Comenia Script

06. 08. 2010 | 09:41
Přečteno 10083 krát
Comenia Script je písmo nového typu, vymyslela je paní Lenzová se spolupracovníky. Písmo bylo vysoko oceněno jako takové a rovněž v praktické aplikaci. Až sem je to hezké. Dále už méně; písmo má být pokusně ověřováno ve školách, přestože skutečně zasvěcené odborné posudky týkající se konkrétně tohoto použití, se o něm nijak příznivě nevyjadřují.

Například Jan Jeřábek, psycholog rukopisu, psychoterapeut a předseda České Grafologické komory, píše: „Comenia Script bych nevolil a to již z čistě praktických důvodů. Není ani rychlý ani nutně čitelnější. Navíc jeho výukové materiály se zdají notně předražené. A to ještě zbývají vážné odborné důvody proti jeho zavedení založené na výzkumech neuropsychologie…“

K tomu je možno dodat, že po narození se mozek vyvíjí a první zásadní maturace se objevuje kolem 6. roku, kdy dominantní korovou EEG aktivitou se stává aktivita alfa. Nicméně tím vývoj nekončí, ale pokračuje až do pozdní adolescence.

Mozek je orgán, jehož struktura předurčuje funkci a funkce formuje jeho strukturu. Atrofia ex inactivitate, neboli zakrnění struktury je výsledkem zanedbání naprogramované funkce. Pokusů na toto téma jsou stovky. Nácvik jemné motoriky spojený s dovedností psát vázané písmo není jistě jednoduchý. Však také zastánci Comenia Scriptu jedním hlasem volají: „Naučit se psát přitom stojí hodně sil - jak prvňáčků, tak i rodičů“. Ty síly však slouží k rozvoji mozkových struktur užitečných pro celou řadu jiných činností, plynulost pohybu souvisí s plynulostí myšlení. Ani Komenského Schola ludus nepředpokládala, že se v ní nebude pracovat! Že se dítě nebude učit také zvyšovat frustrační toleranci. Výmluvy na několik procent dysgrafiků nejsou projevem péče o tuto populaci, ale cestou k dalším „usnadněním“ a de facto ledabylosti (stejně budou psát na počítači, tak proč se to učit…na co násobilku, mají kalkulačku…). Individuálního dysgrafika může individuálně řešit kantor.

Ještě víc se mi líbí závěr posudku grafologické komory: Celkově utváří Comenia Script dojem "bezbranné milé myšky" vyčleněné ze sociálního prostředí a dynamiky světa. Postihuje samotnou podstatu věci: další fragmentarizaci plynulého a uceleného slovního projevu, zde písemného, v důsledcích však i mluveného. Ta postupuje od výtahů z díla, Bible na 30 stránkách a „vejcuců“ z povinné četby pro ty, kteří na to neměli čas (u příležitosti mojí maturity koloval takový materiál údajně z pera profesora češtiny a obsahoval úžasnou zkratku básně Matka z Macharovy sbírky Zde by měly kvést růže: Báseň líčí scénu ve vlaku. Matka jede do vězení navštívit syna, který zabil soka v lásce. Stařenka mu veze do vězení buchty.). Pak to jde přes komiksy, klipovou pakulturu k SMS. Komunikace postupně degeneruje. Nyní se tedy mají drobit slova.

Ve srovnání s hudbou také jazyk – stejně dokonalý prostředek mezilidské komunikace – má svoje legato a staccato. Umím si představit árii Rusalky odzpívanou ve staccatissimu, ale nějak to nepotřebuji. Už dnes je těch, kteří opravdu umí mluvit a psát, v naší společnosti menšina, kolik jich zůstane, až se i slova rozsápou na atomy? Připomíná mi to jeden příběh V+W, jen se obávám, že taková sranda (jejich výraz) by to už nebyla. Werich s Ježkem před válkou navštívili tehdejší SSSR a dostali tam peněz, že nevěděli, co s nimi. Werich tehdy poslal Voskovcovi do Prahy telegram. Když jej Voskovec otevřel, myslela jeho žena, že se mu něco stalo, jak řval smíchy. Stálo v něm: Papapapapapapáníčku uuuuuuuž jsi něněněněkdy dododododostal kokokokokokoktavej teletelegram?

Hodina bývá dlouho trpělivá, a potom odbíjí… Některé ministerské aktivity zůstávají po dlouhou dobu utajované a jejich zjevení v podobě vyhlášek je srovnatelné s výbuchem sopky Eyjafjallajökull, jak co do překvapení, tak co do následků. Jedním z nich je, že „MŠMT vyhlašuje s účinností od 1. září 2010 pokusné ověřování psacího písma Comenia Script, podle § 171 odst. 1 školského zákona.“ Ještě v květnu „neměli dostatek podkladů“, a hle!

Pročpak to ministerští ouředníci napřed nevyzkoušeli na sobě?! Jak to asi odskáčou jejich pokusní králíci? Má snad TOHLE být ona dlouho připravovaná reforma školství?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

almost glossed™ napsal(a):

Je to velký kšeft. Kdo by nechtěl prodat "své" písmo státu? A tato podnikavá žena má očividně skvělé kontakty v médiích, protože kampaň na prosazení písma měla nevídanou podobu. V TV od rána do večera po celý den... Předlouhá reportáž v hlavním vysílacím čase, jestli si dobře pamatuji, následně odezvy na internetu... Barnumská reklama jak vyšitá. To se jednomu hned tak nepoštěstí...
06. 08. 2010 | 09:51

neo napsal(a):

Písmo se vyvýjí s věkem. Začnete se učit psát klasicky psacím písmem a skončíte u Comenia:)
06. 08. 2010 | 09:51

Ládik napsal(a):

Já už nepíšu vůbec. Umím už jen podpis podle podpisového vzoru.
06. 08. 2010 | 10:11

skeptický napsal(a):

Jakýpak své písmo.Tomuhle se děti učí v Americe už alespoň třicet let,ne-li více.

Pikantní,když v tom čtete práci postgraduálů.
06. 08. 2010 | 10:16

franťýk napsal(a):

skeptický
souhlas. Když jsem si asi v roce 1970 dopisoval s jednou Němkou, psala zcela automaticky velice podobným a výrazně čitelným písmem. A podobně mi tenkrát psala i jedna Polka. Tak co je na tom písmu
a) nového
b) špatného
06. 08. 2010 | 10:26

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, děkuji, to písmo jsem si vyzkoušela a závěr,... být rodičem těch pokusných králíčků, tak drápu, koušu a dupu nespokojeností ne o stošest, ale o stosto. Chudáci králíčci, ale do prvního září ještě je pár dní, takže, ještě není pozdě.Tužka
06. 08. 2010 | 10:52

Skogen napsal(a):

Těžko pro mne soudit, zda mentální schopnosti více stimuluje vázaná latinka, anebo čínské znaky... Je vcelku možné, že úbytek snahy v jednom směru umožní iniciativu pro rozvoj jiné schopnosti, pokud by tomu v principu mohlo být tak. Další věcí je, že krom právě školy se v současné době vázané písmo prakticky téměř neužívá.
06. 08. 2010 | 11:24

Radkin Honzák napsal(a):

Co já vím, tak čínské znaky jsou na jemnou motoriku ještě náročnější, než vázané písmo - takže nic proti nim.
06. 08. 2010 | 11:29

skeptický napsal(a):

F.
Nového nic.

Špatného to,že je pomalejší,a pisatel vypadá jak debil z druhé obecné.U dospělého lze tak na první pohled bez čtení zjistit,s kým máte tu čest.To jsou lidé věřící.Tomu,co čtou v novinách.

Jazyk je nástroj myšlení,a rozkouskováváním to brzdí myšlenky.

Když si rozházíte spaní,a tím i biorytmus,skončíte s arytmií srdce.

Spolu s novými osnovami je to z lidí nadělat blbce,kteří si dokáží tak leda udělat daňové přiznání.

Takový poddaný je snem každé demokraticky zvolené vlády.

Je to sabotáž.Celosvětová,tady to jen zabalili do Komenského,protože to zní dobře.

A přitom to byl protestantský kverulant,co si na vlastní lidi zval Švejdy.
06. 08. 2010 | 11:34

skeptický napsal(a):

P.S.
Tihle lidé mají celoživotní zálibu v linkovaném papíru(ře).
06. 08. 2010 | 11:44

Líný černý pes napsal(a):

Jdu si vyzkoušet ono písmo. Za chvíli se vrátím a sdělím psí názor.
06. 08. 2010 | 11:56

Skogen napsal(a):

Pro Radkin Honzák, ano, s čínskými znaky je to tak.. Nicméně někdejší téměř kaligrafické písmo, vycházející tuším ze staroněmeckého švabachu, také předpokládalo vysoce přesnou práci a trénovanost, přesto jsme ho opustili a snad se důsledky nejeví být takové, že bychom vzhledem k oné době byli motoricky indisponováni...

Já Vašim argumentům rozumím, otázkou je, jakou má vázané písmo budoucnost vzhledem k jeho prakticitě, zda je pro rozvoj jemné motoriky jeho nácvik nutný, případně, jak rozvoj jemné motoriky stimulovat jinak.

Z praktického hlediska se totiž osobně domnívám, že vázané písmo má odzvoněno...
06. 08. 2010 | 12:00

humanitní břídil... napsal(a):

Komiksy tvoří svébytnou formu, nejsou prostou redukcí psaného textu. Nemohou sloužit jako příklad projevu úpadku současné komunikace.
06. 08. 2010 | 12:00

ženská napsal(a):

Malým dětem je celkem jedno, jestli jsou učeny čárám takovým nebo onakým, mnohem důležitější je přístup vyučujících. Kdyby ubylo ječení na děcka kvůli "lemplování", tak je to plus - ale i toto písmo nějaký ten krasopis chtít přeci jen bude... tohle plus padá. Takže si jen někdo dobře přivydělal.
06. 08. 2010 | 12:25

Karel napsal(a):

Pokud se nestanou jedinou četbou...
06. 08. 2010 | 12:25

franťýk napsal(a):

skeptický
Ani jedna z dívek nepoužívala linkovaný papír, ale slušně dopisní. Stejně věkem dojdeme k podobnému písmu, protože je rychlejší, ne pomalejší, a jednodušší a nakonec i čitelnější. Co je platná krásná vázaná vlnovka, když z ní nelze poznat jediné písmeno. (I tento druh vázaného písma jsem na vlastní oči viděl. Dokonce v maturitní písemce)
06. 08. 2010 | 12:27

Skogen napsal(a):

ženská, no vy jste s tím hotová raz dva... A víte, že budete podepisovat "smlouvu s rodiči", aby prý učitelé zmohli víc než se blbě usmívat a utírat z katedry flusance?
06. 08. 2010 | 12:30

Líný černý pes napsal(a):

Písmo je pohledné, leč pro psaní rukou z mého hlediska nepohodlné q nepříjemné. Možná bude vyhovovat technikům, kteří jsou takto zvyklí psát.
Jen mi nepřipadá nijak nové, ať koukám jak koukám, zdá se mi, že je založeno na karolínské minuskule.
Ale jako obchodní a marketingový tah je to "chucpe, aber gut".
06. 08. 2010 | 12:31

ženská napsal(a):

Skogen: a co když rodiče nepodepíšou? Nebo přinesou papír od doktora, že na to moje musej brát větší ohledy? Ony ty smlouvy tak horký nebudou.
06. 08. 2010 | 12:49

Skogen napsal(a):

Tak jsem se na font (konečně :) podíval a musím dát zapravdu kritikům. Zbytečné zahajovací a ukončovací tahy jdoucí do úvrati, budou v zájmu rychlého psaní velmi lákat ke zjednodušování, v opačném případě zdržovat.

Mnohem vhodnější by bylo vycházet ne z patkového tiskového fontu, ale prostě z písma psacího spojitého, kdy by důraz jednoduše nebyl kladen na spojitost. Ono je jinak pro děti ve standardním psaném písmu mnohdy obtížné například zrovna po hlásce "l" navazovat na "a" nebo "o", tedy dvakrát opisovat konturu a často z toho vzniká dvojitá čára. Později se právě tyto dvojité tahy nejdříve redukují.

Byl bych pro zachování průběhu tvarů psacího písma s prostou redukcí zahajovacích a ukončovacích tahů. Pomocí Comenia scriptu bych osobně psát nechtěl...
06. 08. 2010 | 12:53

gaia napsal(a):

ta paní vymyslela geniální způsob jak zbohatnout. Dá si písmo patentovat a až vyjde nový autorský zákon tak každý kdo si na papírek napíše co koupit v krámě bude platit autorské poplatky za použití duševního vlastnictví. Geniální.

PS.
já bych dítě do takové třídy nedala aby se z něj dělal pokusný králík.

A ta rychlost ministerstva? Jednou takhle přijdou děti do školy a zjistí že je povinné náboženství.
06. 08. 2010 | 13:08

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní pso,

píšu něčím podobným zhruba od konce základní školy (protože jiný rukopis po mně nikdo nepřečte, sebe nevyjímaje).

Ono to v rukopisné podobě vypadá nepatrně jinak, některá písmena jsou pospojována apod. Jde hodně o zvyk, naučíte se to úplně stejně jako tradiční "písanku" (která se v běhu času mimochodem též vyvíjí a mění).

Podobný script doporučila psycholožka i mému synovi, který má vývojovou dysfázii (a tu má dnes pomerně hodně dětí).

Libor Stejskal
06. 08. 2010 | 13:11

Skogen napsal(a):

Vcelku mě překvapily názory některých odborníků publikované na wiki (zde: http://cs.wikipedia.org/wik... ), kdy nejenže by písmo mělo tendenčně vypovídat o osobnostních rysech pisatele, ale také by mělo osobnostní rysy samo formovat...

Znamená to, že když budu důsledně cíleně psát drobným písmem, stanu se skromnějším a introvertnějším?
06. 08. 2010 | 13:29

Pavel napsal(a):

Pominu praktickou vhodnost nebo nevhodnost tohoto písma, ale pan Honzák dobře odhalil hlavní příčinu a motivaci pro zavádění. Je to současná snaha vše ve školství zjednodušovat, aby se náhodou děti nepřetěžovali. Děti se touto "moderní" metodou naučí všechno získávat bez úsilí a práce, o to horší pak pro ně asi bude vstup do reálného dospělého světa, kde už se s nimi nikdo mazlit nebude.
06. 08. 2010 | 13:36

ženská napsal(a):

Pavel: třeba v reálném dospělém světě vymyslí, jak to zjednodušit taky? Lenost matka pokroku :))))
06. 08. 2010 | 13:50

Radek napsal(a):

S tím telegramem jste mi připomněl Woodyho Allena a jeho popis pacienta, který mluvil normálně, ale koktal při psaní. To by mě zajímalo, zda se se s někým takovým setkal :-)
06. 08. 2010 | 13:52

Líný černý pes napsal(a):

to stejskal :
Písmo mne nenadchlo, jenže hlavní je ne jak lidé píší ale jestli mají co napsat a zda tím něco sdělují.
Osobně mám nejraději psací písmo cca 1860.1900 - staré pozemkové knihy.
06. 08. 2010 | 13:53

gaia napsal(a):

dřív psali tiskacím jen blbci
a podepsat se tiskacím třeba na fakturu to bude svědčit o úrovni.Hahaha
06. 08. 2010 | 14:03

SuP napsal(a):

Písmo mě taky nenadchlo. Zvláště ty příklady. ..."Šárka má šaty".
Co takhle "Šárka nemá šaty?"
Co komu udělala Ema a její mísa s masem?
V Americe děti píšou tiskací, protože drží tužku jako prase kost a nikdo je nesmí nutit, aby ji držely jinak. Tenhle vynález písma ani psací ani tiskací je další "krok správným směrem". Podobně jako jazykové výzkumy pana Cvrčka a vývoj češtiny k lemplizmu.
06. 08. 2010 | 14:03

97 napsal(a):

Ja to nejak nechapu - psaci pismo, co se uci ve skole, je cesko-slovenska specialita, nikde jinde se takto nepise. Tak kdyz se to chce zmenit, se vymysli dalsi, ted uz jen ceska specialita?

Proc se treba nekouknout za hranice do Nemecka (nebo do Anglie, Francie, USA) a proste to neprevzit odtam? Ale to se v CR nenosi, radeji se vymysli neco uz davno vymyslene.
06. 08. 2010 | 14:06

stejskal napsal(a):

S tím nelze než souhlasit, paní pso.

Mé estetické cítění též spíše tíhne k tradicionalismu, zápisy ve starých matrikách, poštovní záznamy a jiné kaligrafické lahůdky mám také rád.

Libor Stejskal
06. 08. 2010 | 14:06

gaia napsal(a):

to SuP
Ema má mísu je diskriminace že musí žena vařit. Správně se dnes musí psát Emil má mísu máma řídí
06. 08. 2010 | 14:13

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, vidím hlavní problém z pohledu šestiletého, průměrně nadaného dítěte. Bude se učit písmo, jakým jeho okolí nabude psát. Doma se papírek s popisem nákupu napíše postaru, starší sourozenci budou psát postaru, pohlednice ve schránce,postaru, psané písmo v dětských knihách a časopisech, postaru. Tak dětské myšlení bude zatíženo ještě "převodovou maticí" dvojího písma. Já být ministrem školství a chtít udělat prostor pro pokrok, tak bych,.. až ve třetí třídě zavedla hodinu psaní novým písmem, a ať si dítě vybere podle svého naturelu, protože písmo se vyvíjí, ale ne zas tak docela. Základní rysy zůstavají, pokud je jedinec fyzicky i psychicky zdráv.Tužka
06. 08. 2010 | 14:20

ženská napsal(a):

Hm. Jsem z generace, která se v deseti letech musela naučit azbuku (je ještě o něco zamotanější než latinka) a nepřipadám si přetíženě. Moje děti mi záviděly, že TO umím přečíst a napsat tak dlouho, až se to naučily taky, jen tak, aby se mámě vyrovnaly. Zatím se jim z uší nekouří.
06. 08. 2010 | 14:33

SuP napsal(a):

gaia -
Koukám, že Emil má taky po péči, když mám řídí. Ta moje máma taky řídí. A často i auto. Ó, my se máme!
06. 08. 2010 | 14:33

gaia napsal(a):

to SuP
dnes jsem pekla sekanou, výborná a k tomu ty vlastní biookurky s kefírem ani se nemusí kořenit neb mají dost svých minerálů z koňského hnoje. A pro suroviny jsem jela též autem.Takže řídila. Já se za mísu s masem nestydím.

Ale manželství jsou okovy to tvrdím pořád.
06. 08. 2010 | 14:39

SuP napsal(a):

gaia -
Soukromým výzkumem jsem zjistil, že na rozdíl od potravin jsou biopotraviny plné hlíny a chroupou mezi zubama. Fuj! To mi nekonvenuje.
Bacha na koňskej hnůj! Za nás se říkalo : "Nejezdi na kole v trenýrkách, píchneš se o koňský hovno a chcípneš na tetanus!" Takže když dáváš hnůj k jahodám (zde okurkám), musíš být očkovaná!!
06. 08. 2010 | 14:47

SuP napsal(a):

Mně manželka nevadí. Kolikrát jí i řeknu: "Ty jsi úžasná, Tebe si nechám..."
06. 08. 2010 | 14:49

gaia napsal(a):

To SuP
koňský hnůj jen do skleníku lépe paří k jahodám kompost.Očkovaná jsem a jsem imunní tou hlínou.A byla by krásná smrt přímo na záhoně.V blízkosti matky Gai ani by se člověk nebál.
No a ty máš manželku mladou ještě zánovní. Ale i nebeská mana se někdy přejí proto pozor na stereotyp.
06. 08. 2010 | 15:01

Železnohorský napsal(a):

Co řešíte? Přece nejde o písmo, ale o peníze. U akce Internet do škol taky nešlo o internet. Atd. Ve školství jsou tyhle postupy léty vyzkoušené a nezmění je ani trojkoaliční vládní šetřílkové, školství je pevnost...
06. 08. 2010 | 15:02

dennis napsal(a):

Souhlasim s Dr. Honzakem, Pavlem i SuPem.

Tak jako pan SuP jsem videl neuveritelnou skalu kurioznich a nepraktickych zpusobu uchopeni psaci potreby. Dokonce jsem si vsiml, ze se dava leckdy prednost tuzce pred ostatnimi psacimi potrebami.

A souvisi to, podle meho nazoru s tendenci ulehcovat detem zivot. A to tak, ze se snizuji naroky na zaky ve vsech oblastech. V rozsahu vedomosti, ve snizovani mnozstvi memorovani, snizovani mnozstvi ukolu a povinnosti. Nekdy mi pripada, ze se to deje pod heslem: "Skola musi poskytnout zakum bezstarostny zivot prosty jakychkoli stresujicich situci. A tim zaruci vychovu zcela zdrave mlade generace."

Mnohym bude muj nazor pripominat maskovanou konspiracni teorii, ale nemohu se ubranit dojmu, ze vychova a vzdelani novych generaci se vede cilene v duchu konzumerizmu: My nepotrebujeme armadu vzdelanych a zvidavych mladych lidi s kritickym pohledem na svet, ale hravou, pozitkarskou partu bezstarostnych lidi, kteri mentalne nikdy nedozraji dal nez do hodnot a zivotnich cilu adolescentu. Nekdy, kdyz se spatne vyspim, tak rikam, ze Duch verejneho skolstvi vede vzdelavani mas tak, aby do zivota pripravovalo nove generace manipulovatelnych nevzdelancu. Protoze nejkvalitnejsi soukrome skoly pripravi pocetne dostatecne mnozstvi vysoce kvalifikovanych bohatych decek, aby obsadily vsechny dulezite posty ve sprave a v businessu (byznysu - je-li libo).

A myslim si neco podobneho tomu, co rika Dr. Honzak: Od veku 6 let (vlastne od narozeni) az do veku (co ja vim 18 ci 21) ranne dospelosti se rozviji (ve hmote i strukturach) mozek a s tim se rozvijeji i funkce a jejich uroven. Neprocvicovanim pameti - memorovanim se (aspon si to myslim) predevsim neprocvicuji jiste funkce mozku. Tim se nesetri "kapacita pameti", ale naopak se snizuje jakasi pruznost mozku a jeho schopnosti. Samozrejme vsechno ma sve meze. Prave tak je to s peci o "krasopis". Dizajneri nemysli casto na to, ze inervace lidske ruky a pohybova koordinace maji pevne vazby na rozvoj a pozdeji na "fungovani mozku". Ale to by musel pan Dr. Honzak na toto tema napsat brozuru o 300 stranach, abychom my laici mohli pochopit, co nam asi chtel svym blogem sdelit.
06. 08. 2010 | 15:42

fudoshin napsal(a):

v tohle jsem nejen laik,ale nejsem ani příliš poučený laik.nicméně ohledně písma, jeho vazby k rozvoji dítěte, stejně tak jako dalších činnostích, které se jeví na první pohled jako násilí na dětech, ale v zásadě je rozvíjí a formují, to mi už dokonce došlo heuréka cestou. bohužel, doba už je taková.nemůžu si odpustit, že to je myšlení ženské a je to také důsledek feminismu a jiných rádoby moderních metod výuky, soužití a dalších aspektů života, stejně jako pozitivní diskriminace a jiné vymoženosti.navíc pokud je řečeno,že výukové materiály jsou předražené, vzpomenu si na scio testy,ale i monsanto.takže někdo by zřejmě rád měl monopol na potraviny.jiný vzdělávání.a potažmo i na moc.a monopol na pravdu.doufám, že se nedožiju doby, kdy budeme muset nosit vzduchové masky, které budou měřit, kolik toho nadýcháme, abychom věděli kolik platit tomu, kdo bude mít monopol na vzduch...
06. 08. 2010 | 16:17

Apeoffice napsal(a):

to gaia:

říkám si, proč by nemohla mít Ema mísu, či Ema mít mísu masa. Takový Karel co bydlí s Emou mísu nemá, natož aby měl maso. Naopak, aby maso dostal, účastní se domácích prací, jakož i výchovy dětí, psa a králíka, kterého si Ema pořídila, jelikož králíka má její kamarádka Jana, Anna a Markéta. Taky aby Ema mohla řídit auto, běhá Karel kolem auta, protože Ema má mísu s masem a jak doplnit vodu do odstřikovačů je pro ni vyšší dívčí. Ema má maso a ředitelský plat, ale Karel jí zahýbá s Milenou, které koupí mísu a Milena se bude mít. Emě zůstanou oči pro pláč a mísa na maso, děti a králík, protože ten blbec co se staral o děti, psa, králíka auto a věci kolem baráku peče maso s Milenou. Té je jedno, že není in, že má maso a mísu a Karel je šťastný že má obyčejnou ženskou, která ho má ráda takovýho jaký je, plešatý, lehce debilní.

Když se lidé smíří s tím jací jsou oni sami a stím, jací jsou jejich protějšky, je jim jedno kdo z nich má mísu s masem a kdo řídí auto. To jen takové jako Appeltová si myslí, že když nosí kalhoty, jsou jinými ženami. Nejsou, jsou pořád ženami, v tom případě požaduji v rámci rovnoprávnosti aby muži mohli na ulici bez posměchu nosit ženské šaty.
06. 08. 2010 | 21:30

im napsal(a):

Taky se hlásím ke staromilcům, příznivcům dosavadního písma. Malý prvńáček musí vyvinout značné úsilí, aby se ho naučil, potrápí si mozek, cvičí si i jemnou motoriku, cvičí si i vůli.

Písmo Comenia Script bych nechala jako alternativu v rezervě jen pro ty školáčky s poruchami psaní, pro něž dosavadní písmo i po dvou třech letech školy bude překážkou a jednodušší Comenia jim umožní dohnat v hbitosti a plynulosti psaní ostatní spolužáky. Krasopis není důležitý, podstatné je naučit se psát vůbec.

Stejně se s věkem písmo mění a i dospělí rychlopsavci a nečitelní škrabalové si pro případ nutnosti dokážou vytvořit vlastní čitelné zřetelné písmo blížící se tiskacímu. Mám schovaných pár sešitů z dětství (pečlivě úhledně vykroužená písmenka), pak z různých škol (stále se zhoršující klikyháky) a dnes poznámky pro sebe píšu stále klikyháky, pro rodinu a kolegy, pokud píšu vzkazy rukou, píšu čitelně skoro tiskace. :-)
06. 08. 2010 | 21:31

Ladislav napsal(a):

fudoshin: s tim monopolem to nebude tak horke. Vezmete font, treba ten v clanku diskutovany, castecne ho pozmente a mate svuj vlastni a muzete ho klidne prodavat. Pravda, modifikovat ho vyzaduje sakra talent a je to desna drina a nakonec to od vas nikdo nekoupi anzto vsude jsou mraky kvalitnich tradicnich fontu zdarma. Navrh pisma jako profese s prichodem informacnich siti defakto zanikla.
To ze Commena Script nezapadl prachem tak jako mnohe podobne navrhy predtim je diky panu Stormovi, prazskemu profesionalnimu pismolijci ktery uvidel prilezitost a k navrhu zaridil marketing. Bohacem ho to nejspis neudela, konkurence je znacna a dobrovolne platicich zakazniku malo. V nejlepsim pripade prava na ten font koupi erar.
06. 08. 2010 | 21:40

Ladislav napsal(a):

im: z praktickeho hlediska by bylo vhodnejsi ucit decka kreslit cinske znaky. Na rozdil od krasopisu je tam nenulova sance ze to nekdy v zivote vyuziji.
06. 08. 2010 | 21:43

garry napsal(a):

Jak jsem poznal ministerské úředníky:
- špatně placení s nízkou prestiží (tudíž snadno korumpovatelní)
- nevědí dne ni hodiny kdy o svou židli příjdou
- nemají žádnou motivaci, protože utrácejí cizí peníze na cizí účely
- nový ministr si přivede vlastní sestavu, která smete vše s čím začali jejich předchůdci a přinesou vlastní geniální koncepci s kterou se chtějí stát slavnými (opakuje se pravidelně každých pět let)
- nevědí co mají dělat, tak vyvíjejí jakoukoliv činnost (většinou škodící státu), aby ospravedlnili svoji existenci
- šetří korunové položky (za kancelářské sponky) a vyhazují miliardy v podplacených tendrech
06. 08. 2010 | 22:24

Skogen napsal(a):

Já to znám trochu jinak: "Ema mele maso, Míla mele Emu." To by snad šlo, když každý mele něco, ne?
06. 08. 2010 | 23:02

prirodovedec napsal(a):

Pripojim se k vseobecnemu souhlasu s tradici. Je nekdy prijemne souhlasit i se SuPem :). Zdravim.
06. 08. 2010 | 23:04

Al Jouda napsal(a):

Dobrý článek! České děti přestaly číst a teď přestanou ještě psát.Kam to povede?
06. 08. 2010 | 23:04

Skogen napsal(a):

ženská, tak budou ti špatní, jestliže se dítko bude jevit nezvedeně :) Ona je ta "smlouva" vlastně jen berlička, která má méně chápavým ozřejmit vztah mezi školou, žákem a rodiči.

V případě lejstra na ADHD apod. se nechá plazit po zemi a skákat po skříních a spolužáci sami řeknou: "to je debil.." - představte si, že se tak děje. Myslíte, že má učitel sílu jim to vymlouvat ;)

Jinými slovy - učitel není váš nepřítel, kterého vy máte přechcat, ale někdo, s kým vaše dítko tráví možná víc času než s vámi, takže je vhodné spolupracovat.
06. 08. 2010 | 23:09

Líný černý pes napsal(a):

to im :
Také jsem dospělým rychlopsavcem a někteří neznalí si pletou můj zápis z jednání s výstupem´ze seismografu. A jak tak cítím karpály, lepší to už nebude.
06. 08. 2010 | 23:28

dennis napsal(a):

to Al Jouda
Ceske deti neprestaly cist a neprestanou psat. Ctou a pisou SMSky, ctou a pisou na Face book(u), ctou a cmaraji do komiksu. Ctou a pisou jinak nez minule generace. Vzdy zalezelo a bude zalezet predevsim na rodinnem prostredi, zda to, co deti ctou a pisou, jsou jenom stupidity. Vliv rodinneho prostredi se uz po generace nemeni. Vliv skoly je promenlivy podle rezimu. Co se asi zmeni je, ze pristi generace nebude umet malou nasobilku jako kdyz bicem mrska a nebude schopna z hlavy secist dve dvouciferna cisla. Uz dnes se muzete s takovou generaci setkat nekde na Zapade.
07. 08. 2010 | 00:29

Tencokida Hnuj napsal(a):

A to ještě nevíte, jaká reforma písma se chystá, až konečně příští volby vyhrají
moravské národovecké strany (což je téměř jisté, šušká si o tom každé malé dítko ve škole, jen se o tom - tedy mimo blogy psychiatrů - nesmí nikde mluvit.

http://necyklopedie.wikia.c...

P.S. Bill Gates, když se o této typografické revoluci dozvěděl, zakoupil si starou garáž na předměstí Seattlu a už z ní asi dva měsíce nevystrčil nos.
07. 08. 2010 | 12:59

im napsal(a):

@LČP
Noo, to by si na nás grafolog zgustnul:

Školní předloha
Grafologie také vychází z myšlenky, že učení se psaní podle školní předlohy je součástí procesu socializace. Ačkoliv se všichni (v daném státě nebo kulturním regionu) učíme psát podle stejné předlohy, postupem času si osvojíme svůj nezaměnitelný rukopis, který se více či méně od školní předlohy vzdaluje. Míru, do jaké se vzdálíme od školní předlohy, nazývá grafologie individuálností rukopisu. Vysoce individuální písmo může být známkou výjmečného charakteru, ale i přílišné touhy odlišovat se, zatímco písmo, které se i v dospělosti stále velice podobá školní předloze, považujeme za málo individuální: pisatel může být například příliš konvenční, nesamostatný nebo infantilní. (Záleží samozřejmě na dalších znacích rukopisu.) Rukopis je tedy mimo jiné i projevem kvality socializace. Školní předloha může být různá, ale i její charakteristiky mohou odrážet preference dané kultury (např. směr psaní zleva doprava nebo zprava doleva může mít svůj symbolický význam).
/Wikipedie/

@Ladislav
Pán je věštec nebo prognostik? Nebo bruselský úředník?
07. 08. 2010 | 15:09

mp napsal(a):

Co taky zjednodušit psací potřeby? Vosková tabulka místo sešitu, větvička místo plnicího pera...
07. 08. 2010 | 22:49

SuP napsal(a):

...A oblázek místo toaletního hajzlpapíru?
07. 08. 2010 | 22:57

dennis napsal(a):

to SuP
Zeptejte se Madla a Issove, co misto toalet'aku.
08. 08. 2010 | 02:23

Radkin Honzák napsal(a):

Gargantua doporučoval mladá housátka (alespoň Rabelais to tak zapsal).
08. 08. 2010 | 17:42

SuP napsal(a):

Radkin Honzák -
Ano, vím o tom. Nicméně s náhradou toaletního hajzlpapíru jsem problém neměl, tudíž jsem neslušně zůstal dlužen odpověď. Polepším se. Ale až příště.
08. 08. 2010 | 19:30

Lubor Kasal napsal(a):

Není pravda, že v Evropě a USA mají školní písmovou předlohu podobnou Comenia Scriptu. Naopak, v naprosté většině zemí EU a v USA se děti učí psát podle předlohy spojité, ba i tvar jednotlivých písmen mnohých evropských předloh se podobá stávající české předloze více než Comenia Scriptu.
V této souvislosti upozorňuji na zajímavý článek o švédské reformě školního písma, zde:
http://www.grafologickakomo...
09. 08. 2010 | 16:21

dennis napsal(a):

Pane L. Kasale, Vas odkaz je skvely. Staci nahlednout a precist treba jen zaver a posledni odstavec. Dik za link. Dennis
10. 08. 2010 | 22:25

im napsal(a):

Pane Kasale,

díky za odkaz, je to moc zajímavé počtení!
10. 08. 2010 | 23:30

skeptický napsal(a):

LK

Stejně jako ve Švédsku ,tak i v Americe to jednu generaci postihlo.
Ti lidé si to nosí celý život.
Teď nám to servírují tady.
Chucpe,aber gut sedí.
12. 08. 2010 | 20:33

kancelarska_mys napsal(a):

ČTK 24/8/2010

Pro rodiče, kteří chtějí svým potomkům pomoci naučit se správně psát a kreslit, byl spuštěn nový web.

Na stránkách http://www.jakspravnepsat. cz najdou příklady správného a špatného psaní, cviky na uvolnění svalů nebo videoukázky se zásadami zdravého psaní.

Na stránkách o správném psaní se rodiče dozvědí třeba to, jak by mělo dítě hned od začátku nacvičit správný úchop pera, jaký upravit přílišný sklon písma nebo co dělat s dysgrafikem.

http://www.jak-spravne-psat...
25. 08. 2010 | 14:23

p90x Workout DVD napsal(a):

17. 09. 2010 | 05:24

Proti Comenia Scriptu napsal(a):

04. 10. 2010 | 13:51

♥ napsal(a):

JAK TO DĚTEM JDE:
Výtvory některých prvňáčků píšících Comenia Scriptem Uni jsou zajímavé.
Děti mezi slova musejí vkládat hvězdičky či vlastní prst, aby si uvědomily, že mezera mezi nimi musí být širší. Nezdá se mi, že by tento způsob byl ideální. Píší-li klasickým spojovaným písmem, hranice slov je jasná.
Jakákoliv, byť malá nepřesnost vede ke změně významu znaků či jejich skupin (rn=m, a=d, ova=aa, g=q, h=n,....a mnoho dalších), což k lepší čitelnosti textů nepřispívá, zvlášť když písmena na nelinkovaných papírech poskakují, jak se jim zachce (protože začínají kdesi nad linkou a ne na ní, jak jsme zvyklí).

Obávám se ale, že pokus bude vyhodnocen tak, aby vyhovoval záměrům lobby lidí majících na zavedení Comenia Scriptu do výuky zájem, ať už ekonomický či politický.

Je jedno, že děti, ovládající spolehlivě jen Comenia Script Uni budou jako cizinci ve vlastní zemi, neboť nebudou schopné číst rukopisy svých starších sourozenců, kamarádů či rodičů. S klasickým spojovaným písmem se totiž seznamují jen extenzivně.

Přání bylo evidentně otcem myšlenky. Qui bono ???
05. 04. 2011 | 12:18

dhdojpgw napsal(a):

fzxnnesj
http://sofortkredit13.tumblr.com yewfvqrd <a href="http://sofortkredit13.tumblr.com">sofortkredit</a> revujkdk <a href=http://sofortkredit13.tumblr.com>sofortkredit</a> qqzfqhmr
25. 02. 2014 | 11:24

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy