Kdo se má přizpůsobit komu?

11. 11. 2021 | 08:16
Přečteno 2060 krát
Vaše země – vaše pravidla. Normální vždy bylo, že se hosté přizpůsobí hostitelům a ne obráceně. Ovšem nyní je leccos jinak.

Téma je aktualizováno neustále. Jedním z historicky největších bojů v Norsku byl ten za zrovnoprávnění žen. Nástupem islámu se ustupuje a ústupky neminou ani královské rodiny při návštěvách mešit v Norsku, či parlamentní zástupkyně lidu, též nazývaní poslankyně, zavítá-li do Norska některý představitel muslimské země. Odmítnutí muslimských žen podávat si s nemuslimy ruce korunnímu princi Haakonovi a projevy téhož «respektu» poslankyň vůči nohsledům temných režimů jako iránského anebo saúdského, či odmítnutí jednotlivých řádových muslimů podávat si ruce s řádovými Norkami vychází nastejno. Nejde pouze o to, že v Norsku je považováno za nezdvořilé nepodávat si ruce, je-li to vám nabídnuto a vytváří to trapné, rozpačité a nepohodlné situace ponižování, urážky a mocenskou hru kultur o tom, kdo je více. Na vzestupu je nedostatek úcty k zrovnoprávnění s oporou a zakotven v náboženství, a to navíc v sekulární zemi.

V setkáních s islámem musí všichni nemuslimové měnit způsoby, jakými vycházíme se sebou navzájem. Norské hodnoty jsou v naší vlastní zemi druhořadé a více jako kdykoli dříve vyrůstá umělé dělítko mezi pohlavími, a především mezi muslimy a nemuslimy, jenže odpovědí většiny je ještě více tolerance netolerantním postojům, jež si zaslouží veškerý odpor, jakého jsme schopní. Jenže respekt k Islámu trumfne vše, včetně zrovnoprávnění, vlastní hodnoty, vlastní historii a kulturu. Boj za ně končí tam, kde začíná konzervativní islám, jemuž co nejpilněji umeteme cestu vyhovováním požadavků tu na mešity, tam na školy a pečovatelské domovy, či výuku tělocviku a plavání zvlášť pro kluky a pro holky.

Není to jejich země a není to žádné lidské právo, aby se někdo zde usadil a aby se mu přizpůsobili ostatní. Chtějí-li zažívat čistě kultury svých zemí a vidět jen souvěrce, no pak se tam vrátí. Každý z nich má přes své příbuzné a předky svou vlast, jež je jen a jen jeho/její, kde bude mezi svými. Přesto je kolem dokola slyšet, číst a vidět, jak nepřetržitě oponují, jsou nespokojení a pošlapávají naše hodnoty a náš životní styl.

Svolávání k modlitbám, kde je vykřikován stálý text v arabštině přes reproduktor mešity, toho se dosud s ohledy na sousedy a společnost muslimové v Norsku zdržovali, neboť to nebyla aktuální problematika. Ovšem nyní se muslimská obec v městě Drammen nedaleko Osla, kde městská rada dříve mimochodem zvažovala turecké názvy nových ulic, rozhodla, že je spustí. A padne-li Drammen, má řada Norů důvodné podezření, že bude následovat celá řada dalších měst.

«Však pokaždé má jít pouze o dvě minuty v pátek»: takhle se zastánci snaží svolávání bagatelizovat. Pakliže dovolí dvě minuty každý pátek, potažmo bude požadavek rozšířen o dvě minuty denně a posléze konečně dvě minuty denně tak, jak praví pravidla islámu.

Další příznivci svolávání k modlitbám se pokoušejí je srovnávat se zvoněním kostelních zvonů, avšak toto je nesrovnatelné. Ve zvonění jsou tradice po staletí a ve zvonění prý není poselství, jde pouze o signál. Zvonění zvonů lze podle některých srovnávat se školními zvonky, zato svolávání k modlitbám mají nanejvýše zřetelné a poručnické náboženské poselství a jsou tím pádem něčím zcela jiným, co významné části obyvatel působí rozdělující, nepříjemně, rušivě a odcizující.

V oblastech, kde se nachází nejvíce mešit, také žije nejvíce migrantů. Dlouho je a zůstává problémem, že se do takových oblastí stěhují pouze migranti, zatímco se Norové stěhují pryč. Jedním z důvodů bývá ten, že se cítí být čím dále cizí ve vlastních městech, zatímco se z menšiny stává většina. Mnozí se shodnou na tom, že takovýto vývoj je nešťastný a není ku prospěchu. Mají-li být takové komunity ještě k tomu poznamenávány svoláváním k modlitbám v cizím jazyce, pak odlučování zrychlí ještě více. Žít na takových místech bude pro lidi kromě migrantů ještě méně atraktivní, než je tomu dnes, nemovitosti v oněch lokalitách budou ztrácet na hodnotě, a ještě rychleji budou vznikat čistě migrantské městské části. Segregace je opakem integrace a velice zhoubná.

Tvrzení, že nám nezbývá než toto přijímat kvůli svobodě vyznání, je prý mylné, jelikož neopravňuje k tomu, aby si jeden dělal co chce a praktikování něčí náboženství nemá být na úkor svobod a práv ostatních, vč. práva nebýt vnucován cizí náboženství hlučnými svoláváními k modlitbám, jež v sobě obsahují kázání. Neangažovaným nemá být ubližováno a jejich práva a svobody porušovány.

Povolit, či ne – stalo se z toho ryzí politická otázka. Proto vznikla petice, jež zatím podepsáno mnoho tisíce lidí. Záměr prosadit svolávání k modlitbám kontrastuje třeba s výpovědí, jež dostal etnický Nor-řidič autobusu za to, že si dovoloval pouštět v autobusech křesťanskou hudbu.

Bezvýhradná a radikální podpora rozpínavému islámu mezi představiteli norské státní církve je velikým paradoxem. Na co je víra s takovými duchovními vůdci? Přestali si uvědomovat, že svoboda vyznání znamená i svobodu být od něj zproštěn. Islám, jeho útisk a neslučitelnost s právy a svobodami, zvyky a obyčeji nejen v Norsku je na obtíž mnoha Norům. Islám v Norsku nezdomácněl a snad nikdy nezdomácní tak, jak třeba další páteční záležitost: mexický pokrm tacos pravidelně každý pátek.

Prodavači řeznictví vyprávějí třeba prostřednictvím serveru deníku www.vg.no o tom, jak někdo počmáral prodejnu nápisy /vyhrůžkami/ v arabštině, rozbil okna, či bezpočet muslimů, kteří se dostaví jen proto, aby personálu vynadali kvůli tomu, že prodávají i slaninu a dožadují si pro vepřové vlastní chladící a mrazící pulty. Nakonec musely tyto prodejny zavřít.

Další lidé, mnohdy dívky/ženy na procházce samy se psy zažívají nepříjemná setkání s muslimy, jimž vadí psi a plivou na ně či rovnou do nich kopou.

Vetřelci nemají co poučovat, přikazovat a poroučet ani o hodnotách, toleranci, respektu, rovnosti, spravedlnosti, demokracii, svobodách a právech. Ovšem usiluje-li dokonce i policie mermomocí o to, aby byla svoboda projevu, a to zejména kritika islámu, trestná, tak jsou brány k řízenému hladkému vymýcení vlastní kultury a identity otevřeny dokořán. Nejvíce je to vidět při demonstracích proti islámu, jak velký je potenciál a náchylnost k násilným reakcím odpůrců kritiky islámu, jež se snaží utlačovat kohokoliv, kdo ji přednese. Násilí nás umlčuje: Víte, že Norsko je pod útlakem islámu, napíšete-li knihu o ženách v islámu a musíte mít kvůli tomu policejní ochranu, jak uvádí www.nettavisen.no.

Islám znamená «podřizovat se». Pakliže ani královská rodina, církev ani nejvyšší představitelé státu nefungují jako instituce tmelící národ, národ přichází o svou houževnatost a půd sebezáchovy. Předvoj chválících a ustupujících tvoří ti, jejichž hlavy padnou jako první. Nechápou, že svými činy a výroky přinášejí dříví na vlastní hranici. Jak říkal jeden politik za stranu Venstre, s nímž jsem se kdysi bavil: Budeme-li k nim hodní, budou oni, až budou ve většině, hodní k nám.

O směrování Norska není pochyb. Vše je otázkou času. Samozřejmě je možné směřovat k muslimské společnosti i přesto, že muslimové jsou ve většině. Své o tom vědí třeba Francouzi, Belgičané, Angličané, ale i Švédové. Islamizace se neděje plíživě, nýbrž zcela otevřeně.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy