Třicet století starý argument

13. 01. 2010 | 12:22
Přečteno 9759 krát
Při debatách o stavu lidských práv v Číně se často objevuje názor, mnohdy vyslovovaný i v dobré víře, že čínské kulturní tradice se liší od těch našich, že Číňané mají jiné povědomí o lidských právech a že koneckonců nám, Evropanům, nota bene s naší koloniální minulostí, nepřísluší kázat Číně, co a jak má dělat. V jiných částech světa dnes nevídaný ekonomický růst je pak argumentem, že v ČLR je vlastně všechno v pořádku a raději ať si kritici čínského režimu zametou před vlastním prahem.


Odpovídá se na to snadno i obtížně. Snadná odpověď obnáší dva argumenty, které jsou z kategorie selského rozumu a nevyžadují ani zvláštní odborné znalosti. Ten první je, že neexistuje na světě lidská bytost, která by v rámci svých kulturních specifik ochotně trpěla ponižování, věznění, fyzické násilí a smrt. A ten druhý, že i v Evropě se ještě nedávno popravovalo a rovnost před zákonem všech lidí bez rozdílu také nebyla „západní civilizaci“ vrozena, ale je výsledkem úsilí zápasů i krvavých střetů v průběhu věků.

Problémy nastanou, když se v debatě začnou vytahovat odborné studie o vztahu jedince a společnosti v Číně a „na Západě“ (tady se zhusta cituje Max Weber), případně lidé, kteří v Číně byli, začnou vzpomínat, co „viděli na vlastní oči“ a dokazují, že Číňanům vlastně jejich nesvobodné postavení nevadí. Tady selský rozum jako hlavní protiargument obvykle nestačí.

Proto mě potěšil dopis tří signatářů Charty 77, Václava Havla, Pavla Landovského a Václava Malého, který poslali prezidentovi ČLR s požadavkem umožnit Liou Siao-poovi spravedlivý soud a okamžitě ukončit pronásledování signatářů Charty 08. Hlavní myšlenka, kterou se argumentuje v dopise, by se dala shrnout takto: Na tom, když lidé svobodně diskutují o budoucnosti své země, není nic protistátního; naopak, pronásledování svobodného myšlení a projevu ničí materiální i duchovní bohatství země.

Vzpomněla jsem si při té příležitosti na slova čínského historika S‘-ma Čchiena (zemř. r. 86 př. n. l.), která zaznamenal podle starších pramenů. Vystupuje zde příslovečný krutovládce, král Li dynastie Čou (9. století př. n. l.) a vévoda z Šao, ztělesnění moudrosti a státnické prozíravosti. Dovolte, abych citovala přímo z čínského zdroje:

„Král Li jednal krutě a čím dál víc zpupně a lid jej odsuzoval. Vévoda z Šao předstoupil před krále s varováním: ‚Lid nebude více snášet tvých rozkazů!‘“

Král se rozhněval. Pozval si šamana z Wej a přikázal mu, aby sledoval ty, kdo jej odsuzují. Koho šaman udal, ten byl zabit a lidé, kteří by odsuzovali vládce, se stali vzácnými. Údělní vládcové přestali přicházet k audienci. Nikdo v hlavním městě se neodvážil promluvit a když se lidé potkali na cestách, jen si vyměňovali pohledy. Král z toho měl radost a řekl vévodovi z Šao: „Dokázal jsem je umlčet, již se neodváží říct ani slovo!“

Vévoda z Šao odpověděl: „To znamená, že jsi vytvořil překážku. Avšak zacpat ústa lidu je horší než zahradit tok řeky. Voda po čase hráz protrhne a ublíží mnoha lidem. A s lidem je to stejné. A proto ti, kdo mají na starosti vodní toky, čistí je a prorážejí jim cestu, zatímco ti, kdo mají na starosti lid, mu rozšiřují prostor k tomu, aby mohl hovořit.

Proto když Syn Nebes vykonává úřad, vyzývá všechny, od ministrů po úředníky nejnižších stupňů, aby mu předkládali básně, v nichž posuzují konání vlády, slepé pěvce vyzývá, aby mu zpívali písně v nichž se zračí nálady lidu, písaře žádá, aby mu předkládali záznamy o minulých událostech, z nichž je možné čerpat poučení, učitele žádá, aby mu předkládali výstražná memoranda, slepé starce žádá, aby mu recitovali satirické básně a muže se zakaleným zrakem žádá, aby mu prozpěvovali varovné popěvky.

Stovka úředníků mu předkládá rady a napomenutí, obyčejní lidé mu dávají znát své názory, důvěrníci jej přivádějí na správnou cestu, příbuzní bedlivě zkoumají jeho chování. Mistr hudby a vrchní písař připravují ponaučení, která zušlechtí zasloužilí rádci a král je pak bedlivě zváží. Tímto způsobem král uskutečňuje své záměry, aniž by se dostával do konfliktu.

To, že lid má ústa, je stejně prospěšné, jako že země má hory a řeky, odkud pocházejí zdroje všeho živobytí, je to stejně prospěšné, jako že země má vyvýšené planiny, mokřiny, roviny a žírná pole, odkud se berou zdroje pro oděv i potravu. ... Vždyť přece lid nahlas projevuje to, o čem v duchu přemýšlí, a když myšlenky dozrají, uskuteční se.

Zacpeš-li lidem ústa, kolik jich asi bude stát na tvé straně?“

Král však neposlechl. A tak se po tři léta nikdo v hlavním městě neodvážil promluvit, až se všichni spojili, vzbouřili se a bez varování proti králi zaútočili.

Napsáno pro Deník Referendum (10.1. 2010)


Další informace
Otevřený dopis V. Havla, P. Landovského a V. Malého čínskému prezidentovi



Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Lena napsal(a):

No, čínský přezident se z dopisu asi nezhroutí :-). Čekala jsem, že dopis bude diplomatičtěji napsaný.
Každopádně s tím souhlasím.
13. 01. 2010 | 13:14

void napsal(a):

palec vzhůru. hrách na stěnu házet není činností marnou.

ještě jsem Vás chtěl poprosit o názor na téma Confucius a demokracie. Dík.
13. 01. 2010 | 13:30

JPK napsal(a):

Milá paní,
máte sice možná svou pravdu, ale ta, zaplaťpánbůh, Číňany fakt sotva zajímá a blábolení nějakých disidentů už vůbec ne.
Nechte Čínu být, oni si, narozdíl od Čechů, dokáží svoje věci uspořádat.
13. 01. 2010 | 13:59

veverka napsal(a):

Vždycky mě pobaví lidé,kteří se montují do cizí země a snaží se tam "šířit demokracii".Někteří to dělají v dobré víře,někteří z hlouposti,někteří jen aby byli "in",někteří pro peníze.Nevím proč to dělá autorka ,ale je naprosto směšná.Stejně jako humanitární bombardovač Havel s tím svým dopisem.
13. 01. 2010 | 14:09

Joska napsal(a):

Problém ještě, paní autorko, je, že kritizovat by měl ten, který má v dané věci čistý štít a tedy se chová mravně. A to o Západu obecně v oblasti lidských práv neplatí. USA a NATO včetně naší republiky vedou války v Afghánistánu a v Iráku, z nichž tu druhou nelze v žádném případě ospravedlnit (viz třeba Greenspan, že USA válčí v Iráku kvůli ropě...). A tam už je milión mrtvých, 4 mil uprchlíků, země zdevastované ekonomicky i kulturně (viz rozkradení kulturní památek z Mezopotámie). A vraždí tam doslova průmyslovým způsobem (z letadel z 5 km, celé vesnice naráz). A náš Havel k tomuto bezprecentnímu porušování lidských práv doslova vybízel (viz dopis osmi vyzývající k napadení Iráku) a podporuje to, včetně naší zlodějské vládnoucí věrchušky. Takže tady mnohem větší zloděj křičí chyťte zlodějíčka. Navíc je všeobecně známo, že lidská práva jsou Západem používána jako zbraň k rozvratu neovládnutých států. A Čína je ekonomický konkurent a stává se světovou velmocí první kategorie. A to Západu nedá spát.
13. 01. 2010 | 14:21

mb napsal(a):

Veverka, vám se ten fotbal jako líbil ???

Vy jste byla spokojena u nás ve čtyřicátých a padesátých letech ?

byla jste spokojena za normalizace let 70 a 80 ....

když k nám ZE ZAHRANIČÍ šířily svobodu štvavé vysílačky ... ??

co jste to zapsala za canc ... ???

uvězněný číňan je číňan je číňan je číňan .....

No nic, asi se nedomluvíme ...
13. 01. 2010 | 15:26

fudoshin napsal(a):

pokud vím, míra kritiky akceptované v číně, stejně jako míra vnitrostranické diskuse a její otevřenosti je až neuvěřitelně vysoká a většině zemí se o ní může jenom zdát...a jestliže někdo říká, že ho uvěznili pouze za kritiku, rozumný člověk mu na to nemusí hned skočit...zřejmě vykonával i jinou činnost.opravdu si myslím,že když už ne z důvodu otevřenosti ke kritice, tak čistě z pragmatických důvodů se nezabývají kritikou, dokud není podpořena i činy proti režimu. navíc se nemohu zbavit dojmu,že stejně jako naši bývalí disidenti má finanční,materiální i jinou (např."dopisovou") podporu, což nad jeho údajnou "čistotou činů" vytváří podivný smrádek...
13. 01. 2010 | 15:43

veverka napsal(a):

Joska
naprostý souhlas

mb
Ne nedomluvíme se.Ty "štavavé vysílačky" nám sem nešířili "svobodu" jen tak z čisté lásky k nám,nebo z nějakého nezištného altruismu.Jen rozšiřovali sféru vlivu mafiánského kapitalismu,ze kterého profituje úzká skupinka "vyvolených" .Číňané už se ale poučili a tuto formu politického boje zamaskovanou do pláštíku "boje za lidská práva" dávno prokoukli a podle toho se svými "Havloidy" taky jednají.To samé v Rusku nebo Íránu. To ale člověk Tvé malosti nikdy nepochopí.Ty budeš stále věřit tomu,že USA jsou silou dobra,která nezištně a upřímně pomáhá všemu živému na světě(hlavně těm v jejichž zemi je ropa) a jen občas "ujedou" nějakou tou chybičkou.Mimochodem to přesně si mysleli naivní komunisti o Sovětském svazu,můžeš si s nimi podat ruce.
13. 01. 2010 | 15:48

mb napsal(a):

je to váš názor veverko, já mám názor jiný ... věřím v kapitalismus s lidskou tváří ( chcete li reprezentovaný třeba jménem Havel ) ... věřím v nutnost žít více v souladu s přírodou ....

tak zatim ...
13. 01. 2010 | 15:50

andy napsal(a):

Milí přátelé, četli jste článek pod kterým diskutujete a případně taky tu čínskou Chartu? Podle mě otázka zní, jestli jsou Číńani lidi jako my. Překvapuje mě, jak často tvrdíte, že ne.
13. 01. 2010 | 16:19

void napsal(a):

veverka, joska:

můžete mi prosím vysvětlit co je špatné na snaze donutit vládu aby ctila platné zákony (své vlastní - pokud vím o tom byla naše charta a o tom je i ta čínská )?

jinak co se týče pracovních podmínek jsou podle toho co vím (zdrojem jsou blogeři zde a na idnes) pracovní podmínky v číně pro normálního člověka hluboka pod normou obvyklou v evropě nebo americe. jako podpůrný důkaz může sloužit např. v podstatě neexistence státního zdravotního nebo sociálního systému (oba se nyní budují, ovšem v mnohem skromnějších rozměrech než jsme zvyklí my).

to fudoshin:
můžete prosím uvést zdroje dokládající otevřenost diskuze v číně, rád se nechám poučit. děkuji

škoda, že se diskuze neúčastní paní Lomová, dle jejího CV by jsme to měli z první ruky
13. 01. 2010 | 16:29

Honza napsal(a):

To MB: Veverkovi se totalitní systémy prostě líbí. Má je rád, ať už ten stalinský v Rusku, normalizační u nás v 70. letech nebo pseudokapitalistickou diktaturu v Číně. Je mu líto, že už to tady nemáme, a nedokonalý systém západní demokracie je mu protivný. Má na tento názor samozřejmě právo. Jediné, co mně na tom děsí, je fakt, že i lidé jako veverka mají volební právo. Obávám se, že moje děti budou muset jednou před veverky a podobnými zase někam utíkat...
13. 01. 2010 | 16:47

mb napsal(a):

Honza ... no jo no ...
13. 01. 2010 | 17:05

Al Jouda napsal(a):

Demokratizace Číny bude prospěšná pro celý svět. Z toho důvodu je každý počin podobný tomu, který udělali nyní "Havloidi", chvalitebný.
13. 01. 2010 | 17:30

Jan Vaculík napsal(a):

Veverka Joska si tady plácá, protože se se to dneska už může. Před 25 lety by si Veverka Joska plácala něco jïného - prostě to, co se mohlo tehdy; vyšlo by to nastejno.
13. 01. 2010 | 17:42

Míval napsal(a):

Demokratizace Číny v současné době či blízké budoucnosti by spíš vedla ke katastrofě.
13. 01. 2010 | 17:53

pamětník napsal(a):

Joudo, Al Joudo, už aby tady ta demokratizace Číny byla. Doufám, že stejná jako u nás. To bude krása až se miliarda Číňanů rozprchne po světě. To si teprve užijem.
13. 01. 2010 | 18:24

pamětník napsal(a):

Honza, můžeš specifikovat co to je totalitní systém. Ale něco, co nějak už nedefinovali dizidenti a pohadroví politologové.
13. 01. 2010 | 18:29

Laco napsal(a):

Musím pisatelku upozornit, že za ty peníze řiťolezného by mohla dělat podstatně horší práci.Rád bych od ní četl o lidských právech vězňů na Qantanámu,nebo o trestu smrti v USA,vraždění Srbů v Jugoslávii a podobně.S těma našem třema králema se můžete jít vycpat.Musíte to stihnout dříve než se zlejou.
13. 01. 2010 | 19:19

Laco napsal(a):

Voidovi-v USA Obama chce prosadit změnu v pojištění a naráží na velký odpor těch bohatých,co nakradli majetek po celém světě a teď jsou vážení senátoři a podobně.Podmínky v Číně jsou podmínkami, které tam podporují západní firmy, poněvadž tam získávají levnou pracovní sílu.Je jidášské někoho na jedné straně využívat a na druhé pomlouvat.U nás je problém uživit 10mil.lidí,Čína má několik miliard.To pomlouvání je živeno záměrně a velice se k tomu úspěšně propůjčují různí debilové a ukájejí se tím.že jsou medializováni "demokretickým"tiskem a TV.
13. 01. 2010 | 19:32

kormoran napsal(a):

Kdo je vlastne cinsky president?http://www.youtube.com/watc...
13. 01. 2010 | 19:40

void napsal(a):

to Laco:

Vaše vidění světa je poněkud jiné než moje. Myslím, že takhle globálně, jak jste to pojal ve svém příspěvku, to tady nevyřešíme. Proto bych se vrátil pouze k malé části toho co zmiňujete.

Co je špatné na snaze donutit vládu aby ctila platné zákony (své vlastní - pokud vím o tom byla naše charta a o tom je i ta čínská )? Co je špatné jestliže někdo na porušení těchto zákonů upozorní (i když je z jiné země a nemáte ho rád)? Vy byste nebyl rád kdyby se Vás někdo zastal v případě, že byste byl neprávem poslán do vezení (v rozporu s platnými zákony)?
13. 01. 2010 | 20:37

Hurá napsal(a):

Havleskové, vraťte se do hrobu !
13. 01. 2010 | 21:00

Jozef napsal(a):

Pani Lomova,
o ake lidske prava Vam osobne ide?

O pravo na vzdelanie,pravo na pracu,na lekarsku starostlivost,resp.zdravotne poistenie? O pravo na informacie? O lidske prava vsade na svete aj na Taiwane a inde,kde ziju Cinania a nielen Cinania - alebo iba v Cine?
Pokial ide o pravo na informacie o Cine a nielen o Cine,tak musim napisat,ze tunajsi masmedialny konzument mal donedavna takmer nulove pravo na informacie,bol a zostal iba cielovym objektom brutalnej manipulacie.

Cinania vo velkej vacsine uz roky povazuju svoj stat za velmoc a supervelmoc a su nan hrdi!
Za supervelmoc nielen kulturnu,Preto akcie typu poslednej V.Havla su smiesne,trapne,absurdne. Pre kazdeho,kto nie je otrokom tunajsich medii.
Aku autoritu ma napr.V.Havel? Alebo chartisti - vacsinou komunisti,bojujuci za prisne dodrziavanie principov socialistickej demokracie a socialistickej zakonnosti?
Na Slovensku v priemere nulovu.

V.H.je "svetovou moralnou autoritou" - ale coho? Bush-politiky.Je ikonou vo svete nenavidenej arcigangsterskej politiky Washingtonu.

Pani Lomova,preco to pisete?
Posobite ako propagandista oslovujuci iba svet mediokracie,mediokracie,ktora ako ten katastrofalny cinsky vladca zacpala usta - akejkolvek serioznej faktografii a analyze.
13. 01. 2010 | 23:04

andy napsal(a):

Josefovi, Veverkovi, Lacovi a ostatním huhlalům doporučuji, aby si tu Chartu 08 snad přeci jenom přečetli. Zajímavý je třeba odstavec 16:
"16、Sociální zabezpečení: Je třeba vytvořit systém sociálního zabezpečení, který zahrne všechny občany, aby naši občané získali základní jistoty v oblasti vzdělání, zdravotní péče, penzijního zabezpečení a pro případ nezaměstnanosti."
Jestli se nemýlím tak ani jeden z těchto požitků čínský stát nezajišťuje.
13. 01. 2010 | 23:20

Bob napsal(a):

Zil jsem tricet let v JAR. V roce 1994 prevzala moc cerna vetsina. Jiz za necele dva roky jsem se zacal setkavat, hlavne u starsi populace s nazorem, ze: "Za aparthedidu bylo lepe!" Apartheid znamenal Odeleny vyvoj! Vetsina mela praci, i ti dnes nezamestnatelni. Drive, nebo pozdeji prijde kazdy na teto planete k poznani, ze "demokracie", "svoboda", "volebni pravo" a podobne veci nejsou k jidlu...
13. 01. 2010 | 23:36

Český Honza napsal(a):

Tak se mi zdá, že tady většině diskutérů čínský model státního kapitalismu, který se oficiálně jmenuje "socialismus s čínskými rysy" (tj. socialismus s národními rysy, národní socialismus, chcete-li) vyloženě imponuje, a že až tady čínská armáda bude klepat na dveře, přivítají ji s mávátky v ruce a nadšenými výkřiky "wan sui"!
13. 01. 2010 | 23:51

Jozef napsal(a):

andy

Kuzelne je,ze socialne a zdravotne zabezpecenie pre vsetkych v rel.chudobnej Cine podporuju obdivovatelia tvrdeho americkeho kapitalizmu.

Cinske vedenie aj radovi obcania maju ine prblemy,nez vytypovani disidenti
Napriklad problemy s pracovnym umiestnenim 3 milionov absolventov vysokych skol.
Vseobecne sa predpoklada,ze mensi,nez 8 - percentny rast hospodarsva,by sposobil krajine velke socialne otrasy. Lebo radovi Cinania sa biju o svoje zaujmy tvrdsie,ako my.
Organizovanie tychto chartistickych intelektualov je preto vnimame ako akt vobec nie priatelsky a konstruktivny.
14. 01. 2010 | 01:15

Jan Benda napsal(a):

To Andy a ostatní:
Čínská vláda sociální systém zajištuje. Problém je, jak dokonalý systém to je a jak je spravedlivý. Naše kancelář plati zoufale vysoké dávky na sociální zabezpečeni svých zaměstnanců - až 35 % k platu. Je to velmi tvrdá daň pro zaměstnavatele. Problém je, že všichni čeští kritikové téměř nic o Číně opravdu nevědí. Jsou to jen dohady. Jinak paní Lomová má tentokrát jistě pravdu, ale předpokládám, že tam už dlouho nebyla, protože má asi problém dostat čínské vízum. A tak to všechno má z historických pramenů a nebo z druhé a třetí ruky.
Problémy v Číně jsou tak komplikované, že se je neodvažuju vůbec ani popsat natož dávat nějaká rozhřešení. A rozhodně nejsou černo-bílé a ne všechno je vpořádku.
A pokud si myslíte, že čínská vláda nenaslouchá svým kritikům, jste opravdu na omylu. Kritiků je vždycky dost a nejen v Číně. Otázkou je spíše, zda kritikové přinášejí reálné problem a hlavně reální návrhy k řešení problému a do jaké míry jsou to subjektivní pocity a osobní problémy, které se předkládají jako problémy obecné.
14. 01. 2010 | 01:52

kormoran napsal(a):

...Jozef uz se cvicite cpat si bachor s "hulkami" a ryzi?
Taakze jeeedno zrnko uuups upadlo!
Druhe , treti a dost!
Dve, Vam sudruh do montovny pro firmu Milwaukee budou stacit , jako vzdy a je jedno jestli to je vyse uvedena firma , nebo Lada , vy proste budete rad , ze suuused se necpe lzici ale hulkami , jako vy )))
Boze , jak jste pruhledni!!!!Soudruzi)))

..Ale az Vas opet propusti na vychazky, jako tohoto muze (bohuzel muj optimismus)http://www.youtube.com/watc... , napiste zase neco plodneho , jste krom Karla a veverky i jinych soudruhu bavic #1))))
14. 01. 2010 | 02:47

John2 napsal(a):

Dekuji panu Bendovi za prispevek, ktery odrazi i me nazory (byt ziju tady v Cine pouze par let, tedy vyrazne kratsi dobu nez on). Situace v Cine je velmi komplikovana a stejne tak je odlisna i cinska povaha. Rozhodne se na ni nedaji roubovat evropska ci americka pravidla.
14. 01. 2010 | 07:01

andy napsal(a):

Docela by mě zajímal zasvěcený komentář té Charty odstavec po odstavci. Z jejího textu vidí i laik, jaké problémy číhají v Číně na neprivilegovaného občana. Například:
"11、Svoboda projevu: Je třeba realizovat svobodu slova, tisku a vědecké práce, aby bylo zaručeno právo občanů na to, být pravdivě informován a vykonávat kontrolní úlohu vůči moci. Je třeba připravit „zákon o médiích“ a „tiskový zákon“, uvolnit cenzuru a zrušit paragraf Trestního zákona týkající se zločinu „podněcování k podvracení státní moci“. Pryč s kriminalizací slova."
Za to právě Liou Siao-poa zavřeli, že?
14. 01. 2010 | 10:29

Pocestny napsal(a):

Nojo, jak se napíše disident, československé kolchozní hovado Boží začne řičet hrůsou.

Jojo disidenti by měli mlčet....

Co vy jste za svoloč, lidi....
14. 01. 2010 | 10:38

Lena napsal(a):

Jane Bendo,
1. kolik myslíte, že se % platí v ČR? Za soc. a zdr. poj. jsou v součtu procenta odpovídající Číně.
2. Jenže těch pojištěnců, o kterých mluvíte, není ani desetina z celkového počtu obyvatel.
14. 01. 2010 | 15:30

Lena napsal(a):

Pocestný,
tak nějak.
14. 01. 2010 | 15:31

John2 napsal(a):

Lena> Cinsky system odvodu a dani i danovych vyjimek je pro nezkuseneho cloveka pomerne komplikovany a dost odlisny od systemu v CR (vetsinu prijmu danim coby resident v Cine), takze bych byl velice opatrny s kategorickymi soudy. Dalsi vec je, ze situace hlavne ve mestech ma pomerne daleko k tem strasidelnym predstavam vetsiny lidi v CR. Pokud napriklad nenabidnu kvalifikovanym uchazecum o misto kvalitni privatni zdravotni pojisteni a ruzne socialni benefity, tak prakticky nemam sanci sehnat schopneho cloveka. Vzdelani Cinane znaji velmi dobre svoji cenu a ten tlak na zamestnavatele se promita postupne niz a niz. Velmi vas proto prosim, abyste se vyjadrovala pouze k tematum, o kterych mate alespon zakladni prehled.
14. 01. 2010 | 15:43

andy napsal(a):

Johne2 a Jane Bendo, ano, cisla jsou zajimava. Kterym socialnim skupinam (v jake kvalite) tedy cinsky stat zajistuje socialni a zdravotni pojisteni? Jaky dil populace zdravotni a socialni pojisteni (statni?, soukrome?) pokryva?
Pro jaky dil populace poskytuje cinsky stat bezplatne skolstvi (zakladni, stredni, vysokoskolske)?
Jak je to s odbory?
Zarazi me, ze Charta 08 zada veci, ktere jsou pro nas v Evrope samozrejmosti.
14. 01. 2010 | 21:39

Lena napsal(a):

John2:

1) Kolik lidí má soc. a zdr. pojištění? Podle údajů 100 milionů z 1,3 miliard, a to jsou většinou lidi z velkých měst na východním pobřeží Číny. Vy s tím nesouhlasíte, znáte jiné statistiky?

2) Kolik kvalifikovaných lidí v poměru k nekvalifikovaným či méně kvalifikovaným, kteří nedostanou ani pracovní smlouvu, asi tak je? Nedávno jeden výrobce mobilů vzal vážně podnět americké vlády a zjišťoval, jaké jsou podmínky v čínských montovnách. A skutečně tam zaměstnanci prac. smlouvy neměli. Když se pídil, proč, tak se dozvěděl, že proto, že by pak vyžadovali výhody, jaké mají západní dělníci. Takhle když s něčím takovým přijdou, okamžitě je vyhodí, což bez pracovní smlouvy lze velmi jednoduše.

Když jsme se bavili s lidmi z vesnice a malých městeček, pak jsme se ohledně práce dozvídali opravdu hodně zajímavé věci, které s Vašim optimismem nad vzdělanými uvědomělými občany vědomými si svých práv a své ceny naprosto nesouhlasí.
Takže souhlasím s poslední větou andyho s tím rozdílem, že mě to zaráží asi o něco méně než jeho.
15. 01. 2010 | 00:22

Pocestny napsal(a):

Lena
to je v pohodě, čížek je vždy dobrým advokátem svého diktátora.

Hoši vyrazili za fortunou k ťamanům, tak klasicky počesku chválí režim, který jim konečně dal vyniknout.

Everybody is big in Japan...-))

Vždyť s trochou fantasie lze předstírat, že tenhle velkokoncentrák je "normální země"....

Tahle generace totiž pozná demokracii hned podle toho, že si tam pár procent tu svobodu může koupit jako ta pézetkářská chamraď v osmdesátých u nás....

Jo, není nadto žít kapitalisticky v bolševismu.

Hoši zapomínají na to, co zase vnímáme my vně lágru - v Tibetu se Čína chová jako náckové v Polsku. Pánové slouží vrahům, tak musejí mít to své slovní baroko.
Tyhle kecy jako bych slyšel od protentokrátního četnictva...
15. 01. 2010 | 01:13

Lena napsal(a):

Pocestný,

možná je to v duchu starého dobrého "koho chleba jíš, toho píseň zpívej."
Ačkoliv je to tak rozmanitá země, že se pánové s její druhou stránkou třeba doopravdy nesetkali. My jsme se tam krom jiného ploužili v horách, protože jsme neměli standardní zájezd. Takže jsme viděli i to, kam se turisti normálně nevozí, a proto jsme museli večer předem nahlásit, kam pojedeme, a čekat, zda nám to bude povoleno. Rozhodně si ale nemyslím, že jsem nějaký expert.

Americký generál taky přikázal fotit ve vyhlazovacím táboře, protože tvrdil, že jednou "syn nějaké bestie bude tvrdit, že nic takového neexistovalo". Něco jsem tam viděla, napsala jsem to sem a už mě tu spousta lidí seřvalo, že tomu pouze "věřím" nebo si vymýšlím. No, tak jo. Nikdy jsem tam nebyla, nic jsem neviděla, všechno jsem si vymyslela a kromě toho lžu. Jsou dušičky pokojené?
15. 01. 2010 | 02:00

John2 napsal(a):

Mne to spis prijde jako kdyby Kanadan, co se pri tydenni ceste s batuzkem po Krusnych horach nahodou dostane k Chanovu, vypravel nekomu, kdo v CR dlouhodobe zije, o tom, jak je v CR strasne diskriminovana romska mensina (a z gauce v Kanade mu prizvukuje dalsi clovek, ktery si o tom precetl clanek v novinach).

Pokud ma clovek cinsky ridicak a umi cinsky, tak neni problem projizdet se po odlehlych mistech a skutecne videt oblasti, kde je to v haji (a odkud se rekrutuji ekonomicti migranti, kteri pak pracuji ve mestech podobne jako treba Ukrajinci v CR za velmi nizke mzdy). Jenze Cinanum se musi nechat, ze se s tim opravdu neco snazi delat (byt to jde pomalu). Staci se podivat, jak treba vypadalo prostredi v Linfenu pred 2-3 roky a jak vypada ted.

Pokud bych to mel k necemu prirovnat, tak celkova atmosfera v Cine mi nepripomina CR osmdesatych let, ale spis devadesatych let. A Cinanum opravdu nepotrebuju lezt do zadku - v Japonsku, USA, Singapuru nebo kdekoliv jinde se ve sve profesi uzivim stejne dobre, mozna i lepe.
15. 01. 2010 | 03:50

Pocestny napsal(a):

Johne,
vždy je svobodnou volbou, zda budeme pracovat pro gaunery, tu měli lidé i zde.
Pouze ti, kdo tuto svobodu volby v sobě nikdá neměli, musí pak dělat advokáta své zbabělosti si přiznat, že vydělávám smradlavé peníze.
Jistě jim lézt do zadku nemusíte, jste jistě pašák, tak proč jim do zadku svými příspěvky vlastně lezete?

U režimu, který se dopouští genocidy Tibeťanů, mne opravdu drobný pokrok nezajímá.

Lena
buďte ráda, že jste viděla, já vynesl jednou před lety jedno videjko z Lhasy, od té doby radši stříhám ušima, když jsem na dohled jejich hranice...o vízum ani nežádám, od té doby, co jsem poslal do řiti pana velvyslance na jedné trachtaci, když se mi snažil vysvětlit, že ten Dalajláma je terorista a oni mají právo po něm jít, nedělám si iluzi.

Ne, s vrahounskými režimy chábruje jedině další vrahoun...

Jedno je jisté, je to Komunistán, takže dříve či později to lampasáky a fízly přestane bavit a napasou se na nové revoluci, teď si napěstují, zítra to postřílí jako krysy a znovu zestátní.

Pánové jsou na omylu, žádná devadesátá, ale Dubčekiáda počínsku, Jelciniáda, která skončí příchodem souha Pu Ti Na...dokud se masy nenaserou, pak začne úřadovat soudruh Kalašnikov.
15. 01. 2010 | 09:20

Vladimír P napsal(a):

Johne,

řekni ďáblovi ne.

http://www.youtube.com/watc...
15. 01. 2010 | 10:15

JPK napsal(a):

Johne, vyboněte se na ně. Tedy ne na Číňany, ale na ty blby, co "vědí, jak to je". Jinak děkuji, každá relevantní informace potěší.
15. 01. 2010 | 10:52

andy napsal(a):

A ví někdo, jak je to se školstvím? Já jsem slyšel, že je tvrdě placené, na venkově včetně toho základního.
Dále, Charta mluví o korupci, autorka článku nahoře cituje v http://www.denikreferendum.... Anthony Boltona, který ve Wall Street J. mluví "o výhodách autoritářského státu pro kapitalistické podnikání".
Souhlasím s Johnem2, že je ČLR při seriosním přístupu extra zajímavé téma, s autorkou článkou a s Lenou sdílím potřebu velmi kritického pohledu. Pokud si tedy nechceme za humny vypěstovat nebezpečně silný a expanzivní autoritativní režim.
15. 01. 2010 | 11:36

Vladimír P napsal(a):

Johne, vybodněte se na ně. Tedy samozřejmě že ne na Číňany, ale na ty darebáky, co Číňanům cenzurují internet.
15. 01. 2010 | 12:24

Jan Benda napsal(a):

Poukazem na bídu chudých ještě nezlepšíte jejich osud. Ono je třeba něco opravdu dělat. Lena si asi ani neuvědomuje, jak svými zavádějícími a často nepravdivými výpověďmi celé věci jen škodí, protože pak nikdo nebere situaci v Číně a opravdové problémy vážně. K vyvěšení Tibetské vlajky na Václavském náměstí není zapotřebí žádná odvaha. Proč ji tedy nejdete vyvěsit na Tiamen square? K tomu už odvaha potřeba je. Ono byste Leno taky zároveň musela jít bojovat za cikány v Čechách a hájit jejich kulturu a jejich nároky na jejich způsob života. Cikáni se Vám nelíbí, ale o tibeťanech taky nic nevíte.
Pokud jsem žil v totalitním Československu, tak mě asi nejvíc vadilo, že sovětští politici mi říkali, jak se mám dívat na to a ono, co a jak mám dělat, co je dobře a co je špatně a teď Češí říkají například číánům, jak se mají chovat ve svém vlastním domě, co mají změnit, co mají dělat a co ne. Víte, oni ti číňani až moc dobře vědí, co všechno by bylo potřeba změnit a zlepšit v jejich společnosti, ale ono to nejde naráz ani najednou. Pokud má možná pouze 200 milionů číňanů dneska nějaké sociální pojištění, za několik let jich bude 400 milionů atd. Dovedete si vůbec představit, co to je za úkol spravovat takovou zemi? Celé Čechy jsou jako půl Šanghaje a jaké jsou to starosti a kolik je v té zemi problémů i sociálních.
Není správné zavírat lidi za názor, ale vy se nejste pod ten svůj ochotna ani podepsat svým pravým jménem. Tak o čem je tu řeč?
16. 01. 2010 | 02:23

Jan Benda napsal(a):

asi bych měl mluvit o Romech - pardon
16. 01. 2010 | 08:04

andy napsal(a):

Na Cine je zajimavy jeden jev--vztah k ni. Miluji ji levicaci i pravicaci.
Zapadni investori si pochvaluji klid k praci dany totalnim dohledem statu nad obcany.
Proc fandi levicaci tvrde kapitalistickemu imperialne rozpinavemu autoritarskemu rezimu prolezlemu korupci mi neni uplne jasne.
16. 01. 2010 | 10:50

Vladimír P napsal(a):

To Jan Benda:
Vaše tvrzení že Češi říkají Číňanům, co mají dělat je třeba upřesnit:
Je to tak, že někteří Češi vyjadřují solidaritu s Číňany utlačovanými a vyzývají Číňany utlačující(konkrétně tamní stranickou vrchnost), aby nezavírali své kritiky.

Tvrzení "Není správné zavírat lidi za názor." nijak nesouvisí s tvrzením "Lena se není ochotna podepsat pod svůj názor pravým jménem."
16. 01. 2010 | 14:19

andy napsal(a):

16. 01. 2010 | 23:13

Lena napsal(a):

Jane Bendo,

do odpovědi na Váš poslední příspěvek se mi nechtělo, ale už jsem to nějak rozchodila, takže se vyjádřím:

1. První dvě věty: Co myslíte, že jsem? Superman? Co asi můžu dělat víc, než že budu mluvit o tom, co jsem viděla? Co děláte například Vy?

2. Čemu škodím? Číně???

3. Tibetskou vlajku bych na Tienanmen nepronesla, tu by mi zabavili spolu se mnou ten ozbrojenec a dva civilisti, kteří nás rentgenovali a prohlíželi v podchodu před vstupem na náměstí! Kromě toho jsem tam nejela protestovat, ale podívat se na úplné zatmění Slunce.

4. Jak víte, že se mi nelíbí cikáni? Rozdíl je ten, že Cikáni přišli do NAŠÍ země a mnozí tu dělají binec, zatímco Tibeťani jsou ve SVÉ zemi a binec jim tam dělají tak nějak organizovaně Číňani. Nebo máte dojem, že Tibeťani souhlasili s tím, aby je Čína obsadila, zbourala jim starou Lhasu, způsobila hladomor a nastěhovala tam víc Číňanů, než kolik je původních obyvatel?

5. K druhému odstavci:
a) nestěžujte si sem, ale stěžujte si sovětským soudruhům,
b) osobně se domnívám, že to "kecání" do našich socialistických poměrů ze západu bylo velmi prospěšné, protože tu mnoha lidem otevíralo oči, když je komunisti udržovali v nevědomosti.

6. Že není správné zavírat lidi za názor, běžte říct čínské vládnoucí špičce. Uvidíme, jak dlouho pak u nich vydržíte žít a být na svobodě. :-)

7. Ano, máte pravdu, jsem posera a píšu sem anonymně. Kdybych měla psát pod pravým jménem, tak s tím přestanu. Měla jsem totiž konflikt s jednou firmou, která si ponechala pár set mých tisíc za práci, kterou nakonec neodvedla. Přes policii jsem to z nich vyrazila zpět jen díky tomu, že to tam byl jeden pravomocně odsouzený vedle druhého a šli by okamžitě do kriminálu. Dluhy měli ve velkém a lidi z jejich bydliště se jich báli. Na doporučení jsem pak déle než rok měla trvalý pobyt na městském úřadu. Doufám, že už na to zapomněli, ale pro jistotu se tady nebudu mezi ostatními anonymními nicky zbytečně zviditelňovat, když to de facto nemá vůbec žádný smysl.
17. 01. 2010 | 10:59

dája napsal(a):

Ad JPK, Benda a jiní: To všechno už tady bylo- nechte Hitlera Hitlerem, my nepatrný národ mu přece nemůžeme nic vytýkat nebo nedejbože radit, on si ve své zemi udělá pořádek sám.
18. 01. 2010 | 11:18

liberal shark napsal(a):

Jinými slovy: jakýkoli systém bez zpětné vazby se dříve či později zhroutí.
18. 01. 2010 | 11:46

drak napsal(a):

Milá paní docentko,
z toho, co píšete, se zdá vyplývat, že jste ČLR přinejmenším deset, ne-li patnáct let nenavštívila.
Ostatně jako oni kritici V. Havel a spol. Vzpomeňte si na ČSSR v 80. letech.
Disensu u nás pomáhali lidé ochotní do Československa přijet a jednat s Husákem, ne ti, kdo dávali okázale najevo, že se ho štítí.
Váš pohled zamrzl kdesi v období po událostech z června 1989. Jenže od té doby se Čína změnila. Lidé se tam už nebojí stýkat s cizinci, mluví velmi otevřeně, jakmile vám uvěří.
A ještě k té otázce demokracie? Má se otec starat o syna a ten ho na oplátku poslouchat? Má mladší bratr poslouchat staršího a starat se o něho? Má ovdovělá matka poslouchat staršího syna a má se ten o ní starat?
Samozřejmě podle našeho pohledu je představa, že by ovdovělá matka měla poslouchat syna směšná, nedemokratická, totalitární.
Bohužel je ale u nás stejně směšná představa, že by se děti měli o svou starou matku postarat.
Bohužel jsme dokonce došli tak daleko, že se třeba oni otci nestarají o děti...
Ostatně ten jsou u nás zakazovány některé politické strany a akce. Prý jsou protiústavní.
Považujete výzvy toho zavřeného disidenta ke svržení vláady za odpovídající ústavě ČLR?
18. 01. 2010 | 11:50

andy napsal(a):

Mily draku, pises ze stranickeho sekretariatu z Ciny, nebo z vaseho prazskeho vyslanectvi?
18. 01. 2010 | 12:31

drak napsal(a):

Milý Andy,
odpovím ti otázkou případnější, než je tvá reakce? Proč vy katolíci upalujete kazatele jako Jana Husa?
18. 01. 2010 | 12:58

dája napsal(a):

O voze nebo o koze? Z Drakových rádobyargumentů jsem vyrozumněl, že proti čínskému ekonomicko-politickému hybridu vůbec nic nemá a že není katolík. Když už uvedl Mistra Jana - Jan Hus byl upálen proto, že kritizoval neúnosný stav ve zkorumpovaném církevním systému. Stejně tak Joshua z Nazaretu byl Římany ukřižován za totéž, což byl jednak paradox a jednak justiční omyl. Jordano Bruno byl upálen za to, že napadl úředně schválený světonázor. Tyto a další tragické příběhy z pozdějších autoritářských systémů by pro nás měly být poučením. Pokud je někdo trestně stíhán nebo jinak šikanován za to, že jeho názory nebo přesvědčení odporují tezím schváleným Nejvyšší Autoritou, je něco zatraceně vnepořádku a musíme se proti tomu ozvat, pokud chceme být součástí osvíceného XXI.století. A pokud se nám na žhavé současnosti něco nelíbí, nesmíme tvrdit, že to nejde změnit.
18. 01. 2010 | 14:17

Vladimír P napsal(a):

Milý Draku,
z toho, co paní docentka píše se rovněž zdá vyplývat, že se do ČLR bohužel hned tak nepodívá.

Není pravda, že Václav Havel dává okázale najevo, že se čínských komunistů štítí, ale je pravda, že on jednat chtěl, i na dveře bušil, ale oni mu neotevřeli.

Není pravda, že ten zavřený disident vyzývá ke svržení vlády, nýbrž je pravda, že vyzývá, aby byl v Číně dodržován Mezinárodní pakt o občanských a politických právech, který Čína podepsala. Můžete se sám přesvědčit:
http://www.denikreferendum....
18. 01. 2010 | 14:43

soigia napsal(a):

I zde selsky rozum napovi, ze ac krasny pribeh, s dnesni Cinou nema nic spolecneho. Situace je jina a Vy to vite. Cina neni na demokracii pripravena (to ostatne bohuzel ani CR), mysleni v Cine je opravdu jine, i kdyz touhu po demokracii opravdu potlacit nemuze, to je pravda. Jenze to jsou jen mnohokrat opakovana klise. Psat neco takoveho byla ztrata casu. Mimochodem ja z tohoto Vaseho prispevku spise usuzuji, ze tim, komu chybi o soucasne Cine informace budete Vy na fakulte. Nebude na case trochu zmenit system vyuky? Co treba neco z mezinarodni ekonomie, politiky nebo MZV? Co takhle rozebrat Cinu z pohledu politickeho vyvoje 20 stol... jejiho vlivu ve svete, vlivu na mezinarodni organizace.... nebo co bude, az bude svetovym lidrem a podob.... Popremyslejte. Podivat se pravde primo do oci.... Nebylo by to de veci.
18. 01. 2010 | 15:12

drak napsal(a):

Milý Vladimire P.
V. Havel byl několikrát do Číny pozván v době, kdy tam byli i jeho předsedové vlád Klaus a Zeman. Vždy to odmítl. Ostatně se jako prezident nejel podívat ani do Moskvy. Představa, že by se ho Číňané báli, je velmi naivní. To spíš by měli respekt z Reagana, Bushů nebo Obamy, ale ti se nikdy Číny neštítili. Non olet.
18. 01. 2010 | 16:01

drak napsal(a):

P.S.
Milý Vladinmire P
Pokud jde např. o výzvu, aby byla v Číně vytvořena federace:
"establish China’s federal republic under the framework of constitutional democracy"(viz http://www.hrichina.org/pub...), lze ji vykládat jako výzvu namířenou proti platné ústavě už z toho důvodu, že by mohla spustit proces obdobný jako ČSSR - ČSFR - ČR + SR.
Já vím, Československo byl stát ochoptný své území drobit a rozdávat, ale svět má obvykle jiné ambice.
18. 01. 2010 | 16:17

Vladimír P napsal(a):

Milý Draku,

kdyby se Václav Havel okázale štítil Číny, nešel by osobně na Čínskou ambasádu.
Můžete se přesvědčit:
http://www.youtube.com/watc...

Odkud víte, že VH byl pozván do Číny? Můžete uvést nějaký zdroj?

Tvrdím snad někde, že by se ho Číňané báli???
18. 01. 2010 | 16:38

andy napsal(a):

drace chce potvrdit ze i Cinani jsou ruzni. Napriklad on ma "jine ambice nez aby Cina sve uzemi drobila", kdezto Liou Siao-po a ostatni chartisti jsou takovi vlastizradci, ze dokonce uvazuji o federalizaci Ciny.
Cim dal zajimavejsi.
18. 01. 2010 | 16:56

Vladimír P napsal(a):

Milý Draku,

Pokud jde o výzvu, aby byla v Číně vytvořena federace, podle paktu o lidských právech, který Čína podepsala, má na ni právo.

Můžete se přesvědčit:

"Čl.19

1. Každý má právo zastávat svůj názor bez překážky.

2. Každý má právo na svobodu projevu; toto právo zahrnuje svobodu vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem, prostřednictvím umění nebo jakýmikoli jinými prostředky podle vlastní volby."

Pro úplnost dodávám, že ČSSR byla federací od r.1968, což k jejímu rozpadu prokazatelně nevedlo.

Vy jste ale psal o výzvách ke svržení vlády - to má být ono?
18. 01. 2010 | 17:12

drak napsal(a):

Milý Vladimíre P.
Každý má právo zastávat svůj názor? Ovšem pouze politicky korektní podle našich představ. Nebo ne? Nejedná se právě o toto v Brně s Dělnickou stranou?
18. 01. 2010 | 17:26

andy napsal(a):

V souvislosti s dracetem doporucuji
http://www.guardian.co.uk/t...
a
http://www.guardian.co.uk/t...
18. 01. 2010 | 17:34

drak napsal(a):

Havla pozval do Číny např. ministr zahraničí Qian Qichen už v roce 1991.
Pokud jde o federalizaci: jste pro vytvoření nové federace na jedné straně Čechy a Morava, na druhé Sudetenland? Což na ni nemají zbývající dva Sudeťáci žijící v CR plný nárok?
Že to není totéž? Jen otázka měřitka
18. 01. 2010 | 17:52

USA=OK napsal(a):

STAHNI IHNED VIDEO, BRZY TO ZABLOKUJOU: SIRENI ISLAMU MECEM/nozem mezi "nevericimi psy" DLE KORANU vyucovanyho v MESITACH a v Islamackych nabozenskych skolach, ktere se jiz staveji uz i v CR. "Tesme se" az zacnou mecem sirit Islam i u nas v nasich ulicich (az budeme bezne na chodnicich nalezat urezane hlavy a naporcovana lidska umucena tela)..tak pak to konecne zacne nekoho zajimat. Na tomto videu neni videt pouze vysledek, ale i prubeh jak to delaj za ziva obeti ("nevericiho psa"):

http://www.ebaumsworld.com/...

VAROVANI: je to jen pro silné nervy a od 18 let, protoze Islam je opravdu jen pro silny zaludky! (doporucuji pro urychleni, posunout zacatek v "Trouble of" na 3:10, kde to opravdu zacina byt husty/islamacky). George Bush mel pravdu kdyz rikal: "ZLO SE MUSI VYMYTIT PRIMO V ZEMICH KDE VZNIKA. JE POZDE HONIT ISLAMACKY TEROR. FANATIKY KDYZ UZ VRAZDI V NASICH ULICICH (LETADLECH)." Resenim NENI volba extremistickych stran (NS, KSCM, Sladkovi Republikani, DS, NOdpor apod.) protoze viz pripad Natalka! RESENIM JE TLAK NA PARLAMENTNI strany aby poslaly vice vojenskych jednotek do zemi puvodu zla a uzakonily zakaz mesit a islam.skol (=lihen terorismu, teror. symbolu) a islam. teroristickych uniforem (=satku, burek apod.) Viz Svycarsko kde referendem zakazali mesity a Francie (zakaz satku ve skolach)! Vytvorit zakon proti tresnemu cinu propagace TERORISMU, tak jako v Britanii! Tlacte na PARLAMENTNI strany prostrednictvim svych poslancu a peticema!
18. 01. 2010 | 18:35

jan Novák napsal(a):

Používání agentů disidentů s cílem dosáhnout politicko mocenských a hospodářských výhod pro sebe a politickohospodářský rozvrat a vytvoření závislosti pro druhé je historicky známé. Vzpomeňme německého agenta disidenta Lenina a jeho práce pro výsledek na východní frontě za I. sv. války.
Co současné zemětřesení ukázalo na Haity? Bída, negramotnost, zaostalost pod taktovkou USA. Tam Rádio svoboda, nástroj amerických CIA služeb asi nevysílá.
18. 01. 2010 | 21:42

Vladimír P napsal(a):

Milý Draku,

šíření rasové nenávisti pakt o politických a občanských právech nejen že nezaručuje, ale výslovně zakazuje:

"Čl.20

2. Jakákoli národní, rasová nebo náboženská nenávist, jež představuje podněcování k diskriminaci, nepřátelství nebo násilí, musí být zakázána zákonem".
Celé znění paktu:
http://juristic.zcu.cz/dost...
Pro takovou federaci bych nebyl, ale samozřejmě bych byl proti jakékoliv perzekuci jejich stoupenců.

Citace z výše zmíněného paktu:
"Čl.1

1. Všechny národy mají právo na sebeurčení. "
Havla pozval do Číny ministr zahraničí Qian Qichen už v roce 1991? Je známo, že spolu jednali, ale není mi známo, že by Qian Qichen pozval Václava Havla do Číny. Takže prosím zdroj.
18. 01. 2010 | 22:21

andy napsal(a):

- Mily dr.acicku Vaclav Havel opravnene po Tchien-an-menu do Ciny nejel. Snad vis, proc.
- k federalizaci Ciny samozrejme dojde. Radsi driv nez pozdeji. Je to dobry a osvedceny model pro demokratickou zemi.
18. 01. 2010 | 22:33

kkk napsal(a):

(Andy)
Protože je magor?
25. 01. 2010 | 13:38

Ed Hardy Clothing napsal(a):

I really appreciate the kind of topics you post here. Thanks for sharing us a great information that is actually helpful. Good day!
31. 01. 2010 | 03:41

Louis Vuitton bagskkk napsal(a):

I really appreciate the kind of topics you post here. Thanks for sharing us a great information that is actually helpful. Good day!
12. 02. 2010 | 02:56

thomas sabo napsal(a):

I really appreciate the kind of topics you post here. Thanks for sharing us a great information that is actually helpful. Good day!
16. 03. 2010 | 07:36

Beasley30Lourdes napsal(a):

According to my monitoring, millions of persons all over the world receive the <a href="http://lowest-rate-loans.com">loan</a> from well known creditors. Thence, there is good possibilities to find a short term loan in every country.
28. 03. 2010 | 13:30

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
29. 03. 2010 | 09:12

discount air max shoes napsal(a):

really appreciate the kind of topics you post here. Thanks for sharing us a great information that is actually helpful. Good day!
16. 04. 2010 | 05:55

hair straightener napsal(a):

Different hair style used in a variety of occations.If you have a hair straightener,it would be more convenient and don't spend too much money.
23. 04. 2010 | 11:36

Gucci bags napsal(a):

24. 04. 2010 | 11:55

cheap chanel napsal(a):

case creates the feminine gently beautiful makings, is worth having black and white most classical color matching, has cheap chanel bag the succinct graceful unique charm fine double C symbol decoration in left side, lets the outward appearance be richer changes cheap chanel http://www.coachofnewyork.com
30. 04. 2010 | 12:23

Lida daidaihua napsal(a):

01. 05. 2010 | 02:52

mortgage loans napsal(a):

Some time before, I needed to buy a good car for my organization but I didn't have enough money and couldn't purchase anything. Thank God my father adviced to get the business loans from trustworthy bank. So, I did that and used to be satisfied with my term loan.
25. 09. 2010 | 10:05

zmljwf napsal(a):

www.sprayaerosol.com
www.chinawalkingstick.com
www.carbonfiberschina.com
www.suitagroup.com
www.huilonggroup.com
22. 07. 2011 | 10:55

cialis overnight napsal(a):

Tinct. Cardamomi Comp. http://orderonlineviagra.org online viagra the menthol with the phenol in a mortar and added, ities of all alkaloids, and particularly of, http://cialis-generic-online.net cialis dosages precipitate. Bism. subnitr gr. xxiv <a href=http://orderonlineviagra.org#9,97846E+87>viagra</a>, solution or tincture and other ferric salts, rubbed with phenol, menthol, hydrated chloral,, <a href=http://cialis-generic-online.net#6,95564E+26>cialis overnight</a>, ganate, becoming oxidized to oxalic acid and, sweet spirit of niter, a sharp chemical reaction, <a href="http://orderonlineviagra.org#68023">best buy viagra</a>, tassium bichromate forms precipitates with many, vents this change and for this reason, corrosive, <a href="http://cialis-generic-online.net#19203">cialis online without prescription</a>, drogen dioxide, a very complex reaction taking,
19. 01. 2013 | 20:16

geroigrariept napsal(a):

[url=http://buycheapviagra-online.com/] Generic Viagra increased dose [/url]
27. 03. 2013 | 05:37

spemogroode napsal(a):

[url=http://rx-phcanadaian24.com/] canadian pharmacys online [/url]
04. 04. 2013 | 21:43

VomSeekKAKS napsal(a):

[url=http://buygenericlevitranow.com/] buy levitra now [/url]
06. 04. 2013 | 12:04

evacience napsal(a):

Generic Viagra hyclate bv
15. 04. 2013 | 16:14

Preefeapsepom napsal(a):

[url=http://buycheapviagra-online.com/] buy Generic Viagra [/url]

<a target="_blank" rel="nofollow" href="http://buycheapviagra-online.com/">http://buycheapviagra-online.com/</a> viagra generic <br />
17. 04. 2013 | 23:24

evacience napsal(a):

[url=http://buycheapviagra-online.com/] generic viagra [/url]
18. 04. 2013 | 02:36

reockykem napsal(a):

Generic Cialis hyclate yahoo
Generic Cialis zinc
Generic Cialis dosage dogs heartworms

[url=http://genericexpresss.com/] buy Cialis [/url]

Generic Cialis hyclate uti
Generic Cialis hyclate think backtrack from to
07. 05. 2013 | 07:40

soofeUnsece napsal(a):

[url=http://genericviagracom-us.com/] buy generic viagra [/url]
13. 05. 2013 | 08:00

zoodsesse napsal(a):

[url=http://www.100drugs.com/]buy generic cialis online
[/url]
25. 06. 2013 | 18:19

hirmirows napsal(a):

[url=http://blogs.albawaba.com/soltaufibromyalgia] soltaufibromyalgia [/url]
[url=http://shoulderkhay.dreamwidth.org] shoulderkhay [/url]
[url=http://blogymate.com/blog/ebolakubisiak46] ebolakubisiak46 [/url]
[url=http://bloggen.be/handstadler] handstadler [/url]
[url=http://malariagrandy18.livejournal.com] malariagrandy18 [/url]
04. 09. 2013 | 19:18

Empizevitiava napsal(a):

[url=http://storegenericviagra.com/] generic pharmacy [/url]
17. 09. 2013 | 11:34

Prarcilmida napsal(a):

http://www.blogster.com/journaldiy
http://diysource.arto.com
Each time I at first commented I clicked on the Notify us whenever completely new comments are additional checkbox and at this time each time a statement is added in I acquire 4 messages with the same thoughts.
24. 09. 2013 | 18:37

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy