Konec autům s výfukem

25. 02. 2017 | 09:14
Přečteno 560 krát
Pouze čtyři procenta vlastníků elektromobilů bude zvažovat návrat k autům s tradičním pohonem. 70 % dotázaných by opět zvolilo elektromobil, zato 16 % by dalo přednost hybridnímu autu, jež se dá nabíjet. To vyplývá ze šetření provedeného norským Svazem pro elektromobily zveřejněného norskými médii.
Výběr elektromobilů nikdy nebyl větší, přesto jejich prodej v první polovině loňského roku poklesl, což brání tomu, aby byl dosažen cíl o snížení emisí z dopravy o polovinu do r. 2030. Někteří vyčkávají, zda politici zruší výhody pro majitele elektromobilů, okolo nichž dlouho šíří nejistotu.


K výhodám patří to, že jsou elektromobily osvobozeny od jednorázové pořizovací daně a DPH, jestli si pořídíte elektromobil jakožto firemní vůz, je zdanění poloviční a roční poplatek je nízkých 425,- norských korun. Navíc se za ně v některých městech a místech neplatí mýtné, mohou užívat silniční pruh pro MHD a v některých městech parkují a na některých trajektech se vozí zdarma.

I proto byl rok 2016 pro prodej nových vozů ten nejlepší od 80. let. Mnozí se ale bojí ztráty hodnoty u aut s výfukem, a tak prodej kolísá. Loni v září bylo již 78 % těch deseti nejoblíbenějších modelů aut prodávaných v Norsku buď elektromobily či hybridy.

Norové mají slabost pro auta jako SUV a CUV a skutečnost, že se jich zavádí stále více i jako elektromobilová verze, je pro norské zákazníky přitažlivé. Tzv. klimatická krize zplodila elektromobily, v nichž Norové rádi střídají pomoci hybridu v podobě ještě silnější a těžší vozy s komfortem. Prodávalo se také více aut s moderními benzínovými motory s nižší spotřebou.

Od ledna platí v Oslu, hlavním městě Norska, zákaz aut na naftový pohon nejen ve dnech s velkým znečištěním tak, jak původně pohrozili. Týká se to i mnoha z těch, jež do města dojíždí za prací. Zákaz byl uvalen bez ohledu na to, jestli byl vůz pořízen před 30 lety nebo před týdnem. Mnozí Norové se cítí uvedeni v omyl poté, co je úřady léta lákali na naftu s nižší daní kvůli tomu, že naftové motory vypouští méně CO2.

A tak takové vozy prodělaly cestu od toho, aby byly považovány za přátelské ke klimatu k tomu, aby se na ně pohlíželo jako na jednoho z vandalů. V r. 2011 si dokonce více než tři ze čtyř kupujících nových aut zvolili vůz na naftu a ještě v r. 2015 byl podíl aut na naftu podle magazínu Motor okolo 40 %. Od r. 2016 se pomoci jednorázové daně za pořízení trestají emise více než dříve, zatímco počet koňských sil hraje menší úlohu než dříve.

Podle norské televize TV2 nejsou hybridy až tak šetrné k životnímu prostředí. Byť je to i ekologicky výhodnější, řada lidí nenabíjí svůj vůz tak často, jak by mělo. Dojezd hybridů velice kolísá od sotva 15 do přes 50 km a nelze vždy věřit údajům výrobců (v reálu bývá dojezd o 25-50 % nižší). Spotřeba je koneckonců individuální podle toho jak a za jakých podmínek jezdíte. Na delších cestách bývá spotřeba velice vysoká, hlavně u aut s větším spalovacím motorem (a k tomu velkou a těžkou baterií), což dělá mnoha majitelům čáru přes rozpočet. Pro někoho chytré, pro ostatní zbytečné: S takovými vozy jsou podle zmíněné televize nejvíce spokojení ti, jež jezdí spíše kratší vzdálenosti. Na ty delší se stále vyplácí mít naftový motor.

V zimě může být dojezd elektromobilu snížen až o polovinu: Klesá kapacita baterie, zvyšuje se spotřeba elektřiny na vytápění a k vyšší spotřebě přispívá i odpor na kola kladený sněhem či ledem. Dojezd za příznivých podmínek se ale zvyšuje, již běžně na 200 až 300 km a brzy až na 500 km (příští rok u nového Audi SUV). To se jeden snad již nebude muset bát, že umrzne v chumelenici, před závorami uzavřených silnic či v koloně za pluhem.

V Norsku velmi hýčkaný výrobce elektromobilů Tesla byl v lecčems první, jakožto i s vybavením vozu tažným zařízením, což mnoho znamená pro Nory vozící třeba dříví na zimu. Norsko je zemí přívěsů. V zemi s pěti miliony obyvateli je jich přes milion. Dostat dříví domů byl pro ty s elektromobilem problém, dokud nebyl zaveden vůz s tažným zařízením, ovšem je jasné, že se taháním břemena nepříliš aerodynamicky tvarovaného sníží dojezd elektromobilu.

Podle Christine Buové, tajemnice Norského svazu vlastníků elektromobilů, se motoristé dosud setkávali s tím, že se vytvářeli u nabíjecích stanic kolony nebo že nefungovaly. Nabíjet trvá 10 až 30 minut a loni byla největší tzv. supernabíjecí stanice světa otevřena v Nebbenesu severně od Osla, nicméně slouží jen majitelům značky Tesla. Kromě toho od letošního roku již neplatí výhoda bezplatného nabíjení v nabíjecích stanicích firmy pro nově objednané vozy.

I tak s příspěvkem za dojíždění za prací jeden ušetří oproti autu s výfukem 14000 norských korun tehdy, najede-li 15000 kilometrů ročně za prací. Zatímco je sazba u aut s výfukem krácená poté, co překročíte 10000 najetých km, tak je u elektromobilů stejná bez ohledu na počet najetých km. Příspěvek činí u elektromobilů 4,20 norských korun za najetý km, což je o 0,10 korun více než za auta s výfukem. Náklady za elektřinu dělají cca. dvě norské koruny na 10 km, zatímco na auto s výfukem jsou výdaje okolo devíti korun na 10 km. Spočítala to norská technologická firma Autogear prostřednictvím norských médií.

Někteří z těch, jež ho nevlastní, se nezbaví dojmu, že dotují majitele elektromobilů, nebo že by neměly být nezasloužené úlevy za hybridní auta, hlavně velké SUV, jež mají velké emise na dálkové jízdy a malou kapacitu baterie. Nevyužíváte-li dvoje možnosti pohonu, podle Norského svazu motoristů nemá cenu mít tento druh vozů. Ovšem každý nemá možnost nabíjení jak doma, tak v práci.

Avšak podle zprávy analytické společnosti Bloomberg New Energy Finance a serveru www.hegnar.no bude od r. 2025 nejlevnější jezdit elektromobilem tak jako tak, a to i bez dosavadních úlev. To díky tomu, že bude klesat cena baterií.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy