Telekocourkov - na tři dějství (II.)
Dějství druhé - zácpa na ČTÚ?
Jako jediný stát na světě jsme agendu rozhodování sporů mezi spotřebiteli a operátory telekomunikačních služeb přidělili centrálnímu úřadu - Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ), který si pro tuto činnost zřídil administrativní útvary. Jenže vláda změnila názor a řešení sporů nařídila přenést na bedra soudů. ČTÚ na základě vládního nařízení tedy propustil polovinu lidí vyřizujících zmiňované spory a druhá polovina zaměstnanců by měla přijít o práci ke konci tohoto roku. Jenže Soudcovská unie přišla s tím, že by nová agenda neúměrně soudy zatěžovala. Mimo jiné proto Poslanecká sněmovna odkládá projednání návrhu zákonné úpravy z jedné schůze na druhou. Přitom počet nevyřízených sporů překročil hranici tří set tisíc a roste dál a dál. ČTÚ by je měl vyřídit do šesti měsíců, jenže má jen posledních padesát úředníků. Není divu, že u desetitisíce sporů již byly podány stížnosti na nečinnost a nesprávný úřední postup a v jednom případě běží už i žaloba.
Zdálo by se, že nevyřizování stížností může vyhovovat operátorům, ale ti mají ve sporech vázány čtyři miliardy korun. A pokud případně některá ze stran sporu nárok na odškodnění vyhraje, prohloubí to citelně schodek státního rozpočtu. Řešení je přitom známé – spočívá ve vytvoření rychlého mimosoudního systému rozhodování tzv. bagatelních spotřebitelských sporů, který funguje v řadě zemí Evropské unie, včetně sousedního Polska. V našem Kocourkově ale chceme, aby spory o reklamaci boty či telefonního účtu za 600 korun rozhodoval kvalifikovaný a samozřejmě drahý soud.
Příběhům z knižního Kocourkova jsme se jako děti smáli. Tenhle náš reálný Telekocourkov je bohužel jen k pláči.
Jako jediný stát na světě jsme agendu rozhodování sporů mezi spotřebiteli a operátory telekomunikačních služeb přidělili centrálnímu úřadu - Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ), který si pro tuto činnost zřídil administrativní útvary. Jenže vláda změnila názor a řešení sporů nařídila přenést na bedra soudů. ČTÚ na základě vládního nařízení tedy propustil polovinu lidí vyřizujících zmiňované spory a druhá polovina zaměstnanců by měla přijít o práci ke konci tohoto roku. Jenže Soudcovská unie přišla s tím, že by nová agenda neúměrně soudy zatěžovala. Mimo jiné proto Poslanecká sněmovna odkládá projednání návrhu zákonné úpravy z jedné schůze na druhou. Přitom počet nevyřízených sporů překročil hranici tří set tisíc a roste dál a dál. ČTÚ by je měl vyřídit do šesti měsíců, jenže má jen posledních padesát úředníků. Není divu, že u desetitisíce sporů již byly podány stížnosti na nečinnost a nesprávný úřední postup a v jednom případě běží už i žaloba.
Zdálo by se, že nevyřizování stížností může vyhovovat operátorům, ale ti mají ve sporech vázány čtyři miliardy korun. A pokud případně některá ze stran sporu nárok na odškodnění vyhraje, prohloubí to citelně schodek státního rozpočtu. Řešení je přitom známé – spočívá ve vytvoření rychlého mimosoudního systému rozhodování tzv. bagatelních spotřebitelských sporů, který funguje v řadě zemí Evropské unie, včetně sousedního Polska. V našem Kocourkově ale chceme, aby spory o reklamaci boty či telefonního účtu za 600 korun rozhodoval kvalifikovaný a samozřejmě drahý soud.
Příběhům z knižního Kocourkova jsme se jako děti smáli. Tenhle náš reálný Telekocourkov je bohužel jen k pláči.