Elektromobily a Norové aneb Špatný lék?

19. 08. 2021 | 21:47
Přečteno 2522 krát
Každý sedmý vůz je nyní elektromobil. Každým dnem jich přibývá 200 a tvoří 60 % nově prodávaných aut, avšak nutno dodat, že pro mnoho Norů jsou pouhým doplňkem ke stávajícímu vozu.

Podle průzkumu provedeného pro Svaz vlastníků elektromobilů prohlašuje osm z deseti Norů, kteří si pořídili elektromobil, že finanční výhody byly hlavními pohnutkami, proč si ho koupili. Pakliže výhody skončí, pořídí si jeden ze tří dotázaných raději auto na fosilní pálivo.

Dosud byly všechny elektromobily osvobozeny od DPH, jejich majitelé neplatili parkovné a ani v Norsku jinak naprosto běžné mýtné a na trajektech se mnohdy vozily bezplatně. Díky tomu brouzdá ulicemi a silnicemi Norska tolik luxusních elektromobilů značek Tesla, Porsche ad. jako snad nikde jinde. Ovšem již několik let se mluví o zavedení DPH alespoň na ty dražší elektromobily, a to údajně proto, že je dnešní systém zbytečně drahý a nesociální. Jestli z voleb za tři týdny vzejde nová vláda, která bude levicová, pak bude na elektromobily dražší než 600 000 norských korun zavedeno DPH. Podle šetření je pro 27 % voličů zachování oněch výhod rozhodující, pokud jde o to, koho budou volit. Tento aspekt tedy může spolurozhodovat o blížících se volbách.

Zároveň měli/mají někteří odůvodnitelný pocit, že jsou k tzv. „zelenému přechodu“ nuceni stůj co stůj. Zejména v hlavním městě jsou podmínky pro motoristy čím dále více zužovány. Výše mýtného je prý přímo likvidační. Do centra města se běžný motorista autem jen tak nedostane. Rychle ubývá parkovacích míst. Zároveň se rozšiřuje síť cyklostezek. Extrémně se také rozmáhají koloběžky. Kontrastuje to ale s venkovem, kde se vehementně bojuje o každý autobusový, či lodní spoj a kde v posledních měsících až příliš rychle dochází ke zdražování pohonných hmot. Však prudce rostou i ceny elektřiny, což spotřebitele znejisťuje.

Nicméně i tak jsou provozní náklady na elektromobil nižší, než u aut na fosilní paliva. Ukazují to výpočty Opplysningsrådet for veitrafikken (Rady pro informace o silniční dopravě). Zohledněny jsou kromě nákladů na pohonné hmoty mimo jiné i ztráta hodnoty vozu, úrokové náklady a výdaje na pojištění a servis. Elektromobil za 400 000 norských korun, který ročně najíždí 15 000 km (což zhruba odpovídá průměrné překonané vzdálenosti norského auta v průběhu jednoho roku) znamená výdaje na 79 559 korun ročně. To oproti nákladům ve výši 98 441 korun za vůz na benzín, resp. 97 000 korun za vůz na diesel. Nutno doplnit, že někteří odborníci varují před rychlejším odpisem elektromobilů, než vozů na fosilní paliva.

V současné době je na norském trhu okolo šedesáti druhů elektromobilů od různých značek a modelů a do konce roku přibude nejméně deset dalších. V nejnižší cenové třídě od 210 000 do 290 000 norských korun si mohou Norové vybírat mezi 16 značek a modelů elektromobilů (zdroj: www.dinside.no). Pořídit si elektromobil není pro Nory až taková oběť, navykli si žít na dluh a připomínám, že pokud jde o objem soukromých úvěrů na průměrného obyvatele v poměru k platu, kterým disponuje, patří Norové k nejzadluženějším národům na světě.

Jelikož je Norsko zemí, kde jsou od sebe různá místa velmi daleko, je dojezdová vzdálenost pro Nory velká starost. Stále je ohromný nedostatek nabíjecích stanic mimo hlavní tahy, což vede k vytváření dlouhých kolon. Podle zajímavého dopisu čtenáře deníku Bergens Tidende je elektromobil dokonalý na testování vašeho vztahu, potažmo nálady v rodině. Byť to možná napovídá více o vztahu, než o vozu, který řídíte, vyvolají nefunkční nabíječe a horečný hon na nejbližší funkční, jenž se může podobat honu na velikonoční vajíčka - až tak žalostně jsou značeny. K tomu jste vydáváni na pospas v Norsku nebytným appkám, jimž buď rozumíte, anebo nikoliv. Zjistíte-li, že nabíjení je v plném proudu, tak si vyjdete na procházku, příp. si vytáhnete křížovky, sudoku, pletení, či knížku, jenže pocit potěšení z toho, vrátit se a zaznamenat, že zdánlivě bezdůvodně došlo k výpadku, či krajně neefektivnímu nabíjení, je nepopsatelný. Nikdy se k nabíjecí stanici neotočte zády! Zavoláte-li výrobci, dozvíte se, že něco je s tím krámem špatného. Neuvěřitelně vtipné dostat tu samou zprávu zpět, jakou jste nahlásili. Jaká je to slast, uvědomíte-li se, že obě strany se na stavu shodnou. A život jde dál jen tak. Lidé čekající na to, aby mohli nabíjet, jsou společenští! Dlouhé a přínosné rozhovory s dalšími frustrovanými vlastníky elektromobilů je povzbuzujícím zážitkem, je cítit hrdost každého, že náleží téhož bratrství, kde všichni (ne)šťastní elektromotoristé jsou svou (ne)důstojností sobě rovní. Jeden druhého obohatí znalostmi o zeměpisu, přesněji řečeno o bezproblémových nabíjecích stanicích a technologiích (Zkoušeli jste to? Mně to vyšlo).

Norsko elektřiny nemá dostatek, jelikož se jí odnedávna snaží prodat co nejvíce do zahraničí. Proto se budují kabely na její vývoz do Německa a dalších zemí a masivně se sází na větrné elektrárny, což naráží na odpor, protesty a demonstrace. Již nejedna perla norské panenské přírody již byla kvůli tomu znehodnocena. Konečné číslo plné elektrifikace Norska (přičemž dodávám, že někteří by rádi dokonce elektrifikaci šelfu, tedy plošin na těžbu ropy a plynu) nikdo nezná ani se nikdo nemá k tomu, aby se k němu dopočítal. Do té doby se bude jezdit částečně na elektřinu z ciziny získanou spalováním uhlí.

Někteří norští politici dělají, co mohou, aby se nejen současná předvolební kampaň točila spíše kolem světového klimatu a příspěvků Norska k jeho „uzdravení“. Snížení emisí je jedním z hlavních prostředků a proto se auto obecně stává „veřejným nepřítelem“ číslo 1. Pro řadu Norů to vypadá spíše na boj nevnímavých, netečných, sebevědomých, jistojistých, arogantních rozumbradů z velkoměst s „prostým“ lidem z venkova, který je vydáván napospas zcela jiným podmínkám.

Podle analýzy zpravodajského serveru www.abcnyheter.no elektromobil zn. Polestar 2 vypouští do ovzduší méně oxidu ohličitého než vůz na fosilní páliva až po najetí 78 000 km. Ovšem i samotná podle všeho ještě pěkně dlouho nenasytná spotřeba žene emise nahoru. Výroba elektromobilů tak není zdaleka bezemisní /v porovnání s výrobou aut na fosilní páliva jsou změřené emise třeba u zmíněné značky Polestar 2 jednou tak veliké/ a mimo elektřinu na výrobu z neobnovitelných zdrojů je těžba koboltu na jejich baterie neslučitelně spojena s dětskou prací a kontaminací půdy. Baterie elektromobilů jsou těžké a přispívají ke vzniku polétavého prachu. K tomu jsou problémy s recyklací. Řada lidí si navíc dělají starosti s nedostatkem vzácných kovů potřebných pro výrobu baterií. Na dosažení cílů Pařížské dohody by se muselo kolosálně navýšit těžba takových a dalších kovů a elektromobil si vyžaduje šestkrát více nerostů, než vůz na fosilní páliva. Mezinárodní energetická agentura spočítala, že výroba lithia by se musela do r. 2040 navýšit o 42 %, grafitu o 25 %, kobaltu o 21 %, niklu o 19 %, dále mědi, bauxit atd.

Je léčba horší než samotná choroba? Nic nenasvědčuje tomu, že bude osobních vozů méně. Od r. 1987 se jich neprodalo tolik jako letos. Současně klesá počet těch, jež jezdí hromadnou dopravou. Jak je společnost čím dále více přizpůsobena autům je stále těžší vystačit bez nich. Podle některých norských badatelů a webu www.forskersonen.no není elektromobil sám o sobě pro světové klima samospasitelný. Zapotřebí jsou diskuse o tom, jakou chceme společnost.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy