Reklama je naše nebe na zemi

05. 08. 2010 | 10:06
Přečteno 7432 krát
„Reklama je božiště naší doby – tam nejlépe vidíte naše hrdiny a bohyně, naše nebe na zemi, náš vzor. Je doplněním hororu: v obou žánrech nejlépe poznáme, čeho se naše doba bojí a co považuje za ideál,“ říká ekonom Tomáš Sedláček. Ačkoli současná doba klade největší důraz na individuální a racionální rozhodování, archetypální mýty podle něj stále žijí v nás. A projevují se i v reklamě.

* LN Často píšete o archetypálním vysněném hrdinovi, „Bajajovi v nás“, o touze být vysněným hrdinou. Proč lidé i dnes potřebují k životu archetypální mýty?

Žijeme v době, která klade velký důraz na individuální, racionální, svébytné rozhodování, přičemž ekonomická teorie hlavního proudu je na tom vlastně postavena. Navíc se často smějeme dětským příběhům nebo mýtům našich předků – snažím se ukázat, že to klidně můžeme brát i naopak: Bajajové našich předků žijí v nás, milujeme je, stylizujeme se do nich a chováme se podle nich.

* LN Proč to zajímá ekonoma?

Konstrukce touhy by měla být důležitá věc pro ekonomii. Mluvil o tom třeba Jung, ale koneckonců i Keynes, když hovořil o animal spirits, tedy jakési iracionální složce našeho já, která nekalkuluje náklady a výnosy, ale představuje jakýsi životní elán, který nás nutká k činům. Reklama právě tohle využívá, nebo sama konstituuje.

* LN Jak?

Reklama přece často neapeluje na naše rozumy (schválně dávám množné číslo), ale na naše (dalo by se říci zvířecí, ale nikoli v tom negativním slova smyslu) city. Chceš-li být dobrou matkou (splnit archetyp v sobě), kupuj tyto jogurty. Chceš-li být svůdnou dračicí i v těch nejméně pravděpodobných dnech, pak tento šampon, tyto vložky. Muži, ukaž světu, že seš chlap, kterej na nic nedá (paradoxně: ani na reklamu) a pij právě toto pivo. Fascinující je, jak se v reklamách tyto hrdinné archetypy střídají ve vteřinách: jednou jsme milostiví samaritáni, v další vteřině zas chceme být drsňáky, co nikdy neviděli slzu… Jeden „rozporný“ archetyp za druhým, jedna opačná reklama za druhou se střídá během vteřin – zvláštní je jen to, že nám to nepřijde zvláštní.

* LN Takže reklama je dnes médiem, které vlastně oživuje touhu člověka po mýtech a projektuje ji do toho, co nabízí?

Reklama je projekce přiznané lži. Všichni víme, že daný jogurt neudělá z pondělního uspěchaného rána usměvavou rodinnou idylku, že slečna v reklamě na telekomunikační společnost tam nikdy nepracovala a nikdy vaši stížnost svým medovým sexy hlasem nezapracuje. To víme, děláme si z toho i srandu, a „nevěřit reklamě“ patří ke kýčovité výbavě každého „hloubavce, který prozřel“.

* LN Proč to tedy funguje? Říkám si, jestli v tom mýtu o Bajajovi není reklama spíš drakem – něčím mocným, co chce ostatním vnutit svou vůli, proti čemu se hrdina i podvědomě staví…

Já naopak v reklamu věřím, je to božiště naší doby – tam nejlépe vidíte naše hrdiny a bohyně, naše nebe na zemi, náš vzor. Reklama je doplnění hororu: v obou žánrech nejlépe poznáme, čeho se naše doba bojí a co považuje za ideál. Je to jako dávný mýtus: tomu také nikdo doslova nevěřil, ale chováme se podle něj, jako by byl skutečný. Tím se do jisté míry skutečným stává. Reklama nám ukazuje, po čem – a jak – toužit.

* LN Existují v dnešní době příklady značek či kampaní, které by odpovídaly oné touze po archetypálním mýtu? A dokážou nějaký samy naplňovat?

Reklamy jsou užitečné, nezbytné v tom, že nám říkají, co chtít. Co bychom si bez nich počali? Co bychom bez nich chtěli? Reklama ovšem není jen ono „vyrušení“ od televizního nebo rádiového programu. Kdysi se točily filmy tak, aby byly jako ze života; dnes žijeme životy tak, aby byly jako z filmu. Filmy bývají metareklamami: říkají nám, co máme chtít. Sami to totiž nevíme, občas dokonce máme nebezpečnou tendenci být spokojeni s tím, jací jsme nebo co máme. Průměrný hollywoodský film se, ať už je zápletka jakákoli, odehrává na pozadí milostného vztahu, kde tragické bombardování Pearl Harboru nebo potápění Titaniku či útok mimozemšťanů jen sekundárně odráží ideální daný milostný vztah. Jinými slovy, a slovy významného ekonoma Georga Stiglera: Člověk ani tak netouží po naplnění svých potřeb, ale po tom, aby mohl mít další, nové a lepší, složitější potřeby.

* LN Co to o nás vypovídá?

Když to dovedu do důsledku – aby to bylo jasněji vidět – dnes žijeme životy podle reklam. Dám příklad. Jen první triviální rovina reklamy je: kup si tento šampon. Druhá, mírně hlubší rovina, které už často věříme, je: měj krásné vlasy. Je to ten nejtrýznivější imperativ: „Můžeš-li, pak musíš!“ Třetí rovina reklamy je poselství pradávné nesmrtelnosti a kultu těla: buď mladý a krásný a věčný (přitom věčným je leda ten ideál, který živíme). Čtvrtá je maniodepresivní: buď vděčný, že žiješ ve společnosti, systému, který ti dává tyto krásné věci. A na druhé straně: měj depresi z toho, že nikdy nebudeš schopen naplnit všechny ideály. Z každého jsme udělali imperativ: kdo splňuješ ideál krásy, měj depresi a pocit nedostatečnosti pro svou inteligenci. Kdo splňuješ inteligenci, zažívej depresi z toho, že nejsi nekonformní. A tak dále. Kdybychom to viděli z dálky, asi by nám to přišlo úsměvné.

* LN Napadá vás příklad konkrétní reklamy, která tyto pocity vyvolává?

Tak třeba z jedné starší reklamy „Nevaž se, odvaž se“ bych si asi vyvodil, jak říkává filozof Jan Sokol, že žijeme ve spoutané společnosti. Americké reklamy propagují většinou dva základní statky: velké porce jídla na straně jedné a „domácí mučicí nástroje“ na hubnutí na straně druhé. To mi o národu udělá lepší obrázek než složité sociologické průzkumy. Do výzkumu reklamy jde také mnohem více peněz než na akademické sondy, takže pánové moc dobře vědí, co dělají. No, a poslední úroveň reklamy je dojemná: dokáže učinit dojem, že to, že si koupíš dané auto, rtěnku, kalhoty – to jsi TY. Tedy dokonalá nadvláda nad naší (domnělou) nadvládou. Ze mne se stává sbírka aut, kalhot a rtěnky. Tedy nikoli generické kalhoty si oblékají tebe (to je jediné, co společnost zajímá), ale ty jsi ten primární hybatel kalhot.

* LN To zní paradoxně…

Člověk je bytost přirozeně nepřirozená, neustále se stylizujeme do něčeho jiného, než jsme sami. Oblékáme se podle vzorů (účes jako James Dean) a reklama poskytuje druhou část rovnice. Takže reklamní artikly (vyráběné pochopitelně ve statisících) považujeme za identifikátory naší vlastní identity. Člověk je paradoxně více sám sebou, má-li na sobě cosi cizího.

JAROSLAV KRUPKA

Rozhovor pro Lidové noviny

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy