Teorie pikniku
Piknik určuje, zda budeme dlouhodobě šťastní nebo jen krátkodobě. Piknik totiž stojí mezi světy. Světem příliš rychlým a světem příliš pomalým.
Piknik v krásném dnu může vypadat takto. Ráno jedeme do tržnice. Nakoupíme vybrané houby, zeleninu, ovoce. Potom jedeme pro maso. Potom do potravin koupit všechno ostatní včetně exotického koření. S milovanou polovinou poté několik hodin vaříme oblíbené jídlo. Vezmeme koše, jídlo do nich uložíme a vyrazíme do barevné a mírumilovné přírody jídlo sníst. Jiný piknik může v krásném dnu vypadat také takto. Ráno zajdeme do nejbližších potravin pro čerstvý chléb, "poláka" a hořčici. S milovanou polovinou poté několik hodin čteme oblíbené autory. Vezmeme koše, uložíme chléb, "poláka" a hořčici a vyrazíme do barevné a mírumilovné přírody. V situaci, kdy oheň jiskřivě plane, "poláka" opečeme, namáčíme v hořčici a přikusujeme čerstvý chléb. Oba pikniky jistě podpoří naše krátkodobé štěstí. Podpoří také dlouhodobé?
Vyjdeme ze základní piknikové rovnice
PP = Tau * PZ
kde PP je plocha pod pomyslnou trajektorií našeho duchovního pohybu od myšlenky až k pikniku, Tau je naše časová konstanta a PZ je plocha pod pomyslnou trajektorií všech změn, které při přípravě pikniku uskutečníme.
V případě prvního pikniku je množství změn při jeho přípravě velké, tedy i plocha PZ je velká. Pokud chceme k pikniku dospět přirozeným pohybem, můžeme duchovně dospívat dříve a snížit tím časovou konstantu, což není možné nebo jen v omezené míře. Plocha PP tak bude velká a náš duchovní pohyb směrem k pikniku nebude přirozený. Bude buď mnohem rychlejší a agresivnější nebo naopak mnohem pomalejší. Při druhém pikniku je plocha PZ menší, což znamená, že i plocha PP bude menší a naše trajektorie duchovního pohybu může být blízko té přirozené. A pokud se duchovně pohybujeme přirozeným způsobem jak jsme stvořeni, dá se očekávat, že budeme dlouhodobě šťastní. Druhý piknik s menším počtem "operací" tak může více přispět k našemu dlouhodobému štěstí.
Pokusme se použít výše uvedenou piknikovou rovnici na současnou ekonomicky orientovanou společnost. Vzhledem k prosazovaným mobilitě, flexibilitě i jiným "bilitám" je možné dovodit, že plocha PZ je vysoká a jejím trendem je růst. Částečně sice pociťujeme potřebu duchovně dospívat dříve, což snižuje časovou konstantu a přispívá k našemu dlouhodobému štěstí. Nicméně plocha PP je vysoká a má trend dále růst. To odpovídá nepřirozenému urychlování nebo naopak zpomalování našeho duchovního pohybu. Nemůžeme tudíž být v této společnosti dlouhodobě šťastní. Jen krátkodobě.
Tak mi prosím dovolte popřát k nadcházejícímu víkendu milou knihu, čerstvý chléb a opečeného "poláka" s hořčicí. Piknik mezi světy spojený se štěstím alespoň na dva týdny dopředu. A nezapomeňte prosím. Teorie pikniku je procedura duchovního štěstí v matematických lázních, kde ohně pikniků planou k našemu dlohodobému štěstí.
Piknik v krásném dnu může vypadat takto. Ráno jedeme do tržnice. Nakoupíme vybrané houby, zeleninu, ovoce. Potom jedeme pro maso. Potom do potravin koupit všechno ostatní včetně exotického koření. S milovanou polovinou poté několik hodin vaříme oblíbené jídlo. Vezmeme koše, jídlo do nich uložíme a vyrazíme do barevné a mírumilovné přírody jídlo sníst. Jiný piknik může v krásném dnu vypadat také takto. Ráno zajdeme do nejbližších potravin pro čerstvý chléb, "poláka" a hořčici. S milovanou polovinou poté několik hodin čteme oblíbené autory. Vezmeme koše, uložíme chléb, "poláka" a hořčici a vyrazíme do barevné a mírumilovné přírody. V situaci, kdy oheň jiskřivě plane, "poláka" opečeme, namáčíme v hořčici a přikusujeme čerstvý chléb. Oba pikniky jistě podpoří naše krátkodobé štěstí. Podpoří také dlouhodobé?
Vyjdeme ze základní piknikové rovnice
PP = Tau * PZ
kde PP je plocha pod pomyslnou trajektorií našeho duchovního pohybu od myšlenky až k pikniku, Tau je naše časová konstanta a PZ je plocha pod pomyslnou trajektorií všech změn, které při přípravě pikniku uskutečníme.
V případě prvního pikniku je množství změn při jeho přípravě velké, tedy i plocha PZ je velká. Pokud chceme k pikniku dospět přirozeným pohybem, můžeme duchovně dospívat dříve a snížit tím časovou konstantu, což není možné nebo jen v omezené míře. Plocha PP tak bude velká a náš duchovní pohyb směrem k pikniku nebude přirozený. Bude buď mnohem rychlejší a agresivnější nebo naopak mnohem pomalejší. Při druhém pikniku je plocha PZ menší, což znamená, že i plocha PP bude menší a naše trajektorie duchovního pohybu může být blízko té přirozené. A pokud se duchovně pohybujeme přirozeným způsobem jak jsme stvořeni, dá se očekávat, že budeme dlouhodobě šťastní. Druhý piknik s menším počtem "operací" tak může více přispět k našemu dlouhodobému štěstí.
Pokusme se použít výše uvedenou piknikovou rovnici na současnou ekonomicky orientovanou společnost. Vzhledem k prosazovaným mobilitě, flexibilitě i jiným "bilitám" je možné dovodit, že plocha PZ je vysoká a jejím trendem je růst. Částečně sice pociťujeme potřebu duchovně dospívat dříve, což snižuje časovou konstantu a přispívá k našemu dlouhodobému štěstí. Nicméně plocha PP je vysoká a má trend dále růst. To odpovídá nepřirozenému urychlování nebo naopak zpomalování našeho duchovního pohybu. Nemůžeme tudíž být v této společnosti dlouhodobě šťastní. Jen krátkodobě.
Tak mi prosím dovolte popřát k nadcházejícímu víkendu milou knihu, čerstvý chléb a opečeného "poláka" s hořčicí. Piknik mezi světy spojený se štěstím alespoň na dva týdny dopředu. A nezapomeňte prosím. Teorie pikniku je procedura duchovního štěstí v matematických lázních, kde ohně pikniků planou k našemu dlohodobému štěstí.