Mýty o mýtném aneb Stokrát opakovaná lež se stává pravdou?

11. 10. 2013 | 13:30
Přečteno 4727 krát
Reakce na příspěvek bloggera Luďka Olšového s názvem Jak se rodí Otesánci, aneb když Moloch požírá peníze nás všech

David Šimoník,
mluvčí českého mýtného systému MYTO CZ

Dovolte mi zareagovat na poněkud zmatený a tendenční text, který se zabývá mýtným systémem a okolnostmi jeho fungování v ČR. Abych byl trochu systematický, budu se postupně věnovat každému z odstavců, a dovolil jsem si je pro pořádek uvést mezititulky parafrázující bloggerova tvrzení.

Bloger říká: Zatěžovat kamiony mýtným je špatně
Autor je zřejmě provozovatelem kamionové dopravy, proto lze pochopit jeho nářky nad tím, že Česká republika v roce 2007 přistoupila k nahrazení časových známek poplatky za ujeté kilometry. Souhlasím, že kamiony nebrázdí silnice pro zábavu, ale vozí zboží či materiál pro každého z nás. Na druhou stranu dálnice jsou celonárodním statkem a jejich výstavba a udržování něco stojí (a peněz se zoufale nedostává). Proto státy masivně přistupují k tomu, že kamiony jako jejich nejvýraznější opotřebitele a zatěžovatele zpoplatňuje. A mýtným tak činí spravedlivěji, než třeba paušálními časovými známkami. Navíc Česko jako výrazně tranzitní země opravdu dříve nechávalo doslova ležet na silnicích peníze zahraničních dopravců. Mýtné od kamionů vybírá už drtivá část Evropy i světa, a v mnoha státech už platí za ujeté kilometry i osobní auta. Mimochodem aby se mýtném nestalo nástrojem konkurenčního boje mezi dopravci, prosadili si, že se účtuje koncovým zákazníkům na fakturách jako zvláštní položka.

Bloger říká: Neměly vyhrát mýtné brány a Kapsch
Tam někde začala negativní pověst tuzemského mýta... u toho nešťastného tendru v roce 2005. Malá rekapitulace tehdejší reality, nikoliv mediálních bludů. Česká republika vyhlásil otevřené výběrové řízení na dodavatele elektronického mýtného sytému v roce 2005, a to za situace, kdy v sousedním Rakousku spolehlivě fungoval mikrovlnný mýtný systém od Kapsche (mikrovlna ovládala a dodnes technologicky ovládá mýto ve světě). V Německu tehdy s obrovským zpožděním a rozsáhlými technickými obtížemi spouštěli za miliardy eur satelitní mýtný systém, který nakonec skončil jako kočkopes s manuálním zadáváním projetých tras (stejně tak o pár let později na Slovensku). Kapsch byl tehdy černým koněm tendru, a tak se konkurenti namísto tvrdé práce na kvalitní tendrové nabídce rozhodli věnovat energii spíše dehonestačním kampaním plným nepodložených korupčních útoků a fám. A výsledek? Žádný ze soutěžitelů si pod hrozbou velkých sankcí ze strany státu netroufnul nabídnout tehdy nevyzkoušený, problematický a provozně drahý satelit. Sešly se čtyři mikrovlnné nabídky, z nichž tři byly pro nedostatky a chyby vyřazeny. Stalo se tak po právu, což postupně potvrdil jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, několik útvarů policie, soudy hned několika stupňů, dokonce parlamentní vyšetřovací komise a později i orgány Evropské unie (všichni snad zkorumpovaní??).

Bloger říká: Na mýtném se vybírá málo, proto se postavily infotabule
Na mýtném se v České republika nevybírá tolik, kolik třeba v Rakousku (ale i tak je to několikrát více, než v minulosti za dálniční známky), kde je stejný mýtný systém. Je to ale dáno menším rozsahem dálniční sítě, nižší intenzitou kamionů v tuzemsku a pak především dlouhodobě nízkými kilometrovými sazbami (tady pan Olšový logicky nemůže nikdy souhlasit). Málo se totiž zdůrazňuje, že český mýtný systém má zafixované provozní náklady, jeho provoz stojí prakticky stejně, ať se na mýtném vybere jakákoliv suma. To je výhodné v okamžiku, kdy jsou kvalitně nastavené mýtné sazby. Stát by v Česku mohl vybírat na zpoplatněné síti klidně kolem 15 miliard korun ročně. Pak se bavíme o desetiprocentních provozních nákladech. Když vybírá kolem osmi miliard a výběry z důvodů například preference ekologičtějších kamionů klesají, pak podíl fixních provozních nákladů roste. Ale i přesto všechno, za 80 měsíců stát vybral od kamionů 47 miliard korun. Kapsch rozhodně za zvyšování sazeb nelobbuje, protože odměna za provoz (jak jsem zmínil výše) se nezmění.

To, že se stát rozhodl využít synergicky mýtnou infrastrukturu pro rozvoj dopravně-informačního systému, je běžné i v jiných státech Evropy. Infotabule jsou moderní a jejich cena odpovídá cenám v okolních zemích. Pokud by chtěl autor kritizovat jejich využívání, musel by mířit na Národní dopravní informační centrum. Nicméně poukazovat na to, že na tabulích svítí standardní provozní informace, když se zrovna na dálnici před vámi neděje nic dramatického, to je jako kritizovat, že ve svém autě nemáte trvale nafouknutý airbag, když už jste ho přece zaplatil pro svou ochranu. A zase, není třeba mít informace, stačí výkřiky – v Německu to dělají lépe a levněji...Jak to proboha víte? Český systém je novější a modernější, než německý. A dopravně-informační systém není možné plést se systémem řízení dopravních proudů pomocí proměnných značek používaný u velkých metropolí (v Česku na D1 před Prahou).

Bloger říká: Mýto pro malé kamiony víc peněz nepřineslo
Spravedlivé výkonové zpoplatnění veškeré nákladní dopravy, tedy i těch nad 3,5 tuny hmotnosti, je kromě Německa standardem na celém světě. Tady platí stejné argumenty, jako jsem uváděl v první části odpovědi. Vývoj směřuje na celé planetě k tomu, že každý zaplatí jen a pouze za to, co na dálniční síti projede...a to včetně nás řidičů osobních aut. Pokud je o celkovou výši mýtných tarifů, čísla hovoří jasně o tom, že už v roce 2007 byly nastaveny dramaticky nejníže z celé Evropy. Ani pokusy o jejich zvyšování v letech 2010 a 2011 nepřinesly příliš velké změny. Když si vezmeme z pohledu státu průměrnou váženou sazbu, která bere v úvahu dopravní výkon napříč jednotlivými kategoriemi v tarifní tabulce, která má různé tarify pro emisní třídy, počty náprav, autobusy, dálnice a silnice 1. třídy či páteční dražší tarify, pak tato průměrná vážená sazba byla v roce 2012 pouze o 6 % vyšší než v roce 2007; při zohlednění inflace dokonce poklesla o 7 %! Jenže tohle všechno je v rukou státu, nikoliv provozovatele mýtného systému, ten musí provozovat bez poruchy a s vysokou efektivitou, děj se co děj.

Bloger říká: Dálniční známky by vyšly stát lépe
Tady padla od autora naprostá hausnumera. Za desetiletý provoz mýta zaplatí stát Kapschi a dalším subdodavatelům 17 mld. korun bez DPH. Za stejnou dobu vybere stát 80 mld. korun, ve státní kase tedy zůstane 63 miliard korun. Navíc na konci desetiletky (v roce 2016) bude mít stát v majetku plně funkční a modernizovaný mýtný systém připravený vybírat mýtné další léta. A teď porovnání s dálničními známkami, u nichž prakticky neexistuje kontrola zaplacení a zahraniční dopravci se jejich ceně smáli. Naposled, kdy platily všechny kamiony časově, v roce 2006 činil příjem z nich 1,5 mld. korun ročně. Ikdyby stát třikrát zvýšil cenu známek, vybral by za deset let 18 mld. Kč., po odečtení „provozních“ nákladů nějakých 14 miliard korun. Co je víc...63 miliard z mýta nebo 14 miliard ze známek?

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy