Mrtvoly na Everestu aneb PF2014

31. 12. 2013 | 13:08
Přečteno 16824 krát
Úspěšná expedice není taková, kde dosáhneme vytčeného cíle, ale jen a pouze taková, ze které se vrátíme domů (a nejlépe v plném zdraví). Do začínajícího roku vám s dovolením proto nepřeji samé dosažené cíle. Ani vám nepřeji růst vašich podnikatelských aktivit. Myslím si, že to je k ničemu…

Mrtvoly jako orientační body
Proběhlo to několika weby a hodně lidí to sdílelo na facebooku. Článek o bezohlednosti horolezců, kteří cestou na Everest bezostyšně překračují mrtvoly. Popis toho, jak jsou některé body na výstupové trase už i orientovány podle konkrétních mrtvol, je doopravdy hrůzostrašný. Jedno místo se prý nazývá Green Boots podle zelených bot zemřelého horolezce. Strašné. Souhlasím. Vždycky když umírají lidé, a když umírají zbytečně, je to strašné.
Pod článkem se rozhořela poměrně unifikovaná diskuse na téma povrchností lidí, co šlapou normálku na vrchol nejvyššího kopce Země. Jen jeden chlapík si dovolil oponovat, že by se v těchto podmínkách měl hlavně starat každý sám o sebe. No ten to schytal! Všichni se shodli, ten ohava by se měl zamyslet nad svojí morální integritou!
Tak prosím hlásím se po jeho bok. Fakt. A prosím, než si nade mnou odplivnete na podlahu, vydržte alespoň chvilku číst.
Myslím si totiž, že život každého z nás závisí na tom, jak se o něj staráme sami. A pokud se vydáváme na nebezpečnou cestu, je hlavně na nás, abychom se dokázali vrátit. Spoléhat na ostatní je chyba. Určitě je hanebnost nepomoci člověku při autonehodě, nezkusit zachránit někoho v nouzi při výletě na krkonošskou hřebenovku. Ale v situaci, kdy pouhé setrvávání v daných podmínkách je životu nebezpečné, se situace mění.

Po stopách největší polární tragédie
…v těchto dnech šlape britský dobrodruh Ben Saunders. Rozhodl se, že půjde přesně po stopách tragické výpravy Roberta Falcona Scotta a jako první na světě tuto trasu dojde až do konce. Souboj Amundsena a Scotta o to, kdo jako první dorazí na jižní pól, asi znáte. Fakt, že tam jako první došel Amundsen, a Scottova parta po strašných útrapách našla na pólu stan s dopisem od Amundsena „a jeho party“ , je notoricky známý. O děsivé smrti celé britské výpravy pak o několik let později vypověděl nalezený deník, který velitel Scott psal až do posledních okamžiků svého bytí. "Scott a jeho parta"
"Scott a jeho parta"

Současní dobrodruzi na tom jsou trochu jinak. Zrovna v tuto chvíli jsou už na cestě zpět od pólu a o jejich dobrodružstvích nevypoví ani tak deník, jako v reálném čase jejich každodenní zpravodajství! Jestli zrovna sedíte v teple, můžete si kliknout sem (http://www.intel.eu/content/www/eu/en/yourworld/czech/ben-saunders.html) a podívat se kde přesně v tuto chvíli jsou. Prostřednictvím různých aplikací si pokusně sbalíte sáně na cestu, anebo si prohlédněte Scottovu chatu. Člověk na chvilku propadne pocitu, že dneska už to dobrodružství není, co bývalo. Je to lehčí, ano. Ale není to snadné. Ben Saunders i jeho parťák Tarka L’Herpiniere můžou kdykoli umřít. Stačí aby jim třeba ve vichru uletěl stan, to je hned. Úspěch není zaručen a fakt, že pánové už dnes mají skoro 14 dní zpoždění oproti spočítané potravě a palivu, rozhodně nezní nijak optimisticky. Ale rozhodli se sami, na cestu je nikdo nenutil.Ben Saunders jde po stopách nejslavnější polární tragédie
Ben Saunders jde po stopách nejslavnější polární tragédie


Polárníci z horké Austrálie

Tihle dva kluci se jmenují Cas a Jonesy, James Castrission a Justin Jones. Jsou z Austrálie a na webu si můžete jednoduše zadat www.casandjonesy.com.au , doporučuji. V listopadu 2007 vypluli na kajaku z Austrálie na Nový Zéland. Nehledejte mapu, rovnou vám řeknu, že to je přes 3.000 kilometrů. Báli se, bylo jim zle, ale dokázali to. Jako první na světě. V knížce i ve filmu mluví o tom, že to hlavní, co je doslova a do písmene „udrželo nad vodou“ bylo jejich kamarádství. Jestli máte chvilku, klikněte sem: http://casandjonesy.com.au/expeditions/crossing-the-ice/
O pár let později se rozhodli, že půjdou od kraje Antarktidy na jižní pól a zpět. Bez podpory, bez zásobování. Zase se báli a bylo jim zle. Dokonce myslím, že jim bylo ještě hůř, než na moři. Inu Australani ten led a sníh nemají moc v nátuře. Od začátku se jim nevedlo. James dostal srajdu, pak si odřel třísla a na koulích mu vyrazila nějaká vyrážka. Justin pro změnu měl tak velké zažívací potíže, že zvracel i kadil skoro stejnou tekutinu, ve které občas byla krev. Ve filmu se ke svým útrapám přiznávají, na některých záběrech dokonce brečí. Člověk by řekl, že takhle dnešní hrdina přece nevypadá, no ne? Dva kamarádi v ledu.
Dva kamarádi v ledu.

Svoji polární expedici plánovali tak, aby v případě úspěchu byli první, kdo kýženou trasu dokáže absolvovat bez zásobovací podpory. Ale aby těch komplikací nebylo málo, jako na potvoru ve stejném termínu vyrazil sólo(!) na stejnou trasu i Nor, Alex Gamme. Takový dredatý týpek, asi bych ho spíš čekal na pláži někde na Jamajce, než v ledové pustině na jednom z nejtěžších tracků světa. Ale Alex v sobě vikingské předky nezapřel! Celou cestu dával s přehledem mistra a nakonec dorazil tam i zpět jako první s několikadenním náskokem. (tady má krásné video z okamžiku, kdy našel svůj zásobovací kemp: http://www.youtube.com/watch?v=vC8gJ0_9o4M )
Upřímně řečeno, Cas ani Jonesy ještě před dosažením pólu už moc podporovatelů neměli. Vypadalo to s nimi zle a ruku na srdce - dojít víc než tisíc kilometrů na pól v pekelném počasí a se zdravotními lapáliemi je velký výkon už samo o sobě. Proto když na kótě 90 stupňů ohlásili, že pól je dosažen a šlapou zpět, většina lidí si klepala na čelo. Vždyť to nemůžou dokázat! Ale kluci se pochlapili. I když s nekolikadenním zpožděním, vyhladovělí, vyčerpaní a pohublí, přece jen se blížili k cíli na pobřeží Antarktidy, odkud vyráželi. Byli smíření s tím, že první na světě nejsou, robocop z Norska je překonal o několik dní a navíc sám. Ale nakonec bylo všechno jinak.
Představte si, že Alex Gamme se pár kilometrů před cílem utábořil a několik dní zůstal na místě. Přemýšlíte proč? Protože na tu dvojici magorů počkal. Do cíle dorazili všichni spolu. Dva Australani a Norský bombarďák Alex
Dva Australani a Norský bombarďák Alex

Toto je snad nejkrásnější příběh, jaký jsem z outdooru slyšel. Je tolik důvodů nezdržovat se po skoro třech měsících osamocené cesty v Antarktidě ani o minutu déle! Alex mohl být definitivně první. Mohl kluky porazit a pak jim z pozice vítěze něco otcovsky vzkázat. Mohl se mnohem dřív komfortně najíst, zahřát, osprchovat a převléknout. Ale nic z toho neudělal. Nedovedu si navíc ani pořádně představit, co celé ty dny, kdy na Australany čekal, dělal. Po třech měsících samoty! Cas and Jonesy asi taky čekali všechno možné, ale toto ne.
Myslím, že tyto dvě expedice patří do dějin dobývání polárních krajů úplně stejně jako souboj Scotta a Amundsena. Díky krásnému příběhu přátelství dvou australských kamarádů. A hlavně díky velkorysosti Norského sólisty. Alexovi se hluboce klaním.

Nikdo není odpovědný za jiný než vlastní život
Teď ale z druhého soudku. Když člověk vidí film z této cesty, má pocit, že se prostě sebrali dva hoši z mokré čtvrti, ukecali pár sponzorů a tradá, jedeme na jih! Vlastně to je taková legrace, šlapat na lyžích. Ale pozor. Všechno je jinak. Stačí si jenom projít web a zjistíte, že za jejich výkony je dlouhodobá příprava. Cílevědomá soustavná činnost. Tým poradců a konzultantů. Je to profesionální práce na plný úvazek. A to, že pánové přiznávají svoje slabosti, je prostě pojetí dnešních cestopisů. Proč ze sebe dělat zbytečně železného muže, když v nouzi máme všichni stažený zadek úplně stejně?
Na toto je potřeba myslet před každou cestou. Na hřeben Krkonoš i na vrchol Everestu. Pokud někdo podlehne pocitu, že to je opravdu jenom o tom dát se dohromady se správnou partičkou lidí a dostatečně krytých kreditních karet, pak je sám architektem svého utrpení. Nejdřív je každý zodpovědný sám za sebe. Nejprve musím znát své limity a v rámci těchto limitů si musím vybírat cíle. Pokud to někde přestřelím a zraním se nebo umřu, pak je to hlavně moje chyba anebo moje smůla. Ne těch, co mě nezachránili. Je dost dobře možné, že měli plné ruce práce s tím, aby se sami dokázali dostat domů. Dokonce bych jen tak neodsuzoval ani lidi, kteří nezmění vlastní výpravu na záchrannou akci. Je možné, že peníze na tu cestu sháněli několik let a už nikdy je nedají znovu dohromady. Mají to všechno vyhodit do komína jenom proto, že někdo jiný špatně odhadl svoje síly? Mám osobní zkušenost s podobnou záchranou a daný chlapík, kterému jsme zachránili zadek, po návratu začal psát do novin, že si všechno vymýšlím. Až když jsem mu připomenul, že mám na kameře natočené, jak bezmála brečí a neví si rady, zmlkl. Má kvůli tomuto všemu smysl riskovat vlastní život?
Mohu říct, že se mi žije dobře s vědomím, že jsem tehdy kolem trpícího polárníka jen tak neprošel. Ale rozhodně neodsuzuji jiné, kteří se cítí slabší a starají se jenom sami o sebe. Extrémní podmínky kdekoli na světě jsou spravedlivé v tom, že jenom každý sám ví, jak moc trpí a jak veliký čin dokázal. Takhle nějak to snad je i celý život, že jenom my sami víme, nakolik se tím světem protloukáme poctivě a s čistým štítem a kolik špinavostí a chyb zatajujeme sami před sebou, když se ráno podíváme na pomačkaný obličej v zrcadle nad umyvadlem.
Proto bych nám všem do tohoto roku s dovolením popřál, ať dokážeme v těch nejtěžších chvílích dělat taková rozhodnutí a takové činy, které ten ranní pohled na náš nedospalý obličej promění v důvod se usmát. Nikdo jiný to nemá právo soudit. Ten tolikrát omílaný spokojený a úspěšný život pak přijde sám.:-)

(psáno částečně pro magazín Žlutý)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

me se libilo ve filmu 7 let v tibetu jaky meli vybaveni - konopna lana, zadny goretex jen vlna guma a kuze, zadnej kyslik GPS atd - byli to borci :) ti dnesni horolezci by s tim nelezli ani na snezku...

PS:mrtvolu bych neprekracoval, snazil bych se vyhnout ale v pripade nouze bych ji klidne rozmrazil, uvaril a sezral :)
31. 12. 2013 | 13:27

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Často se píše o Everestu, ale ten je pro turisty.
Pro opravdové šílence je nižší K2, kde se v průměru ze tří horolezců vrací dva.
31. 12. 2013 | 13:28

Targus napsal(a):

Mno, proti gustu žádný dišputát. Přijde-li někomu normální překračovat mrtvoly, nechť tak činí.
Pak nezbývá, než se zeptat, proč tak nečiní i v poněkud civilizovanější krajině. Tam přece také každý odpovídá za jen a jen sebe.

K obsahu celého článku. Nás lidí je tu na matičce Zemi moc a nevíme roupama, co dělat, to je nesporné.
A stejně jako v jiných částech světa, i v těch nehostinných čím více lidí je pohromadě, tím více jsou k sobě bezohlednější a tím více jeden na druhého prdí.
Když jsem se kdysi potloukal s kamionem po oblastech, kde člověk potkal jedno dvě auta denně, nikdo si nedovolil nezastavit, pokud mu ten druhý dával znamení, že něco potřebuje. Dnes na parkovišti vám po ránu nikdo neodpoví ani na pozdrav.
31. 12. 2013 | 13:29

strýc virus HxNx napsal(a):

ad autor

ten příběh Nora a Australanů je opravdu pěkný. díky též za zajímavé linky.

Bakalův nezvaný

Vy jste na Everest lezl? nebo aspoň na Eiger?
že se tak oháníte Ká Dvojkou?
31. 12. 2013 | 13:37

gaia napsal(a):

Ti hoši si myslí, že našli zdraví na hnoji.Pro slávu jsou schopni čehokoli. Největšími hrdinkami jsou však jejich matky a partnerky, které doma trnou a když se jim ti ''hrdinové,, vrátí domů rozbití, tak o ně pečují, místo aby si užívaly klidu.
Ti ''hrdinové,, to dělají z masochismus, slavomamu, pro peníze, z exhibicionismus apd. Takže jen kvůli sobě.
31. 12. 2013 | 13:42

Targus napsal(a):

To: gaia

jste zcela mimo mísu, ale to nevadí.
31. 12. 2013 | 13:52

Targus napsal(a):

To: strejda vir

Jakýpak Eiger, člověče, zmáknul už i Sněžku, a dokonce v teniskách, a vy mu tady budete vykládat pohádky o Eigeru.
Everest je pro "vobyčejnský túristy", to dá rozum, Pavlík Bémojc tam byl prej taky, povídala Máňa.
31. 12. 2013 | 13:56

gaia napsal(a):

Také by ti hoši měli myslet na Matku přírodu, ze všechny ty s r a č.. a odpad zůstanou na místech neposkvrnených člověkem, jako teď v té Antarktidě, dobrodruhy odveze čínský vrtulník,ale loď rozmačkají ledovce a loď pak klesne na dno s veškerou špínou , umělými hmotami, ropnými deriváty a bude to tam znečišťovat a devastovat přírodu.
31. 12. 2013 | 13:58

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Pro strýc virus.
Nelezl jsem ani na Everest ani na Eiger a znám jen z vyprávění. Eiger jsem měl alespoň na dotek, jeho stěnou jsem se vezl na Jungfraujoch.
31. 12. 2013 | 14:01

jsou lidi, které zachraňovat škoda napsal(a):

Podívejte se vyfoceným pánům, Scottem počínaje do očí.
Všichni potřebují injekce pentobarbitalu jak sůl.
Pan Horký se pro sichr dívá stranou.

Zajímala by mě barva jeho bot, až se budu potřebovat zorientovat.
Jakmile jsme opustili dělohu, vydali jsme se na velmi nebezpečnou cestu, ani nemusíme jezdit volgogradským trolejbusem.
Stačí být občanem v plzeňskoprávním státě.
31. 12. 2013 | 14:12

gaia napsal(a):

No o Everestu psali v NG, že tam s průvodcem může lézt skoro každý, co má prachy a taky leze, proto tam je tolik mrtvol. Nedá se s nimi vcelku nic dělat, jednou za čas tam jde výprava, co je sbírá a snáší dolu, ale stojí to moc peněz. Ti turisté by neměli šanci s tím něco udělat ani kdyby chtěli, takže s mrtvolami je problém.
31. 12. 2013 | 14:13

jsou lidi... napsal(a):

Myslel jsem nové hlasatele nadčlověctví, pochopitelně.
31. 12. 2013 | 14:14

gaia napsal(a):

To je fakt, ty oči a pentobarbital, chtěla jsem zjistit o co jde a vyplivlo mi totuto fotku, úplně stejný výraz
http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/319755-po-kratkem-odkladu-popravili-rasistickeho-vraha-ktery-postrelil-larryho-flynta.html
31. 12. 2013 | 14:18

Richard napsal(a):

"Toto je snad nejkrásnější příběh, jaký jsem z outdooru slyšel. Je tolik důvodů nezdržovat se po skoro třech měsících osamocené cesty v Antarktidě ani o minutu déle! Alex mohl být definitivně první. Mohl kluky porazit a pak jim z pozice vítěze něco otcovsky vzkázat. Mohl se mnohem dřív komfortně najíst, zahřát, osprchovat a převléknout. Ale nic z toho neudělal."
autor

ten kluk, Alex, si byl nejspíš vědom, že jeho čekání(pro-sociálnost) bude třešničkou na dortu jeho solitérského vítězství, které čekání na ty dva opozdilce nijak neohrozí, ale naopak potvrdí a navíc přihodí bonus v podobě velkorysosti.
Je to od něj hezké, a nechci jeho čin určitě nijak snižovat, ale zas, řekl bych, že věděl, co dělá a byl si vědom, že se mu chvíle čekání na ty dva kluky sociálně vyplatí, neb nebude jen obyčejným vítězem, ale také Alexem velkorysým. Ale však jo, zaslouží si to, jen, tipl bych si, že reakci publika mohl předem očekávat a snad s ní i trochu kalkulovat, neb gesto fair play je vždy náležitě oceněno, někdy dokonce poklonou a ta člověku asi udělá dobře, když se zrovna nemusí tvářit, že jí skromně odmítá, aby získal další sociální win. Velkorysý vítěz a navíc skromný, to už je skoro na prezidenta.
31. 12. 2013 | 14:28

gaia napsal(a):

19.5.2012 vylezlo na Everest 234 lidí jen kvůli tomu, že hlásili pěkné počasí.
31. 12. 2013 | 14:29

aga napsal(a):

Proto asi lezou nebo zdolávaj póly, aby nevraždili. Někudy to musí ven.
31. 12. 2013 | 14:30

gaia napsal(a):

ago
Asi s vámi též souhlasím, ale Targus mi napíše, ze jsem mimo.
Z normálních pohnutek to určitě nedělají.
31. 12. 2013 | 14:39

Richard napsal(a):

ono to funguje vlastně i naopak, spousta těch fejsbůhovských lidiček, kteří kamenovali toho "sebestředného" horolezce za jeho postoj, tak činila vědoma si faktu, že odsoudit ho, znamená získat pochvalu "morálně integrovaného" davu.
Je nanejvýš pravděpodobné, že většina z těch rozhořčených spravedlivých by ve skutečnosti toho mrtvého horolezce překročila jako kdokoliv jiný, ale co naplat, odsoudit se takové jednání musí, samozřejmě, že na jiném, chceš-li si zachovat iluzi vlastní morální integrity. Ono se tak vlastně hodnotí, co je (ne)žádoucí říkat a myslet si(jakýsi morální skelet), což s realitou často nemá mnohé společného. Ten horolezec se svou odvahou říct, co si myslí, v očekávání soc. trestu(kamenování), se v mých očích projevil víc ctnostně než všichni ti, kteří ho spravedlivě, chápej, za odměnu, odsoudili.
Jestli je správné mrtvolu horolezce překročit nebo pomoc bližnímu horolezci v nouzi, to vždy ukáže až realita, kterou v přímé konfrontaci s ní není tak snadné obelhat jako v přísných soudech kdesi na fejsbůku, které jsou jí na hony vzdáleny.
31. 12. 2013 | 14:46

muromec napsal(a):

to Richard.
Uvažujete správně česky, ale zapoměl jste na jednu věc: Ten Nor nejspíš nebude tak vychcaný jako vy.
31. 12. 2013 | 14:50

Jana Pechová napsal(a):

"Úspěšná expedice není taková, kde dosáhneme vytčeného cíle, ale jen a pouze taková, ze které se vrátíme domů (a nejlépe v plném zdraví)."...

Opravdové přání není takové, které ohromí či okouzlí, ale takové, které osloví a podnítí.
Díky, pane Horký. Tohle přání je opravdové.
31. 12. 2013 | 14:51

gaia napsal(a):

Výstup na Everest s agenturou, která vše zařídí, stojí od 30-120 tisíc dolarů. Za ty prachy chtějí lide něco vidět a ne se rmoutit nad mrtvolou. Cesta je i tak znečištěna vším možným, i lidské exkrementy v těch podmínkách těžko zmizí a rozloží se
31. 12. 2013 | 14:58

Richard napsal(a):

muromec naivka
netvrdím, že ten Nor byl vychcaný, jen, že si mohl být důsledků svého jednání vědom...to však neznamená, že mu byly primárním motivem...Nemám důvod nevěřit, že čekal na ty dva kvůli nim samým, resp. aby se cítili lépe oni, přitom si však mohl být vědom, co za svůj čin sklidí, zvláště, když šlo z jeho strany spíše o gesto(sociální význam) než reálnou pomoc těm dvěma.
Chtěl jsem říct, že i v altruismu může být kus sebeuspokojení. Těžko odlišit instinkt, od naučeného, sociální odměnou upevněného jednání.
----------
ago, neřekl bych, že v jednání těch horolezců bude tolik sublimované agrese, resp. vražedné sklonů, to by si asi vybrali jiný sport, jako spíše touha po moci/vítězství/nadvlády, horolezci se sami vyjadřují ve smyslu pokoření hory, cíle atd., resp. dle mého jde spíše o transformovanou potřebu převahy/moci/triumfu než agrese.
31. 12. 2013 | 15:13

kokoshka napsal(a):

Opravdu mily a rozkošny bložek na Silvestra,pak už jenom misto Mrazika davat v telce Burtonovou Mrtvou nevestu,take prima pohadka.
Kokošak na vas nezapomina,drazi a važeni,jenom moc prace a moc oslav na konci roku,a to je teprv začatek ruskych a pravoslavnych svatku,Buh nas ochranuj:-)
Takže:Всех с наступающим годом Синего Коня,счастья,здоровья и успехов.
C Новым годом,c новым счастьем!
Tim se loučim do přištiho roku a jdu ješte dosmažit kalmary,hlavne pamatujte že všeho co je moc škodi zdravi.Čao.From Russia with Love.
31. 12. 2013 | 15:13

Targus napsal(a):

To: gaia

Ano, jste mimo, protože jste jiný živočišný druh.

Kolik žen zdolává polární končiny?
Kolik žen zdolává horské štíty?
Kolik žen pendlovalo v celkem bouřlivých 90. letech 20. století v náklaďácích z přístavů západní Evropy do Kazachstánu, Uzbekistánu, Turkmenistánu, do sibiřských velkoměst? Znáte aspoň jednu?
Většina normálních lidí tyto kratochvíle odmítne jako nebezpečnou záležitost.
Menšina se zvedne z gauče a jde do toho, aniž by přesně věděla, proč. Pro slávu dost ztuha, pro peníze těžko, ty se dají sehnat rychleji a jinak, pro to, aby jim někdo foukal bebíčka, až se možná někdy vrátí, taky ne. Jen dolezou domů, už přemýšlejí nad dalším potenciálním průserem.
Aga má pravdu, někudy to musí ven, jinak by lidé jako živočišný druh nebyli tak úspěšní.
31. 12. 2013 | 15:17

strýc virus HxNx napsal(a):

Bakalův nezvaný 14:01

snad se shodneme na tom, že hory jsou krásné.
třeba taková Bělucha v Altaji, která nesahá Everestu ani po pás, a jak je půvabná... :-)

http://cs.wikipedia.org/wiki/B%C4%9Blucha
31. 12. 2013 | 15:26

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Pro strýc virus.
Jelikož jsem většinou preferoval chození po horách s batohem na zádech, tak mám rád výšky někde do dvou tisíc, které jsou alespoň částečně zalesněné
a na noc můžete sejít níže k nějakému potůčku uvařit a přenocovat.
Kámen, led a sníh moc nemusím. Navíc si uvědomte, že na nějaký hezký pohled musíte mít ve vysokých horách štěstí. Většinou se kolem vás hodní mraky, sem tam pruh sluníčka.
Everest má je další problém, turistika z něj udělala skládku odpadků
31. 12. 2013 | 15:53

Fialenka napsal(a):

Targus (15:17)
Jen chci připomenout, jak před třemi lety šestnáctiletá Australanka sama na plachetnici obeplula svět.
31. 12. 2013 | 16:13

Fialenka napsal(a):

Vzpomněla jsem si na novinový článek, kde jeden český polárník píše, že ženy, i v případech, kdy jsou méně zkušené než muži, tak v ohrožení neupadají do emocí a tím dovedou nejen sebe, ale i svoji skupinu k přežití.
31. 12. 2013 | 16:31

strýc virus HxNx napsal(a):

Bakalův nezvaný 15:53

určitě. já jsem většinu svého volného času strávil v lese či v jeho okrajích a nebo na skalnatých stráních typu lesostepi.
jsem botanik a na ledu a sněhu toho pravda moc neroste.
já jen chtěl připomenout, že velehory jsou krásné jako takové, ale pokud to berete pragmaticky, budiž, nic nemohu namítat.
31. 12. 2013 | 16:31

Hloupý Honza napsal(a):

Já bych jen chtěl poprosit všechny dobrodruhy, kteří si potřebují něco dokazovat, aby si to dokazovali sami, bez jakéhokoliv nároku na následnou cizí pomoc, a to až do úplné mrtě, prostě když někde zůstanou viset, nebo jim dojdou jejich přeceněné síly, aby kvůli těmto "hrdinům" nemuseli od Štědrovečerního stolu opouštět své rodiny desítky dalších lidí, záchranáři, piloti, lékaři apod..

Takže vy všichni se zbytnělými egy, co si nevážíte života (a svých rodin) lezte si na cokoliv a kdykoliv, ale hezky na vlastní riziko ... a já vás taky jen překročím až budete ležet kdekoliv, .... neboť hrdinů jsou plné hřbitovy.
31. 12. 2013 | 16:32

Fialenka napsal(a):

PS
to polárník srovnával muže a ženy .... a ženy si lépe udrží život zachraňující nadhled
31. 12. 2013 | 16:33

gaia napsal(a):

Targus to tedy nechápu, co je to za úspěch a jak to posune lidstvo kupředu, když někdo doleze na pól nebo nějakou horu?
Že to dělají většinou chlapi je jen důkazem, že toho nemají moc co na práci .
31. 12. 2013 | 16:34

strýc virus HxNx napsal(a):

Hloupý Honza 16:32

Váš příspěvek je hoden Vašeho nicku.
vždyť nemůžete vědět, jaké "až do mrtě" od kohokoliv budete třeba někdy potřebovat.
člověk by měl zůstat člověkem a snažit se pochopit druhé, protože sám se může bez vlastní viny ocitnout v nějaké takové "mrti" a to nedopatřením, bez viny, náhodou. to jsou mystické zákonitosti. nikdo není bez viny a nikdo není duchem vznášejícím se nad vodami a znajícím nejposlednější zákoutí lidských pohnutí.
31. 12. 2013 | 16:47

Pradědek Čech napsal(a):

Pane autore díky za blog,

po dlóóóuhé době něco mimo žumpu a hlavně pozitivního.

Mě zaujaly nejvíce dvě věci, které u nás moc neznáme, a které velice obdivuji. Za prvé motivace, která hochy z kulturnějších zemí vede podobné výkony dělat a za druhé přístup, který k jejich provedení mají. Motivace je většinou jejich soukromá, dělají to protože to chtějí dělat a nikoho, koho to nezajímá, tím neobtěžují a hlavně, to obdivuji nejvíc, mají to tzv. zmáknuté, a tím se nedostávají zbytečně do konců, kdy potřebují pomoc kolegů a někdy i záchranářů. Dokáží odhadnout možnosti a znají své síly.

Náročné sporty, z hlediska financí a spolupráce s dalšími účastníky, dělám celý svůj dlouhý život a jsem z našich lidí hodně zklamaný. Samozřejmě, že se na mých zkušenostech podepsala hlavně bída minulého režimu. Protože se dny, se kterými mohu ještě k delším výletům počítat, rapidně zkracují, jezdím na motorce už jedině sám a na moře bych s českou posádkou nevyplul. Když přijde ouvej, tak se povahy, výchova a morálka projeví. Ne, že by se u nás pár dobrých parťáků vůbec nenašlo, ale těm bych zase nestačil já. U nás je to všechno limitované, penězi, časem, zkušenostmi. Škoda, že nemáme moře. To by nám netolerovalo to české, to je dobrý!
31. 12. 2013 | 16:51

biofil napsal(a):

Omylem jsem, místo Thurberova Waltera Mittyho shlédl v kině dílo, které by se dalo nazvat Redford a moře. (Ani se nechci dívat kolik mu je.)
Vo vosamnělym mořeplafci.
Pámbu zaplať, aspoň se tam na rozdíl od Sira Chichestera nemusí vytahovat za nohy na stožár, aby si do břicha vrátil vyhřezlou kýlu.
Ale jinak se mu stane úplně všecko.
Naštěstí už na začátku čtou jeho dopis na rozloučenou, takže víme, jak všechno dopadne.
Všem se v něm vomlouvá, že to měl vědět a jak všechno zvoral.

Nemám rád filmy s jednim hercem (a povětšině mexickym štábem), točený v úplně nejlacinější končině NAFTA (furt se tam možná Mexikánum vede daleko líp než nám) v jednom prostředí. Ale americkej film je takovej čím dál víc, jen naivové to přes prášící humveečka a popáté použité kosmické lodě nevidí.
Teď tedy ještě recyklovaní herci.

Ale celé je to o mužství. Které přes už zjevný nedostatek příslušných hormonů hraje pořád jakousi hru.
Koneckonců i náš přemoudrý král a císař, který byl televizní radou zvolen místo Járy da Cimrmana Největším Tschechem si nechával omlacovat kebuli a rozsekávat obličej coby anonymní účastník turnajů.

Vždycky jsem posílal do háje lidi, kteří mě tahali do války v Bosně nebo do Himalájí, a to jsem některé z nich měl rád.
Říkal jsem jim: co to chcete propagovat? Vaši kamarádi tam zůstali s utrženou hlavou v díře v ledovci. Lidi s kterými jste se jako literáti kamarádili si podřezávají krky. A vy myslíte, že o tom všichni musí do detailu vědět.
Děte se vycpat.
Navíc.
Dávat si rande se smrtí míním, až na to baba bude mít legální nárok.

Někdo to nemůže nechat bejt. Tomu, pokud si zatim nenašetřil a nevyrazil, stojí za to se na All is Lost jít podívat, teda po posledních deset minut, než začne hrát hudba. Pak už je to kýč a Moody.
Člověk je zvíře vzniklé díky životu v kolektivu a spolupráci.
Žádní osamělí hrdinové nemají z darwinovského hlediska právo přežít.

PS. Není to o mužích a ženách, nebo jenom. Spíš o slabosti ducha.
31. 12. 2013 | 17:14

Targus napsal(a):

To: gaia

Odpověděla jste si sama. Nevíte, nevnímáte čtený text, vysvětlovat vám to je zcela zbytečné, protože už jsem to vysvětlil jednou, výše pasáž o živočišných druzích, a vy jste to nepobrala.
Malý dodatek - kdyby muži byli jako ženy, nebylo by vás potřeba.

Stran těch posunů, zkuste si zjistit, s jakou výbavou vylezli na M.E. Hillary a Norkey a s jakou výbavou se tam dnes derou proudy návštěvníků. Opravdu si myslíte, že by to všichni dokázali s technikou z roku 1953?

To: Fialenka

Pěkně píšete, máte odkazy?
Znovu se zeptám - kolik žen je mezi polárníky a kolik žen je mezi výškovými horolezci.
Samozřejmě, že mužů je více, proto se mezi nimi najde i více osob s menším uzpůsobením k psychické zátěži, to je vcelku logické. Jinak řečeno, je to dáno tím, že muži nejsou kvalitnějšími jedinci, než ženy.
Jinak argumentujete naprosto stejně jako chytráci plkající o tom, že ženy jsou lepšími řidičkami. Není to pravda, ženy mají pouze menší sklon riskovat, jít až na hranici svých možností. To ovšem naprosto nic nevypovídá o jejich schopnostech k řízení aut, mají pouze menší "schopnost" se nabourat. Posuzují pouze jednu z mnoha stránek dispozic pro soubor činností nazývaných "řízení motorového vozidla".
31. 12. 2013 | 17:14

marxík napsal(a):

Úryvek z curricula:
"Ze všeho nejvíc mě zajímají lidi kdekoli na světě a naše vzájemná komunikace."

Pane Horký polárníku, jeden by očekával, že si s chutí zakomunikujete s místní reprezentací.
Zatím to ale vypadá, že jste jeden z mnoha Stejskalových mystifikátorů.
Nebo snad zdejší sešlost není pro Vás dostatečně inspirativní, aby jste navázal na některé myšlenkové proudy místních rozumbradů?
31. 12. 2013 | 17:30

Targus napsal(a):

To: marxík

Autor podle všeho nejraději komunikuje se zmrzlinami. Viz jeho text - u zelených bot vlevo zatočit...

Njn., každý jsme nějaký. Je to asi tím, že do Himalájí nemůže jet jen tak nějaké béčko, nýbrž jen chlapíci - křemeňáci.
31. 12. 2013 | 17:37

Richard napsal(a):

"Vzpomněla jsem si na novinový článek, kde jeden český polárník píše, že ženy, i v případech, kdy jsou méně zkušené než muži, tak v ohrožení neupadají do emocí a tím dovedou nejen sebe, ale i svoji skupinu k přežití. "

ani bych se nedivil
muži mají sklon emoce více potlačovat(aby neztratili tvář, síla "ducha" vlastně odpovídá síle sebepotlačení), v krizi pak mohou tyto nekultivované afekty propuknout v panický afekt. Pro ženy je prožívání emocionality více přirozené, snad i proto s ní dokáží lépe zacházet také v krizových situacích...
říká se, že ženy snesou delší, ale méně intenzivní zátěž, kdežto muž intenzivnější, ale zase kratší..
Jen tak mezi námi muži, co byste si vybrali raději? Rodit nebo cestu na severní pól? Pro mě jasná volba, už si obouvám Válenky..
to jen taká úvaha
31. 12. 2013 | 17:50

gaia napsal(a):

Targus
To jsem tedy nepobrala, protože tohle dělá jen okrajová menšina mužů, jinak v globále jsou chlapi línější a neohrabanější a usedlejší, než ženy, vidím to okolo, jak není možné manžele mých kamarádek nikam dostat a zvednout z gauče.
31. 12. 2013 | 17:51

gaia napsal(a):

Richard
Vy byste chtěl být navždy bezdětný?
Proč byste se měl vystavovat takovým volbám?
31. 12. 2013 | 17:55

kokoshka napsal(a):

marxik:
Fascinuje mne že zdejši ženska reprezentace(gaia,viola,fialenka...)nemaji nic lepšiho na praci v předvečer novoročni než diskutovat o zmrzlych mrtvolach.I.s.
O tematu se vyjadřim stručne(mam par minutek)-JE TO NORMALNI!rovnež ja jako chlapik ktery s vrozenym strachem z vyšek dokazal dvakrat v živote(poprve a naposledy)zdolat třitisicovku na Elbrusu mužu k tomu neco dodat.
Když my kračeli po zlednatelym stenam kavkazskeho obra starali jsme navzajem o sebe lip než vlastni bratři,tam každy krok mohl byt posledni a každy nesl odpovednost za sebe i za sve kamarady,to neni legrace.
Starat se o mrtve však nas nikdo nevazal,kdyby jsme našli nejakou zmrzlou mrtvolu tak ji dustojne pochovame(vec ve vyšce kde je led kamen a řidky kyslik temeř na namet scifi)nebo volat vrtulnik,komu treba zahodit nekolik dni namahaveho vystupu kvuli tomu komu už stejne nepomužeš,je to vec uřadu vysvetlovat smrt a ne vyčerpanych zmrzlych na kost horolezcu.
Treba by gaia sama vzala tu mrtvolu na ruce a odnesla ji dolu,obavam se že spiše na zpetnem ustupu našli by se dve mrtvoly!
31. 12. 2013 | 17:58

Richard napsal(a):

gaia
ta volba je hypotetická samozřejmě, pro srovnání zátěže, kterou je nutné snést
-----------------

"To jsem tedy nepobrala, protože tohle dělá jen okrajová menšina mužů, jinak v globále jsou chlapi línější a neohrabanější a usedlejší, než ženy, vidím to okolo, jak není možné manžele mých kamarádek nikam dostat a zvednout z gauče."

fakt? Zkuste jim nabídnout zdarma lístek na FC Barca, uvidíte bleskovou proměnu.
31. 12. 2013 | 18:00

Targus napsal(a):

To: gaia

" v globále jsou chlapi línější a neohrabanější a usedlejší, než ženy, vidím to okolo, jak není možné manžele mých kamarádek nikam dostat a zvednout z gauče."

Pokud bych měl hodnotit ženy očima a řečmi množiny mužů, s nimiž běžně komunikuji, jednalo by se o v globále hádavé, tlusté a rozhazovačné slepice, které navíc neumějí létat.

Není tomu tak.

K vlastnostem, které přičítáte výhradně mužům:
1/ Muži jsou většinou v partnerství staršími, tudíž vyčerpanějšími a nemocnějšími.
2/ muži ještě stále vykonávají fyzicky náročnější práci a ve srovnání s učitelkami v násobně delší pracovní době
3/ muži jsou zbaveni své funkce, pro kterou je vyšlechtila příroda. To jest bojovat, ochraňovat, živit rodinu.
PROČ SE DIVÍTE?
31. 12. 2013 | 18:11

Fialenka napsal(a):

Targus

Nejen za to, že jste napsal,že muži nejsou kvalitnějšími jedinci než ženy, jsem ten článek vyhledala :-)
http://cestovani.idnes.cz/strach-zabije-driv-muze-nez-zenu-rika-expert-na-preziti-pib-/kolem-sveta.aspx?c=A070913_143024_igsvet_tom
31. 12. 2013 | 18:11

marxík napsal(a):

kokoshka
Já mám za sebou pouze nezdařený výstup na Jungfrau. Byl jsem nedostatečně vyzbrojen.
31. 12. 2013 | 18:11

gaia napsal(a):

Richard
Tedy Richarde, lézt po horách a navíc zmrzlých , není vůbec v lidské přirozenosti, přírodní národy bydlící pod vysokými horami by na ně nikdy nelezli, navíc si většinou ještě vymysleli, že tam žije božstvo a že se to ani nesmi ,aby se nějací hazardeři z kmene ani nepokoušeli ztrácet tam životy.A když tam přijel nějaký Evropan , tak se mu divili, co tam nahoře bude dělat a co z toho bude mít
31. 12. 2013 | 18:15

Targus napsal(a):

To: Richard

Proberte se, ona neví, co to je.
Teď bude půl hodiny špekulovat, jestli to je baletní skupina nebo sportovní auto, než ji napadne zadat to do gůglu.
31. 12. 2013 | 18:16

kokoshka napsal(a):

marxik:
Nic z toho nedelejte.Nejde jenom o vyzbroj.Tam je treba silne,mlade a sportovni chlapy.Treba ja už jsem mel za sebou spoustu vyznamenani v boxu(lehka vaha)taekwondo a celkem vycvik v bojovych umenich, a takovych sportovcu byla vetšina(dokonce jeden vojak ze Specnazu).Naberte formu,trenujte vuli a možna se Vam to podaři.Ten pocit vitezstvi stoji za to!
31. 12. 2013 | 18:22

gaia napsal(a):

kokoshka
Když může na Silvestra diskutovat o mrtvolách kokoshka, proč by nemohla diskutovat gaia,viola,fialenka?
31. 12. 2013 | 18:31

Hloupý Honza napsal(a):

To: chytrý strýc virus HxNx

1) svůj níck mám zvolený pro všechny chytráky, aby si nemuseli namáhat svoji mozkovnu, když na mne reagují

2) když někdo záměrně riskuje svůj život a navíc i životy dalších lidí (záchranářů, lékařů atd.) bez jakéhokoliv smysluplného důvodu, jen a pouze pro účely svého vlastního sebeuspokojení - ambicí, ega, povadlé mužnosti, či něčeho jiného, tak je to pro mne neskutečný sebestředný egoistický sobec, hrající si na hrdinu, jehož zmrzlá mrtvola si zaslouží opravdu jen překročit. O tom byl můj příspěvek. Ti, "kteří se sami mohou bez vlastní viny ocitnout v nějaké takové "mrti" a to nedopatřením, bez viny, náhodou" si samozřejmě pomoc zaslouží, ale o těch nebyl ani můj příspěvek ani text autora. Chytrému strécovi by to snad mělo být jasné.

3) Všem chudákům, kteří si potřebují něco dokazovat tím, že vylezou na nějaký kopec bych poradil ať si zvyšují adrenalin nějakým přínosnějším způsobem, třeba v humanitárních misích někde v Africe. Ale chápu, že toto není pro tyto "chlápáky" moc IN a COOL, a že třeba takový Bém si své Napoleonské komplexy bude léčit pohodlnější formou hraním si na horolezce.



i opravdu zaslouží toliko překročit ck jsem si zvolil
31. 12. 2013 | 18:33

Pradědek Čech napsal(a):

Slyšel jsem před lety, že dva klucí od horský, ve Vysokých Tatrách, byli ve vánici zachraňovat zříceného horolezce. Když ho našli, tak už byl zmrzlý. Sjeli proto na něm k chatě jako na sáňkách a prozatím ho uložili do dřevníku. Po chvíli se ten zmrzlík probral a přišel do chaty. Jakou barvu měly jeho boty zprávy neříkaly, ani jak se zachráncům na něm jelo.
31. 12. 2013 | 18:34

Targus napsal(a):

To: Fialenka

Ojela jste nadpis a vydáváte ho za absolutní pravdu.
Špatně, ale dělá to tak většina lidí a všichni novináři.
Nulové pochopení smyslu textu.

Tan pán tvrdí, že ženy zabíjí stres a strach v krizových situacích méně častěji, PROTOŽE SI MÉNĚ UVĚDOMUJÍ,ŽE JIM JDE O KRK. Zdůvodnění je v článku - generálně menší analytické schopnosti, méně racionální uvažování, větší dispozice pro drobnou, zdánlivě nesmyslnou činnost (žena je tzv. trpělivější). Já bych možná dodal, že ženy mají větší vůli žít (moje domněnka).
Zcela špatný výklad textu. Ve finále dojdeme k závěru, že ženy podléhají strachu stejně, jako muži.

K článku všeobecně - tématu tohoto blogu se týká jen okrajově, ty zmrzliny, o kterých píše blogger, tam nejsou proto, že by se nenadále dostaly do krizovky, ti původně živí sportovci, chcete-li dobrodruzi, neměli vyzkoušený svůj limit, neuměli správně odhadnout a rozložit své síly, resp. měli málo natrénováno, podcenili výstroj a výzbroj, aktuální vývoj počasí, atd. To nejsou nenadálé krizové situace, to je podcenění reálného rizika.

Docela nedávno o tom byl v Radiožurnálu nádherný rozhovor s jedním českým horolezcem. Rozešel se s několika parťáky, neměli shodný názor na trénink a přípravu expedice. Dva z nich pak v Himaláji zahynuli. On sám má taky následky z několika pokusů na hraně, tuším, že už nemá žádné prsty na nohou. Do Himalájí se samozřejmě chystá znovu. Tuším,že na K2.
31. 12. 2013 | 18:43

Pradědek Čech napsal(a):

Hloupý Honza,

nebuďte tak přísný, zkuste se na ty dobrodruhy podívat i z jiného úhlu. Třeba mají doma semetriky a nebaví je poslouchat věčné pokyny přines uhlí, vyluxuj, oprav tohle, atd. Víte jak jim je vysoko na Everestu nebo uprostřed oceánu dobře. To ticho. Jen vichřice řve, bouří moře. Paráda. Mám kámoše, zítra odjíždí na Dakar. Ne, že by měl doma semetriku, ale ten klídek. Žádný ženský, jen dvacet zpocených a unavených chlapů.
31. 12. 2013 | 18:46

kokoshka napsal(a):

gaia:
Kokoshka od obedu beha v kuchyni jak zajiček Energizer aby uvařil svuj firmovyj svatečni jidelniček pro rodinnou oslavu(žena v tom jede take,ale hlavni kuchař dneska jsem ja)a ješte spousta praci v domacnosti-co delate vy,drahe damy,čumite do bedny:?
31. 12. 2013 | 18:48

strýc virus HxNx napsal(a):

Targus

Radek Jaroš, že?
31. 12. 2013 | 18:51

Baba Jaga napsal(a):

To: Richard - k blogu u paní Hradilkové
Napsal jste tam:
"My muži hledáme duchovno asi spíše proto, abychom mohli jiným šéfovat a radit, resp. hledáme v sobě vůdce/krále/guru."
(Jasně, Vy kvalitnější jedinci, jak tu podotl pan Targus.)
Vám zatím nikdy nešéfovala žena? Ani skrytě doma?
K blogu pana Horkého - bez komentáře. Barevné fotečky smějících se pánečků pěkné.
31. 12. 2013 | 18:54

Fialenka napsal(a):

Targus
Pamatuji si dobře co jsem tam četla a četla jsem to celé. Vím, že si to takhle pan polárník vysvětluje. Ale myslím, že to tím není, protože je nesmysl, aby si člověk v takovéhle situaci neuvědomoval nebezpečí. To je prostě nesmysl.
Muži si jiné vlastnosti žen, které je třeba přesahují, vždy vysvětlují po svém. Vysvětlují si to nejčastěji mateřským pudem, nebo strachem riskovat a podobně.
31. 12. 2013 | 18:57

Targus napsal(a):

To: Pradědek Čech

Vyřiďte pánu dakaristovi pozdravy, že držím pěstičky.

To: hloupý Honza

Zkuste to, co já.
Najděte si poblíž bydliště nějaký kopeček, který jste schopen taktak vyběhnout. Až bude foukat pořádný vítr, hustě pršet nebo sněžit a bude tma jak v pytli, zvedněte zadek z gauče a vyběhněte na svůj Everest. Tam nahoře, zpocený, udýchaný, na konci svých fyzických sil, juknete dolů na svítící město, opřete se o patník a pocítíte ten příval endorfinů. Pak pochopíte ty blázny, co furt někam lezou. A bude vám šumák, že jste mokrý a špinavý, že máte doma protivnou semetriku a šéf vám nechce přidat.
31. 12. 2013 | 19:00

Baba Jaga napsal(a):

To: kokoshka 18:48
On je Silvestr něčím opravdu výjimečný den? Tak si ho užijte.
U Vás se vlastně bude nadělovat teprve zítra, ne? To my už máme "šťastně a vesele" za sebou.
31. 12. 2013 | 19:01

aga napsal(a):

Baba Jaga

Ten král není zrovna dobrou analogií. Alchymie ale i třeba šachy zřetelně ukazují, čím je král bez královny. Z logiky šachů vyplývá jasně, kdo je jen trubec a kdo inteligenní bytost :o)
31. 12. 2013 | 19:01

Targus napsal(a):

To: strejda

Je to možné, poslouchávám to v kraválu ještě s puštěnou vysílačkou a mezi telefonáty, dost mi toho utíká.
31. 12. 2013 | 19:03

gaia napsal(a):

kokoshka
Víte,my ty hlavní svátky máme už za sebou, my hodovali už 24.-26.,dnes jen pijem a uzobáváme delikatesy,udělat pár chlebíčků a jednohubek moc práce nedá, dnes se má hlavně pít, což já nemůžu a vařit se bude zas az zítra, čočková polévka,aby se držely peníze a svíčková s knedlíkem, což je naše novoroční menu.
31. 12. 2013 | 19:07

Targus napsal(a):

To: Baba Jaga

"Jasně, Vy kvalitnější jedinci, jak tu podotl pan Targus"

Co kdybyste si OPRAVDU přečetla, co jsem napsal, když už si mne berete do úst? Nezkusíte to znovu, pomalu a s brýlemi?
31. 12. 2013 | 19:09

kokoshka napsal(a):

Baba Jaga:
Nadelovat se bude dnes večer,asi za hodinu po našem času když se cela rodina s přateli usedne za stul.
Zitra bude anšlus a cely kosmos svatku až do 10 ledna.
My nezname pojem Silvestr,je nejduležitejši lidovy svatek v roce Novyj God(neco jako řimske Saturnalie:-)a pak Vanoce a Velikonoce.Ostatni se priloži,treba MDŽ...Celkem mame svatku vice než vetšina zemi na svete,je to dane naši mentalitou:-)
Ne,opravdu,Novy Rok je pro každeho normalniho Rusa svatkem detstvi,tradic,rodiny,nadeji nu a tak...Je to velmy symbolicke,mnohem vice to proživame a slavime než Češi.
31. 12. 2013 | 19:20

Richard napsal(a):

Baba Jaga
Myslel jsem tím, že muž je od přírody více agresivní, toužící po dominanci, z toho pak plyne i zesílená touha po moci a vůdcovství, ta se dle mého projevuje i v duchovních oblastech.
Klidně si to spojte i s ješitností, neb i ta k tomu jaksi patří.
Netvrdím, že jde o větší kvalitu, ale kvalitu/vlastnost odlišnou. Muži zase nemají tolik rozvinuté pečující, empatické vlastnosti, emocionalitu.
-------------------
Ale myslím, že to tím není, protože je nesmysl, aby si člověk v takovéhle situaci neuvědomoval nebezpečí. To je prostě nesmysl.
Fialenka

dle mého to není o neuvědomování, ten chlapík píše, že na muže emoce více doléhají, což je podle mě důsledek toho, o čem jsem psal - chlapi jsou více racionální, emoce potlačují a ty je pak v nevhodných chvílích mohou zavalit v podobě paniky nebo strachu.
Ženy to maj jinak, ty jsou od přírody více emocionální, resp. mají rozvinutou emocionalitu, ovšem občas jsou zavaleny všelikými "racionálními myšlenkami", které jsou např. podobně nepadnoucí jako mužovy emoce v situaci krize.
31. 12. 2013 | 19:22

gaia napsal(a):

Kokoško nám nemusíš nic vysvětlovat, to nám již dávno vysvětlili v ruštině,jak to máte a že největší svátek pro Rusy je Velikája okťjabrčeskaja
31. 12. 2013 | 19:29

Josef napsal(a):

Rozdíly v mentalitě mužů a žen ve vypjatých situacích mně, zhruba před čtyřiceti lety vysvětlil tehdy pětiletý syn. Byl oblečen na nedělní procházku parkem a vyslán ven na dvorek, aby počkal, než se maminka zušlechtí. Po chvilce se vrátil zapráskaný blátem od hlavy až po paty. Žena ihned spustila velký křik a lamentování. Aby ji uklidnil, tak ji mladý chlácholil slovy: "To nevadí, to se vypere." Čímž jen přilil olej do ohně. Aby to vylepšil tak prohlásil: "Vy mámy se pořád staráte a něčeho bojíte, zatim co my chlapi jsme hrdinové." A byl klid.
31. 12. 2013 | 19:42

kokoshka napsal(a):

gaia:
Vy už mate vypito?
Dobre,a ješte svatek milicii teda pracovniku vnitřnich organu ješte z sovetskych času,prave ten každoročni velky koncert v televizi zrušili když zemřel Leonid Illič.
A ješte den VDV-svatek vysadkařu a namořni pechoty.
A ješte...ja svatkuji Den Kosmonavtiky 12 dubna(Gagarin)a den Aviacii(22 června)protože jsem v letectvu sloužil na vojne dva roky a muj deda byl valečny letec,veteran a mel hodnost PLUKOVNIKA ve vyslužbe.
A ješte je nejduležitejši svatek-Den Pobedy 9 kvetna,svatek vitezstvi ve velke vlastenecke valce za ktery bojoval muj deda a za vitezststvi ve kterem položili život 20 milionu lidi ruznych narodnosti!
31. 12. 2013 | 19:49

Pradědek Čech napsal(a):

Targus,

pěstičky budu samozřejmě držet. O to více, že je kámošovi už 65 let. Byl skoro na všech Dakarech a několikrát i jeho posádka vyhrála kamiony. Od pátého ledna ležím každý večer u televize a obdivuji ty chlapy co jedou, hlavně na motorkách. Ale jezdí i ženy. Dokonce na motorkách. Třeba Jutta Kleinschmidt. Dojela na motce několikrát. Ta později vyhrála auta. Co na tom, že jezdila zřejmě proto, že její táta, velký závodník H. Schek, neměl kluka. Frantíci, umí takové závody pěkně natočit a je vidět mnoho lidských příběhů, o mistrovství, vypětí, vůli, bohužel i zranění a tragédií. Před lety, ještě v Africe mě zaujal příběh jednoho Japonce. Měl takovou vůli, že hrozilo, že umře vyčerpáním. Pořadatelé citlivě čekali několik dní na okamžik, kdy ho násilím sundali z motorky. Nechtěli to udělat předčasně. Také je vidět krásná příroda. Dříve to byl každý den hodinový pořad, tak toho bylo víc. Jenomže už to jako všechno sklouzává do povrchnosti a pseudoakčnosti, jak chtějí redaktoři a sponzoři. Za půl hodiny se do pořadu vejdou většinou špičky, bouračky a raklamy. Na příběhy amatérů a lidí kolem moc času není.
31. 12. 2013 | 19:55

Richard napsal(a):

http://www.csfd.cz/film/158505-pad-do-ticha/

tady na dané téma vynikající film
31. 12. 2013 | 20:02

Baba Jaga napsal(a):

To: Targus 19:19
Omlouvám se převelice. Znovu jsem si přečetla (se stejnými brýlemi) - velmi jsem se přehlédla a navíc to uviděla teprve na zkopírované větě. Budu se snažit číst pozorněji. Vždy, nejen při citacích.
31. 12. 2013 | 20:09

Baba Jaga napsal(a):

To: kokoshka
Krásný rok 2014 Vám i všem ostatním.
31. 12. 2013 | 20:19

Midori napsal(a):

Pěkný blog, zajímavá diskuse.

PF 2014
Jakub Midori
31. 12. 2013 | 20:33

Bestia triumphans napsal(a):

Ten Nor je teda frajer.
31. 12. 2013 | 20:59

Richard napsal(a):

Josef
ono to možná vypovídá spíš o tom, že my muži si na hrdiny rádi hrajeme
31. 12. 2013 | 21:33

Midori napsal(a):

Osmitisícovky
Výška Výstupů Úmrtí V/Ú Nebezpečnost
1. Mount Everest Čína/Nepál 8850 3684 210 17,54 10
2. K2 Čína/Pákistán 8611 284 66 4,30 2
3. Kančendženga Indie/Nepál 8586 209 40 5,23 4
4. Lhotse Čína/Nepál 8516 321 11 29,18 12
5. Makalu Čína/Nepál 8463 234 26 9,00 7
6. Čo Oju Čína/Nepál 8201 2668 39 68,41 14
7. Dhaulagiri Nepál 8167 358 58 6,17 6
8. Manaslu Nepál 8163 297 53 5,60 5
9. Nanga Parbat Pákistán 8125 287 64 4,48 3
10. Annapurna Nepál 8091 153 58 2,64 1
11. Gasherbrum I Čína/Pákistán 8068 265 25 10,60 8
12. Broad Peak Čína/Pákistán 8047 359 19 18,89 11
13. Gasherbrum II Čína/Pákistán 8035 836 19 44,00 13
14. Šiša Pangma Čína 8027 274 23 11,91 9
31. 12. 2013 | 21:49

Pradědek Čech napsal(a):

Midori,

a vědí o tom ti, co tam stále lezou? Určitě. A lezou. Tak to je bez komentáře.
31. 12. 2013 | 22:44

Midori napsal(a):

Pradědek Čech
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zuzana_Hofmannov%C3%A1
31. 12. 2013 | 22:50

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Kdo chce vidět před půlnocí hezké obrázky, včetně
„Požírač lidí“, jak je Nanga Parbat často přezdívána,

Nejnebezpečnější vrcholy světa:
http://www.stoplusjednicka.cz/nejnebezpecnejsi-vrcholy-sveta-smrt-pred-branou-do-nebes
31. 12. 2013 | 23:06

kokoshka napsal(a):

Kogda prichodit god molodoj a staryj uchodit proč
Želanie zagagaj,takaja už eto noč...
Esli snežinka nerastajet,v tvojej ladoni nerastajet...?
Poka časy 12 bjut---
https://www.youtube.com/watch?v=9ZLJpl8S5AY
01. 01. 2014 | 04:32

olga napsal(a):

Být člověkem? Co to vlastně znamená? Jen tak náhodou jsem se vrátila k dávno odložené knížce: Knihy džunglí od Rudyarda Kiplinga. Zaujala mě povídka Puránbhagatův zázrak. Je zde popisován život člověka, který na vrcholu své slávy zcela změní svůj život. Odejde v rouše mnicha do hor. Žije v přátelství se všemi. Se zvířaty i s lidmi. Sám se zvířaty na vysoká hoře nad vesnicí, ze které mu nosili potravu, jako světci.
Jednou za velkého deště začala hora pukat. To poznala zvířata. Upozornila mnicha, a ten spolu s nimi sestoupil do vesnice a obyvatele varoval. Zachránil je a zemřel.
Opisuji závěrečnou část:
I řekl kněz: Vizte zázrak nad zázraky. Vždyť v této poloze se pohřbívají sanjásinové! Tam, kde je, postavíme světci chrám."
Do roka chrám postavili, pouhou kamennou a hliněnou svatyňku, a kopec přejmenovali na Bhegatův kopec, a dodnes ho tam uctívají světly a květinami a obětinami. Nevědí však, že uctívaný světec je nebožtík sir Purándás, komandér řádu Indického císařsví, doktor práv, doktor filozofie atd., bývalý ministerský předseda pokrokového a osvíceného státu Móhinivály, čestný a dopisující člen mnoha učených a vědeckých společností, které tady na světě i na věčnosti stejně nic kloudného nesvedou.
01. 01. 2014 | 06:35

e.m. napsal(a):

pane Stejskale, je mi líto, ale ti, kdo nechávají mrtvé ležet u cesty, aniž by byla válka či jiné mimořádné podmínky (a věřte mi, že pana Hrubého bych nechala spát tam, kam se zřítil, je mu tam nejlíp) a ještě se chlubí, že jsou tvrďáci - by měli být schopni vydržet i vulgární slovo.

Z Everestu se stal komerční podnik, rejžovna.
Lidi tam dělají binec.
A ještě se tím bincem chlubí.
Není divu, že se horolezci a šerpové začali málem vraždit.

A zopakuju -- pokud není situace mimořádná, neznám lidskou kulturu, kde by mrtví nebyli pohřbíváni.
01. 01. 2014 | 08:54

muromec napsal(a):

Když se dívám na lidi co dělají bungee-jumping, nebo extrémní skálolezectví, nebo horolezectví i za cenu omrzlin a mrtvol, nebo se potápějí bez přístroje do stometrové hloubky, nebo v nabitých halách předvádějí dvojitá salta na motorkách, nebo dělají jiné - z mého pohledu - pí...ny, nechápu to. Dokonce se na to ani radši nedívám, vždy přepínám televizi. Ale dovedu si představit, že někdo ty pí...ny k životu potřebuje. Že prostě slyší v sobě hlas, který mu říká "Musíš to udělat, jestli to neuděláš, si srab, a nebudeš už sám se se sebou v životě spokojenej." Snad je to i projevem velkoleposti lidského ducha, co já vím. Ať si třeba cestou na Everest překračují mrtvoly. Hlavně ať jsou v klidu se svým svědomím. Někdo kdysi říkal, že "člověk může zůstat slušným člověkem i když stojí na hromadě 50 mrtvol." Jedna mrtvola sem, jedna mrtvola tam. Snad na ně v tom ledě alespoň nechčijó.
01. 01. 2014 | 08:57

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní e.m.,

já zde tyto výrazy a hrubé útoky nemažu kvůli někomu, kdo by něco měl či neměl vydržet. Ani kvůli těm, kdo je píší. Snažím se jen ochránit tento debatní prostor před tím, aby jej podobné příspěvky zcela nezaplavily (a nezničily tak debatu i těm, kteří diskutovat chtějí). Nemá to nic společného s nikým konkrétním. Je za tím jen a pouze zkušenost, jak diskuse na netu funguje (resp. nefunguje).

Hezký nový rok.

Libor Stejskal
01. 01. 2014 | 11:27

Fialenka napsal(a):

Richard: Taky si myslím, že to není neuvědomování. Mohlo by to být nepřipouštění si, neklesání na mysli, ale ne neuvědomování, jak říká ten sympatický polárník.

Targus k tomu článku dodal: „Já bych možná dodal, že ženy mají větší vůli žít (moje domněnka).“
No právě kdyby muži měli menší vůli žít, tj. menší pud sebezáchovy, tak by přece tolik nepodléhali strachu a emocím z život ohrožující situace.
01. 01. 2014 | 11:51

minatomirai napsal(a):

A zopakuju -- pokud není situace mimořádná, neznám lidskou kulturu, kde by mrtví nebyli pohřbíváni.
-----------------------------------------------------------------------------
Zdolat Mt. Everest a dostat se až nahoru, je mimořádná situace. Každý, kdo požádá o povolení, musí současně podepsat i prohlášení v případě vlastní smrti, které podepisuje i zákonný partner, pokud existuje. Jmenuje se to body dispousal form, ve které se specifikuje, co dělat v případě smrti: zanechat tělo na místě (na Mt. Everestu je přibližně 200 těl), převézt to Kathmandu ke kremaci nebo dopravit tělo domů. Většina těl je v tzv. zóně smrti, nad 8.000 m. Je tedy na členech výpravy samotných, jak se rozhodnou naložit se svým tělěm v případě smrti. Pokud chtějí, aby tělo bylo sneseno, je na to potřeba 10 šerpů. Jde o fyzicky i finančně nesmírně náročnou operaci. V případě Everestu mnoho těl sklouzne do ledovcových štěrbin a nejsou nikdy objevena. Mnoho těl je zakryto sněhem a pokud je to možné, dělá se okolo ohrada z kamení.

Ale dovedu si představit, že někdo ty pí...ny k životu potřebuje.
----------------------------------------------------------------------
Ano, muromče, lidé mají rozdílné potřeby sebenaplnění. Někdo lozí po horách, druhý pěstuje rajčata nebo lepí letadýlka.
01. 01. 2014 | 12:00

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Ti, kdož chtějí po horolezcích, aby snášeli své mrtvé kamarády, ti je chtějí odsoudit k smrti, a v zásadě chtějí, aby na těch horách bylo mrtvých více.

Před časem jsem viděl dokument, tuším, že je to tento

„Planeta lidí - 5 - Hory - život ve výškách - dokument (BBC 2010)“
http://uloz.to/xNbzmTK/planeta-lidi-5-hory-zivot-ve-vyskach-dokument-bbc-2010-avi

pokud je to on, tak je tam taky o pohřbívání ve výškách, kde není mrtvého kam zakopat nebo čím spálit.
01. 01. 2014 | 12:20

kokoshka napsal(a):

Bakaluv neznamy host:
Mate naprostou pravdu,tady lidičky(typu Muromce ktereho jinak velmi respektuji)ktere nikdy nebyli ve vyšce nad 500 metru a to ješte na pohodlnem lyžovani s horkou kavou,motelem a milenkou po teplem boku.Kdo krom autora a mne tady šel tak vysoko že jediny pohled dolu vyvolalava zavrat a krečovite zachvaty pudu sebezachovy?A to jsem zaryty vyškofob-nemužu se ani podivat dolu z balkonu ve dvanactem patru!
Možna jsem šilenec,prave proto jsem tam šel,zdolat svuj strach,videt krasu horskych velikanu jak se řika u vas"na vlastni bulvy".
Osm dni tam a zpet,rozbity tabor na strmem utesu,zversky mraz a nedostatek kysliku...,mnoho čeho co nejde předat prostym slovem,to se musi prožit.Nezapomenutelny zažitek na cely život.Ja jsem rad že se vratil domu živ a zdrav ale ničeho nelituji.Kvuli tomu stoji za to žit!
01. 01. 2014 | 12:40

e.m. napsal(a):

ohledně snášení - pane Host, ono je to o okolnostech.
pokud je provoz v daném terénu pravidelný - a na Everestu je, výkony jsou plánované, nikoli vynucené mimořádnými okolnostmi ("přešli jsme Andy, protože s námi spadlo letadlo") - pak to prostě patří k věci.
tak jako jen hloupý člověk si myslí, že když se sveze s profesionály na raftu, je z něj vodák, tak i jen hloupý člověk si může myslet, že když se v horských podmínkách pohybuje na hraně, za každou cenu a způsobem, který vlastně to prostředí deklasuje, stal se z něj "křemenáč" nebo jak to ten pán tady psal.

je mně líto.
myslete si, co chcete.

P.S. Byla jsem se podívat na výstavu o Himálájích, šangri-la se to tuším jmenoval. Byl tam provizorní dřevěný žebřík z Everestu, který si jako *suvenýr suvenýr* dovezl pan Bém.
No, moc pěkný, tak hlavně, jestli tam dal novej.
:o) mé mínění o panu Bémovi již v té chvíli výrazně kleslo, jednoslovně to raději nepojmenuju
01. 01. 2014 | 12:41

e.m. napsal(a):

P.S. ;-) nakonec člověk musí považovat za skutečné frajery ty šerpy, co tam byli 16x s lufťáky...a snášejí po nich dolů binec...
01. 01. 2014 | 12:50

Fialenka napsal(a):

Chápu, když je nezachrání kvůli tomu, že mají „plné ruce práce s tím, aby se sami dokázali dostat domů“.
A v případě, že „nezmění vlastní výpravu na záchrannou akci“ protože „peníze na tu cestu sháněli několik let a už nikdy je nedají znovu dohromady“, tak to bych asi odsuzovala.
01. 01. 2014 | 13:29

kokoshka napsal(a):

A dobre pročištuje mozek horsky mravizivy vzduch když kolem Tebe neni nic krom mlčnlevich obru ktere tady stoji od usvitu sveta,začinaš... mužeš pochopit Boži umysl,myšlenku o tom samem"mraveništi".Viz.o nekolik let pozdeji nekdo natočil genialni bijak Pan Prstenu kde Frodo and company zdolava horsky prusmyk,když jsem popprve se dival na ty zabery malem mi nostalgii vytriskli slzy z oči.Ja sice nešel do Mordoru,Ja jsem rodily Mordorec ale bylo to tak autenticke!
01. 01. 2014 | 13:29

kokoshka napsal(a):

Fialenka:
Za prve-jste ani nepřipomnela našeho zemřeleho kamarada Honolulu ktery byl do Vas cely blazen(marnivost je tve jmeno,ženo!)
Za druhe-byvaly druhy redaktor techto stranek ktereho Stejskal a Lipold vytlačili take propadl horolezectvi a zmizel navždy nekdy na K2.
01. 01. 2014 | 13:37

Fialenka napsal(a):

Vlastně ten Nor ukázal co je důležité.
01. 01. 2014 | 13:37

kokoshka napsal(a):

Protože kokoshka-voroshilov je tady vic než pet let tak neco pamatuje na rozdil od zelenych gastroleru ktere jsem občas zalitaji.
01. 01. 2014 | 13:51

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Pro kokoshka.
Lidem jsou z pochopitelných důvodů ukazovány fotografie a promítány filmy z krásných zasluněných hor, ale když vylezete do dvou třech tisíce metrů, tak se zpravidla setkáte s něčím jiným. Kolem vás se honí mraky a je větrno.
Nejtěžší protivník a největší nebezpečí na horách je počasí. Ve vysokých výškách ještě nedostatek kyslíků, který oslabuje nejen fyzický výkon, ale i mysl člověka. K většině tragédií dochází zřejmě za situace, kdy vidíte jen na pár metrů a vítr je tak silný, že se sotva držíte na nohou. Do toho déšť či sníh, a i v létě mohou teploty klenout hluboko pod nulu. Takové počasí může přijít velmi rychle, stejně jako i rychle odejít. Může ovšem trvat i dny a ještě se zhoršovat, a pokud vás to nahoře zastihne, tak je složité rozhodování, zda se pokusit někam ukrýt a pokusit se přečkat nebo co nejrychleji dolů.
01. 01. 2014 | 13:55

Fialenka napsal(a):

kokoshka:
Na našeho zemřelého kamaráda honolulu jsem si náhodou vzpomněla :-)

Taky na jednu filmovou scénu jako z mého snu. V tom filmu měl šaolinský mnich odnést svitek mistrovi žijícímu vysoko v horách. V klášteře mu říkali, že ten svitek je nejdůležitější věcí na světě. Na cestě v horách ten mnich přecházel lávku přes rokli s řekou a proti němu šel opilý muž. Opilec byl hrubý a mnicha odstrkoval ať mu uhne z cesty. Tím ten opilý uklouzl a mnich se ho snažil chytit aby nespadl do propasti. Jenže svitek tou akrobacií začal vypadávat z pouzdra. Mnich se musel rychle rozhodnout, jestli pustí opilce nebo nechá vypadnout svitek. Rozhodl se pro záchranu muže a svitek vypadl a spadl do řeky. Pak mnich došel k mistrovi a měl sklopenou hlavu, že nesplnil úkol. Mistr ho poslal zpět do kláštera a tam mu řekli, že úkol splnil. Řekli: "Na světě je nejcennější lidský život."
01. 01. 2014 | 13:57

muromec napsal(a):

to kokoshka
Není to celkem tak, v mládí jsem vždy trávil dovolenou ve Vysokých Tatrách, sice jenom vysokohorskou turistikou, i když mám taky hroznou fobii z výšek. Horolezení zcela vyloučeno. Taky jsem dělal pár let karate. Jenomže já jsem svým vnitřním založením muzikant a to nakonec převládlo. I na podiu se dá hezky odvázat a užít si.
01. 01. 2014 | 14:03

kokoshka napsal(a):

To že MB nedostal svuj blog je sice smutne...ale mi ho neni lito,přiliš mnoho ambici v tak ranem veku.
Ja už pet let bojuji na cizim serveru v cizim jazyce,je to atlantovska prace za kterou mi nikdo neplati,naopak...odevšudy(hlavne od vlastni sekretařky Mašenky-to je skoro ponižujici!)slyšim-Je to marne,marne,marne!
A prece ne grafomanie mne na to pozdviha-chci proste ukazat že jsme"jedne krvi"jak pravil Kipling.
01. 01. 2014 | 14:03

kokoshka napsal(a):

muromec:
Jasne,muzikant-
Ruska narodni zastolni svatečni:
"Živet moja otrada
V vysokom teremu
A v terem tot vysokij
Net choda nikomu..."
http://www.youtube.com/watch?v=IAJfTWq-Avg
01. 01. 2014 | 14:22

Midori napsal(a):

kokoshka
Mohu prosit o informaci, co je s panem Honolulu ?
Nevím o tom, že by se už odebral ke Stvořiteli, víte o tom něco víc?
01. 01. 2014 | 14:30

kokoshka napsal(a):

Midori:
Ja to opravdu nevim,nikde jsem pana Honolulu krom tohoto serveru nepotkal.
Ničmene opustit bez jedineho přispevku tak zavažny temat jak smrt Mandely a nepoštuchovat Mne že by mongolskeho barbara a ja ho jak pitomeho amika(takova hra)znamena velky problem.
Možna ho nekdo bude napodobovat ale original neni kopie,takož nikdo nezmuže napodobit kokoshku nebo Pepu Řepu,par uchylu jsou tady jedinečne:-)
01. 01. 2014 | 14:37

kokoshka napsal(a):

V podstate jsk promlouva Voland(Satan)v romanu Mistr a Marketka neštastnemu profesoru Berliozu:"Tragedie neni v tom,že človek je smrtelny,ale v tom že je občas smrtelny docela nečekane!"
01. 01. 2014 | 14:56

kokoshka napsal(a):

Fialenka:
Vam netreba povidat kvazipohadky,to už udelal jisty Herman Hesse.
Ne genialni Stepni vlk ale asi Hra Sklenenenych perel(opravdu nepamatuji nazev)tam musi na konci romanu byt tři samostatnych povidky-absolutni ulet!
01. 01. 2014 | 15:06

Midori napsal(a):

kokoshka
Rukopis pana Honolulu byl svérázný, imitovat ho nebude lehký úkol, kdyby se o to někdo pokusil. Pan Honolulu by se mohl ozvat, ať to tu zas jiskří a má to šťávu.
*
Pepa Řepa? Něco mi říká, že tady je a má z nás nehoráznou prču.
01. 01. 2014 | 15:15

kokoshka napsal(a):

Midori:
Ten blog pana arciredaktora jsem přečetl dole,obavam se že diskutujici spadli do připravene pastičky!
Pepa Řepa je alter egem samotneho pana Stejskala,pan redaktor si hraje na batmanovskeho Jokera a pokažde vam necha hraci kartu Joker jedinou z baličku aby my batmany meli dalši stopu,to je pravidlo komiksu a hry.
Což,budeme hrat,pane Stejskale ve masce Jokera,ted karty mate v ruce!
01. 01. 2014 | 15:27

a hlavy se kutálí... napsal(a):

kokosko
V českém ai všude jinde je zahraniční konzultant Woland.
Ruština to ovšem neumí tak podat, tak se autor spokojil je dním V, jako ve vole.
Jak to bylo, že Ańuta rozlila olej, nebo tak nějak?

Zeptejte se spíš Vladimira Vladimiroviče, jaký konzultant míchá karty jemu.
Zahlušit všechny teroristy?
Ale které?
Svoje nebo cizí?
Vyzná se v tom ještě?
01. 01. 2014 | 16:08

kokoshka napsal(a):

Anuška už rozlila olej-!?
Po novych bombovych atentatech ve Volgogradu kde zemřeli nevinne lidi neni moc vtipne se smat z teroristu!§§
01. 01. 2014 | 19:20

Alena napsal(a):

Vzpomínka: Na cestě po Mexiku jsme s dcerou ve městě na ulici v prachu našly muže, který vypadal jako mrtvý. Zřejmě bezdomovce. Nepřekročily jsme ho, snažily jsme se zburcovat místní obyvatele,ať nám řeknou, jak mu pomoci. Mávli nad ním rukou, překročili ho a šli dál. Nakonec jsme bezmocné odešly i my.
Doteď na to myslím. Alena
01. 01. 2014 | 20:46

minatomirai napsal(a):

Na cestě po Mexiku jsme s dcerou ve městě na ulici v prachu našly muže, který vypadal jako mrtvý.
---------------------------------------------------------------------------
To je ovšem podstatně odlišné od toho, o čem píše autor.Mohly jste pomoci tím, že byste přivolaly pomocí tísňového volání policii buď z vlastního telefonu nebo telefonu místních, se kterými jste se snažily domluvit.
Situace ve výšce 8 tisíců metrů nad mořem je nesrovnatelně jiná, tam jde o život nebo smrt.
01. 01. 2014 | 21:04

gaia napsal(a):

Alena

To já tuhle přijela do Prahy na výlet a hned na Hlaváku u jezdících schodů ležel zfetovanej špindíra, nikdo si ho radši nevšímal, neb by mohl něco chytit nebo přijít k újmě a že tam prošlo lidí. Každý věděl, že by se o to měli postaral pracovníci nádraží nebo policie, za to placená. Stejně tak, když zaplatíte 30 až 120 tisíc za výstup na horu,tak také budete predpokladat, že za ty peníze bude někdo pověřen úklidem a odvozem mrtvol a ze nebudou čekat,az tam prijedete vy na dovo.dnou, ze ještě budete uklízet.
Nepálská vláda utrží ročně 3 miliony dolarů jen za povolenky a turisté tam utratí 12 milionů dolarů, tudíž by nikdo neměl očekávat, že jim tam ještě budou uklízet mrtvoly




i když by měli být vedeni k tomu, aby po sobě zanechali co nejméně stop. I když výše jsem se dočetla, že snad Bém tam dokonce ukradl žebřík a dovezl si ho jako suvenýr do Prahy, tak tedy takto samozřejmě ne.
01. 01. 2014 | 21:32

Petr napsal(a):

Článek se mi líbil. díky za něj!
02. 01. 2014 | 10:45

Alena Čechová napsal(a):

Patřím k těm, co se pohoršovali nad tím, jak to na Everestu chodí. Vřele doporučuji prohlédnout si dostupnou fotodokumentaci, která se k celé té "situaci" vztahuje, Green Boots je opravdu jen pro silné povahy (což horolezci nepochybně jsou). Na zmíněných fotografiích a filmech jsou vidět nejen pozůstatky ubohých nešťastníků v různém stadiu rozkladu, ale též například ty šílené fronty horolezců, které se šinou k vrcholu. Je zajímavé, že si lidi zaplatí takovou sumu, aby pak v tom nehostinném koutě absolvovali cosi jako pomalu se plazící mnohasetmetrovou frontu na maso. není to tedy tak, že tam nějakému chudákovi došly síly a on tam v osamění zemřel, nýbrž tak, že v té frontě odpadl a kolikrát se ani nestihl odplazit z cesty a umíral přímo pod nohama těch nedočkavců, co šli v zástupu za ním!!! Mohli mu pomoct, že, ale přeci si zaplatili tu cestu a co je jim do něj, měl se líp připravit. tak toto tam leckdo kritizoval.
Mně osobně na tom ještě víc vadilo to, že se tam ty mrtvoly válí, všichni to vědí, jejich pozůstalí mezitím doslova online mohou sledovat stav rozkládajících se tělesných schránek svých blízkých. Přeci je snad naše civilizace taky založená na elementární úctě k mrtvým, po hřbitově se neběhá, neřve se tam, na hrobech se netancuje ani neslaňuje, přeci! Já kritizuju především ty, co tam i za těchto podmínek lezou, překračujou ty mrtvoly, jako by se nechumelilo.
Nepálská vláda, když už tedy na tom takto vydělává, nechť ty mrtvé nejdříve snese dolů a pohřbí, do té doby by tam neměla nikoho pouštět, je to prostě hřbitov. Nemá-li na to peníze, nechť tam pustí jen ty výpravy, které se zaváží, že cestou dolů snesou alespoň jednu mrtvolu a pohřbí ji. Nechť pořádně zdraží ty výstupy, a pak tam pošle sama svou vlastní pohřbívací expedici. Možností je spousta.
Všichni ti, co se tam sápou za těchto podmínek, prostě lezou po hřbitově a fakt se velmi divím, že jim to nevadí. Je to hnus.
02. 01. 2014 | 17:02

Fialenka napsal(a):

PS
Díky za skvělé přání do nového roku
02. 01. 2014 | 17:24

lk napsal(a):

Alena Čechová - souhlas.
ale s těmi hřbitovy - vím o dětských vedoucích, kteří při pravidelných sportovních pobytech dětí s rodiči pořádají noční hry odvahy na hřbitově, a nikomu to nevadí - nejméně těm rodičům, je to přece dobrá kulisa..
02. 01. 2014 | 18:43

gaia napsal(a):

A.Č

Víte, ony se ty mrtvoly tam nerozkladají, jsou pěkně zmražené, tudíž se tam hromadí. Takový Otzi vydržel neporušen v Alpách 5 000 let, kdyby se mrtvoly na Everestu rozkládaly, bylo by po problému
03. 01. 2014 | 07:57

Anna napsal(a):

Pane Horký,

moc Vám děkuji za tento blog. Považuji ho za nejlepší (nepodařilo se mi najít výstižné slovo, proto jsem zvolila nejlepší), který jsem zde na Aktuálně (a i kdekoliv jinde) kdy četla.

Připojuji se k Vašemu přání a ještě jednou děkuji.
Anna

P.s.: Chci jen rozšířit Vaše přání o - ať dokážeme NEJEN v těch nejtěžších chvílích dělat taková rozhodnutí a takové činy, které ten ranní pohled na náš nedospalý obličej promění v důvod se usmát.

Nejen v popsaných extrémních podmínkách někteří přeceňují své schopnosti, o čemž svědčí počet mrtvých v ČR na silnicích, na řekách...
03. 01. 2014 | 10:10

Alena Čechová napsal(a):

gaia
Normálně bych to sem nedávala, věřím, že gůglení už není dovednost jen několika excentrických ajťáků, ale kvůli vám sem ten odkaz vložím:
http://www.youtube.com/watch?v=pzcHVlQSbIk
Když to tedy není rozklad, tak tedy ROZPAD, ať je po vašem.
03. 01. 2014 | 12:47

gaia napsal(a):

Alena Čechová

Ty obrázky jsem viděla v National geographic. Být to v Africe, tak to supi odklidí za 2 dny včetně kostí, co dorazí hyeny.
03. 01. 2014 | 13:39

Alena Čechová napsal(a):

gaia:
Jak si přejete, tu pochybnou výhodu posledního slova si prosím ponechte. Sice to není k věci, ale chápu, že touha po vítězství je u vás tím nejsilnějším pudem.
03. 01. 2014 | 13:48

Anna napsal(a):

Alena Čechová napsal(a):

gaia
Normálně bych to sem nedávala, věřím, že gůglení už není dovednost jen několika excentrických ajťáků,
---------------------------------------------------------------

Podle mě gůglení nikdy nebyla dovednost jen několika excentrických ajťáků.
---

"není to tedy tak, že tam nějakému chudákovi došly síly a on tam v osamění zemřel, nýbrž tak, že v té frontě odpadl a kolikrát se ani nestihl odplazit z cesty a umíral přímo pod nohama těch nedočkavců, co šli v zástupu za ním!!! Mohli mu pomoct, že, ale přeci si zaplatili tu cestu a co je jim do něj, měl se líp připravit."
---

Jste si tím jista? Opravdu tomu tak bylo?
Víte, že poskytnout pomoc by měl každý, pokud vážně neohrozí vlastní život nebo život dalších osob? Vy dokážete odhadnout, kolik sil měli "možní zachránci" v oněch případech? Vy víte, jaké bylo počasí v oněch případech úmrtí?

R.I.P. všem zesnulým.
Podle mě i tito zesnulí tam šli s vědomím, že se někteří odtud nevrátili.
---

"Mně osobně na tom ještě víc vadilo to, že se tam ty mrtvoly válí, všichni to vědí, jejich pozůstalí mezitím doslova online mohou sledovat stav rozkládajících se tělesných schránek svých blízkých. Přeci je snad naše civilizace taky založená na elementární úctě k mrtvým, po hřbitově se neběhá, neřve se tam, na hrobech se netancuje ani neslaňuje, přeci! Já kritizuju především ty, co tam i za těchto podmínek lezou, překračujou ty mrtvoly, jako by se nechumelilo."

Podle mě hřbitov je něco úplně jiného, o pohřeb se běžně starají pozůstalí (přijde mi zvláštní, že nekritizujete pozůstalé, kteří tam své blízké nechali), ležící mrtvý není hrob, i kolem autohavárie, kde někdo zemřel, projíždějí auta...

Podle mě spousta tam zemřelých tam neleží, někteří tam možná zemřeli, když se snažili pomoci někomu...

Nikdy mě výstup na Everest nelákal, nekritizuji nikoho, kdo tam byl, kdo tam chce, kdo případně neposkytl pomoc...
Bohužel jsem byla přítomna jedné tragické události na Lužnici na jezu Pilař, kde jsme nemohli topícího se kluka vytáhnout. Přestože jsme ho neznali, asi na to nikdy nezapomenu.

V zimě v ČR umrznou každoročně nějací bezdomovci. Obecně je to známé. V těchto případech Vám nedostatečná pomoc od jiných nevadí?
03. 01. 2014 | 14:18

gaia napsal(a):

Tak třeba ta mrtvola zabalená v kanadské vlajce z Alenina odkazu, je dle NG 33 letá Shrya Shach Klorfine, která zemřela 19.5. 2013, když zkolabovala při sestupu. Pomoci jí nebylo, tak leda kdyby se do 5 minut mohla dostat na jipku. Tak ji zabalili do vlajky, uvědomili příbuzné, kteří atakovali pojišťovnu a po vyplacení pojistky někoho najmou, kdo ji přepraví zpět do Kanady.Kousek výš leží ještě další, kteří maji jména a jedná se s příbuznými co dál.
03. 01. 2014 | 14:50

ivan Hochmann napsal(a):

Dobrý den přátelé,
myslím,že je PetrHorký z vašich příspěvků dosti smutný.
Zavinil si to sám. Prý MRTVOLY NA EVERESTU !!
Zapomeňte na mrtvoly,na peníze,na slávu a mediální oslavy.
Celý problém tkví v něčem úplně jiné.
Existuje totiž velice známá a zdokumentovaná lidská umanutost.
Pro mnoho horolezců a jiných sportovců je dosažení nejvyšší hory,nejnáročnějších průstupů čehokoliv,osobní poznání objektivních nebezpečenství,posunutí časových limitů,a dalších specifikovaných záležitostí - jakýmsi hnacím motorem jejich osobních ambicí.
Bylo tomu tak vždy a bude i nadále.
Jen množství nehod se bude násobit.
Je mnoho povolaných a málo vyvolených.
Kardinálním problémem je málo objektivní zhodnocení vlastních ambicí.Na základech této chybnostÍ,pak nastává řetězec průserů končících fatálním koncem.
Reihold Messner je jedinečná osobnost.
Znalý,fundovaný,trénovaný,a tím i vyvolený.
Zdravotní a tělesná konstituce mu umožnila splnění jeho cílů.Stálo při něm i to pověstné štěstíčko,které tolika lidem před i po něm chybělo.
Mluvíme-li o horolezení rozumějte tím životní styl,přístup k přírodě,akceptace Tyršova hesla:v zdravém těle zdravý duch.
Kamarádství,kterému je třeba také se naučit.
Většina kamarádů horolezců,má dnes jiné cíle než "Everest".
Ale to je povídání o úplně něčem jiném.
Zapomeňte na Everest!!!!

Přečtěte si ještě jednou,nebo raději vícekrát,poslední odstavec blogu,kde pan Petr Horký hovoří o osobní odpovědnosti za život.

Já se mu za toto povídání hluboce klaním. Ivan.
03. 01. 2014 | 15:18

Ivan Hochmann napsal(a):

Ještě něco:
Pokud jste přehlédli odksz Petra Horkého tak zde je znovu:
** http://www.youtube.com/watch?v=vC8gJ0_9o4M **

Smál jsem se radostí s ním.
To musel být zážitek,takto se radovat ze žrádla.
Na takových věcech se člověk naučí žít.
A to co udělal pak není neuvěřitelné.
Alex je prostě chlap!

Dík Ivan.
03. 01. 2014 | 17:36

Fialenka napsal(a):

Ivan Hochmann

„Přečtěte si ještě jednou,nebo raději vícekrát,poslední odstavec blogu,kde pan Petr Horký hovoří o osobní odpovědnosti za život.“

To jsem udělala několikrát, protože první a poslední odstavec mi přijde skvělý.
04. 01. 2014 | 08:33

Ivan Hochmann napsal(a):

Ano Fialenko,
takových blogerů více a nás méně.
Jsem rád že žijete.Přeji zdraví a štěstí v Novém roce.Ivan.
04. 01. 2014 | 16:36

Ivan Hochmann napsal(a):

Fialenko, abyste dopodrobna seznala o čem hovořil Petr Horký,
posílám vám tři odkazy na odůvodněně ambiciozní jedince,kteří mají tu výsadu poznávat svět v úplně jiných dimenzích.

http://www.youtube.com/watch?v=ZOghf5uN794

http://www.youtube.com/watch?v=OmGcRIIIxK8

http://www.youtube.com/watch?v=HrX0ohmu1zw&list=PLXV5gY5vgzQoFxRhQMHcsAk2QRR79myE1

Zdar Ivan
04. 01. 2014 | 18:01

gaia napsal(a):

Alfa dominantní samci se v dnešním světě zřejmě nemají kde předvádět
04. 01. 2014 | 20:25

Ivan Hochmann napsal(a):

gaio,to není o alfa samcích.

Možná máte kolem sebe samé líné,bezpáteřní a neschopné samce.
Proto vám připadá něčím vyjímečný samec jako exot a exhibicionista.Pokud byste byla mladší, poradil bych vám abyste začala navštěvovat nějaký oddíl horolezců.
Tam by jste určitě přišla k jiným názorům.

Ivan.
04. 01. 2014 | 22:34

gaia napsal(a):

Ivan Hochmann

Ty Vaše odkazy považuji za přehlídku exhibicionistů a ten rychlolezec ještě musel angažovat helikoptéru, aby mohl na YouTube dát videjko,jak lezl na Eiger.To mi přijde jako úplné plýtvání zdroji.
04. 01. 2014 | 23:48

b0b1k napsal(a):

Cetl jsem jen par prispevku. A musim rict jedno. Nikdo kdo nekdy na nejakou vyssi horu lezl a vylezl by nemohl rict ze je to hienismus.
Situace je tam takova ze proste neni fyzicky mozne abyste nekoho nalozili na zada a snesli ho. Jdete stylem - 10 kroku, pak odpocinek, borite se skoro po kolena ve snehu ikdyz mate macky, jedete na kyslikovy dluh. Neni realne abyste nesly dalsich cca 100kg (chlap s bagazi a vybavou).
To ze je nahorach ve finale kazdej sam za sebe - vyjma situace kdy propadnete do ledovcove trhliny a jste na lane s dalsima lidma - je proste holy fakt a kazdy kdo nekam leze to vi.
08. 01. 2014 | 17:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy