Talent číslo jedna
Představuje nadání samo o sobě.
Talent značí starou jednotku hmotnosti několika desítek kilogramů. Talent například stříbra proto obnášel veliký majetek. Biblické texty talent, tuto značnou hodnotu, přirovnávají k nadání, které dostáváme.
Talent přitom neoznačuje bohatou fantazii samotnou, ale předepisuje určitý řád. Lze mít nekonečně mnoho fantazií o podobě například matematického vektoru. Talentovaná je ta, která obsahuje obecně příznivý řád. Vesmír je pravděpodobně nejlepší možnou fantazií, která obsahuje určitý řád obecného dobra.
Nikdy pravděpodobně nebudeme vědět, kolik talentů historie zmařila. Naštěstí známe případy, kdy tomu tak nebylo. S potěšením lze jmenovat například I. Newtona nebo B. Bolzana. To, že mohli rozvíjet svůj individuální talent, bylo dílem jejich obdivuhodně pozorných a důsledných učitelů.
S matematickým talentem to bývá těžké. Dokument z r. 1956 říká, že budoucí učitelé procházejí školami, kde se učí nenávidět matematiku a potom se navracejí do škol, aby učili další generaci nenávidět matematiku (viz předmluva knihy G. Polya: Jak to řešit?). Při rozpoznání individuálního talentu přitom není nutné vzbuzovat nelibost vůči matematice. Jestliže student nebo žák selhává například v aritmetických operacích, existují algebraické nebo geometrické postupy, které lze uplatnit. Nechat studenty propadat z jednotných testů představuje v tomto smyslu prohřešek proti talentu.
Studenti v hodnocení kurzu občas píší, že byl snadný. Neuvědomují si přitom, že vytvořili jedinečný obsah, ve kterém uplatnili individuální talent, a že tento talent přirozeným způsobem rozvinuli. Konečně, neobyčejně talent-inspirující prostředí představují barokní chrámy, umělecké školy aj.
S čím nelze souhlasit je trend, kdy se žáci a studenti "převychovávají" do jediné formy talentu - vědecké. Výstupem vzdělání by pak měli být vědečtí inženýři, vědečtí doktorandi a dokonce i vědečtí žáčci základních škol. Věda přitom představuje jen jeden poměrně úzký směr talentu. Když dnes někdo tvrdí, že věří vědě, neliší se příliš od tvrzení, že velkou důvěru nemá nebo že nevěří ničemu, protože zítra může být všechno zcela jinak. Věda je "evidence-based", tj. poněkud vznešeně řečeno založená na důkazech nebo faktech. Jenomže, když je něco založené na důkazech nebo faktech ještě neznamená, že to musí být pravda, protože nemusejí být uplné, mohou být zkreslené, chybně interpretované apod.
Biblické texty jsou přitom k talentu láskyplně moudré. Dostáváme talent, tedy značnou hodnotu, za kterou sami odpovídáme. Respektujme proto jeho individuální hodnotu a nesnažme se jej směnit na vědecký dolar nebo jinou hodnotu. Talent je talentem číslo jedna. A ten mi prosím dovolte popřát.
Talent značí starou jednotku hmotnosti několika desítek kilogramů. Talent například stříbra proto obnášel veliký majetek. Biblické texty talent, tuto značnou hodnotu, přirovnávají k nadání, které dostáváme.
Talent přitom neoznačuje bohatou fantazii samotnou, ale předepisuje určitý řád. Lze mít nekonečně mnoho fantazií o podobě například matematického vektoru. Talentovaná je ta, která obsahuje obecně příznivý řád. Vesmír je pravděpodobně nejlepší možnou fantazií, která obsahuje určitý řád obecného dobra.
Nikdy pravděpodobně nebudeme vědět, kolik talentů historie zmařila. Naštěstí známe případy, kdy tomu tak nebylo. S potěšením lze jmenovat například I. Newtona nebo B. Bolzana. To, že mohli rozvíjet svůj individuální talent, bylo dílem jejich obdivuhodně pozorných a důsledných učitelů.
S matematickým talentem to bývá těžké. Dokument z r. 1956 říká, že budoucí učitelé procházejí školami, kde se učí nenávidět matematiku a potom se navracejí do škol, aby učili další generaci nenávidět matematiku (viz předmluva knihy G. Polya: Jak to řešit?). Při rozpoznání individuálního talentu přitom není nutné vzbuzovat nelibost vůči matematice. Jestliže student nebo žák selhává například v aritmetických operacích, existují algebraické nebo geometrické postupy, které lze uplatnit. Nechat studenty propadat z jednotných testů představuje v tomto smyslu prohřešek proti talentu.
Studenti v hodnocení kurzu občas píší, že byl snadný. Neuvědomují si přitom, že vytvořili jedinečný obsah, ve kterém uplatnili individuální talent, a že tento talent přirozeným způsobem rozvinuli. Konečně, neobyčejně talent-inspirující prostředí představují barokní chrámy, umělecké školy aj.
S čím nelze souhlasit je trend, kdy se žáci a studenti "převychovávají" do jediné formy talentu - vědecké. Výstupem vzdělání by pak měli být vědečtí inženýři, vědečtí doktorandi a dokonce i vědečtí žáčci základních škol. Věda přitom představuje jen jeden poměrně úzký směr talentu. Když dnes někdo tvrdí, že věří vědě, neliší se příliš od tvrzení, že velkou důvěru nemá nebo že nevěří ničemu, protože zítra může být všechno zcela jinak. Věda je "evidence-based", tj. poněkud vznešeně řečeno založená na důkazech nebo faktech. Jenomže, když je něco založené na důkazech nebo faktech ještě neznamená, že to musí být pravda, protože nemusejí být uplné, mohou být zkreslené, chybně interpretované apod.
Biblické texty jsou přitom k talentu láskyplně moudré. Dostáváme talent, tedy značnou hodnotu, za kterou sami odpovídáme. Respektujme proto jeho individuální hodnotu a nesnažme se jej směnit na vědecký dolar nebo jinou hodnotu. Talent je talentem číslo jedna. A ten mi prosím dovolte popřát.