Mašínové: Odpověď kritikům

10. 08. 2010 | 13:30
Přečteno 8125 krát
Mí ctění kritikové si zaslouží odpověď. Snažil jsem se pro přehlednost seskupit jejich argumenty a odpovědět na ně. Zde prosím:

1) Mašínové zabili nevinné – ozbrojeného pokladníka a policajta, kterého svázali, omráčili a podřízli.

Kdokoliv se chce postavit na stranu jejich odbojové skupiny, musí se vyrovnat právě s těmito činy. Někteří kritici mi nepřímo podsouvají, že mi život těchto obětí nestojí ani za zlámanou grešli, jiní trochu zlomyslně poukazují na to, že Mirek Topolánek coby student vojenského gymnázia či Karel Hvížďala coby tehdejší „režimní novinář“ byli by podle této logiky legitimními terči. Domnívám se, že jsem o tom mluvil ve svém předchozím blogu – ano, jsem si vědom, že třeba můj otec, byl-li by starší a měl-li by smůlu, mohl být jako pilot československého vojenského letectva jejich obětí. Je mi tedy jasné, že pozůstalí po zabitých na Mašíny stěží budou pohlížet jako na hrdiny.

Mašínové nezabíjeli jako teroristé. Nevyhlídli si nevinnou oběť, kterou pak zneškodnili, aby „symbolicky“, se zvrácenou logikou teroristů, světu sdělili své poselství. Jejich skupina si potřebovala opatřit zbraně a peníze, neboť se, bezpochyby naivně, domnívala, že když se prostřílí na Západ a přidá se k americké armádě, bude v jejích řadách bojovat proti komunistickému režimu. V americké armádě pak vydrželi jen tak dlouho, než vlastní naivitu pochopili.

Oběti jejich akce jsou výsledkem krutých pravidel gerilové války. Velmi pochybuji, že kdyby něco podobného spáchali v odboji proti nacistům, obviňovali by je kritici tak, jak je obviňují. Ano, Mašínové spáchali hřích, ale já jsem ten poslední, kdo by je za něj chtěl odsuzovat. Snažím se pochopit celkovou situaci a je to velmi těžké. Onen jejich hřích je tedy cosi, co si budou muset vyřešit s jejich stvořitelem, až přijde čas.

Spisovatel Pavel Kohout nastolil zajímavou otázku: Ano, Mašínům by slušelo, kdyby přijeli do Česka, setkali se s pozůstalými obětí, pokusili se jim vše vysvětlit a požádali je o odpuštění.

2) Srovnávat je s Gabčíkem, Kubišem, Valčíkem a spol. je nesmyslné. Ti zabili Heydricha, Hitlerova muže v Česku. Kdyby Mašínové zabili Gottwalda, Zápotockého, nebo ještě včas Slánského, než si ho komunisti zabili sami, srovnávat by se dalo. Mašínové pálili stohy a prováděli sabotáž, chovali se tedy spíš jako teroristé než bojovníci za svobodu. Kdyby něco podobného udělali v sedmdesátých letech, západoněmecká justice by je poslala do vězení (Václav Žák).

Srovnání s atentátem na Heydricha jsem přece nemyslel doslova. Každé srovnání kulhá. Výsadek „londýnských“ vlastenců měl za sebou exilovou vládu, podrobné naplánování, síť spolupracovníků v protektorátu; byla to pečlivě plánovaná vojenská akce. Mašínové neměli k dispozici nic takového, byli to vojáci bez generálů, bez stratégů, bez exilové vlády. Proto má jejich čin tak zoufalou povahu. Je to jejich vina? Ani v nejmenším.

Petr Zídek říká v reakci na článek Pavla Kohouta, že by si jich víc vážil, kdyby například zabili právě Kohouta, tehdejšího významného režimního propagandistu. Tuto poznámku bych nečetl jako nechutnou invektivu jen v případě, kdyby Kohout neprošel vývojem a zůstal až do dneška stalinistou. Dnes je to však jen rána pod pás. Kohout udělal pro tuto zemi víc než Zídek a zaslouží si minimální pochopení a ohled.

Zídek a další zpochybňují i atentát na Heydricha. Naznačují, že život jednoho tyrana nestál za rozsáhlé represe, které následovaly. Právě touto optikou jsem srovnával Gabčíka s Kubišem a Mašíny. Důležitější než výsledek je pro mě hodnota morálního gesta odporu. A za nacistickou a komunistickou odvetu jsou morálně odpovědní nacisté a komunisté, ne Gabčík a Mašínové.

K argumentu Václava Žáka: Není možné srovnávat ozbrojený únos letadla s akcí Mašínů. Podobné je snad pouze jisté zoufalství. Mašínové však dali v sázku vlastní život, což se o českých únoscích letadla dá říct jen s velkou dávkou fantazie. Ti navíc jako potenciální rukojmí ohrozili opravdu nevinné cestující. Je těžké spekulovat o tom, jak by se v Západním Berlíně zachovali, kdyby se tam Mašíni probili v sedmdesátých letech, ale nedomnívám se, že by skončili ve vězení.

3) Jak moc poškodili režimu? Nijak. Naopak, režim jejich akce zneužil a škodil ještě víc, než kdyby se k ní neodhodlali. Byli bláznivě odvážní, ale pomohli jen sobě na Západ.

Materiálně režimu moc neuškodili. Totéž lze říci o atentátu na Heydricha. Ale jejich gesto režim notně vystrašilo, ten reagoval zběsile a v této reakci setrval až do konce. Mašínů se bál, bál se jejich příkladu.

4) Navazující argument: Jejich čin je nutné posuzovat jen podle výsledku, jak byl účinný (Petr Zídek, Václav Klaus mladší).

Rozhodně nesouhlasím. Jednak si nemyslím, že „výsledek“ je možné redukovat na materiálně/politickou škodu, kterou režim utrpěl. Ale i kdybych toto pro potřebu argumentace připustil, samotné morální gesto vzbouření svobodného člověka se zbraní v ruce má obrovskou hodnotu pro budoucnost. Podle Zídkovy interpretace byla obranná válka Poláků po německé invazi chybná, povstání ve varšavském ghettu pomýlené a varšavské povstání zbytečné. Co ony nesčetné vzpoury otroků, které vedly k jejich smrti a následným represím: zbytečné?

5) Násilí je problematické, téměř nikam nevede a téměř by se nemělo užít (kromě jasné válečné situace).

Václav Hořejší zde napsal (21.10.2007: Bratři Mašínové - hrdinové nebo zločinci?):

„Není snad mravním základem evropské civilizace křesťanství? Je snad v souladu s křesťanskou morálkou použití brutálního násilí vůči skutečným či domnělým „přisluhovačům“ nemravného, nelegitimního či pololegitimního režimu (požívajícího nota bene formálního mezinárodního uznání...)? Nestojí snad morálně daleko výše odpor nenásilný, typu M.Gándhího nebo Charty 77, který bývá v posledku asi také účinnější? Myslím, že prostě za všech okolností se slušní lidé mají snažit dodržovat základní pravidla v zásadě odvozená z Desatera a k ozbrojenému násilí se uchylovat jen za zcela mimořádných okolností. To platí jak na úrovni jednotlivců ve společnosti, tak na úrovni států.“

Právě kvůli tomuto argumentu jsem profesora Hořejšího označil (beze stopy kritiky) za velmi blízkého gándhíovskému pacifismu, proti čemuž on protestuje. I nadále považuji svůj popis za férový, ale budiž. Taktiku nenásilného odporu ctím, v mnoha případech dlouhodobě přinesla kýžený výsledek. Stojí ale morálně výš než ozbrojené vzbouření se tyranii? Téměř za všech okolností? A pokud ano, je možné použít ji jako argument proti těm, kteří ji nesdílejí? Do evropské civilizační tradice patří jak nenásilný odpor, tak ozbrojený odpor proti tyranovi. Jedno nevylučuje, ani morálně nediskvalifikuje druhé.

Podobně argumentuje Václav Žák, když zde píše:

“Evropská civilizace založená Sókratem i Ježíšem spočívá na přesvědčení, že je lépe bezpráví snášet než páchat.”

Chápu Platóna (z něhož hlavně známe Sókrata) jako jeden ze zdrojů evropské rozpravy o morálce, politice a hodnotě veřejného prostoru. Nemyslím, že by Sókrates měl být chápan jako zákonodárce, jako ten, který stanovuje, co je a není mravné. Dokonce si to nemyslím ani o panu Ježíši. Ateismus a humanistická emancipace je přece také významným myšlenkovým zdrojem naší civilizace.

Sókrates vede rozhovor bezprostředně se svými souputníky i napříč věky s jinými morálními mysliteli. Hodnota civilizační myšlenkové tradice je pro mě v otevřeném hledání pravdy prostřednictvím onoho rozhovoru. Je lépe bezpráví snášet než páchat? Bezesporu. Znamená to, že není hodnotou se bezpráví postavit se zbraní v ruce? Neznamená. Spáchali Mašínové při své akci bezpráví? Podívám-li se na jejich činy v dobových a situačních souvislostech, nedomnívám se. Hřích není vždy totéž co bezpráví.

Žák hovoří o důstojnosti lidského života jako o nejvyšší hodnotě liberální společnosti („V liberální společnosti se důstojnost lidského života respektuje jako nejvyšší hodnota. Tyto zásady jsou vyřazeny pouze během války, a i to jen do určité míry.“).

Nad důstojnost lidského života je v liberální společnosti svoboda, jež právě onu důstojnost garantuje. O jaké důstojnosti lidského života v říjnu roku 1953, v centru československého stalinistického teroru, to Žák mluví? Mašínové se právě ve jménu oné svobody a důstojnosti vzbouřili, dali jí k dispozici svůj život. Přežili jen zázrakem.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy