Obce by měly mít povinnost zřizovat azylová centra

16. 12. 2012 | 16:00
Přečteno 2885 krát
Ve větších obcích a městech stoupá počet lidí bez domova v nepříznivé sociální situaci. Je to důsledek zejména přetrvávající ekonomické krize, stoupající konzumace alkoholu a drog. Skupina těchto osob je nesourodá. Od lidí, kteří ztratili práci a kvůli exekuci či rodinným problémům přišli o trvalé bydliště, až po osoby upadající na okraj společnosti z důvodu závislostí.

Pomoc těmto lidem je věcí nejen sociální a humánní pomoci, ale i prevencí sociálně patologických jevů. Lidé bez domova se často dopouštějí přestupků proti veřejnému pořádku a drobné kriminality, zvláště v zimním období s cílem najít azyl ve věznicích. Je v zájmu společnosti i jednotlivých obcí a měst, aby těmto lidem nabídly základní pomoc a alternativu. Z těchto důvodů jsem Poslanecké sněmovně předložil návrh zákona, který ukládá obcím a městům, včetně hlavního města Prahy, zřizovat azylová centra.

Azylová centra by měla poskytovat základní ochranu proti nepříznivému počasí, zajistit základní stravu a možnost osobní hygieny. Navíc by měla poskytovat výměnu oděvů získaných dary od občanů. Cílem novely je zároveň zapojit uživatele azylových center do jejich chodu a s jejich pomocí zajistit úklid a údržbu těchto center.

Služby v azylových centrech by měly být poskytovány bezplatně a jednotlivě, což znamená, že by se klienti mohli jen najíst, ohřát, osprchovat či si vyměnit šatstvo nebo využít všech služeb dle vlastního uvážení. Ve dnech, kdy teploty klesnou pod 5°C, by azylová centra musela poskytnout azyl každému, kdo o to požádá i za cenu nouzových podmínek k přebývání. Cílem je ochrana života a zdraví před nebezpečným prochladnutím a umrznutím.

Uživatelé azylových center by mohli být z centra vyloučeni jen v případě, že by se chovali agresivně, rušili ostatní uživatele nebo se odmítali podrobit pravidlům základní osobní hygieny včetně využití prostředků proti parazitům.

Pokud by se v obci nevyskytovali osoby bez domova v sociální nouzi, mohla by obec požádat Ministerstvo práce a sociálních věcí a získat výjimku ze zřizování takového azylového centra. MPSV by mělo právo tento souhlas odebrat, pokud by zjistilo, že se v obci osoby bez domova pravidelně vyskytují.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Pavel napsal(a):

To autor :

Neměli by raději Vaši kolegové v PS dát ještě větší pravomoci soukromým podnikatelům v oblastí exekucí ?
Ještě více možností jak vymáčknout dlužníka a jeho příbuzné, případně věřitele, a naopak minimalizovat odpovědnost těchto podnikatelů s plackou na klopě ?
16. 12. 2012 | 16:12

Drzá zrzka napsal(a):

Nejen azylové domy, ale též obecní šatlavy.
16. 12. 2012 | 16:13

ornitolog napsal(a):

Fucik Rath ma odvahu,
sedi v base a pise. A pise a pise. Ale to ho nezachrani. Snad az bude zpivat. Tak jako Salačova. Tweet tweet Rathe, to je to jedine co ti pomuze.
16. 12. 2012 | 16:44

Al Jouda napsal(a):

Je to správný návrh ! Ovšem není třeba, aby tato azylová centra byla zděná, ale úplně postačí stany, které by se v zimě vytápěly kamny na odpadové dřevo, kterého je v každém městě dost.Veškeré potřebné úkony by měly být svěřeny humanitárním neziskovým organizacím (praní prádla, rozdělování šatstva, vaření polévky a čaje) tak, aby ještě na bídě těchto lidí nemohl někdo profitovat !
16. 12. 2012 | 16:55

ornitolog z hostivice napsal(a):

Mimochodem Rathe,
kdyz uz mas tolik casu psat, neni uz na case si opravit ten blabol pod svou fotkou? Vzdyt uz nejsi předseda výboru pro zdravotnictví poslanecké sněmovny, místopředsedou poslaneckého klubu ČSSD a ani zastupitel města Hostivice. Se divim ze to tu furt mas. Ale asi jsou to jen dalsi lzi z kterych si moc nedelas. Nezij lez Davide. Jsi vniman jako zlodej a nenasyta co nikdy nemel dost. Smir se s tim a zacni se chovat jako chlap.
16. 12. 2012 | 16:58

zemedelec napsal(a):

Pane Rath.
Někdo by řekl,jak mu ta šatlava pomáhá,ale jinak opravdu velice rychle je nutno to řešit.Právě jestli si někdo vzpomene na obecní pastoušky,smutné,že se k tomu musíme vracet.K tomu je také nutno dodat,sytý hladovému nevěří a jak vidíme ono to stále platí a ještě v horší podobě.
16. 12. 2012 | 17:06

ornitolog z hostivice napsal(a):

Al Joudo,
skvela myslenka! Rath tam osobne bude prikladat polinka do kamen a varit polivku. Ovsem za podminky ze na tech kamnech bude stitek "toto je zasluhou vezne Ratha". A bude se o tom psat ve vezenskem casopise. Jinak by to pro nej asi nemelo ani cenu krabice od vina.
16. 12. 2012 | 17:07

ornitolog z hostivice napsal(a):

zemedelci,

Rath hladovym rozumi. Vzdyt byl vzdy jednim z nich. Nikdy nemel dost. On stejne jako Oliver Twist chtel vic. A dostal to. A snad dostane jeste vic.
16. 12. 2012 | 17:13

Meňo napsal(a):

Je to pravda, co píše dr. Rath. Já to vidím tak, že bezdomovectví vzniklo za vlády ODS v 9O. letech (a není to tak i objektivně ?). Protože modří svazáci, srdcem bolševici, postupovali stejně, ale v opačném gardu, říkám od té doby, že "Bezdomovectví v naší vlasti zvítězilo !" parafrází k heslu z počátku 60. let "Socialismus v naší vlasti zvítězil" když jsme se přejmenovali na ČSSR.
Bezdomovectví je ostudou národa v srdci Evropy a v první řadě průšvihem naším, i když cizinci jsou zde rozčarováni úrovní a způsobem řešení bezdomovectví uprostřed EU.
Vina za to, že člověk je na tom hůř než zvíře (neboť ono je vybaveno srstí proti zimě a drápy proti nepohodě), nese jednoznačně ODS a s ní kouskem my všichni. Ta vina se bude muset jednou odčinit, přátelé.
Zdraví M.
16. 12. 2012 | 17:35

Marcela napsal(a):

Rath rád dume v ťurmě , jak si namazat kapsu. Slizoun.
16. 12. 2012 | 17:36

kynolog napsal(a):

Hele slepicologu zalez a neotravuj.
16. 12. 2012 | 17:41

fikus napsal(a):

je třeba až vyjdete velice bohatý z krimu, řídit generální štáb Armády spásy, tam to bude slušet
16. 12. 2012 | 17:47

Meňo2 napsal(a):

Souhlasím s autorem dr. Rathem, že obce by měly mít povinnost zřizovat azylová centra, a dodávám, že za první Masarykovy republiky (kterou aktivně zažili mí rodiče) byl na každé vesnici CHUDOBINEC, financovaný obcí, zahrnující přístřeší a základní živobytí (potraviny) opět ve finanční režii obce, okresu, kraje, státu......
Tomu, kde jsme byli před 80 lety, zůstáváme v 21. století díky zjednodušeným představám vládnoucích garnitur mnoho dlužni ! Takže nic nového pod sluncem, soudruzi !
16. 12. 2012 | 17:48

napudrovanej mudr napsal(a):

neboj Meno,
Jakmile se dostane k moci KSC(M) a jejich becko CSSD, tak se bezdomovectví stane nazakonne. DPH se zrusi. A povinost pracovat bude opet normou. Soudruzi Filip a Sobotka kazdemu najdou dobre placenou praci, skolstvi a spickove zdravotnictvi zadarmo. Akorat budes muset makat 30 hodin denne 8 dni v tydnu. Ale bude to preci stat zato, ze Meno? Kupredu leva....
16. 12. 2012 | 17:48

Meňo3 napsal(a):

"Ornitolog z Hostivice" je ubožák, kterej ani neví, že Hostivice jsou TY a né TA, protože název pochází ze sloučení několika dvorů, později obcí, do jedné - víte ?
16. 12. 2012 | 17:50

Ornitolog z Hostivice napsal(a):

Meňo3 ?

A vy vite jakej jste Meňo ? 2 ci 3 ? Hostivice TY a né TA,. Mozna by si to mohli dat na ceduli pred prijezdem do vesnice. "Zde je TY a né TA Hostivice. Domov nejslavnejsiho nosice krabic vina. Vitejte do Rathova, vesnice kde se vino meni na prachy."

Jsi z Hostivice Meno 1,2,3,..atd?
16. 12. 2012 | 18:08

bezdomovec napsal(a):

Pane Rathe
Na bezplatné poskytování čehokoliv u nás nikoho nenalákáte. Ústavní soud nám to už jednou vysvětlil.
16. 12. 2012 | 18:10

zdenekbrom napsal(a):

Kdysi bylo právo domovské, které tuto věc řešilo. Obec pak měla povinnost se o svého chudého nebo nemocného příslušníka postarat. Takže konkrétně tohle už vyřešeno bylo, ale pak přišli sociální inženýři..... a objevujeme kolo.
16. 12. 2012 | 18:11

fikus napsal(a):

jistě, už to tady bylo. Ale když ten výzkum je třeba zaplatit a o to přesně běží
16. 12. 2012 | 18:14

Ornitolog z Hostivice napsal(a):

Mam napad Meno,
Co kdyby se z Rathova domu v Hostivice udelala svatyne. Neco jako maji v Lourdes ve Francii. Mohli by tam chodit lide jako ty a modlit se ke svemu idolu. Mozna by se tam objevilo i zjeveni. Bejt tebou tak si okamzite koupim listek na autobus nez budou vyprodane. Nechtel by jsi preci zmeskat zazrak.
16. 12. 2012 | 18:19

Lukáš D. napsal(a):

To je najednou návrhů a úprav. To je docela zajímavé. Poslanci asi musí být zavření aby něco dělali. Alespoň pana Ratha teď nerozptyluje 99 funkcí na kraji, v zastupitelstvu, v parlamentu, ve výborech, komisích atd. Že s těmi návrhy nepřišel když byli u kormidla česani.
16. 12. 2012 | 18:30

Libertad napsal(a):

Pane Rath,
dovoluji si několik poznámek.
1)nevěřím tomu, že Vaše poslanecké iniciativy, jsou důsledkem a výsledkem Vašeho pokání, tedy upřímného obeácení. Motiv Vašich iniciativ však neumím přesně pojmenovat
2) pokud budete i nadále předkládat poslanecké iniciativy, tak mám za to, že si oddalujete zrušení vazby. Výsledkem Vašich iniciativ bude, že zůstanete ve vězení až do doby konání soudu, a pak rovnou nastoupíte trest, budete-li odsouzen. Významné síly se s Vámi v poslanecké sněmovně už nechtějí setkat, na tož s Vámi v poslanecké sněmovně diskutovat.
3) méritum Vašich poslaneckých iniciativ, -návrhů zákonů- se mi zdá podstatné, především však problém bezdomovců.
4) jako vždy na závěr Vám -naprosto upřímně a s obavami a pochybnostmi- přeji spravedlivý preces. Pokud se Vám ho nedostane, berte to tak, že jistou část viny na tom máte i Vy.

S pozdravem

Sidonio Libertad
16. 12. 2012 | 18:35

JenTak napsal(a):

Myšlenka je to dobrá, bez ohledu na to kdo ji předkládá.
16. 12. 2012 | 18:56

čert }=o) napsal(a):

hýml ten Rathův soucit je dojemnej
až se peklo potí
16. 12. 2012 | 19:00

Lila napsal(a):

Většina měst, kde se bezdomovci objevují, azylové domy provozuje; nocleh však neposkytují podnapilým osobám.
Někdejší domovské právo svůj smysl rozhodně mělo.
16. 12. 2012 | 19:22

fikus napsal(a):

ale kdepak, Rath není rekordman na funkce, na to je Blažek. Možná ani neví, kde všude je nominován, nicméně mu plynou zlaťáky a o to tu kráčí. Kdo umí ten umí. Taky proto byl nominován na ministra, loajalitu je třeba ocenit
16. 12. 2012 | 19:23

SuP napsal(a):

Lidi jsou různé:
".... Od lidí, kteří ztratili práci a kvůli exekuci či rodinným problémům přišli o trvalé bydliště, až po osoby upadající na okraj společnosti z důvodu závislostí...."
Až po ty, co kradou jak straky, aniž by to potřebovali. Co? Doktore?
16. 12. 2012 | 19:28

středočech napsal(a):

Nebojte se pane doktore Rathe, Vy už máte o azyl na několik příštích zim postaráno, ani už nic dalšího nemusíte krást!
16. 12. 2012 | 19:51

bohorodičko napsal(a):

to máte pravdu pane doktore,
ale na to jsou potřeba peníze. a komu odtrhnete od ust? státním zaměstnancum, kterým jste slíbili sociální stát ? bezdomovci nejsou zajímavá voličská skupina, takže pochybuju, že to bude mít v čssd nějakou podporu.
16. 12. 2012 | 20:27

otaznik napsal(a):

Co navrhnout Rathe ze poslanec kdyz je obvinen z kradeze, se okamzite vzda sveho poslaneckeho platu?
16. 12. 2012 | 20:48

otaznik napsal(a):

Ptam se Stejskala,
Jak je mozne ze se tu Rath porad falesne presentuje?
16. 12. 2012 | 20:56

melčákova pohanka napsal(a):

Už dlouho jsem tu nebyl a zase nebudu. Tolik nenávisti,zabedněnosti,pomstychtivosti se už naštěstí jinde nevidí...Ale tady, za dozoru Hovena ,ta zaprděnost a zpátečnictví stále kvete.A to mi v minulosti někdo tvrdil,že to je oáza na internetu a děkoval za ten zdroj panu Stejskalovi. Houby čistá voda,ale Hovenovy a dalších splašky!
16. 12. 2012 | 21:02

LUF napsal(a):

Přesně toto měla v plánu ODS, vybudovat za Prahou azylové centrum pro bezdomovce, pokud oni budou chtít. Opozice, ČSSD která musí být vždy v opozici byla razantně proti, že prý to bude koncentrák pro bezdomovce. Takže jestli pan doktor myslí, že je originální tak mu selhává paměť
16. 12. 2012 | 21:03

pohankovej melcak napsal(a):

melčákova pohanka napsal.
Tolik nenávisti,zabedněnosti,pomstychtivosti se už naštěstí jinde nevidí.. A proto jsem prispechal to tu zabednit.
16. 12. 2012 | 21:10

dd napsal(a):

Ten ornitolog z Hostivic je ale ty ty.
A otaznik udela lepe, kdyz tu radu ohledne poslancovani i platu radeji poskytne Radlovi. Za nahrady, ktere si ten pan uctuje je otazkou, zda Cernosice nelezi na Havaji, a ty blaboly, co plodi by se lepe vyjimaly pri jeho tancich pri tyci, nez v PS nebo na netu. O jeho "prinosu" pro Cernosice radeji pomlcim!
Mr. SuP a stredocech, znate ono prislovi "mlceti zlato"? S vrstvou masla, kterou maji v souvislosti s kradenim na hlave poslanci ceske "pravice" a vlady by se dalo namazat skutecne hodne krajicu.Zajedte se poptat do Brandejsa.
Ale bacha, brandejssti hned fackujou!
16. 12. 2012 | 21:13

melčákova pohanka napsal(a):

pohankovej melčák. A tolik vtipu alias Pepa Řepa,Ládík a Vy se také málokde najde! Je to sice, jako v čt, všechno z normalizace,ale kucí se zde stále baví a baví a to je dobře. Sbohem!
16. 12. 2012 | 21:19

dd napsal(a):

To LUF: Jestli jste nepostrehl, Rath navrhuje azylova centra ne "nekde za Prahou", ale "v Praze a ve vsech vetsich obcich", jak to ostatne je bezne na zapad od ceske hranice. Na zapad, ne na vychod, nebo nekde v Africe: tam to delaji/pokud to vubec delaji/ tak, jak to navrhovala ODS v Praze. A to je dost podstatny rozdil.
16. 12. 2012 | 21:28

LUF napsal(a):

dd
Takže koncentráky, ne za Prahou, ale v Praze. Tak to je opravdu podstatný rozdíl. Ale i ODS mluvila o Praze, ale okrajových částech. Rath jistě taky nemyslel že by byly na Václaváku
16. 12. 2012 | 21:37

Skogen napsal(a):

Jouda,

kdepak stany, vy dobráku. Kartonová krabice by stačila. Třeba taková ta od sušenek. Bezdomovec si ji nasadí na řepu a má střechu nad hlavou...

---

Myslel jsem, že dobré by byly "unimobuňky", ale vzpomněl jsem si, že se teď z nich staví dětské školky. To by nebylo nejlepší, kdyby se to popletlo.
16. 12. 2012 | 21:37

dd napsal(a):

To ornitolog po druhe:
A co na vjezd do Hostivic dat napis: Kocourkovo odklaneci?
Temer se divim, ze "odklaneni" jeste nezmezinarodnelo jako treti ceske slovo: vzdyt je temer neprekonatelne!
Mimochodem, v pravnim state, za ktery pokladam napr. Svycarsko, Velkou Britanii nebo USA by stacily "uniky" z policejnich spisu do medii k tomu, aby byl Rath propusten: soud by mu totiz nemohl zajistit radny proces.
To jen ve "stracim state" s odchovanci Urvalka a Vase "soudi" media a ulice.
I na divokem Zapade uz soudce Lync "dosoudcoval"!
16. 12. 2012 | 21:39

dd napsal(a):

To LUF: Jak to mysleli nevim, v navrhu bylo "za Prahou".
16. 12. 2012 | 21:41

Skogen napsal(a):

LUF,
tak si znovu přečtěte jeden z původních návrhů chlapáka z ODS:
http//:www.denikreferendum.cz/clanek/4496-radni-janecek-za-ods-vymyslel-skladku-pro-bezdomovce
a povšimněte si především dikce. Pak srovnávejte koncentrační tábory. Já myslím, že bezdomovec je stále člověk, ne dobytek. Zato se najde spousta dobytka v "dobrých kruzích".
16. 12. 2012 | 21:46

emil napsal(a):

Nechme personu dr. Ratha. Návrh je ale rozumný. Pokud někdo umrzne atd., bereme to jako normalitu...
16. 12. 2012 | 21:54

LUF napsal(a):

Skogen
V článku není původní návrh ale jen komentář k němu, zřejmě tendenční už podle nadpisu
16. 12. 2012 | 21:59

Yosif K napsal(a):

Byl vam jeden sibal doktor, celkem malej cudla,
zavreli ho do vezeni, furt tam neco hudla!
---naposledy roztesknil se udelem to bezdomovce,
---o vsechny se postaraji stedre Hostivice!!
Vypis na to losovacku, v tom je jadro PUDLA!!!
16. 12. 2012 | 22:00

amiel napsal(a):

Rozumný návrh - a jsem rád, že pochází od dr. Ratha, že ukazuje konzistentnost jeho názorů a postojů.
Jako hejtman celé čtyři roky bojoval proti neústavním poplatkům u lékaře a dokázal přes všechny výhružky vydržet. Proplácel studentům cesty do školy a pomáhal tak udržení místní dopravy v obcích.
Má moji úctu - i když chápu, že musel být spodinou mocných odstřelen. Slušnost a poctivost se totiž neodpouští. Nikdy.
16. 12. 2012 | 22:15

Pavla2 napsal(a):

dd: Ale Ráth píše, že by stačily případně i stany. Takže jak si představujete, že by uprostřed Prahy toto mohlo vyrůst? A i kdyby mělo azylové městečko být někde za Prahou, tak co? Pokud nemám kde bydlet, tak než zmrznout, tak se dopravím kamkoliv, ne? Jenže tam by museli bezdomovci pracovat a řídit se nějakým řádem, a to právě oni nechtějí.
Jinak s azylovými domy v obcích souhlasím, ale proč pan Rath už nějaké nevybudoval, když byl hejtmanem, peněz v rozpočtu měl dost. To mu až teď, když vidí, jak žijí ostatní lidi, teprve dochází, že každý nemá na kontech a pod podlahama miliony a naopak někteří živoří? Od něho to stejně vždy bude jen populismus, nevím, kdo by mu jeho obavy o chudého člověka mohl věřit. Sám dostává krásný plat, přestože je v base, jak vyleze, tak bude mít na další barák. No a kdyby měl tedy tu starost o chudé, tak by nějaký ten menší azyláček mohl zřídit z těchto peněz, které si v base nezasloužil a nevydělal.
16. 12. 2012 | 22:21

Pavla2 napsal(a):

amiel: No nevím jak dalece je pan dr. Rath konzistentní ve svých názorech, když jako člen ODS poplatky u lékaře prosazoval. A chcete říct, že kdyby neproplácel studentům dopravu, že by v obcích zkolabovala? Co je to za blbost? Snad by do školy museli jezdit i bez náhrad, ne? Takto platil všem, i těm, kteří nebyli v žádné hmotné nouzi a jediné, čeho dosáhl, je díra v rozpočtu a kraj nemá peníze na opravy cest a spoustu jiných důležitých věcí. Takže to je celá jeho dobročinnost.
16. 12. 2012 | 22:27

český maloměšťák napsal(a):

Pavla2
Proč by museli pracovat ? Jde přece o záchranu lidí před zmrznutím či hladověním...ne o ekonomický zisk . Nerozumím tomu.
S tím, že Rath mohl využít dotace právě že na toto . ... a ne na zbytné věci - asi lze souhlasit.
Možná že ale až člověk na vlastní kůži pozná nějaký útlak, dno....že až pak se v něm cosi hne.
Kdoví - těžko soudit. Do hlavy jednomu nevlezeš.

Každopádně azylové domy léčí jen následky. Mnohdy právě že nesmyslně "využitých" dotací a peněz daňových poplatníků.
Možná by nebyl špatný nápad nějaký bankovní fond.
Třeba filozofující altruista a bankéř v jedné osobě Sedláček kdyby se toho ujmul...mohl by pak chodit po azylových domech a pořádat tam osvětu o finanční gramotnosti a o pužívání ekologických prostředků osobní dopravy.
:))
16. 12. 2012 | 22:31

český maloměšťák napsal(a):

Pavla2
O ty poplatky - v jejich prospěch...nebojoval. To je lež. Za DANÉ situace pouze navrhoval alternativní financování zdravotnictví.
Pak se ale systém dost změnil. A také se změnila váha mandatorních výdajů/ atedy i výdajů na udržení svého zdraví/t chudých domácností - ve vztahu k jejich příjmům.
Proto změnil názor.

Vy nikdy neměníte své názory ? Máte stejný názor - i když se realita /konstelace reality/ změní ?

Já bych tady viděl daleko horší exempláře...co se týče toho, jak se mění jejich názory.
16. 12. 2012 | 22:37

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva příspěvky, které neměly nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
16. 12. 2012 | 22:57

amiel napsal(a):

Pavla2:
V době, kdy byl Rath v ODS, nebyla ještě o poplatcích řeč - i ODS se domnívala, že je nutné dodržovat ústavu. Takže si vymýšlíte.
Bezplatná doprava středoškoláků nezatížila rozpočet středních Čech nijak podstatně. Kladete vedle sebe populisticky výdaje zcela nesouměřitelné. Ostatně, ti bohatší, kterým jde o prospěch kraje, měli možnost si o legitku nepožádat a mohli dál platit plné jízdné. Pokud to byli slušné děti slušných rodičů, jistě to udělaly. Bezplatná doprava dětí a studentů do škol je samozřejmostí ve všech kulturních zemích - Rath věnoval prostředky kraje na ni a neprochlastával je na rautech jako jeho předchůdce Bendl. Na rozdíl od vás považuji vzdělání za "důležitou věc"; měl snad pořídit golfová hřiště a cyklostezky pro zbohatlíky? To chcete?
16. 12. 2012 | 23:02

Pavla2 napsal(a):

český maloměšťák: Ano, občas opravdu člověk musí názor změnit. Ale u něho se mi zdá, že jde vždy jen o to, aby vše vypadalo, jak moc mu na lidech záleží. A to si právě vůbec nemyslím. Záleží mu jen na sobě. A taky si nemyslím, že spadl na dno. Dno vypadá úplně jinak, ne že je člověk v teple, dostane najíst, obléct a ještě na konto mu přistávají desetitisíce každý měsíc, aniž by musel hnout prstem.
Co se azylových domů týká, myslím, že nějaká práce by těm lidem vůbec neuškodila. Protože já si tedy vůbec neumím představit, že bych celý den jen někde seděla, klábosila a čekala, až se oteplí, abych mohla vyrazit jít někde žebrat, abych měla na cigáro a pivo. Tady pořád lidi nějak nechtějí pochopit, že čím déle je člověk bez práce, nemusí vlastně nic, nemá žádný řád a dělá si jen to, co se mu právě chce, tak už se nikdy nebude snažit si práci najít. A podívejte se, kolik je mezi bezdomovci mladých lidí. Pokud je necháme takto zahálet, tak budou těmi bezdomovci až do smrti. Totéž se týká lidí, kteří jsou bez práce na úřadech. Není nic špatného, když se po nich chce vykonávat veřejné práce. Ale není spravedlivé, aby to dělali lidé, kteří přišli o práci a doma jsou pár měsíců. Měli by na něco takového vyhnat ty, kteří jsou na sociálu léta a je vidět, že se jim do práce nechce.
16. 12. 2012 | 23:15

Pavla2 napsal(a):

amiel: Tak pokud vím, tak říkali, že Rath poplatky prosazoval. A těžko je prosazoval v ČSSD. Ale nevím, jestli mezitím nebyl ještě v nějaké jiné straně. Tak moc jsem ho zase nesledovala.
On je ten Rath opravdu tak slušný, neprochlastával peníze, vše dával na rozvoj kraje, no a tak nějak bokem si z těch peněz místo rautů nechával platit za přidělené zakázky, nebo snad ne?
A co má co dělat příplatek za dopravu se vzděláním? Nebo snad by kvůli dopravě ty děti radši šly makat?
16. 12. 2012 | 23:20

český maloměšťák napsal(a):

Pavla2
Vy vůbec velmi často hodnotíte ostatní lidi pomocí " no a třeba já bych v té situaci"...
Éra stejnosti a stejných osudů však již před lety skončila. Navíc vy zřejmě v té situaci nejste, že...
Zkuste s epodívat na ostatní ne jako na potenciální zloděje a podvodníky.
Jistě se mezi lidmi bez domova, kteří občas i během 21. století, kdy se chystají výlety až na Mars...umrznou...podívat jako na možné nešťastníky či oběti okolností. Ner všichni jsou zneužívači vašich jistě štědrých daní.

Ja, ja...arbeit macht frei...to byt ale moc topra meducin, parteigenossen Sischka und Trabek /jeden vymyslela, trucha udělala/ o tom sfe vědět...pry tež čekaju na ten azylovy dum - až z něj Rath vyleze - oni do něho vlezu.

Dobrou noc.
16. 12. 2012 | 23:26

LUF napsal(a):

amiel
Hezky jste Rathovi zbaštil tu jeho pózu - starost o obyčejné a slabé. Díky tomu a lidem kteří mu to baští pak může svobodně rozkrádat, co by mohlo být zrovna těm lidem ku prospěchu.
17. 12. 2012 | 00:01

Pavla2 napsal(a):

český maloměšťák: Jistě, nejsem v té situaci, ale taky dělám všechno proto, aby se to nikdy nestalo, ale je mi jasné, že v dnešní době na to dno můžu klidně taky spadnout. Já si myslím, že mnohem hůř jsou na tom lidi, kteří se starají např. o velmi postižené děti, nedostávají to, co potřebují pro jejich život a musí se doprošovat sbírek. Tito lidi si zajisté takovou situaci nepřivodili vlastní vinou. Kdežto spousta bezdomovců ano. A nedávno v televizi policajti obcházeli ty spáče pod mostem a po ulicích, říkali jim, at jdou do azyláku, ale neměli zájem. A byl opravdu velký mráz. Takže zase to mnohým takto vyhovuje, tak proč se starat o ty, co pomoc nechtějí.
Těchto lidí mně líto není. Mně je líto bezmocných, těžce postižených a úplně opuštěných starých lidí a zvířat. Těch, co se nijak bránit nemůžou.
17. 12. 2012 | 00:21

amiel napsal(a):

Pavla2 - a jiní s pomalejším myšlením:
Vzdělanější a kulturnější evropské i světové instituce v různých hodnoceních přisuzují aktuální úpadek vzdělaní a morálky tomu, že se snižuje dostupnost vzdělání - znovu a znovu se na ČR apeluje, aby vzdělání demokratizovala, aby ho zbavila elitářství. To neznamená jen omezení osmiletých gymnázií, toho nejhoršího projevu české provinciální tuposti, a zpřístupnění školství Romům nebo invalidům, ale i skutečné příspěvky chudým rodinám, aby i jejich děti mohly studovat - případně středněpříjmovým rodinám, aby jejich děti studovaly s větším klidem a nemusely trávit odpoledne na brigádách. Příspěvek na dopravu je v této perspektivě skutečně příspěvkem na vzdělání.
Rath skutečně poplatky nikdy neprosazoval. Měl pravdu:ke zkvalitnění zdravotnictví, jak vám Julínek lhal, poplatky nijak nepřispěly.
LUF:
Ono je to spíš tak, že vy papáte z ruky Julínkům, Cikrtům a Hegrům. Ve vašem zájmu doufám, že od nich dostáváte dost, abyste nebyl ve vyšším věku odkiázán na české zdravotnictví.
17. 12. 2012 | 00:25

LUF napsal(a):

amiel
Uměl byste říct, co jim papám?
17. 12. 2012 | 00:40

Pavla2 napsal(a):

amiel: No nevím, proč bych měla mít pomalejší myšlení. Jen vidím, že téměř každý dnes studuje, mizivé procento je žáků, kteří jdou na učňák, takže kde máte ten nedostatek studentů? Je problém spíše v tom, že je kvalita hrozná. Ale tomu je vždy tak, pokud je něčeho příliš. Jak můžou studovat lidi, kteří nejsou schopni slušně zvládnout základní školu? A dělat manuálně bude asi kdo? Přece každý nemá patent na rozum, nezvládne střední a vysoké školy, přitom je zručný. Ale pokud se tady pořád bude vykládat, jak má mít každý alespon středoškolské vzdělání, tak tomu bude pak i výsledek odpovídat. To znamená, že nikdy nebudou moci být osnovy na úrovni, protože je bude muset zvládnout i ten čtverkař ze základky. A toto chcete?
Proti příspěvku na dopravu bych nebyla, kdyby nebyly plošné. Nemyslím totiž, že dnes jsou lidi takoví, aby se vzdali nějakých peněz, které jim stát nabízí, přestože je nepotřebují. A proč by to kdo dělal, když si pak každý řekne, no z jakého důvodu jim mám na kraji nechat peníze, když je pak sami stejně rozkradou? Milá paní (předpokládám, že jste paní), až bude morálka taková jaká má být, tak nebudeme tady muset vést tyto řeči. A Ráth rozhodně příkladem morálního člověka u mě tedy není.
17. 12. 2012 | 00:46

Yosif K napsal(a):

Byli tri doktori v triumviratu,
nasli jak pomoci sobe a MUDr Rathu!
---staci jen primastit zemni prace,
---v tom se pak nevyzna ani prase!!!
Pevna to zakladna proletariatu!!!

Ve Fiso lide berou pekne platy,
krabice vina nosi, a cash taky!!!
---ty se vsak nedavaj do zalozny!!!
---neco neco sic sezerou volebni fondy....
proletar nedela zadne saky paky!!!
17. 12. 2012 | 07:49

Ivora napsal(a):

Davide, oceňuji lidský rozměr vašeho dílka. O tom, kolik peněz zmizí ze st.rozpočtu zbytečně a kolik peněz je potřeba na realizaci vašeho návrhu nebudu psát, tak jedině tleskám.

Když už tvoříte, tak mám pro vás jedno téma a to se týká nás úplně všech. Přerušování TV pořadů reklamou. Nebylo by přece jen lepší ponechat čas na reklamu (i když je pro většinu diváků nutným zlem a musí být) jen mezi jednotlivými pořady? Vím, že je to možná směšné téma, ale kolik zbytečného času běžný divák stráví pozorováním stále stejných reklam ve stavu, kdy reklama jej přímo obtěžuje. Těším se - vaše fanynka Ivora.
17. 12. 2012 | 07:55

amiel napsal(a):

Pavla2:
1. Kvalita studentů je nízká právě proto, že studují ti, kteří na to mají peníze, ne ti, kteří k tomu mají schopnosti.
2. Slušní lidé si příspěvek, který nepotřebují, nevezmou - a nechají peníze instituci, která je zvolena k jejich distribuci. Spodina si takový příspěvek vezme.
3. Opravdu nejsem paní (vy nevíte, kdo byl H. F. Amiel?!).
4. Morálka bude "taková, jak má být" poté, až lidé jako vy přestanou obhajovat nemorální chování a začnou myslet a jednat poctivě.
17. 12. 2012 | 08:09

Lila napsal(a):

amiel

(Rath) "Má moji úctu. Slušnost a poctivost se neodpouští. Nikdy!"

"Morálka bude ´taková, jak má být´ poté, až lidé jako vy přestanou obhajovat nemorální chování a začnou myslet a jednat poctivě."

Domníváte se, že je slušné a poctivé pobírat v plné výši plat poslance a člena sněmovních výborů PS Parlamentu ČR, poslanecké náhrady a zároveň plat hejtmana Středočeského kraje a k tomu odměny a tantiémy za účast v dozorčích a správních
radách? K tomu stihnout soukromou lékařskou praxi, filmování v Českém Krumlově a další podobné akce, rovněž časově zvládnout roli manžela a otce dvou rodin(!), najít čas na plánování šméček a korupce a procházky s krabicí od vína?
Den Ratha neměl 24 hodin? Asi chudák nedržel ani přestávku na oběd, co?

O slušnosti a morálce mám zcela jiné představy než vy.
Ale souhlasím s vámi, že morálka bude taková, jaká má být, až lidé jako vy přestanou obhajovat nemorální chování a začnou myslet a jednat poctivě.
17. 12. 2012 | 08:33

Pavla2 napsal(a):

amiel: Nemusím znát všechny významné lidi, ale osobně by mě nikdy nenapadlo si převzít jméno takového člověka.

Kvalita není nízká jen kvůli tomu, že studují ti, co mají peníze, ale že studují skoro všichni, a stále někdo chce tlačit k tomu, aby studovali snad úplně všichni.

Ano, slušní lidé si příspěvek nevezmou, ale kolik takových je? Zkuste se zeptat na Středočeském kraji, kolik studentů a žáků příspěvek odmítlo.
Toto je jen populistické gesto. Není lepší dát třeba dvakrát více peněz těm, co je opravdu potřebují? Aby tedy na ta studia měli lepší podmínky?

Můžete mi říct, kde obhajuju nemorální chování? Byla bych ráda, kdyby všichni mysleli a jednali tak poctivě jako já a bylo by dobře.
Já si přeju, aby byli všichni zloději a ostatní daraebáci tam, kde patří. Za mřížemi s Rathem. A je mi úplně jedno, ze které strany pochází.
17. 12. 2012 | 08:38

čert }=o) napsal(a):

kdyby byl Rath na svobodě a nadále
se činil nošením krabic s vínem
a zateplování podlah
na bezdomovce by ani nevzdechl
teď ho trápí bezdomovci
a neutěšený stav kriminálů
ó jak dojemné a lidské

jo a pro dd
Mimochodem v právním státě za který pokládám
např. Švýcarsko Velkou Británii nebo USA by stačil
pouhý náznak bigamistického žití
a šel by od válu rovnou
nehledě na jeho turistické
putování stranami
a zakotvení v té pro něj
nejpříhodnější
kde se můžou třeba střílet
a vypravovat mafiánké funusy
či stěhovat za pár měsíců práce a grossů
pardon grošů ve vládě do USA
17. 12. 2012 | 08:42

Pavla2 napsal(a):

amiel:
Tak Lila Vám to napsala přesně. Jestliže píšete, že Rath je slušný a poctivý (nečetla jsem všechny příspěvky pořádně), tak pak nevím, jak mě můžete napadat slovy, že obhajuju nemorální chování. Jste to právě Vy a Vám podobní. Podle Vás by slušný člověk neměl vzít pár korun příspěvku na dopravu, ale desetitisícový plat a vše kolem, přestože sedí, ano, to je v pořádku.
17. 12. 2012 | 08:44

čert }=o) napsal(a):

Pavla2
tak tak madam
hezky napsáno
17. 12. 2012 | 08:48

Pavla2 napsal(a):

amiel: Nikoliv desetitisícový plat, ale plat v řádu několika desítek tisíc. Za těch deset by chudák Rath ani nevstával. Ikdyž v base by musel - možná.
17. 12. 2012 | 10:05

amiel napsal(a):

Pavla2, Lila:
Znáte nějakého českého politika, který celý jeden svůj plat dával každý měsíc na pomoc potřebným?
Já jednoho takového kupodivu znám. Jmenuje se David Rath.
I proto si ho vážím.
17. 12. 2012 | 11:37

Yosif K napsal(a):

Nutno zavest uctivani - lidumila Ratha,
v Hostivicich svatyne jest - kazdy do ni chvata!
---V museu se poradaji - ucetnicke kursy,
---jak odrbat losovacky - kazdy se tam dozvi!
Proletari vedi - Rath jest jejich tata!!!!
17. 12. 2012 | 13:30

skeptický napsal(a):

Ty azylové domy by se měly pojmenovat po nějakém velikánu.
17. 12. 2012 | 14:31

Špacír napsal(a):

Pro Meňo 3 16.12. 17:50

Sám jsi ubožák : zdroj Wiki

Podle jazykové poradny Ústavu pro jazyk český se jméno města správně používá jak v jednotném čísle ženského rodu (ta Hostivice), tak i v pomnožné variantě (ty Hostivice). V „často kladených otázkách“ poradna udává jméno Hostivice jako příklad jména s oběma možnými skloňováními.[4] Obě varianty uvádí jako rovnocenné rovněž publikace Aleny Polívkové Naše místní jména a jak jich užívat.
17. 12. 2012 | 14:44

zemedelec napsal(a):

Pane skeptický.
Myslíte toho velikána co to má za pár?
No nevím,lidi by se tam báli jít,že tam budou jenom holé zdi.
17. 12. 2012 | 14:51

sisustříkne? napsal(a):

kolik azyláků mají Hostivice? (ty Hostivice ! jen troubové používaj výraz ta Hostivice i když jazykozpytci mrmlaj podobojí)

Máme snad tu Prachatici? Nebo tu Pardubici?

vlastní univerzitní campus by to chtělo, jídelna stojí dřív než škola, z krabic vína , co se toho postavilo, kanclík vybavilo jako rodšíld, ale ted to brble z basy o azylácích.
17. 12. 2012 | 16:50

Antroid napsal(a):

Kdo tyhle blogy píše? MUDr Rath měl zcela jiný tón - kousavý, uštěpačný či ublížený. Takto neutrální nedokázal být na svobodě a dost pochybuji, že by zrovna takovou změnu vyvolával pobyt ve vazbě. Nemluvě o jeho obvykle tristním členění textu do odstavců, které jeho blogy činilo skoro nečitelnými, čímž tento text netrpí.

Mám pocit, že čtu nějakou náhražku, úvahu nějaké studentky 1. ročníku FF UK.
17. 12. 2012 | 17:19

PR napsal(a):

Podle zpráv z tisku byl dr. Rath přeřazen (na vlastní žádost už někdy z léta, tak teď mu milostivě vyhověli) do snad mírnější věznice na Ruzyni. Tak držíme palce, ať to ve zdraví přežije. Soud bude prý brzy, a tam tu obžalobu rozbije na mraky (neboť je založena na lži). Dáme sí to v přímém přenosu, ne? Že by to svobodná média nedala ??
17. 12. 2012 | 17:55

Pavla2 napsal(a):

amiel: A odkud víte, že ten plat dával na dobročinné účely? To jste zjistil kde? On o tom jen mluvil, ale pokud vím, tak prý to nikdy neudělal. Kde zjistíte pravdu? Od něho asi těžko. Kdyby to byla pravda, tak se o tom bude v jeho případě určitě mluvit.
18. 12. 2012 | 00:26

Radovan napsal(a):

Přemýšlel jsem jestli spisovatelská činnost, kterou provozuje pan Rath z vazby je drzá, ubohá, podlá nebo falešná. Ale ono je to prostě jen děsně směšné :).
18. 12. 2012 | 09:59

HK napsal(a):

také držím palce.....
18. 12. 2012 | 15:34

Miláno z Děčína napsal(a):

Možná se řada čitatelů čílý,další to přehlédnou,ale neni to k smíchu či přejíti,ale velice zajímavé a věřte - jak se říká" ... na bíledni"!!!Důvod?
Je jedno,kdo to píše,ale vemte to jako velice a převelice AKTUÁLNÍ na aktualitách.cz!!!
Již jsem blogoval,že to je dobré si připomenout toto u nás,jako v Řecku byla knihou roku Kuchařka z II. světové války u nich!Velice zajímavé,poučné,veliká pomoc novým generacím země v současných podmínkach,kdy věda postoupila o milion procent,ale lidský tvor je na stejném stupni vývoje,co se aspoň jídla a pití týče!!!Takže?
To samé je zaručeně i u nás v tomto případě s obsahem článku.Proto to hodnotím strašně dobře,že je to součástí blogování a nutno si to uvědomit.To by mělo býti jednou s nosnou myšlenkou byssnismenů,jak na tom začít vydělávat a to již od prvého nápadu,propagace atd.,jak to pak už v reálném životě běží!!!
Jen lehce se dotknu,čeho se to určitě dotkne atd.:
Zvýšená kriminalita a ne jen drobná!
Zhoršování životního prostředí,či-li tzv. v podstatě malé černé skládky v čem a kde žíjí!
Rozpad rodinného života,ztráta zaměstnání,osobnosti apd.
Vznik rizika epidemií!
Velké náklady na léčbu nebezpečných i dalších nemocí a to nejen postižených!
Samozřejmě dalších a dalších životních situací!!!
MOTTO: Autor článku je na stáži,takže to bude v budoucnosti náš president republiky/Dle historických zkušeností!!?/
18. 12. 2012 | 18:30

čert }=o) napsal(a):

Radovan
spíš zoufalé

a jestlipak
bude taky
spisovat
Pekárek?
18. 12. 2012 | 21:39

amiel napsal(a):

Pavla2:
Mýlíte se ve své zaslepenosti - novináři si to skutečně zjišťovali - a museli zmlknout.
18. 12. 2012 | 23:04

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy