Revoluční 30 a zaklínání Tančícím domem
Vždy, když slyším někoho se zaklínat Tančícím domem, zbystřím. Je to jak opakující se mantra, která je ale v naprosté většině případů pouhé alibi k vlastní sebe prezentaci a bezohlednosti k okolí. Důvody, proč si Tančící dům stále drží náskok před konkurencí, dopodrobna popsal v roce 2022 jeho developer Paul Vincent Koch na svém zdejším blogu. Já se o to pokusil v roce 2021 v blogu zde. Kvalitní architektura není v exhibicionismu stylem „jen já jsem letadlo“, ale především v chápavém vztahu ke kontextu a v upřímném a srdečném zájmu o okolí. Dnešní nedostatek vědomí souvislostí je důsledkem toho, že Praha od války rezignovala na tvorbu regulačních plánů, komponování ulic a náměstí a tak stále neumí vytyčovat uliční čáry a korunní římsy s ohledem na osy ulic a okolní zástavbu.
Předpolí mostu nemá, nechápu proč, dokončenou platnou regulaci. Je zřejmé, že je nejprve nutno zrušit zdejší parkoviště a okružní sjezd do podjezdu, což umožní, jak byly dříve Eliščiny lázně, dotáhnout východní frontu Revoluční až k mostu. Až potom lze začít komponovat a stavět na místě nesmyslné mimoúrovňové křižovatky jednotlivé domy a konečně po sto letech dokončit celkové panorama Petrského nábřeží. Nové polootevřené náměstí je předurčené, stejně jako Křížovnické, Palachovo či Curieových, pro kulturní stavbu významu Pražské filharmonie. Vzhledem k tomu, že tento nábřežní nedoraz vnímám společně s vyhořelou Staroměstskou radnicí a prázdnem po Stalinově pomníku za tři neuralgicky bolavá místa pražské památkové rezervace, sepsal jsem v roce 2015 seriál na blog a následně i vydal knihu Náměstí sametové revoluce. Pro srovnání si prohlédněte následující ilustrace, jak je soutěž zadána a co dané místo nabízí za jedinečnou příležitost, kterou Praha, respektive IPR, ČKA a organizátoři soutěže nechávají ladem.
Soutěž na nový dům v Revoluční 30 na místo nešťastného návrhu Evy Jiřičné, jak je zadána, se vší pravděpodobností opět nic nevyřeší a skončí neméně rozpačitě. Nejde totiž o jeden dům, ale o celé náměstí a celé tzv. hradební korzo od Národního divadla přes Můstek a náměstí Republiky. Jde v důsledku, jak podprahově cítíme, nejen o nějaký expertní kompoziční úkol, ale o celkovou kulturní ambici Prahy a její obnovené sebevědomí.
![](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-7 zadání.jpg)
![](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-6a.jpg)
![](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-5a.jpg)
![Zadání soutěže Zadání soutěže](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-1a.jpg)
![](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-2a.jpg)
![Představa regulace nového náměstí Sametové revoluce a řešení křižovatky, Tomáš Vích, 2023 a 2015 Představa regulace nového náměstí Sametové revoluce a řešení křižovatky, Tomáš Vích, 2023 a 2015](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-Regulace Revoluční.jpg)
![Ilustrace z knihy Náměstí sametové revoluce, Peter Balhar, 2015 Ilustrace z knihy Náměstí sametové revoluce, Peter Balhar, 2015](https://blog.aktualne.cz/media/658/20230519-Study of Prague Filharmony.jpg)