Vaše právo (ne)znečišťovat

05. 03. 2017 | 09:24
Přečteno 510 krát
Do r. 2040 se podle organizace norských přepravců po silnici zdvojnásobí dnešní množství přepravovaných nákladů a současná norská pravicová vláda jako opatření na cestě k tzv. nízkoemisní společnosti rozhodla, že se od r. 2025 nebude smět prodávat žádné jiné nové vozy než bezemisní.
Jde o symbolickou politiku záchrany světa zemí, jež se na emisích podílí nepatrnou měrou a další drén na peníze občanů? Dělejte jak vám říkám, ne jak dělám! Politici si údajně jako terč své nelibosti vybrali symbol svobody č. 1 /auto/, jež má v zemi, kde je na velké části veřejná doprava neexistující nebo není reálnou alternativou k autu a lidé se jen snaží časově vycházet.


Elon Musk, šéf automobilky Tesla, prý má v Norsku kultovní status a jeho obdivovatelé bývají označováni za členy sekty. Na internet již bylo umístěno několik norských Tesla videí, z nichž se média o některých šířila jako o senzačních podle počtů diváků a ohlasů. Avšak když byl Musk při jedné ze svých návštěv Norska dotázán, zda by mohla být výroba přestěhována do Norska, nastalo trapné ticho a Musk zůstal odpovědi dlužný.

Věděli jste, že osobní auta mohou znečišťovat až desetkrát více než autobusy a nákladní auta? Nové testy skupiny badatelů Mezinárodní rady za čistou dopravu (ICCT) zveřejněné v norských médiích ve výsledcích šokovaly. Jistě, člověk má za to, že těžší vozidla znečišťují daleko více než ta osobní. Jenže takhle to není, zejména ne tehdy, srovnává-li se s auty na naftu a v zimě. Problém s jejich motory jsou emise NOx, jež vedou ke místně zhoršené kvalitě vzduchu a mohou ubližovat lidem s potížemi dýchacích cest a astmatu. Zatímco moderní vozy na naftu vybavené Euro 6 motory podle testu vypouštějí okolo 500 mg NOx na kilometr, byly emise těžkých vozidel kolem 210 mg NOx na kilometr. Jelikož autobusy a nákladní auta mají větší motory a spotřebovávají více nafty na kilometr, znamená to, že naftové vozy generují 10krát tolik NOx za litr jako nákladní auta a autobusy.

Podle výsledků 18. ročníku světové šetření kompetenční společnosti KPMG takřka tři čtvrtiny vedoucích zástupců automobilového průmyslu, dodavatelů, zástupců technologických firem a prodejců se domnívá, že spalovací motor přežije ještě dosti dlouho, zato polovina má za to, že naftový motor je mrtvý. Šest z deseti si myslí, že elektromobily ztroskotají kvůli infrastruktuře, zato osm z deseti si nechalo slyšet, že auta na vodík budou pro mobilitu průlomem. Dotázaní vidí ve vůdčí pozici v rozvoji elektromobility a autonomních vozů výrobce BMW před Teslou a Hondou.

Ve voze na benzínový pohon se podle serveru www.gemini.no při jízdě po městě využívá jen 15 % energie, zatímco elektromobily dosahují 80 % a v Norsku navíc z obnovitelných zdrojů energie. Jsou elektromobily slepou uličkou proto, že málokterý uživatel by si je mohl dovolit, nebýt toho, že jsou dotované? Jen jdou s módou, zatímco se přiživují na ostatních? A nakolik je jejich výroba šetrná k životnímu prostředí?

Podle magazínu Teknisk Ukeblad se během výroby elektromobilů vypouští daleko více CO2 než při výrobě aut s výfukem. Toto je však vykompenzováno tím, že elektromobily v průběhu své životnosti vypouští mnohem méně CO2 než vozy na naftu či benzín. Nicméně elektromobily nevyřeší problémy s opotřebováváním asfaltu a poletujícím prachem, a elektromobil zabírá stejně tolik místa v městech či na silnicích jako ostatní auta. Sedm z deseti majitelů elektromobilu má současně auto na naftu či benzin. To podle údajů norského Dopravně hospodářského ústavu prostřednictvím deníku Dagsavisen.

Ani náklady na výstavbu sítě ani úbytek příjmů do státní pokladny kvůli nižším daním nebyly zahrnuty do odhadů norského Ministerstva životního prostředí. Jak budou kompenzovány cenou elektřiny? Někteří politici prý vidí v elektromobilu záminku pro zavádění dalších poplatků za elektřinu (z hydroelektráren, financovaných daňovými poplatníky) a brzy mají být zavedeny odlišné sazby pro jeho čerpání ve dne i v noci. Někteří Norové se obávají situace, kdy budou veškeré vozy elektromobily, čehož budou využívat ti politikové, kteří se snaží vše zpoplatňovat a zdražovat. Takže za podporou elektromobilů spatří někteří argument, jak dřít spotřebitele z kůže v rámci velice vychytralého obchodního plánu a třeba zavést pomoci GPS vedení historie užívání silnic jakožto povinné vybavení, na jehož základě budou poplatky vymáhány. Aby se elektromobily nestaly pro stát tzv. letadlem... Podle zmíněného serveru www.gemini.no se budou moci elektromobily v budoucnu využívat jako náhradní zdroje elektřiny reverzací proudu tak, že auta dodávají proud zpět do distribuční sítě.

Elektromobily obsahují méně součástek a vyžadují méně pracovní síly, což již zapříčinilo snižování stavů. Hluboce zasažen bude i ropný průmysl. Dopravní sektor dnes polkne 55 % spotřebované ropy. Avšak podle Eldara Satreho, ředitele norské ropné společnosti Statoil a prostřednictvím deníku Aftenposten by mohl elektromobil do pěti let způsobit pád ropného sektoru, jelikož poptávka po ropě již započala svou nevyhnutelnou sestupnou cestu. Ovšem další komentátoři zpochybňují sílu změn elektromobilu v nejbližších letech, mimo jiné kvůli růstu obyvatel v rozvojových zemích.

Mezitím mohou politici podle televize TV2 dnes obyčejné vozy nebývale zdražit. Trh s vozy čekají otřesy a stupňující se výroky politiků posledních let znejišťují mnoho lidí, a stále je to jen začátek. Nové technologie jsou do jisté míry stále v plenkách. Již nyní se spousta lidí tváří velmi skepticky ohledně nákupu ojetých elektromobilů, byť jsou baterie prodávány se zárukou a tvrdí se, že vydrží 12-20 let. Zákaz provozu aut na naftu mohou pro ceny aut hodně znamenat a velkou úlohu v tom hraje psychologie. Dokonce podle některých nikdy nebylo složitější vybírat si nové auto. Někteří se obávají, že svůj naftový vůz již neprodají, a to zvlášť tehdy, je-li malý a odborníci na auta odrazují od koupě nového auta na naftu nyní, poněvadž je těžké odhadovat budoucí poptávku a ztrátu hodnoty auta.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy