Je v Norsku socialismus?

13. 08. 2022 | 12:39
Přečteno 1806 krát
Mnozí se v Norsku točí okolo vlivu levice na společnost. Levice kdysi zastupovala dělnické hnutí a postupně dobývala akademickou půdu i masmédia. Poté se z mluvčích dělnické třídy dopracovala třeba i k roli duchovních současné doby.

V relativně odkřesťanštěné společnosti levice, zastupované i pracovníky zejména lutheránské církve, převzala morální moc, kde je křesťanská láska k bližním synonymní s ideologií posedlostí třetím světem, mezinárodní solidarity a bezmezné tolerance, kde se z lutheránského sebezpytu stalo podle mnohých zhoubné sebemrskačství. Všudypřítomná je snaha ostatním namlouvat co my měli mínit a na co pomýšlet, co by měli mít za pravdivé a správné. Vyhrazují si právo kárat i nemilosrdně odsuzovat. Vše toto se děje, zatímco chválí sebe za to, že jsme se konečně zbavili církevního moralizování a tísnivého ujařmování církve. O rozmáhajícím se zpátečnickém a leckdy krutém a nelidském islámu taktně mlčí, dokud to jde.

Levice a liberálové, mezi nimi některé z nejhorlivější feministky a feministé, jsou odnepaměti k církvím kritičtí, ovšem vyhýbají se nápodobně kritizovat islám a odmítají odpovídat na jádro věci, totiž vyjadřovat se k muslimům pošlapujícím práva žen, nemuslimů, sexuálních menšin ad., což jsou témata, kde se křesťanství na rozdíl od islámu za minulých desetiletí vydával na dlouhou a složitou cestu za změnami. Podle kritiků islám není jen náboženstvím, nýbrž i ideologií a politickým systémem, které, jak tomu s křesťanstvím již není, prodchne, prostoupí veškeré stránky života: práva, politiku, hospodářství,... Ačkoliv si uvědomují nakolik jsou diskriminující, ani samozvané muslimské feministky ani nechtějí, ani se neodváží říkat o těchto aspektech nic, jak uvádí třeba norský kněz Einar Gelius prostřednictvím zpravodajského serveru www.nettavisen.no. Jen můžeme spekulovat o tom, co si asi myslí o tom, že muslimky zdědí jen polovinu toho, co muži, a o tom, že o soudu má výpověď ženy jen polovinu váhy výpovědi od muže. Případně o tom, že zatímco si může muslim vzít za ženu křesťanku, či židovku, tak si smí muslimka vzít pouze muslima. O hidžábu nemluvě.

Často zastánci levice různě dští síru na bohaté, na ty, jež si dovolují kritizovat výměnu obyvatel, na Izrael, ale také na některé skupiny podnikatelů, jako např. těm, jež se i přes byrokracii a jiné nástrahy snaží provozovat soukromé jesle, školy, pečovatelské domovy, kliniky,... Vidí v nich pohrobky a rozvratníky sociálního státu. Aktuálně zkoumá výbor možnosti, jak vyloučit soukromníky, jež chtějí podnikat v pečovatelství. Obránci levice podporují národovectví a upřednostňování vlastního národa a ochranářství, ovšem pouze v ostatních zemích, nikoliv ve své vlastní. Tu užijí národní barvy Ukrajiny, tam třeba barvy Nikaraguy, či Sierry Leone. S oblibou útočí zejména na muže středního a staršího věku, jež nazývají „privilegovanými“ a zatímco z nich vysávají peníze jako o závod paradoxně doufají, že co nejdříve vymřou.

«Aktivnější stát» bývá během let v opozici to první univerzální a zázračné řešení, co napadne nastupující vládní strany i po letech nepřetržitého růstu utrácení veřejných peněz rádoby pravicovou vládou. Ve svém stínovém rozpočtu mají levice, resp. pravice, četné návrhy na další utrácení. Socialisticky se chovají i ty strany, o nichž by to neříkali ani jejich vlastní voliči.

Podle statistik tvoří veřejný sektor přes dvě třetiny HDP «pevninského Norska», tj. podílu na tzv. tvorbě hodnot mimo plošiny v Severním moři. Jen na státní správu Norové utrácí stejně tolik jako Švédové, ačkoliv je Švédů jedno tolik co Norů. Finů a Norů je zhruba stejně tolik, přesto je státní rozpočet jednou tak velký. I nehledě na rozdíly v platech, dávkách atd. je ten norský nepřiměřený. Norsko má třikrát větší veřejnou správu, než má Finsko.

V poměru k počtu obyvatel je norský veřejný sektor vůbec největší na světě, a to zrovna v zemi, jež sama sebe za socialistickou oficiálně nikdy neoznačovala. V reportážích, diskusích i dalších programech norských masmédií i nesocialisté prohlašují norskou společnost za sociálně demokratickou a odvolávají se na sociální demokracii, jež údajně «vytvořila jednou z nejlepších společností na světě». O sobě levice hovoří jako o «zodpovědné». Nakolik je ale liberální, bere-li se v potaz to věčné nadbíhání stran v rozhodnutích, jež jsou více, či méně proti veřejnému mínění lidu a jemu na vrub a úkor? Není rovnostářství mínění a stanovisek napomáháno masmédii jen další obdobou totality?

Začíná to slovníkem, jenž se mnohým rovná jedu do organismu společnosti. Tehdy, hodí-li se jim třeba pro řešení společných úkolů, tak je slovník napříč spektrem stran plný socialisticky zabarvených hesel. Dobré záměry evidentně nejsou zárukou proti zneužívání moci a nepřípustnému vměšování se lidem do jejich životů, naopak je to její nejlepší kamufláží, mimikry.

Norsko je představováno jako společenství sdílejících společné hodnoty. Jaké to ale jsou? Vůbec se neshodneme na tom, co je to rovnost, spravedlnost, rozmanitost. K tomu bují představa o štědrém veřejném poskytování vysoce kvalitních služeb, ovšem za stále více neudržitelně vysokou cenu. Málokdo je ochotný uznat, že se to mylné přesvědčení netýká všech Norů a celého Norska, nýbrž, že jsou propastné rozdíly a závažná selhání nehledě na část společnosti.

Pro Nory je podle průzkumů vlastnictví důležité. Společnosti vlastněné a provozováné státem, kraji a okresy se těší mimořádné důvěře. Vlastnictví podle nich ovlivňují rovnost a nerovnost ve společnosti. Nesoukromé vlastnictví je spojováno s kompetencemi a odborností, odolností vůči recesím, schopností trvale zajišťovat pracovní místa a tím udržování místních komunit, jakožto i rozvoj ekonomiky. Norsko je jednou ze zemí, kde úřady nejčastěji zasahují proti slučování firem.

Ovšem něco se s Norskem děje, tu malými křůčky, skoro neznatelně, tam zcela neoddiskutovatelně jeho obyvatelé prožívají, o kolik je země stále zranitelnější, že je omezována svoboda žen a svoboda projevu, zvyšuje se míra kontroly státu nad životem jeho obyvatel, míra finanční zátěže. I jinak jsou utahovány šroubky součtu snahy o multikulturní společnost, globalizaci a socialismus s norskou tváří.

Norsko je příkladem země, jež po mnoha stránkách fakticky, objektivně a pocitově socialistickou je, aniž je slovo socialistický součástí jejího oficiálního názvu, a aniž je ten socialismus pro návštěvníka ani obyvatele do očí bijící. Což je pro lidi se středo- a východoevropskými zkušenostmi socialismu jistě zajímavé. Avšak i pro nejednoho Nora má socialistický slovník negativní zvuk a lidé reagují na to, že je zneužíván, aby hrál na city, dobrou vůli a poslušnost.

Pro politiky je utrácení kritériem toho, nakolik jsou dobří a morálně správní. „My jsme utratili...“ a „My bychom utratili...“ je prezentováno jako znamení kvality, což kupodivu zlepšuje preference. Ovšem učí se snad norské děti lépe? Jsou snad norské silnice lepší? Je na tom norské námořnictví lépe? Velké částky z veřejných peněz jsou věnovány jiným a Norové z nich nemají žádný užitek. Značné prostředky putují organizacím a institucím, jež nejsou schopné financovat sebe samé a jejichž služby běžný daňový poplatník ani nevyužije. Nyní ti, jež nejméně přispívají do společné pokladny, z ní pobírají nejvíce. Jediná strana, jež je navíc mimoparlamentní, má ve svém programu seriózní racionalizaci veřejného sektoru, čímž by se prý dalo ušetřit alespoň pět set miliard norských korun ročně, aniž to je na úkor životní úrovně obyvatel. Uvolněná pracovní kapacita by mohla být využívána jinde.

Sotva budete tomu věřit, ale Norové jsou podle průzkumů stále levicovější: třetina studentů by volila krajní levici. Podle některých to bude tím dlouholetým soustruhováním do výtečností socialismu a obecné relativizace vlastní kultury a dějin rozplývajících se v moři „rozmanitosti“ odmalička. Doleva se posouvala celá společnost, nejen mládež. Názory a postoje, jež platívaly za zdravý rozum a bývávaly přijímány a respektovány většinou, jsou dnes pravicově extrémistické. Těch mnoho, jež ostatní označují za pravicové extrémisty, jsou v praxi levicovými extrémisty, aniž si to sami uvědomují a jejich rozum je vyměněn za levicovou ideologii.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy