4 hlavní překážky, které musí elektromobily v roce 2019 překonat

11. 12. 2018 | 15:09
Přečteno 2430 krát
Ať chceme, nebo ne, elektromobilita hýbe automobilovým průmyslem. Snad každá automobilka už představila svou verzi elektrického vozítka, z Tesly se s rozbíhající výrobou modelu 3 stává regulérní konkurence zavedených automobilek a i zákazníci pomalu přicházejí na chuť elektrickému bzučení namísto klasického výfukového rachotu. To však neznamená, že se elektromobily v budoucnu už nebudou muset potýkat s překážkami, právě naopak. Pojďme se tedy spolu podívat na ty hlavní, které sice jistojistě nebudou v roce 2019 kompletně překonány, ale automobilky se jim budou muset intenzivně věnovat, pokud opravdu chtějí jít tímto směrem.

Cena

Hádky stranou, elektromobily JSOU drahé. To je fakt. Pořád nemůžeme očekávat, že běžný člověk v sobě najde tolik ekologického cítění a uvědomělosti, aby svůj benzínový hatchback vyměnil za elektrický, když stojí téměř dvakrát tolik. Což si automobilky samozřejmě uvědomují. Dá se ale očekávat, že jejich pokračující investice a rozšiřující se výroba budou ceny tlačit dolů – Volkswagen například oznámil, že do roku 2040 přestane vyrábět spalovací motory.

Také Škodovka v příštím roce představí svůj elektromobil, i když to zatím bude jen trpasličí Citigo. A pokud s ním bude chtít nalákat i někoho jiného než jen novináře, bude muset s cenou dolů. Je otázkou, zda se nepřidá s nějakou tou dotací též stát. S nižší cenou se pak třeba i Češi osmělí.

Infrastruktura

Pokud zůstaneme u příkladu Škodovky, je chybějící infrastruktura v Česku jedním z argumentů, proč s čistě elektrickým vozidlem přichází tuzemská automobilka relativně pozdě. A je také jedním z klíčových faktorů, zda se u nás elektromobilita bude dál rozvíjet.

V současnosti mají čeští motoristé k dispozici téměř 400 dobíjecích stanic (klasických čerpacích stanic je kolem 4000), ty jsou však z valné většiny rozmístěné v okolí velkých měst a drtivá většina našeho území tak zůstává nepokryta. To při průměrném dojezdu elektromobilů kolem 250 kilometrů stále nahrává pouze městskému pojíždění, které však nikdy masový rozvoj elektromobility nezpůsobí. Pro cestování je důležitá zejména dostupnost rychlonabíječek, které nabijí baterii na 80 % během zhruba 20 minut, což umožní podobnou plynulost cestování jako u běžného vozu. Těch je však zatím v Česku zoufale málo.



Ekologický zásah

Elektrická vozidla sice přímo neprodukují žádné škodliviny, nicméně při jejich výrobě stále dochází k procesům, které životní prostředí zatěžují. To se týká i nakládání se součástkami, jejichž životnost již vypršela – tedy hlavně baterií, které představují obrovskou ekologickou zátěž. Samozřejmě, že se nedá očekávat, že by toto téma automobilky v roce 2019 vyřešily, ale s rostoucí výrobou budou muset brát na ekologické faktory stále větší ohled.

Vnímání

Veškeré předchozí argumenty dohromady přispívají k poslední překážce, již musejí automobilky překonat, a to je celkové vnímání elektromobility. To je sice podle průzkumů veskrze pozitivní, 80 % Čechů technologii považuje za sympatickou, ale co je to platné, když elektromobil zůstává pro většinu drahý a nedostupný. Pokud se elektromobil nepřiblíží výkony, praktičností a cenou alespoň o kousek spalovacímu standardu, těžko bude hledat u českých zákazníků zastání.

Pobízet k nákupu je možné i jinak. V době, kdy řada Evropských metropolí ze svých center auta vyhání rezidenčními systémy parkování nebo úplným zákazem vjezdu, mají elektromobily vjezd povolen nebo parkují zdarma. V Praze takový systém radnice už částečně zavedla, ovšem pořád jen do dvou zón. Ale je to začátek a nezbývá než sledovat, jaký bude mít úleva efekt a zda se přidají další města.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy