Stříhání pásek. A zase se otvírá dálnice, ne pěší zóna
Kdo rád sleduje stříhání pásek, má v těchto dnech docela nabitý program. V pondělí se za přítomnosti pražských radních stříhalo na nové větvi Štěrboholské radiály (zlomyslné jazyky tvrdí, že se jedná o přípravu na Blanku 2), ve středu se bude stříhat po opravě na Nuselském mostě.
To vše proto, aby se po Praze dalo autem jezdit lépe, pohodlněji, rychleji – a více.
Dopravní náměstek Březina na radiále (to je ta hodně široká silnice vzadu). Foto: Magistrát hl. města Prahy.
Ve středu se ovšem otevírá ještě jedna prázdninová uzavírka. Pro neznalého může být překvapivé, že si radní Březina nestřihl rychlé přestřižení pásky také na Smetanově nábřeží, kde se celé léto rekonstruovala tramvajová trať. Takové krásné, cenné místo, protínající na Křižovnickém náměstí povinnou poutní cestu všech turistů, by přece bylo skvělou příležitostí se blýsknout, jak radnice dovede zvelebit veřejný prostor. Anebo ne?
V září se na nábřeží vrátí běžný provoz, který kromě tramvají znamená také průjezd dvaceti pěti tisíc aut ve všední den. Kdekdo asi tuší, že nábřeží s nejkrásnějším výhledem na Karlův most a Pražský hrad by místo průjezdní silnice slušela daleko více pěší zóna s tramvajemi. Tak je tomu v centrech řady evropských měst, a koneckonců také na druhém konci Starého Města na Náměstí Republiky.
Nikdo ze současných politiků ale nemá odvahu s takovým návrhem přijít. Pavel Bém to sliboval v roce 2005, ale kde že jeho sliby jsou (asi v Blance zakopány). Nová radnice příliš nevěří, že je na čase začít měnit Prahu z města tunelů a aut na město lidí.
A tak jsme je předběhli a střihli tam tu pásku za ně.
Náměstek Březina a primátor Svoboda na Smetanově nábřeží. Vernisáž z úterý 30. srpna. Foto: Vojtěch Marek.
Máme za to, že když se to dobře navrhne (na což má magistrát ještě pořád dost odborných institucí, které nestačil zrušit), může být na Smetanově nábřeží pěší zóna nejen jednou, dvakrát ročně při maratonu a pouličním festivalu, ale každý den. A tak třeba jen předjímáme to, co se do roka a do dne stane: Že na Smetanově nábřeží bude v září 2012 na nové pěší zóně stříhat pásku skutečný primátor a první radní pro dopravu.
Tohle stříhání bych jim ze srdce přál.
Vratislav Filler
Autor pracuje ve sdružení Auto*Mat
To vše proto, aby se po Praze dalo autem jezdit lépe, pohodlněji, rychleji – a více.
Dopravní náměstek Březina na radiále (to je ta hodně široká silnice vzadu). Foto: Magistrát hl. města Prahy.
Ve středu se ovšem otevírá ještě jedna prázdninová uzavírka. Pro neznalého může být překvapivé, že si radní Březina nestřihl rychlé přestřižení pásky také na Smetanově nábřeží, kde se celé léto rekonstruovala tramvajová trať. Takové krásné, cenné místo, protínající na Křižovnickém náměstí povinnou poutní cestu všech turistů, by přece bylo skvělou příležitostí se blýsknout, jak radnice dovede zvelebit veřejný prostor. Anebo ne?
V září se na nábřeží vrátí běžný provoz, který kromě tramvají znamená také průjezd dvaceti pěti tisíc aut ve všední den. Kdekdo asi tuší, že nábřeží s nejkrásnějším výhledem na Karlův most a Pražský hrad by místo průjezdní silnice slušela daleko více pěší zóna s tramvajemi. Tak je tomu v centrech řady evropských měst, a koneckonců také na druhém konci Starého Města na Náměstí Republiky.
Nikdo ze současných politiků ale nemá odvahu s takovým návrhem přijít. Pavel Bém to sliboval v roce 2005, ale kde že jeho sliby jsou (asi v Blance zakopány). Nová radnice příliš nevěří, že je na čase začít měnit Prahu z města tunelů a aut na město lidí.
A tak jsme je předběhli a střihli tam tu pásku za ně.
Náměstek Březina a primátor Svoboda na Smetanově nábřeží. Vernisáž z úterý 30. srpna. Foto: Vojtěch Marek.
Máme za to, že když se to dobře navrhne (na což má magistrát ještě pořád dost odborných institucí, které nestačil zrušit), může být na Smetanově nábřeží pěší zóna nejen jednou, dvakrát ročně při maratonu a pouličním festivalu, ale každý den. A tak třeba jen předjímáme to, co se do roka a do dne stane: Že na Smetanově nábřeží bude v září 2012 na nové pěší zóně stříhat pásku skutečný primátor a první radní pro dopravu.
Tohle stříhání bych jim ze srdce přál.
Vratislav Filler
Autor pracuje ve sdružení Auto*Mat