Trh a chaos aneb O třech Gráciích

19. 09. 2008 | 11:22
Přečteno 6706 krát
Jsou tři faktory, řekl kdysi u piva kamarád a ekonom - spolužák Zdeněk Kudrna -, co drží ekonomiku pohromadě a které nás drží nad vodou. Aspoň po většinu času...

Jsou tři mocné veličiny, co zajišťují, že se interakce stovek milionů svobodných jedinců v tržní ekonomice nepromění v anarchii a chaos. Tři velcí strážci, kteří zjišťují, že se držíme pravidel a dodržujeme je.

Svědomí, konkurence, stát

Tím prvním jsou naše sdílené hodnoty - společenská etika či morální pravidla -, které ctíme a tmelí nás dohromady. Pak je to konkurence, která nutí nepodvádět a nešidit. A tím třetím faktorem je státní regulace, ten monopol na násilí, který je zde proto, aby nás ztrestal, prohřešíme-li se proti pravidlům.

Je na víře každého z nás, kterou z těchto tří veličin považujeme za nejdůležitější. Já osobně je řadím dle důležitosti tak, jak jsem je vyjmenoval. Nejlepší instancí je profesionální svědomí. Prostě nám to jaksi nedá vyrábět hračky pro děti, které jsou toxické, i kdyby nám to třeba na chvíli prošlo. Jak tržní konkurencí, tak státními regulacemi. A pokud máme svědomí slabé, potrestá nás konkurence vymazáním z trhu. Ale ani konkurence není vždy dokonalá či dostatečně rychlá. A tak nastupuje stát. Tedy donucení, což je dle mého soudu ta nejméně vznešená rovina, ale, jak se zdá, nutná.

To je to, čeho jsme právě svědky v americké krizi. Profesionální svědomí nepřehánět riziko selhalo a ani konkurence nenabídla dostatečný korektiv. Teď nastupuje stát. Zachraňuje a ihned poté nastoupí přísnější regulace. Když si podnikatelé nebyli schopni nalézt sebe-regulaci sami, dostanou jí příkazem. To je sice smutné, ale neděje se to poprvé.

Oživte golema

Podobná situace, či pokus, nastala i v českých podmínkách, a to na začátku transformace.

Otázka zněla: Jak oživit tu bytost, která se jmenuje tržní kapitalismus, po desetiletích centrálního plánování? Tržní etika a znalosti či zvyklosti u nás od první republiky skoro vymřely; tržní konkurence neexistovala a státní regulace - po desetiletích centrálního plánování- platila za sprosté slovo. Není divu, že počátky budování kapitalismu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku byly tak svízelné.

Nejlépe byl celý problém vidět v českých podmínkách na kapitálových trzích. Konkrétně u investičních společností zrozených z kuponové privatizace. Po vlnách "kuponovky" se tunelovalo, kradlo a podvádělo tak, že hrozil bankrot nejen jednotlivých společností na burze, ale i bankrot celého mladého kapitálového trhu.

Neuměli jsme v tom chodit a stát regulovat nechtěl. Teprve později, pět minut před dvanáctou hodinou vznikla seberegulační snaha, ta organizace se jmenovala UNIS (Unie investičních společností), která se rozhodla, že takto to již dál nejde. Vytvořila si svá vlastní pravidla a začala lobbovat za vytvoření kvalitního a silného regulačního úřadu. Ten pak skutečně vznikl a vstoupil ve známost jako Komise pro cenné papíry. Regulace není proti trhu, trh regulaci potřebuje. Byli jsme donuceni to pochopit (skoro pozdě) na základě vlastních neblahých zkušeností.

Že se něco podobného děje na vyspělých amerických trzích, nám může - podle osobního vkusu - přijít překvapivé, nebo v tom můžeme vidět jisté zadostiučinění. Nad propastí se potácí další finanční dům, největší pojišťovna AIG. Stát jí zatím pomohl multimiliardovou injekcí a skoupením osmdesáti procent jejího vlastnictví. Došlo tak k dalšímu "mírovému" a "dobrovolnému", dokonce vítanému znárodnění.

Čas sklízet plody

O to větším zázrakem je, že se z české ekonomiky stalo to, čím dnes je. Před deseti lety by se českého bankovního sektoru - nemluvě o burze - nikdo nechtěl dotknout ani krumpáčem. Obojí bylo netransparentní, zavánělo z dálky průšvihem a nebezpečným místem pro soukromé peníze. Také tehdy stát provedl podobné (netržní) kroky, které se dnes, před našima očima, dějí v Americe.

Dnes jsou česká ekonomika, naše bankovnictví či koruna vnímány jako bezpečný ostrov v nejistém světě. Trvalo nám to bratru skoro dvacet let. Ale i tak můžeme být na výsledek hrdí. Poučili jsme se z příliš bujarého podnikání a naše finanční domy byly od té doby ostražité. Mnozí tvrdili, že až příliš. Příliš těžce se u nás sháněl úvěr - jak pro podnikatele, tak pro fyzické osoby. Dnes z této těžce vykoupené ostražitosti těžíme.

Jsem dalek toho tvrdit, že naše ekonomika je bez problémů. Ale stojí na relativně zdravých základech. A naše starosti a problémy jsou stejné jako problémy drtivé většiny vyspělých ekonomik.

To je ovšem - po té těžké transformační dani - přece jen dobrý důvod k alespoň skrovné ex-post oslavě. Ať už za to vděčíme kterémukoli ze tří faktorů postulovaných Zdeňkem Kudrnou.



Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Lukáš Bušina napsal(a):

Vynikající blog pane Sedláčku.

Díky.
19. 09. 2008 | 11:41

Slav napsal(a):

Nejsem ekonom ani historik, ale ty brzdy jsou od leváků ČSSD, kteří to tedˇ chtějí všechno prožrát, praváci, kteří to rozjížděli to nechtěli vzhledem k té své tržní ideologii připustit, jestli je to jinak tak promiňte.
19. 09. 2008 | 11:56

Zizka napsal(a):

Pane Slave,
mam pocit, ze bud nejste schopen, nebo nechcete pochopit, ze autor se tu jenom snazil nam trochu slozite sdelit, ze ti nasi "levaci" pred 10-ti lety vlastne udelali neco podobneho, jako se ted dela v USA. Cili, ze ten nas dluh nemaji na svedomi "levaci" ale "pravaci", kteri tu vladli pred nimi.
19. 09. 2008 | 12:29

Slav napsal(a):

Pane Zizko,
Ano pane to co jste objasnil, jsem měl na mysli, trochu jsem to možná zamotal, snahou o ironii, jinak Vám děkuji.
19. 09. 2008 | 12:36

Kuba napsal(a):

Zajímavý článek. Mám trochu jiný názor na roli státu, kterou vidím jako instituci dbající na dodržování zákona. V případech regulace trhu, vznikne na trhu potřebná samoregulační snaha. V případě regulace státem jde o dle mého o řešení rychlejší, nikoliv lepší.
Třeba Váš příklad s kapitálovým trhem v devadesátých letech. Sám jste uvedl, že snaha regulovat vyšla z trhu samotného, který chtěl rychlé řešení, a proto zvolil lobbing u státu. Očekával bych, že by tato samoregulace vznikla i bez zásahu státu zjednodušeně tak, že společnosti, které chtějí dlouhodobě poctivě obchodovat, vytvoří uskupení dobrovolně udržující určitá pravidla a při obchodu s "outsidery" si dají sakra pozor (zohlední vyšší riziko).
19. 09. 2008 | 12:49

Hobart napsal(a):

Není ale ona transformační situace a zvláště pak kořeny dnešního systému přeci jen v onom divokém "kapitalismu" kombinovaném s "bankovním socialismem" právě důvodem relativní stability našeho finančního sektoru v současných událostech? Pokud by banky už od počátku 90.let plnily pouze standardní bankovní funkce a naše ekonomika se svým kapitálovým trhem by dnes byla o cca 10 let "vyvinutější" a navázanější na západní finační trhy, jak by se asi dnes americká krize projevila u nás? Jsem jaksi nakloněnější věřit spíše ekonomické evoluci, než "funkci" právní regulace.
19. 09. 2008 | 13:31

Slav napsal(a):

Role státu je potřebná já vidím hlavního nepřítele ve formalismu. Vyhodnocování veřejných soutěží dotovaných nebo hrazených ze státních prostředků. To by jste nevěřili jak se dbá aby tam bylo napsáno úplně všechno co požaduje zadavatel a kolik je tam tzv. čestných prohlášení, a přesto myslím že nejvyšší míra korupce je tady. Vyhodnocovatelé se nejprvé napadnou za formality, ty se probírají do nejmenšího detailu slouží k vyloučení někoho s kterým někdo z komise není spřízněn. Čestná prohlášení, čestnost netřeba třeba mít prachy. Věcnost se téměř nezkoumá není na to čas. Já myslím, že se vše tratí v těchto procesech, podceněné nabídky jsou benevolentně dorovnávány o zisk v přeceněných existuje dělba, riziko žádné. Když to někde chybí zaplatíme všichni. Rizika od neověřených dodavatelů, to je záminka pro okradání, placení malých dodávek se děje výhradně v hotovosti, než je někdo zapsán na seznam že může hradit fakturou je většinou řádně ověřen. O nějakém pefektní zajištění zakázky jsem něco zaznamenal u blogerky p. Brixi na Novém Zelandu. To perfektní zajištění patří teď nevím které Gracii, mělo by už konečně začít vytlačovat tu všudepřítomnou a rozlezlou formálnost. Proč ne když máme stále více vzdělaných a výpočetní technika je stále výkonnější a poučky o trhu nechat vtipům a ideologickým konferencím mladých odesáků.
19. 09. 2008 | 14:09

Stan napsal(a):

Tomáš Sedláček při vší úctě klouže trochu po povrchu. Příčiny jsou hlubší a následky budou dle mého skromného názoru mnohem katastrofálnější. Od bankéřů v této situaci ovšem nemůžeme čekat nic jiného než těšínská jablíčka typu "Nás se to netýká, protože u nás už jedna bankovní krize byla". Mám na to trochu jiný názor:

http://www.outsidermedia.cz...
19. 09. 2008 | 15:21

vlk napsal(a):

PAne Sedláčku -moc dobrý a moc chytrý blog.
A ponechávající prostor k disusi a pohledům z jiných úhlů.

Článek emei moc líbí, jak jsem napsal, ale důvod kk jásotu bych nemluvil a o zázraku také , resp. už vůbec ne.

To co tu chválíte, není bohužel ani tak naše zásluha, jako zásluha zahraničních majielů tuzemskýc bank. Ti nastolli ve svých firmách pravidla a kodexy a vyžadují jejich přísné dodržování.Jak od zaměstnanců, tak od klientů. Prostě si to vynutili silou. Jakmile někdo zahraje levou na banku, má prostě smůlu. Komunita je malá, každý každého zná a Soudkům dnes nikdo nepůjčí ani pěťák.

Jiak je tomu uobčanů a státu. Začnu státem. Má monopol na násilí a to je správně. Al e náš stát, resp. jeho představitelé / a tím vůbec nemyslím jen současnou vládní sestavu/ jsou něco neuvěřitelného. Ti zůstali takoví, jací byly v dobách divokého kapitalismu. Spíše jsou čím dál horší. A občan tohle vidí. Takže svědomí často odkládájako nepotřebnou věc. V bankovním to funguje jind e ne. Vy s e zmiňujete napříkald o kapitálovém trhu. Jistě sledujete burzu. Nepřekvapují vá s praktiky místních MM? Dost často si drobná komunita myslí, že je účelově manipolováno kursem. Dál máme na hlavním trhu papír , o kterém jeden ze zdejších ekonomických bloggerů ve svém interwiev jinde prohlásil, že by se jej nedotknul ani šestimetrovou tyčí. Jistě vám nemusím říkat, o který , že s e asi tak může jednat.

Takže zázrak české ekonomiky jde , bohužel, z převážné části na zahraniční účet. A to nejen bankovních vlastníků. Velkou práci tady vykonaly koncerny jako VW, GE, Siemens. A o tvrdým vyškoelním svých subdodavatelů audity. Stejně tak certifikující agentury na ISO.
Ovšem ta část ekonomiky, která zůstala bez vlivu zahraničních školitelů, tak tam se nezměnilo celkem nic. Poznáte to nejpozději ve chvíli, kdy si dáte postavit barák. Pokud dopředu nevíte, kdo je kdo a pokud nemáte nějakou osobní velkou páku na dodavatele, máte docel a smůlu. Tady je situace horší než před deseti lety.

Pokud se tady objeví místní podnikatelé, jako třeba Rumcajs, předem se jim všem omlouvám. tedy těm poctivým a pracujícím do úmoru. Vím, že jsou a že jich není málo. Oni si tu dnešní ekonomiku v ČR také odpracovali. Vím to. Ale prim , bohužel , hrají zahraniční giganti.
19. 09. 2008 | 15:43

Kuba napsal(a):

Pane Vlku v tomhle s Vámi souhlasím. Osobně ale znám několik poctivých českých podnikatelů, kteří si svoji firmu vybudovali od píky na důvěře zákazníků a kvalitních službách.

Tímto si přesně prošly vámi zmiňované mezinárodní giganty dělaly v době, kdy se u nás mávalo vlaječkami se sprpem a kladivem. Tyto firmy si sítem zákaznické důvěry už prošly, a ví, že bez pomoci státu, se zákazníkem prostě zametat nemohou.
Češi, kteří byli padesát let dušeni socialismem, se do podnikání vrhli po hlavě a je logické, že zkusí všechny cesty vedoucí k rychlému zisku - byla by hloupost je nezkusit.
A jen trh a důsledné vymáhání majetkových práv je tím, co ve finále oddělí zrno od plev. A v delším horizontu odmění poctivost a kvalitu. Mezinárodní korporace pomohly našemu trhu hlavně tím, že ukázaly, jak se to dělá správně.
19. 09. 2008 | 16:39

RUMCAJS napsal(a):

Těžko s Váma nesouhlasit pane Sedláček.
Akorát bych trošinku pozvednul varovně prstík vzhledem k těm zdravým základům. Ono souvisí všechno se vším, ale tady to až příliš souvisí s automobilovým průmyslem a s tím, že hodně je to vázáno na zahraniční investory. A těm stačí málo a zvedají kotvy. Třeba sílící koruna !!!
A jak se zvednou investoři a klesne odbyt aut, můžeme začít losovat, koho sníme prvního.
19. 09. 2008 | 16:57

vlk napsal(a):

Kuba

nesouhlasím. Mezinárodní korporace nepomohly našemu trhu tím, že ukázaly , jak s e to dělá správn. To jsme , více méně vědlěi všichni. Včetně Koženého, Mrázka. Kašáka a podobných lumenů.

Mezinárodní korporace to prostě vynutily. Převzaly roli státu a v omezeném okruhu vynutily jakž takž normální vztahy. I když leckdy, když zjistily co a jak, tak se následně , minimálně v části podnikání zařídily po svém. Ti co mají co do činění jako dodavatelé či zaměstnanci třeba s řetězci vědí o čem píši.

Korporace a banky zkultivovaly prostředí silou. Stát zatím udělal velmi málo. Stačí si připomenout zákon o vytěsnění drobných akcionářů! Nebo tendry na veřejné zakázky. stačí poslouchat šuškandu, stačí s e podívat na trvající propad na žebříčku světové korupce.

A občané? Tak tady je to o každém jedinci. A řečeno s Čapkem, kdo měl potřebu krást za komoušů, krade i dnes. Kdo měl potřebu podvádět tehdy, podvádí i dnes.

Ano máte pravdu, že jen důsledné vymáhání práva nás někam dostane. A máme tu Čunka...
A pokud jde o poctivost,nejdál se s ní dojde.Nakonec jsitě ano. Zejména když vedle dálnice stojí bilboard kd e je Bendl atohle heslo.
19. 09. 2008 | 17:03

DB-Kalifornie napsal(a):

to autor-diky za clanek z Ceska, kde se mluvi o a etice a moralnich pravidlech, to se bohuzel casto nevidi!

to vlk:
naprosto s Vami souhlasim-mezinarodni korporace do CR prinesly a dale prinasi pravidla. V tomhle smeru diky za globalizaci!

jeste pripojuji 2 velice pekne komentare od predniho komentatora NYT Davida Brookse, ktere se tykaji americkeho prostredi-prvni vysel pred nekolika mesici a myslim, ze zde pomerne presne analyzuje urcity upadek nekterych hodnot, ktere vedly Ameriku ke vzestupu. Druhy clanek vysel vcera a s lehkou skepsi zde popisuje novou modu polehmanovskych regulatoru.

http://www.nytimes.com/2008...

http://www.nytimes.com/2008...
19. 09. 2008 | 17:30

Kuba napsal(a):

Vlastně jste přiznal, že si trh poradil sám skrze nadnárodní korporace sám bez pomoci státu. Přesně to jsem chtěl slyšet.

V případě politiků je mi jedno jestli někdo krade potajmu, jako Čunek, nebo krade za všeobecného aplausu, jako socialisté.
19. 09. 2008 | 17:44

vlk napsal(a):

DB -Kalifornie

zdravím k pomerančům a křemíku

Víte, po velkém průšvihu je přirozenou r eakcí udělat to vodotěsně tak, aby se už nikd ynemohl opakovat.
Takhle byl kdysi sestaven systém, kterému s e říkalo Versailleský. Včetně míru.. Než člověku, státu, finančníkovi, řidiči, luzpičiatd. zase otrne.
A dost často je tou pevnou regualcí zaděláno na další malér. Protože lidí rádi a rychle zapomínají. Na maléry.
19. 09. 2008 | 17:46

vlk napsal(a):

Kuba
nic takového v Sedláčkově blogu není. A pokud náhodou myslíte mne, tak to také není pravda. Viz řetězce. Nebo už zmínění MM na pražské burze.
19. 09. 2008 | 17:48

Kakt napsal(a):

Trefny poukaz na svedomi a moralku, myslite, ze ted probehne hromadny uprk od AIG, kdyz delala takove boty ? I don't think so.
19. 09. 2008 | 17:59

Jirka Hemzal napsal(a):

Pěkně jste to shrnul pane Sedláček. Jen by se dalo rozvést to svědomí, kdy se i podnikatelská etika opírala o protestantskou víru. Ta jako cnosti vyzdvihovala pracovitost, šetrnost, pravdomluvnost, uměřenost, podnikavost, starost o obec apod. V Česku se o tyto pilíře opírat nemůžeme, no a kdoví jak je to v USA.
Jinak zdravím Vlčka...
19. 09. 2008 | 19:30

vlk napsal(a):

Jirka hemzal

zdravím. Jak komentujete čerstvý záchranný plán US?
Tady nejde o ideologii. Na tu z pravidla kašlu.

Ale ve světle toho ,že nyní daňový poplatník bude skutečně platit jako mourovatý , odhady oscilují , tedy co se nákladů jejich právě zřizované Konzole týče něco mezi 0,5-2 BILIONY zelených, prostě naprosto nechápu, co tohle má ještě společného s podnikáním. Ani nechápu, proč zařízli Lehmany.

A Paulson prohlásil - no vlastně je to dobře, protože americké rodiny by byly postiženy daleko více kdyby jsme tomu nechali volný průběh, než když to jako daňoví poplatníci zasanují!

No vlastně ta protestantská šetrnost tak je! A je jí tam hodně.

Jsem rád, že i v Americe se konečně opřeli o stejné zásady jako při likvidaci následků české cesty k privatizaci.

Konečně je důvod , proč navrhnout Václava Klause na Nobelovu cenu za ekonomii. A to myslím smrtelně vážně. žádná ironie.

Dobrý kino.

Tohle nemá chybu.
19. 09. 2008 | 20:35

Jirka Hemzal napsal(a):

Zdravím vlka:
Zkusím v bodech:
1. podnikání už to fakt není, ale čistá politika
2. Lehmany zařízli protože to byla investiční banka - bez vkladatelů - rozuměj voličů
3. AIG vyfutrovali protože by to mohlo poslat do kytek i komerční banky, což by vkladatele - voliče bolelo.
4. Lidé jsou ochotni nechat problémy platit stát. To, že stát to platí z jejich daní si už tak neuvědomují.
5. Do prezidentských voleb zbývá nějakých 46 dní. Případné další ekonomické problémy by McCaina odrovnaly.
6. Morální hazard se nezmenší, o tom, že je průměrný Američan příšerně zadlužený žádný politik nemluví. Za všechny problémy mohou ti břichatí chamtivci z Wallstreetu...
atd.
19. 09. 2008 | 21:24

George napsal(a):

ISBN: 1586486837
19. 09. 2008 | 21:34

vlk napsal(a):

Jirka Hemzal

No s těmi Lehmany to nebude zas až tak jednoduché. Aktiva venku přes 600 miliard. A ty někdo drží. A po tom kousku, který právě udělali bych s e vůbec nedivil,kdyby přišly hromadné žaloby na stát. ZA BS dali přece Morganům záruky. A byla to také jen investiční banka. Jestli byly záruky i za ML pro BofA nevím.
Ale právě jsme přelousknul německé finanční servery .
Zdá s e , že jejich Landesbankky Konkrétně LBWB.A další ,mě konkrétně třeba netěší , že je mezi nimi i Nordbank. A S +P už ohlásili u LBBW změnu hodnocení na negativní.
Ale je toho daleko víc.

k4- ano lidé jsou ochotni nechat platit stát. Ale máme kampaň a jsme zvědav, jestli to Obama uplacíruje. Že sdělí národu - lidi , vám berou střechy nad halvou , nemáte na benzín a sanují se banky. Mc Cain už vydal prohlášení, že jako má recept. A napadnul vládu. Jeho receptem je ozdravovna pro banky. Stát by je ozdravil, ale nezestátnil!
Obama prohlásil, že si počká na detaily federálního plánu od Paulsona.
Morální hazard se evidentně připavovanou léčbou výrazně zvýšil. Stát přiznal barvu. A dneska už to zase bylo parádně UP.Druhý den. Takže polovička ztrát v posledním měsíci už je odbagrována.
A všichni si , od teď budou pamatovat, že to takhle funguje. Máme s e na co těšit.

Zcela charakteristické je, že burzy měly rally, ale nahoru šla také nafta a zlato! A tohle všechno teď tvrdě padalo.
Takže - už se zase hraje tančí.
Být zadluženým Američanem, beru vidle do rukou a táhnu na W.D.C.
19. 09. 2008 | 21:45

Jirka Hemzal napsal(a):

to vlk:
No a těch 0,5 až 2 bil. na tu Konzoli začne dříve nebo později scházet. FED podle mě dříve nebo později zvýší úrokovou míru. On i ten Irák pustil žilou...
19. 09. 2008 | 22:03

jirka napsal(a):

společenská etika či morální pravidla -, které ctíme a tmelí nás dohromady. Pak je to konkurence, která nutí nepodvádět a nešidit.....na to aby řekl tyhle blbosti studoval?
To je plácání. Vždyt´je to všude samá zlodějina a konkurence tady žádná není, to ví i "hloupej"...
19. 09. 2008 | 22:35

DB-kalifornie napsal(a):

vlk/jirka hemzal

bohuzel opravdu politici o tom desnem predluzeni beznych lidi temer vubec nemluvi. Sledoval jsem poctive obe nedavne conventions-a za cele 2 krat 4 dny jsem slysel pouze JEDNOU mluvit o "life beyond your means". Chapu, je to tezke, kdyz ekonomika jede na 70 procent ze spotreby.....(-:, ale prece jenom clovek by cekal vyssi standart.

Co je positivni, tak uz sem tam nejaky novinar prijde s nejakou uvahou na tohle tema (viz muj predesly odkaz)a s pribyvajicimi priblemy se o tom konecne zacina trochu vic psat, a doufam, ze Obama/Mccain o tom konecne zacnou taky mluvit, misto toho vzajemneho se predhaneni v lezeni do zadku volicum. Pokud ne, tak pristi zatacku kreditni krize uz bohuzel Americane nevyberou.

Vlku, ale naopak Americane, kteri setrili a chovali se zodpovedne by ted meli jit s vidlema na washington D.C. To jsou lide, kteri maji pravo byt nastvani. I kdyz nejaka spravedlnost tady prece jen je-pokud mate nasetrenou cash , tak se tady ted da opravdu hodne veci koupit s dost velkou slevou, treba kalifornske nemovitiosti (-:.
19. 09. 2008 | 23:15

Vladimír napsal(a):

Pane Sedláčku, jsou to hezká slova, v praxi to ale tak fungovat nikdy nebude. Za prvé to svědomí, to je kategorie, s kterou ekonomická věda jaksi nepracuje, alespoň ne její hlavní proud. Bohužel s ní nepraccuje ani mnoho aktérů trhu, ať je to český tunelář nebo americký investiční bankéř (a to ten český tunelář krade způsobem jednoduchým, zatímco americký investiční bankéř způsobem sofistikovaným). Dokonalá konkurence funguje možná při prodeji rohlíků, ale ne na finančních trzích. To uznává i ekonomická teorie (viz lemons market a asymetrická informace). Pokud tyhle dva faktory sečtu, zbývá mi nakonec jen chudák stát, na který to nakonec všechno dopadne. A tohle ve skutečnosti funguje spolehlivě.
20. 09. 2008 | 09:40

Kad napsal(a):

TO Vladimír :
Nejsem ekonom, ale to co jste napsal, je dle mého názoru, zdelko to nejlepší co jsem na této stránce četl. Přesné, bez zbytečných komediantských Sedláčkových apelací na čest. Ekonomie skutečně nezná slovo svědomí. Hlavní kritérium je zisk, popř. bohužel ztráta. A nikdo nechce primárně ekonoma se svědomím, ale ekonomova, který to umí se ziskem. U finančních institucé je slovo zisk dokonce adorováno tak silně, že ve jménu zisku (nejsilnější afrodiziakum je vůbec krátkodobý zisk - ten je hned vidět) nechtějí proto vidět ani na pár kroků dopředu (tedy samozřejmě budou tvrdit pravý opak), ale tato realita je toho důkazem. Za pár let budeme znova číst články o tom, jak jen náznak regulace ze strany státu je to nejhorší, co se ve "svobodné" ekonomice může stát.
20. 09. 2008 | 13:57

Kamila Vodnanska napsal(a):

Vazeny pane Sedlacku, mela jsem vcera to stesti slyset a videt Vas konecne na vlastni oci na stekani v prazskych Radlicich. Nechci Vam zde delat zbytecnou reklamu, o tu se starate sam svym lidskym pristupem k ekonomii, kterou se nesnazite zabalit do parafrazi, kterymi lze rict nic a mluvit treba pul dne. Mate hlavu na svem miste a ze srdce Vam preji, aby to tak zustalo i nadale.
21. 09. 2008 | 19:57

jogín napsal(a):

Ono totiž obyčejným američanům nic jiného než dělat dluhy nezbývá. Reálné platy ne a ne růst, ať jsou přírůstky HDP jak chtějí vysoké. A když děti půjdou na colledge- desetitisíce dolarů ročně, a bez auta to taky nejde- třeba na kraji Bostonu ani chodníky nejsou.
02. 10. 2008 | 11:52

přírodní afrodiziakum napsal(a):

Je na víře každého z nás, kterou z těchto tří veličin považujeme za nejdůležitější.
26. 11. 2009 | 01:39

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy