Severonorská dráha

14. 12. 2020 | 05:20
Přečteno 1159 krát
Norsko je jednou z mála evropských zemí, kde železniční síť nepokrývá většinu území. Bude se to měnit?

Kromě pokládání pár desítek kilometrů kolejí rovnoběžných s těmi stávajícími okolo největších měst nebyl od r. 1962, kdy byla do města Bodø dostavěna nordlandská dráha, postaven ani metr nové železnice. A to navzdory tomu, že v uvedeném roce byl ustaven za politický cíl, aby byla dráha vedena dále do Narviku. Ovšem dost bylo zejména v posledních letech víceméně vzdušných plánů na rychlodráhy mezi Oslem a Bergenem, Trondheimem a Stavangerem, resp. mezi Stavangerem a Bergenem, a navíc mezi Oslem a švédským Stockholmem a mezi Oslem a Göteborgem. Podle jednoho návrhu by se měla stavět tzv. dráha Y, jež by spojila tři největší města Norska, Oslo, Bergen a Trondheim s uzlem v městečku Fagernes. Také se uvažovalo o nové trati, tzv. Ringeriksbanen, mezi Oslem a nedalekým městem Hønefoss, či o nové trati, tzv. Grenlandsbanen, jež by vedla blíže hustěji obydlenému pobřeží mezi městem Porsgrunnem a nedaleko město Risør by se napojila na stávající dráhu Sørlandsbanen.

Nápad stavět severonorskou dráhu pochází z druhé poloviny 19. stol. a již v r. 1908 bylo rozhodnuto dráhu stavět a byla určena trasa, přesto k samotné stavbě dosud nedošlo. Od té doby se měnily plány podob, byly zamítány parlamentem a jednotlivými stranami a poté znovu oprašovány. Stavba zůstala důležitým požadavkem a symbolem mnoha lidí pro uznávání toho, že jsou také součástí země a jejich hlasy mají být slyšeny.

Pomyslíme-li na dřinu s nesrovnatelně jednodušším vybavením na stavbách před více než sto lety, při mnohem pomalejších pokrocích za den, pak je pošetilé kolem dokola tvrdit, že by bylo tak těžké stávající dráhu prodloužit. Servernímu Norsku dosud scházeli politici, jež by projektování a stavbu prosadili. Pro ministry dopravy dlouho bývávalo příznačné, že prosazovali projekty spíše v těch regionech, odkud sami pocházeli.

Aby prohlásili celou věc za mrtvou patrně bylo pro odpůrce veledůležité náklady co nejvíce nafouknout. Přitom se nepočítá zisky, či schodky plynoucí z užívání silnic a podle některých by totéž mělo platit i o železnici. Spíše by se snad mělo vyčíslit kolik to stojí (severní) Norsko dráhu nemít. Stávající železnice nebyly před stavbou předmětem studií a výpočtů rentability. Dnes politici rádi vyzdvihují vlak jako nejdůležitější dopravní prostředek, pokud jde o «bezemisní společnost». Takto se problematika řeší v severonorských denících.

Podle šetření se šest z deseti dotázaných a dokonce 76 % respondentů ze seveního Norska k projektu staví kladně, zato jen dva z deseti záporně. A to přesto, že Jernbanedirektoratet (Drážní úřad) loni předložil výpočet nákladů možné stavby železnice ze severonorského Fauske přes spoře obydlená území do Tromsø, podle níž s čistou ztrátou ve výši mezi 46 a 109 miliardami norských korun nebude stavba národně-hospodářsky rentabilní, a tak se Norové přou o tom, zda by taková dráha byla nákladnější, než užitečná.

Nerentabilní projekty i takové, jež skončí velikým schodkem se najdou i na jihu Norska, přesto jsou uskutečňovány. Příští rok se budou v Norsku konat parlamentní volby a otázka stavby severonorské dráhy se může stát jedním z námětů voleb, a ještě předtím by se parlament mohl zabývat revidovaným národním dopravním plánem. V parlamentu ovšem ostatní strany drtivou většinou hlasovali proti návrhu stran Sosialistisk Venstreparti (Socialistické strany) a Fremskrittspartiet (Pokrokové strany) na provedení severonorské železnice. Představitelé první z navrhujících stran debakl nazvali historickou zradou zejména sociálně demokratické Arbeidepartiet, tedy Dělnické strany, jež je stále stranou s největším parlamentním zastoupením, a neberou prý tuto část Norska vážně.

Politici a byrokraté se hodně chlubí tím, kolik má Norsko peněz v záloze, ovšem spíše nemají být utráceny na to, aby se tvořily trvalé hodnoty, než aby prostředky zmizely tahem pera. Pro voliče napříč politickým spektrem je stavba dráhy nejen projekt budoucnosti a se svou hlubokou minulostí. Má zemi budovat a sjednotit a zároveň je to projektem životního prostředí, jenž správně jde s dobou.

Zato pro odpůrce je železnice to poslední, co region potřebuje a opětovné vytažení plánů na severonorskou železnici jen pozastaví další důležité projekty, k velké radosti dalším regionům. Budou zásahy do přírody velké? Podle návrhů vedení tras různých variant bude velká potřeba přes padesáti částečně rekordně dlouhých tunelů i složitých mostů přes hluboké fjordy.

Někteří si nedokážou představit, že by se někdo mohl v takovém okamžiku svého života vzdát. Zato někteří další staví silnice a železnice proti sobě a míní, že spíše, než aby lidé ze severu Norska svorně volají po železnici tak volají po lepších a bezpečnějších silnicích a tunelech, hlavně jim jde o hlavní tah, evropskou silnici E6 s možnou eliminací trajektového spojení přes fjord Tysfjorden, což je překážkou hlavně za špatného počasí, kdy bývají trajekty zrušeny.

Ofotská dráha je dnes nejsevernějším kusem železnice Norska a zároveň nejvytíženější, pokud jde o nákladní dopravu a jediným norským úsekem železnic, jenž vždy vykazoval čistý zisk. Je krátká, jen 43 kilometrů, vede z přístavu v Narviku po norsko-švédské hranice, a kromě železné rudy ze Švédska se v stále větší míře po švédských železnicích mezi Oslem a severním norskem přepravuje jiné zboží. Ofotská dráha je, na rozdíl od té nordlandské, elektrifikovaná, a proto šetrnější k životnímu prostředí. Problémem je kapacita. Měly by být dvě rovnoběžné koleje, investice by se prý vrátily dvojnásobně. Ovšem nikdy tomu nedali přednost, jelikož je užitek spíše pro nákladní dopravu.

Potíže s nákladní dopravou po silnicích, její nehodovostí a snaha ze silnic eliminovat více těžce naložených kamionů, hlavně těch přepravujících ryby a další obnovitelné zdroje, a kromě toho potenciál cestovního ruchu mohou učinit stavbu smysluplnou navzdory ohromným nákladům.

Variant možných tras je více a také se dohadují o tom, zda má vést z Fauske až do Kirkenesu, či jen do Tromsø, případně s odbočkou do Harstadu a jestli se má stavět trasa z Kirkenesu do finského Rovaniemi pro propojení s finskou železniční sítí. Z Kirkenesu, brány ke stále více bezledové severské námořní trase do Číny se může stát obřím mezinárodním dopravním uzlem. Pro některé lidi a úřad jako je Bane NOR (obdobu Správy dopravní železniční cesty) je předpokladem stavby severonorské dráhy dohnání mnohaletého zanedbávání a modernizace existující železniční sítě. To pro navýšení kapacity pro větší objemy osob a hlavně nákladu. Ještě jsou na část odjezdů (s výjimkou nočních vlaků) používány soupravy tzv. agenda, přezdívány tramvajemi a porovnávány s nimi.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy