Malé srovnání

17. 10. 2011 | 08:56
Přečteno 8249 krát
Při hledání příčin neschopnosti většiny Romů začlenit se do majoritní společnosti se vesměs hledá vina u majority, a tak se neustále pracuje na vládních programech, plánech, strategiích a koncepcích, běduje se nad tím, co všechno se na straně většiny promeškalo, aby se romské etnikum konečně integrovalo do evropské kultury a stalo se její aktivní a plně odpovědnou složkou, a co všechno prý většinová společnost Romům dluží. Opakovaně se totiž zdůrazňuje, co musí pro integraci Romů udělat většinová společnost, ani slovo však o tom, co musí či by měli udělat sami Romové. Přitom se systematicky poukazuje pouze na současný stav a zdejší situaci, takže se zcela pomíjí aspekt historický i širší teritoriální. Problémy s Romy totiž nejsou jen zdejší, nýbrž celoevropské, a nejsou pouze dnešní, neboť trvají celá staletí. Proč asi?

Při zjednodušujícím pohledu se v této souvislosti v médiích občas obviňuje většinová společnost z rasismu, ba kritický vztah k Romům se někdy dokonce přirovnává k antisemitismu. Tu a tam se za vzor také dává řešení černošské otázky ve Spojených státech. A protože příslušníci těchto tří etnik, Židé, Romové a Afroameričané, mají jedno společné, že totiž museli nedobrovolně opustit svou původní domovinu, pokusme se jejich osudy porovnat.

Nejdříve byli vyhnáni ze své vlasti Židé, Palestinu ztratili již ve 2. stol. n.l., byli však i později v Evropě krutě pronásledováni, zažívali série tragických perzekucí a pogromů již od křížových výprav od konce 11. stol., přičemž počátkem 13. stol. se jejich situace v křesťanských evropských zemích zhoršila natolik, že byli prohlášeni za „vězně a otroky římské říše“; ve století 15. pak byli vypuzeni ze Španělska i mnohých regionů Německa atd., o hrůzném nacistickém holokaustu ve 20. stol. nemluvě.

Romské etnikum, pocházející ze smíšené kmenové populace, opouštělo severní Indii pravděpodobně v letech 1000 až 1027 směrem k jižnímu pobřeží Kaspického moře, dále pak na Kavkaz, do Turecka, a odtud se přibližně v letech 1250 až 1300 dostalo na Balkán, tedy do Evropy, po níž migruje již více než sedm set let.

Černoši opouštěli své původní území z těchto tří etnik nejpozději, byli totiž z Afriky jako otroci přiváženi od počátku 17. století do Ameriky, kde žili v otroctví minimálně po dvě stě let, neboť definitivní osvobození otroků znamenal až 13. dodatek Ústavy Spojených států z roku 1865. Poté však ještě dobrých sto let zažívali segregaci.

Romové po Evropě volně kočovali, avšak kromě nacistického pokusu o jejich vyhubení zřejmě nebyli během oněch více než sedmi set let své existence v Evropě vystavováni cílené masové perzekuci, již takřka permanentně zažívali Židé. A zatímco pronásledovaní a v ghettech proti své vůli izolovaní Židé projevovali silnou potřebu se integrovat a podílet na životě země, v níž žili, volně kočující Romové takovou potřebu ve své většině nikdy neprojevili, spíš naopak, asimilace a integrace do většinové společnosti je jim prakticky dodnes neúspěšně vnucována. A jak to vypadá u nás?

V rámci takzvané pozitivní diskriminace byli u nás Romové v mnoha ohledech preferováni již od 50. let minulého století; na rozdíl od mnoha skupin většinového obyvatelstva (především inteligence) přednostně získávali nové byty první kategorie, které však postupně devastovali a dodnes devastují. Pro větší úspěšnost romských dětí ve školách se organizovaly nulté třídy, různé speciální kurzy a doučování, ale zatím, jak se zdá, bylo vše marné. Kromě toho již za minulého režimu Romové dostávali a dosud dostávají hojnou finanční podporu, avšak k jejich integraci to nijak nepřispělo, spíš naopak. A protože již celá desetiletí dostávají mnohé zadarmo, většina z nich dosud ani nepochopila, že o sociální vzestup musí usilovat především každý sám, že totiž musí pracovat.

Proč tedy tolik pronásledovaní Židé už dávno vytvořili na celém světě výraznou intelektuální elitu, k níž patří mnozí významní spisovatelé a vědci pocházející z někdejší bídné Haliče, proč se za necelých sto padesát let v převážné většině asimilovali a integrovali Afroameričané, takže již mají vlastní početnou inteligenci a dokonce i prezidenta Spojených států, zatímco valnou většinu Romů dosud nezajímá ani základní vzdělání? Jistě, Židé se mohli i v nesvobodě opírat o svou tisíciletou kulturní tradici, což chybělo Romům. Totéž však chybělo i Afroameričanům, a přesto za krátkou dobu od zrušení otroctví a ještě kratší dobu od zrušení segregace dosáhli pozoruhodných civilizačních výsledků.

Zdá se tedy, že staletý neúspěch Romů spočívá v čemsi osobitém, totiž v jejich mentalitě, v absenci ctižádosti, cílevědomosti, vytrvalosti, tedy vlastností, bez nichž jednotlivec v čemkoli pozitivním sotva vynikne. Vždyť Romové (na rozdíl od černochů) chybějí dokonce i ve vrcholovém sportu, třebaže jsou pohybově neobyčejně schopní a zcela určitě by byli v mnoha týmech vítanými členy.

O zvláštní mentalitě Romů svědčí i to, že úspěšné jedince svého etnika nepokládají za vzor, nýbrž spíše za zrádce, nejsou ani schopni se úspěšně organizovat (všechny jejich pokusy o politické strany dosud selhaly), protože většině z nich chybí povědomí etnické sounáležitosti.

Jak je to tedy s kritickým vztahem veřejnosti k Romům a s antisemitismem? Ztotožňovat tyto dva jevy je rozhodně velice povrchní a zjednodušující přístup, neboť každý z nich je motivován zcela protikladnými pocity. Zatímco antisemitismus neboli případný odpor k Židům vesměs pramení spíš z nenávisti či závisti vůči schopným a úspěšným, je to podvědomý či vědomý strach z konkurence, averze k Romům u většiny Čechů (kromě pravicových extremistů) nepramení z rasismu, nýbrž je odporem ke spoluobčanům zaostalým, nepřizpůsobivým, ba ve své většině příživnickým a kriminálním.

Z různých svědectví o názorech příslušníků tohoto etnika u nás, například o tom, že romské matky dávají před návštěvou školy, tedy před vzděláním svých dětí přednost tomu, aby se ráno vyspaly, vyplývá, že dnes neustále deklarovaný požadavek integrace všech Romů do společnosti je příliš náročný, neboť dosud jde především o to, aby se jejich valná většina po sedmi stech let života v Evropě konečně asimilovala neboli přizpůsobila. Teprve potom se mohou integrovat neboli začlenit. Budou-li tedy Romové chtít pracovat a naučí-li se civilizovaně chovat, většinová společnost je mezi sebe určitě přijme a bude respektovat.

Zlata Kufnerová

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy