Respekt, důvěra a zalíbenost - 3 klíče k podnikání
Když jsem před rokem rezignoval na pozici jednatele ve své předchozí firmě, tak jsem si nebyl jistý vůbec ničím. Odcházel jsem z firmy, kde by se dalo pokračovat i v budoucnosti, ale scházela jí vize a byla systematicky a strategicky dlouhodobě špatně nastavena. Když jsem dostal nabídku od mého tehdejšího společníka vykoupit zbývající podíl ve firmě, abych byl jejím stoprocentním vlastníkem a mohl si s ní dělat co chtěl, tak jsem zjistil, že jediným logickým i správným rozhodnutím bude rezignovat a firmu přenechat právě z těchto důvodů se vším dobrým i špatným budoucímu vedení a pustit se do všeho zcela na zelené louce. Jinak bych se cítil jako člověk stavějící dům na pískovém podloží. Tyto kariérní restarty jsou vždy nesmírně složité a mnohému člověka naučí. Právě zde se ukazují tři dříve zmíněné charakteristiky. Vždy uděláte spoustu chyb, ale dodržíte-li jejich základ, tak se dá vždy všechno překonat.
Důvěra: Je naprosto zásadní nikdy nevstupovat do podnikatelských či jiných vztahů s lidmi, kterým nedůvěřujete. Každý to ví, každý to podceňuje. Podle mne se to ale každý naučí současně svými chybami. Nepochybně nejsem jediným, kdo má v šuplíku stohy nezaplacených faktur a na duši mnoho nesplněných slibů ze strany Vašich klientů či zaměstnanců. Důvěra se buduje dlouho a obtížně, ale jakmile je vytvořena, tak funguje lépe než nejkvalitnější právník vymáhající Vaše pohledávky. Někdy mám přitom pocit, že na trhu je více podvodníků a "návštěvníků recepcí" než skutečných podnikatelů.
Mnoho lidí si myslí, že vztahy fungují dobře s institucemi. Není tomu tak. Dnes nabízejí banky, operátoři, konzultanti, výrobní firmy často prakticky totožné produkty. Jen výjimečně jsou přitom citově rozlišitelné jako např. Ferrari a Tesla. Za takové situace často vybíráte podle toho, jak moc dobře znáte konkrétní instituci a zejména její vedení. Vždy totiž přijdou perné chvíle a potom bude záležet na tom, zda-li Vás konkrétní člověk podrží. Pokud Vás podrží on, často i instituce.
Respekt: Svým zaměřením mám partnerské firmy zejména v oblasti právního a finančního poradenství. Tato oblast je specifická v tom, že je zřejmě nejvíce náročným trhem ze všech. Majitelé firem zde jen velice obtížně mohou vysvětlit svou odlišnost od druhých a současně jsou díky svému vzdělání často jedni z nejlepších vyjednavačů a svým důvtipem nepochybně nadprůměrným partnerem.
Pokud nemají respekt k Vám a Vašim projektům, tak si můžete důvěřovat a mít se rádi jako rodina, ale do byznysu s Vámi zkrátka nepůjdou. Obecně v podnikání kdekoli na světě platí stejná rovnice. Pokud Ti důvěřuji, tak se na Tvůj projekt podívám, ale nebude-li pro mne dávat dlouhodobě finančně/ekonomicky smysl, tak se jej prostě účastnit nebudu.
Respekt zde funguje jako nesmírně zajímavá veličina, protože často jako podnikatel nevysvětlujete již hotový projekt, ale představujete vizi. Na vizi si nikdo nešáhne, není ji možné prokázat finančními ukazateli a nakonec je to v podstatě spekulace na budoucnost. Pokud máte respekt díky minulosti a splněným slibům u Vašeho partnera, tak Vás bude následovat nejenom do ekonomicky jasných projektů, ale často i do těch obsahujících pouze vizi.
Zalíbenost: Máte-li důvěru i respekt, tak často dojde ještě na prakticky neviditelný prvek celého vztahu, který jsem nedokázal z angličtiny přeložit lépe než “zalíbenost”. Řeklo by se zkrátka, že Vás Váš partner musí mít rád. V každém podnikání máte vždy stovky možností, jak dále postupovat. Budete expandovat, zlepšovat produkt, tvořit nový, připravovat složité studie nebo propouštět. Každé Vaše rozhodování vyžaduje cit pro správné rozhodnutí ve správný okamžik a někdy by člověk ani nevěřil, kolik je možné tímto napáchat škody. Někomu se daří vynikající rozhodování v oblasti financí či vize, ale například personální otázky vyřeší prakticky vždy katastrofálně.
Nezávisle na tom v čem je však podnikatel a “leader” výborný, bude vždy obklopen lidmi, se kterými je radost podnikat a někdy s nimi půjde i do projektů, kde se udělá ztráta, protože společně na příštích vytvoříte zisk. A často tomu tak bude jen z toho důvodu, že se Vám s někým výborně pracuje. Pracujete-li v korporaci, tak tento prvek hraje menší roli, protože jste odpovědný vůči akcionářům. V čistě podnikatelské nekorporátní kultuře je však tradičním. Někdy je až zábavné si přehrát minulost a vzpomenout si, kolik báječných, extrémně rizikových, ale současně i extrémně úspěšných projektů vzniklo nahodilo u večerní skleničky whisky či během 10km běhu. Právě proto se zalíbenost tak výborně doplňuje s respektem a důvěrou.
Přiběhem z úvodu jsem chtěl ukázat, jak naprosto stěžejní jsou tyto tři parametry. Když jsem otevíral svoji novou firmu nyní již s globální vizí, tak jsem musel strávit čas individuálně s každým ze svých předchozích kontaktů a dokázat mu vysvětlit, proč mi má nadále důvěřovat a jaká tato vize je (proč si udržet respekt). Že to bylo snadnější než jsem očekával je potom krásný pocit, protože od svých partnerů cítíte, že se na ně můžete spolehnout nejen když rostete, ale zejména v časech, kdy Vám hrozí neúspěch. Osobní vztahy, respekt a důvěra jsou základní veličiny podnikání, protože si je nesete z korporace do korporace, z projektu do projektu. Právě proto jsou vynikající lidé také výborně placení a svěřována jim velká odpovědnost. S jejich odchody často firmy míří k zániku a naopak vytvořením správného týmu firmu stabilizujete proti jakýmkoli otřesům.