Společná parkovací zóna pro velká města jako je Praha sníží dostupnost parkování a zvýší dopravu v centru města

17. 10. 2018 | 13:29
Přečteno 1831 krát
Ve vícero velkých městech (jako je Praha nebo Brno) se objevují návrhy, aby byla zavedena jedna společná parkovací zóna, aby mohl kterýkoliv občan města dojet automobilem, kam potřebuje, a tam jednoduše zaparkovat na rezidenčním stání (tedy v „modré zóně“). Jakkoliv je návrh takové změny dobře míněný, její nezamýšlené dopady změní dopravu (v Praze) přesně opačným směrem, než je žádoucí, totiž k většímu podílu aut na cestách do centra města a to na úkor zastoupení hromadné dopravy a ostatních prostředků šetrných k životu lidí ve městě.

Centrální část města je však kvůli hustotě zástavby, množství osob, které se zde přes den pohybují a přítomnosti cenných historických objektů pro automobilitu nejméně vhodná a negativní dopady automobility jsou zde nejintenzivnější. Dopady celoměstské změny systému parkování budou v centru města a v okrajových částech zcela asymetrické. Mimochodem proto mají velká města (Londýn, Stockholm) právě v centrálních částech odlišné dopravní režimy.

Podívejme se na návrh společné parkovací zóny se znalostí toho, jak se lidé o cestování ve městě rozhodují, a k čemu by jedna velká parkovací zóna mohla vést. Pro jednoduchost uvažujme pouze o tom, jak se pohybují lidé, kteří mají v současnosti nárok na rezidenční stání pouze ve své čtvrti nebo bydlí v částech Prahy, kde modré zóny nejsou. Středočechy z této úvahy pro jednoduchost vynechme.

Podstatné pro odhad efektu navrhovaného opatření je, že různé části města jsou pro dojíždění atraktivní ve velmi různé míře. V centru města je více cílových destinací, kam jezdí lidé za prací a veřejnými službami než na okraji města. Proto sem denně přijíždí (relativně) více lidí, než kolik jich dojíždí do okrajových částí města z centra nebo z ostatních okrajových částí. Zavedení společné parkovací zóny by tedy mělo velmi odlišné efekty v centru než na okraji města. Rezidenti okrajových částí by měli nově možnost zaparkovat na modrých zónách kdekoliv, tedy i v centru města. Přesně řečeno zvýšil by se pro ně počet míst, kde mohou zaparkovat, snížila by se pro ně cena parkování a možná by se snížila i doba, za jakou najdou parkovací místo. Jednoduše řečeno, cestování autem po městě se pro rezidenty okrajových čtvrtí stane mnohem atraktivnější, než je tomu dosud.

Zvýšení atraktivity cest autem u rezidentů okraje města ještě posiluje skutečnost, že u delších vzdáleností je časová úspora při cestě autem ve srovnání s alternativními dopravními prostředky zpravidla větší, než u kratších vzdáleností. Podle teorie užitku, hlavního přístupu k analýze rozhodování lidí mezi konkurujícími si alternativami (v tomto případě dopravními prostředky, kterými je možné do centra města dojet) takové zlepšení podmínek pro cestování autem povede k tomu, že někteří z těch, kteří dosud jezdili hromadnou dopravou, pojedou raději autem. V dlouhodobém horizontu zvýšení zájmu o dojížďku autem u toho segmentu městských rezidentů povede k dalšímu snížení dostupnosti parkovacích míst v centru, prodloužení cestovního času a v posledku možná i k návratu některých lidí k původnímu dopravnímu prostředku.

Pro rezidenty centra se naopak výrazně sníží počet míst, kde mohou zaparkovat, protože stávající parkovací místa bude moci využít větší množství lidí než dosud. Není důvod si myslet, že by dojížďka do centra mohla být kompenzována vyjížďkou mimo centrum, protože atraktivní lokality jsou v centru, a nikoliv na okraji. V každém případě je množství dojíždějících v obou směrech nesrovnatelné. Je tedy možné, že v dlouhodobém horizontu část rezidentů centra přestane využívat automobil z obavy před tím, že při návratu v blízkosti bydliště nezaparkují, jejich automobil ale nadále zůstane na místě stát. Ovšem výzkumy potvrzují, že k tomu, aby lidé z ostatních dopravních prostředků přesedli do auta, je potřeba menší motivace, než k tomu, aby přesedli naopak z auta do jiných dopravních prostředků.

Obdobný efekt na dostupnost parkovacích míst v centru bude mít jednotná parkovací zóna také v lokalitách, kde se nacházejí velké kulturní či sportovní stavby. V době probíhajících akcí dojde k převisu zájemců o parkování nad existujícím počtem míst a v důsledku hledání parkovacího místa k velkému nárůstu dopravy v sousedících ulicích. Jakým způsobem je možné nežádoucí efekty dopravních opatření na zvýšení objemu automobilové dopravy minimalizovat ponechme na samostatné pojednání.

Markéta Braun Kohlová
odbornice na dopravní chování z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy
autorka knihy Cesty městem

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy