O matematickém původu lidstva
Matematik D. Hilbert se vyjádřil o matematice, že není ničím více než nějakou hrou podle jednoduchých pravidel. Tímto způsobem lze v zásadě pohlížet i na původ a vznik lidstva.
Pokud budeme považovat muže a ženu za axiomy a jejich potomky za dedukci neboli za logický následek, nabízí matematika v zásadě dva způsoby, jak může lidstvo vzniknout: platónský nebo hilbertovský.
Platónský původ předpokládá, že axiomy, tedy muž a žena, jsou evidentně pravdivé a tudíž zcela souhlasí se skutečností tohoto světa. Jakýkoliv výsledek vzniklý dedukcí z těchto axiomů je potom také pravdivý a v souladu se skutečností tohoto světa. Axiomy jsou tak automaticky konzistentní.
Hilbertovský původ již netrvá na tom, aby axiomy souhlasily se skutečností tohoto světa. Muž nebo žena tedy nemusejí pocházet z tohoto světa a konečně ani nemusejí být mužem a ženou. Důležité je, že dekukcí z těchto axiomů vznikají lidé, kteří vzájemně nepopírají jeden druhého, což zpětně zajišťuje konzistenci axiomů.
Platónský původ tak zajišťuje ryzí pozemskou individualitu lidstva. Jestliže jsou axiomy spravedlivé, statečné, umírněné a moudré, budou mít výsledky jejich dedukce stejné vlastnosti. Hilbertovský původ potom připouští i varianty, přitom zajišťuje jejich vzájemný respekt. Výsledkem dedukce spravedlnosti, statečnosti, umírněnosti a moudrosti mohou být např. tolerance, ochota pomoci, rozvážnost, solidarita ..
Nevím, zda upřednostňujete platónský nebo hilbertovský původ. V každém případě však je léto a skutečnost je mnohem barevnější. Nicméně i nadcházející víkend může být hrou podle jednoduchých pravidel. Třeba spokojenosti a štěstí. Dovolte popřát Vám takový víkend. Ať již v platónském nebo hilbertovském pojetí.
Pokud budeme považovat muže a ženu za axiomy a jejich potomky za dedukci neboli za logický následek, nabízí matematika v zásadě dva způsoby, jak může lidstvo vzniknout: platónský nebo hilbertovský.
Platónský původ předpokládá, že axiomy, tedy muž a žena, jsou evidentně pravdivé a tudíž zcela souhlasí se skutečností tohoto světa. Jakýkoliv výsledek vzniklý dedukcí z těchto axiomů je potom také pravdivý a v souladu se skutečností tohoto světa. Axiomy jsou tak automaticky konzistentní.
Hilbertovský původ již netrvá na tom, aby axiomy souhlasily se skutečností tohoto světa. Muž nebo žena tedy nemusejí pocházet z tohoto světa a konečně ani nemusejí být mužem a ženou. Důležité je, že dekukcí z těchto axiomů vznikají lidé, kteří vzájemně nepopírají jeden druhého, což zpětně zajišťuje konzistenci axiomů.
Platónský původ tak zajišťuje ryzí pozemskou individualitu lidstva. Jestliže jsou axiomy spravedlivé, statečné, umírněné a moudré, budou mít výsledky jejich dedukce stejné vlastnosti. Hilbertovský původ potom připouští i varianty, přitom zajišťuje jejich vzájemný respekt. Výsledkem dedukce spravedlnosti, statečnosti, umírněnosti a moudrosti mohou být např. tolerance, ochota pomoci, rozvážnost, solidarita ..
Nevím, zda upřednostňujete platónský nebo hilbertovský původ. V každém případě však je léto a skutečnost je mnohem barevnější. Nicméně i nadcházející víkend může být hrou podle jednoduchých pravidel. Třeba spokojenosti a štěstí. Dovolte popřát Vám takový víkend. Ať již v platónském nebo hilbertovském pojetí.