I řekl Bůh: Učiňme člověka, aby byl obrazem podle naší podoby, ať vládne nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nad krotkými zvířaty, divokou zvěří a veškerou drobnou zvířenou, která se pohybuje po zemi.
Genesis 1 : 26
Obětí teroristických útoků v Evropě přibývá a dynamika terorismu a „boje“ proti němu roste. Slyšíme slova o solidaritě, o „válce“, „útoku na naše hodnoty“ a zbabělosti útočníků. Francie dokonce už poněkolikáté prodlužuje výjimečný stav. Tyto „orgie lítosti“ a „sekuritizace“ veřejné debaty však vůbec nepomáhají skutečnému řešení současného neuspokojivého stavu a priority, které nyní kladou světové i české politické elity, cílí mimo terč a jsou do značné míry jen plýtváním energie.
Koncepty racionalizované totality se v historii bezesporu vyskytovaly a vyskytují. Stačí připomenout Platónův kastovní systém nebo Aristotelovu nedůvěru v demokracii. Tyto příklady jsou natolik známé, že není třeba je více připomínat. Existuje nicméně politicko-ekonomický směr, který je historicky mladší, pro současnost podstatně ilustrativnější, a možná právě proto nepříliš zmiňovaný, ačkoli o jeho významu svědčí například to, že ovlivnil mimo jiné Huga nebo Balzaca. Jedna z čelných postav počátků sociologie, Auguste Comte, byl dokonce jistou dobu v nejužším kruhu spolupracovníků zakladatele tohoto směru, Henriho de Saint-Simona, podle něhož se směr nazývá.