Unikátní oslava blahobytu v Číně

18. 09. 2009 | 07:02
Přečteno 15114 krát
Polovina vysokoškolských studentů v Pekingu a Šanghaji dnes vlastní auto. Představují jeden ze symbolů úspěchu Číny. A jsou také připomenutím jednoho z jejích palčivých problémů. Chystané oslavy šedesátého výročí založení Čínské lidové republiky poskytují také příležitost k zamyšlení o čínské mladé generaci a dětech.

Oslavy 1. října budou velkolepou přehlídkou armády a manifestací hrdosti. Hrdosti na rostoucí blahobyt a stoupající světový vliv Číny. Čínská média často zmiňují, že svět je závislý na G-2 (rozuměj na vztahu mezi Čínou a USA), že se objemem hmotné výroby Čína dostává na světové první místo a že by Čína měla na globální scéně vystupovat důrazněji. Tiananmenské náměstí s výroční vojenskou přehlídkou bude sice veřejnosti uzavřeno, ale televizní přenos povzbudí národní hrdost. Kdysi jsem ve dny říjnových oslav cestovala po čínském venkově a viděla vesničany shromážděné u obrazovek vytažených na dvorky, pozorně sledující projevy svých politiků.

Studenti v autech jsou novým fenoménem. Za posledních šedesát let představují první generaci, která se narodila do blahobytu. Pravidelně přednáším na čínských univerzitách a vidím, jak rychle přibývají zaplněná parkoviště okolo univerzitních budov a jak se zlepšuje kvalita zaparkovaných aut. Dnes už je běžné vidět studenty v Mercedesech (pro které se Čína stala největším dovozcem, i když vyjdou na 200-300 tisíc dolarů).

Kdysi jsem se na univerzitní půdě snažila povzbudit diskuzi o hospodářské a sociální politice výzvou studentům z venkova, aby vyjádřili názor na základě svých zkušeností. Přestože dvě třetiny čínských dětí pochází z venkova, do poslucháren univerzit se jich dostane jen pár. Chtěla jsem jim dát příležitost předložit v diskuzi zájem stále velmi chudého venkova. Zjistila jsem ale, že o to nestojí. Venkovští studenti jsou hrdí, že se jim navzdory bodovacímu systému, který u přijímacích zkoušek zvýhodňuje pekingské a šanghajské děti, podařilo dostat na nejlepší čínské univerzity. A chtějí se svým bohatým spolužákům co nejvíce podobat a co nejdříve se nenápadně začlenit do mohutnící vrstvy bohatých Číňanů ve městech.

Možná by nadcházející oslavy 60. výročí založení Lidové republiky Číny měly vést také k zamyšlení o šancích čínských dětí do budoucna. Za jednu z nejdůležitějších výzev pro Čínu do budoucnosti pokládám zrovnoprávnění šancí pro děti: Každému dítěti nehledě na stav bankovního účtu jeho rodičů zajistit příležitost rozvinout a v budoucnosti využít své schopnosti. Nedávné zvýšení státní dotace na povinnou devítiletou školní docházku je v tomto směru důležité, ale zdaleka nestačí. Vše ostatní, co děti k rozvoji svého potenciálu potřebují, včetně předškolní výchovy a středních škol, je pro mnohé rodiny stále nedostupné. Tato výzva je otázkou nejen etiky ale také budoucí produktivity čínského hospodářství. Platí samozřejmě nejen pro Čínu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Béda napsal(a):

Paní Hano,

ten problém má zajisté více rovin. Já se pozastavím pouze u dvou.

1)Pokud jednou Číňané rozvinou a důkladně využijí vědomostní potenciál, který tkví v jejich mladé generaci, tak se obávám, že je západní civilizace v pěkném loji. Západ do Číny na pozlaceném tácu vyváží kapitál a know how (a ještě to přitom vydává za úspěch. O odvrácené straně tohoto jevu nemluvíce.). Číňané jsou krom toho již teď mistry světa v kopírování nápadů, patentů a vynálezů a v průmyslové špionáži. Navíc za přebytky v zahraničním obchodu skupují na Západě rodinné zlato (nejlepší nápady a zavedené, resp. progresivní firmy i s jejich výzkumným potenciálem), nehledě na globální nákup surovin.

Tou druhou rovinou jest, co bude znamenat pro svět srovnávání životní úrovně Číňanů s tzv. vyspělým Západem a kam to ve svých důsledcích bude vést. Ne žebych čínské populaci nepřál mít vysokou životní úroveň - navíc si ji dle mého plně zaslouží (když dnes slouží Čína jako průmyslová robotárna světa), ovšem nároky na suroviny a energie s rozvojem Číny povedou k navýšení ceny těchto komodit a hladu po nich. Co z toho nakonec jednou může vzejít, ponechám laskavě na fantasii každého čtenáře.
18. 09. 2009 | 07:29

Ládik napsal(a):

Nechtěl bych být Číňan a nechtěl bych oslavovat blahobyt. Nechtěl bych ani auto za 200tis.USD. Nerovné šance dětí jsou v každé společnosti - zbohatlíci neznají ohledy, chybí jim morální kvality. Je to takový kmit regulované veličiny s amplitudou 3 generací.
Ale je to zajímavé čtení, takového je jako šafránu. Ve srovnání se Zaorálkem - nebe a dudy.
18. 09. 2009 | 07:41

Baba napsal(a):

V Čechách se bojovávalo za možnost panovníka volit. Nikdy jsme nežili na tak rozsáhlém území, abychom si považovali možnosti vládce zbožšťovat.
18. 09. 2009 | 08:00

Fibonucci napsal(a):

No co, Béďo, to je evoluce.

Holt bude dražší například ropa. Mimo jiné se díky tomu z Číny nebude přes půl planety vozit kde co, ale jen to, co má opravdu smysl vozit. Zbytek se zase bude vyrábět lokálně. Protože (doufám) budou náklady na přepravu drahé. Tady se jen modlím, aby političtí chytráci jako je Paďourek, nechtěli deformovat trh dotacemi na pohonné hmoty, aby si koupili hlasy voličů.

Za další, Čína, tím že chce víc a víc emerickej způsob života, tak nám taky trochu dělá kšefty. Například švýcarské hodinky se tam nikdy snad vyrábět nebudou.. Takže něco bude ta Čína i dovážet, i když souhlasím s vámi, že spíše bude dovážet jen ty suroviny...

Kolem a kolem to znamená, že se budou srovnávat nerovnosti. Západ půjde o něco dolů, státy BRIC o něco nahoru. No a co? Je to jen další kapitola dějin.
18. 09. 2009 | 08:33

hanabrixi napsal(a):

Tyhle právě publikované výsledky mezinárodního průzkumu se pod tento článek asi hodí:

Majorities or pluralities in 13 of 25 countries in the 2009 Pew Global Attitudes survey believe that China will -- or already has -- replaced the U.S. as the world's leading superpower.

In China itself, a 59%-majority thinks that their country will eventually replace the U.S. as the leading superpower, and an additional 8% believe that this has already occurred.

A majority of Americans (57%) think that the U.S. will never lose its place to China, but one-third of Americans disagree and believe that the U.S. will either eventually be replaced by China as the world's superpower (26%) or that it has already happened (7%).

In Western European countries surveyed, a majority or plurality believes that China has already replaced the U.S. or will eventually replace the U.S. as the world's leader.

http://pewresearch.org/data...
18. 09. 2009 | 08:40

Brundibár napsal(a):

Hlavně, pokud Čína neumožní svým chudým oblastem se dostat na úroveň vyspělejších částí země, tak bude mít obrovský vnitřní problém, proti kterému bylo jaro 1989 jen takovou malou lapálií. Mám ale pocit, že si toho je čínská vláda (naštěstí) vědoma - jiná věc je, jestli ví, co s tím.
18. 09. 2009 | 08:56

Hloupý Honza napsal(a):

Vůbec nevím co tímto blogem chtěl básník říct. Jestli se jedná o jakýsi "rozvoj potenciálu dětí", tak plakat nad tím, že někde v Číně, o niž bych se opravdu nebál, nejsou šance děti (na vzdělání) zrovnoprávněny, je poněkud malicherné a tristní za situace, kdy na černém kontinentu, na který západní civilizace pro svou nevyužitelnost, při svém velkohubém mesiášství, rády a s oblibou zapomínají, děti nejsou zrovnoprávněny ani v právu na život.

Chápu paní Brixi, že hledáček všech "humanitárních" organizací vč. Světové banky, je zacílen na Čínu a chápu rovněž z jakého důvodu, ale plakat bychom měli spíše na opravdových hrobech a poněkud někde jinde a nad něčím jiným. Bohužel tam, kde by to bylo opravdu patřičné není odpovídající levná pracovní síla, není tam rozvinutá infrastruktura, není tam nerostné bohatství, nejsou strategickým místem atd., možná kdyby tomu bylo naopak, tak by nakonec i tam naši vojáci "pomáhali" spojencům v křižáckém tažení proti potlačováním lidských práv. Bohužel kde nic není ani smrt nebere (když i s tímto by se dalo v případě Afriky vážně polemizovat).

Hezký den a o Čínu se opravdu nestrachujete.
18. 09. 2009 | 09:18

arlon napsal(a):

Béda
popsal jsem to globálně naprosto správně. Co z toho vzejde je opravdu zatím nezodpovězená otázka. Na kterou variantu se připravujete?
18. 09. 2009 | 09:36

Béda napsal(a):

arlon,

já již před sebou vzhledem k věku velkou perspektivu nemám.

Mé děti by se ovšem měli naučit 3 věcem:
1) skromnosti - vystříhat se žít na dluh a nemít velké oči což jim vštěpuji od mala
2) vynalézavosti a praktičnosti
3) naučit se několik světových jazyků, mezi kterými by neměla
rozhodně chybět čínština
18. 09. 2009 | 09:59

Suchec napsal(a):

Hloupý Honza:
S tou Afrikou vládne na Západě celke zděšení, neb Čína a Indie si to tam pěkně rozolíkovávají.

A chytřeji (z jejich hlediska).

Režim nechávají být s tím, že je zajímá jedno - bussines.
Nesnaží se měnit, poučovat, exprtovat systém.

Oni jedou obchodovat, vyrábět, pronajímat, nevměšovat, a je jim vcelku "jedno" s kým.

Cynický pragmatismus, já vím, ale ...

A proto se domluví skoro s každým, i bez voj. podpory.

Proto ta snaha USA o voj. vliv v oblasti.
Jenže v tom je právě ten rozdíl.
Obchodníky většinou místní přivítají, vojáky a kontrolu tohoto typu ne.
18. 09. 2009 | 10:01

jogín napsal(a):

Místo odbývání čínského úspěchu poukazy na nízké platy by stálo za zamyšlení, proč vlastně jsou tak úspěšní. V Mozambiku jsou přece platy ještě nižší, že?
18. 09. 2009 | 10:15

Rumcajs napsal(a):

Tomu teda moc nerozumí. Jak jim může růst životní úrovně, když svou hosp. politiku postavili na soukromém podnikání a odklonili se od jediné správné cesty, jíž je centrální plánování a důsledné rovnoměrné přerozdělování bohatství (chudoby)?

Patočka přece janě říkal, že soumrak liberalismu je tu. Tak co ti pinpongisti zase blázněj ?
18. 09. 2009 | 10:18

vodník Kebule napsal(a):

No, musím říct, že taky patřím k těm 8% (i když Číňan tedy zatím určitě nejsem), která věří, že Američani už hrají jen takové to loutkové divadlo bez obecenstva a někde vedle už dávno jede pořádná show, kde je nabitý sál, hudba, šampus, kaviár ... A vodiči těch loutek už docela dlouho jen sami sebe plácají po zádech a nadšeně na sebe pokřikují, jak že to ten Kašpárek zase tomu mizerovi nandal. A loutky jim zatím žere červotoč a moli, chleba dávno došel, vodu jim během představení vypil pes a poslední hospoda, kde jim ještě včera dali zbytky od oběda, už je taky zavřená a na prodej. Ani nevíte, jak jsem rád, že se potvrdilo, že celý ten pitomý svět okolo takhle prostě fungovat nemůže a jak se těším, až si to vše zase sedne do nějaké rozumné polohy. A že pak nebudou studenti jezdit do školy mercedesem, to vám garantuji (i když nevím, jestli vám někdy dojde, že jen tak to bude zase naprosto v pořádku).
18. 09. 2009 | 10:29

bonzak napsal(a):

Pomerne nedavno ukazovali v TV film, jak stari komuniste, ucastnici velkeho pochodu travi zasluzeny odpocinek v prepychu nadhernych domu a pestenych parku, jejich deti a vnuku, kteri se zase ucastnili velke privatizace a vlastni ohromne tovarny. Vsude nadherna architektura domu, parku, ta nejdrassi zapadni auta. Tak skoncili zradci velke socialisticke revoluce.
18. 09. 2009 | 10:54

bonzak napsal(a):

Jogín To mate tak. Budto jste uspesnej a mate nizkej plat, nebo jste neuspesnej zazobanec. Clovek si tezko vybere. Asi to bude tim, ze v ty Cine se ty cerstvy komunisticky kapitalisti s pracujicima moc nemalujou. Socialisticky kapitalizmus totis v sobe slucuje vsechny vyhody obou rezimu. Pracujici makaj jako paka a nefrfnaj, protoze nad nimi bdi pro jejich dobro strana a vlada, ktera bdi, aby nenacichli zapadnima levarnama a nevymejsleli si blbosti.
18. 09. 2009 | 11:04

Karel Mueller napsal(a):

Dobrý den paní Brixi,
já bych jen doplnil velice výstižný příspěvek pana Bédi.

Jestli může západ, resp. USA obnovit zcela svoji hegemonii a nedat Číně šanci? Teoreticky ano, prakticky sotva.

Rád o Číně mluví jako o nacionalisticko-pinochetovském státu. Vidíte to zblízka, třeba ten můj názor shledáte naivním. Ale Čína se svým státním kapitalismem má jednu obrovskou výhodu - vedení státu je nadřazeno čínským korporacím a finančníkům, kteří se musí podřítit hospodářské strategii státu. Alespoň mám ten pocit.

Něco, o čem může Obama jen snít a o co se - jak plyne z jeho poslední iniciativy a prohlášení - alespoň verbálně snaží.
18. 09. 2009 | 11:21

Zdenek napsal(a):

Dobrý den, díky za článek. Říkám si, jestli bychom v Česku neměli začít vést častější diskuse o tom, jak se novému světovému "pořádku" přizpůsobit. Tedy zda bychom se neměli na východní Asii více zaměřit - sledovat tamní vývoj, navazovat obchodní a diplomatické vazby (neříkám, že třeba s Čínou, ale třeba i s jinými státy? Vietnam atd). Mám na mysli třeba změny ve vzdělávání, výměnné programy studentů do východní Asie atp. - v této souvislosti by mě zajímal názor autorky, zda se podle ní čínština může stát významným světovým jazykem (měli bychom se ji začít pomalu učit?) a kolik Číňanů umí dobře anglicky (a zda ji budou v budoucnu chtít používat).
18. 09. 2009 | 11:24

Xiu Chung napsal(a):

zamysleli jste se nekdy nad tim proc? Co cina adoptovala a poslednich 10-15 let tvrde prosazuje? Trzni kapitalismus, pruznost, efektivitu merenou penezi a minimum dotaci a statnich regulaci. Co jsme adoptovali my, zapad? Socialismus, rozdavani vypujcenych penez bez prace, centralni rizeni, planovane hospodarsvi, regulace, euronormy a vymyslene nesmyslne alternativni ukazatele ve kterych zatim jeste nezaostavame tolik....
18. 09. 2009 | 12:29

Ivo napsal(a):

Celý úspěch Číny vyplývá právě z toho, že na nějaké sociální kompenzace a "rovnosti šancí" zvysoka kašlou. Sociální politika - evropský socialismus je hlavní příčinou nekonkurenceschopnosti.
18. 09. 2009 | 13:02

John2 napsal(a):

Bydlim uz nejaky ten patek v Cine v luxusnim bytovem komplexu, kde je parkoviste plne dovezenych aut (jaky je cenovy rozdil mezi dovezenym BMW a BMW vyrobenym v Cine asi neni nutne zminovat) a casto sleduju, jak ta mlada generace bohatych rodicu funguje. Jenom velmi male procento z nich ale pokracuje ve slepejich svych rodicu (tj. duraz na vzdelani, tvrda prace, mezinarodni zkusenosti...) - vetsinou se chovaji mnohem arogantneji nez zlata mladez ze zemi vychodniho bloku, protoze vedi, ze rodinne penize stejne nestihnou utratit a ze na ne nikdo nemuze. Jiste, par z nich mluvi skvele anglicky a maji spickovy vseobecny prehled i zdravou pokoru, ale trochu se bojim, co se svetem bude, az se dostane ke kormidlu ta prvni skupina.
18. 09. 2009 | 13:12

John2 napsal(a):

Jeste k tomu prizbusobeni se nove realite - hodne se mi libi, jaky maji k Cine vztah francouzske univerzity. Treba Sanghaj je plna francouzskych studentu, kteri jsou zde na vymennych pobytech a stazich, protoze si uvedomuji, jak dulezita Cina je a bude. Bylo by dobre zatlacit hlavne na ekonomicke a technicke skoly, aby rozjely podobne programy (tj. v ramci bezneho studia cca 3 roky intenzivni vyuky mandarinstiny a minimalne rok staze na univerzite v Cine spojene s praci pro nekterou ze zdejsich firem).
18. 09. 2009 | 13:15

Béda napsal(a):

Xiu Chung, Ivo,

Politicky je Čína totalitním státem, ekonomicky raným kapitalismem (ve vztahu k pracovní síle - pracovními vztahy a úrovní sociálního zajištění...)s rozvinutými výrobními prostředky - zčásti díky dovozu, zčásti díky kopírování, zčásti díky vlastnímu vývoji a s centrálně řízenými výdaji a plánovaným hospodářstvím. Nevím kdo by dnes v Evropě chtěl žít na úrovni a za podmínek dnešního běžného Číňana - zaměstnance (nemyslím elitu). Není vyloučeno, že časem budeme okolnostmi nuceni hodně ubrat ze svého životního stylu a standardu.
18. 09. 2009 | 13:26

Xiu Chung napsal(a):

Bedo, Cinsky delnik jiz roky nepracuje za misku ryze, jak rozhlasuji mistni ztucneli a zpohodlneli odborari.

Jiz pred osmi lety, kdyz jsem zakladal hi tech spin-off firmu pro meho sefa, nemeckeho vedce, se plat kvalifikovaneho delnika, sikovneho, co pochopi anglicke instrukce pohyboval kolem 600 az 800 dolaru mesicne, tedy naprosto srovnatelne s Ceskem. A to byl clovek bez VS. Oni tam nedavaji diplomy 50% populace jako my...

Jenze v cesku by nikdo nebyl ochoten vyjit zakaznikovi vstric ne o krok, ale o 5 kroku, delat kdy je potreba, neremcat a vazit si prace a sveho zamestnavatele. Kazdy komu jsem dal vydelat si vazil meho byznisu.

Ono delat za 20 dolaru denne opravdu neni problem, pokud za to delaji i ostatni, tedy ti, ktere potrebujete vy. Kdyz za malo dela i zednik na vasem dome, ucitel vasich deti, soukroma chuva, kuchar v hospode nebo vas lekar, je vam uplne jedno ze v Oslu si za vas denni plat koupite tax mozna 1 litr benzinu, protoze v blaznivy socialisticti belosi si na svuj prumysl uvalili uhlihove dane a podobne nesmysly, aby s vama mohli hur soutezit....pomyslite si, ze jsou idioti a jdete vydelavat penize abyste se mel lip.
18. 09. 2009 | 13:57

scientist napsal(a):

paní Brixi:
(1)nevíte náhodou, jaká je struktura Čínské ekonomické elity, jejichž děti pozorujete ve školách? Mne by velice zajímalo, nakolik se jedná o nomenklaturu a nakolik se jedná o selfmademany. Každopádně je známo, že řada čínských studentů v zahraničí vůbec nekritizuje čínské komunisty a že se z nich nevytváří žádná vážná opozice. To by totiž naznačovalo, že dochází k prověřování a k vysílaných kádrů.

(2)To co vidíme na vzestupu Číny mj. je i názornou ukázkou sebenaplňujícího se proroctví. Čína ještě není velmoc, která dneska může soutěžit s USA, ale lidé už cca 20 let očekávají, že tomu tak bude. Na základě těchto očekávání se do Číny stěhuje kapitál a znalosti, neboť každý chce "být u toho". Čímž se celý proces urychluje, ne-li vlastně vytváří(!).
18. 09. 2009 | 13:58

John2 napsal(a):

Presne tak, Xiu Chung ma s temi platy (a koneckoncu i se zbytkem prispevku) pravdu. Treba prodavacky berou ve mestech na pobrezi ve vetsich obchodech i cca 400-500 dolaru mesicne.
18. 09. 2009 | 14:04

Brundibár napsal(a):

John2:

Máte naprostou pravdu - jenže ty ekonomické i technické školy v ČR mají strach, že by jim studenti a doktoranti utekli za lepším vzděláním, nebo (a to je myslím bolí víc) by se po návratu dožadovali stejné úrovně pedagogů. Nejsem přímo v Číně (2 hodiny letu) a zájem místní významné technické univerzity o spolupráci zůstal v ČR bez odpovědi (a v tomto případě je výuka v angličtině, takže jazyková bariéra by měla odpadnout).
18. 09. 2009 | 14:22

Béda napsal(a):

Xiu Chung, John 2,

já jsem dalek toho tvrdit, že tomu tak není. Moje otázka zní:
- jaká je pracovní doba těchto lidí (za kolik hodin práce to vydělal)?
- jak je řešeno jejich zdravotní pojištění (je hrazeno z této mzdy)?
- jak je řešena otázka jejich důchodů (jsou odvody na důchodové a sociální pojištění součástí hrubé mzdy)?
- jsou tyto zaměstnanecké podmínky u zaměstnanců, které uvádíte v Číně běžné, resp. převažující?
18. 09. 2009 | 14:27

feromon napsal(a):

Děkuju Vám paní Brixi, dnes za příjemnou komickou polohu, kterou Vaše stálá idea naivního rovnostářství má.

Vidím to živě: Vy, žena, Evropanka, předstoupíte před čínské studenty na půdě Pekingské univerzity a v rámci přednášky vyzvete studenty z vesnic k tomu, aby se připojili k diskusi o zaneřádění (pardon "pozvedení") svého domova (venkova) investicemi do všeho co považujete za nezbytné pro tzv. rozvoj.

Nedivím se, že to dopadlo jak to dopadlo. Váš pokus o aplikaci některých myšlenek románové postavy F.L.Věka na čínské venkovské prostředí působí kouzelně a roztomile.

Realita však byla, je a bude vždy jiná. Každý člověk jde za tím co považuje za nejlepší pro sebe nikoliv za nejlepší pro svůj domov (v našem případě venkov). Pokud by jste se řídila touto ideou pak i Vy by jste zůstala v České republice - k čemuž jak vidno nedošlo a nyní mimo jiné bojujete urputně za práva čínských puberťáků. :-))

Jinak názor Xiu Chunga je bohužel velmi pravdivý. Už nyní jsou vidět pěkné trhliny na stavbě starých kostnatých sociálních států Evropy, které pověstný čínský pragmatismus pěkně nabourává.
18. 09. 2009 | 14:30

John2 napsal(a):

Beda> Pokud muzu mluvit za nasi firmu a za vetsinu zabehlejsich firem v okoli, tak pracovni doba je standardne 40 hodin tydne (a opravdu se dodrzuje a eviduje, prescasy se proplaci), soukrome zdravotni pojisteni plati zamestnavatel nad ramec mzdy a na duchody se prakticky nehraje (byt tu nejake odvody na socialni pojisteni jsou). Nevim, zda je to takhle vsude, ale rozhodne to neni vyjimka.

Xiu Chung> Co na ten cesky nezajem rict? Radsi nic, abych nebyl sprosty :( Ale kdo chce kam, pomozme mu tam :(
18. 09. 2009 | 14:37

Brundibár napsal(a):

scientist:

S Číňany na zahraniční univerzitě mám příhodu. Ukazovali čínskou bankovku a na ní je její hodnota napsaná i menšinovými jazyky. Kolega Bhútánec tam poznal i své písmo, ale textu nerozumněl, tak se zeptal, jestli to není náhodou tibetština. To Číňané rozhodně popřeli - tvrdili, že to jsou ornamenty proti padělání (i když jim to přečetl).

Osobně si tedy myslím, že procházejí dost důrazným "poučením", o čem se nesmí ani pípnout. Tibet (byť jako jazyk na čínské bankovce) je prostě tabu. Čína si uvědomuje, že lpění na třídním původu je cesta do pekel a k udržení základní loajality obyvatel jim stačí poukazovat na historickou velikost země. Konečně, nikdy v historii neměli Číňané takovou životní úroveň a svobodu, jako mají poslední roky.
18. 09. 2009 | 14:40

John2 napsal(a):

Zajimave, ze kdyz jsme v Cine probirali na hodine mandarinstiny cinske bankovky, tak bylo upozorneni na tibetstinu (+ historka o tom, ze v Tibetu neradi pouzivaji mince, protoze ty zadny tibetsky napis nemaji) jednou z prvnich veci. Dokonce jsme dostali obsirnejsi povidani o jednotlivych mensinach na starych bankovkach (a opravdu to nebyla propaganda).
18. 09. 2009 | 14:43

Béda napsal(a):

John2,

takže z vašeho zkušeností poučeného vyprávění se zdá, že čínští zaměstnanci jsou již pracovními podmínkami, mzdou, zabezpečením... na úrovni těch českých. Pak tedy nechápu proč firmy jako Koh I Noor a pod. přesouvají výrobu do Číny a zpátky vozí hotové výrobky. Rovněž tak mi není jasné, jak je možné, že ty čínské výrobky jsou téměř zadarmo?
18. 09. 2009 | 14:57

John2 napsal(a):

Beda> S tim srovnatelnym zabezpecenim bych byl opatrny - mit v Cine zdravotni pojisteni rozhodne automaticky neznamena mit kvalitni zdravotni peci. Kazdopadne naklady na zamestnance jsou tu porad tretinove az osminove oproti Zapadu, energie a ostatni vstupy velice levne a pracovni sily dostatek.
18. 09. 2009 | 15:06

Xiu Chung napsal(a):

Bedo, mozna proto, ze nemusi plnit priblble eu normy, mit kvoty na pocet buzerantu, lesbicek, traktoristek, regulaci na pocet slunecnich dnu a evidenci chemikalii typu voda a kuchynska sul?

Mozna proto, ze jim vlada nehaze klacky pod nohy ale jako sve poplatniky si podnikatele hycka, mozna proto, ze na ne neuvaluje dalsi zakazy, uhlikove dane, nenuti je uzavirat smlouvy aby zamestnanci byli nevyhoditelni po mnoho mesicu a proste respektuje trh a to vcetne trhu prace?

Nesnazi se natlacit, ze jsou si vsichni zamestnanci rovni, coz vi kazdy, kdo kdy nekoho zamestnaval.

Neidealizujme si Cinu, nicmene podnikatelska dynamika je tam takova jako byla v Americe v roce 1905, pred vznikem ruznych socialnich experimentu, ktere odnaucili lidi setrit s tim, ze se o ne postara stat, ktery jim penize sebral.
18. 09. 2009 | 15:51

John2 napsal(a):

Mne se libi i ta malickost, ze na kazdem potvrzeni z bernaku o zaplaceni dane z prijmu je napsano cinsky i anglicky "Thank you for contributing to China's flourishing and prosperity!"
18. 09. 2009 | 15:58

hanabrixi napsal(a):

Béda -- víte, s tou výchovou ke skromnosti (ač souhlasím) si jsem čím dál méně jista. Nějak se to v dnešní době nenosí. Člověka to často jen znevýhodňuje...

Rumcajs -- pingpongisti? třeba nejdřív řeší problém a pak stanoví dogmata spíš než naopak

Vodník Kebule -- "až nebudou studenti jezdit do školy mercedesem, bude to v pořádku"? Co všechno máte na mysli?

Karel Mueller -- z naivity bych Vás nikdy nepodezřívala. Jo, propojení byznysu a státu má své přednosti... v rámci určitých mezí. Jak dobře budou stanoveny ty meze je asi hlavním testem do budoucna.

Zdenek -- určitě ano, měli bychom se Čínou a Asií zabývat vážněji a to nejen v bilaterálním kontextu. Číňané se masově učí anglicky. Rostoucí měrou však také od cizinců požadují znalost čínštiny...

scientist -- struktura elity? Selfmademanů je málo.

feromon -- já Vám také děkuji za roztomilé pobavení.

John2 -- není nad správně zvolený slogan, viďte ... nejen v Číně

Zdravím všechny diskutující.
18. 09. 2009 | 17:44

John2 napsal(a):

hanabrixi> Napada me otazka - jak vidite tu spolupraci ceskych univerzit s Cinou vy? Jakym zpusobem by se dala zlepsit?
18. 09. 2009 | 17:55

hanabrixi napsal(a):

John2 -- jak asi víte sám, lepší čínské univerzity mají spoustů zájemců o splupráci. Myslím, že pro české univerzity je obtížné obstát v konkurenci, protože nejspíš nenabízí žádné peníze. Na druhou stranu, jak asi sám vidíte v Šanghaji, česká kultura má v Číně určitou přitažlivost. Myslím, že výměnných pobytů studentů a spolčených výzkumných projektů by mělo být co nejvíce ... ve prospěch českého hospodářství i kultury.

Mějte se hezky.
18. 09. 2009 | 18:15

John2 napsal(a):

Diky za odpoved a prijemny zbytek noci preji :)
18. 09. 2009 | 18:20

Brundibár napsal(a):

John2:

Možná se báli, že se jich budeme ptát na Tibet, možná se báli provokace, nevím. Byli z jiné univerzity než já a viděli jsme se poprvé, možná znát se víc, byla by reakce jiná.
Pak jsme změnili téma hovoru na jídlo a to nám vydrželo celý večer :-)
18. 09. 2009 | 19:12

im napsal(a):

Pro zájemce

tady je link na aktuální seznam meziuniverzitních dohod českých veřejných vysokých škol se zahraničím, dá se otevřít ve Wordu nebo pdf. Stručně jsem jej projela (je dost dlouhý, je tam kolem dvaceti dohod s čínskými univerzitami, ale, což je zajímavé, ještě víc dohod je tam s tchaj-wanskými VŠ.

http://www.msmt.cz/mezinaro...
18. 09. 2009 | 20:56

VK-Can napsal(a):

Zdravim pani Brixi.

Zajem o vyvoj v Cine je stale vetsi. Nejen z ekonomickeho zajmu! Kazdy vi, ze lacina pracovni sila v Cine bude drive ci pozdeji u konce.
Kazdy je zvedav, co bude Cina delat dal!
Co s nove vytvorenymi tridnimi vrstvami?

Jejich spolecensko-ekonomicky vyvoj nema obdoby. Osobne jsem vzdy veril a dosud verim, ze z Ciny vyjde novy spolecensky system.

Na jednu stranu se nemohou vyhnout bolestem a strastem evolucniho vyvoje, ktery se v mnoha odvetvich neda nahradit ci preskocit. Zvlaste ne v lidskem mysleni.
Na druhou stranu, jejich moznost se poucit z chyb soucasne zap. civilisace jim muze hodne pomoci.

Chyby komunismu znaji velmi dobre. Stejne tak i dobre znaji vyhodu silne vlady, ktera muze uplatnit konecne slovo v mnoha rozhodnutich.
Kazdy z nas uz dnes dobre vi, jak by nekdy bylo treba "silne ruky" a jindy je zase demokracie nenahraditelna.

Cina hleda zdravi balanc techto dvou vzajemne se doplnujicich protikladu.

Neco jako ve vychove. Nekdy si muj otec i matka dali praci mi neco pracne vysvetlit, ale nekdy nechali, abych se "spalil".
Nekdy to resila jedna dobre mířená "pres zadek".

Myslim, ze to byla tato kombinace "evolucniho a revolucniho" zpusobu vychovy, ktera byla tou nejefektivnejsi.

Soucasna nova cinska generace bude bohuzel ve sve vetsine tim bolestnym evolucnim prechodem, kdy kyvadlo vyvoje se vychyli z jednoho extremu socialisticke mladeze do druheho extremu "zlate mladeze".

Verim, ze dalsi vyvoj cinske mladeze a tim i novych generaci ustali to kyvadlo vyvoje na tom efektivnim stredu s jen malymi vykyvy do prava ci leva.
Preji hezky vikend.
18. 09. 2009 | 22:10

Brundibár napsal(a):

im:

Problém těch dohod je ten, že bývají často jen na papíře a nenaplňují se - nemám pocit, že by např. české studenty lákala východní Asie - jsem přesvědčen, že dělají velkou chybu.
19. 09. 2009 | 04:40

Rumcajs napsal(a):

H. Brixi:

Oni ty tzv. problémy řeší tak, jak se polovině populacu zde nelíbí. A to je leberalizací ekonomiky. Nejedná se jenom o fenomén levné pracovní síly. Tu měli už v dobách těžkého socialismu.
Jedná se o volný trh. Ten jim umožnil růst.
Porostou ale jen do té doby, dokud tam nezvítězí regulátoři trhu, kteří se vždycky vyrojí tam, kde je co přerozdělovat. Až všechno rozhážou, jdou o dům dál.
19. 09. 2009 | 10:00

Brundibár napsal(a):

Rumcajs:

No, že by se v Číně třeba neregulovaly telekomunikace... Tamní mobilní operátoři mají např. určeno, jaké technologie smějí použít. V ČR se jen regulují frekvenční pásma, použitá technologie je do značné míry věc operátora (proto TO2 a U:fon mohli na přidělených frekvencích začít nabízet zcela jiné služby, než pro jaké ty licence byly původně vydány).
Jinak, že se v EU regulují často naprosté ptákoviny, které pouze ztrpčují život, s musím bohužel jenom souhlasit...
19. 09. 2009 | 16:39

hutor napsal(a):

Asi jsem sobec a spatny clovek, ale nevidim zadny duvod pomahat cizim lidem. Tisice a statisice let se zabijelo a vrazdilo a melo to sve dobre duvody. Az budou mit vykonnejsi ekonomiku, lepsi armadu a k tomu jich je vic nez miliarda ... Zda se mi, ze je budoucnost vice nez zrejma. Proc ji jeste urychlovat?
20. 09. 2009 | 21:30

vašek napsal(a):

Evropa dojede na to jak ve školách podporuje děti nevzdělavatelných menšin, tzv integraci. Romští, turečtí, pakistanští, nigerijští žáci mají svoje asistenty a dotace na pastelky. Chytré bílé děti nemají nic. Unikátním příkladem toho je u nás i ten malý tlustý maskot ODS, který má tu smůlu ve své velké inteligenci. Jeho rodina se musela 3x stěhovat(až do Prahy) aby mu zajistila odpovídající možnosti vzdělání. Proč nemají speciální pedagogy spíš takové děti, které pro nás můžou v budoucnu hodně znamenat?
20. 09. 2009 | 22:22

Vit Klima napsal(a):

Je mozne se s Vami spojit?

Slunickovy pozdrav z obchodni cesty po Floride.

Vit Klima

http://www.greenlobby.eu
21. 09. 2009 | 03:57

danny66 napsal(a):

to pani Brixi, zajimal by me vas nazor na tento clanek, ktery je tak trochu v rozporu s vasim nedavno zverejnenym clankem o uspesnem proplouvani Ciny krizi, ja mam jeste v zive pameti kdyz jsem byl kdykoliv cokoliv vyrizovat v Citibance nebo v Chase, jak mi slecny u prepazek vnucovaly penize, vrchem spodem, ze mi pujci na cokoliv, a ted vim, ze nepujci ani nahodou, jeden extrem vysridal druhy.
http://www.finance.cz/zprav...
21. 09. 2009 | 05:54

vodník Kebule napsal(a):

No jak vidím, nedojde. No nic. Sbohem. Už vás nebudu svými komentáři nikdy obtěžovat. Jsme evidentně komunikačně mimoběžní ...
21. 09. 2009 | 08:02

sikohkiaayo napsal(a):

Zajimalo by me kolik procent vysokolaku v Harvardu (atp.) ma Auto.
21. 09. 2009 | 08:13

Sibylla napsal(a):

Vůbec se neradujte.
21. 09. 2009 | 11:37

Martin napsal(a):

"Čína popravila ředitele státních letišť. Bral úplatky." (7.8.2009)

Umíte si to představit kdekoliv jinde?
To bych považoval za základ jejich úspěchu.

Radit bez zeptání vládním představitelům miliardového státu (Čína, Indie) je projevem zapadoevropské arogance. Takže s tím vzděláváním opatrně...

Maova cesta tedy nebyla slepá na rozdíl od jiných. Jak nám byla presentována našimi apartčíky a nyní podnikateli.
21. 09. 2009 | 13:03

Antropolog napsal(a):

ad SIKOHKIAAYO: V USA je automobil běžný už na střední škole. Stav veřejné dopravy mimo metropole je katastrofální.

Na druhou stranu - pokud nemáte rodiče miliónáře nebo nejste géniem, tak na nějaký Harvard zapomeňte. Studium něco stojí.

ad MARTIN: Dobrý příspěvek. Ale poslední, kdo v našich zeměpisných šířkách popravoval korupčníky z řad pohlavárů byl Přemysl Otakar II.
21. 09. 2009 | 16:43

agnes napsal(a):

Dobrý večer, paní Brixi,
Váš článek mě velice zaujal. Tento semestr totiž trávím na partnerské univerzitě v Hong Kongu, a tak mám možnost pozorovat na vlastní oči, jak si číňané doopravdy vedou. Uznávám ovšem, že situace tady je pravděpodobně dost odlišná od té v Pekingu..
Samotnou mě dost překvapilo, jak moderní a poměrně bohatí čínští studenti jsou. Přijde mi ale, že ve srovnání s námi, západními studenty, jsou mnohem skromnější a vděčnější za to, že vůbec můžou studovat (hlavně studenti z pevninskké Číny, Hong Kong je přeci jen trošku někde jinde). Skoro nikdy nepotkáte večer v barech nebo klubech čínského studenta, vždy jsou to jenom ti zahraniční.. A když jsme jim nabízeli, jestli s námi nechtějí večer někam jít, vyděšeně se na nás dívali a tvrdili, že se musí učit, i přesto, že byl teprv první týden školy.
21. 09. 2009 | 18:12

hanabrixi napsal(a):

VK-Can -- moc hezká analogie s výchovou. Výchova je ale v poslední době méně zaměřená na disciplínu než dřív. Dalo by se totéž říct o měnící se úloze státu vůči trhu (nejen v Číně)?

danny66 -- Číně nepřetržitě věští pád mnozí novináři i analytici od zahájení reforem za posledních 30 let. Dopad světové krize myslím pád Číny taky neuspíší, i když rizika samozřejmě existují. Podle některých ukazatelů si stále myslím, že Číně do budoucna spíš prospěje, zvláště pokud se týká jejího mezinárodního vlivu.

vodník Kebule -- škoda. Vaše komentáře mají hloubku a přínos.

agnes -- přeji příjemná studia v HK. Těším se, že se ozvete s dalšími postřehy.

S pozdravem čtenářům a diskutérům.
21. 09. 2009 | 18:25

jc napsal(a):

Probuh to jsou ale pindy, jak na prvniho maje. Koukam, ze tato zbytecna instituce je prorostla socialistickyma napadama skrz naskrz.
21. 09. 2009 | 18:32

jonáš napsal(a):

Jo, pěkný, teď ještě rozlišit mezi korelací a kausalitou .. co když to ve skutečnosti znamená, že se na lepší školy dostanou jen děti prominentů (který můžou dát dětem auto)?
21. 09. 2009 | 18:47

John2 napsal(a):

K tem klubum a barum se slusi poznamenat jednu vec. Cinane totiz rozlisuji mezi "jiu ba" (v jejich ocich bar zapadniho typu, kam slusny clovek moc nechodi) a "cha guan" (cajovna a vubec misto pro prijemne slusne posezeni). Do podniku druheho typu obvykle neni problem mlade cinske studenty vytahnout (pripadne do nejake rozumne hot-pot restaurace). V tomto kontextu by se dala nase ceska hospoda popsat jako "pi jiu guan" (ve volnem prekladu "pivovna") a nikoliv coby "jiu ba". Ale taky me tu nekolikrat prekvapilo, ze na firemnim vyletu sli po veceri vsichni spat :)
21. 09. 2009 | 19:05

VK-Can napsal(a):

Pani Brixi,
myslim, ze celosvetově uloha vsech statu vuci trhu hleda tu spravnou posici.
Znacna globalisace totiz podstatne zmenila vliv statniho aparatu na trzni ekonomiku statu.
V positivnim i negativnim smyslu.

Disciplina a kolik je ji treba ?
To je otazka, kterou myslim resi vice ci mene vsichni.
Zap. civilisace ji resi mene, protoze disciplina neni momentalne PC!
Naopak Cina, Indie a i Rusko maji tu "disciplinarni rakosku" stale po ruce. A kormidelnici trhu to dobre vedi!
Proto vidime ekonomicky rust v techto statech nejen rychlejsi, ale hlavne daleko lepe organisovany!

Je to zcela zretelne od Ciny pres Rusko az po USA.
Je jasne, ze vsichni se divaji "pres plot" jak to dela soused, ale stejne tak je vsem jasne, ze recepty na spravny postup budou dost odlisne.
Nejen z politickych duvodu, ale hlavne z rozdilnosti stupne ekonomickeho i politickeho vyvoje.

Dalo by se rici, ze zijeme v dobe hledani.
Myslim, ze nejvice pozadu je EU.
EU ma mnozstvi schopnych trhovcu, kteří umi vyrabet mnoho, co se ostatni svet teprve uci.

Problem je, ze tito trhovci jsou soustredeni na stejnem trzisti a snazi se umorit jeden druheho.
Nevidi, ze za rohem je houf prespolnich trhovcu a par velkych supermarketu, kteri radi zaberou mista tech porazenych mistnich trhovcu.

Je smutne, ze takovy ekonomicky i populacni kolos jako je EU se stava jak vojensky tak i politicky bezvyznamny!

Rusko, ktere je populacne jen 1/3 EU a jehoz prumysl se teprve stavi na nohy po vlade primitivni demagogie, ziskava velmi rychle opet svou prominentni roli ve svete.
EU naproti tomu ji rapidne ztraci!
21. 09. 2009 | 19:52

VK-Can napsal(a):

Pro pani Brixi.

Jeste dodatek. Prominte moji nepozornost, ze jsem zapomnel podekovat za Vasi odpoved.
Vas postreh mne zaujal natolik, ze jsem to prehledl.
Srdecne zdravim.
21. 09. 2009 | 21:30

žena napsal(a):

Už som to raz písala: pani Brixi, nad Hrad. Dáte fleka všetkým. Prečo váhate?
22. 09. 2009 | 11:41

JJ napsal(a):

A druha pulka si nesmi precist, co chce.
22. 09. 2009 | 21:10

Jenda napsal(a):

paní Brixi uvádí konkrétní zkušenost, která je zajímavá, ale BONZAK mi zaujal zobecněním.

socialistický kapitalismus, tj. opravdu nový fenomen. Ne náhodou právě z toho obviňují oponenti Obamu.U nás je podobná zkušenost.

Ukazuje se že regulovaný trh funguje. Nemluvím o nás. Co funguje u nás to je otázka.
22. 09. 2009 | 21:46

Pocestny napsal(a):

Zdravím,
když jsem to četl prvně, napadl mne jistý komentář, když teď čtu diskusi, stává se poněkud partikulárním. Strašně se to tu rozeběhlo do šíře.

Tak jen pár poznámek.
1. Nějak mám pocit, že celý bílý svět to v současnosti "svedl na Čínu".
2. Mám pocit, že na ní opět hledíme pohledem západu, hledáme urputně podobnosti, ale občas zapomínáme, že u nás a u nich mohou být na jiném stuopni významnosti.
3. Nemám pocit, že by Čína nebyla součástí celku, proto nevidím důvod jí nějak stavět na speciální místo v systému.
4. Čína doposud je vnitřně velmi segregovanou a uzavřenou společností, která je i plně vnitřně kontrolována. Není to ovšem žádná nová Jugoslávie, je to stále stejná varianta na etatistický totalitarismus.

Víte, je jedno, kolik toho věrchuška lidem povolí, když podstata systému je stále stejná. Prefabrikace myšlení je zřetelná, máme zkušenosti s čínskými turisty v Praze, takže nesoudím z papíru. Pokud je idea služby státu vnucena podmínkami, pokud stát "produkuje" sportovce, "kultůru" místo aby ponechal tyto věci své přirozenosti, je jasné, že nobody lives forever a i Čína se jednou ocitne ve zmatku.

Zde se mnohé veze na vlně obdivu k velikánům, podobně lidé "padají na zadky" před Ruskem, USA s pocitem vlastní nedostatečnosti.

Ekonomizujeme tu idealistický pohled, ale zase za tím cítím to české - "je jedno, jak se žije, dokud jsou prachy". Vše, co v Číně tak náramně funguje, je vykoupeno životními podmínkami, ve kterých by český proletář pošel do měsíce, žvásty o mrakodrapech Šanghaje tu opravdu nikam nevedou.

Se mi zdá, že jsme za dvacet let zapomněli na to, jak jsme se pyšně chlubili, že v té bídě východu jsme přece omylem, protože v nás pěstovali tenhle pocit. Pohledem na současnost se bolestně z této opičky léčíme. Třeba idealizací dalšího gangster režimu a perversní vírou v pád současného Západu.

Bohužel, tak jak všichni pečují o to, jak bude v Číně, tak zapomínají pečovat o to, jak bude zde.
Cynický nihil ad absurdum.
23. 09. 2009 | 11:40

John2 napsal(a):

Pocestny> Mam maly dotaz - jak dlouhy cas jste stravil v Cine a ve kterych mestech ci provinciich? Vynasite tu urcite kategoricke soudy ohledne cinske povahy a zivotnich podminek, tak by me zajimal zdroj...
23. 09. 2009 | 16:09

VK-Can napsal(a):

Pro Pocestneho.

Zdravim take.
Dovolte mi par poznamek k tomu, co jste napsal.

1. Podle meho bily svet nechce nic svadet na Cinu. Jen ji zacal brat vazne na vedomi.

2. Na Cinu hledime rozdilnymi pohledy, ktere jsou umerne znalostem a dostupnym informacim kazdeho z nas.
Take vemi rozdilnym.

3. Cina je sice soucast celku, ale jeji vyvoj nema obdoby.
Cina ma prave z tohoto duvodu specialni misto, protoze do zadneho systemu tak, jak je zname nepatri.

4. Zmeny, ktere se deji v Cine, jsou mozne provest jedine postupne.
Predchozi segregace cinskeho obyvatelstva nedovoluje nahle uvolneni masy lidi, jejiz velikost se vymyka predstavam evropana!
Aby nenastal nezvladnutelny chaos, je mozne uvolnovat segregaci jen postupne, regulovane.

Jen pro ilustraci. EU, ktera v civilisacnim procesu lidstva usla snad nejdelsi kus cesty, potrebuje k dalsimu pokracovani ve sve ceste Lisabonskou Smlouvu. Tento dosud neschvaleny dokument ma stovky a stovky stranek. Dosud tento dokument nebyl schvalen!
Cina je 3x vetsi nez cela EU!
Svou cestu do sveta nastoupila teprve nedavno.
Je realne ocekavat stejny proces vyvoje, na jaky jsme zvykli?

Prefabrikace mysleni v Cine a jinych totalitnich statech byla a je faktem. Je nutne se dle toho zaridit a brat to na vedomi.

Dovolim si maly priklad.
Zmenu prefabrikace mysleni v Cesku, ktera zdaleka nedosahovala "dokonalosti" prefabrikace cinskeho kolektivniho mysleni se dosud nepodarilo! Po 20 letech demokracie!
A to prosim ma Cesko populaci jednoho krajskeho mesta v Cine!
Jak lze realne ocekavat rapidni zmenu mysleni 1 1/3 miliardy lidi?

Neverim, ze je mnoho z nas, kteri, jak pisete perversne veri v pad zapadu.

Komunismus ukazal sve slabiny uz davno. Poslednich 8 let vlady neokonu v USA ukazaly slabiny demokracie.
Nelibi se nam to, ale uvnitr si musime priznat, ze soucasne variace demokracii, ktere zname, uz nestaci.
Nehlede k tomu, ze jsme svedky, jaky paskvil demokracie se z demokracie muze udelat.

Cina zkousi dosud nevyzkousene. Kombinaci komunismu a kapitalismu.
Svet na to hledi s obavami i ocekavanim.
Jak se pritom tvari a nebo se i snazi do toho kibicovat, je vedlejsi.

Mate pravdu, ze hodne lidi sleduje dění v Cine pozorneji, nez to, co se deje doma.
At se nam to libi ci ne, to co se vyvine v Cine ovlivni cely svet. Co se vyvine v Cesku, nebo jine evropske dolině, moc svetem neotrese. Bohužel i bohudik .

P.S. To, co se deje v soucasnosti v USA otrasa i takovym optimistou jako jsem ja.
Nevim jake mate zpravy od Vasich pribuznych, ale vymytost mozku velke casti zdejsi populace primo zařvala!
Clovek jen stoji u vytrzeni a doufa, ze to je jen spatny sen!
Zdravim.
23. 09. 2009 | 20:31

Marek. napsal(a):

Stát který není nucen ročně vynakládat sedmi ciferné částky na vlastní vývoj technologických a jiných zařízení a pouze je kopíruje/rozuměj-krade/ se pomalu ale jistě stává světovou velmocí a bude určovat ceny a tempo výroby po celém světě.Otázka zní:Podřídime se státu který svůj úspěch založil na zlodějně a nebo půjdeme vlastní cestou???
23. 09. 2009 | 20:40

Martin napsal(a):

To VK Can:
kázeň a disciplína je základ úspěchů ve všem a všude. Co si budeme povídat - to víme.
Na druhou stranu: má pro EU smysl jít stejnou cestou, která bude pro mnohé neschůdná? Srovnáme-li klady a zápory EU a např. USA a Canady, nedopadne Evropa zdaleka špatně. Přestože mnoho US nadšenců Evropě věštilo ekonomický a politický konec již dávno. Stále nenastal a nyní se zdá, že Evropa je v globální krizi stabilnější z mnoha pohledů, než ti natrénovaní ekonomičtí atleti. Čína i Rusko si růst prožijí svým způsobem a brzy naleznou hranice svých možností. Protože jsme v různých časech vývoje nevidím důvod je následovat.
Oni pracují na radostné budoucnosti. U nás jakoby společenským cílem byla demontáž toho co nás vymezuje proti ostatním... Asi jsme tu radostnou dobu již prožili v poválečných létech s ponaučením jak lze naivity zneužít...

To Pocestny:
Děkuji za myšlenky. Budu však polemizovat: na východě jsme tehdy opravdu byli omylem a heslo zlaté mládeže mě bylo cizí a stále je. Nejsem sám, ale nechám to na jindy... ať neředíme téma.
23. 09. 2009 | 22:02

VK-Can napsal(a):

Pro Martin.

Diky za uvahu. Prakticky na Vase postrehy odpovidam ve svem drivejsim vstupu.

Globalizace mela najit spolecnou cestu pro vsechny. Zatim to hodne skripe.
Podle meho stejna, nebo spolecna cesta pro vse a pro vsechny nemuze existovat.

Je par problemu, ktere jsou universalni a budou se muset resit spolecne, ale to je jen male procento.
To vetsi procento problemu je velice individualni pro kazdy kontinent a stejne tak budou individualni reseni pro kazdy kontinent.

Nevim, ze by mnoho nadsencu v USA, jak pisete predpovidalo ekonomicky a politicky konec EU.
Naopak, pokud vim, tak zde byla domnenka, ze EU je silny partner!

Bohuzel se ukazuje, ze EU je zatim jen stinem toho, co by mohla byt.
Vezmete v uvahu, ze se jedna o kontinent se 460 miliony populace, nejnovejsi vojenskou i prumyslovou technologii, vysokou zivotni urovni a stejne tak vysokou urovni vzdelanosti.

Suma sumarum, by to mohl byt teoreticky kolos, ktery svetu udava krok.
Skutecnost je ovsem takova, ze zatim ani clenove EU nejsou schopni jit stejnym krokem.
Natoz, aby udavali krok svetu.
Vojensky je EU velke rozcarovani.
24. 09. 2009 | 02:00

Pocestny napsal(a):

VK, zdravím do Kanady!
No, jste ten můj rychlej chaos uspořádal, dík, tak to vezmeme po bodech.
1.Čína existuje dnes plně v kontextu globalizace, je to její baby. Z globalizace vyplývá i současná dichotomie Číny.
Na jedné straně vidíme celosvětovou obchodní a ekonomickopolitickou expanzi, která jede dle pravidel běžných na globálních trzích.
Na druhé straně stojí fakt, že toto je několikaprocentní Čína, Čína východu, pobřežní část. Proti ní stojí zemědělský středověk mixovaný s tou nejlepší sovětskou megalomanií.

To, že Čína byla vždy velmi uspořádanou společností, daleko více než Evropa, je z historie jasné. Autorita každého režimu v historii byla vymáhána dle asiatských norem a systému společnosti, který je daleko méně individualistický, než ten náš.

Kapitalismus vnáší dilema, dilema osobních Mercedesů ve službě společnosti, to si myslím trefila autorka na hlavičku, to je breakthru. Je-li Mercedes povoleným dopingem pro východní motivaci, na západě to bude důkaz, že se systém odvrací od svých pilířů, protože z hlediska mentality státu je důležité, co potřebujeme, ne to, co jiní chtějí... toť bolševik.
Každý stát je podoben firmě / rodině.
Firma tu pajdá na fakt, že obchod zahraniční je plně uptodate, zatímco vnitřní trh je stále předmětem boje mas o limitované zdroje, které monopolně distribuuje stát.
Firma vyváží naprosto špičkové technologie produktu, ale technologie produkce je středověk - zacházením s lidmi i tím, jak jediným parametrem je výkon. Na životním prostředí se páchají naprosté zločiny, které velmi pravděpodobně trvale změní životní podmínky k horšímu, krátí se zdroje.

Čína je bohatá. Ano, nyní je. PProč?
Protože dvě dekády expandovala do trhů, které generují dost value už samy o sobě. Expandovala produktem, kapitálově expanduje až nyní. Neumí to, tedy kapitálově. Expanduje náhle do trhů, které budou daleko menší a selektivnější, než dříve, globální freedom kontejneru s čínským dreckem pro Evropu je konec. Zkrátí se poptávka, zkrátí se export, zkrátí se zisky.
Jaká je vnitřní síla Číny bez globálního trhu? Ví to někdo?

2. Nic není poprvé. To, co dnes pozorujeme v Číně, jsme po válce viděli v USA, pak Státy padesát let "hlídaly a sponzorovaly" svobodný svět a dnes jsou vyhořelé, ve vnitřním schizmatu. Jo, dokážu si představit pocity člověka kaleného emigrací, když slyší ten zmar z hub kapitolských. Nobody lives forever...
Jo, mít tak Čína tu miliardu svobodných individualit, které nečekají na befehl a živelně expandují do všech sfér výdělečně možných. Ne, VK, vidím "Ameriku" roku 45, ale nevidím Američany, kteří právě vyhráli světovou válku.
Vidím jen další důkaz slabosti bílého režimu, protože kdybychom my bílí nebyli líní pracovat,Čína neměla na čem zbohatnout. A pokud z této krise vyjdeme s poznáním, že budovat vlastní diversitu produktu a trhu je důležitější než korporátní kompromisy se svědomím a čínskou vládou, pochopíme, že nás nečeká jen banální střílečka s muslimy, ale také těžká ekonomická válka s Čínou. Pokud nejsme my schopni bojovat cenou produktu, musíme bojovat skrze podmínky, za kterých vzniká.

Nakonec, dějiny vám potvrdí, že Čína vždy končila tam, kde začínala Indie, mnozí zde zapomínají na existenci sousedů.

Ne, VK, dříve než uvidíme světovládu Číny, uvidíme novou světovou koalici proti výrobě drecku za středověkých podmínek.

Ekonomie je z mého pohledu derivát ekologie a etologie (ve vědeckém slova smyslu, ne politicky). Proto lze nalézrt paralely v přírodě. Kdepak, systém nečeká, systém podvědomě na situaci už dávno reaguje, jen naši ekonomové musí počkat, až to dopadne, aby pak zpětně odvodili zákon, proč to tak dopadne. Každá výchylka systému ve prospěch jednotlivosti zahajuje mohutnou protiofenzívu okolí, protože společným zájmem celku je balans přirozený, ne oktrojovaný hrdinou okamžiku.
Je prostě jisté, že se kitájci pokusí o hegemonii, je ale přirozené, že se jim to nepovede.
24. 09. 2009 | 10:04

Pocestny napsal(a):

VK, oddělme jednotlivosti, protože se mi zdá, že tu spojujeme několik nespojitých věcí.
Ano, Europe has always been in the deep shit, just the depth changes from time to time. Proto pocit, že Evropa "má na víc" je běžný a mylný.
Evropa nemůže mít na víc, než na co má 27 zemí, které se lehko vzájemně šidí, ale těžko domlouvají, to není Unie, rodina s jedním otcem zakladatelem, to je nesvárný kmen. Nicméně, je tu tak dlouho, že je těžko doufat, že nebude. Ano, ruggheads stojí dál než za Merovejců, ale znovu říkám, nemusíme se bát budoucnosti, protože bude nejhůře opakováním minulosti, to je Evropa. My už máme a Asiaty za sebou snad vše perversní, co lidé vymysleli.
Amerika je mladá, ta se bát musí, protože tam, kde není pevná tradice, praskají šablony a lidé občas zešílejí po alternativně stupidních řešeních. Typickým příkladem takové mentality je BTW Česko - nezakotvené ve své minulosti, přítomnosti, natož budoucnosti. To ovšem těm velkým eurozemím nehrozí.

Vojensky je EU nic - ZAPLAŤPÁNBŮH!
Máme NATO, na co? No na TO!
Nene, zapomeňte na "společnou euarmádu, v té vaší musí být dodržen počet exotů dle PC klíče rasového genderového a jánevím jakého, u nás je ten klíč nacionální. Pokud by Česko dodalo jednu brigádu, musel by skopec postavit celou armádu - a kdo ho nechá??? Po všech těch zkušenostech...
24. 09. 2009 | 10:20

hana brixi napsal(a):

Pocestný - otázka, kterou Vám položil John2 (jenž v Číně jak se zdá také často je) je zcela namístě. Většinou Vás ráda čtu, ale dnešními příspěvky jste zaspal dobu nějméně o 15 let:-) Ale to je normální. Čína se rychle mění...

VK-Can -- já děkuji Vám. Jako vždy jste přihodil do diskuze výborné postřehy, které nutí k zamyšlení a k dalším diskuzím.
...
24. 09. 2009 | 13:35

Pocestny napsal(a):

Paní Hano, vy vidíte pokrok východu, já jsem se zrovna nedávno vrátil ze západního pohraničí, z Karakoram. Ano, toto je moje jediná čerstvá zkušenost, ty ostatní jsou vskutku letité, ale to neznamená, že nejsem v kontaktu s lidmi, kteří v Číně donedávna trávili poměrně zásadní část roku.
A to konkrétně v Tibetu, okupovaném Sikkimu, nečínském i čínském Ujgursku, prostě kdekoliv v horách.

Já z vás čtu takový záhon květinek - povedená stáž, motivovaní studenti, dobrý pocit z toho, jak se to tam vše zdánlivě přibližuje k našemu pojetí normality. Já to chápu a nehodlám to nijak napadat, podobných domů z Číny si vozí spousta lidí, nejen našinců...

V sezoně tuším 02 jsem vzal záskok za známého, který se zbořil v autě a jel jsem po letech s komerční skupinou čumilů právě ty Highlights of China a můj dojem byl tenkrát jedinej - to samé, co Rusko, to samé, co Irán.
Systémově.
Theokracie a bezbožné deindoktrinizované bolševické pašaliky jsou si velmi podobné, jen theokracie to mají lehčí, dokud lidé věří.

Znovu říkám, nevyvracím váš současný dojem, ale polemizuji s tvrzením o trvalém trendu. Čína oportunně žije z kotrmelců Západu, sama na globálním terhu idejemi s ničím nesoutěží.

Obrazně řečeno, Čína bude jistě nejlepší olympijskou velmocí, oni prostě naučí své lidi i polo, aby mohli porazit prince Charlieho, ale OH budou trvat jen tak dlouho, dokud nás bude bavit jim dělat stafáž.
Pak pošleme dopingového komisaře a ten to celé zruší, protože když někdo něco dělá ne proto, aby to dělal, ale proto, aby zase vyhrál něco, v čem doma nikdo nesoutěží, nevytváří žádnou kvalitu.

Ano, oni mohou lépe okopírovat naše zboží, hudbu, duševní vlastnictví, ale nemají nic na prodej, co by svět chtěl jako kultura, protože čínská kultura a Čínská Lidová Republika nejsou to samé.

Dovětek - bolševik zůstává bolševikem, i když ten německý ZZ Top, Lenina, Maa nahradí ikona růstu HDP.
Totalita znamená, že hegemon moci musí ovládat vše, nejen informace a public opinion. Pokud tomu tak není, každá totalita vnitřně zkrachuje.
Nacionalismus je dobrá náhrada komunismu, nedivím se, že země jde tímhle směrem. Na východě to pomáhá, na západě to škodí. Podívejte se na google, jak dlouhá je ta flexible border a jak se asi dá chránit - ne proti invazi USA, ale proti podpoře místních renegátů, zvláště pak muslimského vyznání. Podle toho, co zase vím já, západní hranici Číny hrozí "libanonizace" nebo lépe řečeno "afrikanizace", protože nereflektuje hranici etnickou a náboženskou.
A tuto válku prostě číňané vyhrát nemohou, bude je stát mnoho životů, které na východě začnou být v těch Mercedesech důležité.

Nemůžete v jedné zemi praktikovat dva režimy, ani v Číně.
Můj názor.

Poslední otázka, jak bude Čína držet standardy, když Evropa a zejména USA
24. 09. 2009 | 15:27

Pocestny napsal(a):

nemají na vlastní spotřebu???
Jen blázen věří tomu, že jsme "za vodou".
Pokud klekne emitent, budou dolárky k ničemu i číňanovi
24. 09. 2009 | 15:29

hana brixi napsal(a):

Pocestný -- té filozofické dimenzi Vaší úvahy rozumím. Zdravím Vás.

Béďa, Ládik, Brundibár, Suchec, Bonzák, John2, Zdeněk a další - zajímavé postřehy a vhledy. Souhlasím, že by se o našem (aktivním) přizpůsobení se vývoji světa mělo diskutovat častěji a to nejen na blozích. Možný přínos silnější a efektivnější (ne těžkopádnější) EU, o kterém se tady občas zmiňuje pan VK-Can by do takové diskuze rozhodně patřila.
...
24. 09. 2009 | 16:23

John2 napsal(a):

Je mi lito, ale ja s Pocestnym opravdu souhlasit nemuzu - do Ciny nejezdim, ale v Cine ziju, jsem tu doma (jezdim do CR jen na par dni na Vanoce navstivit pribuzne a kamarady). Jsem v dennim kontaktu jak s Cinany z ruznych provincii a socialnich vrstev, tak s ABC's (nebo 'banany', jak tady americkym navratilcum rikaji). Cinani si uvedomuji, ze nemuzou neustale kopirovat a maji celkem slusne naslapnuty vlastni vyzkum (pani Brixi to vidi z akademickeho prostredi, ja z praxe). Ti lide se snazi ne proto, ze by jim to nekdo centralne naridil, ale proto, ze chteji neco dokazat a chteji se mit lepe. To, ze pri tom bude Cina silnejsi je pro ne jenom urcity nacionalisticky bonus (asi jako kdyz my vyhrajeme MS v hokeji). Nerikam, ze je tu vsechno super, nerikam, ze mi nekdy delnicke estrady na CCTV3 nenahaneji strach (vypadaji jak ze Severni Koreje), nerikam, ze mi nekdy nenahani strach ucelove sestrihane a kreativne prelozene rozhovory s pani Brixi na ICS, ale libi se mi tu dynamika a obrovska vule lidi neco dokazat. V USA mi neco podobneho chybelo, a to pocitam i zkusenost z jedne z top business skol, kde makali opravdu jenom Asiati a lide z vychodni Evropy.
24. 09. 2009 | 16:35

John2 napsal(a):

Koukam, ze jsme to napsali plus minus ve stejnou chvili, takze jenom rychla reakce. S tou debatou stoprocentne souhlasim, ale chtelo by to take zapojit vic lidi z praxe, idealne typu pana Muhlfeita z Microsoftu, ktery mel vcera vynikajici prispevky na ekonomickem panelu.
24. 09. 2009 | 16:40

VK-Can napsal(a):

Pro Pocestneho.

Diky za pozdrav.
Na udalosti, ktere maji rozmery a potencialni vliv na vyvoj sveta takovy, jako probiha v Cine, bude existovat vzdy vice pohledu z ruznych "svetovych stran".

Vubec jsem nepochyboval, ze budete Pocestny presentovat Vas pohled na rozvoj v Cine na patricne a prislusne urovni.

Vas bod pohledu bych si dovolil nazvat bodem "A".
Protoze muj vychozi bod pohledu, ze ktereho vidim vyvoj v Cine je velmi blizky Vasemu, nazvu ho bodem "B".

Jsou rozdilne, ale v zakladnim jsou rozdily jen nepatrne.
Myslim, ze urcita rozdilnost nasich pohledu, tedy pani Brixi, Vas, John2 a muj je dana nikoliv, ze bychom videli spatne, ale kazdy z nas se divame z jineho uhlu a jine strany.

Nase pohledy, tedy Váš a muj jsou ovsem jen plosne pohledy z jedne strany.
Jak Váš, tak i muj jsou pohledy pravdive z uhlu, ze ktereho se divame, ale nikoliv uplne.

Az teprve kdyz clovek zije v jine zemi urcitou dobu, zacne dostavat lepsi celkovy obraz lidi, zivota, kultury a hlavne i potence zeme a lidi.

Proto vitam pohledy pani Brixi, a stejne tak i Johna2, ktere jsou z nekolika stran najednou. Ziji tam a jejich zkusenosti jsou pro nas velmi vzacne.
Jejich obraz vyvoje v Cine je prostorovy v relativne skutecnych rozmerech.

Vetsinou nove veci se napred zkousi v male nadobe.
Cinsky experiment se "vari" ve velkem kotli!

Kdyz to nevyjde, bude z toho hodne smradu (zapach je slabe slovo pro to, co muze vzejit z neuspesneho vyvoje Ciny) a velka hromada odpadu.
Kdyz to vyjde, velka cast lidstva si z toho receptu bude moci "uvarit" neco, co je umerne jejich "chuti".

Proto osobne sleduji vyvoj v Cine s velkym zajmem.

Jeste si dovolim jeden postreh.
Vzdy jsem povazoval Indii za prirozeneho rivala Ciny. Velikosti, vzajemnym sousedstvim, rozdilnou mentalitou i kulturou obyvatel a hlavne rozdilnym politickym systemem.

Myslim, ze v posledni dobe Cina ziskava naskok proti Indii, prave diky kombinaci silne vlady a znacne podnikatelske volnosti v mnoha demokratickych statech nevidane a neslychane.
To uz mam ovsem az "z druhe ruky" a bylo by to na jinou debatu.

Takze pozdravy do Ceska i do Ciny.
24. 09. 2009 | 22:14

plk napsal(a):

Jak jsem tak sledoval některé názory krajanů o nutnosti ovládnout čínské obrázkové písmo a houkání v několika tóninách (řeč), měl Čapek asi prorocký dar - Továrna na absoluno 1926 :
"Když v roce 1951 vytlačili Japonci Číňany z východní Evropy, vznikla na nějaký čas nová Říše Středu (tak totiž Číňané jmenují svou vlast), náhodou zrovna ve starých hranicích rakousko-uherské monarchie; v Schönbrunnu opět sídlel stařičký panovník, stošestiletý mandarín Jaja Wir Weana, "k jehož posvátné hlavě s dětinnou úctou vzhlížejí plesající národové", jak denně ujišťovala Wiener Mittagszeitung. Úřední řeč byla čínská, což rázem odstranilo národnostní spory, státním bohem byl Buddha; tvrdošíjní katolíci z Čech a Moravy se vystěhovali za hranice, propadnuvše čínským dragonádám a konfiskacím, čímž neobyčejnou měrou rozmnožen počet národních mučedníků. Zato někteří vynikající a rozvážní čeští vlastenci dosáhli Nejvyšším Milostivým Rozhodnutím hodnosti mandarínské; tak zejména To-Bol-Kaj, Gro-Ši a věru i mnozí jiní."
Jinak za vzestup bolševické Číny nesou zodpovědnost i zaměstnavatelé paní bloggerky http://www.szcpv.org/08/wor...
a jejich soukmenovci humanoidi http://www.youtube.com/watc... , kteří tam umístili většinu výroby svobodného světa a dokázali tak v praxi, že tržní hospodářství se s demokratickými ideály sešlo opravdu jen čirou náhodou ...
24. 09. 2009 | 23:10

Pocestny napsal(a):

John2
chápu tvojí zkušenost i pocity, které z ní máš. Dle řečeného soudím, že rozhodně nejsi průměrný representant českého naturelu, stejně tak je filtrován každý domorodec, se kterým se stýkáš. Já tam tehdy cítil velmi dobře to, na co mám nos zvláště citlivý a to je autocenzurní postoj podobčanů totální demokratury. Principy jsou stejné všude, kde jsem měl ve své generaci možnost zažít na vlastní oči konec bolševika ve východní Evropě.

To, co uvidíš za týden, bude monstrosní demonstrace síly těch, kterým se současný liberální směr nelíbí, ale zatím z něj profitují, ti típli za den ten minulý liberální pokus, to si zase velmi dobře uvědomuji já.

Jeden poznatek křižáka - dvacet let výbojů do bídy východu mne poučilo o jednom: To, co uvidíš defilovat, je sice hubou určeno pro pozvednutí mysli domorodce a proti vnějším imperialistům, ale prakticky je to cvičeno na obranu režimu před vnějším, ale hlavně vnitřním nepřítelem.

A protože pánové generálové dávno vědí, že vně země není soupeře, který by je dobyl jako Japonec, vědí o to lépe, že jediným nepřítelem režimu, který ho vskutku ohrožuje a jediným "národem", který ho může svrhnout, je zase jen číňan.
Ve chvíli, kdy čínský Dubček přestane generovat, co slíbil, přijde čínský Brežněv, který sedí jen o dvě brázdy za ním...

Držím palce, ať to čínské jaro vydrží co nejdéle.
24. 09. 2009 | 23:13

Pocestny napsal(a):

P.S. je třeba si uvědomit, že ti, kteří dnes representují"volný trh", jsou titíž, kteří před dekádou dostali pardon na experiment od otřeseného politbýra. Byli předvybráni kádrově před tím, než prošli "tržním výběrovým řízením" nebo byli vybráni jako nadprůměrné děti z podprůměrných rodin. Čínský representant není nejlepší sportovec této disciplíny, to je výpěstek a majetek čínského sportovního průmyslu.
Ano, Čína světu dominuje v utilizaci jednotlivce ve jménu masy a systému, tak to bylo za soudce Ti a tak je to i za bolševika, neboť v kontextu exekuce moci není bolševik ničím jiným než kontinuem moci s výměnou autokrata za kolektivní diktaturu.
Co je pro číňana přirozené, nelze třeba v Evropě aplikovat a osobně si myslím, že vzhledem k tomu, že číňané mají daleko rozvinutější emoční prostor než třeba japonci, je otázkou, jestli to náhodou časem nezačne vadit i jim. Komouš nevadí jen těm, kteří nevědí, že něco mají.
24. 09. 2009 | 23:30

VK-Can napsal(a):

Jeste dovetek pro Pocestneho.

Stala se jedna vec, ktera zmeni svet. Zda k lepsimu ci horsimu se teprve uvidi.

Co se stalo ?
Pres. Bush a jeho loutkari se dopustili tragickeho omylu.
Zadluzili USA Cine.
Zadluzili je vlastne jen mirny vyraz pro potupu a ponizeni, do ktereho se USA dostaly.

Nasledek ?
Cina dostala vybaveni, technologie a know-how o kterem se jim jeste pred 10 lety ani nesnilo.

Mocny duch Gina byl vypusten z lahve a uz neni mozne ho tam dostat zpet!

Rad bych s Vami doufal na opakovani neceho ze stare historie.
Mam obavy, ze se pise uplne nova historie.
A neni to nase civilisace, ktera tu historii pise. Zatim ji o nas pisi jini. Bohuzel.
Lze jen doufat, ze snad nejakou tu stranku v te knize prece jen napisem sami.
25. 09. 2009 | 03:08

Antislav napsal(a):

John2:

kde v Cine zijete. Ja jsem uz dva roky v Pekingu. Mohli bychom zajit na pivko, pokud jste tu.

Pozdrav
25. 09. 2009 | 13:54

Jan napsal(a):

Anglie ovládala půlku světa.
Běloši vyhladili Indiány, mimo jiných.
Teď mají strach.
Vítr se obrací.
Nebojme se.
Čína vedla za posledních 300 let promile válek co USA.
Čechy byli vždy a zůstanou periferií.

Konstantní zůstává fascinace penězi a mocí.
Taky můžeme být v klidu. Nikdy jsme nikomu nevládli a nikdy nebyli nejbohatší.

A Číňané se možná časem obrátí do své 2500 let staré historie, až je přejde nikam nevedoucí naše oficiální ideologie.

Jen aby to naše planeta ve zdraví přečkala....
26. 09. 2009 | 19:16

Robo napsal(a):

Važená pani Helena,
Váš pohľad na čínske školstvo je dosť podobný tomu, ako to vidím ja a hlavne moja manželka - je to Číňanka a učiteľka. Chýbalo nám tam teda skôr niečo iné: Vzťah týchto mladých Číňanov k ich vlastnej histórii - hlavne ich nedávnej. Určite Vám neušlo, ako sa vedome a zámerne snažia zabudnúť na Kultúrnu revolúciu a udalosti rokku 1988 (lebo neboli len v Pekingu). A na druhej strane je tu problém toho, že v praxi takmer všetky svetové inštitúcie (sorry, Svetová banka možno najviac) podporujú tento stav. Vláda komunistov im zabezpečuje istotu. Takže nie je to len o vidieku vs mestu, ale hlavne o generáciách: tí, čo to prežili vs tí, ktorí sa narodili do "blahobytu". Lebo vzdelávanie sa pre súčasný čínsky režim stalo nástrojom. Je mi ľúto, vážená pani Helena, že si kúpili aj Vašu dušu.
26. 09. 2009 | 21:47

Replica Watches napsal(a):

Our website have many goods,<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Cheap Brand Name Watches">Rolex</A> -
<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Replica Rolex">Replica Rolex</A> -
<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Brand Name Watches">Replica Watches</A> -
<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Brand Name Watches">Rolex Watches</A> -
<A href="http://www.sunglassvip.net" title="Welcome to our Replica Watches website">Replica rolex</A> -
<A href="http://www.sunglassvip.net" title="high quality timepieces">Rolex</A> -
<A href="http://www.2g-3g.com" title="high quality timepieces">Rolex</A>
<A href="http://www.rolex-hot.com" title="cheaper price">Rolex</A>
<A href="http://www.rolex-hot.com" title="cheaper price">Replica Rolex</A>
<A href="http://www.vertuexclusivesh..." title="cheaper vertu">Vertu</A>
<A href="http://www.vertuexclusivesh..." title="cheaper Replica vertu">Vertu Replica</A>,
<A href="http://www.e-lv.net" title="Replica handbags">Replica handbags</A>,
<A href="http://www.enjoy-watches.com/" title="high quality watches">Rolex</A>,
<A href="http://www.enjoy-watches.com/" title="Brand Name Watches">Replica Watches</A>,
<A href="http://www.momax.hk/" title="Batteries,Phone Batteries">Phone Batteries</A> I belive that you will like them !060
28. 09. 2009 | 07:51

randy napsal(a):

<a href="http://www.uggs.me/">Kids UGG Boots</a>
<a href="http://www.uggs.me/ugg-clas...">UGG Classic Tall 5815 Ugg Boots Shoes</a>
<a href="http://www.uggs.me/ugg-kids...">UGG Australia ugg Classic Tall 5229 Sheepskin for Kids</a>
<a href="http://www.uggs.me/ugg-clas...">UGG Classic Tall 5815 Ugg Boots Shoes</a>
<a href="http://www.nikeexp.com/">Christian Louboutin</a>
<a href="http://www.nikeexp.com/chri...">christian audigier nightclub</a>
<a href="http://www.nikeexp.com/chri...">CA Women Tank Top</a>
<a href="http://www.nikeexp.com/chri...">Christian Louboutin</a>
<a href="http://www.ugg.name/">UGG Cardy Boots</a>
<a href="http://www.ugg.name/ugg-cla...">UGG 5802 Classic Tall Romantic Flower Boots Blush</a>
<a href="http://www.ugg.name/ugg-met...">Cheap UGG Metallic Tall 5812 Pewter On Sale</a>
<a href="http://www.ugg.name/ugg-ult...">Black Ugg Boots Ultra Short 5225</a>
30. 09. 2009 | 06:55

loki napsal(a):

Poslední dobou se čím dál tím více odborníků shoduje,že v 21.století Čína postupně převezme pomyslné žezlo "supervelmoci" a USA ustoupí do pozadí(to je ta lepší varianta,v té horší se USA úplně rozpadnou na několik oblastí v závislosti na složení daného obyvatelstva,kultur.zvyklosteh, viz obrovská Čínská či hispánská komunita atd.). Ovšem Čína se jistě nebude snažit o status "supervelmoci" tak,jako USA,nýbrž se bude snažit o "globální spolupráci".Bohužel někteří politici (včetně naší bývalé pravicové vlády) toto zatím nepochopili a domnívají se,že USA se budou držet na svém písečku na věčné časy a s nimi také tito politici.Přesně to vystihl tady v diskuzi uživatel "kebule".
Je však zajímavé,že US společnosti se doslova "perou" o zakázky v Číně,viz google:) a nijak jim nevadí prohlášení US vlády o "lidských právech" v Číně atd.
01. 10. 2009 | 20:41

Replica Watches napsal(a):

Our website have many goods,<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Cheap Brand Name Watches">Rolex</A> -
<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Replica Rolex">Replica Rolex</A> -
<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Brand Name Watches">Replica Watches</A> -
<A href="http://www.newstylerolex.com/" title="Brand Name Watches">Rolex Watches</A> -
<A href="http://www.sunglassvip.net" title="Welcome to our Replica Watches website">Replica rolex</A> -
<A href="http://www.sunglassvip.net" title="high quality timepieces">Rolex</A> -
<A href="http://www.2g-3g.com" title="high quality timepieces">Rolex</A>
<A href="http://www.watches-life.com" title="cheap price">Rolex</A>
<A href="http://www.watches-life.com" title="cheap price">Replica Rolex</A>
<A href="http://www.rolex-hot.com" title="cheaper price">Rolex</A>
<A href="http://www.rolex-hot.com" title="cheaper price">Replica Rolex</A>
<A href="http://www.vertuexclusivesh..." title="cheaper vertu">Vertu</A>
<A href="http://www.vertuexclusivesh..." title="cheaper Replica vertu">Vertu Replica</A>,
<A href="http://www.e-lv.net" title="Replica handbags">Replica handbags</A>,
<A href="http://www.enjoy-watches.com/" title="high quality watches">Rolex</A>,
<A href="http://www.enjoy-watches.com/" title="Brand Name Watches">Replica Watches</A> I belive that you will like them !060
09. 10. 2009 | 04:33

ugg australia napsal(a):

Genius only means hard-working all one"s ugg bailey button life . I have nothing to offer but blood , toil tears and sweat .ugg australia man errs so long as he strives. ugg classic cardy life is the ugg boots art of ugg knightsbridge drawing sufficient conclusions from insufficient premises.
http://www.bayuggs.com/
13. 10. 2009 | 19:12

cosycenctral1 napsal(a):

Thanks! Here we provides fashion designer shoes with discount price! Such as <a href="http://www.cosycentral.com">UGG Classic Boots</a> and <a href="http://www.pumaforever.com">cheap puma shoes</a>. I hope you have a satisfactory harvest from our online store http://www.cosycentral.com
05. 11. 2009 | 06:13

www.onpuma.com napsal(a):

<a href="http://www.onpuma.com/">puma ferrari shoes</a> online (below). You can now watch the full Rihanna 20/20 <a href="http://www.onpuma.com/">puma sneakers</a> interview with Diane Sawyer where she reveals what happened on that crazy night when she got badly beaten by <a href="http://www.onpuma.com/">puma women's shoes</a> her ex boyfriend and R&amp;B music star, Chris Brown.
09. 11. 2009 | 02:53

123elegantugg napsal(a):

With 2:06 and Cal on the Oregon State three <a href="http://www.elegantugg.com/u...">ugg boots</a> yard line in the second quar body turned so that the. He scored. Best held out both arms as if he was frozen and did not get up. <a href="http://www.elegantugg.com/">discount ugg boots</a> In a fast moment!!
09. 11. 2009 | 02:54

123cosyuggs napsal(a):

dispatched its communications director <a href="http://www.cosyuggs.com">ugg classic boots</a>,to make one of its most aggressive <a href="http://www.cosyuggs.com">classic boots</a> salvos, in part because she department can <a href="http://www.cosyuggs.com">ugg mini</a> boots and withstand the blowback. !!!
09. 11. 2009 | 02:56

cheap ugg boots napsal(a):

<br />
As long as the intentions of the inputs to do things that you will receive a very positive <br />
effect.We use this idea of doing <a href="http://www.cosycentral.com/"> ugg boots</a>.we <a href="http://www.cosycentral.com/">uggs on sale</a>,Product was very rich .There were <br />
also some <a href="http://www.cosycentral.com/">disount ugg boots</a>.We look forward to your presence.http://www.cosycentral.com/
09. 11. 2009 | 07:13

cheapugg napsal(a):

<a href="http://www.timberlandtrade....">timberland boots</a>
<a href="http://www.timberlandtrade....">classic timberland</a>
<a href="http://www.timberlandtrade....">timberland shoes online</a>
<a href="http://www.timberlandtrade....">cheap timberland</a>
<a href ="http://www.uggmall.org/">ugg boots</a>
<a href = "http://www.uggmall.org/">ugg discount</a>
<a href = "http://www.uggmall.org/">cheapugg classic</a>
<a href = "http://www.nationugg.com/">uggboots</a>
<a href = "http://www.nationugg.com/">fashionugg</a>
<a href = "http://www.nationugg.com/">cheap ugg shoes</a>
<a href ="http://www.nationugg.com/">ugg discount</a>
<a href = "http://www.luxury-ugg.com/">ugg shoes</a>
<a href = "http://www.luxury-ugg.com/">luxury ugg boots</a>
<a href = "http://www.luxury-ugg.com/">fake ugg</a>
<a href = "http://www.uggschestnut.com/">discountugg boots</a>
<a href = "http://www.uggschestnut.com/">ugg classic cardy</a>
<a href = "http://www.uggschestnut.com/">buy ugg boots</a>
<a href = "http://www.cheapugg.org/">uggdiscount</a><a href = "http://www.cheapugg.org/">buyugg boots</a>
<a href = "http://www.cheapugg.org/">uggclassic</a>
<a href="http://www.myfaketiffany.com/">tiffany jewelry</a>
<a href="http://www.myfaketiffany.com/">silver bracelets</a>
<a href="http://www.myfaketiffany.com/">tiffany bangles</a>
<a href="http://www.myfaketiffany.com/">buytiffany jewellery</a>
<a href="http://www.dearjewelry.net/">fashion tiffany jewelry</a>
<a href="http://www.dearjewelry.net/">buycheap jewelry</a>
<a href="http://www.dearjewelry.net/">designer tiffany jewelry</a>
<a href="http://www.dearjewelry.net/">cheapjewelry</a>
<a href="http://www.ichanelbags.com/">designer replica handbags</a>
<a href="http://www.ichanelbags.com/">cheap handbags</a>
<a href="http://www.ichanelbags.com/">wholesale handbags</a>
<a href = "http://www.nationugg.com/">UGG Nightfall</a>
<a href = "http://www.luxury-ugg.com/">UGG Classic Cardy</a>
<a href = "http://www.uggschestnut.com/">UGG Classic Short</a>
<a href = "http://www.cheapugg.org/">ugg classic tall</a>
<a href = "http://www.cheapugg.org/">ugg boots ultra</a>
02. 12. 2009 | 18:39

big boobs napsal(a):

<a href="http://www.cc2cc.com/" title="big boobs">big boobs</a>
21. 03. 2010 | 15:36

never722 napsal(a):

<a href="http://www.easytonereebokzig.com/"><strong>Easytone Reebok</strong></a> est connu pour sa conception de la chaussure unique et inspirante,et la même créativité n'a pas été perdu sur le <a href="http://www.easytonereebokzig.com/reebok-zigtech-c-47.html"><strong>Reebok Zigtech</strong></a>. Pour les sportifs et les femmes, que ce soit dans le tennis,l'athlétisme,le basket ou le Zigtech Reebok offre un avec tout ce qu'ils recherchent dans une <a href="http://www.easytonereebokzig.com/"><strong>Pump Reebok</strong></a> chaussure.Chaussures doivent être confortables, anti-choc et pas entièrement flat.The <a href="http://www.easytonereebokzig.com/"><strong>Reebok Chaussures</strong></a> fonction unique,une doublure en maille et cuir qui réussit à lui donner une allure élégante - <a href="http://www.easytonereebokzig.com/"><strong>Easytone</strong></a>.
15. 05. 2012 | 10:43

never722 napsal(a):

<strong>Easytone Reebok</strong> http://www.easytonereebokzig.com/ est connu pour sa conception de la chaussure unique et inspirante,et la même créativité n'a pas été perdu sur le <strong>Reebok Zigtech </strong>http://www.easytonereebokzig.com/reebok-zigtech-c-47.html. Pour les sportifs et les femmes, que ce soit dans le tennis,l'athlétisme,le basket ou le Zigtech Reebok offre un avec tout ce qu'ils recherchent dans une <strong>Pump Reebok </strong>http://www.easytonereebokzig.com/ chaussure.Chaussures doivent être confortables, anti-choc et pas entièrement flat.The <strong>Reebok Chaussures</strong> http://www.easytonereebokzig.com/ fonction unique,une doublure en maille et cuir qui réussit à lui donner une allure élégante - <strong>Easytone </strong>http://www.easytonereebokzig.com/.
15. 05. 2012 | 10:48

choigedge napsal(a):

Valuable info. Fortunate me I found your <a href=http://www.uggbootsukvip.co.uk>ugg boots sale</a> website by accident, and I am stunned why this twist of fate did not came about earlier! These are the most comfortable boots ever! They are <a href=http://www.uggbootsukvip.co.uk>ugg boots sale</a> , I bookmarked it.
10. 12. 2012 | 10:16

dartEnverne napsal(a):

My spouse and i have been <a href=http://www.auoksunglasses.com>akley australia</a> now more than happy when Ervin managed to finish up his research because of the precious recommendations he got while using the web pages.<a href=http://www.auoksunglasses.com>oakley sunglasses australia</a> ,It is now and again perplexing to just possibly be giving away steps which often some other people might have been trying to sell. And now we see we have the writer to thank for that. Those illustrations you have made, the straightforward <a href=http://www.auoksunglasses.com>oakley sunglasses</a> website menu, the friendships <a href=http://www.auoksunglasses.com>oakley sunglasses australia</a> you make it easier to foster - it's many amazing, and it's facilitating our son in addition to us recognize that that subject is enjoyable, and that is highly pressing. Thank you for the whole lot!
08. 01. 2013 | 11:25

dartEnverne napsal(a):

I want to show some thanks to this writer for rescuing me from such a <a href=http://www.cheapraybansunglassesuk.co.uk>ray ban sunglasses</a> problem. Because of searching through the world-wide-web and meeting basics which were not helpful, I believed my life was done.<a href=http://www.cheapraybansunglassesuk.co.uk>ray ban sunglasses</a> ,Living minus the approaches to the problems you have sorted out by means of your write-up is a crucial case, as well as the ones which might have in a wrong way affected my career if I had not encountered your website. The knowledge and kindness in <a href=http://www.cheapraybansunglassesuk.co.uk>ray ban sunglasses</a> touching <a href=http://www.cheapraybansunglassesuk.co.uk>ray ban aviator sunglasses</a> the whole lot was excellent. I don't know what I would've done if I had not discovered such a thing like this. I can at this time look ahead to my future. Thanks so much for the expert and amazing help. I will not think twice to suggest your blog post to any individual who wants and needs direction on this subject matter.
10. 01. 2013 | 20:02

dartEnverne napsal(a):

My wife and i ended up being <a href=http://www.oksunglassesaushop.com>oakley sunglasses australia</a> now lucky when Albert could deal with his investigation using the precious recommendations he made through the site.<a href=http://www.oksunglassesaushop.com>oakley sunglasses sale</a> ,It's not at all simplistic to just choose to be giving out key points that many the others might have been making money from. And now we recognize we need the blog owner to give thanks to for that. Most of the illustrations you made, the simple <a href=http://www.oksunglassesaushop.com>oakley sunglasses</a> web site navigation, the relationships <a href=http://www.oksunglassesaushop.com>oakley sunglasses australia</a> you can aid to instill - it is most astonishing, and it's really leading our son and us imagine that this content is thrilling, and that's highly vital. Many thanks for everything!
11. 01. 2013 | 08:36

http://www.nikeairmaxwr.com/ Suttondkj napsal(a):

Hu Qianer immediately Stern said: Of course not. If you agree with. <strong><a href="http://www.oakleysunglassesoutc.com/" title="discount oakley sunglasses">discount oakley sunglasses</a></strong> allows you, with Void environment to identify the main. So you can Void environment into his body. You no longer need white can also be put into a variety of tactical deployment device. If you encounter the enemy is strong. You can lead him to the Void environment. Although <strong><a href="http://www.oakleysunglassesoutc.com/" title="oakley sunglasses sale">oakley sunglasses sale</a></strong> magic fox family due to lack of Reiki strength is not strong. But still more than enough to deal with the end of Dan monks! The Qingyang real Lengheng: such a good thing you do on the line. Also round get Cheuk Fan? Zhuo where this time only to wake up from the shock. Feel Qingyang said very justified. The Hu Qianer wry smile: <strong><a href="http://www.raybansunglassesouty.com/" title="ray ban">ray ban</a></strong> grew up in the Void environment. Just like you. You could you grew up outside of nature identify the main blood it? Void territory for <strong><a href="http://www.raybansunglassesouty.com/" title="cheap ray ban sunglasses">cheap ray ban sunglasses</a></strong> is. <strong><a href="http://www.raybansunglassesouty.com/" title="ray ban wayfarer">ray ban wayfarer</a></strong> heaven and earth. Zhuo where they feel Hu Qianer say makes sense.
29. 03. 2013 | 11:24

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy