Uzavření vzdušného prostoru není buzerace nebo přehnaná opatrnost

16. 04. 2010 | 12:51
Přečteno 40702 krát
Uzavření vzdušného prostoru nad ČR je bezpečnostní opatření, chránící životy letových posádek a cestujících. Důvodem zákazu letů je mrak sopečného popela ze sopky Eyjafjallajökull na Islandu. Dostatečným varováním jsou příklady z historie.

Nejznámější je případ letu číslo 009 společnosti British Airways z června 1982. Boeingu 747-236B (registrace G-BDXH), který nad Indický oceánem vlétl do mraku sopečného popela. Díky obrovskému štěstí a umění pilotů se podařilo letoun dostat v pořádku na zem a technici mohli zjistit, co se stalo. Kolik letadel se ze stejného důvodu zřítilo, aniž piloti nebo pozemní kontrola tušili proč – to už dnes nikdo nezjistí.

O co jde? Sopečný popel netvoří měkké částice, ale jedná se o přetavené krystalky hornin vymrštěné výbuchem do vzduchu a unášené větrem. S trochou nadsázky se to dá přirovnat k lopatě suchého jemného písku vyhozeného do vzduchu. Jen zastoupení různých prvků je pestřejší. Neomezuje se jen na křemičitany, ale obsahuje například hodně síry.

Pokud letoun letící vysokou rychlostí (řádově stovky km/h) do takového mraku vlétne, působí částice jako abrazivo a odírají povrch letounu. Opět pro představu - děje se přesně totéž jako při odstraňování starého nátěru pískováním, jen v tomto případě se pohybuje letoun a písek „stojí“. Ale na výsledku to nic nemění. Popel dokáže obrousit potah na holý kov a z transparentního skla pilotní kabiny udělat „mléčné sklo“.

Nebezpečnější je, že částice jsou nasávané motorem. Projdou kompresorem, který samozřejmě také trpí zvýšeným opotřebením a dostanou se do spalovací komory. Tam je teplota kolem 1100 stupňů Celsia. Sopečný popel se taví při teplotách 760 – 1000 stupňů Celsia. Vznikne mazlavá hmota podobná tavenině, ze které se fouká sklo a ta nejprve obalí lopatky turbíny, motor ztratí otáčky a tah.

Vlivem nedostaku kyslíku (přebytku paliva ve směsi) začnou z motoru šlehat plameny. V důsledku nedokonalého spalování klesne teplota hoření ve spalovací komoře, hmota začne více tuhnout a nakonec motor „zalepí“. Přesně to se stalo nešťastnému Boeingu nad Jakartou. Během necelé půlminuty mu vysadily všechny 4 motory.

Piloti British Airways měli štěstí, že byli ve výšce 11 000 metrů a Jumbo má bez motorů klouzavost 15 (z kilometru výšky uletí 15 km vzdálenosti). Během deseti minutového klesání se sklovitá hmota ochladila, popraskala a proud vzduchu ji „vymetl“ z motorů. Ve výšce kolem 4000 metrů se pilotům podařilo jeden motor nahodit a potom další. S vypětím sil, protože „vymleté“ motory měly menší tah a prakticky poslepu („mléčné sklo“ - piloti se dívali „neopískovanou“ štěrbinou, která zůstala pod stěračem) přistáli v Jakartě.

Zákeřnost celého případu byla v tom, že meteo radar, který byl na palubě Jumba a který dokázal detekovat vodní částice v atmosféře (mraky), sopečný popel neviděl, protože byl tvořený suchým prachem. Jen díky obrovskému štěstí a pilotnímu umění se při pozdějším rozboru zjistilo, co bylo příčinou vysazení motorů. Od té doby se vulkanická činnost sleduje a výsledkem jsou podobná omezení letecké dopravy.

Ing. Radek Panchartek,
autor je publicista, vystudoval leteckou akademii v Košicích
www.valka.cz

P.S. Na žádost autora jsem opravil chybné údaje v případě teploty ve spalovací komoře motoru. Hodnoty byly uvedeny ve stupních Fahrenheita, ale omylem jim byla přiřazena jednotka teploty stupeň Celsisa. Jednotky zůstaly, hodnoty na ně autor přepočítal.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

trouba napsal(a):

/pane inženýre děkuji vám za vysvětlení a editorům za aktuální zveřejnění/ až jde z toho mráz po zádech, doufejme, že to brzy pomine a nikomu ve světě se nic nestane/ dovolte otátzky: kdo má kompetence takto letový provoz uzavřit/ v čr, eu, i jinde/ jak to probíhalo, kde to začlo, kdo to spustil a rozhodl, na základě jakých informací a jakých právních předpisů /ten průběh by mne zajímal/ ještě jednou děkuji a přeji vše dobré/
16. 04. 2010 | 14:53

kolega fyzik napsal(a):

ja bych to zas tak neprehanel. V SSSR poslali letku MiG-19 skrz jaderny hrib 3 minuty po testu atomove bomby, motory byly poskozeny jen lehce a letadla dokonce (po odmoreni) ani nebylo nutne odepsat, odepsali jen piloty, zadny neprezil vic jak 3 tydny....
16. 04. 2010 | 14:54

Vojta napsal(a):

Vynikajici clanek ! Dekuji za presny popis... nevedel jsem o teplotach, ale hrozne me to zajimalo, studuji aerodynamiku.
16. 04. 2010 | 14:58

JC napsal(a):

kolega fyzik,
No já bych to zase nezlehčoval.
Pro fyzika by neměl být problém rozlišit jak se na poškození proudového motoru projeví fakt, jestli se tento pohybuje v prachovém prostředí minutu nebo minut třeba 60.
16. 04. 2010 | 15:02

Čochtan napsal(a):

Pane kolego fyziku, v jaderném hřibu asi moc písku nebude.

Pane autore, skvělý článek, o té Jakartě jsem nevěděl, ale kliku měli jak od blázince.
Díky.
16. 04. 2010 | 15:09

JC napsal(a):

Čochtan,
Nejsem sice expert na A-bomby, ale co pamatuji ze "školení" tak ta "noha" hřibu je jen prach vycucnutej ze země. Ono se něco asi může dostat i do té "hlavy".
16. 04. 2010 | 15:16

Já napsal(a):

Přesněji řečeno je to přehnaná opatrnost. Ale ta je u letecký dopravy asi nezbytná a než aby ten kdo rozhoduje něco riskoval, tak je jednodušší zakázat lety.
16. 04. 2010 | 15:46

pituka napsal(a):

ja by som sa chcel spitat je sopecni prach nebespecni pre lucki organizmus
16. 04. 2010 | 15:49

x-man napsal(a):

Už jsem se lekl,že tím expertem je ten tlachal od ČSA ,co má monopol na programech ČT.
16. 04. 2010 | 15:51

Bessy napsal(a):

Mně jen nejde drobet na rozum, že tu celý den svítí slunce a má být mrak sopečného prachu.
16. 04. 2010 | 16:03

nonono napsal(a):

A když mám sračku, tak lítám na wc a žádný sopečný prach mi v tom nezabrání.
16. 04. 2010 | 16:14

houska napsal(a):

podrobnosti o letu BA napr na strankach ct:
http://www.ceskatelevize.cz...
16. 04. 2010 | 16:15

milomiki napsal(a):

dakujem pan inzinier, presne tak ma to logiku a funguje to tak,uz sa tesim ked pride kamos z dovolenku budem ho sksat teploty a motory on ma rad lietadla a ja nanho vybehnem s cislami. no tu hore niektori si nevedia predstavit prach, to nie je len co mozeme omaknut to su take mikrosracky az total mikro , ale ked ich je na cm3 nejaka gramaz tak masaker, vid tanky v pustiach problem prach, meracie stroje plus rucne zbrane, vsetko co je v pusti super uzavrete a otvoris= bum prach dnu. to je mikro, sopecny prach je velmi nebezpecny.kedy otvboria lety?ked im super masiny povedia vsetko je ok.slniecko a aka panika,no ked vzlietnes hore, nemusis letiet zrovna cez mrak prachu, ale i jeho rozptyl je brutal na riziko zivota a dnes aj treba povedat prachu opravy, proste pic pac lety zrusene = sopecny prach.bud to preleti alebo usadne odbornici potom povedia go on.
16. 04. 2010 | 16:25

Radek Panchartek napsal(a):

Ad průlet MiGu-19
Otázka je kolik času strávili v mraku. Od toho se odvíjí rozsah poškození motorů.

Druhá věc je, o jaký výbuch šlo ... pokud byl vzdušný, množství částic bylo proti pozemní nebo podzemní variantě mnohem menší.

O to větší byly účinky přímé radiace na piloty.

Ad škodlivost:
Záleží na koncentraci a době pobytu. V extrémním případě může být množství prachu tak velké, že se člověk udusí (horní dýchací cesty ho nestihnou odfiltrovat) - to je dost škodlivé.

Zákaz letu:
Zpravidla ho vydává Evropský nebo národní úřady pro bezpečnost letectví (letů, leteckého provozu) http://www.easa.europa.eu/w...
U nás Úřad pro civilní letectví http://www.caa.cz/
Názvy se mohou mírně lišit podle jednotlivých zemí.
16. 04. 2010 | 16:26

tom napsal(a):

pituka:
lucka, petra, martina, to je jedno. Všetci zomreme.
16. 04. 2010 | 16:26

x-man napsal(a):

pro milomiki :

musíme si uvědomit,že motor nasaje během vteřiny několik kubíků vzduchu.A stačí v každém kubíku malé množství prachu,a mohou nastat problémy.
16. 04. 2010 | 16:33

Baroubek napsal(a):

Je až trestuhodné, že ekologičtí aktivisti ani strana zelených s tím nic nedělá. Na co je máme?? Kvůli každé blbosti, třeba pár metrů dálnice, nebo čističce protestují. A když přijde na něco důležitého, tak najednou neumí mluvit.
Navrhujeme trest zrušení a strátu veškerého mnění.
16. 04. 2010 | 16:47

Schenker napsal(a):

Velice zajímavé, děkuji za vysvětlení Se vší dokonalostí lidského umu stále ryjem klackem v zemi, oproti vyšší moci Země
16. 04. 2010 | 16:48

nuclear napsal(a):

také děkuji za skvělý blog, navíc konečně jsem získal informaci o teplotě v komoře, v obecných pramenech nikde není.
16. 04. 2010 | 16:51

x-man napsal(a):

nuclear:zkus: http://www.mzak.cz/ je tam hodně odkazů,určitě si vybereš.
16. 04. 2010 | 17:00

Phil napsal(a):

Díky za pěkný článek.
To Baroubek: ...strátu veškerého mnění...
to je teda nářez
16. 04. 2010 | 17:01

osenic napsal(a):

tak to mi teda řekněte, jak to dělaj ti kluci kulišácký třeba v arábii. nebo snad jsou částečky písku měkké? a to nemusí bejt bouře. jinak kolik takovejch částeček doletí z islandu až nad čr? bude aspon jedna na 100 kubíků? spíš mám dojem, že se z komára vylíhnul vembloud
16. 04. 2010 | 17:25

Radek Panchartek napsal(a):

Kulišáci v Arábii to nemusí řešit ... základny bouřkových mraků jsou ve výšce do 4000 metrů

Tady se bavíme o ohrožení dopravy ve FL200 -FL350 (6000-10 000m)

http://forum.valka.cz/viewt...

Níž problém není, proto byly povoleny lety soukromých letadel, což se samozřejmě může změnit.

Případ letu British airways 009 nebo KLM 867 nejsou "komáři" :D

Ocitnout se místo ve výkonném dopravním letadle ve "větroni" s hmotností cca 300 tun nad Indickým oceánem většině cestujících asi jako prkotina nepřipadalo. :D
16. 04. 2010 | 17:41

Radek Panchartek napsal(a):

Ještě na doplnění ... piloti motory nahodili pod 4000 metrů, protože byli pod mrakem popela.

Ale při pokusu stoupat (ještě stále nevěděli o co jde - byl to první případ a klíč k řešení) jim motor číslo 3 začal znovu hořet a museli ho odstavit. Přistávali na 3 motory.
16. 04. 2010 | 17:45

Aaa napsal(a):

Ve spalovací komoře je teplota 1100 C
16. 04. 2010 | 18:01

Admirál napsal(a):

A jak se bude válčit, když se nelítá?

Všude po zemi, logistika vázne.

A ono se řekne příroda...
16. 04. 2010 | 18:20

Radim napsal(a):

"Během deseti minutového klesání se sklovitá hmota ochladila, popraskala a proud vzduchu ji „vymetl“ z motorů. "
To je úžasné, že měli takové štěstí.

Co se týče toho mléčného skla, existuje dnes už nějaká prevence? Třeba průsvitný potah z fólie, kterou by nebylo možné poškrábat?
16. 04. 2010 | 18:39

Radim Tolasz, ČHMÚ napsal(a):

Autor: Děkuji. Systém varování je v těchto případech propracovaný téměř k dokonalosti a je dobře, že funguje na principu opatrnosti. Vychází se z meteorologické předpovědi (model UK MetOffice) podle předem stanovených postupů. I z diskuse výše je vidět, že se za pár dní najde spousta chytrých, kteří budou říkat: A bylo to vůbec nutné? Právě proto děkuji autorovi za článek, který je pro nás, meteorology, v těchto dnech oporou.
16. 04. 2010 | 20:37

Radek Panchartek napsal(a):

Ad meteo rádo se stalo :)
Chytrolíni, kteří tvrdí, že je to buzerace a potom první volají o pomoc se najdou vždy.

Třeba během povodní jich kluci od vrtulníků pár vylovili (většina byli sice nešťastníci, ale našli se i hazardéři).

Radim: Nevím o tom ... většina fólií je měkčí než sklo

Aaa. Díky - nepozornost.
16. 04. 2010 | 20:54

m.daavee napsal(a):

Dobrý den, mám takový dotaz ohledně nebezpečí letu v oblaku prachu po výbuchu sopky... Po přečtení teorie,co jste napsal, by to dávalo celkem smysl... Já se tedy ale ještě domnívám, že by mohl vzniknout efekt snížené koncentrace samotného kyslíku ve vzduchu... Jelikož sopka mimo prach chrlí i jiné sloučeniny i jiné koncentrace CO2, CO atd což snižuje koncentraci kyslíku ve vzduchu na daném mítě... zajímalo by mě jestli má někdo odborný názor na mou teorii... děkuji s pozdravem dave
16. 04. 2010 | 21:14

Jirka H napsal(a):

osenic: V Arábi, respektive v oblastech pouští mají problém především vrtulníky a nízko létající letadla. Vrtulníky a letadla působící v oblastech pouští jsou vybavována speciálními filtry a podléhají častější kontrole. Před sání vrtulníky se montují speciální cylindrické kryty, ve kterých se odstředivou silou písek odlučuje. Za druhé světové války montovali například Němci při válce na Sahaře na své stíhačky Me 109 speciální filtr před sání do karburátoru. Obdobně i britové upravovali své Spitfiry apod.
16. 04. 2010 | 21:28

Oslík napsal(a):

No ono je tam těch rizik víc. Odpovím tu tak doufám na víc dotazů. Nejsem expert na letecký provoz, ale mým oborem je geologie.

Takže ano, snížený obsah kyslíku tam je. A ano, splodiny z erupce riziko pro lidský organismus skutečně představují. Sopka je totiž s trochou nadsázky to nejšpinavější co nám příroda nadělila, je horší než většina továren. Krom zmíněného popílku chrlí ohromná množství sloučenin síry, dusíku, chlóru, fluoru a dalších. Takže tam narazíte ve velkém množství na chuťovky jako snad všechny varianty oxidů síry, kys. chlorovodíkovou, fluorovodíkovou,sírovou, snad i dusičnou ohromná množství CO2 a další a další.
Zmíněné kyseliny jsou i velice korozivní, což může přispívat k poškození letadla.
Nevím, abych nepřeháněl, jak dlouho by (jen těmto látkám) muselo být vystaveno aby se to projevilo, ale zas si říkám, že trup letadla je z velké části tvořen slitinami hliníku a ten s kyselinami reaguje velice ochotně.
16. 04. 2010 | 21:49

Zdeněk. napsal(a):

Díky za výklad. To nám ti zpovykaní novináři arci neřeknou. Oni totiž ani nejsou asi schopni něco přesného zjistit. To by jim dalo práci a nestihli by senzaci. Díky.
16. 04. 2010 | 22:05

silon napsal(a):

Když to otočím - jít ven nebo být s dětmi lépe doma???!!!
16. 04. 2010 | 22:21

Radek Panchartek napsal(a):

Pokud se nebudete procházet ve výškách nad 6000 m měli byste přežít :)
16. 04. 2010 | 22:27

silon napsal(a):

Díky za vysvětlení!
:) :) :)
16. 04. 2010 | 22:35

NA napsal(a):

Řešit to jde. Třeba snímací folií, pružným povrchem i jinak. Problém je v tom, že všechno, co může zvýšit odolnost proti popelu, zhorší optické vlastnosti za normálních podmínek. Ale zajistit průhled nějak půjde. Horší problém je s motory.
16. 04. 2010 | 23:32

cas humenus napsal(a):

Ono měkčí by tolik nevadilo, guma vydrží pískování (i korundem) líp než ocel. takže nějaký vak, nebo roleta by dokázaly část skla ochránit po dobu průletu.
16. 04. 2010 | 23:44

antoninovy napsal(a):

Milý pane Stejskale, moje poznámka je od věci, toto thema je jistě významné, necítím kvalifikaci pro účast i když názor jest, přesto dovolím si však poznamenat toto již minulé ale i současné:

Od naší krátké slovní přestřelky uplynul již nějaký čas, tehdy jste mi vytknul, asi oprávněně,že jsem použil vulgární výraz, a pohrozil mazáním podobných příspěvků, tehdy jsem se bránil, že v kontextu sdělení bylo to na místě a hájil se i básnickou licencí, jiný přítel zde se toho rovněž chopil.

A vida, uplynulo jen pár týdnů a to české, tak často používané lidové, pro "defekaci", se na těchto stránkách ujalo, většinou v dobrých souvislostech a nikoho to zřejmě neuráží.

Třeba adekvátní dobovým pocitům, defekovat nedobré, zbavovati se.

Ocením Váš názor, pane Stejskale.

Buďte v dobrém a zdravím všechny přítomné

v

Pax

an

Není to důkaz, jak rychle se jazyk český vyvíjí a to co včera se nám zdálo pobuřující, je dnes běžně přijímáno?

Nevím, zda jsem byl průkopníkem, jen zaznamenávám. Sám osobně nemám rád hrubá a vulgární slova a vyjádření, občas však, v expresivním kolikviu asi jsou na místě.
17. 04. 2010 | 00:49

antoninovy napsal(a):

A hrome, teď vidím, že text se mi v tom napojení na net podivně přeházel. Nerozumím zcela této technice.

Apology

an
17. 04. 2010 | 00:53

Holubář napsal(a):

Díky za informaci, nejspíš jste fakt profík. Člověk ani netuší, co je kolem různých nebezpečí.
17. 04. 2010 | 00:54

ij45 napsal(a):

17. 04. 2010 | 02:04

Honza napsal(a):

ještě by bylo vhodné opravit chybné údaje o teplotách v citaci zde:
http://aktualne.centrum.cz/...
17. 04. 2010 | 02:09

Honza napsal(a):

citace je tam u času 15:40
17. 04. 2010 | 02:10

Muk napsal(a):

A teď rychle prohlédnou a promazat v muzeích staré Dakoty, Il 14 a namontovat filtry. Ničím jiným se teď roky létat nebude.
17. 04. 2010 | 07:02

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

díky, pane Honzo. Na to jsem úplně zapomněl, hned to opravím.

Pane Nový,

je možné, že mi občas nějaký vulgarismus unikne (nesedím u PC 24 hodin denně, není to ani moje práce). Někdy jej nechám být i zámerně (přeci jen nazvat někoho "idiotem" považuji pro debatu rizikovější než když někdo v delším textu na závěr napíše, že ho třeba něco "sere"). Nicméně ani tak si nemyslím, že by se nám zde lidové označení "defekace" nějak významně rozmohlo.

Přeji zajímavu, korektní a pokud možno slušně vedenou debatu.

Libor Stejskal
17. 04. 2010 | 08:11

ŠAKAL napsal(a):

Momentálně se lítá už jen v Itálii a Turecku
http://www.flightradar24.com/
17. 04. 2010 | 08:48

Radek Panchartek napsal(a):

To souvisí s postupem mraku ... "obloha se nezavírala" plošně. I u nás to první postihlo SZ sektor.
Slováci uzavřeli Bratislavu až v 15:00

Takže je vidět, že jde skutečně o systematické sledování situace a ne o plošně šířenou paniky, nebo "opičení se po někom"

Tady platí "safety first"
17. 04. 2010 | 09:04

antoninovy napsal(a):

Pane Stejskale, asi bude zde malicherný, ale pokusím se revokovat to naše tehdejší, šlo o ty příspěvky pana Slámy, údajně redaktora ostravského CRO, který zde propagoval svoji firmičku wbgarden. Tehdy jste glosoval, - nevím co s tím, a já odvětil, taky nevím, ale s... mne to. A Vás to vyprudilo. Chápu, bylo to na hraně.

Ale proč jsem to rozvedl dále, skutečně je pocit, že nastal docela rychle posun ve vnímání onoho slova, a není vnímáno jako cosi hrubě nepatřičné.

Kaněc filma. Proto mne to zajímá a proto celkem trapně se k tomu opět vracím.

Děkuji.

an
17. 04. 2010 | 10:00

antininovy napsal(a):

A ještě něco pane Stejskale, je vulgarismus a vulgarismus. Může padnout sprosté slovo vyslovené a na pravém místě a pak padne vulgarismus spíše jako myšlenka či smyšlenka, které nedoslovně raní adresáta více než ono slovo hrubé.

Je to třeba ve skladbě věty, je to třeba v tom, co čteme mezi řádky, snadno, to nevyslovené, třeba to co má něco společného s antisemitismem.
17. 04. 2010 | 10:11

Jakub Nepeřený napsal(a):

Zajímavý článek, ale komentáře hrozné. Především ten o té sračce. Proč se někdo, kdo neumí psát správně česky a navíc píše nesmysly, vůbec vyjadřuje? Ostatní lidi to akorát odradí od dalšího čtení příspěvků těch, kteří také mají co zajímavého říci.
17. 04. 2010 | 10:54

Radek Panchartek napsal(a):

BTW jedna dobrá zpráva pro romantiky.
Zvýšené množství prachu v atmosféře způsobuje jiný lom světla a posun směrem k červené části spektra.
Takže se můžete těšit na efektní západy slunce podobné, jaké způsobil tento výbuch:
http://cs.wikipedia.org/wik...
17. 04. 2010 | 11:07

Radek Panchartek napsal(a):

Pro pochybovače ...

Finské letectvo se rozhodlo uvolnit fotografie lopatek kompresoru motoru F-18 Hornet, které se účastnily cvičení a byly podezřelé z toho, že se během letu pohybovaly v čele mraku.

Následná inspekce to potvrdila a fotografie dokládají erozi lopatek.

Prohlídka čeká dalších 5 letounů.
Osádka cvičného Hawku bude se pokusí za letu odebrat vzorky.

http://www.flightglobal.com...

http://forum.valka.cz/viewt...
17. 04. 2010 | 11:23

Radek Panchartek napsal(a):

Se mi to nějak rozhodilo :(

Osádka cvičného Hawku včera dvakrát odebrala vzorky z různých výšek.
17. 04. 2010 | 11:27

stejskal napsal(a):

Už jsem to přeložil, pane Panchartku (pslal mi to Radek Havelka). Brzy to vyjde jako článek u nás ;-)

Libor Stejskal
17. 04. 2010 | 12:58

iga napsal(a):

Ja jsem sice romantik, ale kdyz jsem si dneska prectla, ze nas asi ceka slabsi "nuklaerni zima", tak mi ty efektni zapady slunce pripadaji jako slaba naplast...

Pane Stejskale

oslovte prosim nejakeho vulkanologa at nam napise prognosticky blog o vyvoji situace na Eyjafjallajökullu. V Athenach na letisti mi uvizla sestra pri ceste domu, tak bych rada vedela, jestli ji behem letoska jeste uvidime. Posledne pry ta sopka soptila dva roky...
17. 04. 2010 | 13:44

stejskal napsal(a):

Zkusím, paní igo. To je velmi dobrý tip pro zpravodajství.

Díky.

Libor Stejskal
17. 04. 2010 | 13:54

zdesta napsal(a):

iga: Já mám zeťáka v Číně-(týdení obchodní jednání.)Poslal SMS že prozatím s parťáky konzumuje pivo a čeká co se bude dít. Tak jsem mu napsal že se možná zdrží delší dobu,což není tak zrovna na škodu,protože se může naučit čínsky.Už mi neodpověděl.
17. 04. 2010 | 15:05

mia napsal(a):

To autor:moc zajímavé, díky...i diskutérům za přínosné příspěvky,až na pár výjimek k věci,bylo to fajné tu "pobejt".Hezký večer všem :-)
17. 04. 2010 | 22:15

marion napsal(a):

Dobry den,

V Egypte fouka nekdy v lednu a v unoru vitr chamsin nebo tak nejak, ktery se tak jmenuje, protoze fouka 50 dnu. Je to vitr prinasejici pisek z pouste, a je to dost jemny pisecek, takze v tomto obdobi je v cele Kahire jakasi pisecna nazloutla mlha (a je hnusne).
Pri ceste do Kahiry prave v tomto obdobi bylo nad Středozemnim mořem bylo krásně, jasno, byla vidět
mořská hladina. Je třeba vedet, ze priblizeni na Kahiru (z Prahy) je od severu, a protoze Kahira je pomerne blizko od pobrezi,
letadlo je v te chvili celkem nizko. Pohled na pevninu byl v tu chvili naprosto uzasny. Nad pevninou byla zretelna
vrstva nahnedleho vzduchu (kava), nad ni vrstva snehobilych mraku (slehacka) a nad nimi naprosto
pruzracny vzduch.
Pak jsme do toho vlitli. Na drahu se z tohoto smeru naletava po vychodnim okraji Kahiry a pristavalo se od jihu, takze se naskytne krasny vyhled na Gizu s pyramidami. Ty byly ovsem - stejne jako cele mesto - tentokrat v nahnedle pisecne mlze.

Evidentne tedy letadlo leti oblakem viditelneho prachu.
Jakym zpusobem se tato situace lisi od sopecneho popela?

Dik a zdravim
18. 04. 2010 | 11:17

im napsal(a):

Marion,

poslední třetina článku nicku Houska (výše v diskusi) o letecké katastrofě to srozumitelně popisuje.

http://www.ceskatelevize.cz...

Nebezpečí je v tom, že meteoradar na palubě letadla nerozezná sopečný prach, protože je mnohonásobně menší než rozlišovací schopnost radaru. Dá se zachytit jen pomocí satelitního systému nebo nějakého speciálního laseru.

http://www.spiegel.de/reise...
18. 04. 2010 | 15:01

Radek Panchartek napsal(a):

Já myslím, že dotaz směřovat spíš na to, co písek provede s motorem.

Křemičitý písek, ze kterého se vyrábí sklo, má "v surovém stavu" teplotu tavení zhruba dvojnásobnou. Takže písek projde lopatkovým motorem prakticky v nezměněném stavu.

Samozřejmě, že tím trpí oběžná kola jak kompresoru, tak turbíny.

Teplota tavení křemičitého písku se snižuje přidáváním různých příměsí.

A přesně to provedla příroda se sopečným popelem (prachem). Kvůli jinému složení se ve spalovací komoře se roztavil.

Protože teplota plynů v motoru, se musí snížit, než přijdou na turbínu (kvůli odolnosti materiálu) ... ochladila se i tavenina vzniklá ze sopečného popela.

Sklovitá hmota potom obalovala oběžná kola turbíny, až se motor "zalepil". (viz popis v blogu).

V tom bylo to nebezpečí. V jiném složení a chování sopečného popela.

Proto také do nehody letu 009, nikdo tímto směrem nepátral - ani kapitán nevěřil tomu co se stalo, přestože v kabině byl kouř a ruce měli černé od popela.

Kolik letadel se ze stejných důvodů zřítilo do té doby, to už se přesně zjistit nedá.

Co se týká abraze potahu ... samozřejmě k ní dochází také, ale při nižších rychlostech je mnohem menší. (na přistání jde letadlo cca 250 km/h, kdežto cestovní rychlost je téměř 900 km/)

Účinek rychlosti roste s druhou mocninou, tzn. že dvojnásobná rychlost = čtyřnásobný účinek.
18. 04. 2010 | 16:24

sasa napsal(a):

Radim: ta okna se daji zrejme chranit vrstvou DLC, diamond-like carbon, ktera se pouziva k ochrane vojenske optiky pred piskem v pousti nebo na mori pred soli. Ale je to relativne drahe. Asi by stacily odhazovaci filtry jako pouzivaji plochodrazni jezdci.
18. 04. 2010 | 18:37

ravic napsal(a):

Baroubek tvoje čeština, to je jedna velká katastrofa.
18. 04. 2010 | 20:23

Martin napsal(a):

Sopka pořád chrlí popel a asi ještě chvíli bude. Dle sdělení meteorologů přicházející déšť s popelem nic neudělá - prý prší "z výšky" cca 2-3 km a popel je výš. Selský rozum mi napovídá, že ten popel se tam bude držet dost dlouho. Zaráží mě, že např. Ruzyně zvažuje otevření letiště dnes ve 12:00. Laicky bych to tipoval nejméně na týden! A ještě: Proč letadla tedy nelétají níže? Slavné Turbolety létají standardně ve 3 km.
19. 04. 2010 | 00:11

Hugo napsal(a):

hlavne koli tomu, ze vo vacsej vyske je riedsi vzduch, (lietadlo ma mensi aerodinamicky odpor), tym padom sa setri palivo. A myslim ze aj koli hlucnosti, burkam a clenitosti terenu, ale prvorada je ta uspora paliva.
19. 04. 2010 | 01:05

marion napsal(a):

to im: diky za odkazy, dobre.
to Radek: zrejme bude rozdil v teplote taveni. Nepochybuji o tom, ze v poustnich oblastech dochazi k abrazi povrchu letadel i vnitrku motoru, a tim i k jejich vyssimu opotrebeni.
19. 04. 2010 | 02:13

Karel napsal(a):

Chcete létat, vytáhněte staré Dakoty. Pístový motor s prochovým filtrem pro nasazení v poušti dokáže létat i v sopečném popelu. Po přistání se filtra vymění. Konfor nic mos, ale letí to :-)
19. 04. 2010 | 08:26

JaS napsal(a):

Koukám, že pan Stejskal se snaží získávat užitečné informace. Přestože se pořád píše o prachovén mraku, tak jsem se ještě nikde nedočetl, jak se ten mrak pozná (když není tak hustý, že se setmí). Od pátku večer se mi občas zdá, že v nose na sliznici cítím něco jako když se drtí kámen a jakobych měl mezi zuby jemný brusný prášek (trošku to skřípe). To všecho při opticky zcela čistém vzduchu, i za jasného počasí. To by znamenalo, že ten prach ze sopky není ve zrakem vzduchu vůbec poznat. Třeba se Vám, pane Stejskale, podaří něco najít. A k těm vulgárním výrazům: vulgární výrazy mi moc nevadí, když se to s nimi nepřehání, daleko víc mi vadí sprosté jednání, například středočeského hatemana, který vulgární výrazy nepoužívá (hateman jako člověk, který je nenávistný a nenávist šíří).
19. 04. 2010 | 09:27

vzduchoplavec napsal(a):

