RECENZE kulturního barbara: Madame Rubinstein

26. 02. 2019 | 15:47
Přečteno 4397 krát
V sobotu jsem vzal dceru na malou scénu Studia DVA (Divadlo na Perštýně) na hru australského autora Johna Mista: Madame Rubinstein. Jedná se o konverzační komedii vyprávějící skutečný příběh chudé, polské Židovky narozené v někdejším Rakousku-Uhersku, které se rodiče zbavili posláním do Austrálie k příbuzným. Jediné, co dostala na cestu od matky, byl recept na krém. Ten začala v Austrálii vyrábět a prodávat. Krémů se ale prodávalo mraky, a tak se potřebovala odlišit. I napadlo jí, že bude několikrát dražší než konkurence. Čím byla dražší, tím byla úspěšnější. Tuto strategii následně zkopíroval kdekdo. Používá ji třeba Apple. Kupecká logika říká, že komerční může být jen ten, kdo je dobrý. Kdyby nebyl dobrý, tak za to nikdo platit nebude. A Rubinstein evidentně dobrá byla.

Rubinstein byla díky tvrdé práci velmi úspěšná. Ve své době patřila k nejbohatším ženám světa. Svůj byznys udělala globálním. Naučila Ameriku líčit se. Jí se také připisuje věta "Neexistují ošklivé ženy, jen některé jsou líné se udělat krásné." To podepisuji. (Jen bych to doplnil, že ani make up neudělá z feministky krásku.)

Na hře mě bavilo, že člověk vidí to, co zná ze života. Ti, kdo zbohatli omylem, nebo nikdy nebyli chudí, si bohatství neumí vážit. Bohatství je pro ně samozřejmé. Rubinsteinová byla ale držgrešle. Nechala si postavit výtah, aby ho potom nepoužívala a chodila raději pěšky, protože elektřina je drahá. Celý život byla na sebe velmi tvrdá. Tvrdá byla i na svoje okolí. Čím měla lidi radši, tím tvrdší na ně byla. Neuměla chválit. Ke svým dětem byla extra přísná, protože na ní byl život taky přísný. Neuměla být laskavá. Rodina a její osobní život tím ale trpěl. Byla vlastně vnitřně nešťastná. To je takové varování pro nás pro všechny, co jsme na sebe tvrdí. Tvrdost se nesmí přehánět. Sám si někdy uvědomuji, jak jsem na děti přísný, když očekávám, že je automatické, že se pracuje tak dlouho, dokud není hotovo. Dřív jsem to dotáhnul až do takového absurdna, že práce musela být hotová i za cenu toho, že si několik let nevezmu dovolenou. Dnes si klepu na čelo, když vidím, jak jsem se kdysi několik let nezastavil. Člověk musí umět chválit, odpočívat a užívat si života. To ona neuměla.

Na hře se mi také líbilo, jak ukazuje, že lidé, kteří nemají vzdělání, vzděláním opovrhují. Všude ukazují, co vybudovali se základní školou, a dokazují tím, že jsou školy zbytečné. Když jim ale někdo nabídne titul bez práce, tak po něm skočí. Stejně tak Rubinstein hrdě před jménem používala titul doktor, ačkoli chodila do školy jen do deseti let. Moc mi to připomíná všechny ty lidi, kteří mají všude tituly. Často to bývají lidé, kteří měli největší problémy školu dodělat. Někteří se s titulem i představují.

Na hře je také zajímavé, že hlavní hrdinka nenáviděla a vlastně i milovala svou konkurenci. To mi je blízké. Něco podobného jsem si uvědomil, když jsem měl nedávno veřejnou diskusi na VŠE se členem bankovní rady docentem Dědkem. Zatímco on je pro přijetí eura, já jsem proti. On je dnes asi posledním skutečným ekonomem, který jako ekonom vážně něčeho dosáhl, a přitom stále hájí euro. Hájí ho ale chytře a dobře. Je radost s ním diskutovat, protože jeho argumenty jsou na úrovni. Ostatní, kteří hájí euro, ho už nehájí argumenty, ale jen hloupou demagogií typu, že kdo nechce euro, chce Rusko. S těmito lidmi nelze diskutovat, to nejsou ekonomové, to jsou jen zaslepenci. A já si najednou uvědomil, jak rád s docentem Dědkem diskutuji, protože on demagog není, prostě jen má odlišné argumenty než já. Úplně jsem se lekl, co bych dělal, kdyby se z veřejného života stáhnul a už nebylo s kým diskutovat. On mou argumentaci posouvá a zlepšuje. Stejně to měla Rubinstein, kterou konkurence nabíjela a zlepšovala. Jinými slovy, važme si kvalitního nepřítele.

Velkou radost mi udělalo i Divadlo na Perštýně. Byl jsem tam naposledy na Zelňačce. Pak divadelní společnost provozující divadlo zbankrotovala a divadlo na čas zavřelo své brány. Studio Dva prostor zrekonstruovalo, výrazně zlepšilo a najednou je z něj krásné divadlo. Radost se podívat.

Takže tu máme další komerční scénu. Někteří lidé slovem komerční opovrhují. Já jako ekonom to mám obráceně. Komerční znamená to, co lidé skutečně oceňují. Dostat cenu od odborné komise namyšlených rádoby uměleckých expertů je k ničemu. Ceny mají smysl jen tehdy, pokud je udělují diváci, čtenáři, posluchači – prostě trh. Nekomerční tedy znamená to, co je tak mizerné, že se to není schopné samo uživit. Zastánci nekomerčního jsou pak ti, kteří si myslí, že mají patent na rozum a rozumí věci víc než celý trh dohromady. Umění pak nedělají pro lidi, ale jen pro lepší lidi. A to já odmítám.

Komerčnost se zrcadlí i v tom, že lístky do Studia DVA jsou několikrát dražší než lístky do dotovaných divadel. První řady stojí 1200 Kč za lístek (zadní jsou mnohem levnější). Člověk by řekl, že takové divadlo musí být prázdné a neuživí se. Není to pravda. Divadlo bylo plné! Samozřejmě, když děláte věci komerčně, tak u toho musíte myslet. Program v dotovaném divadle stojí jak kde od 15 do 50 korun, tady stál 60 korun. Navíc je plný reklamy sponzorů. Jenže jinde dávají jako program hnusné ofocené papíry. Tady je to skutečně umělecky vyhotovená knížka. A tak je to se vším. Divadlo na sebe musí vydělat. Musí si také hlídat náklady. Nejsou tu proto žádné drahé rekvizity a ve hře jsou jen tři herci. To ovšem neznamená, že by divadlo bylo špatné. Naopak je perfektní a tři herci naprosto stačí!

Jsou tu úžasní herci. Dana Syslová hraje madam Rubinstein. Jejím ochráncem je Jiří Hána. To je pro mě pan herec. Zdá se, jako by se režisérům zdál málo mužný, protože v pátek jsem ho viděl v Rokoku hrát transsexuála a v sobotu jsem ho viděl na Perštýně jako homosexuála. Prostě mu to jde. Je báječný! Zdá se, že Hána a režisér Svojtka jsou sehraná dvojka. Z pohledu amatéra si mi zdála režie dokonalá. Nemám co vytknout. Bavil jsem se. Srdce ekonoma plesá, když vidí, že divadlo může dávat i ekonomicky smysl. Všem doporučuji.

Děkuji všem, kteří tento kus připravili. Toto je divadlo na úrovni. Nehraje si na falešné umění a nikoho neuráží.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy