Moderní meditace aneb co mnozí nevědí
Vydat se do kláštera, ideálně pěšky a bos, dneska touží kdekdo. Alespoň jednou za život si vyčistit hlavu! V tichu a osamění. Každý druhý top manažer si to své „Óm“ již zabroukal. Tak proč ne i já? Za tuto zkušenost jsou mnozí ochotni vyhodit statisíce a kláštery se na našince těší. Zuj si boty, zaplať a vejdi. Existuje však mnohem prozaičtější způsob, jak si uspořádat myšlenky a totálně si vyčistit hlavu. Je všem dostupný. Ženám, mužům i veškerým dalším dosud známým pohlavím. A navíc - nestojí ani korunu!
Snad každý vám potvrdí známou pravdu našich babiček. Funguje to. Zeptejte se jakéhokoliv psychologa. Od toho vývojového až po ty sexuálně orientované. „Když máš bordel v hlavě, všechno se v tobě vaří, nevíš jak ze sebe vypustit stres – ukliď si.“ Během uklízení máte šanci ponořit se do hlubší meditace než jaké byste, při vší úctě k vašemu mistrovství, dosáhli po měsíci v buddhistickém klášteře. Výsledky vašich akcí jsou okamžitě vidět a někdy (použijete-li mycí prostředek) i cítit. Začít můžete kdykoliv. Pokud se do toho pořádně opřete, dostaví se i osvícení.
Chcete se stát poutníkem po vlastním nitru, ale nevíte jak začít? Zkuste to podle tohoto jednoduchého návodu získávání zkušeností a dovedností dle jednotlivých úrovní:
Pramuditá bhúmi (radostná úroveň): Poutník vynáší nepotřebné. I uzřel, že je koš plný. Sám se ho chopil a na místo určené odnesl, aby ho vyprázdnil. Prožíval radost z nastoupené cesty. Uzřel, že cesta je lehká a jde se po ní snadno. Smál se svým obavám, se kterými se dříve tomuto konání vyhýbal. Cestou se nebál smrti ani nového zrození na nižší úrovni bytí. Těšila ho štědrost s níž naráz vsypal všechny odpadky do kontejneru.
Poutníka snadné dosažení radostné úrovně potěšilo a směle se pustil do dalších úrovní.
Vimalá bhúmi (neposkvrněná úroveň): Poutník očišťuje nádobí od skvrn. Nezapomene ani na stůl na kterém jedl. I uzřel, že je po jídle nádobí jaksi špinavé. Na dlouho se zamyslil. Pak si dodal odvahy a zbavuje se zbývajících pochyb zašpuntoval dřez. Rozvinul svou mravní kázeň opakovaným pohybem ruky, která tříce hubku o jednotlivé nádoby jakoby očišťovala celý svět od nesprávného jednání. Na úrovni těla, řeči, mysli i nádobí.
Prabhákarí bhúmi (jas tvořící úroveň): Poutník viděl jasně, že se vydal po cestě světla. Jen vytrvat! Zde poutník zbavuje zemi smetí a nečistot. Zatímco všichni členové domácnosti špiní, drobí a hlení, náš poutník prochází zkouškou trpělivosti. Při této zkoušce můžete na kolenou sbírat ručně jeden drobeček po druhém či použít i dostupných nástrojů pod známými jmény jako lux a mop. Myslete přitom na Buddhu, kterému odřezávali všechny končetiny a on byl přesto schopen zahrnovat násilníka přátelskou láskou. Dokončení této úrovně poznáte tak, že z poutníka i z podlahy vychází záře.
Arčišmatí bhúmi (planoucí úroveň): Poutník se zbavuje všeho, co mu brání uzřít světlo. Název je odvozen od skutečnosti, že poutník pomocí praktikování dokonalosti energie (virja) spálí planoucím světlem všechny překážky na cestě k osvícení. Na této úrovni je vhodné zasednout do pozice lotosového květu, vytřídit a zbavit se všeho nepotřebného v domě. Máte-li i poté stále málo světla v duši, umyjte si okna.
Sadurdžajá bhúmi (velmi těžko zvládnutelná úroveň): Poutník se vydává na samostatný lov krmě, zvaný nákup. Tuto úroveň snáze zdoláte, připravíte-li si seznam potravin, které máte opatřit. Duševně slabším poutníkům s vytvořením seznamu pomohou jejich bližní. Pravý mistr však dokáže daný úsek cesty za osvícením naplnit i bez seznamu. Tato úroveň vyžaduje rozvinutí dokonalosti meditativního soustředění (dhjána). Poutník musí rozvinout tuto schopnost tak, že jednotlivé stavy hluboké koncentrace jsou mu okamžitě přístupné. Rozvinutí schopnosti soustředění umožňuje poutníkovi počáteční pochopení nauky a pravdy, zejména v jejím aspektu prázdnoty (šúnjatá). Při každém selhání si opakujte, že jde jen o těžko zvládnutelnou úroveň. Neklesejte proto na mysli když něco zapomenete nakoupit nebo když uzříte, že lednice je opět zcela prázdná. Důležité je zkoušet to znovu a vytrvat na nastoupené cestě za osvícením!
Abhimukhí bhúmi (čelící úroveň): Poutník se na chvíli zamyslel. Snad i znaven usnul. Jakmile obrátil svůj vnitřní i vnější zrak do svého nejbližšího okolí, uzřel bordel většího rozsahu než před započetím cesty. Všude je hojnost. Koš je plný odpadků, zem plná drobků a dřez plný nádobí. Poutníkovu sluchu je dopřáno nadávek a výtek, co všechno mělo být a ještě není. Tísnivé světlo zeje z čerstvě vyžrané lednice. Poutník dosahuje poprvé přímého zření prázdnoty. Na této úrovni čelí pravé povaze skutečnosti.
Dúrangama bhúmi (dalekosáhlá úroveň): Oprav rozbité. Jdi a rozhýbej vše co používáš či používají členové tvé domácnosti. Na této úrovni se kultivuje volba vhodných prostředků (upája) s cílem možnosti využívat je k pomoci cítícím bytostem. Dosažení této úrovně pozná poutník tak, že v jeho domácnosti je vše opravené a plně funkční.
Ačalá bhúmi (nepohnutelná úroveň): Uklidil jsem. Ale pocítil jsem hlad. Poutník nevyrazí do nejbližší putyky či se nezavře na toaletu s kolečkem salámu a rohlíkem. Ví, že má kolem sebe stejně trpící bližní. I uvaří pro celou svou rodinu chutnou krmi, jíž všechny zasytí. Praktikováním tohoto úkolu obnovuje poutník svůj slib pomáhat nespočetným bytostem po neomezeně dlouhou dobu, čímž dovrší dokonalost rozhodnutí (pranidhána). Tím poutník nastupuje cestu směrem ke „transcendentnímu buddhovství“. Název úrovně je odvozen od skutečnosti, že poutník již nemůže být pohnut jakýmikoli světskými mámeními.
Sádhumatí bhúmi (v pravdě svatá úroveň): Ejhle, ty! Uklidil jsem, navařil jsem. I všiml si, že mám ženu (muže) a děti. S nimi si pohraji k jejich převeliké radosti! Zde poutník získává moudrost, pomocí níž je schopný vidět do ostatních bytostí a na základě toho jim předávat dharmu pro ně nejvhodnějším způsobem, který odpovídá jejich duchovnímu pokroku.
Dharma-mégha bhúmi (úroveň mraku dharmy nebo úroveň totality pravdy): Dosáhl jsem mistrovství a jako mistr praktikuji své poslání každý den, za všech kosmických období i v jiných světových systémech. Dokáži své mistrovství předvést na vyzvání i bez něj. A za to si mohu vybrat a zvolit čas i místo svého příštího zrození.
S praktikováním těchto meditací je vhodné začít kdykoliv. Jsou mezi námi tací velikáni, kteří již dosáhli svého mistrovství. Jde to! Stačí jen vydat se správnou cestou a vytrvat. Nezapomeňte se při každém dosažení nové úrovně náležitě ocenit. Nikdo jiný než vy to za vás neudělá.
Z cyklu: Můj muž mě poprosil, ať mu napíšu nějaký PR článek na jeho vánoční akci pro nastávající tatínky na www.kurzotcovstvi.cz a vylezlo z toho tohle. Tak prosím vás pěkně, máte-li ve svém okolí muže, který se nutně potřebuje během jednoho pětihodinového online kurzu naučit všechno od toho, že má dýchat u porodu, až po to, jak má přebalit své novorozeně, dejte mu vědět, že už i takovéhle lekce si lze pořídit.
Snad každý vám potvrdí známou pravdu našich babiček. Funguje to. Zeptejte se jakéhokoliv psychologa. Od toho vývojového až po ty sexuálně orientované. „Když máš bordel v hlavě, všechno se v tobě vaří, nevíš jak ze sebe vypustit stres – ukliď si.“ Během uklízení máte šanci ponořit se do hlubší meditace než jaké byste, při vší úctě k vašemu mistrovství, dosáhli po měsíci v buddhistickém klášteře. Výsledky vašich akcí jsou okamžitě vidět a někdy (použijete-li mycí prostředek) i cítit. Začít můžete kdykoliv. Pokud se do toho pořádně opřete, dostaví se i osvícení.
Chcete se stát poutníkem po vlastním nitru, ale nevíte jak začít? Zkuste to podle tohoto jednoduchého návodu získávání zkušeností a dovedností dle jednotlivých úrovní:
Pramuditá bhúmi (radostná úroveň): Poutník vynáší nepotřebné. I uzřel, že je koš plný. Sám se ho chopil a na místo určené odnesl, aby ho vyprázdnil. Prožíval radost z nastoupené cesty. Uzřel, že cesta je lehká a jde se po ní snadno. Smál se svým obavám, se kterými se dříve tomuto konání vyhýbal. Cestou se nebál smrti ani nového zrození na nižší úrovni bytí. Těšila ho štědrost s níž naráz vsypal všechny odpadky do kontejneru.
Poutníka snadné dosažení radostné úrovně potěšilo a směle se pustil do dalších úrovní.
Vimalá bhúmi (neposkvrněná úroveň): Poutník očišťuje nádobí od skvrn. Nezapomene ani na stůl na kterém jedl. I uzřel, že je po jídle nádobí jaksi špinavé. Na dlouho se zamyslil. Pak si dodal odvahy a zbavuje se zbývajících pochyb zašpuntoval dřez. Rozvinul svou mravní kázeň opakovaným pohybem ruky, která tříce hubku o jednotlivé nádoby jakoby očišťovala celý svět od nesprávného jednání. Na úrovni těla, řeči, mysli i nádobí.
Prabhákarí bhúmi (jas tvořící úroveň): Poutník viděl jasně, že se vydal po cestě světla. Jen vytrvat! Zde poutník zbavuje zemi smetí a nečistot. Zatímco všichni členové domácnosti špiní, drobí a hlení, náš poutník prochází zkouškou trpělivosti. Při této zkoušce můžete na kolenou sbírat ručně jeden drobeček po druhém či použít i dostupných nástrojů pod známými jmény jako lux a mop. Myslete přitom na Buddhu, kterému odřezávali všechny končetiny a on byl přesto schopen zahrnovat násilníka přátelskou láskou. Dokončení této úrovně poznáte tak, že z poutníka i z podlahy vychází záře.
Arčišmatí bhúmi (planoucí úroveň): Poutník se zbavuje všeho, co mu brání uzřít světlo. Název je odvozen od skutečnosti, že poutník pomocí praktikování dokonalosti energie (virja) spálí planoucím světlem všechny překážky na cestě k osvícení. Na této úrovni je vhodné zasednout do pozice lotosového květu, vytřídit a zbavit se všeho nepotřebného v domě. Máte-li i poté stále málo světla v duši, umyjte si okna.
Sadurdžajá bhúmi (velmi těžko zvládnutelná úroveň): Poutník se vydává na samostatný lov krmě, zvaný nákup. Tuto úroveň snáze zdoláte, připravíte-li si seznam potravin, které máte opatřit. Duševně slabším poutníkům s vytvořením seznamu pomohou jejich bližní. Pravý mistr však dokáže daný úsek cesty za osvícením naplnit i bez seznamu. Tato úroveň vyžaduje rozvinutí dokonalosti meditativního soustředění (dhjána). Poutník musí rozvinout tuto schopnost tak, že jednotlivé stavy hluboké koncentrace jsou mu okamžitě přístupné. Rozvinutí schopnosti soustředění umožňuje poutníkovi počáteční pochopení nauky a pravdy, zejména v jejím aspektu prázdnoty (šúnjatá). Při každém selhání si opakujte, že jde jen o těžko zvládnutelnou úroveň. Neklesejte proto na mysli když něco zapomenete nakoupit nebo když uzříte, že lednice je opět zcela prázdná. Důležité je zkoušet to znovu a vytrvat na nastoupené cestě za osvícením!
Abhimukhí bhúmi (čelící úroveň): Poutník se na chvíli zamyslel. Snad i znaven usnul. Jakmile obrátil svůj vnitřní i vnější zrak do svého nejbližšího okolí, uzřel bordel většího rozsahu než před započetím cesty. Všude je hojnost. Koš je plný odpadků, zem plná drobků a dřez plný nádobí. Poutníkovu sluchu je dopřáno nadávek a výtek, co všechno mělo být a ještě není. Tísnivé světlo zeje z čerstvě vyžrané lednice. Poutník dosahuje poprvé přímého zření prázdnoty. Na této úrovni čelí pravé povaze skutečnosti.
Dúrangama bhúmi (dalekosáhlá úroveň): Oprav rozbité. Jdi a rozhýbej vše co používáš či používají členové tvé domácnosti. Na této úrovni se kultivuje volba vhodných prostředků (upája) s cílem možnosti využívat je k pomoci cítícím bytostem. Dosažení této úrovně pozná poutník tak, že v jeho domácnosti je vše opravené a plně funkční.
Ačalá bhúmi (nepohnutelná úroveň): Uklidil jsem. Ale pocítil jsem hlad. Poutník nevyrazí do nejbližší putyky či se nezavře na toaletu s kolečkem salámu a rohlíkem. Ví, že má kolem sebe stejně trpící bližní. I uvaří pro celou svou rodinu chutnou krmi, jíž všechny zasytí. Praktikováním tohoto úkolu obnovuje poutník svůj slib pomáhat nespočetným bytostem po neomezeně dlouhou dobu, čímž dovrší dokonalost rozhodnutí (pranidhána). Tím poutník nastupuje cestu směrem ke „transcendentnímu buddhovství“. Název úrovně je odvozen od skutečnosti, že poutník již nemůže být pohnut jakýmikoli světskými mámeními.
Sádhumatí bhúmi (v pravdě svatá úroveň): Ejhle, ty! Uklidil jsem, navařil jsem. I všiml si, že mám ženu (muže) a děti. S nimi si pohraji k jejich převeliké radosti! Zde poutník získává moudrost, pomocí níž je schopný vidět do ostatních bytostí a na základě toho jim předávat dharmu pro ně nejvhodnějším způsobem, který odpovídá jejich duchovnímu pokroku.
Dharma-mégha bhúmi (úroveň mraku dharmy nebo úroveň totality pravdy): Dosáhl jsem mistrovství a jako mistr praktikuji své poslání každý den, za všech kosmických období i v jiných světových systémech. Dokáži své mistrovství předvést na vyzvání i bez něj. A za to si mohu vybrat a zvolit čas i místo svého příštího zrození.
S praktikováním těchto meditací je vhodné začít kdykoliv. Jsou mezi námi tací velikáni, kteří již dosáhli svého mistrovství. Jde to! Stačí jen vydat se správnou cestou a vytrvat. Nezapomeňte se při každém dosažení nové úrovně náležitě ocenit. Nikdo jiný než vy to za vás neudělá.
Z cyklu: Můj muž mě poprosil, ať mu napíšu nějaký PR článek na jeho vánoční akci pro nastávající tatínky na www.kurzotcovstvi.cz a vylezlo z toho tohle. Tak prosím vás pěkně, máte-li ve svém okolí muže, který se nutně potřebuje během jednoho pětihodinového online kurzu naučit všechno od toho, že má dýchat u porodu, až po to, jak má přebalit své novorozeně, dejte mu vědět, že už i takovéhle lekce si lze pořídit.