Dávní předkové a kořeny zla
Nechme svá dávné vojevůdce a knížata, své tehdejší zakladatele a objevitele jejich časům. K nápravě světa nebo alespoň naší země si nenávistně připomínat jejich dobu a časové souvislosti jejich dávných činů rozhodně nepotřebujeme…
Bílí Američané, cítící se být „potomky“ dávných bílých otrokářů, dnes v USA klečí před Afroameričany, kteří mají být „potomky“ někdejších otroků a prosí je za odpuštění dávného utrpení a křivd. . Představa, že dnešní potomci rodů Kinských, Ditrichštejnů, Kolovratů, Schwarzenbergů a dalších, by neseděli v úřadech a zákonodárných sborech republiky, ale naopak klečeli před obyvateli vesniček, které patřili jen před několika staletími jejich předkům a prosili je za odpuštění tehdy panujících poměrů, tedy dávných robot a krutých trestů za sebemenší „přestupek“ proti vrchnosti, je pro mnohé z nás asi stejně málo pochopitelná jako důvod pro který klečí obyvatelé amerických měst. I když okolnosti jsou jiné, důvod je patrně týž: nikoliv sice rasový, ale omluva za minulá utrpení a křivdy tehdy na nich páchané.
Dnešní bílí Američané jsou stejně málo odpovědni za otrokářskými a ekonomickými poměry panujícími před staletími, jako dnešní příslušníci evropských šlechtických rodů za tehdejší robotní povinnosti nebo útrpné právo. A dnešní obyčejní občané v Čechách i v USA ně netrpí rasovou a sociální krutostí jako jejich dávní předkové před se staletími.
Představa, že patologické jevy v každé společnosti, jakými jsou rasismus antisemitismus, nebo třeba policejní násilí jsou důsledkem vztahů dávno minulých je lichá a jen zastírá pravý stav věcí. Totiž dnešní příčiny a dnešní kořeny toho, co se kolem nás děje. Jaké může být demokratické uspořádání věci veřejných, jaká může být rovnost občanů tam, kde neexistuje kulturní rovnost? A kde sociální poměry se nejen nesbližují, ale naopak se stále více ostře odlišují? Jak to souvisí s poměry existujícími před mnoha staletími ? Kdo z demonstrantů si na ulici klade tuto otázku?
Není spíše k zamyšlení, že ač ověšeni mnohým co nám dnes připadá hrůzné a hříšné, nám tehdejší otrokáři a feudálové přinesli také třeba Deklaraci nezávislosti a v ní obsaženou jistou představu o právu obecně a o lidských právech zvláště? Nebo křesťanskou myšlenku o rovnosti lidí, tehdy jistě chápanou jako rovnost jen před Bohem¬? Byť třeba oni sami to mysleli jinak a mnozí z nich asi jen obtížně do svých představ zahrnovali své otroky a poddané…
Právo 15.6
Bílí Američané, cítící se být „potomky“ dávných bílých otrokářů, dnes v USA klečí před Afroameričany, kteří mají být „potomky“ někdejších otroků a prosí je za odpuštění dávného utrpení a křivd. . Představa, že dnešní potomci rodů Kinských, Ditrichštejnů, Kolovratů, Schwarzenbergů a dalších, by neseděli v úřadech a zákonodárných sborech republiky, ale naopak klečeli před obyvateli vesniček, které patřili jen před několika staletími jejich předkům a prosili je za odpuštění tehdy panujících poměrů, tedy dávných robot a krutých trestů za sebemenší „přestupek“ proti vrchnosti, je pro mnohé z nás asi stejně málo pochopitelná jako důvod pro který klečí obyvatelé amerických měst. I když okolnosti jsou jiné, důvod je patrně týž: nikoliv sice rasový, ale omluva za minulá utrpení a křivdy tehdy na nich páchané.
Dnešní bílí Američané jsou stejně málo odpovědni za otrokářskými a ekonomickými poměry panujícími před staletími, jako dnešní příslušníci evropských šlechtických rodů za tehdejší robotní povinnosti nebo útrpné právo. A dnešní obyčejní občané v Čechách i v USA ně netrpí rasovou a sociální krutostí jako jejich dávní předkové před se staletími.
Představa, že patologické jevy v každé společnosti, jakými jsou rasismus antisemitismus, nebo třeba policejní násilí jsou důsledkem vztahů dávno minulých je lichá a jen zastírá pravý stav věcí. Totiž dnešní příčiny a dnešní kořeny toho, co se kolem nás děje. Jaké může být demokratické uspořádání věci veřejných, jaká může být rovnost občanů tam, kde neexistuje kulturní rovnost? A kde sociální poměry se nejen nesbližují, ale naopak se stále více ostře odlišují? Jak to souvisí s poměry existujícími před mnoha staletími ? Kdo z demonstrantů si na ulici klade tuto otázku?
Není spíše k zamyšlení, že ač ověšeni mnohým co nám dnes připadá hrůzné a hříšné, nám tehdejší otrokáři a feudálové přinesli také třeba Deklaraci nezávislosti a v ní obsaženou jistou představu o právu obecně a o lidských právech zvláště? Nebo křesťanskou myšlenku o rovnosti lidí, tehdy jistě chápanou jako rovnost jen před Bohem¬? Byť třeba oni sami to mysleli jinak a mnozí z nich asi jen obtížně do svých představ zahrnovali své otroky a poddané…
Právo 15.6