Za 10 let bude autem jezdit každý. A bez řidičáku
Všechny nás fascinuje elektrická budoucnost, v níž si svůj vůz dobijeme levně ve vlastní garáži. Ale budoucnost automobilismu není jen o elektřině. Už za pár let si bude moci dovolit jezdit autem každý bez ohledu na své příjmy nebo vlastnictví řidičského průkazu. Automobilový průmysl to změní k nepoznání.
Jen si to představte. Potřebujete se přesunout desítky kilometrů daleko na místo, které veřejná doprava neobsluhuje. Co by dnes znamenalo tisíce korun za taxi, u kterého kromě paliva a amortizace hradíte také plat řidiče, vás bude stát řádově méně. Místo taxi totiž využijete jednu z carsharingových společností, jež provozuje flotilu elektrických aut s autonomním řízením. Vůz si objednáte z mobilu, vyzvedne vás doma a obratem vyrazí na cestu. Díky propojení na navigační služby bude váš „taxikář budoucnosti“ vždycky vědět, kterou cestu vybrat, abyste dorazili včas.
Možná to zní přehnaně a neuvěřitelně. Má předpověď je ale postavena na faktech. Automobilový průmysl je jedním z driverů pokroku: hned 5 výrobců patří do úzké skupiny 20 firem s největšími finančními investicemi do vývoje. Důkazy jejich činnosti jsou vidět na každém kroku. Prvky autonomního řízení již pronikají do prvních vozů, plně elektrické automobily plánuje každý výrobce včetně české Škody, jež je uvede už za dva roky. V roce 2030 bude asi 40 % nových automobilů zcela autonomních. A vezměte si, jak krátká je to doba.
Velká proměna automobilového průmyslu je samozřejmě poháněna nejen technologiemi, ale i zákazníky. Typickým příkladem je mladá generace dnešních teenagerů, kteří přistupují k vlastnictví jinak než jejich rodiče. Vůz berou jako prostředek, jenž má posloužit svému účelu. Že by mohl symbolizovat určité společenské postavení, si už nemyslí. Chtějí ho použít jako dopravní prostředek, a pak vrátit na své místo či majiteli. Dnes platí, že v podstatě všichni v automobilovém průmyslu řeší, jak jim vyhovět.
Pokud jste v posledních letech slyšeli, že počet nově prodaných automobilů bude klesat na úkor moderních technologií, jako jsou rychlovlaky nebo Hyperloop, podlehli jste klamu. Prodeje automobilů na celém světě dále porostou, v roce 2030 se jich podle odhadů prodá asi o 30 % více než dnes. Pokud se nestane nic neočekávaného, ve stejné době bude každé druhé auto elektrické. Tím odpadá obava, že se ještě zhorší znečištění z dopravy ve městech a dalších exponovaných místech.
Jistě, cesta od inovace do praktického života bývá trnitá. Třeba u nás v České republice jí to může trvat déle než jinde. Nižší náklady a větší bezpečnost budou přesto tak silnou motivací ke změně, že většina prognostických analýz říká to samé: v roce 2030 sice nebudou auta létat, ale řidiče už 40 % z nich potřebovat nebude.
Jen si to představte. Potřebujete se přesunout desítky kilometrů daleko na místo, které veřejná doprava neobsluhuje. Co by dnes znamenalo tisíce korun za taxi, u kterého kromě paliva a amortizace hradíte také plat řidiče, vás bude stát řádově méně. Místo taxi totiž využijete jednu z carsharingových společností, jež provozuje flotilu elektrických aut s autonomním řízením. Vůz si objednáte z mobilu, vyzvedne vás doma a obratem vyrazí na cestu. Díky propojení na navigační služby bude váš „taxikář budoucnosti“ vždycky vědět, kterou cestu vybrat, abyste dorazili včas.
Možná to zní přehnaně a neuvěřitelně. Má předpověď je ale postavena na faktech. Automobilový průmysl je jedním z driverů pokroku: hned 5 výrobců patří do úzké skupiny 20 firem s největšími finančními investicemi do vývoje. Důkazy jejich činnosti jsou vidět na každém kroku. Prvky autonomního řízení již pronikají do prvních vozů, plně elektrické automobily plánuje každý výrobce včetně české Škody, jež je uvede už za dva roky. V roce 2030 bude asi 40 % nových automobilů zcela autonomních. A vezměte si, jak krátká je to doba.
Velká proměna automobilového průmyslu je samozřejmě poháněna nejen technologiemi, ale i zákazníky. Typickým příkladem je mladá generace dnešních teenagerů, kteří přistupují k vlastnictví jinak než jejich rodiče. Vůz berou jako prostředek, jenž má posloužit svému účelu. Že by mohl symbolizovat určité společenské postavení, si už nemyslí. Chtějí ho použít jako dopravní prostředek, a pak vrátit na své místo či majiteli. Dnes platí, že v podstatě všichni v automobilovém průmyslu řeší, jak jim vyhovět.
Pokud jste v posledních letech slyšeli, že počet nově prodaných automobilů bude klesat na úkor moderních technologií, jako jsou rychlovlaky nebo Hyperloop, podlehli jste klamu. Prodeje automobilů na celém světě dále porostou, v roce 2030 se jich podle odhadů prodá asi o 30 % více než dnes. Pokud se nestane nic neočekávaného, ve stejné době bude každé druhé auto elektrické. Tím odpadá obava, že se ještě zhorší znečištění z dopravy ve městech a dalších exponovaných místech.
Jistě, cesta od inovace do praktického života bývá trnitá. Třeba u nás v České republice jí to může trvat déle než jinde. Nižší náklady a větší bezpečnost budou přesto tak silnou motivací ke změně, že většina prognostických analýz říká to samé: v roce 2030 sice nebudou auta létat, ale řidiče už 40 % z nich potřebovat nebude.