Zeptal jsem se JAK
Na současnou učenost.
JAKé vlastnosti vidíte na současném českém vědci?
Hlava ocelivá a mozek v ní ze rtuti, zadek olověný a měšec zlatý. Nemá-li kdo ocelivé hlavy, rozpukne se mu; nemá-li v ní tekutého mozku, nebude z něho míti zrcadla; nemá-li olověného sedadla, nevysedí nic, roztrousí všecko. A bez zlatého měšce? Či mníš, že tak veliké věci darmo přicházeti mohou?
JAK vnímáte výsledky současné české vědy?
Tak mnoho se trávenin prodává; ale není, kdo toho napraviti. Spatřím jednoho či dva, kteříž vonná koření a byliny shledávajíce, krájeli, třeli, vařili, distilovali, rozkošné dryáky, lektváře, sirúpy a jiná životu lidskému užitečné strojíce. Naproti tomu jiné spatřím, že jen z jiných nádob vybírali a do svých překládali: a těch bylo na sta.
JAK se díváte na současnou vědeckou komunikaci?
Někteří mají oči a nemají jazyk; jiní mají jazyk a nemají očí, někteří toliko uši, bez očí a jazyka. Jiné se mluví a jiné činí: co usty se chválí, od toho mysl letí, a co jazykem se oškliví, k tomu srdce lne. A ty tuším anjelů mezi učenými hledáš?
JAK na Vás působí česká vědecká komunita?
Aj, svády různice, rvačky, shon mezi nimi. Řídký tu je, kdož s někým tahanice nemá: nejen mladí, než i ti starci vespolek se drancují.
JAK se díváte na naše přední vědce?
Čím kdo se za učenějšího sám drží aneb od jiných jmín jest, tím více různic začíná a na jiné vůkol šermuje, seká, hází a střílí; pochvalu a slovoutnost v tom sobě zakládaje. A vidím, že ani poraženým již a mrtvým neodpouštějí, nýbrž tím víc a nelítostivěji na ně sekají a flekají, každý na tom, který se mu již nebrání, nejraději rekovství dokazuje.
JAK vidíte praktickou použitelnost výsledků české vědy?
Nespravíc nic, rozprchli se; a učení k hadruňkům svým se navrátili: čehož mi do pláče líto jest.
JAK čeští vědci informují o svých výsledcích?
Slova buď napsaná aneb z úst do povětří puštěná na zeleno, červeno, černo, bílo barvená. Aby se poslouchajícímu tak i jinak mozek zabarviti mohl.
JAK hodnotíte úspěchy současné české vědy?
I podivuji se opovážlivosti lidské, že až do nebe se zpínati a hvězdám regule dávati smí.
JAK se díváte na současnou matematiku?
Takových tam divokých jakýchsi klik a háků hromady uhlédám, že mne o málo závrat nepopadá: a zavra já oči, prosím, aby mne odtud odvedli.
JAK byste řešil budoucnost české vědy?
Odpovědíno, že povolením královny Moudrosti ze všech učených směrů nejsoudnější vybráni býti mají, jímž se moc dá, aby vyslýchajíce odporných stran, při každém směru rozeznání činili, a co pravějšího jest, vyhlašovali.
JAK vidíte budoucího českého vědce?
Lidé, kteříž pravdu každé věci znají, mimo jejichž vědomí ani nebe nic nedělá, ani propast ničeho neskrývá; kteříž život lidský k ctnostem ušlechtile formují, kteříž obce a krajiny osvěcují, kteříž Boha přítele mají, moudrostí svou k jeho tajnostem dosahující.
Brzy-li pak těm učeným konec bude?
P.S. JAK: LSARS, 1663, Odeon 1984, upraveno jen nepatrně.
JAKé vlastnosti vidíte na současném českém vědci?
Hlava ocelivá a mozek v ní ze rtuti, zadek olověný a měšec zlatý. Nemá-li kdo ocelivé hlavy, rozpukne se mu; nemá-li v ní tekutého mozku, nebude z něho míti zrcadla; nemá-li olověného sedadla, nevysedí nic, roztrousí všecko. A bez zlatého měšce? Či mníš, že tak veliké věci darmo přicházeti mohou?
JAK vnímáte výsledky současné české vědy?
Tak mnoho se trávenin prodává; ale není, kdo toho napraviti. Spatřím jednoho či dva, kteříž vonná koření a byliny shledávajíce, krájeli, třeli, vařili, distilovali, rozkošné dryáky, lektváře, sirúpy a jiná životu lidskému užitečné strojíce. Naproti tomu jiné spatřím, že jen z jiných nádob vybírali a do svých překládali: a těch bylo na sta.
JAK se díváte na současnou vědeckou komunikaci?
Někteří mají oči a nemají jazyk; jiní mají jazyk a nemají očí, někteří toliko uši, bez očí a jazyka. Jiné se mluví a jiné činí: co usty se chválí, od toho mysl letí, a co jazykem se oškliví, k tomu srdce lne. A ty tuším anjelů mezi učenými hledáš?
JAK na Vás působí česká vědecká komunita?
Aj, svády různice, rvačky, shon mezi nimi. Řídký tu je, kdož s někým tahanice nemá: nejen mladí, než i ti starci vespolek se drancují.
JAK se díváte na naše přední vědce?
Čím kdo se za učenějšího sám drží aneb od jiných jmín jest, tím více různic začíná a na jiné vůkol šermuje, seká, hází a střílí; pochvalu a slovoutnost v tom sobě zakládaje. A vidím, že ani poraženým již a mrtvým neodpouštějí, nýbrž tím víc a nelítostivěji na ně sekají a flekají, každý na tom, který se mu již nebrání, nejraději rekovství dokazuje.
JAK vidíte praktickou použitelnost výsledků české vědy?
Nespravíc nic, rozprchli se; a učení k hadruňkům svým se navrátili: čehož mi do pláče líto jest.
JAK čeští vědci informují o svých výsledcích?
Slova buď napsaná aneb z úst do povětří puštěná na zeleno, červeno, černo, bílo barvená. Aby se poslouchajícímu tak i jinak mozek zabarviti mohl.
JAK hodnotíte úspěchy současné české vědy?
I podivuji se opovážlivosti lidské, že až do nebe se zpínati a hvězdám regule dávati smí.
JAK se díváte na současnou matematiku?
Takových tam divokých jakýchsi klik a háků hromady uhlédám, že mne o málo závrat nepopadá: a zavra já oči, prosím, aby mne odtud odvedli.
JAK byste řešil budoucnost české vědy?
Odpovědíno, že povolením královny Moudrosti ze všech učených směrů nejsoudnější vybráni býti mají, jímž se moc dá, aby vyslýchajíce odporných stran, při každém směru rozeznání činili, a co pravějšího jest, vyhlašovali.
JAK vidíte budoucího českého vědce?
Lidé, kteříž pravdu každé věci znají, mimo jejichž vědomí ani nebe nic nedělá, ani propast ničeho neskrývá; kteříž život lidský k ctnostem ušlechtile formují, kteříž obce a krajiny osvěcují, kteříž Boha přítele mají, moudrostí svou k jeho tajnostem dosahující.
Brzy-li pak těm učeným konec bude?
P.S. JAK: LSARS, 1663, Odeon 1984, upraveno jen nepatrně.