Mě přijde divné jen to, že tady ve Stockholmu je nádherné slunečné počasí už několikátý den, do Slunce se nedá podívat, jak je ostré, ale všichni neustále opakují, že je všude mrak popela(teď už říkají mikroskopických částiček skla).
Jedna věc je mrak a druhá věc je jakési teoretické znečištění na základě výpočtu softwaru. Pochybuji, že cokoliv je výše než pára(vzhledem k hustotě a váze). Pára, mraky jsou většinou tak kolem 6-7 km, letadla lítají v 11 km, kde není vůbec nic, je tam -50 Celsia, řídký vzduch. Tam se žádný mikroslíčka nebo popel nedostane. Z vesmíru žádný "mrak" nejde vidět, nejde vidět ani ze země. Samozřejmě že vletět do pískového mraku je nebezpečné, ale zatím NIKDO tu nenapsal, NIKDE po světě, jaká je hustota, výška a umístění toho údajného mraku. Na tom přece záleží. A mimochodem, kdyby letěli včera nad Evropou, tak by uviděli pár mráčků z páry.
Btw. lítám každý týden 2x denně a nejsem žádný chytrolín, jen se mi to opatření zdá bezprecedentně přehnané. Ovlivnilo to přímo 6,8 MILIONU lidí, plus další milióny na zemi, kteří museli upravit své plány... A upozorňuji, že nejde o turisty... Takže čekejte brzo nějaká záchranné programy aerolinek... Každá krize dnes slouží jen k posílení moci, vlivu a kontroly.
19. 04. 2010 | 09:36

vzduchoplavec napsal(a):

oprava 2x týdně...
19. 04. 2010 | 09:45

Radek Panchartek napsal(a):

Je nad tím třeba dále filozofovat?

http://www.flightglobal.com...

Tady jsou výšky

http://forum.valka.cz/viewt...

ono není problém, pokud letí člověk balonem nebo sportovním letadlem ...
19. 04. 2010 | 10:14

vzduchoplavec napsal(a):

Bohužel jsem se hustotu, výšku a směr nebezpečného mraku nedozvěděl ani od tebe, protože to prostě nevíš, jako to neví nikdo v Evropě. Máš jediný důkaz údajné nebezpečnosti po celé Evropě- jedna F-18 z pěti, které v době erupce byla ve vzduchu ve FINSKU... Helsinky jsou 1300 km od Prahy... Snímky z družič už několik dní ukazují pořád stejné snímky. Nikde po mraku ani památky. Dnešní snímek, který je stejný jako včerejší už je vnímán jako důkaz, že nic nehrozí a že je nebe čisté...
19. 04. 2010 | 11:14

JaS napsal(a):

Jde o to, jestli ta F-18 vletěla do viditelného mraku nebo jestli prach, který může poškozovat motory a taky zdraví občanů, může být ve vzduchu neviditelný.
19. 04. 2010 | 11:28

Radek Panchartek napsal(a):

JaS
Zkuste se obrátit s dotazem na důstojníka informační sekce velitelství Ilmavoimat (Finské letectvo) pana Joni Malkamäki.

Vzduchoplavec
Jednu z pěti zatím prohlédli a uvolnili snímky. O ostatních výsledek není znám.
I kdyby to byla jedna z 5 je to 20%.
Kolik lidí musí zemřít abys věřil?

Výška tam je, stačí pořádně číst.
Hustota ne ... skutečně ji nevím a popravdě číslo je ti stejně k ničemu, pokud nemáš manuál k příslušnému motoru.

V Evropě to někdo vědět bude ... jestli tě to skutečně zajímá a není to jen plácání do větru, obrať se meteorology (ČHMÚ), buď ti to řeknou, nebo poradí.
Pokud ne, tak na úřad pro civilní letectví.

Ad viditelnost ... ve vzduchu je prach, také ho nevidíš - musíš se dívat ve správném spektru.

Viz animace (dá se to nastavit od okamžiku výbuchu)

http://oiswww.eumetsat.org/...
19. 04. 2010 | 12:32

Viola napsal(a):

Pro Vzduchoplavce,

můžete mi říci, co se to objevilo v noci na těchto snímcích? Není to snad písek, který odráží měsíční svit?
19. 04. 2010 | 12:45

Viola napsal(a):

19. 04. 2010 | 12:46

Viola napsal(a):

No a podle těchto snímků:

http://oiswww.eumetsat.org/...

rozhodně není nikde "čisto" a navíc můžeme pozorovat z oblak smajlíka. Schválně, kdo ho uvidí- chce to nastavit vývoj situace za 24 hod.
19. 04. 2010 | 13:01

Viola napsal(a):

Ještě jedna zkouška pro Vzduchoplavce

přejeď si po parapetu okna dlaní, já jsem to udělala a na ruce mi ulpěl jemný žlutavý a jiskřivý prach.
19. 04. 2010 | 13:08

Viola napsal(a):

Ten smajlík

je tu, kdyby ho někdo nemohl najít:

Water Vapour Channel 6.2 over a black and white background.
19. 04. 2010 | 13:14

trouba napsal(a):

/nerozumím tomu/pořád je to zde do 6000m podle těch snímků/a přesto "je čisto" a bude se létat/může mi to někdo vysvětlit/ jsem v tomto naprostý laik/ děkuji/
19. 04. 2010 | 14:31

Lubka napsal(a):

Pane Stejskale,dík za toto téma.
Při politických debatách se člověk pobaví,nebo n....e,tady jsem se poučil a jsem tomu rád.
Díky vám a panu Panchartekovi.
19. 04. 2010 | 15:13

milan napsal(a):

Je to podivné.Modrá obloha,dobrá viditelnost,žádné červánky-do zapadajícího slunce se nebylo možno přímo podívat.Včera Lufthansa vyslala dvě letadla s přístroji a nezjistili nebezpečnou koncentraci popelu.Vysvětlení jsem našel ve zprávách německé TV.Uřad,který zrušil lety,nedělal žádné měření,řídil se pouze podle počítačového programu.
19. 04. 2010 | 17:27

vzduchoplavec napsal(a):

Pozor to není jedno letadlo z pěti, ale jedno letadlo z cca 20 tisíc, které ten den letěli naprosto v klidu a v pohodě na uzemím Evropy. To že je na parapetech žlutavý prach... to může být klidně pyl. A mimochodem... Celý víkend se EMPIRICKY testovalo, cca 40 letadel, a ani jedno letadlo nebylo poškozeno. Dnes se lítá už sedm hodin a žádné letadlo zatím nespadlo.. Já nerozporuji nebezpečnost zpečeného písečného prachu ve vzduchu, já tu pouze zpochybňuji, že je všude nad Evropou v nebezpečné hustotě a nejsem sám, ale to si musíte přečíst také jiné servery než ty české... Celý ten oblak na "radio virtuel" je už tři dny bez hnutí nad Evropou. Ale klidně se do mě pusťte, je úplně jedno, že máte v ruce jen výsledek matematického modelu z jednoho centra.
19. 04. 2010 | 17:54

Radek Panchartek napsal(a):

1 z pěti nebyl původně můj argument :)

Byl jsem požádán o výklad toho, co se děje v motoru a co se může stát. Snad jsem to vysvětlil srozumitelně. Doufám :)

Příklady z historie jsou varující - to bez debaty. A riziko nelze podceňovat. Proto se zákazu letu nedivím. Je to na ochranu cestujících.

Docela si umím představit bulvární titulky, kdyby jedno letadlo spadlo nebo nouzově přistálo. "Neviditelný vrah z nitra sopky udeřil", "Katastrofální podcenění přírody" "Odstoupí ministr dopravy?" apod. :)

O tom, že ve vzduchu prach je také není pochyb. Viz snímky z meteosatu. To není matematický model, ale spektrální snímkování - a mrak se hýbe celkem slušně.

Matematické modely se používají jen na prognózy dalšího vývoje.

Na obhajobu ROZSAHU zákazu letů nemám potřebné podklady. Meteorologii rozumím jen v rozsahu nutném a čísla o koncentracích jsou bez technických manuálů stejně k ničemu. Takže v tomto neposloužím.

Někdo bere peníze z to, že nese tuto odpovědnost - tak tentokrát může ukázat, že si je zaslouží :)
19. 04. 2010 | 18:46

Radek Panchartek napsal(a):

Oprava:

Někdo bere peníze z to, že nese tuto odpovědnost - tak teď může ukázat, jestli si je zaslouží :)
19. 04. 2010 | 18:48

Viola napsal(a):

Pane vzduchoplavče,

laskavě se podívejte na zcela reálné snímky Eumetsat: např http://oiswww.eumetsat.org/... - to nejsou žádné matematické modely, to jsou snímky skutečnosti a najděte si půlnoc z 18 na 19 na západní , nebo střední Evropě, že se ve vzduchu jiskří písek, neboť co jiného by to mohlo být?
19. 04. 2010 | 20:52

Michal napsal(a):

ano, tak lze porozumět věci a naříkat, jak veřejnoprávní bulvár za naše peníze tupě deklamoval pitomosti, protože občan nastávajícího socialismu přece má nárok na všechno,hned, levně, zdravotnictví zdarma a vymáchané trenky když svěrače ten blahobyt neudrží i za cenu výměny manželky...
19. 04. 2010 | 23:53

vzduchoplavec napsal(a):

Violo, včera jsem se mohl ve Stockholmu pokochat úzkým SRPKEM dorůstajícího Měsíce, 14.4. nemohl žádný Měsíc svítit, stejně tak ani po třech dnech, protože to byl pouze uzoučký srpek, který pomalu dorůstá. Ale jistě všude se vznáší "písek" a navíc ta potvora nechce spadnout...

Btw... dneska je ve Stockholmu asi největší jasno, za dobu, co tu jsem - asi půl roku. Do Slunce se nedá podívat ani na vteřinu, jak je ostré. To bude asi tím, jak ho cloní nebezpečný ale neviditelný mrak...

Riziko se jistě nesmí podceňovat, ale plnou zodpovědnost mají mít letecké společnosti, které nesedí někde v laboratoři, ale každý den lítají stovky letů přes Evropu. Za celý včerejší den ani jeden stroj neměl problém. Stejně tak neměli stroje problém v sobotu a v neděli.

Berte to tak, je to pro mě uzavřené téma. Já tu nerozporuji riziko pískových mraků, jen tu rozporuji, že nějaký takový gigantický mrak nad Evropou je a mým důkazem, že není, je NEEXISTENCE empirických důkazů v podobě lokalizace, výšky a hustoty takového mraku. Navíc bych nepoužíval slovo mrak, protože mrak to rozhodně není, jak se může přesvědčit každý člověk, který vidí po celé Evropě. Pochopte, vy sedíte doma u tv a vše je pro vás pouze virtuální realita. Mě se to dotýká.. Jsem tu odříznutý a každý den, který tu jsem navíc vidím krásné slunečné počasí téměř bez mráčků. Takže sorry, ale něco je prostě špatně a chybu mohli ti eurošulini udělat úplně v klidu...
20. 04. 2010 | 09:56

Radek Panchartek napsal(a):

Nebudu se hádat, ale není cituji:

"... NEEXISTENCE empirických důkazů v podobě lokalizace, výšky a hustoty takového mraku"

jen lenost ověřit si skutečnost? :)

Jak dopadlo ověření na ČHMÚ nebo úřadu pro civilní letectví?

Chápu, že zrušený let naštve ... ale lepší je zůstat naštvaný na letišti, než odpočívat v pokoji - pod drnem :)

Ad odpovědnost aerolinií ... v Praze včera otevřeli letiště i vzdušný prostor s tím, že zůstává v platnosti doporučení nelétat.

Takže létat mohly - přesto se do vzduchu nikdo nehrnul.

BTW je potřeba to brát z té lepší stránky ... ve Švédsku jsou hezké blondýnky :)
20. 04. 2010 | 12:55

Viola napsal(a):

Ještě malé doporučení
pro pana Vzduchoplavce

co kdyby jste se přeměnil na mořeplavce, už byste tu mohl od 14.4 dávno být.

I malý srpek měsíce dokáže svítit, zvláště, když je slunce ostré a nic mu nebrání ve svitu ale z jiného úhlu, než jsou ta prachová zrnka, v Austrálii to zatím není.
20. 04. 2010 | 13:10

vzduchoplavec napsal(a):

Radku, stále mě nikdo nepřesvědčil o tom, že i 2500 km od vulkánu je nebezpečná koncentrace sopečného popela či prachu. Nikde se toho nemůžu dočíst a podle toho jak lítají letadla dnes, žádné problémy zatím hlášeny nebyly a myslím si, že aerolinky tohle musí sledovat mnohem důkladněji než kdy jindy.

Violo, na tebe už nebudu reagovat. Zkus si zjistit, co jsou to fáze Měsíce a čím to, že jednou jde vidět celý zářící Měsíc a jednou vidět nejde, i když na té obloze je... a kde je přitom Slunce a co Slunci ve Vesmíru brání ve svitu na Měsíc...
20. 04. 2010 | 13:20

vzduchoplavec napsal(a):

btw... na evropské obloze je právě teď cca 400 civilních letadel... to je přibližně 100 000 lidí ve vzduchu...
20. 04. 2010 | 13:24

Viola napsal(a):

Pane Bože, pomoz vzduchoplavci,

když máte internet, jávám tu píšu adresy, kde to máte stříbrné na modrém, protože ten písek se zrcadlí stříbrně na modrém moři a vy mi nevěříte. Konkrétně dnes v noci se oblaka prachu valily přesně na sever Švédska, když vám jde o to Švédsko. Mohu vám podávat informace, když si to sám neumíte najít.

http://oiswww.eumetsat.org/...
20. 04. 2010 | 13:27

Viola napsal(a):

Nevím proč

se tu nezobrazí celá adresa pro pana vzduchoplavce.
20. 04. 2010 | 13:29

Viola napsal(a):

Oblak prachu se valí

na Asii a v noci se valil na Rumunsko, Bulharsko a Turecko. Asii nevím kde mám pozorovat, ale Rusové věděli, proč váhají s leteckým provozem. Najděte si, jak létají Rusové dnes. V Evropě bylo dnes skutečně bez prachu.
20. 04. 2010 | 13:47

Viola napsal(a):

A také plno prachu

měli v Srbsku, tam by také měli mít přerušený
letový provoz.
20. 04. 2010 | 13:59

Radek Panchartek napsal(a):

Vzduchoplavec:

No já se obávám, že jestli budeš čekat, že tě někdo bude přesvědčovat ... tak se načekáš :)

Ten kdo vyhlašuje zákaz ho vydá, protože má na to pravomoc - podrobné zdůvodnění veřejnosti je jeho dobrá vůle ...
20. 04. 2010 | 20:06

Radek Panchartek napsal(a):

Další co si lízli ... tentokrát F-16

http://www.military.com/new...
20. 04. 2010 | 20:50

m_daavee napsal(a):

Ahoj lidi, abych řekl pravdu tak v práci vedeme obdobnou debatu jako je tady na blogu... Je pravda co tu psal vzduchoplavec, že zatím nikdo přesně nenapsal hustotu mraku a celkové složení toho mraku... Můj názor je totiž takový, že všechna ta opatření jsou z důvodů prevence a samozdřejmě že pokud by se nějakému letadlu podařilo vletět do "hustšího" mraku prachu mohlo by dojít ke katastrofě kterou si dneska nikdo nevezme na triko... Jak už bylo popsáno v samotném článku tak, aby motor letadla měl problém a přestal fungovat dojde v důsledku nedostatku kyslíku ve spalovací komoře a to může být zapříčiněné jednak malou kompresí (díky usazování částic na lopatkách v motoru) nasávaného vzduchu a tím pádem nedostatkem kyslíku ve spalovací komoře (kterého samo o sobě může byt v daném vzduchu méně) v tomto spojení dvou efektů, které jsou na sobě závislé může dojít si myslím k problémům... Všechna opatření jsou preventivní já osobně bych nechtěl sedět v letadlo co by mělo tento problém!!! :-)
22. 04. 2010 | 16:32

vzduchoplavec napsal(a):

Tak pro všechny, pro které jsem byl nechápavý vůl... Poslední dny jasně prokazují, že žádný mrak nad Evropou nebyl, ať si Viola říká, co chce. V médiích se už objevují kraťoučké zprávičky, že to bylo přehnané opatření, že žádné větší znečištění nad Evropou nebylo. Takže pro příště, opravdu věřte tomu, co si můžete několikrát po sobě změřit. Já jsem ve středu odpoledne letěl letadlem ze Stockholmu a toto pondělí zase zpátky a ani ve středu a ani včera nebylo po JAKÉMKOLIV popelovém znečištění vzduchu ani památky. Letěl jsem jedním z prvních letadel poté, co Švédové otevřeli prostor. A stovky kilometrů na všechny strany nebylo NIC vidět.
Škoda je vyčíslená na 2,5 miliardy euro, několik set tisíc lidí zbuzerováno, že to nemá obdoby. Ale pro vás je to normální "prevence"... Až vám jednou zakážou jezdit v autech, na základě stejné "prevence", budete říkat něco jiného. S tím se loučím, a zdravím Violu, která žije neustále v iluzi, že nad Evropou byl několik dní mrak z písku...
27. 04. 2010 | 15:26

Birkenstock shoes from Germany napsal(a):

07. 05. 2010 | 11:06

sdfhtgr gjdghj napsal(a):

[url=http://www.hflaser.com/imag... stamp Laser engraver.jpg]mini laser engraver[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag... cutting machine laser engraving machine.jpg]laser cutter[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag... engraver.jpg]laser engraver[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag... engraving machine.jpg]laser engraving machine[/url] [url=http://www.hflaser.com/imag... cutting machine laser engraving machine.jpg]laser cutting machine[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag... laser engraver.jpg]desktop laser engraver[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag... Cutting plotter Vinyl Cutter.jpg]vinyl cutter[/url] [url=http://www.hflaser.com/imag... cutter from Redsail.jpg]plotter[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag... Cutting plotter Vinyl Cutter.jpg]cutting plotter[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]laser engraver[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]laser engraving machine[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]laser cutter[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]laser cutting machine[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]vinyl cutter[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]cutting plotter[/url]
[url=http://www.youtube.com/watc...]cnc router[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag...]woodworking cnc router[/url] [url=http://www.hflaser.com/imag...]mini cnc router[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag...]stone cnc router[/url] [url=http://www.hflaser.com/imag...]granite cnc router[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag...]woodworking cnc router[/url] [url=http://www.hflaser.com/imag...]cnc router[/url]
[url=http://www.hflaser.com/imag...]laser tube[/url]
[url=http://www.ourredsail.com]laser engraving[/url]
[url=http://easycut.blogspot.com]laser cutter[/url]
[url=http://www.ourredsail.com/D...]desktop laser engraver[/url]
[url=http://www.ourredsail.com/V...]vinyl cutter[/url] [url=http://www.ourredsail.com/L...]laser cutting[/url]
[url=http://www.ourredsail.com/L...]laser engraving machine[/url] [url=http://www.ourredsail.com/L...]laser cutting machine[/url]
[url=http://www.ourredsail.com/C...]cutting plotter[/url]
[url=http://easycut.blogspot.com]laser cutter[/url]
[url=http://easycut.blogspot.com]laser engraver[/url]
[url=http://easycut.blogspot.com]cutting plotters[/url]
[url=http://easycut.blogspot.com]vinyl cutters[/url]
[url=http://redsailonline.blogsp...]cnc router[/url]
[url=http://redsailonline.blogsp...]stone cnc router[/url]
[url=http://redsailonline.blogsp...]granite cnc router[/url]
[url=http://redsailonline.blogsp...]woodworking cnc router[/url]
11. 06. 2010 | 03:31

Radek Panchartek napsal(a):

No na to lze napsat jen jedno ... V srpnu 2002 jsem byl v Praze na Čerňáku ... na kilometry daleko nikde žádná voda :D tak jaképak záplavy? :D

O škodách a "zbuzerovaných" lidech ani nemluvím :D

Co na to Viola ... to netuším :D ale asi si myslí, že záplavy byly :D
06. 07. 2010 | 11:14

Pravda a Pravda napsal(a):

Obvykle ale jde o humanitární bombardování
16. 06. 2012 | 12:25

fthdhgkgvf napsal(a):

<a href="http://pills.shonenblog.com/buy-abilify-2mg-canada-buy-abilify-5mg-a54893997">buy abilify 2mg canada</a>
<a href="http://pills.shonenblog.com/buy-pepcid-complete-cool-mint-buy-pepcid-complete-chewables-a54888835">buy pepcid complete cool mint</a>
<a href="http://pills.shonenblog.com/buy-clomid-australia-buy-clomid-australia-online-a54892163">buy clomid australia</a>
<a href="http://pills.shonenblog.com/buying-accutane-online-buying-accutane-in-mexico-a54893695">buying accutane online</a>

http://pills.shonenblog.com/buy-claritin-d-24-hour-buy-claritin-d-24-hour-online-a54892395
http://pills.shonenblog.com/buying-cipro-line-buying-cipro-mexico-a54892461
http://pills.shonenblog.com/zovirax-tablets-buy-online-zovirax-tablets-buy-uk-a54885717
http://pills.shonenblog.com/buy-generic-lipitor-cheap-buy-generic-lipitor-in-us-a54890083
28. 09. 2012 | 13:55

DymnAneme napsal(a):

Как дела?Хотите купить одежду не выходя из дому? Тогда читайте новость - <a href=http://Www.donporno.org/user/gagnowcow/>модная офисная одежда </a> женские спортивные штаны <a href=http://techinstruct.ru/user/MoodeVecy/>каталог одежды платья </a> модная молодежная одежда 2012 <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>юбки женские купить </a> кошельки женские интернет магазин недорого ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://kamagra-fedex.blog.hr/>get Generic Kamagra prices </a> - Kamagra tablet reviews : Kamagra Oral Jelly order : <a href=http://lowest-kamagra-prices.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly is it dangerous </a> - Kamagra review sildenafil Oral Jelly
18. 10. 2012 | 18:18

order online viagra napsal(a):

either cause the popping out of the cork or, http://orderonlineviagra.org order viagra online It is well to bear in mind that, as a general, acquired a brown, red, or even pink color, it has, http://cialis-generic-online.net cialis on line Liquor Hydrogenii Dioxidi. While hydrogen dioxide, edy is to use the simple spirit of ether, which, [url=http://orderonlineviagra.org#0,32206E+46]generic viagra without prescription[/url], be prevented by the addition of a small amount of, brown usually, unless the solutions are very, [url=http://cialis-generic-online.net#7,61537E+43]generic cialis without prescription[/url], precipitate. ferrous arsenite is also formed gradually. The, <a href="http://orderonlineviagra.org#78825">order online viagra</a>, amount of syrup or glycerin there is no, Cystogen. Though this drug is prescribed in, <a href="http://cialis-generic-online.net#51476">tadalafil</a>, or artificial oil of wintergreen, gives a deep,
19. 01. 2013 | 05:29

tiqpnjawri napsal(a):

surtout a ma famille. http://viagrabasprixfr.lo.gs/ le renvoie aux commandes de son avion. http://finasteridesansordonancefr.lo.gs/ Numero 4 : l’agent Orange en force ! http://ventepriligyfrancefr.lo.gs/ a la mission de battre la crise en breche.
07. 10. 2013 | 02:15

gyztuzyfeb napsal(a):

J’aime autant l’acheter en kiosque en fait. http://achatviagra.zic.fr/ mercredi 18 juillet 2012 a 10h42. http://viagrasansordonnance.zic.fr/ au Cambodge ou au Laos. http://cialisprixfr.zic.fr/ donc l’erreur m’incombe forcement).
12. 10. 2013 | 00:51

fmfmcfxuww napsal(a):

« Reperes dans le champ du discours rapporte ». http://viagralivraisonrapide.zic.fr/ et mettent fin aux hostilites interethniques. http://cialispascher.zic.fr/ sans aucune restriction quant a la race. http://venteviagra.zic.fr/ son amour du President.
12. 10. 2013 | 16:34

bhmgclhqda napsal(a):

Conseils pour l’oral de francais http://www.emtvalencia.es/video/precio-priligy-30.html Phrases sans parole. http://www.hal.asso.fr/video/peux-t-on-acheter-du-viagra-en-pharmacie-sans-ordonnance.html un peu comme aux Philippines. http://www.emtvalencia.es/video/precio-levitra-20.html Comme je n’avais pas de permis.
23. 12. 2013 | 12:04

alhnlkdkft napsal(a):

Les terres de monocultures (noix de cajou. http://apiass.org/a-purchase-premarin-no-prescription.html Facebook Youtube Twitter RSS http://www.fnpl.fr/viagra-sakert-kop.html Mes parents sont vieux. http://apiass.org/a-venta-de-viagra-temuco.html De la fenetre du bus.
28. 12. 2013 | 05:21

moenyjzyfa napsal(a):

les lecteurs DVD et les telephones portables. http://www.master-r3i.fr/a-apotek-norge-viagra.html 8 Lire Petits carnages humanitaires de G. http://www.master-r3i.fr/a-achats-priligy-pas-cher.html vos animaux domestiques. http://www.master-r3i.fr/a-prix-viagra-canada.html si certains ont ete reconduits.
16. 01. 2014 | 19:22

zmktmzdyjy napsal(a):

Dans son recueil d’articles « Automne allemand ». http://www.master-r3i.fr/a-billig-viagra-bestellen-ohne-rezept.html le Libanais Charles Malik. http://www.primur.es/apedal/a-kopa-cialis-fran-sverige.html pas d’un point militaro-strategique. http://afroditi.uom.gr/emas/a-kjope-billig-viagra.html Et miracle : vous recevrez le mome A.
18. 01. 2014 | 19:49

outletpprpt napsal(a):

<a href=http://www.rehoboth.ab.ca/menu.asp>canada goose sale</a> yatvingians http://www.rehoboth.ab.ca/menu.asp - canada goose outlet
26. 02. 2014 | 15:14

http://www.cc-prg.com/include/70.php napsal(a):

It an amazing piece of writing Čtenářův blog ? Uzavření vzdušného prostoru není buzerace nebo přehnaná opatrnost in support of all the online people; they will obtain benefit from it I am sure.
27. 02. 2014 | 01:23

qonjgdvmym napsal(a):

que ce pays ou territoire soit independant. http://luarasi-univ.edu.al/b-cialis-ohne-rezept-apotheke-da.html peu discutee en terre yankee. http://www.disaronno.com/b-pfizer-viagra-pris-nb.html pour deux ou trois mois. http://www.disaronno.com/b-sito-sicuro-dove-comprare-cialis-it.html Bac de francais 2012
09. 05. 2014 | 06:15

gyjvxlnczg napsal(a):

Leur age moyen ne cesse de diminuer http://lucionmedia.ca/page-e-kann-viagra-ohne-rezept-apotheke-kaufen-da/ Le pere d une copine l a transportee a l hopital http://lucionmedia.ca/page-a-pharmacie-en-ligne-viagra-belgique-fr/ Bien sur, tout le monde n est pas attire par le sport http://lucionmedia.ca/page-e-viagra-kjop-nb/ Et il persiste des incertitudes
12. 06. 2014 | 11:32

gkqjhqipmf napsal(a):

En 2012, cela pourrait etre plus http://lucionmedia.ca/page-e-www-billig-viagra-com-nb/ Un premier amendement de M http://lucionmedia.ca/page-e-costo-viagra-in-slovenia-it/ En 2010, ils etaient respectivement 15 % et 24 % http://lucionmedia.ca/page-e-cialis-on-line-in-contrassegno-it/ C est un choix a faire
13. 06. 2014 | 06:01

jtfkrptmzs napsal(a):

Il veut tout le temps qu on lui donne des somniferes http://lucionmedia.ca/page-a-achat-finasteride-fr/ mais il peut rapidement devenir fatal http://lucionmedia.ca/page-a-dove-acquistare-viagra-on-line-it/ Pour lui, cela passe par une sexualite a plusieurs http://lucionmedia.ca/page-e-acquistare-cialis-con-paypal-it/ Lire aussi Epargne, retraite, hopital
15. 06. 2014 | 04:31

hyngocrfgt napsal(a):

Il s explique au Monde http://lucionmedia.ca/page-a-acheter-viagra-sans-ordonnance-canada-fr/ Or, l un comme l autre sont bons pour le bebe http://lucionmedia.ca/page-e-come-acquistare-viagra-o-cialis-it/ Une autre solution est de les envoyer a l abattoir http://lucionmedia.ca/page-e-wieviel-kostet-viagra-in-apotheke-da/ L Escherichia coli ou E
15. 06. 2014 | 05:43

vgkhjfsqsw napsal(a):

L atelier a lieu tous les quinze jours http://lucionmedia.ca/page-a-cialis-jelly-fr/ C est un esprit dialectique http://lucionmedia.ca/page-e-vad-ar-generisk-viagra-nb/ Mas , le fondateur de la marque varoise http://lucionmedia.ca/page-a-viagra-pris-pa-apoteket-nb/ les masseurs-kinesitherapeutes 2,1 millions d euros
15. 06. 2014 | 13:06

pvexzjhqqn napsal(a):

Celles-ci n ont jamais ete publiees http://lucionmedia.ca/page-e-kop-viagra-receptfritt-sv/ » A l Elysee, l on assure que M http://lucionmedia.ca/page-a-vente-lasilix-fr/ Ma hantise est d etre maltraitee psychiquement http://lucionmedia.ca/page-e-cialis-fr/ Deux des personnes infectees sont mortes
15. 06. 2014 | 21:15

stpwrtdgom napsal(a):

Il y aurait aujourd hui 1 million d adeptes en France http://www.riminiturismo.it/e-kamagra-var-kopa-sv.html La Poste portugaise en a edite des timbres http://www.riminiturismo.it/e-priligy-generico-online-it.html C etait en 2007 http://www.riminiturismo.it/e-kamagra-in-apotheke-nb.html D autres, non
17. 06. 2014 | 00:22

nfaxvtfffa napsal(a):

C est ce que nous faisons http://www.riminiturismo.it/a-kan-man-kobe-viagra-tyskland-uden-recept-da.html Ce n est pas la peine d en rajouter , s affole un elu http://www.riminiturismo.it/a-kamagra-deutsche-apotheke-da.html Comment ont evolue les prix ? Ils ont explose http://www.riminiturismo.it/a-cialis-once-a-day-costo-it.html Tous deux sont condamnes a deux ans avec sursis
17. 06. 2014 | 05:47

tkqxpjbgsr napsal(a):

Il decouvre une situation complexe http://www.riminiturismo.it/a-acheter-dapoxetine-fr.html Un constat qui n etonne pas Jean-Francois Corty http://www.riminiturismo.it/a-vente-viagra-pharmacie-toulouse-fr.html Ce n est pas un testament http://www.riminiturismo.it/e-viagra-achat-en-ligne-fr.html Voici une selection de ces temoignages
17. 06. 2014 | 08:47

dwudfruabr napsal(a):

Les associations l avaient denonce a l epoque http://www.globaladf.org/index.php?p=a-vart-kan-man-kopa-viagra-sv Certes, il n est de coutume de communiquer sur une AMM http://www.globaladf.org/index.php?p=a-kob-kamagra-kobenhavn-nb A chaque region sa particularite, son addiction http://www.globaladf.org/index.php?p=e-prix-du-kamagra-25-mg-fr On ne pouvait que financer
02. 08. 2014 | 23:54

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy