Vodíkové české ministerské šetření...

21. 06. 2023 | 07:00
Přečteno 2086 krát
Jak uvádí tento článek, dva naši ministři se rozhodli ukázat, že jejich srdce bije pro čisté technologie. Jsem tomu moc rád. Bohužel mám ale pocit, že čísla úplně nesedí.


Vodíkové Toyoty Mirai si naše ministerstva pronajala za velmi vstřícný operační leasing (byť jen na rok), za 240 tisíc (předpokládám bez DPH). To je o trochu více, než za kolik nabízí domácí Škoda na webu k pronájmu svůj elektrický Enyaq poskytující obdobnou užitnou hodnotu (za nižší cenu, což mimochodem ukazuje, že dodavatel vodíkového auta s leasingem možná trochu „kouzlil“, na webu jsem tuto nabídku nenašel).

Fajn, neřešme detaily. Ale ministři se chlubí tím, že ušetří na palivu. A to se mi zdá trochu optimistické.

Cena vodíku je kolem 260 korun za kg, data o spotřebě jdou od 0,6 (kg na 100 km, oficiální) do 1,1 (testy dálnice), tedy od 1,5 koruny do 2,9 korun na 1 km. Proti tomu spotřeba Enyaqu jde od 17 kWh po, řekněme, 23 kWh (na 100 km, dle norem a dat uživatelů). Cena elektřiny je dnes při domácím nabíjení cca 6 korun za kWh, při nabíjení přes kartu ČEZ od 6 do 13 korun za kWh. Pouze nejhorší možná kombinace je zhruba stejná jako vyšší odhad u auta na vodík, nižší ceny jsou výrazně nižší. Při domácím nabíjení s uvedenou spotřebou mezi korunou a 1,5 koruny na 1 km. Není pochyb, že ministerský elektromobil by přitom mohl hodně elektřiny nabít v garáži a jezdil by tedy za tuto nízkou cenu.

Ke kilometrovým nákladům na vodíkové auto je ještě nutno přidat cesty k „nabíječce“. Zatímco bateriové auto (BEV) by se asi nabíjelo přímo v garáži ministerstva, otočka třeba z MŽP k nabíječce na Barrandově dělá 30 km, což jsou zcela neproduktivní kilometry (pokud zrovna ministr nejede tím směrem). Přičemž je bude třeba ujet každých, tipuji, zhruba 300-400 km, v závislosti na míře akceptování adrenalinu panem řidičem a pasažérem . Ale to není hlavní trabl.

Spiše tápu nad tím, jak chtějí toto (technologicky) skvělé auto ministři používat. V ČR jsou nyní pouze 2 veřejné nabíjecí stanice, které jsou od sebe skoro 400 km jízdy po dálnici (Praha - Vítkovice, pokud nejedete mimo dálnici). Dle testů to je na hranici (a dle počasí možná za hranicí) dojezdu tohoto auta na dálnici.

Ani cesta do Brna není bez rizika. Otočka dělá přes 400 km, takže by to byl fakt adrenalin (a
při rychlosti, dle mých zkušeností s BEV tipuji, do 100 km/h), neb nabít není kde. Na rozdíl od bateriového auta, které jde nabít skoro všude. Navíc, snaha ujet 400+ km znamená, že cesta začne na čerpačce na Barrandově, a tam též skončí (nikoliv v úřadu nebo u ministra doma).

Auto je tedy dle dat odsouzeno na „ježdění kolem komína“ (pardon, Prahy). Na Moravu se podívá jen stěží (leda, kdyby jelo fakt pomalu, s odjezdem a příjezdem na Barrandov a s vážením každého kilometru navíc). Do Znojma dojede stěží (což by po výměně ministra zemědělství mohlo umožnit opravit úlet s nulovou spotřební daní na tiché víno, neb do Znojma by se ministr vybavený vodíkovým autem nepodíval).

Ale aby mi nebylo neporozuměno, jsem rád, že české úřady pomalu vstupují do 21. století. Jen to bohužel dělají, jako tak často, trochu moc „po česku“ (či bez znalosti věcí). Zda jde o produktivně vynaložené peníze (přes dvě stě tisíc na auto „jezdící kolem komína“), ať posoudí každý sám.

PS: jsem samozřejmě rád, že některé automobilky, stejně jako Toyota, vodíková auto vyvíjí a vyrábí. Kdyby u nás bylo více čerpacích stanic, dával by počin ministrů větší smysl. Nicméně, ač je fajn, že je to další volba pro čistou mobilitu, u osobních aut si myslím, že neuspěje.

Především, na čerpačce dnes není „čistý vodík“ (ten pražský je vyroben při zpracování ropy). Ten by musel být vyroben z OZE (elektrolýzou vody) a nikoliv dnes nejrozšířenějším parním reformingem zemního plynu, který produkuje značné množství CO2 (cca 1 kg vodíku/ přes 7 kg CO2). Pokud dojde na čistý nebo čistší vodík, ztráta při výrobě energie na dopravu a stlačení, či eventuální uložení CO2, to vše palivo pro vodíková auta zdraží a zhorší efektivitu využití energie. Efektivnější bateriová elektroauta proto nabídnou levnější mobilitu. Vodíková doprava bude hrát velkou roli tam, kde baterie nebudou dávat smysl – u části dopravy zboží, na železnici a u lodí či letadel. Zkušenosti, které dnes výrobci přes vodíková auta sbírají, mohou jejich pozici na trhu v budoucnu posílit.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy