Myslí to Petr Žaluda vážně? Nebo tomu snad nerozumí?
V nejčerstvějším rozhovoru, který poskytl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda internetovému portálu Aktualně.cz (Šéf Českých drah: Vystavit nás konkurenci teď není fér), jsou jeho odpovědi opět plejádou nesmyslů, polopravd a lží. Skoro mě to až vede k přesvědčení, že to nemůže být myšleno vážně, ale naopak Petr Žaluda prostě celé řadě věcí nerozumí nebo o nich prostě neví. Je to na pováženou, ale generální ředitel národního železničního dopravce České republiky je schopen tvrdit takové informace, ze kterých se jenom rychlým čtením a namátkou dá sestavit soubor ukázkových nesmyslů:
Nesmysl číslo 1
Začněme tvrzením o cenové politice ČD, kde Petr Žaluda říká: Rosteme i přesto, že nastoupila konkurence, že jsme už několik let nezdražovali, a že se zvedlo DPH. České dráhy, ale jízdné zdražily – a to dokonce dvakrát a nad sazbu, o kterou se zvedlo DPH: pro rok 2012 o 5 % a pro rok 2013 o 2,5%. DPH se přitom zvyšovalo jen o 4 resp 1%.
Nesmysl číslo 2
Petr Žaluda pak pokračuje a další tvrdí nesmysly, když říká, že ČD má pozemky v účetní hodnotě 20 mld. Kč. Podle výroční zprávy za rok 2011 ČD 31. 12. 2011 vlastnily pozemky za celkovou hodnotu 6,279671 mld. Kč. A to jsou všechny pozemky – nikoli pouze ty, o jejichž nezákonný prodej se nyní snaží. Tyto pozemky navíc ČD získaly chybou v zákoně 77/2002, kterou napadl i Ústavní soud a část zákona zrušil. Politici dosud chybu nenapravili - jediný způsob korekce tohoto pochybení je převod stejným způsobem, jakým do ČD tyto pozemky přišly – To je bezúplatně na stát na základě novely tohoto zákona. Kam jste dal ony pozemky za zbývajících 13 miliard, pane Žaludo, to je zřejmě ve hvězdách.
Nesmysl číslo 3
Dále Petr Žaluda vyslovuje obavy o tom, že není možné majetek bezúplatně převést zpět na stát. Ty jsou rovněž zcela liché a Petr Žaluda to ví. Ministerstvo dopravy již má právní názor, který jednoznačně označilo úplatný převod tohoto majetku na stát jako nedovolenou veřejnou podporu. O této informaci se dokonce psalo i ve sdělovacích prostředcích.
Nesmysl číslo 4
Podobně je další nesmysl v tom, že se vozový park obnovuje do výše odpisů a že ČD musejí prodat majetek, aby na pořízení vlaku měly peníze. RegioJet, než začal jezdit, neměl žádný vlak a neměl tudíž ani žádné odpisy. Vlak si prostě musíte pořídit a pak ho splácíte a na to si musíte vydělat z provozu těchto vlaků. Je to zcela jednoduché, žádná odpisová či pozemková magie v tom není. Je to standardní podnikání.
Nesmysl číslo 5
V části týkající se ČD Cargo a údajné nutnosti poskytnout další výhody ze strany státu této společnosti se Petr Žaluda asi spletl o řád, když říká, že kamiony ročně přepraví 400 miliard tun zboží, zatímco železnice jen 70 milionů tun. Prý pokud ČD přestane vozit kusové zásilky, přejde 20 miliónů tun na silnici, bude to sice smutné, ale nebude to žádná katastrofa. Neboť z pohledu silnice jde jen o 0,005% (!) nárůst pokud kamiony převezou opravdu oněch 400 miliard tun jak tvrdí, nebo se spletl a kamiony uvezou jen 400 milionů tun zboží, pak je rozdíl jen 5%!
Nesmysl číslo 6
Dále Petr Žaluda lže, když tvrdí, že ČD je zatíženo starým vozovým parkem. RegioJet vlastní úplně stejné lokomotivy jako České dráhy – s tím rozdílem, že za každou z nich zaplatil 25 mil. Kč za kus, což se samozřejmě promítá do hospodaření společnosti. Naopak zaplacený vozový par je obrovskou výhodou ČD.
Nesmysl číslo 7
Opakovaně Petr Žaluda také manipuluje s informacemi týkajícími se dotací. Za 7 tisíc spojů denně dostává Petr Žaluda a ČD proplacenou ztrátu a přiměřený zisk ve výši 12 miliard Kč dotací ročně. To není rozhodně nevýhoda, ale naopak výhoda na straně ČD. 60-70 % svého byznysu mají předem zaplaceno, aniž by udělali cokoli pro získání jediného zákazníka. Díky těmto dotacím mohou také křížově financovat miliardu Kč ztrát, kterou ročně prodělávají na lince Praha – Ostrava. Pokud by Student Agency dostávalo na své autobusy dotace v takové výši, budeme cestující vozit nejen zadarmo, ale každému dáme navíc bonus v řádu několika stokorun.
Nesmysl číslo 8
Petr Žaluda si dále stěžuje: „Navíc - musím se starat o nádraží, to je ztrátový byznys“. Opět jde o další lež!! RegioJet několikrát urgoval České dráhy, aby vystavily fakturu za užívání nádraží (vyúčtování nákladů s užíváním společných prostor). Odpověď ČD ovšem byla více než bizardní: České dráhy nám odepsaly, že od nás žádné peníze nechtějí, že je budou chtít po státu. Před 14 dny jsme ČD vyzvali podruhé, nechť nám vystaví účet za užívání společných prostor.
Nesmysl číslo 9
Stesky a nářky srovnávající liberalizaci železniční dopravy v ČR se sousedními státy. Zde se nechce věřit, že Petr Žaluda tyto informace opravdu nemá – o tom, jak funguje trh v Německu, či v Polsku.
V Německu se veřejná železniční doprava tendruje poctivě již 10 let, v SRN jezdi desítky soukromých dopravců, ČD se může ihned do tendrů přihlásit. Slovensko schválilo tendry také a v Polsku, kterým se Petr Žaluda ohání, jezdí vedle několika státních resp. regiony vlastněných dopravců například také Arriva, která svůj provoz rovněž realizuje na základě vítězství v tendrech.
Je mi smutno při čtení takových rozhovorů, kdy ředitel jedné z největších firem v republice neví a snad ani nechce vědět o tom, co se mu děje ve vlastní firmě a jak se chová trh, na kterém by perspektivně mohl také on sám podnikat. My na mé rodné severní Moravě říkáme – jaký pán, takový krám. Bohužel – v tomto případně pořádně drahý krám a navíc placený z našich daní.
Radim Jančura,
majitel společnosti RegioJet a Student Agency
Nesmysl číslo 1
Začněme tvrzením o cenové politice ČD, kde Petr Žaluda říká: Rosteme i přesto, že nastoupila konkurence, že jsme už několik let nezdražovali, a že se zvedlo DPH. České dráhy, ale jízdné zdražily – a to dokonce dvakrát a nad sazbu, o kterou se zvedlo DPH: pro rok 2012 o 5 % a pro rok 2013 o 2,5%. DPH se přitom zvyšovalo jen o 4 resp 1%.
Nesmysl číslo 2
Petr Žaluda pak pokračuje a další tvrdí nesmysly, když říká, že ČD má pozemky v účetní hodnotě 20 mld. Kč. Podle výroční zprávy za rok 2011 ČD 31. 12. 2011 vlastnily pozemky za celkovou hodnotu 6,279671 mld. Kč. A to jsou všechny pozemky – nikoli pouze ty, o jejichž nezákonný prodej se nyní snaží. Tyto pozemky navíc ČD získaly chybou v zákoně 77/2002, kterou napadl i Ústavní soud a část zákona zrušil. Politici dosud chybu nenapravili - jediný způsob korekce tohoto pochybení je převod stejným způsobem, jakým do ČD tyto pozemky přišly – To je bezúplatně na stát na základě novely tohoto zákona. Kam jste dal ony pozemky za zbývajících 13 miliard, pane Žaludo, to je zřejmě ve hvězdách.
Nesmysl číslo 3
Dále Petr Žaluda vyslovuje obavy o tom, že není možné majetek bezúplatně převést zpět na stát. Ty jsou rovněž zcela liché a Petr Žaluda to ví. Ministerstvo dopravy již má právní názor, který jednoznačně označilo úplatný převod tohoto majetku na stát jako nedovolenou veřejnou podporu. O této informaci se dokonce psalo i ve sdělovacích prostředcích.
Nesmysl číslo 4
Podobně je další nesmysl v tom, že se vozový park obnovuje do výše odpisů a že ČD musejí prodat majetek, aby na pořízení vlaku měly peníze. RegioJet, než začal jezdit, neměl žádný vlak a neměl tudíž ani žádné odpisy. Vlak si prostě musíte pořídit a pak ho splácíte a na to si musíte vydělat z provozu těchto vlaků. Je to zcela jednoduché, žádná odpisová či pozemková magie v tom není. Je to standardní podnikání.
Nesmysl číslo 5
V části týkající se ČD Cargo a údajné nutnosti poskytnout další výhody ze strany státu této společnosti se Petr Žaluda asi spletl o řád, když říká, že kamiony ročně přepraví 400 miliard tun zboží, zatímco železnice jen 70 milionů tun. Prý pokud ČD přestane vozit kusové zásilky, přejde 20 miliónů tun na silnici, bude to sice smutné, ale nebude to žádná katastrofa. Neboť z pohledu silnice jde jen o 0,005% (!) nárůst pokud kamiony převezou opravdu oněch 400 miliard tun jak tvrdí, nebo se spletl a kamiony uvezou jen 400 milionů tun zboží, pak je rozdíl jen 5%!
Nesmysl číslo 6
Dále Petr Žaluda lže, když tvrdí, že ČD je zatíženo starým vozovým parkem. RegioJet vlastní úplně stejné lokomotivy jako České dráhy – s tím rozdílem, že za každou z nich zaplatil 25 mil. Kč za kus, což se samozřejmě promítá do hospodaření společnosti. Naopak zaplacený vozový par je obrovskou výhodou ČD.
Nesmysl číslo 7
Opakovaně Petr Žaluda také manipuluje s informacemi týkajícími se dotací. Za 7 tisíc spojů denně dostává Petr Žaluda a ČD proplacenou ztrátu a přiměřený zisk ve výši 12 miliard Kč dotací ročně. To není rozhodně nevýhoda, ale naopak výhoda na straně ČD. 60-70 % svého byznysu mají předem zaplaceno, aniž by udělali cokoli pro získání jediného zákazníka. Díky těmto dotacím mohou také křížově financovat miliardu Kč ztrát, kterou ročně prodělávají na lince Praha – Ostrava. Pokud by Student Agency dostávalo na své autobusy dotace v takové výši, budeme cestující vozit nejen zadarmo, ale každému dáme navíc bonus v řádu několika stokorun.
Nesmysl číslo 8
Petr Žaluda si dále stěžuje: „Navíc - musím se starat o nádraží, to je ztrátový byznys“. Opět jde o další lež!! RegioJet několikrát urgoval České dráhy, aby vystavily fakturu za užívání nádraží (vyúčtování nákladů s užíváním společných prostor). Odpověď ČD ovšem byla více než bizardní: České dráhy nám odepsaly, že od nás žádné peníze nechtějí, že je budou chtít po státu. Před 14 dny jsme ČD vyzvali podruhé, nechť nám vystaví účet za užívání společných prostor.
Nesmysl číslo 9
Stesky a nářky srovnávající liberalizaci železniční dopravy v ČR se sousedními státy. Zde se nechce věřit, že Petr Žaluda tyto informace opravdu nemá – o tom, jak funguje trh v Německu, či v Polsku.
V Německu se veřejná železniční doprava tendruje poctivě již 10 let, v SRN jezdi desítky soukromých dopravců, ČD se může ihned do tendrů přihlásit. Slovensko schválilo tendry také a v Polsku, kterým se Petr Žaluda ohání, jezdí vedle několika státních resp. regiony vlastněných dopravců například také Arriva, která svůj provoz rovněž realizuje na základě vítězství v tendrech.
Je mi smutno při čtení takových rozhovorů, kdy ředitel jedné z největších firem v republice neví a snad ani nechce vědět o tom, co se mu děje ve vlastní firmě a jak se chová trh, na kterém by perspektivně mohl také on sám podnikat. My na mé rodné severní Moravě říkáme – jaký pán, takový krám. Bohužel – v tomto případně pořádně drahý krám a navíc placený z našich daní.
Radim Jančura,
majitel společnosti RegioJet a Student Agency