Dobývání se do otevřených dveří. Opravdu?

17. 05. 2020 | 13:37
Přečteno 6343 krát
O čem to tady vlastně hovoříme? Co jsou to „práva Romů? Nebo „práva migrantů“?


Jako jeden ze tří „solitérů“, kteří se v sociální demokracii, podle Pavla Barši („ V okruhu české sociální demokracie se touto cestou zatím vydali spíše solitéři typu Jana Kellera, Jaroslava Foldyny či Stanislava Křečka,“ P. Barša: „Dobývat se do otevřených dveří“ Salon Práva 19.3) vydali cestou, která pravici přinesla v minulém půlstoletí tolik úspěchů (totiž důraz na „práva obyčejného člověka“ a nacionalismus), bych rád poukázal na několik skutečností, které mohou být rozhodné pro posouzení toho, jakou cestou jsem se to vydal a zda, jak se ptá P. Barša: „Existuje možnost, že by se v rámci strany zmíněná strategie proměnila v jednotný ideologický proud, či dokonce hlavní platformu?“.

Především však musím sdělit, že již sedmý rok nejsem, (resp. nemohu být) členem žádné politické strany a tedy ani ČSSD, ale ani když jsem členem byl jsem nikdy neaspiroval na utváření nějakého proudu nebo platformu. Pokud jsem vyslovoval některé názory, odrážela se v nich spíše zkušenost plynoucí z řešení problémů a ze setkávání s lidmi než cokoliv jiného.

P. Barša v dotazu ohledně takové platformy, kterou jako jeden ze solitérů prý sdílím, se dále ptá: „A pokud ano, bude taková strana „obyčejného člověka“, revoltujícího proti genderové ideologii a upřednostňující práva Romů a migrantů před „právy české většiny“ ještě levicová?“ Není asi příliš zdvořilé odpovídat na otázku další otázkou, ale co jiného mi za této situace zbývá: O čem to tady vlastně hovoříme? Co jsou to „práva Romů? Nebo „práva migrantů“?

Naprostá většina českých Romů se nepřihlásila při posledním sčítání obyvatel k jiné, než české národnosti a nevztahují se tedy na ně žádná zvláštní práva podle menšinového zákona. Jaké tedy jiná, od ostatních občanů, Nedomů, práva by Romové mohli mít? I když odhlédneme od skutečnosti jakou je zcela zmatené „řešení romského problému“, kdy na straně jedné je sice vyžadováno abychom zjišťovali dopady např. inkluze na „romské děti“ nebo zjišťovali kolik „Romů“ je podrobeno diskriminaci ohledně přijímání do zaměstnání nebo pronajímání bytů a na straně druhé žádnou definici jak určit kdo je a kdo není Rom nemáme, ba co více, jakýkoliv pokus o takovou definici je označen za nacistické a rasistické posuzování společnosti, je přece zřejmé, že zde nejde o nějaká zvláštní práva, ale o právo na rovnost a lidskou důstojnost, tedy o práva, kterými jsou nadáni všichni ostatní občané.

A práva migrantů? Zařazení mezi „migranty“ v žádném směru přece nevyčerpává ani sociální, ani občanský status kteréhokoliv člověka, ale jen popisuje momentální situaci, ve které se tato osoba nalézá. A může to být kdokoliv. Vztahují se na něho základní lidská práva týkající se svobody, osobní nedotknutelnosti a lidské důstojnosti a z občanských práv snad jen záležitosti týkající se práva azylu a s tím souvisejících záležitostí. Tvrdit proto, že existují nějaké zvláštní práva Romů nebo migrantů, jejichž obhajoba by mohla být dokonce měřítkem levicovosti jakéhokoliv politického subjektu, zdá se mi být mimo realitu.

Problém především tzv. „moderní levice“ nespočívá v tom, že by se brala „za práva menšin“, jak je ve zmíněném článku často tvrzeno, ale ve dvou zcela zásadních omylech, kterých se v této souvislosti levice dopustila. Prvním je představa, že společnost se skládá z menšin, které nemají mnoho společného a jen proti sobě navzájem hájí svá, často jen domnělá „lidská práva“. Dělení společnosti na nejrůznější menšiny podle genderových, věkových, politických, světonázorových, národnostních, profesních, rasových, náboženských a bůhví jakých ještě hledisek, vedlo ke ztrátě představy o univerzalitě lidských práv a tedy ke ztrátě možnosti ovlivňovat celou, nebo alespoň podstatnou část společnosti. Druhým zásadním omylem je pak v těchto souvislostech činěná záměna „rovnosti“ za „stejnost“. Lidé jsou si rovni v právech a povinnostech, ale odlišují se v celé řadě např. antropologických a jiných skutečnostech a nepochopení toho pak vede k představě o potřebě „antidiskriminačního“ působení, o diskriminaci jako téměř hlavního hybatele společnosti. Přece ten, kdo má sestavit štafetu na 4x100 metrů si raději vybere čtyři černochy z Jamajky, než čtyři Eskymáky z Grónska se nedopouští žádné diskriminace, ale jen řeší svůj problém podle svých zkušeností. A toto právo nelze občanovi odebrat i v jiných případech, než ten lehkoatletický, který je zde uveden. To moderní levice nechápe, resp. považuje taková řešení za diskriminaci.

Nemyslím že má pravdu P. Barša pokud tvrdí, že problémem západní levice v posledních čtyřiceti letech spočíval v tom, že by se brala za práva menšin, ale tím, že tím „kompenzovala svůj ústup ze zápasů o sociální rovnost.“ Samotné „braní se za práva menšin“ totiž není, jak již bylo naznačeno, v této souvislosti nic jiného, než degradace celé lidskoprávní problematiky jen a pouze na otázku menšin. Totiž vytvořením dnes celkem obecně sdílené představy, související s již zmíněnou ztrátou univerzality lidských práv, o tom, že lidská práva jsou záležitostí pouze a jedině právy menšin, což je docela dobře patrné z negativních reakcí na moje zvolení ombudsmanem resp. na můj výrok o tom, že se chci věnovat i právům „většiny“. To „moderní“ levice považovala za svatokrádežné, ale dala tím zcela zřetelně najevo své postavení mimo reálný proud myšlení obyčejných lidí, tedy té části společnosti, která by ji v politických zápasech měla podporovat. To není resignace na „sociální rovnost“ o které píše P. Barša, ale ztráta představy o tom co to vlastně ta sociální, resp. jakákoliv jiná rovnost dnes představuje. Postřeh P. Barši, o tom, že v ČSSD po „radikálech však není ani vidu ani slechu“, totiž po takových lídrech, kteří by “představovali „anarchisticko- revoluční program nahrazení kapitalistické ekonomiky a státu sítí samosprávných komun, v nichž bude princip soutěže a tržní ceny za účelem zisku nahrazen principem kooperace, daru a sdílení statků“ lze pak jen uvítat. Toto není ničím jiným než jen další iluzí a slepou cestou, která je levici nabízena. Neboť opravdu je toto to, co si lidé přejí, ale zejména: je toto to, co řeší problémy současného světa a společnosti? Myslím, že nikoliv.

(psáno pro Salon Práva, avšak nebylo zde přijato….)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy