Perspektiva
Perspektiva představuje nový prostor a ztělesňuje volnost pro tvoření jeho obsahu.
Objev perspektivy úzce souvisí s geometrií a malířstvím. Dokonce tak, že první povinností malířů bylo znát geometrii. Objev se týkal zobrazování hloubky, aby 3D objekty nebo scény vypadaly na 2D plátnech realisticky. Jedním z prvních malířů, který s perspektivou experimentoval, byl P. della Francesca v 15. století. Známá je například jeho Madona Brera, kde tzv. úběžný bod tvořící základ perspektivní scény, leží přímo v hlavě Madony. Když z úběžného bodu nakreslíme přímé paprsky směrem vzhůru a pod různými úhly uvidíme, že jsou rovnoběžné s žebrovím chrámové klenby. Jiný příklad perspektivy lze nalézt u A. Dürera Sv. Jeroným ve studovně s úběžným bodem uprostřed pravého okraje obrazu.
Přitom je pozoruhodné, že nový prostor od doby, co existují doklady umění, úzce souvisí se zvířecí říší. Soška tzv. lvího muže z doby asi 30 tis. let př.n.l. s tělem člověka a hlavou lva dávala lidskému jedinci nový prostor, který pravděpodobně souvisel s odvahou a statečností. Podoby faraonů z doby asi 3 tis. let př.n.l. představují realistická lidská těla s hlavami ptáků nebo krokodýlů. Zobrazovaly nový prostor, který patrně souvisel s autoritou. Když nahlédneme do současného virtuálního prostředí, jsou zvířecí hlavy takřka pevnou součástí virtuálního života. Mají vztah k novému prostoru virtuální prezentace. Lidská podoba hlavy tu je téměř zapovězena.
Jakou tedy lze tvořit perspektivu? Perspektivu zoologického nebo perspektivu geometrického nového prostoru. Současnost vede k jejich kombinaci. Kombinováním vzniká sv. Jeroným ve virtuální studovně. Před Jeronýmem leží lev a pes. Přijme hlavu lva z počátku umění? V tomto případě symbol hloubky přemýšlení a následných změn. Nebo hlavu psa jako symbolickou věrnost?
Pravděpodobně obě. Během tvoření obsahu nového prostoru a s tím souvisejících změn hlavu lva, a když bude obsah nového prostoru dokončený, hlavu psa jako symbol věrnosti novým myšlenkám obsahu. A to mi prosím dovolte popřát. Potom budeme tvořit perspektivu.
Objev perspektivy úzce souvisí s geometrií a malířstvím. Dokonce tak, že první povinností malířů bylo znát geometrii. Objev se týkal zobrazování hloubky, aby 3D objekty nebo scény vypadaly na 2D plátnech realisticky. Jedním z prvních malířů, který s perspektivou experimentoval, byl P. della Francesca v 15. století. Známá je například jeho Madona Brera, kde tzv. úběžný bod tvořící základ perspektivní scény, leží přímo v hlavě Madony. Když z úběžného bodu nakreslíme přímé paprsky směrem vzhůru a pod různými úhly uvidíme, že jsou rovnoběžné s žebrovím chrámové klenby. Jiný příklad perspektivy lze nalézt u A. Dürera Sv. Jeroným ve studovně s úběžným bodem uprostřed pravého okraje obrazu.
Přitom je pozoruhodné, že nový prostor od doby, co existují doklady umění, úzce souvisí se zvířecí říší. Soška tzv. lvího muže z doby asi 30 tis. let př.n.l. s tělem člověka a hlavou lva dávala lidskému jedinci nový prostor, který pravděpodobně souvisel s odvahou a statečností. Podoby faraonů z doby asi 3 tis. let př.n.l. představují realistická lidská těla s hlavami ptáků nebo krokodýlů. Zobrazovaly nový prostor, který patrně souvisel s autoritou. Když nahlédneme do současného virtuálního prostředí, jsou zvířecí hlavy takřka pevnou součástí virtuálního života. Mají vztah k novému prostoru virtuální prezentace. Lidská podoba hlavy tu je téměř zapovězena.
Jakou tedy lze tvořit perspektivu? Perspektivu zoologického nebo perspektivu geometrického nového prostoru. Současnost vede k jejich kombinaci. Kombinováním vzniká sv. Jeroným ve virtuální studovně. Před Jeronýmem leží lev a pes. Přijme hlavu lva z počátku umění? V tomto případě symbol hloubky přemýšlení a následných změn. Nebo hlavu psa jako symbolickou věrnost?
Pravděpodobně obě. Během tvoření obsahu nového prostoru a s tím souvisejících změn hlavu lva, a když bude obsah nového prostoru dokončený, hlavu psa jako symbol věrnosti novým myšlenkám obsahu. A to mi prosím dovolte popřát. Potom budeme tvořit perspektivu.