Nemusíme nic

02. 04. 2008 | 23:13
Přečteno 11713 krát
Někteří naši politikové a novináři opakují: protože stejně budeme muset uznat Kosovo, nemá cenu kličkovat a uznejme je hned. My však nemusíme nic a máme k tomu mnoho dobrých důvodů. Předáci Kosovské osvobozenecké armády (UCK), kteří vládnou v Prištině, sice vyhlásili nezávislost, ale žádnou nemají. Protektor, lhostejno zda z EU nebo z OSN, má a bude mít rozhodující slovo při schvalování zákonů a potvrzování funkcionářů pseudostátu.

Kosovský ochranný sbor (KPF), formálně zlegitimizovaná UCK, z kterého chtěli její předáci vytvořit armádu, má být do roka rozpuštěn. Má ho nahradit Kosovská bezpečnostní síla (KSF) s maximálním počtem 2500 členů a s 800 rezervisty, bez těžkých zbraní a pod kontrolou mezinárodních vojenských sil pod velením NATO (KFOR).

Spojené státy původně chtěly stáhnout své vojáky a předat správu provincie Evropské unii. S cílem přesvědčit EU, aby podpořila nezávislost, „musely souhlasit s tím, že zůstanou tak dlouho dokud KFOR bude na místě“, píše nedávný americký velvyslanec v Záhřebu a potom v Bělehradě William Montgomery. Dodává, že tato politika posílená rozhodnutím prezidenta Bushe dodat Prištině zbraně a poskytnout výcvik KSF umožňuje Koštunicovi označovat Kosovo za „stát NATO“ a živí argumentaci srbských nacionalistů před květnovými volbami.

Neplatí argument, že čeští vojáci by se bez uznání Kosova dostali do obtížné situace. Jejich přítomnost legitimizuje členství v KFOR. Švédský ministr zahraničí Carl Bildt upozornil, že ministři zahraničí EU sice schválili mandát unie, ale zrušit mandát správy OSN a KFOR může pouze Rada bezpečnosti. To by vetovalo Rusko a možná i Čína.

Stejné veto by postihlo případný návrh přijmout Kosovo do OSN. Bez toho se nelze stát ani členem většiny mezinárodních organizací. V Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě je nutná jednomyslnost členských států, která není ani v EU. Nápady, zkusit přijmout Kosovo do OSN Valným shromážděním, by mohly uspět jen tehdy, kdyby se všech pět členů Rady bezpečnosti s právem veta dohodlo, že tomu nebudou bránit, jako kdysi při přijímaní obou korejských států. Ani v tom nepravděpodobném případě nelze s Valným shromážděním počítat. Podle různých odhadů Kosovo uzná možná 40 až 45 států, což je méně než 25 procent členů OSN. K odpůrcům patří mezi velkými státy nejen Rusko a Čína, v EU Španělsko, ale také Indie, Indonésie, Vietnam, Brazilie a většina arabských států. Takže „jaká izolace Srbska?“, ptá se 27.3.Canadien.

Srbská vláda se obrátila k Mezinárodnímu soudnímu dvoru v Haagu, aby posoudil, zda je nezávislost Kosova v souladu s mezinárodním právem. Soudní jednání se může protahovat, ale stěží lze předpokládat, že by soud OSN rozhodl zcela v rozporu s platnými mezinárodními dohodami.

Před nedávným zasedáním ministrů EU předsedající slovinský ministr zahraničí Dimitrij Rupel řekl, že „nejdůležitější otázka je pomoci Srbsku a jeho evropské perspektivě“. Podle jeho názoru je potřebný „mezikulturní dialog mezi Srby a Albánci“ stejně jako je potřebný „mezi Palestinci a Izraelci“. Kosovská pseudonezávislost a její uznávání je s těmito idejemi v příkrém rozporu. Přirovnaní k Blízkému východu má kouzlo nechtěného – z ministrova podvědomí vystupuje oprávněná obava, aby se z jižního Balkánu nestal trvalý zdroj konfliktů, přičemž opakované pokusy o řešení vždy znovu vymizí do nedohledna.

Zůstane-li Česká republika věrná přesvědčení většiny svých občanů a politiků, mezinárodnímu právu a svým zájmům, nehrozí jí žádná izolace. Evropská unie se shodla na individuálním rozhodování členských států. V ní i v mezinárodním společenství si můžeme upevnit autoritu zásadním postojem, kterým – opřeni o tradice přátelství a spolupráce s národy bývalé Jugoslávie - přispějeme ke zkoumání nesnadných cest k jejich smíření a k jejich evropské perspektivě.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jochim napsal(a):

Jako by mi z "huby" bral.
Obávám se, že Schwarzenberg se nechce zabývat ani tradicí, ani přátelstvím, ani spoluprací, ale dopřává sluchu jen Evropské meluzíně, která se opravdu vzhledem ke květnovým volbám chová jako slon v porcelánu a není to poprvé, v tom má nejen slovinský ministr svým tvrzením pravdu. Pokud ve volbách zvítězí radikálové, bude na tom mít politika EU svůj díl přispění.
02. 04. 2008 | 23:29

bigjirka napsal(a):

Taktak, souhlasím s panem Dienstbierem.
03. 04. 2008 | 00:28

Mates napsal(a):

Srbsko se nesmí stát zemí které Evropa a Spojené státy kradou s Uck část jejího území. Naše zem nesmí podpořit mafii z Albánie.Vivat Srbsko!
03. 04. 2008 | 05:42

Vico napsal(a):

Také souhlasím. Aspoň to málo by jsme měli pro Srbsko udělat. Varování, že zase budeme za potížisty,neberu.Vzorní žáčci s rukama předpisově za zády, neustále se vehementně hlásící,aby panu učiteli ukázali jak pěkně se naučili básničku, byť šlo jen o dobrovolný domácí úkol, nikdy moc sympatií nezískávali. Pokud se teď v případě Kosova málem přetrhnem, aby jsme podali co by vzorný Mareček učiteli/EU/ pero, národní hrdostí se určitě tedy nezalknu.
03. 04. 2008 | 08:19

veverka napsal(a):

Uznání Kosova bude jen dalším krokem této naší současné vlastizrádné vlády,která je řízena z Bushova sekretariátu.Po zradě svého vlastního národa ve věci americké základny zradí stejně tak lehce i naše odvěké spojence Srby.Samozřejmě se spoustou keců okolo jako že to je rozhodnutí těžké a že je vláda rozpolcena a podobného mlžení pro veřejnost.Tato vláda národní ostudy je snad ještě horší než byli komunisti a to už je co říct.
03. 04. 2008 | 08:20

jipindripich napsal(a):

Dobrý den pane Dienstbier,

Vaše sdělení má gradaci hodnou ministra zahraničí. Zkušenosti prostě nezapřete, v dobrém slova smyslu.
Srozumitelně definovaný problém s naznačením "možného" postoje v otázce uznání suverenity cizího státu na základě nestandadních podmínek jeho vzniku, je přesně to co, jsem osobně od Vás čekal.
Stručné, jasné a hlavně ověřitelné.
Mimochodem v této republice žije ještě dost lidí, kteří si pamatují vaší činnost na zamini v počátku 90-tých let a co všechno jste udělal pro naše pohraničí.
Přeji hodně zdraví a pěkný den.
03. 04. 2008 | 08:24

David napsal(a):

Západní mocnosti včetně USA rozhodují o Srbsku a Kosovu, jakoby se to odehrávalo někde na šachovnici a ne mezi lidmi. My Češi jsme si to v nedávné minulosti už jednou zažili (Mnichov) a Slováky to třeba čeká v souvislosti s nacionálním maďarským živlem ve slovenském pohraničí.

Když tedy nelze říci "jasné ano" (většina Srbů s vyhlášením samostatnosti Kosova nesouhlasí) a když nelze říci ani "jasné ne" (chápeme, že se tím uznáním samostatnosti západní Evropa snaží uchránit od hrozícího muslimského nebezpečí), měli bychom v diplomacii zůstat stranou tohoto sporu a "jasně" tento krok zdůvodnit vlastní zkušeností s Mnichovským diktátem. Prostě se zdržet hlasování.

Někdo konečně musí říci pravdu o mezinárodní politice. Nebo se zase bude čekat až na smrt přímých viníků a zpětné negativní hodnocení historiků?

Ale kdo ví, zda uznáním samostatnosti chudého, ale pro politiku Srbska důležitého Kosova, se celá naše slavná Evropa nesnaží dát Srbsku "jasně" najevo, že kdo to dál potáhne s Ruskem, nemůže ve sjednocené Evropě očekávat žádnou podporu a pomoc. Fuj, to snad nemůže být pravda.

Schwarzenbergu, Schwarzenbergu, teď už si nevystačíš s prohlášením typu "znám ty rakouský magory". Tady začíná skutečná politika - Kosovo, brdský radar, Lisabonská smlouva. Teď se pozná, jestli je ta důvěra našeho obyvatelstva opravdu zasloužená, nebo jestli si jen takový rychlokvašený hošík jako staronový ministr MMR.

Dneska je situace vyhrocená a když k tomu ještě připojíte všeobecnou ekonomickou nervozitu v západní čásli světa a pět let trvající válečný konflikt v Iráku a ještě delší v Afghanistánu. To je na silné nervy, ne na nějaké salonní kecy pana šlechtice.
03. 04. 2008 | 08:36

MeGab napsal(a):

Vážený pane Dienstbier,
moc dobře si pamatuji, jak jste na počátku bombardování Kosova v roli zvláštního zpravodaje OSN pro lidská práva upozorňoval, jaká zvěrstva Kosovští Albánci na Srbech páchali poslední desítky let. Byl jste jeden z mála, kdo byl ochoten o tomto mluvit a já si Vás za to dodnes vážím. Jlikož však situace v Kosovu dospěla do nynějšího stavu, nezbývá nám nic jiného, než jej vzít na vědomí.

Pokud by v této chvíli mělo být protiprávní odtržení Kosova od Srbska, bylo identicky naprosto protiprávní též odtržení přinejmenším jižní Slovenska (ne-li celého) od Maďarska v roce 1918.
03. 04. 2008 | 08:42

Frank napsal(a):

Ve dvou příspěvcích zde figurovalo jméno pana knížete.
Myslím si,že tento pán,i když s funkcí ministra zahraničí,řídí už jen svoje vyprazdňování a možná s potížemi.
Dnes na všech zahraničních jednáních slyšíte tři jména Topolánek, Vondra, Langer.A tito experti nás už zasunuli tak hluboko do zadku našich amerických přátel,že pokud si Bush vzpomene,že země je placatá a vše ve vesmíru obíhá okolo ní,budeme s tím muset ač neradi souhlasit.
Po překročení určité meze už není cesty zpět.

Osoba pana knížete je v tomto případě jen maňáskem v panoptiku,proto,že s čertem se dobro blbě hraje.
03. 04. 2008 | 09:21

Al Jouda napsal(a):

Nemusíme nic a nemusíme také nic mít !
03. 04. 2008 | 09:38

Pepa Řepa napsal(a):

Tentokrát dtto Jochim a téměř všichni nade mnou.

Pokud jde o Kosovo, vážím si postoje J. Dienstbiera, Václava Klause i KDU.
03. 04. 2008 | 09:51

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Franku, mýlite se.

Je cesta zpět. Klistýr!
03. 04. 2008 | 10:10

Pepa Řepa napsal(a):

To David

Já mám pana Swarzenberga docela v oblibě a přeju mu úspěšné zažívání.

Jen si myslím, že teď by měl pan Čunek zase chtít od našeho milého knížete vysvětlení původu xenofobního erbu, stejně jako on požadoval vysvětlení Čunkových úspor.

http://www.eurabia.cz/Artic...
03. 04. 2008 | 10:26

Čochtan napsal(a):

Pepo Řepo,
3 x do černého !!! Přidávám se !
03. 04. 2008 | 10:29

Frank napsal(a):

Pepa Řepa: U lehčích klinických obrazů bych i toto považoval za vhodnou léčebnou aplikaci.
Ovšem zde mě to nade vší pochybnost pane kolego připadá jako moribundus.
Zde by bylo třeba odborné konzultace.
Já bych navrhoval pana Cikrta,má dlouholeté zkušenosti.
03. 04. 2008 | 10:32

Čochtan napsal(a):

Vždyť je to tak jednoduché:
1. Kosovo je součást Srbska. (rezoluce RB OSN)
2. Albánci do Albanie, Srbové do Srbska.
3. Vojáci KFOR domů do kasáren.
03. 04. 2008 | 10:40

stejskal napsal(a):

Onehdá jsem viděl na jednom obchodním domě zajímavou reklamu.

Stálo na ní: "Nemusíte nic, můžete všechno".

Poměrně pregnantní vyjádření vnímání kolektivní zodpovědnosti za věci veřejné i stav tohoto světa v dnešní postmoderní společnosti ;-)

A pak že je tu vtipný jen pan Pepa Řepa... ;-)

Libor Stejskal
03. 04. 2008 | 10:41

Ladislav napsal(a):

Bez komentáře. Naprostý souhlas.
03. 04. 2008 | 10:53

pramel napsal(a):

Zdá se, že takovouhle zahraniční politiku (otevřeně bezpáteřní) jsme po revoluci ještě neměli.
"Vlak už jede tímhle směrem, s tím nic nenaděláme, když zůstaneme stranou, jen ztrácíme vliv." (Jaký vliv máte na mysli, páni ministři?)
Žádná debata o vztahu mezi státní suverenitou, územní celistvostí a právem národů na sebeurčení. O tom, že platné normy mezinárodního práva neznamenají konec dějin, že se vyvíjejí (zřejmě právě teď) a pojďme je zkusit nějak definovat..
Ne, vůbec žádná idea. Jenom "kam vítr, tam plášť". Kosovo uznali USA a další naši spojenci, větší a vlivnější než my, tak honem honem abychom to udělali taky!
Pro hodného pejska se pamlsek pak vždycky najde...
03. 04. 2008 | 11:03

David napsal(a):

Re: Pepa Řepa
"Jen si myslím, že teď by měl pan Čunek zase chtít od našeho milého knížete vysvětlení původu xenofobního erbu, stejně jako on požadoval vysvětlení Čunkových úspor." Tolik Tvůj citát, Pepo.

Výborný postřeh, skoro citát na dnešní den. Aprílové počasí generuje u nás aprílovou politiku. Přenáší se to mimochodem až do Bukurešti. Čunek by měl opravdu urychleně vybrat vhodného heraldického znalce, který by provedl audit erbu rodu Schwarzenbergů a výsledky zkoumání zveřejnit do 1.července 2008. Tentokrát na Čunkovy náklady. Kvůli symetrii a spravedlnosti. Přidávám se k Tobě, Pepo Řepo.

Nechce se mi našeho pana kníže hodnotit, ale také se mi ho nechce veřejně milovat. Karel Hvížďala se posledně upísknul, když z Karla vyrobil vzor všech ctností. Jsem zvědav, jak se z té šlamastyky pan Hvížďala a sám kníže Karel vykroutí. Slova můžou všechno. Očekám k tomu od pana Hvíďaly objasňující komentář, třeba nám to vysvětlí. Nebo, že by Karel H. z Karla S. druhým tahem svého pera udělal mistra politických přemetů.
03. 04. 2008 | 11:08

bigjirka napsal(a):

Poslední vývoj politiky NATO mi připadá zločinný a dementní. Přijímat do NATO Albánii, to je největší chujovina, jakou jsem kdy v životě slyšel. jednak je to cesta k vyzrazení vojenských tajemství muslimským režimům (to není řež o jaderných technologiích, ale třeba IFF a tedy ohrožení vojenských letadel). Přijmeme Albánii a Srbsko ne -> Ruská základna v Evropě, na srbském území. To by blbej nevymyslel. Místo abychom si zavázali Srby a zahnali muslimy kam patří, tak tohle. Incredible. Tvůrce takové politiky musel mít na rajčeti pěkně tlustou vrstvu blbosti. (To je pane Stejskale překlad z francouzské umělecké literatury... )
03. 04. 2008 | 11:37

Tomas Ruta napsal(a):

Souhlasim!
03. 04. 2008 | 12:07

Jochim napsal(a):

bigjirka
Když v tom budeme hledat trochu logický podtext, tak k čemu dojdeme?
Táborák v Evropě, nad kterým si Rusko s Amerikou opečou špekáček. A budou přikládat dokud 1 €uro nebude 0,1 Dolar
03. 04. 2008 | 12:26

bigjirka napsal(a):

Nemyslím, že USA a Rusko jednají ve shodě, ale zároveň nemyslím, že by to na věci cokoli podstatného měnilo. Jen nechápu evropské užitečné idioty, kteří nechápou.. dělají to z blbosti nebo za cizí peníze z narkopornostátu?
03. 04. 2008 | 12:40

Ivan napsal(a):

Myslím si, že není dobře schvalovat a uznávat Kosovo. Pokud kosovo neuznají sami Srbové je to jenom rozbuška. Mnozí rádoby přirovnávají tuto situaci k rozdělení Československa, to není srovnatelné. Řečeno již bylo mnoho, ale pořád platí : " Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá."
03. 04. 2008 | 12:59

Jochim napsal(a):

Podle mne z blbosti.
Ve své zaslepené ambici udělat z Evropy Ameriku. Ztrácí pak pojem o evropské realitě a jen se chtějí za dobu svého mandátu pochlapit, že srazili spojené státy na kolena.
A pak jsou samozřejmě strašně zaměstnání přerozdělováním eurošů na subvence, dotace a příspěvky.
Hlavně z toho zemědělství mají hlavu v pejru.
03. 04. 2008 | 13:07

Jochim napsal(a):

Neumím pochopit, že před každýma volbama v Srbsku pokračuje soudní proces se Šešeljem (předsedou radikálů),který se stává tímto národním hrdinou, neumím pochopit, že odloží podpis smlouvy o přidružování k EU zrovna mezi prvním a druhým kolem prezidentských voleb a neumím pochopit, že před druhým termínem podpisu této smlouvy pošle unie misi na Kosovo, jako jasný předvoj budoucího odtržení. Když ne totální diplomatická neobratnost, tak hloupost nic, víc.
03. 04. 2008 | 13:14

svízel napsal(a):

Matesi, dej si studenou sprchu a nauč se pravopis!
03. 04. 2008 | 16:18

Pavel napsal(a):

Kosovo prostě existuje a to jestli ji ČR uzná nebo neuzná není důležité. Jediný způsob, jak tam může Srbsko obnovit svou autoritu je válka a tu by doporučoval málokdo. Není dobré, aby přibývalo "entit" s nevyjasněným postavením jako je Sev. Kypr, Taiwan či Somaliland. To že je to v rozporu s mezinárodním právem je chybou mezinárodního práva, které je tu jakoby od toho, aby chránilo silnější.
03. 04. 2008 | 16:39

vlk napsal(a):

Správně, naprostosprávná argumentace, pane Dienstbiere!

Pokud náhodou bynás takzvaní Kosované?Kosovaré? , prostě Albánci, v případě neuznání považovali za okupanty, jak tvrdí předseda vlády snadná pomoc. Stáhneme svůj kontingent a nechť si ho nahradí ti, kteří Kosovo uznali. Aby bylo jasno, že uznání něčeho jako je Kosovo, má pro ty , co tak učiní, svůj náklad.

Že na naše vojáky budou SRBOVÉ pohlížet jako na okupanty zřejmě nikomu nevadí. Tedy z vlády.

Ostatně - pokud jsem dobře včera poslouchalČR při cestě autem - měli tento týden LAwrence Eagelberger a ještě jeden ze špičkových amerických diplomatů napsat velký článek o Kosovu. A sentencí toho článkumá býti konstatování, že Amerika prostě stojí na špatné straně. Kterou ovšem i tito pánové pomáhali vytvořit.
Prostě dost důvodů,aby naši Mnichované chuť na uznání Kosova rychle spolkli. Argument, že tak učinili velké země a my stejně nic nezměníme jenebetyčně lichýi hloupý. Velké země napříkald mají atomové zbraně. Máme je mít také?

Servilnost vůči USA je neuvěřitelná. Nejsem antiamerický, ale tohle je nad mé chápání. Uznání Kosova má totiž jen dva logické zájemce. Tačiho a jeho boys - logicky. Tam je to jasné. Na jejich místě bych o to stál také.
A potom USA. Protože pokud Kosovo by zůstalo v mezinárodní izolaci většího rozsahu, znamenalo by to naprostý debakl kosovvské politiky pro její architekty. Takže na Bushově místě bych věru stál o to, aby Kosovo uznal každý, na koho dosáhnu. Takhle nějak kdysi ČSSR uznala i Pol Pota.
03. 04. 2008 | 19:06

Čochtan napsal(a):

Rusko nevylučuje užití síly v Kosovu, pokud Severoatlantická aliance či Evropská unie poruší podmínky mandátu Organizace spojených národů, varoval ruský ambasador při NATO Dmitrij Rogozin.
http://www.tyden.cz/rubriky...
03. 04. 2008 | 19:28

Karel Mueller napsal(a):

Dobrý večer pane Dienstbier,
ve Vašem seznamu chybí dva státy, které Kosovo nikdy neuznají: Kanada a Izrael. Sotva budou mít chuť podepsat nad sebou ortel ...
Jinak velmi dobré :-).
03. 04. 2008 | 21:33

Zaćheus napsal(a):

To Čochtan. Snad bych se ani nedivil, pokud by Rusko vojensky zasáhlo. Průhledná snaha o likvidaci Ruska je vidět nejenom z provedeného pokoření ruského spojence Ruska, ale také ze snahy protlačit do NATO Ukrajinu a vybudovat na našem území radar, který má samozřejmě monitorovat ruské území ( a podle skeptiků také umožnit první jaderný úder proti Rusku), přes všechny žvásty amerického prezidenta, že "Rusko není náš nepřítel". Pokud by nebylo, tak by se k němu USA a jeho vazalové, včetně České republiky chovalo jinak, přátelštěji a s respektem k jeho legitimním zájmům.
03. 04. 2008 | 21:49

Zacheus napsal(a):

..opravuji...spojence Srbska...
03. 04. 2008 | 21:50

Zacheus napsal(a):

To Jiří Dientsbier. Pokud by politika našeho státu ještě měla alespoň základní morální mantinely, nemohla by Česká republika nikdy uznat Kosovský stát. Jenomže...
03. 04. 2008 | 21:53

Ivan Hochmann napsal(a):

Pánové,

jste čeští váleční jestřábové.Skoro všichni.Tak budu držet raději hubu ,abych přes ni nedostal.Tentokrát má hodně pravdy i jirka.Albánii do NATO? Ale nakonec proč ne,když tam vzali cs.army s tehdejšími komunistickými generály?
Ivan.
03. 04. 2008 | 22:17

bigjirka napsal(a):

Ivane, komunističtí lampasáci byli určitý druh profesionálů. přece jenom nemlátili hlavou pětkrát denně do země.
03. 04. 2008 | 22:49

Jejda napsal(a):

To Bigjirka.

Mám rovněž problém s Albánií v NATO. Důvodem však není náboženství, ale organizovaný zločin. Albánie je co se náboženství týče poměrně liberální - po staletí vedle sebe žijí (poměrně liberální) muslimové, katolíci, pravoslavní i ateisté. Nevypalují se zde mešity ani kostely, nedochází k násilnostem z náboženských pohnutek, na většině území jsou společné hřbitovy jak pro muslimy tak pro křesťany.

Ne, Albánců se není potřeba obávat z důvodu náboženství, ale z důvodu prorůstání organizovaného zločinu (který reprezentují většinou jednotlivé "rodiny") do všech sfér albánské společnosti.
03. 04. 2008 | 23:34

bigjirka napsal(a):

Jejda, já o Albánii jako takové moc nevím, ale určitě jsou to spojené nádoby s Kosovem a tak to tedy v sumě vidím jako vřed na těle Evropy. Něco takového v NATO by byla tragédie... Jeden by řekl, že Křoví měkne mozek. Jenže ono už asi není co.
04. 04. 2008 | 21:01

Pavel napsal(a):

V komunistické Jugoslávii zastávali Srbové nejlépe placené politické, armádní i hospodářské pozice. Tím odsoudili ostatní národnosti do role občanů druhé kategorie. Když v Jugoslávii začala válka, zastávala Evropa doktrínu nedělitelnosti tohoto státu. Víme k čemu to vedlo: ke statisícům mrtvých při etnických čistkách. Teprve Američané tam udělali pořádek a válka konečně ustala - za cenu rozdělení Jugoslávie. Může mi někdo vysvětlit, proč by ČR měla zastávat politiku, která již jednou v Jugoslávii selhala? Je vůbec možné pokojné soužití Srbů s Albánci, jestliže se k nim v minulosti Srbové chovali jako k občanům druhé kategorie? Není to tak, že Srbové jen sklízí plody velkosrbské nadutosti?
04. 04. 2008 | 22:19

Jejda napsal(a):

Víte, bigjirko, dnes už si nemyslím, že poslední dvě desítky let na Balkáně byly prioritně o náboženství. Považte - Kosovští Albánci "nečistili" při své "poslední bitvě" zemi od Srbů (pravoslavných, tedy křesťanů), ale i od Turků či Romů, tedy většinou muslimů. Z informací, které mám, vyplývá, že Kosovští Albánci nepatří mezi radikální muslimy; a pokud si dobře pamatuji, ani např. I. Rugova nebyl muslim, ale katolík.

Když si tak pročítám seznam "muslimských" zemí, které již "nezávislé" Kosovo uznaly, dostávám se k Albánii, Turecku, případně k Malajsii (což je ale složitější) a Afghánistánu. Saudská Arábie sice vyjádřila úmysl Kosovo uznat, dosud se tak ale nestalo. Na druhou stranu muslimské země jako Ázerbajdžán nebo Kazachstán odmítly samostatné Kosovo uznat. Dnes si už prostě myslím, že za celým "kosovským problémem" je jiný fenomén - "peníze" (získané jakýmkoliv způsobem), ke kterým měla pomoci zástěrka jménem - "národ".

Jinak Vaše - byť někdy poměrně expresivní - příspěvky ke Kosovu (či k situaci na Balkáně obecně) docela sleduji a povětšinou s nimi souhlasím.

A na závěr - letošní Velikonoce jsem strávil putováním po (částečně sunnitsky muslimské) Bosně a Hercegovině; je to na delší vyprávění, ale po těch pár dnech běžného "bosenského" života si nemyslím, že je válečný konflikt v této lokalitě v blízké budoucnosti pravděpodobný. Důvodem jsou především stále "živé" hrůzy nedávno skončené války. A jestli válka někdy znovu začne, jsem přesvědčen, že to nebude pro rozdílná náboženství, ale pro historické křivdy mezi jednotlivými národy a taky - pro peníze.
04. 04. 2008 | 23:02

bigjirka napsal(a):

Jejdo, já se snažím psát spíš stručně a výrazně (panu senzorovi se to moc nelíbí a říká mi, že nejsem noblesní - ale sám není noblesní, není noblesní říkat někomu, že není noblesní. Fuj, málem jsem se v tom zamotal :-D.
K tomu, co jsme oba napsali - ono je v každém kus pravdy. Nicméně islám vytváří samosvorné totalitní komunity s propojeným systémem náboženství, školství a sociálních věcí na poměrně nízké hierarchické úrovni, víceméně obce. To je v úplném rozporu s přístupy moderních států a s běžně uznávanými hodnotami západní civilizace - svobody v našem pojetí jsou v tom věcí neznámou. Do Evropy to prostě nepatří, to je jako byste chtěl uchovávat pecičky louhu v kyselině. To, že prosí lidé nemají už chuť válčit je věcí druhou a v podstatě bezvýznamnou. Ať tak či tak, myslím, že narkopornostát tu nemá co dělat. Oni tam celá ta století stejně nežili spolu se Srby, ale vedle sebe. A kdykoli to šlo, šli jim po krku. Musíme Evropu bránit, možná i se zbraní v ruce.
04. 04. 2008 | 23:47

Jejda napsal(a):

To bigjirka (ještě k BiH).

Muslimové (dnes spíše nazývaní Bosňáci) byli po staletí považováni za řekněme umírněné islamisty. Byl jsem přesvědčen, že příchod vahábistů a jejich zapojení se do válečného konfliktu v Bosně a Hercegovině musí nutně vyústit v radikalizaci Bosenských Muslimů. Leč - nestalo se; válka skončila, drtivá většina vahábistů z BiH odešla a ti, co zůstali, mají mezi islamisty jen marginální vliv (a jejich nebezpečí je - jak jsem již uvedl výše - spíše ve sféře organizovaného zločinu, což však podle mého spíše souvisí s aktuální hospodářskou situací v BiH než s náboženstvím) - i přesto, že dnes můžete v Sarajevu potkat ženu v čádoru, což by se před 15 lety asi nestalo.

Navíc - bosenská vláda (kupodivu) drží "radikály" docela zkrátka (např. v minulých letech bylo úředně zrušeno několik islámských organizací).

A zde (konkrétně v "úloze prostých lidí") si s vámi dovolím nesouhlasit - domnívám se, že masové (rozumějte "lidové") odmítnutí radikálního islámu Bosňáky v BiH, a to v době řekněme společenské krize (nechtělo se mi napsat "občanské války"), je podle mého velmi stabilizujícím prvkem pro tuto zemi. A myslím, že by nemělo uniknout naší (ani vaší :-))) ...) pozornosti. Stejně tak se domnívám, že podobná radikalizace islamistů nehrozí ani v Albánii, a - ačkoli se mnou asi nebudete souhlasit - ani v Kosovu. Kdyby to tak mělo být, už bychom o tom jistě měli nějaké informace (nechci napsat "důkazy") ...

Osobně se domnívám, a teď mne za to můžete "rozsekat", že jestli v BiH dojde k nějakému společenskému konfliktu, vyvolají jej Chorvaté. Ale to je opět na delší povídání ...

Na závěr zopakuji - v názorech na samostatné Kosovo (i v názorech např. na historii srbsko-albánských vztahů) se nikterak nerozcházíme; dokonce se nerozcházíme ani v názorech na členství Albánie v NATO či v názorech na nebezpečí islámského fundamentalismu pro Evropu - já si jen nejsem jist, jestli nám (Evropě) hrozí právě balkánské země, a pokud ano, tak je-li jejich největší hrozbou pro nás jejich vyznání.
05. 04. 2008 | 17:53

Čochtan napsal(a):

Tuhle pakáž chceme uznat ?

Bývalá žalobkyně mezinárodního Haagského tribunálu pro Jugoslávii Carla del Ponte, která se svými prohlášeními podílela dlouhá léta na vytváření negativních postojů Západu vůči Srbům a která je nyní velvyslankyní Švýcarska v Argentině, vystoupila se senzačním prohlášením, jak uvádí ruské Izvestije. Ve své autobiografické knize – Lov: já a váleční zločinci vykládá, jak současné vedení nezávislého Kosova vydělávalo na obchodě s orgány, odebíranými od unesených Srbů.

Její prohlášení už se stala podnětem pro zahájení trestního stíhání v Srbsku. Okresní soud v Bělehradu začal s výslechy svědků o únosech v létě 1999 v Kosovu, kde bylo uneseno 300 mladých Srbů, kteří, jak uvádí bývalá žalobkyně, byli vyvezeni do Albánie a tam jim byly odebrány vnitřní orgány.

Tyto hrozné zločiny, které jsou srovnatelné snad jen s tím, co dělali nacisté za války, se odehrávaly v koncentrácích, kam sváželi mladé Srby a kde ve strašných bolestech umírali, se podle slov žalobkyně del Ponte, zabývali lídři UCK. Jedním z jejích velitelů byl i současný premiér Hashim Thaci, přezdívkou Zmije. Na něho jsou shromážděny desítky svědectví o zvěrstvech, které on jako polní velitel, dovolil provádět se Srby.

V Srbsku ho vždycky považovali za válečného zločince. Existuje mnoho svědectví o desítkách zvěrstev, které jako polní velitel nařídil provést vůči Srbům v Kosovu. Ovšem od roku 1999, kdy letadla NATO začaly „čistit“ Kosovo od srbské armády, zájem Haagského tribunálu byl jednoznačně zaměřen jen na „zločiny Bělehradu“.

Simo Spasič, představitel Svazu rodin kosovských Srbů zmizelých beze stop, se několikrát setkal s paní del Ponteovou a předal jí důkazy o únosech a likvidaci kosovských Srbů v koncentrácích. Ovšem dokonce i po tom, co v roce 2003 žalobkyně navštívila místo těchto zločinů v městečku Burel na severu Albánie a byla v domě, kde se uskutečňovalo odnímání orgánů, přesto nebyla ochotna začít s trestním stíháním, i když podle jejího osobního doznání, tam byly nalezeny stopy krve a lékařské nástroje a zařízení.

Bělehradský tisk uvádí desítky svědectví – mnohé srbské organizace se pokoušely od Haagského tribunálu dosáhnout vyšetřování Albánců v Kosovu a předali tribunálu podrobné mapy s místy, kde byly pohřbeny oběti a označena místa koncentráků na území jak Kosova, tak i severní Albánie. Dodávali svědectví o těchto krutých pokusech a případy likvidace mírumilovných civilistů, a to jak dětí tak i dokonce těhotných žen, se kterými bylo zacházeno s mimořádnou krutostí.

Všechny takové pokusy byly již v zárodku potlačeny a ani jeden z těchto faktů nebyl vyšetřován. Sama del Ponteová ve svém nedávném interview pro italskou La Stampu se přiznala, že vyšetřování válečných zločinců je v současnosti především mimořádně zpolitizovaná záležitost. Kdyby se o zločinech Albánců obecně vědělo, pak by o žádné nezávislosti Kosova nemohlo být ani řeči. Ne náhodou spatřila kniha del Ponteové světlo světa až nyní, až po vyhlášení samostatnosti Kosova.

Podle bělehradských novin Press kontroloval tento krvavý byznys samotný Hashim Thaci – na orgánech odňatých od živých lidí vydělal miliony dolarů. Svědectví o tom se bez úspěchu pokusila v Haagu při procesu se Slobodanem Miloševičem uvést bývalá soudkyně okresního soudu v Prištině Danica Marinkovičová. Podle jejích slov, mise OSN v Kosovu (UNMIK) kterou tehdy vedl současný francouzský ministr zahraničí Bernard Kouchner, bránila vyšetřování případů únosů a zmizení lidí v Kosovu.

O tom, že mise OSN v Kosovu, pod jejíž jurisdikcí v Kosovu dlouhá léta pokračovalo pronásledování Srbů a byly ničeny pravoslavné chrámy, bránila pokusům vést Albánce k odpovědnosti, mluví i Carla del Ponteová a její pomocnice z té doby F. Artmanová. V jednom interview Artmanová uvedla, že právě funkcionáři UNMIK nedovolili „železné Carle“ zahájit vyšetřování Albánců v souvislosti s mizením lidí a obchodem s lidskými orgány.

http://werdan.blog.idnes.cz...
06. 04. 2008 | 11:07

bigjirka napsal(a):

Jejda, já myslím, že si celkem rozumíme a že není třeba zdůrazňovat rozdíly. Evropa by se myslím ale měla soustředit na Turecko a nekoketovat s dalšími islámskými zeměmi.
06. 04. 2008 | 20:19

Čochtan napsal(a):

Koukněte se na tohle:
http://werdan.blog.idnes.cz...
08. 04. 2008 | 20:51

Janjus napsal(a):

SPRAVNE,p.Dientsbier!

to Pavel,
Kde jste vzal info o tom ze Srbove dominovali v ex.Yu a ostatni bili druhoradi?
Ja tam vyrostl(v Bosne)a zhruba to odpovidalo nacionalne strukture daneho podnebi!
Aspon byste mel videt ze Tito bil Chorvat a velmi opatrni politik kteri bi nikdy nedovolil prevahu 1 nacie,BRATSTVO I JEDINSTVO bila hlavni parola nas vsech,tomu rozumite,ze?
08. 04. 2008 | 21:24

gimi napsal(a):

musite znan neco co vubec neznate,a nebudete znat,nebo se vam nechce,jako Cesko je v EU,po 30 lete rozpada EU,zvalo by se CESKO Rakousko nebo NEMECKO,co se tice KOSOVO nikdi nebilo Srbsko a nebude,bila pokrajina v JUGOSLAVIE,NEBILA SRBSKA,vas poprosim,kupte jsi knihu od Ceskeho diplomata co sluzil v Belehrade,KONSTADINA JIRASEKA,a uvidite co znate,SRBKO pracovala 80 let a vsude propagiralo vse co je nej hur pro albance,oni nemohli zit bez prace,tam nemjeli pravo na zivot,pro vas je to normalno,Kdiby Ceska byla pod RAKOUSKOU okupace,a vsude pracovali rakusaci,0.05% Cesi,co bych jste delali.vi neznate svoju historie,a ne balkanskoj,prosim vas,jestli provas je to pravda,tak musite znat co je slovo=PRAVDA=,
09. 04. 2008 | 01:20

gimi napsal(a):

vi nemusite uznat,znase kdo vladne a je kral EU,NIC NEZNAMENA ZE CESKO NEBO SLOVINSKO NE UZNA,znate ze srbi nahrali filmi v SAVA CENTAR (velka hala) v Belehrade,a ukazovala v svete ze to se deje v Kosovo,za simulace,propagace,lez atd,jsou nej hitri v Evrope,covece boze,500 let pod Turecom.80 let pod SRBSKOM,nikdo ne uspel,pocitejte jaka je silna a moralna,zemrel doba kolonizace
09. 04. 2008 | 01:33

Jarda napsal(a):

Nezávislé Kosovo je dobrá varianta, autonomie neprošla tak se osamostatnili. Je to jejich věc, jejich volba. Stejně jako Slováci atd. Myslím, že to uklidnění vztahů na Balkáně jen prospěje.
09. 04. 2008 | 12:18

Aladin napsal(a):

JD píše :"tradice přátelství a spolupráce s národy bývalé Jugoslávie".

A v Kosovu snad nežijí národy bývalé Jugoslávie? Nebo se s nimi nepřátelíme, jenom s těmi v Bělehradu?
09. 04. 2008 | 12:22

pje napsal(a):

Nejen velmi pravdivý a přiměřený obsah blogu pana Dienstbiera, ale i přemýšlivé reakce většiny diskutujících mne vedou k optimismu, že to s naším národem a občanstvem není tak špatné, jak se někdy říká... Pro ne pouze jednoho diskutujícího mám korekci, že vznik Československa i Slovenska proběhl podle obecně přijímané etiky a mezinárodního práva, zatímco odtržení Kosova proběhlo v rozporu s oběma uvedenými podklady. Poučná, byť stran pravdivosti ne zcela ověřitelná, je i Miloševičova obhajoba v Haagu, její některé pasáže potvzují nezávislí svědci, pro jiné potvrzení chybí... Osobně věřím, že se potvrdí především životaschopnost Srbů, ať již si mocní tohoto světa slibují od balkánské politiky cokoli. Reprezentace Kosova je ve srovnání s Miloševičem banda kriminálníků a titulárními pozicemi kredit u mne nezíská (pro toto jsou nepochybné důkazy).
09. 04. 2008 | 18:14

MuadDib napsal(a):

gimi, si cvok, ale vážne!

Vaši špinaví šiptári sa tam pomnožili ako potkany; ostatné zväzové krajiny pretlačili Srbsku áutonómiu Kosova a Metohije, no vy ste s ňou nevedeli zaobchádzať robili ste tam bordel, až vám ju museli zrušiť, lebo ste si tam nevedeli urobiť poriadok.

Následne ste začali s teroristickými útokmi, trénovali ste si teroristov po celom svete a financovali ich z ochodu s ľuďmi drogami a zbraňami po celej Európe. Boli ste najzaostalejšou oblasťou SZRJ, pretože jediné, čo ste kedy vedeli poriadne udržať v ruke, boli zbrane.

Keď Milošević legitímne bojoval proti vašim teroristom, ktorí sa za vás skrývali a "robili si z vás živé štíty", tak to tam vojnoví zločinci z NATO začali humanitárne bombardovať, následkom čoho boli státisíce utečencov.

Tí sa už síce poväčšinou vrátli - aspoň mohli, ak chceli - ale státisíce Srbov sa už nikdy nebudú môcť vrátiť, ani keby chceli, pretože ste ich surovo povraždili a ich orgány popredávali, na čele tej zločineckej organizácie bol tento váš krvilačný "predseda vlády", ani na meno tomu špinavému šiptárovi neprídem - už mal dávno doživotne sedieť v Haagu.

Nikdy se neboli nič viac než kopa teroristov a "5. kolóna" USA.

Vyhrali ste populačnú vojnu so Srbmi za ich prostriedky, následne ste ich vyhnali alebo vyvraždili, tot ste si legitimizovali slubom vašek krajiny Američanom a ich vojenským základniam, no a teraz čakáte s natiahnutou paprčou smerom k medzinárodnému spoločenstvu.

Budete iba lievikom pre medzinárodnú pomoc... podobne ako Palestína - ibaže vy sa môžete vyhovárať akurát tak sami na seba.

Nedokážate nič iné! Tak, ako ste nedokázali, keď ste mali autonómiu.
Špinaví ši(p)tári!
09. 04. 2008 | 20:09

já napsal(a):

Kořeny UÇK leží v kruzích radikálně zaměřených emigrantů po roce 1981, kteří především ve Švýcarsku a Německu vytvořili vlivnou diasporu. Roku 1993 došlo v Drenici k setkání emigrantský špiček kosovských Albánců s radikály v Kosovu a byla dohodnuta příprava gerilové války. První teroristický čin se uskutečnil roku 1996 a od té doby UÇK útočila na státní budovy, úřady, policejní stanice, postupně začala provádět i útoky vůči civilistům. V polovině 90. let tuto organizaci tvořily dva proudy: ultranacionalisté a ultralevičáci. K prvním patřili příslušníci rodinných klanů svázaných s tradicí Skanderbegovy divize SS, druhá marxistická skupina byla dříve podporována hodžovým stalinistickým režimem v Tiraně. Později se přidalo i muslimské křídlo, které bylo a stále je propojeno s teroristickou organizací Al-Kaida, jehož členové se cvičili v táborech těchto teroristů. Již od vzniku UÇK docházelo k jejímu propojování s mezinárodními zločineckými aktivitami albánské emigrace ve Švýcarsku, v Itálii a v Německu. Když došlo po rozpadu bývalé Jugoslávie k odklonu tzv. Balkánské cesty pro pašování drog ze Středního východu z dosavadní "severní trasy" na "jihozápadní trasu" vedoucí z Turecka přes Makedonii, jižní Srbsko, Kosovo a Albánii, kosovsko-albánské gangy získaly postupně kontrolu nad tímto „obchodem.“ Koncem 90. let ovládali Albánci odhadem již 80% evropského obchodu s heroinem, který z 90% přecházel přes Kosovo. Kromě obchodu s drogami se zločinecké kosovsko albánské podsvětí zabývalo a stále zabývá i obchodem se zbraněmi, kradenými auty a s organizováním prostituce po celé Evropě. V roce 1997 UÇK definitivně vystoupila z ilegality a začala vést válku proti srbským policejním silám. Policejní jednotky nedokázaly na tlak UÇK účinně odpovědět, avšak bělehradské orgány stále váhaly s nasazením vojenských sil. Když však 23. března 1998 označil velvyslanec USA pro Balkán Robert Gebard na tiskové konferenci v Prištině UÇK jako „nepochybně teroristickou organizaci,“ prezident Slobodan Miloševič toto prohlášení pochopil jako projev souhlasu a nechal zahájit proti této organizaci vojenské akce. V září došlo k telefonickému rozhovoru Madeleine Albrightové s velitelem UÇK Hashimem Thaçim, ve kterém americká ministryně zahraničí slíbila referendum o nezávislosti, pokud UÇK dovolí rozmístit vojska NATO v Kosovu. Po eskalaci teroru UÇK zahájila v lednu 1999 srbská armáda další ofenzívu. Po fiasku Rambouilletské smlouvy, podle níž se Kosovo mělo postupně osamostatnit, začalo v březnu 1999 tzv. "humanitární bombardování, díky němuž z Kosova uprchlo přes 860 tisíc Albánců. Po uzavření míru a obsazení Kosova jednotkami UÇK a NATO došlo k teroru vůči nealbánskému obyvatelstvu a k entickým čistkám, kterým vojska NATO nečinně přihlížela. Roku 1999 nastal v Kosovu velký rozmach už tak zavedeného kriminálního "podnikání" (obchod s drogami, zbraněmi, "bílým masem," s orgány unesených Srbů), kterého se účastnili a stále účastní představitelé UÇK napojení na kosovsko-albánské mafiánské struktury v celé Evropě. V roce 1999 byla organizace UÇK přejmenována na Ochranný sbor Kosova (TKM) a stala se rozhodujícím činitelem v Kosovu. Postupně ovládla všechny důležité posty a odsunula prezidenta Rugovy do pozice reprezentativní figury. TKM organizoval za účasti davu genocidní akce proti nealbánskému obyvatelstvu, ničení majetku a kulturních hodnot, ilegálně zatýkal občany, vedl vyšetřování, prohlížel občany a zabavoval jim jmění, vynucoval ilegální daně a placenou ochranu, vyháněl lidi z jejich majetků, fyzicky likvidoval nepohodlné albánské novináře, politické oponenty, prováděl čistky ve vlastních řadách. Svou roli ve vývoji situace hrálo předstírání mezinárodních sil, že bojovníci UÇK byli odzbrojeni. Ze struktur UÇK vznikla Demokratická strana Kosova (PDK). Vládu v Kosovu tak fakticky převzali politici, kteří jsou úzce spjati s bývalou UÇK a mezinárodním organizovaným zločinem. Tyto struktury sice vytvořily navenek zdání demokracie založením politických stran, ovšem reálnou moc v zemi drží kosovská mafie.
09. 04. 2008 | 20:17

Arnošt napsal(a):

Prosím, aby někdo, kdo to umí, uspořádal na internetu podpisovou akci proti uznání "samostatného" Kosova.
10. 04. 2008 | 09:42

Čochtan napsal(a):

Perfektní VIDEO Nazislamista:

http://www.narodni-strana.c...
11. 04. 2008 | 12:24

Radko Pravdic napsal(a):

Albanske bandity v Srbskem Kosovu je nutne bud okamzite vystehovat do Albanie a kdo odmitne- odstrelit.
Kosovo je a vzdy bude Srbsko
11. 04. 2008 | 12:51

yew napsal(a):

arnošt:
podívejte se na tyhle weby:
http://pravoslav.or.cz/koso...
http://pravoslav.or.cz/dole...
http://www.blisty.cz/files/...

Jinak stačí v google.com zadat heslo
"Petice Rajko Doleček" a objeví se další.
12. 04. 2008 | 12:01

Hrvat napsal(a):

Pan čochtan zde píše Srbové do Srbska. o je názor ale dobrý, protože pokud by šli Albánci do Albánie, měli by i Srbové táhnout z Bosny a jiných částí do Srbska. To je postřeh velice dobrý.
13. 04. 2008 | 08:23

Radovana Aksamitová napsal(a):

Pan Jiří Dienstbier nesmírně chybí v naší zahraniční politice!Tak jako mnozí z nás,kteří jsme byli postiženi v době tzv.totality,nemohl vyhovovat skupině neschopných kolaborantů!Dospěli jsme opravdu od pravdy a lásky ke lži a nenávisti,jsme oblbováni cíleně tzv.ofiálními médii,ekonomika je zcela rozvrácena,naše soběstačnost v čemkoli je nulová,nemáme možnost svobodné volby v referendu,chybí práce a tím i životní jistota a perspektiva,neexistuje lidská solidarita,převládá apatie,a co je nehorší-cíleně klesá úroveň školství a základních morálních hodnot- blbcům se dobře vládne a lidé bez morálky jsou použitelní na ty nejhorší zločiny.-To tvrdím jako polit.postižená profesorka francouzštiny a češtiny,spolužák Jana Palacha.--Pokud se týká Kosova,většina národa civí jen na zprávy ČT či Novy,takže pravdu nezná.A my,kteří se snažíme něco dovědět pomocí internetu,začínáme být ohroženi albánsko-kosofskou mafií,které se u nás velmi dobře daří.Jen moje křestní jméno-Radovana- jsem Češka,ale česká profesorka s odpovídajími znalostmi o významu slovanské vzájemnosti- je pro tuto mafii důvodem k výhrůžkám,že si mne najdou a zabijí!
13. 04. 2008 | 09:47

yew napsal(a):

Jiří Dienstbier napsal dobrý článek.
.........
Mediální zpracovávání veřejného mínění za posledních 18 let přesahuje rozměry i drzostí komunistickou propagandu během studené války.

Bohužel dnes je situace taková, že dochází k polarizaci veřejného mínění jak mezi státy EU, tak v rámci státu ale i v rámci rodin.
......
V pohledu normálních lidí se usadil obraz nepřátelských Srbů a ubohých Albánců.
......
Nic to však nemění na situaci, že bylo nejhrubším způsobem porušeno mezinárodní právo ukradením Srbského výsostného území. A to na evropské pevnině, kde byl od roku 1949 relativní klid.
Obávám se, že to bude mít ještě další nepříjemné následky pro celou Unii.
13. 04. 2008 | 10:41

Radovana Aksamitová napsal(a):

Ještě jsem tu jednou-omlouvám se,napsala jsem několi chyb,hrůza,já češtinářka.Ale jsem tak ráda,že jsem dnes našla tuto možnost sdělit své názory!Chci ještě připomenout:tak,jak bylo uměle rozvráceno bývalé Československo na dvě provincie k ničemu,byla rozvrácena i Jugoslávie,zničeno veškeré úsilí Titovo a dalších,a to by si měli všichni,kdo jsou bývalí Jugoslávci,uvědomit,přestat se nenávidět a usilovat o opětovné spojení,jinak je se všemi konec!Pokud jde o nás,je situace naprosto šílená:dějepisu se na školách záměrně vyučuje mizivě a naprosto špatně,humanitní předměty jsou v naprosté krizi,záměrně vymizela úcta k jazyku,národu,vlasti,národní obrození a úsilí vynikajících osobností té doby je předmětem posměchu,po slovanské vzájemnosti,která by mohla být garancí normálního života pro nás pro všechny,není ani stopy!Pravdivá interpretace závažných okolností naší doby- včetně začátku 2.světové války a způsobu,jakým byly skutečně odstoupeny Sudety,je nadále předmětem přísného utajení.Naopak,jsme uměle štváni jako nemyslící tupci proti Jihoslovanům,zejména Srbům.Jsme denně přesvědčováni,že jedinou naší spásou jsou USA,které v realitě usilují pouze o nové kolonie,cizí surovinové zdroje a své mocenské opěrné body ve střední Evropě.Jde vlastně o humanitární slovanský holocaust!Albánci jsou pouze předvojem na špinavou práci,což si ve své omezenosti vůbec neuvědomují.
Jsme považováni za naprosté tupce,kteří budou platit na cokoliv.-Jako příklad uvádím vysvětlení tzv.protiraketového deštníku expertem Sašou Vondrou na Primě 31.3.:To máte tak:když prší,tak ten manžel veme ženu pod deštník,aby nezmokla.--Perfektní nápad!Originální řešení,kterým může mít ČR konečně nějaké kladné světové prvenství:vláda dá do každé rodiny paraple,k tomu jedno jako bonus pro děti-na ty p.Vondra zapomněl.Pod deštníkem se nelze rvát,tam se můžou lidi jen objímat!Tak k čemu zbraně a intriky ?Začneme noprmálně žít!!!
13. 04. 2008 | 10:45

RP napsal(a):

"Historia magistra vitae" Jak dávno již byla tato myšlenka vyslovena, a nic. Porad to samé.
Jen mam obavu, že tu vůbec nejde o samostatnost Kosova či celistvost Srbska, ale o "podivnou válku amerických republikánských kovbojů s Ruskem". Vždyť "Jirku chodce" vede bozi prozřetelnost, jak sám prohlásil (a neříkal to už někdo před ním a taky se to tykalo nás v Česku). Takže vzhůru do chomoutu, budujme "obranná zařízení", která pak organizovaně předáme nepříteli, anebo konečně upusťme od přemyslovské strategie přežití.
PS: Nějak mi uniklo, zda se u nás vůbec mluví o knize soudkyně Carly del Ponte o tom co se ví o UCK a "ctihodných kmotrech" ve vedení "Kosovského protektorátu". V mnichovských knižních domech je vystavena jako bestseller. Nebo snad už je na seznamu "libri pohibiti boiorum". A umí si vůbec někdo představit, až takový protektorát bude chtít třeba Sicilská mafie.
13. 04. 2008 | 12:45

yew napsal(a):

Radoslava Aksamitová:
Co je větší problém?
Pro mně je plánovaný radar někde u Prahy spíš směšná záležitost. Vojáci US jsou i jinde.

Ne že by se mi to zamlouvalo, nejradši bych v Česku žádné cizí vojáky neviděl. Vadila mi především kampaň proti radaru, rozpoutaná komunisty, která nadělala víc škody než užitku.

Uznání samozvaného Kosova je mnohem závažnější krok. Radar se rozmontuje a odveze. Repatriovat půl milionu lidí a zajistit jim přitom vojenskou ochranu (v té oblasti je to nutné) je mnohem těžší úkol.
Kosovský "stát" nebude mít dlouhého trvání.
13. 04. 2008 | 13:53

Karel XVI napsal(a):

Jak může člo¨věk který neumí ani písmeno R o něčem rozhodovat.. chudinko, nauč se R a pak rozhoduj, jinak jsi vlastizrádce, radar nechceme !!
13. 04. 2008 | 17:01

Štancl napsal(a):

Když jsou vojáci US Army rozlezlí po celém světě, nemusí být u nás. A myslíš, že je to jen tak jednoduché ten radar rozmontovat a odvézt? Navíc není plánován pro okamžité použití, ale plánuje se tady na 10-20 let dopředu. Takže s USA na věčné časy- nebo do další světové války. Jak je sem pustíme, už se jich nezbavíme.
13. 04. 2008 | 18:30

Josef Chroust napsal(a):

Pane Dienstbiere, počátkem 90. let jste mne jako ministr zahraničí zklamal poněkud laxním přístupem v jednání o sjednocení Německa. S vaším dnešním postojem ke Kosovskému problému však bezvýhradně souhlasím. Je smutné a varující, že USA, které se staví do role světového četníka bezskrupulózně podupávají litery mezinárodního práva (nepíši bezprecedentně, protože precedens byl vytvořen roku 1938 Mnichovskou dohodou).
13. 04. 2008 | 22:40

XXXfakator napsal(a):

viditew vetsina s vami souhlasi uz jste pro nektere znovu min. Zah. a malen ze ne mistr sveta a okoli! mate to dobre fakt jeste ze vim kam vas vsechmny zaradit ach jo ty Sudety!!! to je problem ale ta vylhanost a proflaknutost mate to stejne marny nastesti ono staci rict ze v Kosovu je mafie a mate zadelano jako by v Srbsku byla mafie lepsi a mensi cha cha! a tech mrtvych co po sobe nachali to vam nevadi co? bolsevikovy a tem kteri je podporuji patri jenom jedno!
14. 04. 2008 | 11:20

Montu napsal(a):

Vim, ze je to noseni drivi do lesa, ale my, Cesi, bychom si meli byt vedomi nasich historickych vztahu se Srbskem a podle nej se k nemu i chovat. V situaci, ktera je tolik podobna Mnichovu, bychom meli rici jasne ne gangsterskemu uskupeni, ktere je vytvareno na srbskem uzemi v Kosovu.
14. 04. 2008 | 17:44

adamh napsal(a):

něco o autorovi:
Major gšt M.F.Kašpar,PSC,CdeC

Pan Dr.Karel Druda,
Velvyslanec Československé republiky,
Czechoslovak Embassy,
25 Kensington Palace Cardens,
London W8 4QY

3. prosinec, 1991
Vážený pane velvyslanče,
Děkuji za Vaše pozvání na recepci dne 11.12. Na pozvánce je připsáno, že tato recepce je "in honour of Mr. Jiří Dienstbier...". Proto nemohu pozvání přijmout z důvodů zásadních.
Na konci přednášky pro International Institute of Foreign Affairs v Chatham Housu, počátkem minulého roku, v přítomnosti zástupců britského tisku, položil přednášejícímu čs. ministru zahraničí jeden britský novinář (jemuž byl Jiří Dienstbier znám z jeho činnosti jako dopisovatel Rudého Práva v letech padesátých a šedesátých) otázku, kdy přestal být komunistou.
Odpověď, v přítomnosti plka Puchnera, který seděl vedle mne, zněla: "Vystoupil jsem z komunistické strany v den, kdy sovětské tanky vjely do Prahy, 21. srpna, 1968. Ale komunistou jsem být nepřestal (v originále I remain being a communist)". Mezi posluchači vzbudila tato odpověď zřejmě trapný pocit a přítomní se ohlíželi jeden po druhém, překvapení touto odpovědí ministra a náměstka předsedy vlády, která svrhla komunistický režim.
Byl-li jsem od února 1948 v aktivním odboji (dosud neuznaném) proti komunismu, který se dnes ideově i ideologicky sám vyřídil, nemohu dnes vzdávat poctu tomuto mnohoobročníku (jak je nazval Jirásek), který je připraven sloužit každému režimu poté, co sloužil oddaně nejméně dvacet let tomu, který má na svědomí smrt gen. Píky, majorů Černého, Plešmída, Šatany, Prokeše, Nechanského a mnoha jiných kamarádů, mých spolubojovníků z let 1939-45.
Musel bych se sám považovat za bezpáteřníka, pokrytce a chameleona.

Doufám, pane velvyslanče, že tomuto mému samozřejmému postoji porozumíte.
Upřímně a s pozdravem Váš předseda
14. 04. 2008 | 23:17

Herodes napsal(a):

Akceptovat Kosovo 2008 znamená akceptovat dodatečně i odtržení Sudet 1938. Podstatné rozdíly nenacházím.
15. 04. 2008 | 09:54

Milan Mustafović napsal(a):

Člověk, který žije jen v jednom státě si neuvědomuje jak hodně je obelhávný. V české knize jsem se dočetl nové dějiny Čenohorců. Prý jejich původ není srbský, ale slovanský. Žádní Černohorci na Balkán nepřišli. Srbsko se v 10. století rozdělovalo na: Rášku, Bosnu a Zetu. Černá Hora byla Zeta... Ale těch lží je víc. Jako Srb bych to neměl řikat, ale jsem objektivní člověk. Je hloupost, když se tvrdí, že Kosovo je srbský Jerusalem. Srbové přišli ze severu. Když si založili svůj stát v 10. století, tak dněšní jižní Srbsko (včetně Kosova) nebyl součástí tohoto státu. Já jsem pro nezávislost Kosova, ale pro začlenění Bosny, Černé Hory. Taky jsem pro zlepšení situace Srbů v Chorvatsku, která je katastrofální. O hodně věcech se v Česku nepíše... I o aktuálních událostech v zemích bývalé Jugoslávie.
15. 04. 2008 | 21:39

Čochtan napsal(a):

adamh 14.04.2008 23:17:12

PERFEKTNÍ !!!
Nicméně v záležitosti Srbska a ukradeného Kosova má recht. Že by "slepé kuře" ?
18. 04. 2008 | 10:06

bn napsal(a):

26. 04. 2008 | 20:32

pamětník napsal(a):

Dnešní "uznání" ,které je v hrubém rozporu s mezinárodním právem , v souladu se vzpomínkou na mnichovskou smlouvu, pokládám za nejhorší mezinárodní akt v historii ČR . Osobně mám jasno, že nikdy již nebudu volit "Zelené", pro které jak vidno není priorita ekologie ,ale poškození srbského národa, který nám byl vždy přátelsky nakloněn a postavil se proti fašismu jako málokterý národ v Evropě.
21. 05. 2008 | 19:01

Jenda napsal(a):

S názory výše spíše souhlasím, ale praktické kroky jsou něco jiného. Vrátit Kosovo do Srbska je prakticky nemožné. Je to spravedlivé přání nic víc. Nic to neřeší. Odsun Albánců není možný.
Je to jako by ste si přáli spravedlivé sjednocení Čechů a Slováků v jedné republice. Není to prakticky možné.
Motto: v Evropské únii se všichni sejdeme.
23. 05. 2008 | 10:25

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy