Populista Křeček
Již jednou jsem napsal, že se mi velmi špatně a s náležitým důrazem diskutuje s nezpochybnitelnými osobnostmi, kterých si vážím, a je mi proti mysli náležitě zdůrazňovat, že jsem napsal něco jiného, než si ony přečetly.
Tak jen mohu pozvednout obočí nad tvrzením Z. Stránského, že jsem ve svém článku o Mašínech urazil jeho vezněné druhy (když jsem si v tomto článku naopak položil řečnickou otázku, kolika právě těmto komunistickým režimem postiženým lidem šel ministr obrany na pohřeb), a stejně tak obtížně mohu odpovědět profesorovi Hořejšímu, kterého si velmi vážím a s myšlenkami v jeho článcích na blogu vcelku bez výjimky souhlasím, že bych na jeho článek „Křeček populista“ odpověděl článkem „Hořejší……“.
Profesor Václav Hořejší mně vyčítá, že romský problém nepovažuji primárně za sociální, kdežto on se domnívá, že je „sociální, a to giganticky“. No nevím. Je mnoho chudých lidí a jejich soužití s většinovou populací nevyvolává žádné problémy. Ostatně zcela zjevně Severočeši dnes nedemonstrují proto, že by jim vadila chudoba Romů. Vadí jim jejich chování, a to se sociální situací přece přímo nesouvisí.
Ale jestliže jsem napsal, že tento problém není primárně problémem sociálním, pak jsem v žádném případě nenapsal (a ani nikdy netvrdil), že se „hrdě hlásím k názoru, že jde o problém rasový a národnostní“. Odkud pramení tento Váš názor, pane profesore?
Pokud mám za to, že nejde o sociální problém, tedy problém, který vyřešíme sociálními dávkami, pak jsem přesvědčen, že jde o problém politický, který se nevyřeší opatřeními jen v sociální oblasti. Dotýká se bezpochyby mnoha aspektů společenského a občanského života republiky a národa.
Opravdu se domnívám, že jedním z nepřehlédnutelných aspektů romského problému je absence formulovaných názorů samotných Romů. Právě na takových formulacích problémů stojí občanská společnost. Opravdu vidím problém v tom, že se nevytvořila občanská a dokonce politická reprezentace Romů, ale to přece neznamená, že pokud by romská komunita nevygenerovala „nějakého svého Martina Luthera Kinga ….učiní zřejmě pan poslanec další krok a přihlásí se k řešení prezentovanému v diskusi pod jeho článkem nickem „Sauerkirschman“ tj. musíme zabránit, aby se přestali rozmnožovat a musíme je „poslat do sprch“(zřejmě těch osvětimských). Co Vás, pane profesore, vede k názoru že „zřejmě“ jsou toto moje představy? Nehraničí to ve slušné společnosti již s urážkou? Čím bych si ji zasloužil?
Pokusil jsem se realisticky popsat problém tak, jak ho vidím. Nikoliv s aktuálním populistickým záměrem, jak mi předhazuje pan profesor V. Hořejší. Přednášel jsem na školeních romských poradců o bytové problematice, jsem autorem publikací pro ně určených. Znám dobře tuto problematiku, celou řadu postižených lidí jsem před soudy zastupoval. Označení populista si rozhodně nezasloužím.
Politická korektnost, tedy rozpaky nad méně obvyklým formulováním zřejmých problémů a snaha neříkat nepříjemné pravdy, nás povede k tomu, že buď skutečné problémy neuvidíme vůbec, nebo je spatříme takové, jak se nám korektně jeví, nikoliv takové, jaké ve skutečnosti jsou. Snaha o jiné pohledy potřebuje kritiku, urážky však jistě nikoliv…..
Tak jen mohu pozvednout obočí nad tvrzením Z. Stránského, že jsem ve svém článku o Mašínech urazil jeho vezněné druhy (když jsem si v tomto článku naopak položil řečnickou otázku, kolika právě těmto komunistickým režimem postiženým lidem šel ministr obrany na pohřeb), a stejně tak obtížně mohu odpovědět profesorovi Hořejšímu, kterého si velmi vážím a s myšlenkami v jeho článcích na blogu vcelku bez výjimky souhlasím, že bych na jeho článek „Křeček populista“ odpověděl článkem „Hořejší……“.
Profesor Václav Hořejší mně vyčítá, že romský problém nepovažuji primárně za sociální, kdežto on se domnívá, že je „sociální, a to giganticky“. No nevím. Je mnoho chudých lidí a jejich soužití s většinovou populací nevyvolává žádné problémy. Ostatně zcela zjevně Severočeši dnes nedemonstrují proto, že by jim vadila chudoba Romů. Vadí jim jejich chování, a to se sociální situací přece přímo nesouvisí.
Ale jestliže jsem napsal, že tento problém není primárně problémem sociálním, pak jsem v žádném případě nenapsal (a ani nikdy netvrdil), že se „hrdě hlásím k názoru, že jde o problém rasový a národnostní“. Odkud pramení tento Váš názor, pane profesore?
Pokud mám za to, že nejde o sociální problém, tedy problém, který vyřešíme sociálními dávkami, pak jsem přesvědčen, že jde o problém politický, který se nevyřeší opatřeními jen v sociální oblasti. Dotýká se bezpochyby mnoha aspektů společenského a občanského života republiky a národa.
Opravdu se domnívám, že jedním z nepřehlédnutelných aspektů romského problému je absence formulovaných názorů samotných Romů. Právě na takových formulacích problémů stojí občanská společnost. Opravdu vidím problém v tom, že se nevytvořila občanská a dokonce politická reprezentace Romů, ale to přece neznamená, že pokud by romská komunita nevygenerovala „nějakého svého Martina Luthera Kinga ….učiní zřejmě pan poslanec další krok a přihlásí se k řešení prezentovanému v diskusi pod jeho článkem nickem „Sauerkirschman“ tj. musíme zabránit, aby se přestali rozmnožovat a musíme je „poslat do sprch“(zřejmě těch osvětimských). Co Vás, pane profesore, vede k názoru že „zřejmě“ jsou toto moje představy? Nehraničí to ve slušné společnosti již s urážkou? Čím bych si ji zasloužil?
Pokusil jsem se realisticky popsat problém tak, jak ho vidím. Nikoliv s aktuálním populistickým záměrem, jak mi předhazuje pan profesor V. Hořejší. Přednášel jsem na školeních romských poradců o bytové problematice, jsem autorem publikací pro ně určených. Znám dobře tuto problematiku, celou řadu postižených lidí jsem před soudy zastupoval. Označení populista si rozhodně nezasloužím.
Politická korektnost, tedy rozpaky nad méně obvyklým formulováním zřejmých problémů a snaha neříkat nepříjemné pravdy, nás povede k tomu, že buď skutečné problémy neuvidíme vůbec, nebo je spatříme takové, jak se nám korektně jeví, nikoliv takové, jaké ve skutečnosti jsou. Snaha o jiné pohledy potřebuje kritiku, urážky však jistě nikoliv…..