný následování. Jeho rozhodnutí (protože toto rozhodnutí dělá vždy prezident) pár měsíců před volbami nelze nevidět v politickém kontextu a hledání hlasů. Ve všech médiích se v souvislosti s Bakerovou objevilo, že byla černoška, a že to byla žena. Něco, co dnes ve Francii přináší body.

Život na několik románů


Život té tanečnice by vydal na několik románů, byl o ní natočen film. Narodila se v americkém Saint Louis, ve velmi chudé rodině, od dětství musela chodit uklízet do bohatých rodin, zároveň tančila a hrála po ulicích, aby si vydělala. Ve třinácti ji vdali, po roce se vdala znovu, v šestnácti druhého manžela opustila pro New York, kde chtěla prorazit tancem. Všimla si ji tam žena amerického diplomata v Paříži, viděla v ní talent a přemluvila ji, aby vystupovala v Paříži v pořadu „Černošská revue“.

Tím začíná v devatenácti její francouzský život a kariéra. Vystupuje téměř nahá, jen s bederním pásem, v revui evokující za víření bubnů „divochy“, přiváží do Paříže charleston.(Nedávno jsme ji mohli vidět takovou, jak tančí v kabaretu, na původních záběrech na výstavě věnované malířce Toyen v Praze.)

V Paříži má ohromný úspěch, potom se už jen vrší smlouvy a Joséphine se stává známou v uměleckých kruzích, Jsou jí fascinováni kubisté, veze se na vlně nově objeveného a v Paříži populárního jazzu, vrší milence. Třeba G.Simenona, pozdějšího autora komisaře Maigreta. V r. 1937, krátce před válkou, dostane díky sňatku francouzské občanství.

Po okupaci se na rozdíl od mnoha slavných jmen francouzské kultury angažuje proti Němcům, jezdí mezi vojáky zpívat a pomáhat jim udržovat morálku, začne pracovat pro kontrašpionáž. Jako hvězda může cestovat po Francii i po severní Africe, sbírá informace o německých jednotkách a posílá je do Londýna de Gaullovi, psané neviditelným písmem. Udělá si i pilotní zkoušku a je členkou ženských leteckých oddílů (v hodnosti podporučíka). Obdrží vysoké vojenské vyznamenání i Čestnou legii.

S M.Lutherem Kingem ve francouzské uniformě


Po válce se angažuje proti apartheidu a za občanská práva a emancipaci černochů. V USA jde v r. 1963 v historickém průvodu na Washington a ve své bývalé francouzské vojenské uniformě mluví z pódia, z něhož zazní „I have a dream“ M.Luthera Kinga. Angažuje se také v Mezinárodní lize proti antisemitismu. Jelikož nemůže mít děti, adoptují s manželem dvanáct dětí z nejrůznějších zemí, jako symbol toho, že lidé se mohou domluvit a všichni společně žít v jedné rodině. „Moje duhová rodina,“ říká o nich.

Ke konci života má finanční potíže, musí prodat zámek, v němž s dětmi žije, podpoří ji monacká kněžna Grace (také původem Američanka). Stále vystupuje, po jednom představení dostane mozkovou mrtvici a v r. 1975, v 69 letech zemře. Je pohřbená v Monaku, kde její tělo zůstává, do Pantheonu je letos vložena jen symbolická rakev.

Ve Francii o ní vzniklo několik písní, divadelní hra, film, pojmenovali po ní stanici pařížského metra i jedno pařížské náměstí.

Univerzální rovnost všech před individuální identitou


Pantheon je jakousi sekulární hrobkou, sekulárním Slavínem republikánské Francie. V srdci historické Paříže, původně postaven jako chrám, stal se hrobkou „velkých mužů Francie“, jak hlásá nápis nad jeho portálem. Dnes je tam necelá stovka hrobů, většinou můžu a často spojených s revolucí: Voltaire, Rousseau, Hugo, Dumas, Zola. Zatím pouze šest žen (Marie Curie-Skłodowská, Simone Veilová) včetně Bakerové a ona jako jediná a první černoška.

Macron chtěl její panteonizací vyslat poselství o tom, že je otevřený „diverzitě“, jak se teď ve Francii říká, menšinám, že je liberál, který se nebojí nekonformnosti a průlomu do světa starých pánů. Chtěl tím ukázat světu, nakolik otevřená a neupjatá, nakolik světová je Francie. „Moje Francie, to je Joséphine,“ řekne nad rakví. A zdůrazní, že Bakerová byla „černoška, která hájila černochy, ale především žena, která hájila lidský rod“. Mluví o jejím „univerzalismu“ a „rovnosti všech před individuální identitou“. Kéž by takovou Francie zůstala.

A v New Yorku se v ten den rozsvítil Empire State Building francouzskými barvami: modro-bílo-červenou.

Článek vyšel i v Deníku Referendum

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy