Ministr Havlíček to (ne)vyřeší
Děsivá situace na našich silnicích, množství havárií na železnicích, a kdo ví co dalšího představuje již postupně vybuchující bomby, na kterých sedí vládní multiministr, místopředseda vlády, pan Karel Havlíček. Nejsou samozřejmě jeho osobní vinou, a vše možná ani nepadá jen na hlavy ministrů z hnutí Andreje Babiše, které na Ministerstvu dopravy vládne od ledna 2014. Ale měl by je řešit.
Na nedávné tiskovce sice pan ministr neslíbil, že jeden z problémů, kterému čelí – špatný stav mostů – vyřeší tím, že se na každý pojede podívat, ale vlastně to tak nejprve řekl a nakonec od toho nebyl zas tak daleko. Neb jeho přístup je: vyřeším problém tím, že ho budu řešit sám, osobně. A proto na záznamu z tiskovky, který opravdu stojí za shlédnutí, zazní: “Bezpečnostní Komisi (pozn.: k bezpečnosti dopravy na železnici) jsem si vzal osobně na starost ve smyslu celého řízení. Sleduji všechny pracovní skupiny co pod ní jedou.”
No a v případě obav o bezpečnost mostu je řešení velmi podobné, jen navíc demonstruje totální nedůvěru k tomu, jak jeho úřad funguje: "Nevěřím těm výsledkům, které se dnes prezentují a že všechny mosty jsou zcela bez chyb. Chci opětovně vidět všechny mosty. Ne hmotně, ale chci vidět záznamy k těm mostům, chci vidět kdo tam byl….. tuto oblast si rovněž beru osobně na starost."
Takže, vážený pane ministře, řídíte tisíce lidí na svých úřadech, kteří stojí občany miliardy ročně. Disponujete milionovými částkami na to, abyste si najal odborníky, kteří věcem opravdu rozumí, pokud je nemáte. Vy osobně, a to, že se podíváte na šanon mostu na silnici, po které jedu, pro mne není absolutně žádná záruka toho, že je most bezpečný. Nejste na to odborník a pochybuji, že více než 20 tisíc šanonů opravdu prohlédnete, i když to veřejně tvrdíte (tipuji, že žádný).
Stejně tak nevím nic o tom, že byste byl odborníkem na bezpečnost dopravy na železnici. To, že Vy povedete nějaké skupiny, navíc k tomu, že zajistíte, že budeme první země v Evropě, co zvládne stavbu jaderky, konečně postavíme nějaké dálnice a obchvaty, vybudujeme moderní železnici a vymyslíte, co naše země udělá se stovkymi miliard korun od EU, mne neuklidňuje, spíše děsí.
Ještě víc by mne děsilo, pokud by to, co říkáte, nebyla snaha jen o PR (která možná na někoho udělá dojem), ale že byste se o to opravdu snažil. Nelze to zvládnout, ani kdybyste pracoval 25 hodin denně (a mimochodem, někdy, čím více někteří lidé pracují, tím horší jsou jejich výsledky). Nevedlo by to k ničemu jinému než k chaosu, stresu vašich podřízených a špatným rozhodnutím.
Vláda bude fungovat jen tehdy, pokud pro ni budou pracovat kompetentní, kvalitní lidé, budou dostávat rozmyšlené a smysluplné úkoly, a práce (včetně odpovědnosti) na ně bude jasně delegována. A do tohoto konceptu jistě nepatří, že Vaše kancelář bude zavalena šanony ke všem mostům, budete se pídit o tom, který úředník který most viděl, a budete (nedejbože) zasahovat do diskusí o bezpečnosti na železnici. K poslednímu by Vám možná stačilo si přečíst audit, vypracovaný Agenturou Evropské unie pro železnice, který k nám před mnoha týdny dorazil, a který před spoustou problémů varoval.
Kdysi jste někde naznačil, že existuje problém, kde takovéto lidi najít. Možná by bylo k zamyšlení, zda pracovní metody (a u někoho navíc chování k podřízeným) od některých čelních představitelů vlády, nejsou zásadním faktorem pro to, že ty lidi nemůžete najít. Což je v kombinaci s politizací obsazování vyšších funkcí (která vždy snižuje kvalitu) koktejl pro kvalitní práci vskutku smrtelný.
PS: Pokud bystě přešel na model „ne vše musím dělat osobně já“, pak můžete ušetřený čas věnovat třeba zamyšlení právě nad tím, zda na důležité posty dáváte opravdu ty nejlepší lidi (z těch, co jsou ochotni pro Vás pracovat). A jaké má důsledky, když tomu tak není.
Jednoho by napadlo, že nedobrá situace třeba ve firmě České dráhy (přetěžování strojvedoucích, nerespekt k signalizaci, atd.) může souvistet s tím, že jste do jejího vedení dosadil člověka, jehož hlavní kvalifikací byla zřejmě práce jeho rodinného příslušníka ve věci auditu konfliktu zájmu pana premiéra. Neb jiné předpoklady pro tuto funkci, alespoň z toho, co jsem četl, neměl. A nebo s tím, že tamní management se zřejmě na úkor úvah o bezpečnosti zabýval tím, aby posílal dost reklamních peněz do médií (ne)vlastněných panem premiérem.
Na nedávné tiskovce sice pan ministr neslíbil, že jeden z problémů, kterému čelí – špatný stav mostů – vyřeší tím, že se na každý pojede podívat, ale vlastně to tak nejprve řekl a nakonec od toho nebyl zas tak daleko. Neb jeho přístup je: vyřeším problém tím, že ho budu řešit sám, osobně. A proto na záznamu z tiskovky, který opravdu stojí za shlédnutí, zazní: “Bezpečnostní Komisi (pozn.: k bezpečnosti dopravy na železnici) jsem si vzal osobně na starost ve smyslu celého řízení. Sleduji všechny pracovní skupiny co pod ní jedou.”
No a v případě obav o bezpečnost mostu je řešení velmi podobné, jen navíc demonstruje totální nedůvěru k tomu, jak jeho úřad funguje: "Nevěřím těm výsledkům, které se dnes prezentují a že všechny mosty jsou zcela bez chyb. Chci opětovně vidět všechny mosty. Ne hmotně, ale chci vidět záznamy k těm mostům, chci vidět kdo tam byl….. tuto oblast si rovněž beru osobně na starost."
Takže, vážený pane ministře, řídíte tisíce lidí na svých úřadech, kteří stojí občany miliardy ročně. Disponujete milionovými částkami na to, abyste si najal odborníky, kteří věcem opravdu rozumí, pokud je nemáte. Vy osobně, a to, že se podíváte na šanon mostu na silnici, po které jedu, pro mne není absolutně žádná záruka toho, že je most bezpečný. Nejste na to odborník a pochybuji, že více než 20 tisíc šanonů opravdu prohlédnete, i když to veřejně tvrdíte (tipuji, že žádný).
Stejně tak nevím nic o tom, že byste byl odborníkem na bezpečnost dopravy na železnici. To, že Vy povedete nějaké skupiny, navíc k tomu, že zajistíte, že budeme první země v Evropě, co zvládne stavbu jaderky, konečně postavíme nějaké dálnice a obchvaty, vybudujeme moderní železnici a vymyslíte, co naše země udělá se stovkymi miliard korun od EU, mne neuklidňuje, spíše děsí.
Ještě víc by mne děsilo, pokud by to, co říkáte, nebyla snaha jen o PR (která možná na někoho udělá dojem), ale že byste se o to opravdu snažil. Nelze to zvládnout, ani kdybyste pracoval 25 hodin denně (a mimochodem, někdy, čím více někteří lidé pracují, tím horší jsou jejich výsledky). Nevedlo by to k ničemu jinému než k chaosu, stresu vašich podřízených a špatným rozhodnutím.
Vláda bude fungovat jen tehdy, pokud pro ni budou pracovat kompetentní, kvalitní lidé, budou dostávat rozmyšlené a smysluplné úkoly, a práce (včetně odpovědnosti) na ně bude jasně delegována. A do tohoto konceptu jistě nepatří, že Vaše kancelář bude zavalena šanony ke všem mostům, budete se pídit o tom, který úředník který most viděl, a budete (nedejbože) zasahovat do diskusí o bezpečnosti na železnici. K poslednímu by Vám možná stačilo si přečíst audit, vypracovaný Agenturou Evropské unie pro železnice, který k nám před mnoha týdny dorazil, a který před spoustou problémů varoval.
Kdysi jste někde naznačil, že existuje problém, kde takovéto lidi najít. Možná by bylo k zamyšlení, zda pracovní metody (a u někoho navíc chování k podřízeným) od některých čelních představitelů vlády, nejsou zásadním faktorem pro to, že ty lidi nemůžete najít. Což je v kombinaci s politizací obsazování vyšších funkcí (která vždy snižuje kvalitu) koktejl pro kvalitní práci vskutku smrtelný.
PS: Pokud bystě přešel na model „ne vše musím dělat osobně já“, pak můžete ušetřený čas věnovat třeba zamyšlení právě nad tím, zda na důležité posty dáváte opravdu ty nejlepší lidi (z těch, co jsou ochotni pro Vás pracovat). A jaké má důsledky, když tomu tak není.
Jednoho by napadlo, že nedobrá situace třeba ve firmě České dráhy (přetěžování strojvedoucích, nerespekt k signalizaci, atd.) může souvistet s tím, že jste do jejího vedení dosadil člověka, jehož hlavní kvalifikací byla zřejmě práce jeho rodinného příslušníka ve věci auditu konfliktu zájmu pana premiéra. Neb jiné předpoklady pro tuto funkci, alespoň z toho, co jsem četl, neměl. A nebo s tím, že tamní management se zřejmě na úkor úvah o bezpečnosti zabýval tím, aby posílal dost reklamních peněz do médií (ne)vlastněných panem premiérem.