Evropská biopaliva = udržitelná biopaliva
Günter Oettinger, evropský komisař pro energetiku
Evropská unie je po Brazílii a Spojených státech amerických třetím největším spotřebitelem biopaliv na světě. Ačkoli v současné době pochází pouze o něco více než tři procenta pohonných hmot uváděných na náš trh z obnovitelných zdrojů, do roku 2020 by jejich podíl měl dosáhnout alespoň 10 procent.
Biopaliva proto hrají významnou roli při dosahování celkových cílů EU v oblasti obnovitelné energie a zároveň jsou v současné době důležitějším ze dvou hlavních dostupných způsobů (tím druhým je elektřina), jak do odvětví dopravy zapojit používání obnovitelné energie.
Tento ambiciózní cíl stanovený v našich právních předpisech v oblasti klimatu a energetiky jde ruku v ruce se souborem závazných předpisů, podle kterých mohou být pouze biopaliva vyrobená udržitelným způsobem započtena do cíle 10 % a získat podporu z veřejných zdrojů Evropské unie. To znamená používání pouze biopaliv s velkými úsporami emisí skleníkových plynů, které nepoškodily vysoce hodnotné přírodní oblasti ani nezpůsobily škodlivou změnu ve využívání půdy v EU nebo v jiných zemích.
Přijetím praktických pokynů pro udržitelnost biopaliv v polovině června Evropská komise zahájila období provádění. Pokyny napomohou evropským podnikům a členským státům zavést do praxe závazné předpisy týkající se udržitelnosti biopaliv obsažené ve směrnici o obnovitelných zdrojích energie, která vstoupí v platnost v prosinci letošního roku. Evropští výrobci biopaliv a obchodníci s nimi budou prvními na konkurenčních světových trzích, kdo provede závazné předpisy týkající se udržitelnosti, zatímco příslušné orgány členských států budou kontrolovat provádění těchto předpisů a monitorovat dopad zvýšeného používání biopaliv a jiných obnovitelných paliv v EU.
Pro usnadnění souladu různých biopaliv s předpisy EU v oblasti udržitelnosti jsou odvětví, vlády a nevládní organizace nabádány, aby zavedly „nepovinné režimy“ certifikace udržitelnosti biopaliv. Komise stanoví normy, které tyto režimy budou muset splnit, aby byly v EU uznány. Jedním z hlavních kritérií těchto režimů je, že je musí ověřovat nezávislí auditoři, kteří kontrolují celý výrobní řetězec, a to od zemědělce přes závod a obchodníka až k dodavateli paliv, který dodává benzin čerpací stanici. Tento audit musí být spolehlivý a zabezpečený proti podvodu.
Přesné zjišťování původu vstupních surovin pro biopaliva je naprosto nezbytné pro posuzování souladu biopaliv s předpisy EU v oblasti udržitelnosti, např. kontroly toho, zda biopaliva nepocházejí z chráněných přírodních oblastí, původních lesů, nedávno odlesněných oblastí, odvodněných rašelinišť, mokřadů nebo oblastí s vysokou biologickou rozmanitostí, a rovněž pro to, jakým způsobem by tento soulad měl být posuzován. Komise jasně uvádí, že přeměna lesa na plantáž palmy olejové by byla v rozporu s požadavky EU na udržitelnost.
Pokud jde o náš závazek 10 % obnovitelných paliv v dopravě, vždy jsme zdůrazňovali, že do tohoto cíle budou započítávána pouze biopaliva s vyšším profilem, a stanovili jsme minimální prahovou hodnotu environmentálního profilu těchto paliv. Komise znovu opakuje, že biopaliva – mají-li být započítávána do cíle 10 % – musí dosáhnout úspor emisí skleníkových plynů ve výši alespoň 35 % ve srovnání s fosilními palivy, přičemž se tato hodnota v roce 2017 zvýší na 50 % a v roce 2018 na 60 % pro biopaliva z nových rostlin.
V následujících měsících budeme také nadále pokračovat v práci na podpoře udržitelných biopaliv. V současné době analyzujeme dopad výroby biopaliv na nepřímé využívání půdy, což je případ, kdy je např. tropický prales přeměněn na zemědělskou půdu, která je později využita k výrobě biopaliv. To by mohlo obejít náš zákaz ničit lesy za účelem výroby biopaliv. Do konce letošního roku budeme mít k dispozici výsledky několika studií, které jsme zadali, a budeme vědět, zda bude nezbytné přizpůsobit naše právní předpisy, což by se dalo provést zavedením dodatečných kritérií udržitelnosti.
Evropské odvětví dopravy spoléhá téměř výlučně na fosilní paliva a způsobuje pětinu našich celkových emisí skleníkových plynů. Musíme snížit jeho emise uhlíku a v zájmu zabezpečení dodávek také jeho závislost na ropě. V současné době jsou biopaliva spolu s opatřeními na podporu energetické účinnosti zaměřenými na sníženou spotřebu paliv hlavní alternativou benzinu a nafty, které se používají v dopravě. To je důvod, proč je potřebujeme – a to je také důvod, proč je tento nejnovější krok v úsilí EU o zajištění jejich udržitelnosti tak důležitý.
Text poskytlo Zastoupení Evropské komise v České republice
Evropská unie je po Brazílii a Spojených státech amerických třetím největším spotřebitelem biopaliv na světě. Ačkoli v současné době pochází pouze o něco více než tři procenta pohonných hmot uváděných na náš trh z obnovitelných zdrojů, do roku 2020 by jejich podíl měl dosáhnout alespoň 10 procent.
Biopaliva proto hrají významnou roli při dosahování celkových cílů EU v oblasti obnovitelné energie a zároveň jsou v současné době důležitějším ze dvou hlavních dostupných způsobů (tím druhým je elektřina), jak do odvětví dopravy zapojit používání obnovitelné energie.
Tento ambiciózní cíl stanovený v našich právních předpisech v oblasti klimatu a energetiky jde ruku v ruce se souborem závazných předpisů, podle kterých mohou být pouze biopaliva vyrobená udržitelným způsobem započtena do cíle 10 % a získat podporu z veřejných zdrojů Evropské unie. To znamená používání pouze biopaliv s velkými úsporami emisí skleníkových plynů, které nepoškodily vysoce hodnotné přírodní oblasti ani nezpůsobily škodlivou změnu ve využívání půdy v EU nebo v jiných zemích.

Pro usnadnění souladu různých biopaliv s předpisy EU v oblasti udržitelnosti jsou odvětví, vlády a nevládní organizace nabádány, aby zavedly „nepovinné režimy“ certifikace udržitelnosti biopaliv. Komise stanoví normy, které tyto režimy budou muset splnit, aby byly v EU uznány. Jedním z hlavních kritérií těchto režimů je, že je musí ověřovat nezávislí auditoři, kteří kontrolují celý výrobní řetězec, a to od zemědělce přes závod a obchodníka až k dodavateli paliv, který dodává benzin čerpací stanici. Tento audit musí být spolehlivý a zabezpečený proti podvodu.
Přesné zjišťování původu vstupních surovin pro biopaliva je naprosto nezbytné pro posuzování souladu biopaliv s předpisy EU v oblasti udržitelnosti, např. kontroly toho, zda biopaliva nepocházejí z chráněných přírodních oblastí, původních lesů, nedávno odlesněných oblastí, odvodněných rašelinišť, mokřadů nebo oblastí s vysokou biologickou rozmanitostí, a rovněž pro to, jakým způsobem by tento soulad měl být posuzován. Komise jasně uvádí, že přeměna lesa na plantáž palmy olejové by byla v rozporu s požadavky EU na udržitelnost.
Pokud jde o náš závazek 10 % obnovitelných paliv v dopravě, vždy jsme zdůrazňovali, že do tohoto cíle budou započítávána pouze biopaliva s vyšším profilem, a stanovili jsme minimální prahovou hodnotu environmentálního profilu těchto paliv. Komise znovu opakuje, že biopaliva – mají-li být započítávána do cíle 10 % – musí dosáhnout úspor emisí skleníkových plynů ve výši alespoň 35 % ve srovnání s fosilními palivy, přičemž se tato hodnota v roce 2017 zvýší na 50 % a v roce 2018 na 60 % pro biopaliva z nových rostlin.
V následujících měsících budeme také nadále pokračovat v práci na podpoře udržitelných biopaliv. V současné době analyzujeme dopad výroby biopaliv na nepřímé využívání půdy, což je případ, kdy je např. tropický prales přeměněn na zemědělskou půdu, která je později využita k výrobě biopaliv. To by mohlo obejít náš zákaz ničit lesy za účelem výroby biopaliv. Do konce letošního roku budeme mít k dispozici výsledky několika studií, které jsme zadali, a budeme vědět, zda bude nezbytné přizpůsobit naše právní předpisy, což by se dalo provést zavedením dodatečných kritérií udržitelnosti.
Evropské odvětví dopravy spoléhá téměř výlučně na fosilní paliva a způsobuje pětinu našich celkových emisí skleníkových plynů. Musíme snížit jeho emise uhlíku a v zájmu zabezpečení dodávek také jeho závislost na ropě. V současné době jsou biopaliva spolu s opatřeními na podporu energetické účinnosti zaměřenými na sníženou spotřebu paliv hlavní alternativou benzinu a nafty, které se používají v dopravě. To je důvod, proč je potřebujeme – a to je také důvod, proč je tento nejnovější krok v úsilí EU o zajištění jejich udržitelnosti tak důležitý.
Text poskytlo Zastoupení Evropské komise v České republice