Mám ráda listopad, ne jen ten sedmnáctý!

13. 11. 2009 | 03:30
Přečteno 4939 krát
Nejvíc proto, že jsem se koncem listopadu narodila. Kdo sleduje sluneční znamení tak ví, že patřím do rodiny Střelců, stejně jako můj táta a také můj muž. Jsou to znamení bouřlivá a nespoutaná. 17. listopadu 1989 mi bylo skoro 15 let, jsem tedy teď „Husákovo dítě, zatím ještě v kristových letech“.

Na hudebku a ruštinu, jsme měli soudružku Tichou. Byla docela nerada, že mi zpívání trochu jde, protože mě musela občas posílat na soutěže „Ruská píseň“, kde jsem se někdy i umístila, naposledy myslím s písní Tu berjozka, tu rjabína. Docela se mi ty písničky líbily, byly takové odhodlaně teskné. Nevím, jaké jsem byla dítě, to sama těžko zhodnotím, ale určitě ne moc klidné a bohužel s názorem, což mi vydrželo. Několikrát mě naši mále „zabili…“ – jak já jim dnes rozumím… Měla jsem to ale po kom zdědit! Nicméně moje věta: „Jakou jste si mě vychovali, takovou mě máte“, je i dnes docela dramaticky přijímána…, viď tati? ;-)

No a ještě než se TO stalo, měli jsme na hudebku přinést své dvě nejoblíbenější desky. Byla jsem rozhodnutá rychle a bez konzultace s našima, jsem přinesla do školy LP Waldemara Matušky a dvojalbum Beatles. Soudružce nejen, že málem vypadly oči z důlků a odmítla to pustit, ale ještě celá třída dostala přednášku o tom, že Beatles jsou zdrogovaní feťáci, kteří se jen poflakujou a Matuška je alkoholik, čůrající z balkonu. No tohle já jsem o nich všech tedy nevěděla, to mi naši neřekli. Domů jsem přišla udivená, co že jsem se dozvěděla. Naši byli naopak trochu v šoku, co jsem to do školy donesla.

18. 11. 89 volala teta z Prahy, že se něco děje, že se něco stalo na Národní a že Praha začíná být vzhůru nohama. Z televize se naši nedozvěděli nic a jen jediné tištěné Svobodné slovo, začalo otevřeněji informovat o tom, co se opravdu děje. Mamka si všechna čísla schovávala, měla je ještě několik let doma - na památku. A tak se naši do Prahy rozjeli. Jeli tam hned několikrát, jeli na Letnou, ale bez dětí, protože se o nás báli. Jen když se začalo říkat, že má být Václav Havel prezident, to se našim moc nelíbilo. Zdál se jim myslím takový nesrozumitelný.

I já se do revoluční Prahy dostala, ale až trochu později, když jsem jela na nějakou výpravu, se svýma pražskýma skautama, do kterých jsem občas o víkendech jezdila. Tehdy to byl TOM (Turistický oddíl mládeže), kde se ale všechno řídilo skautskými pravidly, jmenovali jsme se Havrani. Takže Radime a Stáňo Perlínovi – Vám vděčím za úžasné roky plné nevšedních zážitků a taky za zažití Prahy revoluční.

Půl roku po té, jsem v Praze začala studovat střední odborné učiliště polygrafické. Všechno to, co Praha zažila, v ní bylo ještě dlouho cítit. Výlepy, trikolory, sounáležitost, úsměvy, dobrá nálada.

Pro mě Praha nikdy neztratí punc výjimečnosti. Pořád k ní chovám a budu chovat úctu. A úctu samozřejmě chovám k těm, kdo nám zejména svobodu slova, vybojovali, tedy nejen mým rodičům.

Závěrem: Jde vlastně o velmi osobní blog, tak jej tak i prosím berte!

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

dobre ranko :)

a jaka je vase skautska prezdivka sestro?moje kukacka :)

beatles sou jeste v pohode - muj kamarad takhle prinesl na hudebku (teda uz kratce po revoluci) desku chlapika ktery si rikal svaty Vincent - jestli nevite o koho jde,tak to byl asi 150 kilovy plesaty "umelec" ktery "zpival" a sam se k tomu doprovazel na ruzne nastroje - pustil to tam a kdyz sv.Vincent zacal rvat: "bez komousu homousu zivotem se prokousu!" ucitelce pry malem slezly vlasy :)
13. 11. 2009 | 06:43

Ládik napsal(a):

Dnes je pátek 13., tak pěkný den. Protože je to velmi osobní blog, můžete si ho nechat.
13. 11. 2009 | 07:25

Daňový poplatník napsal(a):

Dobrý, až na tu svobodu slova, ta byla za komunistů větší, na rozdíl od Vás jsem o pár let starší, tak to můžu porovnat.
13. 11. 2009 | 08:11

Silvie napsal(a):

Daňový poplatníku,

vy jste nejspíš nikdy neslyšel o politických vězních, Jáchymově a gulazích?!

