Cikánský všelék

22. 03. 2010 | 14:30
Přečteno 10322 krát
Podle některých blogerů byl nalezen všelék na řešení romské problematiky. Nejsem si tím jist.

„Budeme prostě dělat tu inkluzi a je po problémech s Cikány!“

Takto jednoduše si to narýsovali blogeři Ivan Gabal, Ondřej Liška a Jan Černý. Svatý grál cikánského problému byl podle nich nalezen. Všichni zmiňovaní ale zapomněli na jednu malou věc – vysvětlit, co to vlastně to inkluzivní vzdělávání je a jestli jsou s ním v naší zemi nějaké zkušenosti.

Pokusím se to trochu napravit.

Předně je tedy třeba vysvětlit onen pojem – inkluzivní škola. Inkluzivní vzdělávání je v podstatě uspořádání běžné školy způsobem, který může nabídnout adekvátní vyučování všem dětem bez ohledu na jejich rozdíly. Základním principem takové školy je, že pomáhá všem žákům stejně a každého žáka rozvíjí podle jeho schopností. Podrobnosti o inkluzivním vzdělávání lze najít ZDE

Asi to zní jako pohádka, takže pojďme k faktům.

Třída „A“ (období 3. – 5. třídy) měla 25 žáků. Mezi výukově nejlepšími a nejslabšími žáky byly výrazné rozdíly. Každý žák byl tedy důsledně vzděláván na základě osobního vzdělávacího plánu, který si vypracoval učitel. Takový plán nemusí mít nutně písemnou podobu. V kolektivu byl romský žák, dva žáci se specifickými výukovými poruchami a tři žáci s kázeňskými problémy.

Výuka byla odstupňována podle náročnosti pro každého žáka – někteří žáci procvičovali základy učiva, jiní se věnovali psaní své seminární práce. Pravidelně se střídala individuální a skupinová práce, ve třídě byla důsledně dodržována dohodnutá pravidla a žáci procházeli širokým spektrem osobnostně-sociálních nácvikových situací.

Po třech letech vznikl spolupracující kolektiv, ve kterém byl začleněn bez problémů i romský žák. Výukově slabí žáci zvládli základy učiva pro postup do 6. třídy – jedna žačka vykonávala opravné zkoušky. Na druhé straně se pět žáků zúčastnilo matematické olympiády, dva žáci vypracovali soutěžní studentské práce a v prezentaci je obhájili. Jedna žačka v testech SCIO z matematiky dosáhla vynikajících výsledků, za které od této společnosti obdržela diplom. Tento výsledek není náhodný. V jiné třídě, která procházela stejným modelem výuky bylo poměrně málo talentovaných žáků. I přesto v této třídě je žák, který má nyní před sebou účast v krajském kole olympiády z dějepisu a matematiky.

Ve třídě byla velká skupina chlapců, kteří prostě školu zrovna dvakrát v lásce neměli. Zato měli dost životní energie, která byla usměrněna k oblíbené hře s míčem – vybíjené. Žáci tak dostali cíl a motivaci a nakonec v celostátním kole turnaje ve vybíjené obsadili II. místo.

Těmito konkrétními příklady padá první velká nejistota rodičů, která je spojena s obavou, že výuka vedoucí k začleňování nebude dost kvalitní. Druhá velká obava rodičů se vztahuje ke kázni v inkluzivních školách. Jak už jsem psal v blogu Grázlové, i s tím si ve škole mnozí učitelé umí poradit. Individuálním přístupem ke každému žákovi a i cíleným vedením ke spolupráci, což opět dokazuje příkladová třída.

Zdálo by se tedy, že inkluzivní škola je skutečně „zázračným“ řešením a že na začátku zmínění blogeři tedy nakonec mají pravdu, ale ... je tu několik málo věcí, o kterých se raději nemluví.

První z nich je, že stát musí tento způsob výuky nejprve řádně vysvětlit rodičovské obci. Potom musí na toto vyučování učitele připravit a zároveň dodat finance na asistenty učitele, kteří budou pomáhat žákům se znevýhodněními, ale i žákům talentovaným, neboť i oni mají právo na individuální výuku odpovídající jejich nárokům. Toto nemohou řešit školy individuálně, ale zde je třeba připravit celostátní strategii a plán. Ondřej Liška pro to mohl udělat v ministerské funkci hodně. Mohl, ale neudělal. Zato nám napsal hezký blog.

Mám vážnou obavu, že ctění blogeři si poněkud pletou inkluzivní školu s integrací. Následně si pak ještě integraci vysvětlují tak, že jde o přizpůsobení se zvykům části romské menšiny většinou a dalšími menšinami v tomto státě. A to má podle nich zařídit inkluzivní vzdělávání. Inkluzivní vzdělávání může integraci pomáhat, ale nemůže ji nahradit. A pokud je státní představa o zavádění inkluzivního vzdělávání taková, že prostě zrušíme zvláštní školy a žáky pošleme do standardních základních škol, aby se stát vyhnul soudům s Romy, kteří si náhle stěžují na nemožnost vzdělávání, můžeme se nadít dalších těžkých problémů. Znám jeden takový příklad. Dopadá tragicky.

Druhou ještě více obcházenou záležitostí, je, že ani inkluzivní škola nedokáže zvládnout velké množství asociálních žáků. Pokud rodič není schopen vštípit svému dítěti základní normy a pravidla sociálního chování, pokud není schopen zajistit jeho pravidelnou docházku do školy, pak nastávají problémy, které musí skutečně řešit speciální škola. Jak začlenit např. žáka, který chodí do školy několikrát za pololetí? Ve škole lze postavit výuku tak, že i dítě rodičů, kteří nemohou nebo neumí žákovi pomoci s učivem, se může zdárně učit. Když ale od rodičů doma slyší, že škola je k ničemu, pak s tím nikdo nepohne. Pokud je takových žáků ve třídě víc, výuka, i ta inkluzivní, se může prostě zhroutit.

Jenže právě tohle jsou základní problémy tzv. „vyloučených lokalit“, které inkluzivní vzdělávání ale nevyřeší. Proto musí stát důrazně trvat na tom, že plnou odpovědnost za to, že dítě bude ráno pravidelně ve škole a bude ovládat alespoň základy sociálních dovedností nesou plně rodiče žáka. Tady musí končit řeči o nějakých národnostních výjimkách a omlouvání „alternativních“ etnických způsobů chování a nastoupit vynucování. Sociální chování a slušnost jsou univerzálními základy a jedině na nich se dá budovat. Jasně to ukazuje příklad mnoha Romů, kterým to nedělá žádný problém.

Inkluzivní vzdělání má skutečně velké možnosti a i v českých podmínkách dobré výsledky. Není to ale kouzelný proutek, jehož mávnutím nastane kouzelná změna.

Nerad končím bez konkrétního návrhu. Tedy:
a) Pane Gabale, nechcete začít ve vaší firmě sbírat a vyhodnocovat data o výsledcích českých inkluzivních škol a tříd?
b) Pane Černý, nechcete začít pro školy připravovat asistenty, kteří budou pracovat pro rozvoj všech žáků?
c) Pane Liško, nechcete se vzdát části stranických peněz na vybudování modelové inkluzivní školy?

Za sebe vkládám do společného podniku konkrétní měřitelné výsledky a metodické materiály. Přidáte se?

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy