Islamoskepse podle BIS
BIS se zabývala vývojovými trendy náboženské radikalizace ve vztahu k našemu území. Také v roce 2013 BIS zaznamenala napodobování některých tendencí známých z muslimských komunit v západní Evropě, například dalšího postupného prosazování islámského práva v ČR. Společenské podmínky v naší zemi nebyly v roce 2013 pro aplikaci dílčích částí islámského práva v prostředí české muslimské komunity vhodné. Proto se někteří čeští muslimové a jejich sympatizanti snažili zlepšit obraz islámu a islámských hodnot v očích české veřejnosti.
Nejen na výše uvedené úsilí, ale i na některé projevy islámu reagovala islamoskeptická část české veřejnosti kriticky. Cílem kritiky bylo vše, co je obecně považováno za projevy islamismu v českém prostředí, včetně medializovaného nošení muslimských šátků ve školských zařízeních, internetové výzvy k zapojení do bojů v Sýrii, výroků významných představitelů českých muslimů či výstavby nových modliteben. BIS v průběhu roku 2013 zaregistrovala široké spektrum projevů islamoskepticismu, od umírněné kritiky až po radikálnější slovní útoky. Reakce na projevy muslimů v ČR byly hojně publikované zejména na internetu. Některé formy slovních útoků však mohou radikalizovat i doposud umírněné muslimy. V roce 2013 však BIS v prostředí českých muslimů nezaznamenala případ radikalizace ve spojitosti s působením islamoskeptické scény.
Začnu od prvního odstavce. O jakém postupném prosazování islámského práva je řeč? Opravdu jsem si nevšiml, že by se u nás zavedly, formálně nebo neformálně, prvky islámského práva. A skutečně si BIS myslí, že snaha zlepšit obraz islámu v očích veřejnosti pramení ze snahy implementovat islámské právo? Nesouvisí to například s tím, že hlava státu nadává muslimům a muslimkám do nacistů?
Absolutní lahůdka ale přichází s druhým odstavcem. BIS si v něm zahrála na jazykovědný ústav a přišla s úplně novým termínem: islamoskepse. Podle BIS je islamoskepse projevem kritiky islámu a islamismu (v textu jaksi s lehkostí zaměňovaných pojmů – odkdy je nošení šátků nebo pronájem nové modlitebny projevem islamismu??). V podstatě si za to muslimové mohou sami – kdyby nedávali svým chováním záminku pro to, “co je obecně považováno za projevy islamismu”, tak by byl klid. Jedno, že “obecně” je za projev islamismu považována už jen samotná přítomnost muslimů.
Zpět ale k termínu islamoskepse. Snaha BIS relativizovat a bagatelizovat anti-muslimské postoje a projevy jdoucí za hranice jakékoli přijatelné kritiky tímto kreativním slovním způsobem může někomu připadat úsměvná, ale na druhé zamyšlení to tak vtipné zase není.
Pokud je islamoskepsí míněno polévání mešit prasečí krví, polévání prostranství k modlení prasečí močí, stalkování a fotografování muslimek, nadávání muslimkám na ulici a strhávání jejich šátků, pořádání anti-muslimských kurzů pro lidi, kteří chtějí “aktivně ubližovat“ muslimům (včetně “ostrých terénních akcí”), převlékání se za muslimy a provádění provokativních akcí (sbírání podpisů pro zavedení šaríi; break-dance v burce před zmatenými arabskými hosty lázní), hackování emailů a anonymní vyhrožování odsunem a smrtí a mnoho dalších podobných forem “kritiky” islámu, tak se těším na další jazykovou kreativitu BIS.
Třeba “ukrajinoskepse” (skepse/kritika územní celistvosti Ukrajiny z řad Putinových evropských obdivovatelů), “romoskepse” (skepse/kritika vůči Romům z řad organizátorů protiromských pochodů) či finálně “židoskepse” (skepse/kritika z řad neonácků k některým projevům judaismu – třeba nošení kippy a vlastnění modliteben).
Nejsmutnější na této části zprávy BIS je ale to, že i když částečně reflektuje existence radikální islamoskepse, tak jako hlavní problém nevidí vůbec všechny výše popsané anti-muslimské aktivity, ale možnost, že by nedejbože tyto anti-muslimské aktivity mohly vést k radikalizaci muslimů. Protože evidentně možnost radikální reakce muslimů je mnohem důležitější, než rozmáhající se negativní jevy vycházející přímo z české nemuslimské společnosti, navíc ještě podporované částí politické elity.
Na závěr jednu příhodu. Před několika týdny do ČR přicestovala skupina Arabů a Arabek, mezi nimi i mladá vysokoškolsky vzdělaná prodemokratická aktivistka z Egypta. Byla to její první návštěva v České republice. Jako ostatní se účastnila projektu předávání zkušeností z české strany, která se pyšní vyspělou demokratickou a občanskou společností. Když měla jeden den volno, rozhodla se podívat na Karlštejn. Ke své smůle, nutno dodat, nosí tato (asi tak 150cm vysoká a křehká) dívka hidžáb (barevný). Cestou po Praze na ni někdo zakřičel “vrať se, odkud jsi přišla, ty islámská ku***!” (ne, nešla kolem Hradu). Následně ve vlaku se proti ní sedící pán se dvěma dětmi a manželkou postavil a se slovy „smrdí tady arabáči“ odtáhl rodinu do jiného vozu. Na samotném Karlštejně ve frontě na lístky na Egypťanku zase upřeně a s nenávistí zírala nějaká žena, aby ji pak osočila z toho, že v Sýrii vraždí lidi a teď „to tahá do Čech“.
Těším se tedy na zprávu BIS z roku 2014, třeba v ní bude srovnání, kolik muslimů se radikalizovalo díky islamoskepsi a kolik z nich jen nevěřícně zakroutilo hlavou a vyškrtlo ČR ze seznamu zemí, do kterých by se zase jednou rádi podívali nebo se v nich usadili. Obojí si ale vlastně islamoskeptici přejí, takže z jejich pohledu: jen houšť!