Veroniko,

já listopad z duše nenávidím - a tomu převratu v 89.roce bych neříkala revoluce, nýbrž puč nebo převrat. Revoluce vypadá jinak, kdyby k ní skutečně došlo, komouši by si dnes tak nevyskakovali (včetně daňového poplatníka). Holt, za to vděčímu tomu Havlovu sametu.
Ale fakt je, že takovou atmosféru člověk zažije někdy jen jednou za život. Podruhé by mě ovšem nikdo na náměstí nedostal - rozčarování z polistopadového vývoje bylo a je obrovské. Není co slavit!
13. 11. 2009 | 08:20

Ben napsal(a):

Paní Vendlová,
vše nejlepší k narozeninám.

Já jsem patnáctiny prožíval v horší době. Tuhá normalizace, která se hodně podepsala na mé další životní cestě. A jenom díky mému třídnímu učiteli na ZŠ jsem mohl jít na školu, i když jsem musel studovat to, co mě nebavilo a k čemu jsem neměl vztah.
Pana učitele, tehdy mladíka, dnes už důchodce občas potkávám a vždy si vzpomenu jak se ke mně zachoval i v té tvrdé, husákovské době.
13. 11. 2009 | 08:20

Daria napsal(a):

Svoboda slova za komunistů rozhodně větší nebyla, za vtip pronesený na nevhodném místě přicházeli lidé o zaměstnání. Svoboda slova nebyla žádná, za pravdu se zavíralo.
13. 11. 2009 | 08:24

Daňový poplatník napsal(a):

To Silvie:
nebyl jsem v žádné předlistopadové partaji,během převratu jsem necinkal klíčema,protože jsem na to uprostřed organizování převratu neměl čas, a ještě v lednu na mě byl nasazen agent STB,asi někdo věděl proč.
Já zde taky nepřipomínám dětskou práci, rozbíjení tkalcovských strojů, ani Duchcovskou stávku, jen srovnávám dnešní dobu s časy před dvaceti léty, navíc to neberu osobně, já se mám díky svým schopnostem lépe, ale dokážu se na situaci dívat z nadhledu, a co je ještě horší, z pohledu svých vnoučat, pokud se jich dočkám, a o tom to je, že tento antisociální systém je největší překážkou pro prostou reprodukci euroatlantické civilizace.
13. 11. 2009 | 08:45

Daňový poplatník napsal(a):

To Daria:
dnes lidé přicházejí o zaměstnání i bez vtipkování, a zkuste říct pravdu svému zaměstnavateli, schválně, co se stane, a nemusí to být tak brutální, jako třeba "máte ho dnes nějak měkýho..."
13. 11. 2009 | 08:58

Veronika Vendlov napsal(a):

MM: taky dobré, podařilo se mi dokonce se v sedm vzbudit...

To je taková blbá přezdívka, raději bych ji nezveřejňovala, bratře ;-)

Jasně, že jsou Betles v pohodě, já jsem netušila, že pro někoho ne.

BTW: Tu desku si naši přivezli z Jugošky, kam jsme asi po 5 letech žádání, dostali příslib nebo jak se to jmenovalo. Pak už nikdy, protože tátův nejlepší kamarád emigroval s rodinou do Austrálie, takže jsme měli "po žížalkách".
13. 11. 2009 | 09:16

Veronika Vendlov napsal(a):

Ládiku, Vy si zase můžete příště nechat neuchající komentáře. Co by Vám to udělalo? To ale asi nedokážete, rozumím tomu, proč...

Je to fajn fajn fajn, je to fajn fajnový, vozím s sebou, hity tutový...
13. 11. 2009 | 09:18

Michal Macek napsal(a):

vv:

no pockejte :) jen nam ji reknete - kukacka je taky pekne blba - je to ptak ktery jen zere a zere... :)
13. 11. 2009 | 09:21

Veronika Vendlov napsal(a):

Daňový polatníku, pročetla jsem si včea diskusi pod blogem pana Mihalca, kterému bylo 7. Myslíte si, že jde o to, předhánět se v tom, kolik komu v té době bylo a má tedy - jeli starší, větší právo na to, vedět přesně, kde je pravda? Abyste rozuměl, nechci tady s Vámi dlouze polemizovat, ale k té svobodě slova: Jasně, i tehdy jste si mohl říkat, co se Vám zlíbilo. Šlo jen o to, komu a kde to říkáte.

Nevidím důvod, poč bych měla říkat svému zaměstnavateli, že ho má dneska "nějakýho měkkýho". To není o svobodě slova, to jsme někde u urážek a ty bychom si měli odpustit, ať žijeme v totalitě, nebo ne.

Jsem-li zamestnanec, nejsem nevolník, mám svá práva a mohu je vymáhat. Jsem ale samzřejmě v roli někoho, kdo prostě musí dělat svoji práci a nejsem placena od toho, do všeho zaměstnavateli kafrat. Mám svobodnou volbu já i on. Můžu tam pracovat a nebo nemusím. Ano, tahle doba je hodně těžká, protože kdo nemá peníze, jsou mu jeho práva jaksi docela na nic. A že těch lidí "bez peněz" přibývá je taky fakt.

Takže co byste chtěl za režim? Jak si představujete, že by měla společnost fngovat?

Už nikdy a nikdo nedá nikomu žádné jistoty, asi by bylo dobré se s tím smířit a hledat jiné cesty...

Vím, že se mnou teď asi nebudete v ničem souhlasit, ale já to komentovat musela. Prostě mám pocit, že si každý vykládá svobodu úplně jinak a pak se jen divíme, kam se společnost řítí...
13. 11. 2009 | 09:30

Veronika Vendlov napsal(a):

MM: pošlu Vám to mailem.
v.
13. 11. 2009 | 09:31

Veronika Vendlov napsal(a):

Silvie, máte pravdu. Právě proto už dnes lidi do ulic ai nedostane zhola nic. Mají asi obecně pocit, že to nemá cenu. Kdyžs e doma rozčiluju nad nějakými nepravostmi, tak můj muž říká, že bychom měli jít do ulic, ale že tam bdueme jen my dva.. tak asi tak...
13. 11. 2009 | 09:35

Veronika Vendlov napsal(a):

Díky Bene, ještě chvíli si můžu užívat nejlepší věk - 33 let, ale rozhodla jsem se, už to moc slavit nebudu a už mi bude pořád jen 33! :)

Byla to divná doba, ale řada lidí mám skutečně pocit, že jim bylo líp a je jich čím dám víc Čímto je? Krátkou pamětí?
13. 11. 2009 | 09:38

Daňový poplatník napsal(a):

To VV:
Vidte, já jsem na rozdíl od Vás zastánce fungujících systémů, a lidí jako Vy se děsím (nic osobního)protože Váš názor vede k výstřelu z Aurory.
To je jen vtip, nikdy nevstoupíš do stejné řeky, možná bude stačit vypnout centrální počítačový systém.
Na rozdíl od Vás vidím, že nadnárodní monopoly ovládají už nejen bankovnictví, výrobu, obchodní řetězce, ale i lékárny, zdravodnictví, advokacii, a většina lidí má jediné právo, a to je říkat veřejně nezakázané názory s tím, že to nikdo neposlouchá, Já tomu říkám eurofašismus s lidskou tváří.
13. 11. 2009 | 09:53

Daňový poplatník napsal(a):

Jo a k té tvrdosti, to není urážka,ale Vámi propagovaná pravda a láska ,vítězící nad lží a nenávistí, já k tomu pouze dodávám,že třetina Viagry 100 mg vychází na 150 kč, a je to dost dobrý.
13. 11. 2009 | 10:00

Jirka napsal(a):

Paní Vendlová, určitě nebudete sami, když půjdete do ulic. My chodíme už od dubna - každého sedmnáctého v sedmnáct hodin na náměstí s heslem "Chci být hrdý na svůj stát"
Většinou jsme dva, ale taky nás bylo sedm. Určitě tam budem i 17. listopadu.
13. 11. 2009 | 10:03

Veronika Vendlov napsal(a):

Daňový poplatníku, po ničem jiném netoužím, než o fungujícím systému, sojdeme k němu takto, nebo bude třeba zase nějkých "převratů" nebo defenestrací? Ano, možná bystačilo na chvíli vypnout CML (návštěvníci, centrální mozek lidstva, ale to jste jistě pochopil) - taky se snažím o vtip.

Prosím Vás, to, že mezinárodní monopoly ovládají život nás všech, vidím já i Pepa od vedle, na to nemusíme mít VŠ vzdělání. Ale co s tím jako mám/e dělat? Co s tím děláte Vy?

Víte eurofašismus je fakt drsný termín...vždyť se podívejme na nedávnou minulost...takže je když přihlédněte ke všemu globálnímu, co mi také radost nedělá, jaký chtete vytvořit fungující systém. Znovu do něho vstoupí lisdký fakttor a budeme tam, kde jsme teď, nebo to bude ještě horší....soudím, když se rozhlédnu kolem sebe...
13. 11. 2009 | 10:13

Lila napsal(a):

Veroniko,
díky za vzpomínku, mě Váš pohled na tehdejší události zajímá. U nás doma se slaví každého 17. listopadu, ale narozeniny jednoho ze synů.

O akci na Albertově v listopadu ´89 jsem se dozvěděla v předstihu. Syn, čerstvý vysokoškolák, hlásil, že neví, jestli v pátek přijede domů, protože na fakultě se chystá nějaká akce, ale že na ni asi nepůjde, protože to pořádá SSM.

V té době jsme žili s rádiem u ucha, kde jsme střídavě poslouchali Svobodnou Evropu a Hlas Ameriky, takže už večer jsme věděli, že se stalo něco vážného. Po první informaci o mrtvém studentovi můj muž prohlásil: "a bolševik jde do ..." Tehdy jsme tomu opravdu věřili.
Ještě několik týdnů poté jsem se v noci musela štípnout, abych se utvrdila v tom, že se mi to jen nezdálo. A za pár týdnů jsme zakládali místní KAN (který jsme rozpustili poté, co jsme se hanbou propadali nad volební prezentací v ČT v podání V. Jandáka, tehdy věrozvěsta pravicového myšlení).

Pan Stejskal nedávno zmínil, že když chceme něco měnit, máme začít u sebe. Přesně tak jsme to tehdy chápali i my. Chtěli jsme obětavě a nezištně "pracovat pro vlast a demokracii". No, nedopadlo to.

Jeden kamarád to v polovině 90. let komentoval slovy: "Jací jsme to byli blázni, my mávali prapory a oni se už začínali rvát o moc a pozice." A dnes jsou všude, kam oko pohlédne... Bývalí kovaní straníci či děti komunistických prominentů nám dávají lekce o demokracii, a opět rozhodují o našich životech.

Při vzpomínce na tehdejší listopadové události je mi dost hořko. Ale po bývalém režimu se mi rozhodně nestýská!
13. 11. 2009 | 10:13

Veronika Vendlov napsal(a):

:-) Jirko, my půjdmeme na Národní a dítě bude u babičky...
13. 11. 2009 | 10:16

Ben napsal(a):

No, tak to, paní Vendlová, opravdu nevím.
Myslíte, že to jen tou pamětí?

Já na tu dobu mám jen jednu hezkou vzpomínku, že jsem slavil 33 :-).
Nedejte se oklamat. Čas nejde zastavit. Než jsem se stačil ohlédnout, je mně o hodně roků víc. A než se ohlédnu podruhé, už tu nemusím být.
Spěch, spěch a jen spěch. Jsem z toho zoufalý, ale neumím se zastavit. Pořád nemám na nic čas. Můj den má snad jen dvanáct hodin a ty ještě prospím. A nejhorší je pocit, že jsem nic pořádného za svůj život neudělal. Jen nepodstatné věci.

Vy se mějte moc hezky. Jste příjemné osvěžení těchto blogů.
13. 11. 2009 | 10:17

Veronika Vendlov napsal(a):

Lilo, moc zdravím. Vždycky je jedna věc vize, myšlenky, nápady a přání a druhá věc je realiazace v praxi - "držení opratí". Moje mamka vždycky říká, když slyší povzdechy, jak bylo za totáče blaze, že maj všichni krártkou paměť a že by jim všem s chutí tu dobu na týden vrátila. Toaeťák a vložky pod pultem, na všechno fronty...atd. atd. Ano, je to trochu hořké slavení. A i když vždycky začínám u sebe, těžko sama něco zmůžu. Navíc nejsem žádná rváčka a dění sleduji spíš z povzdálí, neb mám čím dál větší dojem, že se všechno nějak děje samospádem...ráda bych se mýlila...
13. 11. 2009 | 10:23

Veronika Vendlov napsal(a):

Bene, nevím, zda to je tou pamětí, si nejen tou...

Vidíte a rozumíme si i když já jsme o trochu mladší. Není to v generacích, je to v hlavě. :-)

Je asi realtivní posuzovat, co kdo v životě dokázal. Nejdůležitější je mít čisté svědomí. Hodnotit nás stejně budou jiní... :-) A nikdy nevíme ani dne ani hodiny a zázraky se dějí, to jsem zažila několikrát. Taky jsem někdy zoufalá z toho života, jakej vedu a snažím se to trochu zlepšit, ale jde to zuha, bez peněz to prostě nejde...a jsme pořád v kruhu...

Jsem moc ráda, že jsme se tady na blozích potkali!
Pěkný víkend Vám přeji, já budu off-line! :-)
13. 11. 2009 | 10:35

Baba napsal(a):

Nejen, že jste kliďas, on vás ještě život naučí, že nejlepší je být záměrný usmiřovač. Možná, že se dá v rodině vyjít i jinak, ale nám to jde takhle. Ještě nemám dost odžito, aby se mi vybavovaly vzpomínky na osmdesátá léta. V televizi mě tahají za uši zmínky o listopadovém masakru. Pamatuju si, jak byli tenkrát všichni hrdí, když zahraniční tisk začal psát o něžné nebo sametové revoluci. I na to, že navrhnout z balkónu Melantrichu Václava Havla na prezidenta asi nebyla žádná legrace.
13. 11. 2009 | 10:40

student napsal(a):

"jsem přinesla do školy LP Waldemara Matušky a dvojalbum Beatles."
Nevěřím, že by vaši spolužáci donesli nějaké výrazně odlišné desky.
13. 11. 2009 | 10:43

Veronika Vendlov napsal(a):

studente, Vy asi nejste původně, nebo stále vesničan, žejo?
13. 11. 2009 | 10:44

Veronika Vendlov napsal(a):

Babo, někdy se usmířit nedá, lidé se stanou nesmiřitelní i v rodině...

Jinak pro mě osobně je 17. list. symbol toho, že se občas může stát, že nastanou neočekávané a přesto poměrně chtěné změny. Byla to souhra všech okolností, to podle mě přesně naplánovat a zrežírovat nešlo.
13. 11. 2009 | 11:05

Lila napsal(a):

Studente,

vážně si myslíte, že na pultech Suprafonu se tehdy jen tak válela elpíčka Beatles?
13. 11. 2009 | 11:24

Baba napsal(a):

Veroniko,
to nebyly neočekávané změny, v Praze už to vřelo pěkně dlouho. Rodina je k nesmiřitelnosti to nejvhodnější místo. Záleží na počtu členů, obývané ploše, vývoji majetkových poměrů, spokojená rodina by měla prosperovat jako firma, což v téhle době možného snižování životní úrovně dá trochu koumání.
13. 11. 2009 | 11:31

aram napsal(a):

VV
Závidím vám vaši víru. Ono na divadle režisér také neurčuje hercům úolně každý krok a gesto.
K tomu toaleťáku a vložkám. Stále trapnější
se mi zdá toto připomínát, neboť dnes přibývá stále víc lidí, kteří nemají na vysoké nájmy, teplo a další základní věci a kterým se toto může zdát z jejich dnešního pohledu jako to nejmenší problém. Totéž jako fronty na banány, které sice leží krásně srovnané v hyper a super marketech, ale leckterá máma je obchází obloukem, aby je dítě nevidělo a nežadonilo.
Ne, že by to nebyla pravda ty příklady, které jste uvedla, ale chtělo by to trochu inovace. Nemyslím totiž, že by to dnes mohlo někoho ještě vyděsit.
13. 11. 2009 | 11:43

Lila napsal(a):

Veroniko,

nejsem přítelem spikleneckých teorií, ostatně všichni věděli, že i s ohledem na mezinárodní kontext to musí dřív nebo později prasknout. Stejně mi ale cosi vrtá hlavou...

Vzpomínám na dobu, kdy se hledali lidé, kteří pak byli kooptováni do FS, nebo měli ve funkcích vystřídat tzv. staré struktury; personálně se obsazovaly privatizační komise, sestavovaly se volební kandidátky.
Až později, kdy světlo světa spatřily seznamy tajných spolupracovníků StB, jsme s úžasem zjistili, že byli snad úplně všude a že mezi těmi nejaktivnějšími nechyběli lidé s podivnou, nezřídka dost temnou minulostí. Zarážející byl právě ten nepoměr mezi množstvím těchto lidí deroucích se vehementně do funkcí a zbytkem populace, která tak promořená tajnými nebyla.
Ex post jsme si kladli otázku, zda ta jejich aktivita byla povahovým rysem, nebo plnili nějaké zadání. Nevyloučila bych ani jednu variantu.
13. 11. 2009 | 11:49

mia napsal(a):

Vidíte,můj 17.listopad a mé vnímání dění kolem bylo naprosto odlišné :-) ač jsem stejně stará...Pamatuji se,jak jsem přišla domů s očima navrch hlavy a s trikolorou...a mí třeskutě apolitičtí rodiče pokývali hlavou, moje maminka mi řekla,že budu dělat přijímačky na gymnázium,abych na to nezapomněla a raději se pořádně učila.A můj táta mi řekl, že ať nedám na řeči,ale na činy - ať zapomenu na nějaké ideály,neb to jsou jen narůžovo natřené iluze...Byla jsem poprvé v životě roztrpčená,jak hrozné mám rodiče a poprvé se s tátou pohádala(s věkem hádky kolem ideálů sílily:-)))
Takže já slavit nepůjdu,přenechám to těm,pro které je listopad důležitý v rámci jejich osobních vzpomínek,zážitků a zkušeností.
ALE!určitě půjdu k letošním volbám - dívám se raději dopředu a tátovým slovům o činech dávám za pravdu, ovšem ideály si ve svých letech ještě ponechám :-)))
13. 11. 2009 | 11:54

aram napsal(a):

Lila
k vaší poslední větě. Já osobně se přikláním k názoru, že se jedná spíše o povahový rys a z toho vyplývající ta druhá možnost. Za každého režimu jdou rychle nahoru především ti, kteří postrádájí kladné chrakterové vlasnosti a hledí především na vlastní prospěch. A to se netýká jen vrchních pater. Stačí se rozhlédnout kolem sebe. Dnes a denně na takové narážíme.
13. 11. 2009 | 12:00

Pepa Řepa napsal(a):

Přiznávám, před dvaceti lety to bylo lepší.

Ovšem pouze pokud šlo o sex.
13. 11. 2009 | 12:07

Pepa Řepa napsal(a):

Také nejsem příznivcem spikleneckých teorii, ovšem nepochybuji, že mí vnuci budou chodit na filmy o skutečném 007.

I'm Gorby. Majkl Gorby.
13. 11. 2009 | 12:12

Kutil napsal(a):

Paní Vendlová,
když napíšu svůj zážitek, tak mě obviníte, že oslavuju minulý režim.

Ve školním roce 1971/72 jsme ve vesnické základní devítileté škole měli na hudební výchovu učitele Pavla Nováka, který nám při hodinách hrál na kytaru soudobé hity a na kufříkovém gramofonu pouštěl singly tehdejších našich popových hvězd: Petra Spáleného, Václava Neckáře, Heleny Vondráčkové i Marty Kubišové a dalších - a taky Beatles. Všechno z jeho vlastní sbírky. Jestli z toho měl nějaké opletačky, jsme se nikdy nedozvěděli, každopádně to nás žáky muselo poznamenat, když na to při občasných setkáních se slzou v oku zavzpomínáme...

A proč nemám listopad rád, naznačuju tady:
http://www.kutil.bloguje.cz...
S pozdravem Váš Kutil
13. 11. 2009 | 12:16

mia napsal(a):

chacha, pepo řepo,jste vtipný jako vždy :-) ráda čtu vaše komentáře :-)))
13. 11. 2009 | 12:22

Silvie napsal(a):

Já už mám listopadových událostí fakt plné zuby - zapnu televizi - pindají o "revoluci", otevřu časopis - je plný stokrát otištěných fotek z Národní třídy a keců o Havlovi a dalších superhrdinech. Poslední Instinkt nebyl o ničem jiném, což mně ,vzhledem k jeho ceně, dost naštvalo. Chtěla jsem si odpočinout.
Začíná mi to silně připomínat oslavy VŘSR ,každoroční kreslení Aurory a přiblblé školní nástěnky. Nikoho to nezajímá - žádné nové pohledy na dobu před dvaceti lety pisálkové z novin nepřináší, jen samá klišé o sametu...
13. 11. 2009 | 13:43

Daria napsal(a):

Páni, nepochopím, jak někdo může považovat totalitní režim za lepší... Žili jsme prakticky v kriminálu, celá republika ohrazená drátěným plotem, každých pár metrů posed s vojákem a v pásmu nikoho zdivočelí psi... Kdyby nic, tak teď máme aspoň naději, a naše děti také, že se spousta věcí může změnit k dobrému. Naše děti mají otevřený svět, můžou studovat v zahraničí... I materiálně se máme líp, copak všichni zapomněli na prázdné krámy? Na zákazy povolání? Na zakázané knihy? Na zákazy studovat (pro jisté děti)? Na postihy za chození do kostela? Do náboženství? Já osobně jsem za listopad vděčná, už jenom kvůli té naději pro mě i pro další generace...
13. 11. 2009 | 14:48

Veronika Vendlov napsal(a):

Mio, napsala jste to moc hezky. I já půjdu k volbám, jako vždycky. Ideály si taky zatím ponechám... :-)
13. 11. 2009 | 14:50

Veronika Vendlov napsal(a):

arame, já nevím, jak to všechno skutečně bylo, ale asi to stejně nezjistíme, že? Toaleťák a vložky mě v té rychlosti napadly jako první, jinak samozřejmě je to opravdu tak, že teď sice máme všeho fůry, ale zase na to nemáme peníze. Jsem naivní, ale strašně bych si přála, kdyby se lidi naučili zase žít šetrnně, jenže to se stane, až se něco opravdu pos... pokazí. Nedávná krize byla naprosto k ničemu, téměř nikdo v Evropě nepocítil, že je problém, všechno jelo při starém. Skoro bych řekla, že bychom nějakou ťafku potřebovali.... jenže ono by to dopadlo tak, že bohatý člověk by nemusel nic moc řešit a odnesli by to opět ti sociálně nejslabší. My prostě synovi vysvetlujeme, že peníze nepadaj z bankomatu a že je musíme vydělat, proto jsme pořád v práci. Když jdeme do hračkářství, tak dopředu ví, že jen na kukačku, žádné kupování. Je to strašně těžké, ale prostě chápu, že oči přecházejí, z toho návalu zboží. Osobně jsme si ale jako úplná ubožačka připadala před narozením syna. Šla jsem do nějakého hyer super obchodu pro mimina a když jsme viděla ty ceny, tak jsem si říkala, že něco děláme špatně. V té době jsme tápala, nevěděla jsem úplně přesně, co fakt potřebovat budeme a co ne. Z toho obchodu sjem odešla s pocitem viny, že nemůžu dát dítěti to nejlepší. Dneska, dneska už by mě to spíš pobavilo, bez spousty věcí se dá bez problému přežít, jen prostě nejte "in".

Takže, já nechci lidi děsit, že by stály fronty na banány. Mě by spíš vadilo, že ybch nemohla cestovat, že bych se bála říct, co si fakt myslím a že by třeba moje děti trpěli za to, že má jejich máma svůj vlastní nepohodlný názor. Tak to asi vidím velmi zjednodušeně já.
13. 11. 2009 | 15:02

Veronika Vendlov napsal(a):

No Lilo, když vidím situaci na kraji, tak musím říci, že komunistům trpělivost růže přináší...
13. 11. 2009 | 15:04

Veronika Vendlov napsal(a):

Kutile, napsal jste to hezky. Hrabala jsem minulý víkend, můj muž to domítl, pronajmout zahrádku byl můj nápad, ne jeho... :-). Podzim jako celek ráda nemám, miluju jaro a léto, ale listpad, ten ráda mám... ;-)
13. 11. 2009 | 15:08

Veronika Vendlov napsal(a):

Silvie, ano, je to mírně podobné. Jenže k Havlovi chovám velkou úctu, narozdíl od komunistických papalášů. Jo a asi patřím mezi "pravdoláskařky". Je ale pravda, že jen si to připomenout, nestačí. Je to krutě málo.
13. 11. 2009 | 15:11

Veronika Vendlov napsal(a):

Dario, díky.
v.
13. 11. 2009 | 15:12

Daria napsal(a):

Bylo mi potěšením, Verunko.
13. 11. 2009 | 15:16

Pepa Řepa napsal(a):

Vložky pod pultem?
Co by za to v SSSR soudružky daly. Tam se -prej- dělaly jako šerpa.

Asi mě Stejskal mázne nebo Rus zaškrtí.
13. 11. 2009 | 15:17

True Religion jeans napsal(a):

i like this post!
13. 11. 2009 | 15:31

Baba napsal(a):

Ve školním roce 1971/72 jsme gramofon ještě neměli. Mangetofon už ano. Kotoučový. Měl dvě stopy, tři rychlosti, a dospělí žasli, jak se ty děti mohou naučit s ním tak rychle manipulovat. Z gramofonu jsem ve škole až ke konci sedmesátých let prvně slyšela Čajkovského B moll, tenkrát to šlo v nějakém válečném filmu, který se odehrával v boce Kotorské.
13. 11. 2009 | 15:37

kormoran napsal(a):

13. 11. 2009 | 15:41

Lila napsal(a):

Dario,

tak tentokrát bych bez mrknutí oka podepsala každé vaše slovo, souhlasím stoprocentně. Díky.
13. 11. 2009 | 16:04

Líný černý pes napsal(a):

to autorka :

Listopad je krásný měsíc stejně jako všechny ostatní. Každý listopad, když to jde, si občas zabrouzdám v lese, nasbírám poslední houby (pak až na vánoce), občas zapadnu do bahna, protože je hůř vidět i za světla, koukám po listech. A pak mažu domů, dám si čajíček, někdy s rumíčkem, hodím se na gauč a čtu.

A ten konkrétní listopadový den jsem dorazila jen na Albertov, pak jsem mazala domů, obě s dcerou jsme měly chřipku a hlídání bylo zajištěno jen od podvečera. To bylo v noci překvapení, když přiklusali známí s popisem událostí na Národní.
13. 11. 2009 | 16:44

argun napsal(a):

Jo jo Veroniko, ideály si nechte. Ale ne volbám. Radši do KPZ.
13. 11. 2009 | 17:18

dr.che napsal(a):

Pani Verona,
necítite to sklamanie z každého príspevku ? Všade sa derie.
Vysvetlite to: máte dosť titulov, z ktorých až zimomriavky mi behajú po chrbte.
13. 11. 2009 | 23:38

Veronika Vendlov napsal(a):

Verona, to tu ještě nebylo...
Titul nemám žádný, takže zimomriavky sú zbytočné... :-)
14. 11. 2009 | 00:09

Pípa napsal(a):

Paní autorko,
nevím, kde jste žila. Vaší učitelce, že málem vypadly oči z důlků kvůli deskám Beatles a Matušky? Vždyť se to hrálo normálně v rozhlase. My jsme vyřvávali rokenroly z českými slovy obdivujícími Ameriku a zesměšňujícími Rusáky a nikdo nám nic neřekl. A kdyby ano, tak by u nás skončil. Jsem starší generace a nestačím se divit, jaké fámy ty mladší generace vytvářejí o minulém režimu. A čím mladší tím podělanější. Ano, bylo to hrozné, ta bezmocnost proti totalitní hlouposti a zvůli, ale tam šlo o jiné věci než o nějakou písničku. Komunisti ničili lidské životy a lidské ideály a o detaily se příliš, až na výjimky, nestarali. Jestli vy mladší vidíte hrdinství v presentaci desek typu Beatles a Matušky, tak nevím, co k tomu mám říci.
14. 11. 2009 | 04:49

Veronika Vendlov napsal(a):

Pípo, pak naopak nevím, kde jste žil Vy. Podělanost není můj styl, kdyby ano, i těď držím hubu a k rok, to se nosí stále. Za to Vy v sobě máte nějaký přetlak. Bylo mi 15, a neměla jsem na mysli tady prezentovat nějaké hrdinství. To, že Vy to čtete, jak se Vám hodí, je jen Váš pohled. A pokud se Vám to nelíbí, tak jste nás asi špatně vychovali vy - starsší generece...

Ostatním :)
Loučím se, zase v neděli večer...
14. 11. 2009 | 08:13

Pípa napsal(a):

Paní Veroniko,
diskusi jste již uzavřela, ale přesto vám zkusím ještě napsat. Snad to budete číst. Mrzí mně, že jsem vás mojí poznámkou naštval. To jsem nechtěl a omlouvám se za to. Přetlak v sobě mám, to jste vystihla dobře, ale nikdy bych si ho nevyléval na vás. Hezký víkend.
14. 11. 2009 | 10:45

Veronika Vendlov napsal(a):

Pípo, v pohodě, on každý něco řeší různě se s tím vypořádává. Včera jsme tu dobu chvilku probírali s našima a tetou. On byl fakt rozdíl v tom, kde žijete a jací lidé jsou kome Vás. Měli jsme na ZŠ celkem normální učitělky a učitele, ale dvě z nich byly přesvědčené komunistky, jednu jsem zmínila v textu a druhá učila češtinu a dějepis a dokázala mi oba předměty tak zněchutit, že s divím, že jsem si tu češtinu dokázala zase oblíbit. Ne tak dějepis, ale doháním to, snažím se.

Tedy ještě jednou, díky za omluvu, já to beru, s tím nikdy nemám problém. Pěkný zbytek neděle! :)
15. 11. 2009 | 16:15

Motýlkář napsal(a):

Ahoj Veroniko, nebudu prozrazovat tvoji skautskou přezdívku, když nechceš ale určitě nebyla nijak "divná". Nevím, už si nepamatuji, jestli si tehdy byla v na výpravě v Kostelíku, ale já vím, že druhý víkend po 17.11., tedy 24.-25. 11. 89 byla Amicia na výpravě v Kostelíku s Děndětem. S oddílem po výpravě jsme byli například na palachiádě v Praze v lednu.
Tvůj střediskový vůdce
16. 11. 2009 | 00:52

Veronika Vendlov napsal(a):

Ahoj Motýlkáři, ne, nebyla nijak moc divná, ale nemusím to tady ventilovat, žejo? :) Navíc Michal Macek už ji ví a já tu jeho! ;-)

Víš co ale nevím, jak vznikla...marně si vzpomínám! To je hrozný, jak jsem sklerotická, žejo?

Já právě přesně nevím, kdy to bylo, ale mi včera říkala, že jsme byli na výpravě a oni mě vyzvedávali v Praze. Tak je dost možné, že to mohl být ten víkend, o kterém píšeš. Každopádně dneska nad tím vším přemýším. Díky Bohu za Václava Havla. Víc k tomu snad ani nebudu dodávat.

PS: Jen nevím, proč se říká, že 21. století je stoletím žen, že by to mělo nějakou souvislost s dalšími převraty, keré nás čekají... ? Pozdravuj doma - všechny své ženy! :)
16. 11. 2009 | 01:28

ed hardy clothing napsal(a):

This article is really great! I really like, I hope you continue to fuel
24. 11. 2009 | 04:20

ugg boots napsal(a):

Good day! Thx for your great post and Im thinking about how to introduce my ugg boots to you cos Im not sure if u like this. Many people who live in the cold area like the ugg boots, especially the north-europe. Our uggshare.co.uk supply the cheapest classic cardy ugg boots, class tall ugg boots, classic short ugg boots and other series of uggs, hope my words didn’t trouble u, cy!
25. 11. 2009 | 04:04

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
03. 03. 2010 | 08:55

replica watches napsal(a):

Best wishes for this year.
03. 03. 2010 | 08:57

replica watches napsal(a):

Whoa! I am looking forward for the next updates of your awesome worship. It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
03. 03. 2010 | 08:59

Tom napsal(a):

Zvolili jste si v Evropě hříšníky a teď chcete ráj na zemi. Zažijete tu nové peklo na zemi. A můžete emigrovat leda na Mars, a tam budete mít pokoj, pokud tam někdo nenajde naftu.
13. 11. 2011 | 22:12

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy