Pravděpodobnost nula

08. 04. 2013 | 14:50
Přečteno 3322 krát
Není. Myslím, že není.

Jdu součtem harmonické řady 1/1+1/2+1/3+... Do nekonečna daleko. Co mě na součtu fascinuje není, že je neohraničený, ale že jde tak neuvěřitelně pomalu. U desetitisícího členu je součet jen něco přes devět. Daleko zpět ani dopředu není vidět změna. Myslím na bezčasí, překvapený Platónem, jdoucím proti. Říká: "Vidíte to bezčasí. Jdete dobře. Za objevem bezčasých matematických objektů izomorfních s historií Vesmíru. Existovaly před námi a budou i po nás." Krásná a blízká fantazie, pomyslím.

U stotisícího členu je součet teprve dvanáct. Proti se náhle vynoří I. Newton a odvážně promlouvá. "Nevěřím na bezčasí, ale jedny hodiny s absolutním časem. Dávají smysl pohybu ve Vesmíru a jeho zákonům, i když nevím, kde přesně jsou." Fascinující odvaha a smysl, pomyslím.

U miliontého členu, u součtu něco málo více než čtrnáct, zaslechnu vzrušený hovor R. Descartese a G. Leibnize o nejednom čase, který je důsledkem vztahů mezi věcmi a procesy skutečného Vesmíru. Za nimi se loudá A. Einstein, který myšlenku naplní. Snažím se porozumět, co říká. "Absolutní čas? Každý pozorovatel má svůj čas. Přitom mají zákony pohybu smysl. V rovnicích je však bezčasí." Jeviště s užasným rytmickým uměním, pomyslím.

Zrychluji, chtěl bych dnes dosáhnout součtu sto. K nepředstavitelně "bezčasému" členu patnáct následovanému čtyřiceti dvěma nulami. Podle velké venkovní obrazovky u cesty poznávám, že se blížím k současnosti. Svítí na ní "Co je skutečné, je skutečné pouze v dané chvíli. Chvíle je jednou v posloupnosti. Budoucnost není známá, je otevřená, s nekonečností možností. Uskuteční se pouze malý počet z nich." Pravděpodobnost nula v nepředstavitelném bezčasí není, pomyslím.

Unavený jdu k nejbližšímu teleskopu pozorovat budoucí chvíle, které neznám. Dohlédne až k součtu tisíc někde u členu 175 s 432 nulami. Chvíle, ve kterých je těžké předvídat události, jsou tu jiné, "delší" než chvíle, kde se předpokládá, že je vše určité. Za součtem tisíc je okraj viditelného bezčasí harmonické řady. I přes únavu tady s úžasem pozoruji podivnost. Bytost zjevně ve stavech, které se neslučují. Současně živou i mrtvou, s hodinami jdoucími v jedné chvíli tam i zpět. Chvíle jsou současně krátké i dlouhé, události určité i neurčité. Hezká budoucnost je ta, která je imaginativně neurčitá a sociálně určitá, pomyslím.

Usínám. Ve skutečném čase, s neznámou budoucností. Ten den jsem musel stárnout, abych žil déle. Bezčasí nepřináší pravděpodobnost nula. Když jsem se ráno vzbudil, lámavé paprsky objímaly dosud neprobuzenou růži. V nekonečnosti možností a v konečném čase, který měly.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

mirekP napsal(a):

To čumím a žasnu.
Dobré.
Ta pomalost narůstání je fascinující.
08. 04. 2013 | 15:21

Anna napsal(a):

Vřele doporučuji Třináctery hodiny od Jamese Thurbera (je to sice pro děti, ale bezčasí jazykově opravdu výborné).
08. 04. 2013 | 15:52

gaia napsal(a):

mirekP

vy byste chtěl všechno hned.

mně zas fascinuje , jak rychle přibývala ta zrníčka pšenice na políčcích šachovnice.

nebo ten příklad, když by se považoval vývoj naší planety místo 4,6 miliardy let za 24 hodin, tak člověk nastoupil až minutu před půlnocí, ale za tu minutu je schopen udělat z planety Augiášův chlív, jak vídíme dnes.
A vytěžit všechny nerosty.
08. 04. 2013 | 15:52

Ládik!!! napsal(a):

To je šílené. Představoval jsem si, že taková řada "někde končí". A ona ne. Ona jde do nekonečna.... Boříte mi představy a tím zažité stereotypy. Děkuji.
08. 04. 2013 | 16:13

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, jo s časem si taky občas povídám ...
XXX

Dali nám cíl
místo věčnosti
schovali nekonečno
a nulu posunuli
ke středu
prý
plavte se všemi směry najednou
blázniví Kolumbové
jediné co najdete
je čas
který jste sami vymysleli
aby vaše slzy mohly
kanout
a písně úpět
o naději ...

Veselé krizování ...
http://wbgarden.com/nove/wbgarden%20jak%20se%20vede%20sousede/album/slides/jak%20se%20vede%20sousede%2039.html
08. 04. 2013 | 16:22

zdenekbrom napsal(a):

Cituji: "...jdu k nejbližšímu teleskopu pozorovat budoucí chvíle, které neznám."

Tak s tím opatrně. Nahlížel jsem kdysi pilně do tajemství částic hmoty a stále se snažil proniknout dál. Jenže pak se na mě tam odkud kdosi nebo cosi podívalo svým, pohledem celostvosti. Od té doby nevím, co je to skutečný čas, a objevil jsem mudrce na polích a loukách.

Snad jednou přijde doba, kdy prostudujeme celé dílo I. Newtona a ne jenom jeho části.
08. 04. 2013 | 16:24

wbgarden napsal(a):

Jo a pro Ládíka douška, klídek, fakt to jednou skončí.., mám to z první ruky ...

NIHIL NOVI

Já od Mirky
mám
trenýrky

A od Pípy
slipy

Od Božky zas
ponožky

A od Alenky
plenky

Časem dojdu k Hátě
i pro gumové
gatě ...

Veskriz.
http://media.novinky.cz/666/276667-top_foto1-a9j4r.jpg
08. 04. 2013 | 16:27

Ládik!!! napsal(a):

Kombinatorika se mi postupným zakrňováním mozku smrskla do věty: nula od nuly pošla. Jenže i o téhle větě už pochybuji, když jdu kolem jednotného výplatního místa.
08. 04. 2013 | 17:40

čert }:o) napsal(a):

ale čas na nikoho nečeká
pokud to není Chuck Noris
08. 04. 2013 | 17:43

Viola napsal(a):

Já jsem si při čtení článku představovala plátky růží, které mají plochu rovnou jedné polovině, třetině, čtvrtině, atd až vytvoří celý květ a těch květů pak přibývá, jen jsou pořád menší a menší až vytvoří kytici, kde na okraji jsou největší růže a směrem doprostřed menší a menší až vytvoří velkou kytici.
A nevíte, jak jsou vlastně velké plátky růží, každý plátek je jiný.
08. 04. 2013 | 17:50

dN+Mp napsal(a):

Teeeda...u koho, pane Kláne, šijete?
08. 04. 2013 | 18:45

Analytik napsal(a):

Pro tvrdší povahy a dlouhé zimní večery mohu doporučit součet lineární řady: 0+0+0+0...
To si teprve užijete! Napovím, že někde u členu 175 s 432 nulami je součet pořád ještě menší než 1.
Kam se hrabe ctěný autor!
08. 04. 2013 | 19:21

Divobyj napsal(a):

zdeněkbrom

Jak všeobecně známo,teleskopem sledujeme vesměs minulost....
V této souvislosti mne napadlo,pomocí čeho bychom měli pozorovat budoucnost?
Že by pod mikroskopem?
Jistě,teleskop nám dává možnost odhadnout,jak se bude v budoucnu chovat naše planeta,sluneční soustava,mléčná dráha,atd...
Ale to už jde právě o ten "běh na dlouhou trať",popisovaný panem Klánem.
08. 04. 2013 | 20:11

Elena napsal(a):

Dobrý večer vospolok,
ja ako najznamejšia nula prišla som sa pochvaliť,
moje decko zase je jednička spravilo skušky a ide pokračovať študovať do Nemecka.
08. 04. 2013 | 20:12

Až uvidím hvězdy napsal(a):

Klán
8/4=2 což je více než 1+1. Tuhle poučku byste měl znát, zejména když slovutnou babiznu z fyzikálního kabinetu vzal již čert sebou s dlužním úpisem na věčnost. Forever young se jí vyplnilo a co vy, jak dlouho tady ještě budete strašit, už je sečteno a porovnáno, umejt nádobí a vypadnout spát. Budete počítat hvězdy na cestě mlhovinou. Těch nul je tolik, že to nemá konce ani do rána pro Klána. Per aspera ad astra.
08. 04. 2013 | 20:20

Elena napsal(a):

Milý pán Klán,
dnes som na Vás myslela, neviem ako Vy ale ja radšej počítam ovečky :)
A verte mi všetko na dobro sa obrati a nebude to trvať večnosť.
Dnes som myslela na vsplietanie, už je tomu rok.
Všetko dobré Vám prajem.
08. 04. 2013 | 20:37

Emissary napsal(a):

Zdravím Vás, pane Kláne

Především nesouhlasím s tímto:

„Hezká budoucnost je ta, která je imaginativně neurčitá a sociálně určitá, pomyslím.“

Především, sociální jistoty si lidí nemohou vymýšlet, nelze je naordinovat ani v toku času, musí si je vydobýt.

Zemřela M. Thatcher, železná Lady, pravicová, zdánlivě protievropská. To proto, že dnešní tzv. levicoví intelektuálové vnímají vývoj lidské rasy po svém. Jenomže k tomu čas ještě nenastal. A tak nás možná bez zlého úmyslu ženou tam, kde bychom nechtěli být. Do jeskyň ä la Terra Nova.

Především souhlasím s tímto:

Když se člověk o něco snaží a dosahuje svým snažením prokazatelné výsledky, neexistuje právo, které by tomu mělo zamezit. Ledaže by bylo křivé. (Pane Kláne, mě opravdu mrzí, že i na Vás se nalepily hyeny, to bych nečekal) Já jsem samozřejmě sledoval a musím říct, že se mi to vůbec nelíbí. A nechci se chovat jako Říman, důrazně protestuji, ať to zvoní i v uších Z. Broma.

Ale zas na druhé zkoumám i Váš matematický rozvoj. Je krásný. Jenom bych opáčil, co když rozvoj bude opačný v aplikaci na poznání, vědy, lidstva, poznání celého vesmíru. Napadá mě 1+2+3…. Jenomže nějak povědomě cítím, že to je málo. Zkusil bych exponenciální funkci, základ „a“je od 1 do 2, „x“ je druhá mocnina, „y“ je závisle proměnná. Mohlo by to tak fungovat?

Opět jsem v rozpacích, z čistě matematického hlediska Vaše posloupnost není ohraničená, ale nekonečná, i když roste tak pomalu proti lidským vědomostem. Což mě nabádá zapojit další páku. Jistě, vesmír je také ohraničený. A kdybych si představil, že jsem středem Velkého třesku jako pozorovatel a vesmír se rozpíná do koule mnohdy nadsvětelnou rychlosti, chtěl bych pochopit, kde jsou hranice toho rozpínání a jaké má prostor před expanzi vlastnosti a kde se vlastně vzal.

Stephen Hawking se onehdy ptal, zda má smysl otázka jít severně, když stojí na severním pólu. Ta otázka smysl nemá. Stejně jako když se budu ptát, co bylo před Velkým třeskem, každý trochu erudovaný teoretický fyzik se takovéto otázce elegantně vyhne. Jenomže mě celkem oprávněně sere, že podobným otázkám se socialisté nevyhnou ani náhodou, považují to za svou přednost, mámení, které pozemskou civilizaci nakonec zničí.

Já se s pokorou přiznám, lidské poznání má své limity. Jenomže totéž bych požadoval od socialistů, než zničí tuto Zemi. Protože my so opravdu nemáme kam přestěhovat.
08. 04. 2013 | 21:50

Divobyj napsal(a):

Emissary

Ovšemže má smysl se ptát,co bylo před Velkým třeskem.
Ten,kdo si umí představit mikro a makro vesmíry o odpovědi nepochybuje.
Pan Klán
Asi nebudete v mém případě překvapen,budu-li tvrdit,že čas je (pouhou)jednou z miliard vlastností hmoty.Prostě-každá forma hmoty je nějak stará a má něco za sebou a cosi před sebou.

Dobrou
08. 04. 2013 | 22:26

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....

Pravděpodobnost nula.
Není, myslím, že není.

Pravděpodobnost,....je li něco pravděpodobné,....není to pravda,....je to něco jiného. Když to je něco jiného, tak, co to je,.....tady je 1000+x možností.

Nula to tedy nebude,.....chce se mi napsat,....že určitě ne,....ale,.....co když je to všechno jinak.

Poslední odstavec,......, ten se Vám obzvlášť povedl. Prozradím Vám, která je úplně poslední moje myšlenka před usnutím,/usínám totiž velice rychle, položím hlavu na polštář a do tří vteřin spím/,....takže poslední myšlenkou se obracím k Prozřetelnosti a prosím ji o krásné sny.

Ještě prozradím,.....moc krásných snů mi nevěnovala,....většina je pracovních,...ale musím JÍ poděkovat, docela dost snů od ní bylo takových, že mi pomohla vyřešit problémy,....prostě ve snu byly možnosti řešení,.....
......jako když jdete sklepením s lucernou, která dává málo světla,....a najednou záře, co proniká do všech zákoutí, vidíte jasně vše kolem,....staré nepotřebné haraburdí, pavučiny a prach,.....a mezi tím několik cenností,......které mohly být v tom šeru přehlédnuty.

Krásné a jasnozřivé sny Vám přeji, pane Kláne,.....vím, krásné sny jsem Vám už přála víckrát,....to bude tím, že si stále, kam má paměť sahá, přeju krásné sny a přeju je i ostatním. Po krásném snu se lehce vstává a čas se nestává bezčasím.

Díky za blog,....Tužka.
08. 04. 2013 | 22:32

Emissary napsal(a):

Divobij

Aha, jsem konsternován. :)

Mikro i makro si umím představit, ale Vaše představy nesdílím, neboť nevysvětluji na co jsem se ptal. Nesporně vesmírné struktury nemohly vznikat samostatně. A čas poskytl lidem vznik a vývoj nejen vesmíru, ale i kreativitu snažící se vysvětlit děje.

Dobrou noc, možná je toto Vaše osvícení:

http://www.youtube.com/watch?v=k5gfgE-jirY

A možná tak trochu i pro pána Klána.
08. 04. 2013 | 22:58

Elena napsal(a):

Ahoj Emissary,
vieš že podľa novej teorie, tento vesmir a veľký tresk je druhý vporadí?
08. 04. 2013 | 23:01

Emissary napsal(a):

Elena,

ahoj.

A kteréže, rád se nechám poučit. Ale řeknu jedno. Teorie jsou k ničemu, pokud nemají alespoň základní smysluplnost, nebo neodpovídají nějakému matematickému či fyzikálnímu modelu , či nekorespondují s pozorováním.
08. 04. 2013 | 23:09

Jemnický napsal(a):

Petr Klán

ve stodolách schne zavěšené ticho
medvědi snů mých úly vybrali
čas zastavil se v dávné budoucnosti
za humny býval navždy bývalý
(tak praví o času J. Skácel)

Existuje pouze přítomnost
(zenový mistr)

Čas je mírou vzdálenosti dvou přítomností
Čas je dítětem Paměti
Hodiny jsou jen dětským vodním mlýnkem v proudu řeky času
(Jemnický)
09. 04. 2013 | 00:24

malalaj napsal(a):

čas je jednosměrný. nikdo nezačne mládnout ani kdyby překonal rychlost světla. to je pravděpodobnost nula, že by začal mládnout. do minulosti se nelze vrátit. událost, která se už jednou udála, se nemuže stát podruhý. díky entropii. je ale možný aby člověk upustil zeměkouli a vrátil se za 1000 let, protože jemu čas plynul jinak v relaci k plynutí času na zemi.
09. 04. 2013 | 00:52

TomášL napsal(a):

Dobrý den autore,

přiznám se, že mi se nejvíce líbí:

π/4= 1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + .....

:)
09. 04. 2013 | 07:53

Kobra Plaz napsal(a):

Dobrý... Jen malá výhrada: Descartes se skloňuje podle vzoru pán - takže ve druhém pádu má být Descartesa nebo Descarta.
09. 04. 2013 | 09:36

Milan Bukovecký napsal(a):

Živá voda

Ráno, když jsem vstal a našel v mozku zbytky Vašeho stroje času, vzpomněl jsem na izomorfní domino, které jste mi ve své filozofii postavil do cesty. Vždy, když jste u stanic Óda 1 - … , odpočíval a použil všechny druhy valence, něco mně nutilo jít do kuchyně, vzít do ruky zoomorfní držák ocílky, nabrousit nůž a pomalu krájet natvrdo vařené vejce.

Ten den jsem zřejmě, stejně jako Vy stárnul, abych žil déle.

Děkuji!
Milan Bukovecký
09. 04. 2013 | 10:14

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, chceš-li se dožít vyššího věku Aničko, budeš muset holt holka být i chvilku stará.., to jsme myslím kdysi říkali holkám z přírodovědy. Matfyz,no.
Žádné kejkle ti děvče krásné nepomůžou. Natož matematické ...
Veselé krizování.
Tu matematičky z moskvy v akci.
http://kaifolog.ru/uploads/posts/2009-08/1250224729_056.jpg
09. 04. 2013 | 12:34

Elena napsal(a):

Ahoj zahrado , pardon wbgardene,
odkedy Moskali pišu ukrajinčinou, jaj bisťu, ale to je ukrajinský web, neviem, prečo skoro všetky ukrajinske weby maju koncovku ru, tak to som nevedela že ma tam ofotili s kamaratkou, pán Klán istotne potvdi že sme to mi dve :)
inač tie uhoročky a mliečko by som u tetušek kupila, furt je to lepšie neželi henten molitan v marketoch.
09. 04. 2013 | 12:54

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ježíšmarjá Jeleno promiň, v sobotu u nás byla děvčata z bývalého sajůzu, tak jsem to trochu poplet. Jinak v šedesátejch jsem měli družbu zs Kijevskim politěchničeskim ...
Ukrajinštinu bych měl ještě poznat...
Dlouho jsem tě neslyšel.
Veskriz.
http://wbgarden.com/wbgarden%20russians%204.JPG
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200979065707299&set=a.10200979057787101.1073741829.1486265823&type=3&theater
09. 04. 2013 | 13:11

Elena napsal(a):

Tak to je zázrak,
oni ešte pestuju šošovicu, pohanku(grečicha) a svoju odrodu cesnaku, tak to je síla, to sa kamaratke žije ako vegetarianke.
Ešte k nim neprišel ten druhž veľký tresk :)
09. 04. 2013 | 13:12

JAHA napsal(a):

Ad: autor
Prekrasne! Akurat, ze sami ludia si stanovili limity vynajdenim limity...
09. 04. 2013 | 13:13

JAHA napsal(a):

Ad: Wbgarden 16:22

Tiez dobre☺.
09. 04. 2013 | 13:15

JAHA napsal(a):

Ad: Elena
Uprimne gratujlujem☺.
09. 04. 2013 | 13:18

Elena napsal(a):

o výhodnar JAHA je tu,nema žiadne starosti , pán Stejskal vspominal že v stredu cestuje do Blavy, nespim už tretý den, neviem či ide letecky alebo auťakom, ja by som mu doporučovala letecky, lebo teraz je ešte všecko zo zimy nerozpučene nerozkvitnute, príroda je matna nevírazna, nemal by sa čim kochať, trava ešte nerastie , že pán JAHA ☺.
09. 04. 2013 | 13:25

Elena napsal(a):

JAHA:
Ďakujem za gratulaciu .
09. 04. 2013 | 13:59

Petr Klán napsal(a):

Pane MirkuP, mnohokrát děkuju, pomalejší a neohraničená je také 1/prvočísla.

Paní Anno, mnohokrát děkuju za inspiraci, zatím jsem nečetl.

Pane Ládiku!!!, mnohokrát děkuju, krásný a jednoduchý je i důkaz její neohraničenosti.

Pane WbGardene, mnohokrát děkuju, za vážný pokus o důkaz Riemannovy hypotézy ...

Zdeňku, mnohokrát děkuju, zdá se mi, že jsi tu objevil myšlení a etiku, bezčasé projekty, bez kterých to nepůjde.

Pane Čerte, mnohokrát děkuju, a tělo není stroj.

Paní Violo, mnohokrát děkuju. Občas jdu ráno Františkánskou zahradou a také se těším na "kytice" lístků růží.

Paní dN+Mp, mnohokrát děkuju, je tu 11 předních dílen: Spát, Pít, Jíst, Vyměšovat, Chránit se, Navazovat kontakty, Smát se, Mít sex, Plakat, Upadnout do extáze, Přemýšlet. Odevšad mě vyhodili.
09. 04. 2013 | 18:40

Elena napsal(a):

Pán Klán mňa v tažkých chviľach dokaže naštartovať spevačka
Rika Zarai s dvoma jej pesničkami Casatchok z roku 1969 a Hava nagila , z roku 1966.
http://www.youtube.com/watch?v=LjtBa08XOrc
09. 04. 2013 | 21:09

Elena napsal(a):

že pravdepodobnosť nula?
ani náhodou
Tymto zvolavam Ukrajinské aktivistky :
Запорозький марш Вогнем і мечем
http://www.youtube.com/watch?v=d7m2bhsvNJs
Hele pane Chytile, ketchup objavil Henry Heinz koncom 19 storočia, to pre prípad že sa pokusite o nem napisať disertaciu.

Pán Klán usmejte sa prosím :)
09. 04. 2013 | 22:35

JAHA napsal(a):

Ad: elena
nemal by sa čim kochať, trava ešte nerastie , že pán JAHA ☺.

Kto chce!!! vidi i travu rast:-).

JAHA
09. 04. 2013 | 23:17

JAHA napsal(a):

Ad:Petr Klan
Ako minule, dakujem, ze "mnohokrat dekujete".
Mna, matematika, fyzika, basnika, prozaika, historika, humanistu...ignoraciou nezlomite:-).
09. 04. 2013 | 23:21

banksterova jistota napsal(a):

Spoléháme na sebemenší úročení sebemenší částky po dostatečně dlouhou dobu. Tím Vás budeme vyplácet reálně neustále se snižující částkou. Pochopitelně průběžně budeme měnit měřítko (jednotky) a výplaty zdánlivě číselně zvyšovat. To nemá chybu. Shalom šoa.
10. 04. 2013 | 04:22

šašek z Jihlavy napsal(a):

Judita Čeřovská vyjádřila lapidárně ve své Písni o čase to, co matematici a filosofové halí do učených frází. Věřte raději básníkům, bylo jim nejvíc naděleno.
10. 04. 2013 | 13:36

jíra napsal(a):

Zajímavá úvaha, pane Kláne. Příroda přece hovoří jazykem matematiky, tak proč nezkoušet analogie mezi matematickými řadami a fyzikálními jevy. Zejména když se snažíme všemi možnými a nemožnými způsoby pochopit, odkud jsme vzešli a co je to svět. Škoda, že blog už dsopěl na konec řady, dalo by se diskutovat dlouho.

Ale zatímco ta matematika meze nemá a stává se někdy jen takovou hezkou hříčkou, fyzika na meze naráží. V antice sice lidé nanejvýš jen tušili nějaké nedělitelné atomy, pak se přišlo na částice, na kvarky, nakonec na struny, kapky a prolínání jakýchsi energetických sítí. Takže ve fyzice nějaké meze jsou. Z něčeho konkrétního minimálního musí být svět složen, i kdyby to bylo jen nějaké zvláštní vlnění či co.

A v čase pak probíhá tento konkrétní svět, i když jeho čas může být zase jen cosi vypůjčeného jako další rozměr pomáhající popisovat fyzickou existenci. A to navíc nepíši o existenci duchovní, patrně ještě významnější.

To ale nevylučuje, že určité matematické řady s realitou existence všeho druhu přímo souvisejí, například zlatý poměr (podle římského zvyku do všeho a všech řezat známého spíš jako zlatý řez) a tento vztah aproximující Fibonacciho řada. Zde je naopak vztah velice těsný.

Ovšem s tím bezčasím jste mi nasadil brouka do hlavy. Co je to bezčasí? V duchovní sféře se hovoří o životě věčném, i praktičtí lidé říkají, že někdo "už se odebral na věčnost". Mezi věčností a bezčasím jako když je paradoxně velmi úzký vztah.

Ovšem já raději prakticky uvažuji o dobrých a horších časech. O žití v čase ve světě lepším než tento, tedy již dost dobrém pro život tak nějak všeobecněji. V tomto světě stále mnoho lidí a bohužel i nadějí - dětí - trpí.

Je tedy úžasné, když to také někdy zajímá i děti samé, zejména ty v něčem výjimečné děti. Například pěvkyně klasiky resp. ve stylu classical crossover Jackie Evancho, dnes v době třináctých narozenin již renomovaná americká pěvecká hvězda oslavující právě nyní i filmový debut při premiéře filmu s jejím filmovým otcem Robertem Redfordem. Ta nesmí chybět ani na žádných významějších filantropických akcích a zajímá se o svět od dob svých prvních úspěšných krůčků. Je skvělé, že to významní lidé uznávají a také ji na takové akce rádi zvou. Slyšet deseti či jedenáctileté dítě zpívat hlasem dospělé hvězdy ostatně není moc obvyklé.

Z dřívějška připomenu pro ni nebo i jí psané texty a písně Dream With Me, To Believe a Imaginer. Najde je snadno na YouTube, kdo má zájem. Nebo cover verze krásných písní, jimiž trochu ulehčila pocity lidí trpících v Japonsku po tsunami či opakovaně ulehčila vzpomínky na Hirošimu, prodchla svým krásným zpěvem lidi v Rusku na Světovém ekonomickém fóru, připomněla neblahý osud tuleňů v Kanadě vybíjených otřesným způsobem pro kůži a mnohé další akce.

Aktuálně je zajímavé její vystoupení 22.3.2013 ke Světovém dni vody v pořadu One Day for One Drop v Las Vegas, kde přispěla dvěma písněmi: Bridge Over Troubled Water (tu zpívala symbolicky chodící vodou) a Hymn of The Worlds (symbolicky sjíždějící z výše 100 stop do výšky 30 stop nad zemí ve vzduchu, kde zpívala nad artisty Cirque du Soleil, kudy ta voda padá v koloběhu):
http://www.youtube.com/watch?v=qw7e_qvPgks
http://www.youtube.com/watch?v=zAZlSeCvGfU

Budou její příkladnou snahu následovat i další podobné úžasné dětské talenty? O rok později zazářila v r.2011 ve Francii třináctiletá Marina Dalmas:
http://www.youtube.com/watch?v=iHTsrfAnt4c

Loni na podzim v X-Faktoru zase v USA třináctiletá Carly Rose Sonenclar, neuvěřitelný zjev, jejíž verze známých hitů, evergreenů a velkých písní jsou považované snad za nejlepší. Ostatně posuďte sami.
Feeling Good
http://www.youtube.com/watch?v=nU_dBDccruI
Somewhere Over The Rainbow
http://www.youtube.com/watch?v=_QP0b_ooHQU
Hallelujah
http://www.youtube.com/watch?v=SDh30jpSALk

Krásný den všem.
10. 04. 2013 | 13:50

jíra napsal(a):

P.S.
Mimochodem, pane Kláne, snad vás potěší, že Jackie Evancho má také ráda matematiku, jak se přiznala při hostování loni v Kanadě na jejich verzi AGT, tj. CGT - "Kanada má talenty". Po přednesu silně empatické písně Angel.

To když odpovídala na otázku, jak vlastně současně zvládá pěveckou slávu a školu. I když pravda, ta její matematika jsou spíš první krůčky v této i pro mě moc krásné lidské disciplíně. Ale už pythagorejci věděli, že matematika a hudba mají hodně společného a telenty pro obojí se zdárně doplňují.

šašek z Jihlavy
Obojí pohled je zajímavý. Ale pravda, básníci, romanopisci a filmoví vizionářští autoři leckdy poodhalí tyto věci poetičtěji a praktičtěji víc do hloubky.
Jiná píseň o čase od autorky Enya - Only Time. V duchu mého předchozího příspěvku v podání Jackie Evancho. Tak nějak ji už nyní zajímá i ten čas :-) Však to bylo ku příležitosti veřejně organizované svatební hostiny majitelky butiku a doktora kvůli mecenášům pro financování operací očí nemajetným lidem. Vidící si ten čas mohou vychutnat lépe.
http://www.youtube.com/watch?v=c3d85tefzzI

Ovšem že je dobré, když lidé stojí v lásce při sobě v každém čase, ať děje co se děje, to je také pravda - viz Jackie a kanadskými The Tenors nádherně podaná píseň Come What May z filmu Moulin Rouge! (snad to mezitím zase někdo nesmaže, je z posledního ještě žhavého videa od Jackie s filmovými evergreeny):
http://www.youtube.com/watch?v=_-mxN6syE5I
10. 04. 2013 | 14:26

jíra napsal(a):

Tužka
Moc se mi líbí váš příspěvěk <3

Emissary
Dnes už se ti nejerudovanější fyzici a kosmologové otázce, co bylo před Big Bangem, tolik nevyhýbají. Exitují matematicky podložené teorie o prolínajících se vesmírech. Rozpory v 10-dimenzionální strunové teorii přivedly zastánce teorie plasticity na její verzi 11-dimenzionální. Tím se rozpory odstranily, ale podle takové verze mohou existovat jakési paralelní vesmíry, jak se energetická pole prolínají. Velký třesk probíhá podle toho jako důsledek prolínání různých energetických polí, když se setkají.
10. 04. 2013 | 16:17

Petr Klán napsal(a):

Pane Analytiku, mnohokrát děkuju, a tam někde pokračovat řešením x^3=213+0x nebo x^3=0+x.

Paní Eleno, mnohokrát děkuju, ano, jednotkou takových nadějných zpráv je jeden googol. Těším se tu. Obdivuhodně dobře vystihujete přítomnost a současně vidíte do budoucnosti. Z nekonečnosti matematických modelů přítomnosti tohle umí pouze malý počet z nich. Navíc přesně nevíme které. Nápodobně Vám, pokud možno, jen dobré. A děkuju za všechno.

Pane Až uvidím hvězdy, mnohokrát děkuju, dávající i hlubší smysl, neboť = bylo také číslo 2 a + číslo 4.

Pane Emissary, mnohokrát děkuju, i za Vaši podporu. Pozdravuju Vás, přemýšlím tu o Vašich řádcích. Ano, může to tak fungovat. Dokonce se zdá, že jak sociální určitost, exponenciální funkce, tak i rozpínání vesmíru mohou fungovat v rámci jednoho konceptu. Může to být např. Renyiho entropie, kde se vyskytuje důležitý prvek označovaný jako Beta, nazvu ho jednoduše teplotou. Změna entropie podle teploty vede k tzv. doprovodným pravděpodobnostem (escort probabilities), kde se teplota vyskytuje v exponentu. To je důležité. Malá teplota zvětšuje malé pravděpodobnosti a zmenšuje ty velké. Velká teplota naopak. A extrémní teploty tak mohou upřednostnit jedinou pravděpodobnost. Proto se mi zdá důležité udržovat "teplotu" společností v rozsahu "imaginativní neurčitosti a sociální určitosti." Také s pokorou přiznávám ...

Pane Divobyji, mnohokrát děkuju, za Váš názor. Dívám se tu na vývoj zápisu číslic 0-9 za posledních více než 2000 let. Z nekonečnosti možností má každé číslo nakonec jednu podobu a podobně jako čas "má něco za sebou a cosi před sebou."

Paní Tužko, mnohokrát děkuju, za Vaše řádky a touhu po krásných snech. Mohou je povzbuzovat i vizuální hodiny na http://www.viscodes.com/pklan/visclocks.html. Děkuju Vám za přání krásných snů. Snad jsou to ty, kdy vnímáme a prožíváme jejich rozmanitost, kdy nevidíme jen statický stav, ale také jejich dynamiku.
10. 04. 2013 | 17:16

Ujo Majo napsal(a):

ľudia na čom fičíte??
10. 04. 2013 | 17:37

Emissary napsal(a):

Pane Kláne,

opět pokorně nesouhlasím. Podle mě jsou osudy prostých lidí přísně deterministické a vliv matematiky, fyziky či jakýchkoli odnoží těchto disciplín s ním nijak relevantně nesouvisí. Proto ani nemohu přijat hypotézu o udržování společnosti v „sociální určitosti“, ačkoliv proti "imaginativní neurčitosti“ vůbec nic nemám, ale proti „sociální určitosti," mám strašně moc, protože taková být nemá. Je to proti zákonům nejen logiky, lidské přirozenosti ale i přírody. Leč se nedomnívám, že i zákony přírody, jako pyšná socialistická rasa, jenž nic nevytvořila, ale všechno ukradla, jsme schopní pokořit.

jira,

chcete diskutovat, jenomže blafy diskusi nepomohou.Ani s krásnou H(Elenou) nemám takový problém. :)
10. 04. 2013 | 23:47

Elena napsal(a):

Ahoj Peťo (Emissary),
posielam odpoved na všetky štyre diskusne otazky v dvoch jazykových verziach, pozor je to bajka (nebrať osobne) :)

http://www.youtube.com/watch?v=nn3oIXkeyOA
Pressburger Klezmer Band - Tumbalalajka
11. 04. 2013 | 08:26

Až uvidím hvězdy napsal(a):

Aut Klán aut nihil

Až uvidím hvězdy
a dostanu signál uklidnění,
s absorbérem pro modulo
modré i zelené planety,
sestoupím na dno dráhy
pro tuto substanci
s gravitací.

Až uvidím slunce,
na vrcholcích hor,
sestoupím do chýší
sběračů pámelníků,
kde přijmu hostii
hrachové polévky,
s drceným kmínem
a listem vavřínu.

Až uvidím Cézara,
sejmu z beder člověka
celé břímě
vavřínového věnce,
aby pokrm postačil
pro celou zemi,
kde všichni znají
Hvězdy a Slunce
i lány pámelníků
pro práci
ze dne na den.

Až uvidím po dni noc,
a znovu vyjít
hvězdy na noční obloze
nad poli pámělníků
dozvím se ohnutých hřbetů,
že tito lidé
stále pracují jen
pro svého boha,
dozvím se, že zlatý věk
ještě trvá,
Aut Caesar, aut nihil.
11. 04. 2013 | 08:34

jíra napsal(a):

Emissary
V tom s vámi plně souhlasím, já blafy taky nemusím, blafy debatě opravdu nepomohou :-) Považte třeba blafy, které často dnes nahrazují skutečné potraviny, to je to samé v modrém :(
Netuším, co se vás mohlo dotknout, rozhodně to nebyl můj záměr, buďte konkrétnější, zkuste se uvolnit. S vámi jsem se jen podělil o informaci, co vám mohla uniknout.
Nebo odmítáte v debatě hudbu pro odlehčení? Pak nebyla určena vám. Ale podle okřídleného rčení (to není blaf) hudba spojuje národy a leckteré debatéry naopak potěší. Tedy alespoň ve smyslu tohoto blogu pak pravděpodobnost toho je o něco vyšší než nula...
Mějte hezký den.
11. 04. 2013 | 15:03

jíra napsal(a):

Pane Kláne, mnohokrát děkuji za doplnění vašeho dotknutí se imaginární neurčitosti a sociální určitosti. Původně mi nebylo moc jasné, co tím míníte. Například v antice byla sociální situace otroků dost určitá, ale moc se jim nelíbila. Přišli s tím prý i za Ježíšem. A ten jim (podle pramenů) musel odpovědět něco v tom smyslu, že prostě se uplatňuje v té době systém využívající otroky, tak ať milují svého pána a bude líp. Situace vnímaná jako určitá jen s tím nemusí být zároveň situací spravedlivou a pak ale nemá nárok udržet se také věčně, po určité době přicházejí změny paradigmat s riskem alespoň přechodné sociální neurčitosti.

S Rényiho entropií je ale věc jasnější. Je dobré udržovat tu teplotu, nic se nemá moc přehánět, to nepřináší nic moc dobrého. V dnešní době se bohužel často přehání mnohé, jenže svoboda, to není jen něco k proklamování a ohánění se tím, to není naprostá "cochcárna", to je přece také odpovědnost, tedy poznaná nutnost respektovat určité smysluplné meze. Prakticky ve všem.

S Réńyiho entropií vlastně přicházejí na scénu také fraktály. Další úžasná věc, kterou příroda velmi dobře prakticky zná vedle toho zlatého poměru.

Mimochodem, pokud nespokojená veřejnost "přehání" ve smyslu odmítání špatných zákonů a praktik (režimy to nikdy nemají rády), ani síla tohoto "přehánění" by se neměla přehánět, jinak to vytváří spíš záminky k tvrdým odvetám nebo prostor pro samozvance. Jít do toho nejen vážně a jasně, ale také vesele, s humorem, třeba jako happening. Získat tak víc dalších lidí a to může pomoci převážit vnímání udržitelnosti status quo i u mnohých lidí v odpovědných funkcích, ač zdaleka ne u všech. Také přimalovat na volební plakáty často poněkud zkorumpovaným politikům tykadla (i když takto podané to možná šlo chápat i jako paušalizaci bez důkazů), nebo upravit panáčky na semaforech, že se nějak v dnešních dobách trápí, to byly docela nápadité happeningy.
11. 04. 2013 | 16:04

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro pana Petra Klána,....díky,.....otevřela jsem si Visclocks,....hladala možnost podívat se dál,.....?......není brána, naní cesta,.....tam nebo zpět. A barvy,.....jsou jen dvě modré, dvě zelené, červená a růžová,?....nebo jsou další ? a já jen neměla,....štěstí volby správného okamžiku.

Jak dostanu "nějaký obraz do ruky, vždycky se dívám na druhou stranu,....zda autor, nebo někdo jiný něco nepřipsal, nebo nepřimaloval." I rub je poučný.
Díky, Tužka.
11. 04. 2013 | 21:06

Až uvidím hvězdy napsal(a):

Aur Caesar aut nihil, je možné toto znát i v poloze Ili Cezar Ili Ništa, ovšem je to zásadně vyvážené Klánovými mozaikovými kombinacemi, kde na barvách nezáleží.
11. 04. 2013 | 21:34

Z.W. napsal(a):

Pane Kláne,
občas se ptám nad podobnými úvahami, kterým říkám počítání nekonečna, zdali vůbec má smysl s takovým zatížením hlavy i duše trápit svůj každodenní úděl na rozdíl od možností využít den pro pobyt v přírodě Slunci blíž. Můj pocit je, že tu veškerou matematickou a astrální činnost za nás stále vykonává naše hvězda a veškeré výpočty, teorie a předpovědi se stejně budou korigovat podle toho, jak se projeví hmota vesmíru a její jednotlivé části a prvky. V případě jedné jediné planety s jakýmsi intelektem dvounohých tvorů je vše naprosto zanedbatelné. Hvězdná brána se otevře i neotevře a naše či vaše počítání na to nebude mít vůbec žádný vliv i když jako zdroj přemýšlení k vážnějším úvahám, tento blog sloužit může, jak se dozvídám při čtení úvah vašich příznivců.
http://www.rdanderson.com/stargate/glyphs/glyphs.htm#origin
Já se raději pohybuji mimo blogové prostory v tyto dny, kdy se pupeny nalévají, kdy zaprší a naplní se studánky, kdy intenzita přízně Slunce obnoví příjemnější roční období pro myslící bytosti. A to i přesto, že Slunce pálí jen a připočítává své drobné vypálené díry do našich hlav na této Zemi.
**
Hezký den.
12. 04. 2013 | 08:41

Viola napsal(a):

Pane Jíro,

jsem ráda, že tu Jackie Evancho stále sledujete a připomínáte. Jen by ji neměli předvádět tak jako v těch dvou prvních odkazech, jednak se může zranit (voda na jevišti a elektřina kolem a pak v takové výšce, zavěšená na lanech, co kdyby se něco stalo. Já vím, že vy to neovlivníte, ale možná jste někde na diskuzích o ní. A je pravda, že matematikové jsou dobří hudebníci, ne však vždy jsou dobří hudebníci i dobří matematici. Tóny a hudba, to jsou také přesné zákonitosti. Jaký byl asi první tón při vzniku vesmíru, anebo najednou zahrál všemi tony, kolika osmi, anebo v několika oktávách najedou a hrál v dur, nebo mol? :-)
13. 04. 2013 | 18:17

MA-FU napsal(a):

Petr Klán
Pane profesore-nevím proč mi Váš blog připomíná "Malého prince"????
13. 04. 2013 | 22:33

jíra napsal(a):

Toto je určitě taky spam či jiné porušení kodexu diskutujících.
15. 04. 2013 | 00:55

jíra napsal(a):

I toto byl "určitě" spam. Viola má holt smůlu, odpovědět jí nemohu...
15. 04. 2013 | 00:57

jíra napsal(a):

Viola

Zdravím. Krůčky i té Jackie na výsluní sleduji od doby, kdy mi začátkem předminulého roku odešel táta na věčnost. Hledal jsem hudbu ke smutečnímu obřadu a všiml jsem si nové klasické tehdy desetileté star. Jak přidávala jednu krásnou píseň za druhou do svého repertoáru, poznával jsem i slova těch písní. Dřív mě zajímala u těch cizojazyčných jen hudba, leda něco v angličtině. Texty klasiky či classical crossover jsou také často velmi zajímavé a povzbuzující, smiřující, prodchnuvší. Přišel jsem tak na jiné myšlenky. Duši zklidňuje už tou hudbou, texty to ještě umocní. Navíc jsem procházel jakousi krizí, dost jsem to uvítal i kvůli tomu. V tomhle smyslu zapůsobila Jackie jako takový malý anděl, je to opravdu talent. V debatách se s podobnými emotivními zážitky svěřují i ostřílení vojáci od maríny či letectva. Nebo důchodci zajímající se o klasiku se radují, že ještě stihli zažít éru Jackie Evancho. Její hlas se dále vyvíjí a sílí, tak uvidíme, nakolik to očekávání naplní.
15. 04. 2013 | 00:58

jíra napsal(a):

Viola pokr. (prý je toto vše spam)

Když se tam brouzdala vodou, tak jsem se taky drbal na hlavě. Pokoušela se o ni totiž den předtím viróza, no prý to bylo pod lékařskou kontrolou a prošla tím bez úhony. Na jednom serveru je vše, co se kolem ní šustne, nešlo si nevšimnout.

Takové divoké příhody ale k byznysu patří. A občas to někdo přežene. Eda Haken zpíval v mrazu před divadlem po vystoupení pro lidi, na které se nedostaly lístky, onemocněl z toho a málem ztratil hlas. Někdy to nakonec dopadne dobře, jednu naši dámskou operní hvězdu kdysi zbavovali v Rusku snad den před vystoupením horečnaté chřipky zabalením do prostěradla vymáčeného ve vodce. A dostali ji z toho, utratila jen něco za tu vodku.

Někdo se nad tím zavěšením v debatě taky pozastavoval. Věřím, že dávali pozor a vše měli mnohokrát vyzkoušené, ale přesto jsem neměl dobrý pocit, zatahovat do toho dvanáctileté dítě. Občas mě ještě teď zamrazí z té úvodní drsné scény ve filmu Cliffhanger o horolezci a vzpomněl jsem si na ni. Jackie to ale zvládá akvěle, má kuráž. Když chce být mostem přes rozbouřené vody... A vyystupovala tam řada dětí ještě mladších jako artisté. Jen mě mrzí, že na oficiálním klipu nebyla skoro vidět, to už rovnou mohla zapět po telefonu a zavěsit pak ten :-))

Momentálně mě ale docela překvapila ta Carly Rose. Taky skončila v soutěži druhá jako kdysi Jackie, také je to úžasný talent, ale hlavně pro blues apod. Její Feel Good je snad nejlepším podáním této písně. Nebo třeba píseň od Justina Biebera podala snad lépe než on. Pro takový styl má opravdu talent. Zaujalo to taky více lidí, je to víc směrem k popu. Jackie měla návštěvnost druhý den po úvodním vystoupení 3 milióny lidí (což bylo samotné považováno za senzační) a nyní k té písni cca 35 mil., Carly přes 33 miliónů už teď.
15. 04. 2013 | 00:59

jíra napsal(a):

Viola

Ani jen názvy dvou písní od Carly Rose nechtějí projít (od Biebera a Adele). I bez odkazů! To se dnes dějí věci!
Člověk získává stále nové zkušenosti a utrpí nové zážitky...
Ten všudepřítomný byznys nás jednou zničí...
Nebo ještě dřív nějaký Velký Bratr...

Snad projde aspoň bonmot Jackie v on-line rozhovoru pro jednu TV ohledně toho, že Carly Rose skončila stejně jako Jackie druhá: 'I am always happy to be No 2'.
15. 04. 2013 | 01:13

jíra napsal(a):

Ještě něco zkusím:
http://www.youtube.com/watch?v=z-8VdiECFIg
http://www.youtube.com/watch?v=17LuYBqJFhY
15. 04. 2013 | 01:21

jíra napsal(a):

Viola

Tak odkazy prošly. Názvy písní ne. Uff!

Hezký nový týden.
15. 04. 2013 | 01:23

Petr Klán napsal(a):

Pane Jemnický, mnohokrát děkuju, za poezii, myšlenky. Zaujalo mě "Čas je dítětem paměti." Jak vznešený v myšlení, jak vynalézavý ve schopnostech, napadá mě známý text. Snadno nás odradí od hlavního cíle.

Pane Malalaji, mnohokrát děkuju, kauzalita je silný argument Newtonových zákonů, nechme však prosím otevřená zadní vrátka.

Pane TomášiL, mnohokrát děkuju, a co teprve 4/π pomocí řetězových zlomků.

Pane Kobro Plazi, mnohokrát děkuju, možné je i Descartese, viz http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=descartes&Hledej=Hledej

Pane Milane Bukovecký, mnohokrát děkuju za živou vodu, za nahlédnutí do hlubin našich izomorfních cest, se kterými nemůžeme nic dělat. Je to tak dobře. Držte se.

Pane JAHA, mnohokrát děkuju, naštěstí je tu placebo efekt.

Pane Banksterova podstato, mnohokrát děkuju, ano, očekávání zásadně ovlivňuje naše zážitky a pocity.

Pane Šašku z Jihlavy, mnohokrát děkuju, do Vaší myšlenky se nelze než "zakoukat," možná více, než bych měl.

Pane Jíro, mnohokrát děkuju, za Vaše úvahy, také matematika hovoří jazykem Přírody. Děkuju za nápad vztahu mezi bezčasím a věčností. Snad vztahu dávám větší váhu než má, stává se tak nepružný. Existuje tenká hraniční čára mezi světy sociálním a tržním. Vnímám ji citlivě a snad mezi nimi dojde k navázání společenského vztahu, pokud je možný. Něco ve smyslu známého, že model má být jednoduchý, jak to jde. Ale ne jednodušší.

Pane Z.W., mnohokrát děkuju. Ano, je jaro, nechme obdivu k lidskému intelektu a obdivujme, zastavme se před intelektem Přírody. Rád se přidávám. Jsem připraveny s Vámi Přírodu s užasem obdivovat.

Pani MA-FU, mnohokrát děkuju, snad proto, že jsem Malého prince nečetl, myslím, že bych byl jeho hloubkou nadobro ovlivněný.
15. 04. 2013 | 11:07

jíra napsal(a):

Pane Kláne, díky za vzkaz. Já věřím tomu, že určité vztahy mezi podstatnými jevy ve světě mají co říci k věci, že pak "vše se vším souvisí" tak nějak relevantněji, úže. Tedy i sociální a tržní aspekt. Zde nemůže nesouviset.

Zde tedy nikoli ve smyslu spíš legrácky považované prý za jakési anglické přísloví:
„Všechno souvisí se vším. Víte proč má Velká Británie nejsilnější námořnictvo na světě ? Můžou za to staré panny, protože chovají kocoury. Proč?! Kocouři loví myši, myši nesežerou tolik obilí. Protože je dost obilí, je hodně hovězího. Když je hodně hovězího je hodně námořníků. A tak díky starým pannám má Velká Británie nejsilnější námořnictvo na světě!“

Jenže ten vztah není a ani nemůže být jednoznačný, jednou provždy daný jako nějaké 1+1=2, to by byla stalinská dialektika, taková jednoduchost už moc geniální není. Z neurčitosti hranic vztahu bohužel těží známé salámové metody těch mocnějších shora nebo naopak samozvaných zdola. Pak se zmanipulovaní lidé snadno a nenápadně ocitají v roli žab uvařících se dobrovolně zaživa v pomalu zahřívané nádrži. Nevšimnou si toho. Nebo si aspoň uvězní svědomí. Zůstanou částečně dětmi. Nic se nemá přehánět.

Příroda si umí poradit zlatým poměrem (zlatým řezem). On se nevyskytuje úplně přesně, ale spíš jako jakási užitečná tendence. Římané kdysi tvrdili, že nejlepší je "zlatá střední cesta". Sice často vnucovali spíš stále svou vůli těm slabším, takže se tím nedrželi ve všem, ale tohle vystihli dobře. V praxi příroda onou "zlatou střední cestou" nejspíš "rozumí" oscilaci v mezích malého a velkého zlatého poměru okolo toho středu. To pořád je ještě v toleranci. Jakmile se to vymkne, překročí to meze, děje se něco jiného než návrat ke středu, minimálně díky složitým potravním řetězcům dočasně. Nějaký přemnožený druh způsobí pohromu. Nějaký podmnožený druh může zaniknout, nemá dostatečnou populaci k udržení odolného genového fondu.

Smysluplný vyvážený vztah mezi sociálním a tržním aspektem tedy také nejspíš nebude samozřejmý, je to výsledek určitého úsilí a hledání. Může se to blížit někdy až ke vztahu ve smyslu mlhavých množin, to se dá testovat simulací, hlavně při hledání nových vztahů. Jsou i jiné metody a projevy toho. Samozřejmě, vládci, samozvanci, média mohou šířit bláboly, jak my jsme ti úžasní a dokážeme to či ono a tamti jsou minimálně posttotalitní zvrhlíci, ale to jsou často jen spindoktorské snahy manipulovat veřejnost. A naopak se snaží lidi rozdělit, hledat nepřátele, obětní beránky, aby mohli svět opanovat. Prakticky to může být i opačně, mocnými v postsatelitních zemích Sojuzu jsou často bývalí kádři, obvykle pohodlně zprivatizovali a vytunelovali majetek stávajících firem, přímo bažili po tomto "již neopakovatelném zlatu válejícím se na ulici". V jistém smyslu je tu dnes totalita až moc, když do toho mluví právě tihle a bývalí veksláci.

V předchozím režimu byla aspoň práce pro každého; bohužel však do toho moc zapojovali jednak Velkého Bratra, takže pro všechny odpovídající práce nebyla (študovaní lidé často skončili jako topiči, tramvajáci a kulisáci, což je mrhání lidským duchovním potenciálem), jednak setrvačnou pohodlnost, takže tyto země zaostávaly v rozvoji.

Dnešní krize není ani tak krizí z přehnaného nadbytku, jako spíš výsledek manipulování vším možným různými superboháči v pozadí. Svět prý vlastně řídí cca 150 velkých finančních subjektů, spočítali to dánští experti. To není moc a mohou to zneužívat k osobnímu prospěchu na úkor obrovské spousty lidí. Když mohou, tak to taky dělají, nemají zábrany, vyvolali klidně i tuto W krizi, podporovali i napětí ve světě v minulosti. To obvykle nevede k ničemu moc dobrému, leda že to snad nakonec odnese nějaký poněkud drsnější režim, pokud jim stojí v cestě a dává nějaké záminky.

Přejme si lepší svět než tento, tj. dost dobrý na dobrý život pro všechny slušné lidi. Ještě jsou v tom nějaké rezervy.
15. 04. 2013 | 15:12

Z.W. napsal(a):

Pane Kláne,
tu přírodu jsem vám nanesl do města neznámého. Ale nevím, jestli jsem to dost dobře popsal, sledoval jsem i jiné věci a pohnutky, šlo mi o průnik do přírody a průnik přírodou k zážitkům, o které si tady na netu a u klávesnice můžeme jen nechat zdát.
**
Děkuji. Z.W.
15. 04. 2013 | 15:57

Z.W. napsal(a):

Anastázie Králová

tak to vidíte, paní Králová, rok je pryč, uteklo to rychle jako voda na splavu. Máte zase dnes svátek, s kytičkou podbělu, kterou jsem ale neutrhl, máte ji na svahu pod lesem.
Pro Vás příjemný zbytek dne, i s pravdou ukrytou ve víně.
**
15. 04. 2013 | 16:01

Viola napsal(a):

Pane Jíro, díky za odkazy. A to anglické přísloví se povedlo. :-)
17. 04. 2013 | 11:47

jíra napsal(a):

Viola
:-)
Náš pan profesor na gymplu měl podobné vysvětlení, jak v praxi funguje Darwinova evoluční teorie a zároveň jak lidé zasahují do jejích projevů:
"Když je hodně starých panen, je málo sov. Proč? No, staré panny chovají kočky. Kočky loví myši a jejich tak méně. Když je pak málo myší, nemají sovy potravu a omezí se jejich počet."
17. 04. 2013 | 19:50

Kobra Plaz napsal(a):

Hledal jsem a našel... Díky za odpověď, pane Kláne.
05. 05. 2013 | 18:19

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy