Je vinen řidič, felicia či můstek?
Víkendová nehoda, při které zahynuli čtyři osmnáctiletí lidé ve felicii na silnici první třídy spojující Brno se Znojmem, opět nepochybně otevře množství témat. Většina bude zmiňovat příliš vysokou rychlost, zazní věty o diskotékových nehodách, možná se někdo zamyslí i nad stavem vozového parku, úrovní výcviku v autoškolách, prací policie a podobně.
Všechna tato témata jsou samozřejmě legitimní. Jenže, přestože řidič vozu jel nepochybně příliš rychle a ve voze, který kvůli své zastaralé koncepci nemůže dostatečně chránit posádku - ať z hlediska aktivní či pasivní bezpečnosti, všichni čtyři mladí lidé mohli s vysokou pravděpodobností i poté, co řidič vyletěl ze silnice, nadále žít.
Jednou z důležitých příčin této tragédie je faktor, nad kterým se obvykle laik málo zamýšlí. Je jím přetrvávající zoufalý stav silniční infrastruktury.
Nebyl jsem na místě, ale drastické záběry, které proběhly zpravodajstvím, ukazují, že automobil sjel do příkopu a v něm narazil do nízkého můstku, který slouží k nájezdu zemědělské techniky na přilehlé pole.
Můstek má kolmou stěnu, navíc zpevněnou betonem. Náraz do takové masy materiálu samozřejmě křehká felicia, rozjetá navíc na vysokou rychlost, nemohla vydržet. Stačila přitom malá investice v řádu tisíců či desetitisíců korun spočívající v zešikmení stěny můstku, a auto by s velkou pravděpodobností pouze vyletělo do pole. Všichni čtyři by pak nejspíše z vozu vystoupili sami, byť třeba lehce zraněni.
Samozřejmě nejsem zastáncem toho, aby se vykácely všechny stromy lemující všechny silnice, aby se investovaly miliardy do rozšíření silnic, výstavby retardérů, svodidel a dalších technických opatření. Mnohem efektivnější je vychovat v autoškolách řidiče, kteří si budou vědomi rizik a budou na ně schopni reagovat. Nicméně, na silnicích první třídy, kde je vysoký provoz, potkávají se tam ve stejných nebo protilehlých pruzích osobní auta, těžké kamiony, motocykly a třeba i cyklisté, je třeba možná rizika co nejvíce eliminovat.
Jsem docela zvědavý, zda můstek bude opravený do původní podoby, nebo přece jen dozná úprav…
Všechna tato témata jsou samozřejmě legitimní. Jenže, přestože řidič vozu jel nepochybně příliš rychle a ve voze, který kvůli své zastaralé koncepci nemůže dostatečně chránit posádku - ať z hlediska aktivní či pasivní bezpečnosti, všichni čtyři mladí lidé mohli s vysokou pravděpodobností i poté, co řidič vyletěl ze silnice, nadále žít.
Jednou z důležitých příčin této tragédie je faktor, nad kterým se obvykle laik málo zamýšlí. Je jím přetrvávající zoufalý stav silniční infrastruktury.
Nebyl jsem na místě, ale drastické záběry, které proběhly zpravodajstvím, ukazují, že automobil sjel do příkopu a v něm narazil do nízkého můstku, který slouží k nájezdu zemědělské techniky na přilehlé pole.
Můstek má kolmou stěnu, navíc zpevněnou betonem. Náraz do takové masy materiálu samozřejmě křehká felicia, rozjetá navíc na vysokou rychlost, nemohla vydržet. Stačila přitom malá investice v řádu tisíců či desetitisíců korun spočívající v zešikmení stěny můstku, a auto by s velkou pravděpodobností pouze vyletělo do pole. Všichni čtyři by pak nejspíše z vozu vystoupili sami, byť třeba lehce zraněni.
Samozřejmě nejsem zastáncem toho, aby se vykácely všechny stromy lemující všechny silnice, aby se investovaly miliardy do rozšíření silnic, výstavby retardérů, svodidel a dalších technických opatření. Mnohem efektivnější je vychovat v autoškolách řidiče, kteří si budou vědomi rizik a budou na ně schopni reagovat. Nicméně, na silnicích první třídy, kde je vysoký provoz, potkávají se tam ve stejných nebo protilehlých pruzích osobní auta, těžké kamiony, motocykly a třeba i cyklisté, je třeba možná rizika co nejvíce eliminovat.
Jsem docela zvědavý, zda můstek bude opravený do původní podoby, nebo přece jen dozná úprav…