ČTK nabídla minulý týden médiím zprávu o chystaném komiksovém zpracování stěžejního díla Karla Marxe Kapitál. Japonský vydavatel East Press se tak hodlá přiživit na převažujících levicových náladách v zemi, kde mají lidé obavy z finanční krize. Mezi Japonci je komiks velice populární bez rozdílu věku či pohlaví a jejich žízeň hasí tisíce titulů ročně.
Minule jsem si bláhově myslel, že jsem představil všechny nové komiksové tituly na dlouhou dobu dopředu. Komiks je však, zdá se, v módě, takže po necelém týdnu zaznamenávám dalších několik pozoruhodných novinek. Když už komiksy vydává i Národní divadlo...
Na KomiksFEST!u odprezentovali autoři a vydavatelé spoustu nových knížek a sborníků. Z těch, které jsem tu ještě nepředstavil, to jsou především Donžon a Pohádka o zlobivé kryse. Moje postřehy z KomiksFEST!u včetně výsledků udílení cen Muriel pro nejlepší české komiksy uplynulého roku najdete zde.
Zítra se definitivně odebere do věčných lovišť 3. ročník KomiksFEST!u – multižánrové přehlídky všeho možného, co má něco společného s „neviditelným uměním“. K dokonalosti tomu chybí pořád ještě dost, ale když se tam potkáte se spoustou zajímavých lidí, vidíte pěkné filmy, divadla či výstavy, nakonec organizátorům jejich organizační přehmaty odpustíte. Z letošního ročníku jsem toho osobně viděl zoufale málo: výstavy Andraste, Pavla Čecha nebo Nicolase Mahlera a spol. Ve čtvrtek jsem si z Prahy do Plzně „půjčil“ fenomenálního Lewise Trondheima a jezdil s ním po zdejších nemocnicích – o tom někdy příště. V pátek jsem se byl podívat na Trondheimově vernisáži a projekci animáků v nedobytném Francouzském institutu a v sobotu pak strávil celý den na komiksové sobotě v nevyhovujících prostorech Roxy/Nod.
Nejen v Praze je v plném proudu KomiksFEST!, k němuž se určitě ještě nejednou vrátím. Teď bych jen zmínil pár dalších novinek. Scott McCloud, o jehož pozoruhodném díle Jak rozumět komiksu jsem se tu nedávno rozepsal, přednášel na komiksové konferenci v americkém Ohiu u příležitosti 70. narozenin Supermana. Mluvil především o změnách, které se v komiksovém umění odehrály a o kterých jsme si ještě před několika lety mohli nechat jenom zdát. Za největší událost považuje vznik webkomiksu, který se svými specifiky postupně vytvoří jasně vymezený komiksový směr. Sympózium obohatili svými projevy i kreslíř Jamal Igle na téma černá v čtyřbarevném světě nebo univerzitní profesorka Amy Kiste Nyberg (Konec komiksových pravidel). V místním Fine Arts Center pak otevřeli výstavu Graphic Language: The Art of the 'Comic' Book.