H. Matoušová: Doprava v Praze potřebuje vizi, ne tupé zdražování

11. 08. 2020 | 11:49
Přečteno 3117 krát
Snížením jízdného na 10 korun na den se v roce 2015 stala MHD dostupnější. Auty ucpaná Praha nyní potřebuje hledání dalších řešení. Hlavní město marně roky čeká na systém sdílených kol.

Jak má vypadat pražská doprava? Má být městská hromadná doprava (MHD) preferovanou volbou pro více Pražanů? Toho chtěli Zelení v roce 2015 dosáhnout mimo jiné snížením ceny jízdného na 10 korun na den. Z úst vedení Prahy zaznívá, že šlo o populismus. Ve skutečnosti šlo o promyšlenější změnu, než se kterou přichází Praha nyní.

Snížení ceny ročního kupónu v kombinaci s rozšířením parkovacích zón mělo za cíl učinit MHD dostupnější, a to se povedlo. Přitom rozpočtově šlo o neutrální krok. Příjmy z parkovacích zón vyrovnaly ztráty na tržbách jízdného. Pokles celkových tržeb z jízdného v roce 2016 a dalších letech byl nepatrný, což je vidět z grafu. Mluvíme tu o poklesu o zhruba 3 procenta. Mnoho komentářů, které se nyní vyrojily na obhajobu zdražování ročního kupónu, tady skončí. Už neříkají, že Praha ročně díky příjmům z parkovacích zón získá do rozpočtu čtvrt miliardy (další čtvrt miliarda pak míří do rozpočtu městských částí). Peníze v jedné kolonce o něco poklesly, ale v jiné narostly významně.

Roční kupon si oproti roku 2015 v roce 2019 pořídilo přibližně o 133 % vice obyvatel, celkem asi 350 tisíc lidí. Mimo těch, kdo přešli z měsíčních či čtvrtletních kuponů, se řady jeho držitelů a držitelek rozšířily o ty, kteří MHD používají jako doplněk a roční kupon pro ně představuje pohodlnější řešení než kupování lístků. Roční kupóny si pořídila i část bývalých černých pasažérů, pro které se roční kupón stal výhodnější než placení pokut.

(zdroj dat: Ročenky DPP a Pražské ročenky dopravy)
(zdroj dat: Ročenky DPP a Pražské ročenky dopravy)

Po 5 letech je čas ale definovat si nové plány a pokusit se najít nástroje, jak jich dosáhnout. Jedním cílem by mělo mít nejen více lidí v MHD, ale i na kolech a na chodnících. A méně v autech. Druhým cílem by pak mělo být zlepšování služeb pro cestující, aby jejich používání bylo snadné a pohodlné.

Jedním ze zlepšení, které by bylo snadné zavést okamžitě, je automatické strhávání plateb za předplatné kupóny kartou. V aplikaci Lítačka by existovala možnost si vybrat automatickou prolongaci a už byste nemuseli myslet na to, kdy vám končí roční nebo měsíční kupón. Jen by vám přišel e-mail o zaplacení. Komu se nestalo, že musel na Bojiště, protože si nevšiml, že mu propadl kupón? Tato volba by byla samozřejmě volitelná a nadále by bylo možné platit i tak, jak se platí nyní.

Druhým zlepšením by mělo být zastropování ročních či měsíčních nákladů na jízdné. Pokud jste v situaci, že MHD denně potřebujete využívat pro cestu do práce, ale nemáte na to zaplatit jednorázově za roční či měsíční kupón, měl by existovat strop, kolik maximálně za rok či měsíc za MHD vydáte. V případě měsíčního kupónu by to vypadalo tak, že si na začátku měsíce budete kupovat jednotlivé jízdné. Jakmile se v daném měsíci dostanete v zaplacené sumě na tento strop, jezdíte už do konce měsíce zdarma. Tento systém v řadě měst funguje, stačí se inspirovat.

Nástrojem pro zvýšení počtu jízd na kole by mohlo být spuštění městského systému sdílených kol. Bikesharing je dnes již běžná součást evropských metropolí, kterou by si jistě oblíbili i Pražané. Praha by například mohla mít tři roční kupóny. Jeden základní za současnou cenu. Druhý o něco dražší by kromě MHD umožňoval i používání sdílených kol. Pak by mohla existovat třetí nejdražší varianta, která by předplácela i služby sdílených aut (carsharingu). S Lítačkou by se mohlo jezdit sdílenými auty za levnější sazby u všech společností, které by měly s městem smlouvu. Tato třetí varianta by části Pražanů mohla nahradit vlastnictví auta.

Sdílení aut je pro řadu lidí těžko představitelná myšlenka. Ale pokud chceme v ulici stromy a nechceme se vzdát úplně jízdy autem, sdílená auta mohou být řešením. Aby byl tento systém skutečně efektivní, musí být vysoká využívanost aut. Pokud ji chceme dosáhnout, musíme z této varianty udělat dostupnou a pohodlnou variantu. Tedy podobně jako jsme před 5 lety udělali dostupnou MHD, měli bychom nyní udělat dostupný bikesharing a carsharing integrací s MHD. Pokud dojde k nárůstu počtu jízd na kole a větší využívanosti sdílených aut, což se dá předpokládat, půjde opět o rozpočtově neutrální krok. Na jedné straně město získá vyšší příjmy z jízdného, menší nápor na parkovací místa a více lidí přepravujících se na kolech, na straně druhé poskytovatelé získají profitabilnější business díky vyšší využívanosti a na straně třetí cestující získají nové služby nebo větší pohodlí a lepší ceny, pokud služby již využívají.

Cena ročního kupónu je pouze nástroj k dosažení jiných podstatných cílů, které si město musí stanovit. Samozřejmě můžeme jen tupě zdražit roční kupón skokově o 2000,- s jediným cílem naplnit městskou kasu. Jaká ale bude cena za tento krok? Přinese nám skutečně kýžené finance, nebo se bude opakovat situace z roku 2015 v opačném módu, kdy dojde ke snížení počtu prodaných kupónů, nepatrnému zvýšení celkových tržeb, ale také ke zvýšení počtu černých pasažérů? Není lepší hledat zdroje jinde, například zdražením parkovného?

Zalátat rozpočet chce současná koalice penězi těch, kteří město zatěžují nejméně. A 60 miliard, které Praha chce vyjednat u premiéra Babiše, použije na stavbu Městského okruhu, tedy v podstatě vnitroměstské dálnice pro auta. Proč vedení Prahy nešermuje čísly o tom, že stavbu a provoz okruhu město dotuje ze sta procent a je na čase, aby se tento podíl snížil a řidiči tak vydali ze svých kapes víc na mýtném? Dle Plánu mobility má mýtné ročně do rozpočtu přinést asi jednu miliardu korun. Proč radní nemluví o těchto možnostech dodatečného příjmu? Pojďme si tedy nejdříve stanovit cíle a na jejich základě stanovit cenu tak, aby motivovala k chování, které je pro město a lidi v něm výhodné. Třeba pak dojdeme k tomu, že Městský okruh nepotřebujeme a 60 miliard můžeme použít jinde a smysluplněji.

Hana Matoušová
Autorka je zastupitelka MČ Praha 8 a členka Strany zelených.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy