Jak komunisti okradli vlastní národ

28. 05. 2008 | 14:22
Přečteno 25914 krát
Pouhých pět let „radostného“ budování socialismu pod Gottwaldovou hrůzovládou stačilo k tomu, aby se československá ekonomika ocitla na pokraji krachu. Osm let po válce stále existoval lístkový systém, volný prodej byl neúměrně dražší a zboží, které iracionální socialistické hospodářství stále nedokázalo zajistit, doplňoval černý trh.

Už v listopadu 1952 bylo rozhodnuto o přísně tajných přípravách měnové reformy. V Moskvě se okamžitě pustili do výroby nových československých bankovek a mincí, často nesmyslných nominálních hodnot – 3 Kčs, 25 h. Nové peníze, které byly kvůli naprostému utajení před obyvatelstvem schovány v nejrůznějších vojenských skladech, obdržela Státní banka československá v noci z 30. na 31. května 1953.

Už v polovině května se o možnosti měnové reformy navzdory nejpřísnějšímu utajení šuškalo i mezi obyčejnými lidmi. Nedalo se totiž přehlédnout, jak paničky dobře informovaných prominentů překotně utrácejí za módu, šperky a další drahé zboží veškeré peníze.

V posledních květnových dnech už nebylo prakticky co kupovat. Obchody zely prázdnotou a Lidové milice dostaly rozkaz k bojové pohotovosti. Přesto miliony československých občanů uvěřily lživému prohlášení soudruha Antonína Zápotockého o pevnosti měny a byly následně komunistickou zvůlí okradeny o veškeré úspory.

V sobotních večerních zprávách po uzavření obchodů a ve všech nedělních novinách pak seznámil premiér Široký veřejnost s rozhodnutím vlády. Měnovou reformu nazval úspěchem pracujícího lidu a sovětský rubl, od něhož se bude napříště určovat kurz koruny, za nejpevnější měnu na světě.

Staré peníze se od pondělí měnily za nové v poměru 5:1, ale jen do výše 300 korun staré měny, takže od 1. června 1953 začínalo veškeré obyvatelstvo s 60 korunami v kapse. Větší částky byly měněny v ještě nevýhodnějších kurzech a to až do poměru 50:1. V tomto přepočtu se pak za staré peníze dalo nakupovat v obchodech, takže litr mléka stál 100 korun, kilogram mouky 250 korun, litr benzínu 300 korun… Filatelisté jistě potvrdí, že dopisy a pohlednice posílané v létě roku 1953 byly oblepené starými, znehodnocenými známkami často i z obou stran.

V prvních květnových dnech roku 1953 bylo vyměněno skoro 50 miliard korun za 1,5 miliardy, z toho jen 725 milionů v „nejvýhodnějším“ kurzu 5:1. Pečlivě vymyšlené přepočty měly zlikvidovat „zbytky kapitalistických živlů“, „vesnické boháče“, řemeslníky a obchodníky, ale přinesly spoustu osobních tragédií především obyčejným lidem. Občané byli okradeni o své celoživotní úspory, poslední živnostníci a drobní podnikatelé přišli o veškerý provozní kapitál a „dobrovolně“ převáděli své provozy pod státní nebo družstevní správu.

Spolu se zrušením lístkového systému stanovil cenový úřad nové ceny potravin, které byly sice o něco málo nižší než předchozí, ale vzhledem ke snížení příjmů obyvatelstva na pětinu šlo vlastně o částky závratné. Náhle poklesla životní úroveň i reálná výše mezd, což se citelně dotklo zejména sociálně nejslabších vrstev.

Komunistická zvůle se tak poprvé demaskovala a po krvavé likvidaci úhlavních nepřátel z řad politických oponentů i ve vlastních řadách se zcela nepokrytě obrátila i proti dělníkům, v jejichž jménu dosud „bojovala“. Svou pravou tvář ukázaly i odbory, které, nejenže se nepostavily za své lidi, ale nespokojence ještě perzekuovaly a vyhazovaly z práce.

Zato státní podniky, které po pár letech pod vedením komunistických nýmandů, stály před krachem, byly najednou oddluženy. Zdevastovanému socialistickému hospodářství vynesl velký peněžní podvod v nové měně čtyři miliardy korun, státní banka si za kov a papír ze starých bankovek vydělala skoro milion, Sovětský svaz si na tisku nových peněz pro Československo přišel na 27 milionů korun.

Rozpor mezi oficiálně hlásanou propagandou a konkrétními kroky bezskrupulózní komunistické politiky vedl k deziluzi statisíců dosud loajálních občanů. Zatímco propaganda sprostě hlásila spokojené a děkovné reakce obyvatel, závodů, družstev i nejrůznějších spolků, situace byla pochopitelně přesně opačná.

V pondělí 1. června 1953 se „kupodivu“ málokomu chtělo pracovat. Shlukování lidí v závodech spontánně přerostlo v řadě případů ve stávky, když ne celých podniků, pak alespoň některých dílen či provozů.

Za pravděpodobně první velkou revoltu pracujících proti totalitě v celém socialistickém bloku lze považovat nepokoje v Plzni, které později vešly do historie pod názvem První zvonění. Nespokojení Škodováci, tedy vlastně zaměstnanci Závodů Vladimíra Iljiče Lenina, se vydali na pochod městem, kde se k nim postupně spontánně přidalo až 20 tisíc lidí. Z oken plzeňské radnice záhy létaly busty a portréty komunistických pohlavárů a na jejím průčelí byl dokonce na chvíli vyvěšen portrét Edvarda Beneše.

Mnohatisícový dav se pak vydal ke křižovatce U Práce, kde vzdal hold základnímu kameni pomníku americké armádě, a pokračoval na Masarykovo náměstí, kde spontánně strhl a spálil komunistické fangličky, kterými svazáci „ozdobili“ sochu prvního československého prezidenta. Demonstranti hodlali pokračovat v pochodu až k budově rozhlasu, jejich cesta však skončila na hrázi jednotek Pohraniční stráže, Lidových milicí, armádních posil a ozbrojených složek StB, kteří se nerozpakovali proti občanům použít jakýchkoliv prostředků včetně samopalů.

Jiná skupina demonstrantů obsadila nenáviděnou budovu soudu, pověstnou vykonstruovanými politickými procesy. K nejrůznějším incidentům a potyčkám s armádou docházelo ještě na mnoha místech města. V podvečerních hodinách již odpor utichal, udavači a tajní policisté se pustili do „práce“.

Důsledky otevřeného protestu proti tupé komunistické zvůli měly pro stovky obyčejných lidí tragické důsledky: dlouholetá vězení, mučení, pracovní tábory, ztráta majetku i zaměstnání, vystěhování do pohraničí... 200 lidí bylo při protestech zraněno, 650 zatčeno, ve 14 velkých procesech pak 331 lidí odsouzeno.

Sochu T.G.M. nechali komunisti zlikvidovat těžkou technikou ještě 1. června večer, o jejím zničení však rozhodla rada města až následující den a své rozhodnutí antedatovala. Komunistická propaganda pak bez rozpaků prohlásila, že pomník strhl „rozhněvaný lid“.

První krize komunistického režimu v Československu byla zažehnána a rudý teror mohl pokračovat. Je tomu právě 55 let.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

Proto je dobré i dnes mít v bance minimum peněz. Hodnoty je potřeba akumulovat jinde.
28. 05. 2008 | 14:31

Ročník 53 napsal(a):

Říkáte, že je tomu právě 55 let. Při pohledu do peněženky se domnívám, že jste se zmýlil v čase, ale i v politické straně.

Pokud v tom samozřejmě nejede moje manželka. V tom nemám ještě úplně jasno.
28. 05. 2008 | 15:03

dej2 napsal(a):

Tohle vypadá na nevinný příspěvek,ale je to pěkná pecka.Do puntíku to souhlasí s tím,co vím od svých rodičů.Je moc důležité nezapomenout kdo byli tito pacholci režimu.Pohraniční stráž a lidové milice.Fakt se asi dá překousnout,že nějakej Vojta platil příspěvky,ale bývalí PS nebo LM,to je jiný kalibr.No hlavně,že mnohým z nich jde k důchodu několikatisícový tuzér z daní nás všech.Hezký pocit,třeba plk.od ps důchod 13 tis. a dalších 5 tis.za "výsluhu".Takže mě těch 30 kaček u doktora nějak nerozhodí.
28. 05. 2008 | 15:28

Ročník 53 napsal(a):

To dej2. Vás nějakých 30 kaček nerozhodí, ale toho bývalého politického vězně, který je na rozdíl od stbáků bez příplatků k důchodu třeba ano. Lidé pronásledovaní STB měli ta nejhorší zaměstnání, pokud nějaká vůbec sehnali. Podle toho ty jejich důchody také vypadají.

Být vámi, přemýšlel bych dál a nezůstával u plukovníka od PS, či člena STB.
28. 05. 2008 | 15:42

Nechápající napsal(a):

To Havel.
Co říkáte příspěvku "Ročník 53" ?
Nestydíte se ?
28. 05. 2008 | 15:53

dej2 napsal(a):

53.Špatně pochopeno.Vím,že těch 30 k.není správná věc,ale je to úplná prkotina proti miliónům,které se vyplácejí už skoro 20 let této pakáži.V jiných debatách jsem jasně napsal,že je nehoráznost vybírat tyto peníze od neplnoletých dětí aj.Zde jsem jenom chtěl vzpomenout,komu všemu přispíváme v ÚPLNÉ TICHOSTI.To by nebylo od věci protestovat proti výdajům...
28. 05. 2008 | 15:54

iki napsal(a):

Důležitý článek, který by dnes měly předčítat všechny učitelky dějepisu. Bohužel, místo toho pravděpodobně většina z nich zkouší přesné letopočty...
28. 05. 2008 | 16:12

Ivan Hochmann napsal(a):

Oni se nestydí.

Nikdy se stydět ani nebudou.Je to patologická ssedlina lidí bez víry,nadějí,úspěchů.Zvláštní sorta živočichů bez skrupulí,cti,morálních hodnot.Uznávají pouze svoji ideologii sociálního inženýrství,přerozdělování vypracovaných hodnot,permanentní krádeže líných a neúspěšných na úkor pracovitých a tím bohatých občanů nejen tohoto státu.Pod rouškou sociální spravedlnosti a všech výše uvedených údajů se skrývají další parazité,zloději,mafie,korupčníci - lidé neakceptující osobní odpovědnost.

Je to i v současnosti doména Rudého panoptika,levicových ksindlů,a pořád jaksi nevymírajícich generací jejich přicmrndovačů.

Je dobře,že občas dokáže někdo konkrétně ukázat prstem a promluvit nahlas.Ať mladí tohoto státu ví koho půjdou volit.Ať si aspoň oni uvědomí svinstvo svých rodičů.Rodiče sami a jejich pohrobci jsou odepsaným inventářem lidské společnossti.

Ivan.
28. 05. 2008 | 16:18

Pamětník napsal(a):

V komentáři je chyba.Jesti se dobře pamatuji penízdo částky 5.000 Kčs byly měněny v poměru 5:1 dálší cástka asi do 10.000 Kčs 10:1 a zbytek 50:1. takže se tou dobou válely penize skutečna na ulici tak na rozdíl od současnosti stačilo jen sbírat.Ironii je že nejvíce doplatili uvědomělí straníci.Měna měla být již na začátku roku,Ale protože na ni upozorňova stanice Svobodná Evropa byla odložena .Pamětník
28. 05. 2008 | 17:12

jajin napsal(a):

Tak abyste měli komu spílat: Bylo zlé, že se reeforma tajila, ale vzhledem k tomu, že současně se rušily přídělové lístky na všechno, tím také se bralo živobytí šmelinářům, tak ta refoma byla nutná. Přídělový systém byl po válce nějakou dobu ve všech státech, bylo nutné po nějakou dobu řídit spotřebu, když se musely opětovně stavět rozbombardované továrny. Ti, kdo tu dobu dnes tak vehementně kritizují , jsou nejspíš, ti, kdo ji neprožili nebo šmelináři, kteří byli všude nejen u nás , zavíráni do kriminálů a právem, protože ničili pomalu se vzpamatovávající se ekonomiku. A pronásledováni zákony byli všude, nejen u nás.
28. 05. 2008 | 17:13

Petr napsal(a):

Nezapomeňme nikdy, a to při jakékoliv příležitosti, kdo tato i jiná všechna tato zvěrstva spáchal či inicioval, a nikdy je už nepusťme k moci, byť se maskují dnes za cokoliv mírumilovného ba i demokratického... Dědictví prokleté komunistické ideologie si ponesou ještě další generace, žel bohu... škoda jen, že je neumíme dnes postihnout, byť jsou všude kolem nás, a ještě dlouho budou...
28. 05. 2008 | 17:17

demok napsal(a):

Ročník 34. Jen nerada si měnovou reformu připomínám. Rodiče těsně před ní vyjednávali o koupi vily, já se sestrou před vdavkami a příslušnými nákupy. Avšak rázem jsme byli všichni na mizině. Veškeré perně našetřené peníze, po odpírání si i maličkostí, byly v kelu, doma všude jak vymeteno. Bylo ještě dost brzy po válce, kromě mizivého oblečení a obutí na "šatenky" a "obutí", využívané na nás vyspívající holky, rodina neměla zhola nic - až na ty nešťastné úspory. Pak už jen oči pro pláč. - Proto mluví-li se o sporných restitucích nemovitých majetků - kupříkladu církvím - jsem napružená, protože pro nás, kteří jsme přišli o úspory teprve vytvářené, se o odškodněních nikdy neuvažovalo. Připomenu také spekulace a vydírání majitely půdy, mnohdy získané v restituci, na níž nic nepěstují, ale snaží se pomocí známostí přeměnit ji na stavební parcely a předraženě prodat, třeba i státu. Je to hanba, co se ději i dnes
28. 05. 2008 | 17:20

dej2 napsal(a):

jajine.Neboj se nikdo ti spílat nebude.Jenom tě můžeme politovat.Ale máš svaté právo na hezké vzpomínky na dobu minulou.Víš co je ale nejdůležitější?Že je to doba MINULÁ.To je pro tebe a podobné největší rána do srdíčka.Věřím,že tak jako já,nikdo ti nebude spílat,na to jsou zdejší diskutéři podle mého nad věcí.Ujišťuji tě,že nejsem bohatý restituent ani polistopadový"kapitalista",ale to mi neubírá nic z radosti,že musíte být dnes a denně nas....,že to už nikdy nezměníte.PS.Tykám ti proto,že myslím,že sis na to na schůzích zvykl.
28. 05. 2008 | 17:32

Modra KSC = ODS napsal(a):

Tato vlada se nachlup ve vsem podoba komunistum.
28. 05. 2008 | 17:36

Jan K. napsal(a):

Pro Pamětníka:
V komentáři chyba není. Rozdíl byl v tom, jestli měl někdo peníze uložené, nebo doma. Výše uvedený výpočet platí pro neuložené peníze. Já jsem měl doma cca 1000 Kčs a dostal za ně cca 70 Kčs.
28. 05. 2008 | 17:37

ferda brablenec napsal(a):

jo a dneska dela ODS zvysovanim inflace "diky vytecnemu" vedeni ekonomiky
28. 05. 2008 | 17:38

J.Bubucek napsal(a):

Větší zlodějina než dnes se jště nekonala.V roce 53 se šlo do krámu s desetikorunou a neveško se to do tašky,nebo dvou.Dnes na takový nákup nestačí 1000kč.Ten kdo má dnes 50000kč a víc(naše vláda atd)těm to nevadí a ještě chválí.Co má ale říkat obyčejnej malej českej človíček.
28. 05. 2008 | 17:46

ŠONGI napsal(a):

Pche,kolik je dnes v pravicových stranách překabátěných komunistů.Jsou tam rozlezlí jako rakovina.A nestydí se kázat vodu a přitom pít víno!!
28. 05. 2008 | 17:55

Ročník 53 napsal(a):

To J.Bubucek.
Co se dalo koupit za 10 korun po reformní krádeži??? 10 krabiček partyzánek po 10 kusech? 20 vajíček?
Za 10 korun jste si mohl nákup lechce odnést, pokud bylo vůbec co koupit. Já si pamatuji hodinové fronty na obyčejné brambory. Matka jezdila vlakem do Olomouce, protože tam jí prodali víc než 3 Kg brambor. Kolik tenkrát stálo 1 kilo brambor? 1.60 Kčs! Tehdejší desetikoruna a dnešní tisícikoruna je setsakra rozdíl!
28. 05. 2008 | 17:56

Jan K. napsal(a):

Ročník 53:
Jen pro upřesnění, ceník z VI. 1953. Krabička Partyzánek 10ks 1,80Kčs; 10 vajec - letní cena 11Kčs, zimní cena 17Kčs. Kilo brambor, cena při podzimním odběru 0,62Kčs, na jaře samozřejmě více. A dalo by se dát mnoho dalších příkladů, např. máslo 250g 11Kčs, půllitr piva 10° 1,80Kčs, bůček 1kg za 26,20 atd. Za 10Kčs se toho moc nedostalo.
28. 05. 2008 | 18:09

Ročník 53 napsal(a):

To Jan K.
Já jsem řekl ceny jak jsem si je pamatoval ve věku 6 let a na netu jsem byl líný hledat. Partyzánky jsem kouřil až od 8.:))
28. 05. 2008 | 18:16

Matyas napsal(a):

Děkuji za detailní vylíčení situace a otevřené nazývání věcí pravými jmény. Je až s podivem, jak málo se o měnové reformě učí a ví i dnes, skoro dvacet let po změně režimu. Možná i proto má strana, která se od toho všeho dosud veřejně nedistancovala, přes deset procent volebních preferencí...
28. 05. 2008 | 18:20

Burg napsal(a):

V cele pruvodu strhavajici sochu Masaryka sel Josef Vetrovec :-)
28. 05. 2008 | 18:32

SuP napsal(a):

Hezky podané téma!
A jak nám tu profiluje diekutéry. Víte, že ně ani ve snu nenapadlo, že by tu měnovou "reformu" tady pod tím textem mohl někdo obhajovat?
Člověk se pořád učí.....
28. 05. 2008 | 18:44

queribus napsal(a):

Pan JBubucek je zřejmě trpaslík: Do jeho plné tašky se před těmi 55 lety vešlo za 10Kč buď 1/2 kg másla nebo necelých 40dkg bůčku nebo až 9 vajíček. Ceny uváděné Janem K. jsou plně realistické. Člověk nemusí jásat nad dnešním stavem, ale s poměry roku 53 to nesnese srovnání.Ani kovaní soudruzi by se do této doby - mluvím o stavu ekonomiky, ne o touze po moci - vracet nechtěli
28. 05. 2008 | 18:54

petka napsal(a):

to: jajin,J.Bubuček

Kdyby můj dědeček netrpěl poměrně silnou formou Parkinsonovy choroby a měl možnost setkat se s vámi tváří v tvář, patrně by vás, navzdory své mírumilovné povaze, vzal klackem po zádech.
28. 05. 2008 | 19:05

Jan K. napsal(a):

Je možné, že se JBubucek živí senem, pak by ty plné tašky odpovídaly.
28. 05. 2008 | 19:27

Nero napsal(a):

tahle vláda a kapitalistický systém nás okrádají každý den a nikoho z z těhle pánů to nevzrušuje ,čo bolo to bolo ,už se to nedá vrátit ,horší je jakou budoucnost nám připravují Julínkové ,Topolánkové ,ČEZ a další vydřiduši.
28. 05. 2008 | 19:28

mleziva napsal(a):

Nero: Nevím o kom z "nás" píšete. Pište za sebe, mně nikdo z Vámi jmenovaných nic neukradl.
28. 05. 2008 | 19:46

Štancl napsal(a):

Komunisti neokradli národ, ale zloděje a spekulanty, kteří se napakovali na úkor obyčejných lidí, kteří žili od výplaty k výplatě a tudíž o nic nepřišli.
Kdo se cítí být okraden ať tady napíše jméno, adresu a povolání v době reformy.
28. 05. 2008 | 20:01

Ja napsal(a):

komunisti jsou vrazi, zlodeji a lhari. dodnes ruda rakovina buji v nasich dusich a semeno nesmyslneho zloradu je bohuzel nesmrtelne. fuj komunistum. fuj soucasnym politikum (byvalym komunistum)
28. 05. 2008 | 20:21

Saliven napsal(a):

Štancl:
Pokud obyčejnému člověku vyměnili peníze průměrně v kurzu 1:15, tak nevím jak to nazvat jinak než krádeží.

Mohl bych též po vašem vzoru tipnout vaši politickou příslušnost v té době, případně příslušnost vašich rodičů. Určitě by ta strana začínala na K...a též by mohlo jít o účast v zájmovém sdružení se zkratkou LM.
28. 05. 2008 | 20:23

Stařeček napsal(a):

měnovou reformu jsem zažil. O první peníze co byly v bance jsme přišli hned po válce. Při měně jsme nepřišli o ni. Nic jsme neměli a ještě jsme pomáhali měnit peníze lidem kterým trochu nad myslím těch 5000Kč přebývalo. Peníze se opravdu váleli po příkopách. Pamatuji si na jednoho kožišníka co neměl žádné zaměstnance a přišel o vše. Doplatili na to ovšem i ti co nic neměli. Do té doby se část jídla a výrobků nakupovaly na lístky za nižší ceny. Co bylo navíc se hodně předražilo jako nákup na volno. Lístky se pak zrušily a vše se zdražilo. Pak nastaly akce "Od měny zlevněny ceny a dále podruhé...., potřetí.... atd. Moc si ale nikdo nepolepšil. To ale nedělali jenom komunisti, to se děje i nyní. Můj otec vždy říkal, "největší zloděj, stát". To je nabubřelý státní aparát, daně za vše i za prdn..í, arogance na všech státních správách. Snad to království by nás spasilo. Jak ale zabránít aby se tam do královského aparátu nedostali Češi co tam jsou doteď?
28. 05. 2008 | 20:40

Stařeček napsal(a):

někde výše jsem četl, že měnová reforma měla zlikvidovat i šmelináře spekulanty a kšeftaře. To je pravda, určitý smysl to snad i mělo. Doplatili na to ale i ti co nic neměli. Spakulanti byli jsou a asi i budou. Dnes jsou to pozemky, prodej nemocnic a pojišťoven atd. Bohužel, chytráci asi jen tak lehce nevymřou. Tak jak byli někteří podnikatelé a továrníci lehce svých továren zbaveni, tak lehce dnes jiní k nim přišli a další se na tento lup chystají. A nemajetným je zase potřeba ubrat trochy kyslíku.
28. 05. 2008 | 20:55

ujo napsal(a):

článek obsahuje mnoho nepravd (patrně úmyslných).

Nikdo nemohl být připraven o celoživotní úsppry, protože již v r. 45 proběhla první reforma (povinné úložky protektorátních peněz na tzv. vázané vklady, výběr jen ve výjimečných případech).

vklady na vkladních knížkách byly vyměňovány ve výhodnějších kursech

Obyčejným lidem se až na smutné výjimky (např. prodej domku těsně před reformou) mnoho nestalo ( snad s výjimkou úderníků) ,naše rodina neměla ani na tu výměnu 1:5.

Reforma byla podmínkou pro zrušení lístků, ceny byly nasazeny skutečně vysoko, následovalo ale pravidelné snižování cen, snad až do roku 60 (až tehdy začaly skutečně velké problémy soc. hospodářství)
28. 05. 2008 | 20:57

Joey napsal(a):

Vsem pametnikum: Proc uvazujete o penezich v absolutni hodnote? Je fajn, ze jste si za deset kacek nakoupili plnou tasku rohliku, ale kolikpak bylo na vyplate? Osm stovek? Hmm. Dneska je tam aspon sestnact tisic, ze? Takze 20x tolik. Myslim, ze za dve stovky budete mit plnou tasku housek i dneska...

Vhrsti: Pekne, moc pekne...

Vsem co nadavaji: Je videt ze jste cesi. Mate doma internet, jezdite si ve fabkach, konzumujete si kulturu, cestujete do Egypta. Vratte se v case a povykladejte si to svemu staremu ja, co dneska vsecko mate a jeste k tomu nemusite rikat, ze Sovetsky svaz je vas vzor. Naopak muzete si nadavat na amiky i na rusaky (akorat na cikany ne, to bacha). Zavedl bych povinne kazdou prvni stredu v mesici, aby se vsechna verejne pristupna mista vratila do podoby jako za totace. Prazdne regaly v obchodech, agitacni nastenky u doktora... Budete si rikat, mamo, dneska do Kaufu nejdem, pockame si do zitrka, az bude zase kapitalismus...
28. 05. 2008 | 21:05

alienusa napsal(a):

dobry den.
vidim tu debatu 50/50.
narodil jsem se v komunismu,velice krasne obdobi,,,??
vsude fronty,prazdne regaly,fronty!!!
mel jsem, stesti ze nasi sehnali kolo favorit,,,poradnik na telefon,,,hura barevna televize!!!
lide byli roboti a praskaci!
vidim to dodnes skolni besidky jak jsou komanci dobri!!!
skoda ze jsem rekl ;co tak prazdniny v usa!!(dival jsem se miami vice)
konec celeho zivota!!!
otec nestrany,mama v inval.duchodu,,z mistra se stal udrzbar,,,skoda ze komanci nerozumeli vsemu,,jeste ze otec neradil vsem zadarmo,,zacali delat zmetky,,,porady,,bla,bla,
otec se tise smal pod nosem,,proseni,vyhruzky,,(otec se naucil vyjednavat,,,dousek kapitalismu!!!
velky navrat lepsi platova trida,,,++++++
vsechno krasne a ji juguska byla!!!
ty kurvy rude take nekdy prohraly!!!
pak konec prisly novy lide 1989.
radost,ha,ha
rika se jim strany (OD$)tunely ve velkem stylu,,mili$$ v prdely!!!
TEN NEJVETSI SI RIKA PREsIDENT!!!(ministr finnanci)
NESTYDISE ,podepisuje amnestie lidem co delali tunely,podvody,,hlavne ze nas spozoruji!!!!(napr.VITKOVICKE STAVBY)
tenhle clovek, ktery se chce rovnat s ALANEM GOREM !!!ha.ha, tak uz jsem se dlouho nezasmal!!!
TAKOVA DEMOKRACIE!!!(cesko)
DEKUJI NECHCI!!!
ALIEN USA.
28. 05. 2008 | 21:05

Ročník 53 napsal(a):

Stařečku, likvidovat šmelináře a spekulanty měnovou reformou přináší takový efekt, jako hubení myší v sýpce jejím podpálením!
28. 05. 2008 | 21:13

Stařeček napsal(a):

Ročník 53,
tak jo, vzdávám se. Spakulanti jsou nezničitelní. Já jsem to ale nevymyslel. Omlouvám se, píši jenom co pamatuji
28. 05. 2008 | 21:20

Pražák napsal(a):

Ano, Zápotocký zapíral, ale vy snad znáte ze světa příklad, že by některá vláda předem oznámila měnovou reformu? To by byla šílená. - Ostatně podle článku i Klaus a jeho vláda tedy sprostě lhali, když po rozpadu ČSR ještě den před odlukou měny tvrdili, že žádná nebude?
Ke kauze okradení národa: Svým způsobem dříve nebo později obdobně "okradli" svůj lid všechny evropské země, postižené a rozvrácené II. svět. válkou. Buď vlády provedly měn. reformy téhož stylu (a dopadu) jako u nás, a nebo na to šly elegantněji (ale se stejným dopadem) cestou záměrné inflace - jak to kupř. provedla Velká Británie. Libra po válce byla bez jakýchkoliv servítků natolik záměrně znehodnocena, že např. vysoce úspěšné a opravdu rozsáhlé válečné půjčky neměly už téměř ani hodnotu papíru, na kterém byly vytištěny. (Také je pak Angličané nepředkládali k proplacení, ale zarámové si je raději věšeli v bytech a kancelářích jako milou-nemilou památku na válečná léta.) - Ceny v tehdejší ČR klesly v poměru 5:1 a ať si to přiznáme nebo ne, o největší částky přišly především spekulanti a keťasové (ty Američané v Itálii po válce bez milosti rovnou stříleli - viz mj. Felliniho film). Reálné ztráty našeho obyvatelstva přitom zdaleka nebyly tak velké (málokdo z pracujících měl skutečně našetřeno opravdu větší částku) JAKO ZTRÁTY, způsobené "řízenou" mnohaprocentní inflací v popřevratových letech 1990-1998. Měli-li např. manželé- důchodcidůchodce ještě v roce 1989 našetříno sto tisíc korun (a to bylo běžné), byli tou částkou bezpečně zabezpečeni do konce života (vlastně to byla v Praze hodnota luxusního čtyřpokojového bytu nebo slušného RD.). Co stojí čtyřpokojový byt dnes (3,5 milionů) a co důchodcům - a nejen jim - tedy z jejich tehdejších sto tisíc korun reálně zbylo, si můžete spočítat sami. - Trochu objektivity a znalostí by autorům jen prospělo.
28. 05. 2008 | 21:32

Javít napsal(a):

Jaksi se zde zapomíná na znárodňování všeho !
Malým živnostníkům, pekařům, obchodníkům, krejčím a pod. se živnosti znárodnily, dluhy se jim ponechaly, zemědělci museli odevzdat dobytek do družstva atd.
Např. pekař, který zaměstnával jednoho či dva zaměstnance byl pro komunisty vykořisťovatel.
O tom tady nechcete hovořit ??
Kde je potom ta objektivnost ??
28. 05. 2008 | 22:06

Ročník 53 napsal(a):

Javíte, jak je v článku napsáno, 1. června bude 55 výročí té krádeže. Tak proto je článek o reformě. To nemá s ne/objektivitou nic společného. Pláčete na špatném hrobě.
28. 05. 2008 | 22:15

Saliven napsal(a):

Javít:
Ono se dost často zapomíná i na to, že znárodnění není doména jen komunistů, ale že znárodňoval spoustu podniků i Beneš.
28. 05. 2008 | 22:16

Javít napsal(a):

Ročník 53:
Nepláču, informuji. Jen jsem ty hroby o něco rozšířil.
Saliven:
A co tím jako chcete říci ? Že to bylo správné ?
28. 05. 2008 | 22:36

jajin napsal(a):

Ono je to asi takhle: kdo byl poctivý, nešmelil, nekeťasil, neměl nahrabáno , ten o měnové reformě o peníze nepřišel. Kdo k nim přišel těsně po válce cestou nepoctivou ( šmelení na černém trhu to bylo ), ten o ně přišel a dobře mu tak. Obchod na úkor druhých lidí v době poválečného nedostatku byl hyenismus. A pokud vím, tak současně nebo velmi krátce na měnovou reformu přišlo velké snížení cen kompletně všeho zboží. Za války rozhodoně normální lidi neměli možnost zakládat celoživotní úspory, to spíš kdejakou cennou věc museli dát z ruky, aby jim šmělináři prodali nějaký kousek flaksy a pod. za sakra zlodějskou cenu. Takže kdo tu naříká, že přišel o celoživotní úspory, toho nelituju, přišel jen o to, o co za protektorátu obral druhé.A smysl měnové reformy mimo jiné byl i v tom, aby se eliminovaly takovéto zisky za války získané.
28. 05. 2008 | 22:41

Saliven napsal(a):

Javít:
Ach jo. Zkuste si poposednout.
28. 05. 2008 | 22:42

PatientO.T. napsal(a):

2 stařeček: Nevím, četl-li jste Nietzcheho. Pozoruhodně se s ním shodujete. Hle: "...stát lže všemi jazyky dobra i zla, a cokoli mluví, lže - a cokoli má, ukradl...". (F.N., Tak pravil Zarathustra).
28. 05. 2008 | 22:54

PatientO.T. napsal(a):

NietzScheho, samozřejmě. Pardon.
28. 05. 2008 | 22:57

Ročník 53 napsal(a):

Pražáku, hluboce se mýlíte téměř ve všem. Po komunistickém puči byla tady relativně bohatá a rozvinutá kapitalistická společnost, s finančními částkami nakumulovanými někdy za mnoho generací. Spojovat poválečnou devalvaci měny v Británii s měnovou „reformou“ z 50. let je míchání jablek s hruškami.

Za špatnou ekonomiku může mnoho faktorů, a válka je zřejmě ten nejhorší. Oproti VB jsme neměli zničenou zemi, neměli jsme jednotky na válečných frontách a hlad v naší zemi téměř nebyl. Nezaměňujte hlad s blahobytem! Válku ČR jako jedna z mála zemí přečkala bez zničeného průmyslu. Téměř se nabízí myšlenka, jestli jsme za celou válku neutrpěli menší škody, než za pět let vlády komunistů. Jejich vláda dělnických odborníků přivedla zemi ke krachu, a proto ta měnová reforma byla nutná. Jenže jejich zaviněním! Bez bolševika bychom nebyli tak ekonomicky na dně. Povídání o spekulantech, křečcích atd. jsou jakoby vystřiženy z Rudého práva a nemají žádnou hodnotu.

Po roce 1989 byla situace absolutně rozdílná. Nové vlády převzali zemi po komunistech. Podle toho ta centrálně plánovaná ekonomika vypadala. Výrobky neschopné konkurence na světových trzích a hlavní odbytiště SSSR bylo v ekonomických žumpě. Takže za znehodnocené úspory lidí mohou zase komunisti! Ti byli hlavní příčinou ekonomických potíží přechodu centrální ekonomiky na tržní. Kdyby nebylo komunistické vlády, nebyla by měnová reforma v 53. a nevznikl by dluh, který jsme zaplatili po roce 89. Všechny vlády po roce 89 udělaly chyby, jenže v situaci, kdy napravovali tu kardinální – období komunistické vlády.
29. 05. 2008 | 07:19

Ročník 53 napsal(a):

"převzaly, napravovaly", já snad ještě spím...
29. 05. 2008 | 07:21

petka napsal(a):

to: Ročnik 53 (7:21:44)

Jelikož nejsme na Olympiádě z českého jazyka, jsou vaše "y" "i" naprosto přehlédnutíhodná. Podstatu jste totiž vystihl na 1.

to: jajinové, pražáci, ujové, grebeníčkové, filipové....

Prezentovali by jste své nesouhlasné názory ( na cokoliv veřejného) před 50, 40, 30 lety tak otevřeně jako dnes ?
Odpovím za vás.... těžko.

A už vůbec ne po I-netu. Kdyby tu byl totiž ten báječný reálný socialismus, měly bychom patrně ještě PC velikosti nadstandardního obývacího pokoje, já bych nejspíš stála frontu u knihkupectví (je čtvtek, že?), potom bych zaběhla sobě a svým dvěma dcerám do drogerie pro hygienické potřeby s motlitbou na rtech, aby tak velkým množstvím zrovna disponovali. Toaletní papír bych samosebou také přihodila - nikdy nevíte kdy dojde... No a pak už honem domů, do 3 pokojového bytu obývaného 2 generacemi. Starouškové sice mají našetřeno 100 tis., ale v pořadníku jsou ma 1236 místě - tak snad, než na ně dojde řada, neumrou! Budu jim pro jistotu dávat hodně vitamínů. V zeleninině mají mraky jablek.
Večer se poskládáme k televizi, ve zprávách se konečně dozvíme jaké byly závěry 158. sjezdu KS SSSR a jaké výhody z toho pro naši rodinu plynou. Pak už nějaký hezký seriál s prvky pozitivní konstruktivní satiry a spát.

Až mi tou hrůzou naskákala Husákova kůže.

Omlouvám se všem, že jsem se nechala unést. Pochopím, vymázne-li mě p. Stejskal pro "odklonění se d tématu", ale já jsem si nějak nemohla pomoci.
29. 05. 2008 | 10:04

petka napsal(a):

Jak to tak po sobě čtu, také mi dnes ta "Olympiáda" nesedla.
29. 05. 2008 | 10:06

sasa napsal(a):

rocnik53: Jake financni castky naakumulovane za mnoho generaci. Co to blabolite? V jake to meli mene? Vzdyt v 45r. byla reforma. Jestli to meli ve zlate, tak to jim zustalo.
Kazda menova reforma je spatna pro normalni lidi, kteri maji uspory 10 platu, ale prestante plkat. Udelejte seriozni rozbor.
29. 05. 2008 | 10:14

CN napsal(a):

Komunisti nám dávaly pěkně za ušiska, jen co je pravda. Já mám zmíněnou měnovou reformu v paměti bohužel i z jiného důvodu. Ten rok k nám domů nějaký aparátčík dovedl a nastěhoval cizí lidi kvuli "nadměru" tj. moc velké ploše, kterou jsem ve VLASTNíM DOMě obývaly... tito lidé u nás doma bydleli ještě dalších patníct roků, dokud je rodiče neuprosili aby se přestěhovali a koupili jim za vlastní penéze byt!!!..O excesech komunistů by se mělo psát každý den, aby se náhodou nezapomělo, jakej to byl s nima vopruz a historie se neopakovolala.. ja nezařil válku tj. nácky atd... takže komunisti jsou pro mne min. stejné zlo jako fášci.. Děkuji za blog a důležité téma.. pěkný den všem přeji..
29. 05. 2008 | 11:23

Ročník 53 napsal(a):

To sasa. Vyjadřujte se slušně osobo. Já neblábolím, to dělají pouze komunisté, když jsou usvědčeni ze lži. Asi tak jako já usvědčím vás, osobo.

V roce 1945 proběhla měnová reforma, která měla za úkol sjednotit po válce měnu. V ČSR totiž platily ještě marky, slovensá koruna, poslký zlotý atd. Zamozřejmě, že měna měla ozdravit ekonomiku. Takže v r. 45 si lidé mohli vyměmit 500 Kč v kursu 1:1, v roce 53 to bylo 5:1.
Zbytek byl uložen do vázaného vkladu s tím, že až to ekonomika umožní, vklady bude možné čerpat. Tyto vklady byly zrušeny komunisty bez náhrady! Reforma v 53 vyplatila vysoké vklady, ale v poměru 30:1, takže zase jako kdyby je ukradla!

Takže osobo přestaňte plkat, a udělejte si sriozní rozbor!
29. 05. 2008 | 11:29

Pražák napsal(a):

pro Ročník 53:

No to je pro mne novinka. Anglie - a zničená druhou svět. válkou! - Němci v ní bombardovali Londýn a některá vybraná města, z psychologických důvodů (na víc nad Anglií neměli). - Ty záměrně znehodnocené válečné dluhopisy však nepostihly jen Angličany, ale i občany jejich kolonií a spojeneckýchn zemí jako byly Austrálie, Indie, JAR,Kanada, atd. (byly nominovány v librách). - Navíc právě Anglie - a také ČR - po válce doplatily na to, že jejich průmysl nebyl nijak zvlášť poničený - vyrábělo se dál, ale na neproduktivních předválečných strojích, u nás navíc dokonale opotřebovaných výrobou pro Wermacht. Kde byl v Evropě průmysl zničený, postavili si samozřejmě rovnou moderní linky. Anglická inflace (ne jednorázová devalvace!) tak "ožebračila"Angličany, Australany, Kanaďany, atd.(pokud upisovali dluhopisy) stejně, jako měnová reforma v ČR. - A jestli podle Vás měli komunisté na svědomí i inflaci za vlády pana Klause, jste ideologický maniak. Ty stovky a stovky miliard, které tehdejší vlády získaly za privatizaci zahraničními a domácími investory, by bezproblémově tehdejší inflaci zabránilo. To by ovšem nesměly skončit v tisíci tunelech vykradené ekonomiky. Jo, a Klaus by nesměl tvrdit, že neví co to jsou špinavé peníze, a Ježek by nesměl prohlašovat, že nemůžeme čekat na právníky. - Jeďte se podívat do Dominiku i na Floridu, kolik jachet, vil a jaké soukromé letadlo tam vlastní třeba Junek z Chemapolu. A co si nakradli Soudek, Stehlíkové, Babiš, Nebeský, Tykač, Kožený a stovky dalších a dalších tolik "potřebných štik v rybníku" - jak se v devadesátých letech o jednom z nich vyjádřil opět Klaus.
29. 05. 2008 | 11:42

Tom napsal(a):

Pražák:
Zírám, žasnu, klaním se novému ekonomickému věrozvěstovi, který snese srovnání snad jen s Smithem, Keynesem a Friedmanem.
Prvky nového učení:
Příliv miliard do země zabrání inflaci (jen ještě nevím jak, slovo inflace totiž pochází z anglického inflation, tedy nafukování, míněno peněžní zásoby).
Angličané si inflaci zapříčinili sami a úmyslně (odložená válečná poptávka, financování tiskem peněz a fixní ceny, atd.).
Měnová reforma nebo inflace, výsledek je stejný (doteď jsem si myslel, že se reforma dělá právě proto, aby se inflaci zabránilo.).
Komunisté nemohou za inflaci po roce 89, to je přece zřejmé! (ale ta nastala úplně všude, kde se po delší době uvolňovaly fixní ceny, tedy všude, kde padl komunismus)
Odpusťte tu ironii, ale když Vy si o ni přímo říkáte...
29. 05. 2008 | 11:54

buldatra napsal(a):

Měnová reforma v r,1953 asi potěšila fakt málokoho.Snad vyjma těch,kteří ji spáchali.Je zajímavé,že se jí říká reforma i dnes.V době dnešních reforem.Není to tak nějak příznačné?

Anebo je to náhoda?
Anebo někdo dnes alespoň trošičku opisuje?Aby to zas tak moc nebolelo.
Někdo,kdo byl dříve někým jiným,než je dnes,ačkoliv dnes dělá vlastně totéž,co dřív,jen pod jinou značkou?

Reformy kráčí historií neustále vpřed.
29. 05. 2008 | 12:31

Pražák napsal(a):

to TOM:

(1) K privatizaci: zajímavé, že např. do Norska už léta letoucí rovněž proudí miliardy (za ropu a plyn)- a přitom naši inflaci nikdy nepoznaly. Ono totiž záleží na tom, jak s nimi příslušná vláda naloží. Zda je uloží na horší časy (jako právě Norové), případně za ně zmodernizuje infrastukturu, školství a zdravotnictví, a také z nich podpoří dovoz žádoucích investičních celků (které do dvou-tří let vyrábějí a pokrývají přírůstky mezd), atd. - a nebo zda je nacpe bez kontroly a sankcí tisícům tunelářů, který je bez protihodnoty vrhnou na trh a samozřejmě roztočí inflaci.
() Anglická poválečná inflace byla záměrná - vládě Jejího veličenstva neobyčejně vyhovovala (potřebovala vynulovat své válečné i poválečné dluhy a k tomu je každá inflace jako stvořená. Prostě neudělala nic, aby ji včas zastavila. (Podrobnosti si ostatně můžete přečíst v každé učebnici ekonomie). Výsledek však byl stejný jako při jednorázové měnové reformě - občané holt byli "okradení" o své peníze.
(3) A že inflace je jen důsledek uvolnění fixních cen? -Hmm - a co inflace resp. superinflace v Argentině, Brazílii, Bolivii,Izraeli, v JV Asii, dnes už i v USA a v záp. Evropě? - Že by tam všude vládli komunisté? Bez ironie - držte se faktů a nechte stranou ideologii. Budete pak daleko víc v obraze.
29. 05. 2008 | 12:45

Ivan Hochmann napsal(a):

Tome,

on ten pan Pražák není daleko od pravdy.Ekonomické praktiky popřevratové (1989)doby jsou téměř shodné s měnovou reformou v 1953.Všechny našetřené peníze drobnými střádaly byly fakticky znehodnoceny.Výroky "státníků" tak jak je popisuje(špinavé peníze atd)opravdu byly následně praktikovány.Nejvíce mě pobavil výrok ,že "je nutno opět vytvořit vrstvu bohatých,kteří budou tahouny společnosti".Ano dnes mají tito "tahouni" vyvedené firmy,účetnictví,veškeré hmotné prostředky mimo tento stát a pochvalují si jak to pěkně ve stranickém sekretariátu KSČ a prostřednictvím různých ústavů(třebas prognostického) a bank,za pomoci zablokování práva pomocí kontinuity s komunistickými paskvily -zařídili.Klasika......Junek a spol.

A teď se rvou hyeny o zbylé kosti.Nám nezbývá než tupě zírat.

Ivan.
29. 05. 2008 | 13:05

Stařeček napsal(a):

Upřesnění výměnných kurzů:
Reformou vláda odstranila znehodnocení měny, přídělový systém i černý trh, zároveň ale poškodila mnoho drobných i velkých střadatelů, živnostníků a obchodníků kteří přišli o provozní kapitál. Přestože ještě 36 hodin před jejím provedením prezident republiky Antonín Zápotocký oznámil, že koruna je pevná a takový krok nepřichází naprosto v úvahu, 1. června k reformě opravdu došlo.

Zatímco hotovost do 300 Kčs na osobu se přepočítávala v poměru 5:1, vyšší částky již v poměru 50 Kčs starých peněz za 1 Kčs nových peněz. Vklady u peněžních ústavů do 5 000 Kčs včetně byly přepočítávány v poměru 5 Kčs starých peněz za 1 Kčs nových peněz, vyšší vklady do 10 000 Kčs už v poměru 6,25:1, vklady do 20 000 Kčs v poměru 10:1, ty do 50 000 Kčs 25:1 a vyšší v poměru 30:1. Právě tento krok většina obyvatel pochopila jako velkou krádež, tím spíše, že členové komunistické strany dostali často lepší kurs, který navíc nebyl vázaný na výši částky. V některých městech došlo po reformě k nepokojům zejména mezi dělníky. Nejsilnější odpor vzbudila měnová reforma v Plzni, kde byl její dopad ještě zvýrazněn tím, že plzeňská škodovka úmyslně vyplatila mzdy dříve, před reformou (viz Plzeňské povstání).

V důsledku této reformy ještě více poklesla životní úroveň a kupní síla obyvatelstva, což se odrazilo na síle celé československé ekonomiky.

Některé maloobchodní ceny před a po peněžní reformě
Zboží
množství
1937
1952
6/1953
1954
1955

Vázaný trh Volný trh
Chléb Kg 2,25 8,- 16,- 2,80 2,60 2,60
Rohlíkytzuui Kg 5,90 37,70 56,60 8,30 6,60 6,60
Hovězí zadní Kg 17,- 48,- 200,- 25,- 25,- 25,-
Máslo Kg 16,50 80 450 44 42 42
Rýže Kg 3,05 40,- 300 28,- 19,- 16,-
Cukr kostkový Kg 6,35 15,70 140,- 14,- 11,- 11,-
Káva Kg 36,- … 1500 300,- 240,- 240,-
Rum l 19,- … 430,- 68,- 57,60 57,60

Pramen: Statistická ročenka ČSR 1958.

Měnová reforma byla provedena bez předchozího souhlasu Mezinárodního měnového fondu. Byly tak porušeny základní závazky vůči této organizaci a po nátlaku bylo členství Československa v MMF v roce 1954 ukončeno.
29. 05. 2008 | 15:14

dej2 napsal(a):

Jak jsem napsal včera.Je to pecka,tenhle blog.
29. 05. 2008 | 15:21

Věžák napsal(a):

Zásadní otázky :
1) Dělá jakákoli vláda měnovou reformu pro vlastní plezír a pro nasr.ání svých voličů - nebo je k tomu okolnostmi donucena?
2) Dělala měnovou reformu KSČ pro straníky, nebo Ministerstvo financí ČSR pro všechny občany?
3) Byli komunisté zvýhodněni proti ostatním?
4) Lze dělat měnovou reformu tak, aby někoho "sekla" víc? Lze, v 1953 bolela všechny, ale šmelináře určitě nejvíce.

Pro pořádek : rodiče se vzali v únoru 1953, měli našetřeno Kč 30 tisíc na nábytek, po reformě neměli ani peníze, ani nábytek, ani náladu, ale smířili s tím, protože co měli dělat jiného? Byli v KSČ a bylo jim to na hov.no. Ani Čestmír Císař, tehdy tajemník KSČ v Plzni, to dopředu nevěděl-viz jeho memoáry.

Jestli si někdo myslí, že je potřeba z Gottwaldovy měnové reformy politikum dneška, je to demagogický blb. Copak si myslíte, že dělá US dolar dnes a co ho asi čeká zítra? My se raději budeme zabývat 55 let starými událostmi, o kterých nám vypráví ti, co tu reformu ani její důvody s největší pravděpodobností ani osobně nezažili a asi ani seriozně nestudovali. Ani já to nestudoval, jenom si říkám, že žádná vláda nedělá měnovou reformu jako naschvál s cílem okrást 15 milionů spoluobčanů. Ale na házení bláta žádný člověk ani studovat nemusí.
29. 05. 2008 | 16:18

CN napsal(a):

2Věžák:
ad 1) ad2)
Vláda, která dopustí a okrade měnovou reformou svoje voliče a celý národ je špatná.. to jsou fakta.. je jedno jakou barvou je taková vláda reprezentovaná.. v 53 to byla "rudá" vláda, tj. komunisti... jestli to chtěli udělat nebo museli udělat protože prohospodařili vše je irelevantní... pro blaho lidu to ale určitě nebylo
ad3) ad4)ano komunisti byly zvyhodněni.. samozřejmě jen hrstka.. ale byly

/Věžák/.. Jestli si někdo myslí, že je potřeba z Gottwaldovy měnové reformy politikum dneška, je to demagogický blb.
- tak s tímle souhlasím.. :-)
přeji pěkný den všem
29. 05. 2008 | 16:30

Tom napsal(a):

Pražák:
Vidím, že některá fakta znáte. Váš poslední příspěvek je na úrovni.
1.) "Ty stovky a stovky miliard, které tehdejší vlády získaly za privatizaci zahraničními a domácími investory, by bezproblémově tehdejší inflaci zabránilo."
S Norskem máte pravdu, tam plynou miliardy ale inflace tam není vysoká, protože vláda ty miliardy nepouští do ekonomiky. Příliv peněz inflaci nezabrání, jen je možné jeho inflační vliv tímto způsobem eliminovat.
Píšete, že pokud by se miliardy produktivně investovaly, nedošlo by k vzestupu cenové hladiny. Jinými slovy píšete, že by objem peněz v ekonomice a reálný produkt rostly plus mínus stejným tempem. HDP ČR je v dnešních cenách asi 3800 mld. ročně, tedy v těch polistopadových by to bylo, dejme tomu, cca 400 mld. Během několika let by se tak musel reálný výstup téměř zdvojnásobit. Nereálné.
Ale i kdyby to do jisté míry fungovalo, tak tu pořád existuje problém vynucených úspor atp. Tedy vysoká inflace by tu byla tak jak tak. Mimochodem, po roce 89 jsme z tranformačních ekonomik měli jednu z nejnižších měr inflace.
2.) Inflace na odmazání dluhů je dobrá věc pro každou vládu, nepopírám. Co měli podle Vás Angličané dělat? Monetární restrikce? Fixní ceny? Pokud bylo něco motivem inflace v VB, tak to byl keynesiánský přístup k ekonomice.
Ale uznávám, v tomto jsem Vám trochu křivdil.
3.) Inflace má samozřejmě více příčin.
"nastala úplně všude, kde se po delší době uvolňovaly fixní ceny, tedy všude, kde padl komunismus". Kde v mé předchozí větě vidíte to, že pro inflaci neexistují i jiné důvody? Nic takového tam není. Uvolnění fixních cen=>inflace (většinou, v postkom. státech vždy). Ale nikdy jsem neřekl a ani si nemyslím, že to je jediná příčina inflace. Jednak je inflace spojena s peněžní zásobou (Zimbabwe) a jednak je to úmyslný produkt CB v každé vyspělé ekonomice (např. u nás), i když CB jsou v cílování inflace střídavě úspěšné.
Ale nikdo (snad krom Vás) nepochybuje, že inflace po roce 89 byla způsobena komunismem.

Ekonomických učebnic jsem už přečetl dost. A Vy?
29. 05. 2008 | 16:35

Ivan Hochmann napsal(a):

Komunistická měnová reforma 1953 byla a navždy zůstane politikum.

Byl to další kopanec do řitě blbcům,co komunisty volili v jakémsi poválečném zblbnutí mysli.Abychom si nepletli pojmy.Celé to období komunistické moci je vyjímkou z logiky a pořád to pokračuje.Nástroje vládnutí sice změnily pravidla,ekonomika i obchod začal okamžitě na jiných základech fungovat,ale vše ostatní dá ječtě obrovskou práci.

Chcete-li se dostat na úroveň myšlení vyspělých národů kde komunistické hovada neškodila,budete se muset muset obrnit trpělivostí a počkat až vyzdechají blbečci ,kteří pořád získávají "vědomosti" čtením memoárů komunistických parchantů.

Já trpělivost už dávno ztratil.
Ivan.
29. 05. 2008 | 16:35

Tom napsal(a):

Omlouvám se, teď čtu, že mi ta čísla nějak nesedí. Je-li dnešní HDP v cenách roku 90 velmi hrubým odhadem 400mld, pak tehdejší HDP muselo být daleko nižší. Tím větší by potom musel být růst reálného HDP, aby držel krok s přílivem miliard.
29. 05. 2008 | 16:46

Tom napsal(a):

A znovu oprava:
Dnešní HDP v cenách 1990 by bylo cca 800 mld. Pardon.
29. 05. 2008 | 16:50

Honza999 napsal(a):

Tedy panstvo,

mezi náma.. 33 rohlíků, nebo 2 a 1/2 šišky chleba, nebo kolem těch 10 kg brambor (v létě) nebo 5 litrových lahví mléka - neříkejte, že toho nebyla za 10,- Kčs plná (a v případě brambor či mléka i zatraceně těžká)síťovka.. :-))
29. 05. 2008 | 17:02

Nukl napsal(a):

Ten zlej Gottwald k tomu potřeboval pět let. To modrý bohatýr Myrek to stihnul za rok. To je borec.
29. 05. 2008 | 17:04

Honza999 napsal(a):

A ještě něco...

V německu po inflaci byla také měnová reforma.. A se neměnilo v kursu 1:5 limit či 1:50 nad limit.. To byl kurs snad jedna k několika miliardám, TOMU tedy říkám zlodějina (promiňte, ale používám VAŠE výrazy..)
29. 05. 2008 | 17:07

Jan K. napsal(a):

Tak jsem si dodatečně přečetl všechny příspěvky a za nejidiotštější jsem vyhodnotil zn. Pražák z 28.05.2008 21:32:04, kde píše, že v roce 1989 byl za 100 000 Kčs slušný rodinný domek. Já jsem sháněl domek v pohraničí na vesnici v roce 1975 a za 100 000 byla stodola s novou fasádou. Takže si o Pražákovi udělejte obrázek sami, já nic psát nebudu, protože by to bylo smazáno.
29. 05. 2008 | 20:53

Ročník 53 napsal(a):

Pražáku Pražáku, když si myslíte, že vybombardované město je výhodné, protože si obyvatelé postaví nové a lepší, jakou váhu mají ostatní vaše argumenty?
30. 05. 2008 | 13:00

LEVAK napsal(a):

Ad Jan K. :Já jsem postavil rodinný domek v roce 1973 pro své rodiče.Táta umřel v roce 1982 a domek včetně pozemku(výměra 1 měřica) byl soudním znalcem ohodnocen na 128000 Kčs!
30. 05. 2008 | 20:23

LEVAK napsal(a):

Ad Honza999:1 litr mléka za 1,90,rohlík za 0,20 později 0,25 Kčs,osminka másla za 8,-Kčs,lístek na trolejbus 0,60 s přestupem 1,10 Kčs. Dopis 0,60,svatební oznámení 0,20 Kčs.Sodovka 0,60 Kčs,kafé 8,- Kčs.Půllitru piva desítky za 1,10 Kčs.Etc. a u doktora se neplatilo!!!
30. 05. 2008 | 20:29

stejskal napsal(a):

A deset deka salámu bylo tehdy ňákýho salámu, pane LEVAKU ;-)

Slyšel jste někdy o spotřebním koši odvozeném od kupní síly obyvatelstva? Docela vypovídající je i MacDonald's index ;-)

Libor Stejskal
30. 05. 2008 | 23:00

Honza999 napsal(a):

Levak

Ceny máte mírně pokroucené. Mohu uvést ceny cca z roku 57-59, kdy jsem již (jsem ročník 50) samostatně chodil nakupovat...
Litr mléka souhlasí, později přibylo mléko plnotučné za 3,- Kčs. Rohlík pamatuji 35 haléřů, zlevněno na 30 haléřů a někdy na přelomu 60-70 let zdraženo na 50 haléřů. Máslo nestála (dvojka) 8,- Kčs osminka, ale čtvrtka (kilo másla dvojky 32 kilo jedničky 40). lístek na MHD stál 600 haléřů bez ohledu na přestupy. Doba použitelnosti lístku záležela na průvodčích, jak při přestupu vyhodnotili ty dírky od svých předchůdců. Protože průvodčí měli předcvakáno, pokud jste chtěli přestupovat, muselo se to průvodčímu říci a dostali jste jízdenku bez "zavádějících" údajů. Dopis souhlasí, pohled stál 30 haléřů, o "slevě" na svatební oznámení nevím.. Sodovka byla za 25 haléřů - za 60 haléřů byla už "malinovka". Kafe za 8 bylo pětideko.

Možná jste mne špatně pochopil - já jsem chtěl dokázat, že za 10,- Kčs OPRAVDU MOHLA BÝT PLNÁ SÍŤOVKA ZBOŽÍ. Sice se v tomto případě jednalo o ty nejzákladnější potraviny (rohlíky, chléb, brambory či mléko), ale plná byla. A základních potravin byl po zrušení přídělů dostatek.
Dnes v Tescu hodinu před zavíračkou již mají jen 2x dražší balené krájené nebo "speciální" chleby a standardní pečivo také není. Nechci se zastávat bolševiků, ale za totáče, pokud bába na vesnici v okamžiku zavíračky nedostala chleba či rohlíky, končila kariéra předsedy místního NV, někdy i okresního tajemníka...

Jinak ale důkladný rozbor příčin nedostatku "luxusního" zboží by zabral deset stránek - idologický výkřik o okrádání občanů komunisty se vejde na jeden řádek..

Stejskal
MacDonald's index.... To je, kolik má požírač hamburgerů nadváhu oproti ideálnímu stavu, že.. :-)))
31. 05. 2008 | 13:12

Honza999 napsal(a):

Levak

Oprava jízdenky - ne 600 ale 60 haléřů..
31. 05. 2008 | 13:13

kwich napsal(a):

Cílem měnové reformy byl nejen věcný pokus vyrovnat krachující hospodářství, ale hlavně je potřeba zdůraznit ideologický podtext. V roce 1953 ještě velká část národa doufala v pád komunistického režimu nebo tuto možnost alespoň připouštěla. Zproletarizování obyvatelstva všeobecným okradením bez ohledu na to, zda šlo o "šmelináře" nebo o obyčejné spořivé občany, byl geniální tah k vynucení poslušnosti.
Teprve o patnáct let později se občané z této rány otřepali a musely na ně přijet ruské tanky.
Za gulášového socializmu pak už nešlo lidi dále zotročovat okradením ani terorem a muselo se jen čekat na pád samotného sovětského impéria.
31. 05. 2008 | 15:18

Vladimír napsal(a):

A k něčemu podobnému dospěje i ekonom ekonomů, finančník finančníků, sportovec sportovců, přítel marťanů, ......... igg. J. Roko Paroubek
31. 05. 2008 | 21:08

LEVAK napsal(a):

Ad Honza999:v 53 jsem už měl skoro po vojně a rohlík stál 0,20 Kčs,trolejbus pro dospělé 0,60Kčs s přestupem do Otrokovic 1,10 Kčs.To byly tkzv. "Tiskopisy".Promiňte popletl jsem si čtvrtku s osminkou!Partyzánky byly za 1,60,Lípy za 2,- a Detvy za 1,-Kčs! Vstupné na zábavu byla za 5,-, do kina první dvě řady za 1,- a další za 2,-Kčs!
31. 05. 2008 | 21:48

LEVAK napsal(a):

Pane Stejskal fuj!Inteligent se takto nechová!Zažil jste někdy hlad?Před měnou v obchodě bez lístků jsme dostali akorát hroznový cukr na špagátku,svatojánský chleba,pendreky a kačení mýdlo.Byli jsme mladí a jíst se chtělo.
PS: fyzikální jednotky se neměnily!
31. 05. 2008 | 23:03

Honza999 napsal(a):

Levak

jo, rok 53 si nepamatuji... Tedy po stránce cen v obchodech..

Z té doby si pamatuji jen jak mně poštípal houser, oni ti kritici mají pravdu, byla to hrozná doba, moc to bolelo.. :-)))
01. 06. 2008 | 00:08

Honza999 napsal(a):

PS:

Navrhuji, aby houseři byli postaveni mimo zákon.. :-))
01. 06. 2008 | 14:19

stejskal napsal(a):

Ne, nezažil, pane LEVAKU (tedy kromě pár záchvatů, kdy jsem se snažil dostat svoji váhu pod kontrolu).

Stejně tak jako ho nezažil můj táta, jemuž bylo v roce 1953 v době měňové reformy 17 let. Jeho otec, můj děda, byl vyučený knihař a babička nevyučená švadlena (spravovala v pražské Thomayerově nemocnici pyžama). Z úspor si v roce 1937 postavila rodina mé babičky domek (její táta spravoval hodinky, babička byla porodní bábou).

Ani maminka prakticky nepoznala co je hlad (tedy nejméně do roku 1953). Její maminka pracovala jako pokladní. Táta to z dělníka u soustruhu dotáhl na mistra v tzv. Janečkárně (asi víte, co to bylo). Po válce si vzali se švagrem velkou půjčku a splnili si svůj velký sen - postavili si malou dílnu (dodnes stojí, ale můj prastrýc, který se jí pokoušel restituovat, se na ní díky "šikovnosti" právníka chodí jen dívat. Naše rodina o ní neusilovala, já například raději píšu než soustružím).

Pak přišli nějací lidé a řekli, že jim ji musejí dát. No, spíš jim nic neřekli a vykopali je na ulici. Děda se strejdou už tedy neměli dílnu, ten dluh jim ale samozřejmě zůstal. Občas si čtu jejich dost zoufalé dopisy bance, ve kterých žádají, aby jim posunuli splátky. Myslím, že tehdy maminka poznala, co je hlad. Ale moc o tom nikdy nemluvila. Nerada si stěžuje (to víte, stará škola).

Pane LEVAKU, Vy jste měl před měnovou reformou hlad? Tak proč jste si nedal hroznový cukr či ten karob. Docela to zasytí. Zkoušel jsem to.

Myslím, že je dobře, že se techto diskusí můj děda (ten s tou dílničkou, ale nakonec i ten druhý) nedožil. Byl to hodně slušný člověk a tohle by ho asi dost štvalo. Nerozuměl by tomu.

Mějte se hezky.

Libor Stejskal
01. 06. 2008 | 16:01

LEVAK napsal(a):

Pane Stejskal s Váma se nehodí diskutovat.Jen poznámka na okraj a už s Vámi končím.Táta nepodepsali přestupní lístek ze soc.dem. do KSČ a přišel o práci.Maminka nepodepsali HTÚP a později JZD.Byli přestěhováni do nájmu,ale protože JZD všechna pole nechtělo,některé nechali,tak měli předepsané naturální dodávky(pro pražáka:vejce,mléko,máslo,seno,brambory,atd.).Muselo se odvádět,plnit dodávky tak jako Váš děda splátky bance!
PS:ten hroznový cukr a to ostatní nebylo na lístky,ale vždycky se za to platilo!
02. 06. 2008 | 23:19

stejskal napsal(a):

Pane LEVAKU,

tak v čem je tedy spor?
Jak jsem měl rozumět Vašemu předchozímu příspěvku?

Jsme s to se shodnout, že od krize ve 30. letech až do války v této zemi lidé příliš hlady netrpěli (resp. kdo nechtěl, trpět nemusel)? Že hospodářství prudce rostlo a užitek toho měli nějširší vrstvy národa, které bohatly (samozřejmě nestejnoměrně, ale tak to chodí)?

Nakonec ani za války ne (až na ty, co hnili ve vězeních gestapa a koncentrácích, ostatní si okupanti docela předcházeli, neb na ně makali a ne málo).

Po válce také ne, neboť průmyslová a zemědělská základna země příliš neutrpěla a měla šanci se velmi rychle i z toho mála ztrát vzpamatovat.

Takže skutečné ožebračení a bída pro řadu lidí přišla až s únorem 1948 (řekl bych, že i Vaši rodiče by o tom mohli vyprávět), vyvlastňováním, vyháněním, konfiskacemi, rabováním, odstraňováním kompetentních lidí z vedoucích míst.

A zejména pak krádeží eufemisticky nazývanou měnová reforma v roce 1953, po které řada lidí oopravdu poznala - většina poprvé ve svém životě, co je hlad.

Myslíte, že dneska lidé v této zemi mají hlad? Znáte nějakou statistiku, kolik dětí zde umírá na podvýživu? Či třeba jen mají zdravotní problémy způsobené nedostatkem nějakého druhu potravy, který si jejich rodiče nemohou dovolit nakoupit?

Vždycky se za všechno platí, pane LEVAKU. A jsem přesvědčen, že je to tak správné. Řada lidí si neváží toho, co jim zadarmo spadne do klína. Naopak, chtějí toho zadarmo čím dál více.

Je pozoruhodné pane LEVAKU, že diskusi se mnou jste i zde do určité chvíle vedl. Když jsem Vám začal odpovídat, slušně, bez urážek a korektně, napsal jste mi, že "se se mnou nehodí diskutovat." Necítíte v tom jistou nelogičnost?

Libor Stejskal
03. 06. 2008 | 11:41

Honza999 napsal(a):

Pane Stejskal,

LEVAK má pravdu, diskutovat se s Vámi nedá. Jste totiž klasickou ukázkou živočicha (úmyslně nepíši ČLOVĚKA) typu "JÁ JÁ JÁ JENOM JÁ". člověk, tedy ten, kdo má právo si tak říkat, se totiž odlišuje schopností při svých úvahách respektovat ten fakt, že není na světě sám.

Až pochopíte, že tu dílničku Vašemu tátovi a švagrovi nevzali KOMUNISTÉ (pár jsem jich znal, všichni se živili PRACÍ VLASTNÍCH RUKOU a žádný z nich Vaši dílničku neměl a nemá) ale MAFIÁNI za komunisty se vydávající a vyvodíte z tohoto poznání nějaké důsledky, pak se s Vámi možná bude dát diskutovat.
03. 06. 2008 | 12:49

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Honzo999,

kde jsem v textu použil slovo komunisté? Můžete mne na to prosím upozornit? Nikde jsem jej ve svém textu nenalezl.

Nicméně abychom to nerelativizovali. Komunismus v podání de Saint-Simona, Fouriera, Owena, Marxe, Bernsteina, Kautského, Adlera atd. je podle mne jistě zcela pochopitelnou reakcí na svojí dobu a chvályhodnou (byť velmi naivní) snahou řešit její problémy. Velmi si těchto myslitelů vážím, jejich přínos pro evrospké myšlení je nezpochybnitelný.

Problém je, že se jej - jak říkáte - skutečně chopili avanturisté, mafiáni a zločinci (je to totiž v něm přímo zakódováno, v jeho naivním pohledu na svět a zejména řešení jeho neduhů).

První jasně definovanou organizací tohto mafiánského druhu byli ruští bolševici (poměrně přesně je prohlédl už tehdejší opravdový komunista Plechanov). Čili žádní komunisté, ale mafie, která si Leninem počínaje osobovala právo rozhodovat o každém lidském činu, pohybu, rozhodnutí a především o životě i smrti.

Přísně vzato tedy máte pravdu (i když jsem zde nikdy netvrdil opak). Dílničku mému dědečkovi nevzali komunisté, ale bolševická mafie. A já pevně věřím, že podobná mafie již nikdy vinou naivity a možná i dobrých úmyslů celé řady lidí nedostane šanci zase zkoušet spasit svět na úkor miliard zotročovaných obětí a přitom se mít tak nějak docela dobře.

A teď si dovolím jednu velmi osobní poznámku, pane Honzo999.

Po Vaší poslední replice už chápu Váš ničím nezastřený a nenávistný pokus o moji diskreditaci pod blogem pana profesora Hořejšího http://blog.aktualne.centru...

Libor Stejskal
03. 06. 2008 | 15:08

Stařeček napsal(a):

to PatientO.T.
Dnes jsem se náhodou zatoulal na tento blog. Nietzche, Nietzche. Pokud si vzpomínám s jedním jsem sloužil na vojně. Ten měl pořád plno filozovických řečí. Že by ve mně něco z jeho věčných řečí zůstalo?
03. 06. 2008 | 18:31

PatientO.T. napsal(a):

To byl on!
03. 06. 2008 | 20:12

LEVAK napsal(a):

Pane Stejskal naposledy jen pro informaci.HTÚP proběhlo u nás v roce 1951 a JZD bylo ustanoveno v roce 1952!Dodávky musely být vyrovnány ročně!Měna byla až 1.6.1953!
03. 06. 2008 | 21:16

stejskal napsal(a):

Souhlasím, pane LEVAKU,

i když vůbec netuším, proč mi to sem píšete. Opravdu.

Libor Stejskal
03. 06. 2008 | 21:25

PatientO.T. 2 l.stejskal: napsal(a):

;-)
03. 06. 2008 | 21:26

Terry napsal(a):

Ještě větším "okradením" byl (tichý?, vynucený?) souhlas všech našich komunistických vlád s dodávkami (zdarma) našeho uranu do SSSR (dostat se k ložiskům uranu byl jeden z hlavních důvodů Stalina pro naše osvobození=obsazení).

V počátku 90. let byl zveřejněn poměrně obsáhlý článek o rozsahu těžby a množství uranu celkově "dodaného" do SSSR se závěrem, že

pokud by SSSR býval platil tyto dodávky v PRŮMĚRNÝCH světových cenách, byly bychom jako stát ŘÁDOVĚ BOHATŠÍ než Kuvajt.

Zatím na své náklady řešíme ekologické škody, které toto šílené drancování způsobilo (likvidace kyseliny sírové), o mrtvých politických vězních, po "spravedlivých" rozsudcích nahnaných do těžby uranu (zadarmo pracovní síla) a i mrtvých hornících (i tam musela být kvalifikovaná síla; navíc po 56. roku političtí vězni v tak masovém množství začali "chybět") a jejich léčení při nemoci z ozáření (opět na naše náklady) nemluvě.

I to byla a je "cena za osvobození", cena stále rostoucí...
05. 06. 2008 | 06:36

Charles napsal(a):

Pěkný článek o poměrech v ČSR, který má ale jen jednu vadu. Je sice pravda, že v ČSR byl lístkový systém do roku 1953 (8 let po válce), ale v tak to bylo všude. Např. v kapitalistické Velké Británii byl lístkový systém až do roku 1956 (11 let po válce).
05. 06. 2008 | 21:07

neo napsal(a):

a ted o tom jak ODS okradla vlastni narod... bohuzel to v urcitych aspektech bude jeste horsi cteni, nez bylo toto.
05. 06. 2008 | 21:52

Saturnin napsal(a):

Nejsem komunista, ale vím, že za komoušů se poválečná ČSR zvedla z prachu.Soběstačné zemědělství, byť pod samopaly,výstavba továren,hutí,dolů, textilní a zpracovatelský průmysl, protiprávní podpora Rusů,rozkvět zdravotnictví, podpora a půjčky Egyptu, Libyjí a jiným. Státní dluh proti současnému zanedbatelný. Dnes je celá země vytunelovaná, zemědělství v úpadku,zdravotnictví dříve zdarma, nyní za prachy a zbytky, npř ČSA se prodávají cizině. Kam mizí prychy-kdo krade více než vy? Ptám se, protože to, co se za komoušů postavilo, to se nyní rozprodalo a stejně státní dluh narůstá. Nejsem stroj, jen kladu otázky, abych se poučil. vysvětlíte, odpovíte?
05. 06. 2008 | 21:52

kočičák napsal(a):

K té Plzni. Málo se už dnes ví, že v té době došlo k akci při které byli hromadně vystěhováváni důchodci aby se uvolnily byty pro nové zaměstnance Škodovky.
Děda měl smrtelný úraz na dráze a než se rodina vrátila z pohřbu, měla babi nábytek před domem. Měla štěstí protože neskončila v pohraničí ale jenom v bývalém skladišti ve stejné ulici. Asi proto, že děda byl dělník a soudruh. (Původní byt 1+1 se samostatným WC na chodbě).
Tahle akce brzy skončila. Velké pobouření nastalo mezi škodováky, když do opuštěné pohraniční vesnice vystěhovali soudruzi dva bývalé ředitele Škodovky a neoznámili to příbuzným. Než je tito vypátrali, staří pánové zemřeli na kombinaci hladu a podchlazení. Pak to v Plzni hasil Zápotocký osobně. Vystěhovaným samozřejmě byty vráceny nebyly.
05. 06. 2008 | 22:28

Jan napsal(a):

Nemám zájem obhajovat minulý režim. Nadělalo se spousta chyb a zločinů. Vážení ale dělali je lidé. Právě šmelináři, pravičáci hrající uvědomělé komunisty, jo, tihle, jejich potomci dnes velebí mašíny, radar, aameričany v každé lumpárně kterou provádí..
A jako kluk jsem vyrůstal v rodině kde se jasně říkalo odkud a kam nás osvobodili sověti a kde ostatní spojenci. Ano, říkali mi pravdu. Měl jsem problémy ve škole s těmahle vědomostma. A dnes, potomci těchto bezpáteřních kantorů by nejraději zničili všechno to co připomíná padlé ruské kluky. Kluky, kterým byl Stalin šuma fuk.
A ti zuřiví pronásledovatelé kulaků a jiných brzd komunismu, ti znova ničí životy slušným lidem. Dnes si říkají pravice. Uvědomělá. A smrdí, moc, stejně jako ti jejich předchůdci z druhé strany.
06. 06. 2008 | 00:30

Lokutus napsal(a):

Jan:
Těm ruskejm klukům jsme byli šumafuk hlavně my.

Ale jinak už to nehul. Pravice, levice, všechno jedno. Ježiš, jak jsem někteří lidé zaslepení...
06. 06. 2008 | 13:36

Lokutus napsal(a):

Jo, jinak mě baví stížnosti na nekorektnos pojmenování komunisté. Jasně že žádní komunisté nejsou, ani nikdy nebyly a nebudou. Proto je celé to "náboženství" nesmysl. Z principů lidské společnosti, které jsou platné tisíce let, nemůže nikdy skutečný komunismus fungovat. Proto nemá ani smysl se o to pokoušet.
06. 06. 2008 | 13:39

petka napsal(a):

to Saturnin:

Udejte prosím:

Datum narození
Vysvědčení z 8 tř. základní školy
Známky z dějepisu v 6.7. a 8. tř. ZŠ

Pokud uvedete ročník narození r.1950 a níže, pak nemá cenu cokoliv vysvětlovat.

Pokud jste na hranici vzdělatelnosti, pak vězte, že si s vámi dáme tu práci a vysvětlíme potřebné.

Pokud napíšete, že jste měl z dějepisu 1-2, pak udejte adresu školy a jméno vyučujícího.
07. 06. 2008 | 14:39

petka napsal(a):

to Jan:
Píšete, že chyby "dělali lidé". TO ANO. Ale pod záštitou Komunistické strany! Pokud udělal zuby mému dědečkovi špatně zubař nestraník, pak to byl padouch a fušér a všichni souhlasili.
Pokud byl zubař soudruh, dedeček byl kverulant a reakcionář..... (měl 15 (!) hektarů polí a říkali mu kulak, v r.1951 měl při výšce 182 cm 56 kg, na jazyku smrt, doma 2 děti a nemocnou ženu...tak moc se provinil..).
Omlouvám se všem diskutujícím, ale jak se začne hovořit na toto téma, jsem velmi nekompromisní, až umanutá. Komunistická strana byl jeden velký šmejd!A nechoďte na mě s větou "ale on náš tatínek, dědeček, strýček...nikomu neublížil". Můj dědeček, do Prčic, také ne.

Všimli jste si, jak na svět pohlížíme z různých úhlů.... můj děda kamarádil s ostatními sedláky, živnostníky, s p.kpt.Tuškou, který byl v 50. letech vězněn jako nepřítel státu... no vždyť v r.1939 utekl do RAF !.... atd. A vy druzí na vše hledíte očima lidí, kteří neměli to štěstí a byli závislí na státním aparátu, pracovali od 6 do 15 a vzývali Gottwalda, protože doufali, že on zařídí, aby si všichni byli rovni.....Respektive: ne aby si byli rovni, aby ti druzí měli stejně tak málo, jako oni. Typicky česká vlastnost.
Ubohé...

to Lokutus 13.36
Souhlas: Stejně ruským, stejně americkým....byli to kluci a chtěli být doma.
07. 06. 2008 | 15:59

petka napsal(a):

Omlouvám se za gramatické "odchylky" od normálu.
07. 06. 2008 | 16:03

pamětník II napsal(a):

Pamětníkovi! Asi si toho moc nepamatuješ neboé nechceš! do 5 000 1:5 se vyměňovalo jen potud pokud byly uloženy ve spořitelně a ti více než 3 měsíce jinak si dostal starou Belu Ztrácíš pamět chlapče nebo si nechceš pamatovat
08. 06. 2008 | 19:21

pamětníkIII napsal(a):

Dobře to pamatuji, u nás na venkově křičeli pouze šmelináři a váleční zbohatlíci. Většina lidí to schvalovala. Tento článek je na nic...stále více lidí vidí, že minulá doba přes své nedostatky byla ve všech směrech daleko lepší než současnost. Morální úpadek nevidí jen ti co mají oči zaslepené nějakým -ismem. Všeho dočasu.
09. 06. 2008 | 20:19

PJ napsal(a):

to: pamětníkIII
Pokud minulou dobou míníte první republiku nebo třeba monarchii, tak s Vámi budu soulasit, že byla ve všech směrech lepší než 50-tá léta. Pokud byste mínil roky 45-48, tak rovněž, válku bych s tím srovnávat nechtěl. No a pokud jste svůj příspěvek mínil jinak, tak mám obavy o Váš zdravý úsudek.
10. 06. 2008 | 00:48

Richard napsal(a):

Když čtu příspěvky na tomto blogu, evokuje to ve mě smíšené pocity. Je jasné, že komunismus je špína, která ještě nekolika generacím po jejím pádu způsobila problémy. Zvedá se mi žaludek z těch ,,současníků", kteří dneska filosofují od stolu, jak se měli tehdy dobře a jak je dnešní mládež zkažená, drogy atd. Poukázat bych chtěl na nemístnou generalizaci, kterou háží mládež do jednoho pytle. I tehdy se braly drogy, i tehdy byly různé nešvary spojeny s těmito aspekty, ale jen se o nich nemluvilo. Soudruzi nechtěli něco podobného slyšet, a co více, bránili tím osvětě. Dneska jsou na školách hodiny sexuální výchovy, PEER programy... Doba se možná změnila, ale lidé jsou stejní. Tento režim s vás z právního hlediska bezdomovce udělat nemůže, pokud to vy sami nebudete chtít. Komunismus z vás udělal chudáky i proti vaší vůli...Jen pro informaci, narodil jsem se roku 1987.
26. 09. 2008 | 21:34

ANTE PEZER napsal(a):

I TO (TI) JE MESIĆEVA DRŽAVA !

Vijesti - Zanimljivosti

Sunday, 20 July 2008

( ZAŠTO SU LJUDI PO ZATVORIMA ?)
U Hrvatskim zatvorima trenutačno nalazi se oko 5000 ljudi. Ako tu brojku podjelimo na 20 županija – ispada da u svakoj županiji u zatvoru boravi 500 građana. Pitamo se: Zašto su toliki ljudi po Hrvatskim zatvorima? Hrvati u „novo-stvorenoj Hrvatskoj“ izgleda su - sami prekršajci i kriminalci... Neki kažu – pa nije zatvorenicima ni loše, imaju hranu i smještaj besplatno.

Da hrvatsko pravosuđe zna pokazati zube najčešće na malim i nemoćnim ljudima, to vidimo svakodnevno u dnevnoj štampi. Našeg vođu Mesića sve to puno ne tangira*. I druge političare koji su se devedesetih godina kleli – da Hrvati će biti slobodan narod, a danas oni nemaju ni ono najosnovnije – posao. Što znači da nemaju ni od čega živjeti.
U Bjelovaru su Županijski sud obišle; ministrica pravosuđa Ana Lovrin i Đurđa Adlešić, podpredsjednica Vlade RH. Ministrica je potvrdila kako postojeća zgrada raspolaže s dovoljno četvornih metara u omjeru s brojem zaposlenika, ali je riječ o nefunkcionalnom prostoru. Zatvor će se proširiti.
Stoga će najvjerojatnije odluka pasti na izgradnju novoga objekta na dvorišnu zemljištu što ga je darovao Grad Bjelovar.
Potpredsjednica Adlešič je potvrdila kako je u iduće dvije godine u državnom proračunu osigurano 15 milijuna kuna za te namjene, a čitava se investicija procjenjuje na 35 milijuna kuna.
Ministrica je ustvrdila kako Ministarstvo neće prihvatiti ponuda bjelovarskog poduzetnika Dane Sučića o iznajmljivanju poslovnog objekta za potrebe zatvorskog sustava. Prioritet je proširenje zatvorskih kapaciteta zatvorenog tipa, za što ponuđeni objekat nema arhitektonskih uvjeta - kazala je A.Lovrin.
Zatvor postaje opasan proizvod za Hrvatsku, kraj toga što u Hrvatskoj ima sve više sirotinje – koja mora krasti. I mi to sve popularno i miroljublijivo gledamo – da ljudi u zatvorima trunu. A krivnja je samo zato što nemaju posao – koji su im vlast dužni riješiti. Svaki čovjek (Hrvat) zaslužuje poštovanje, i njemu treba pomoći – a ne ga zatvarati. Dok velike zvjerke, koje su nas opljačkale- one se šeću slobodne...
U Bjelovaru, 20.07.2008.
VOIĐA HRVATSKOG POKRETA ŠTIT
Branko Stojković

CROATIA / BJELOVAR
http://www.stit-bjelovar.hr

Telefon: 095/814-82-90
E-mail: brankostojkovic152@yahoo.com
09. 11. 2008 | 12:08

Ivan Hochmann napsal(a):

Je to dílo podívat se na půlroku starý blog.To jsem se pobavil.

Ivan
10. 12. 2008 | 15:12

Free Ringback Tones napsal(a):

good idea , thanks you very much .
03. 03. 2010 | 05:21

http://www.spielautomaten-gewinn.de/ napsal(a):

I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you post.I will recommend my friends to read this.You made me late for work reading this. Nice blog, just bookmarked it to come back later.
05. 03. 2010 | 06:23

Download mp3 Nasyid napsal(a):

good posting, i like it thanks
05. 03. 2010 | 15:16

some watches napsal(a):

Good recommended website.
06. 03. 2010 | 06:54

gucci watches napsal(a):

Interesting thing!
06. 03. 2010 | 07:42

montblanc watches napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
08. 03. 2010 | 06:46

omega watches napsal(a):

Interesting thing!
08. 03. 2010 | 06:49

vitamin shoppe napsal(a):

good article thanks you very much for youf information
08. 03. 2010 | 15:36

breitling colt watches napsal(a):

And Roger Corman, save a brief recap of a ceremony held in emergency mission November. It wouldn't have been unthinkable in a previous year breitling evolution for Hughes to have been shoehorned into the In evolution Memoriam obituary montage. It's hard not to see the elaborate salute to his breitling mont brillant career as an effort to appeal to Generation X, which might mont brillant have had anyone older asking why.
11. 03. 2010 | 08:11

breitling colt quartz napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
11. 03. 2010 | 08:15

empfohlene Internet Casinos napsal(a):

Budu doporučovat svým přátelům číst this.I bude záložka tvůj blog a mám děti, zda se zde often.I si naprosto jistý, že se naučí spoustu nových věcí, než si kdokoli jiný !.... Je zde také mnoho vizuálních symbolika, která je někdy jemné, někdy ne tak jemné ...
13. 03. 2010 | 05:51

armani classic napsal(a):

Very happy I can comment here!
13. 03. 2010 | 06:46

tag heuer napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
13. 03. 2010 | 06:47

skyracer watches napsal(a):

That to him was one of the best times of his life – but breitling montbrillant it was also the last time he was truly himself,
13. 03. 2010 | 08:42

breitling navitimer napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
13. 03. 2010 | 08:44

bvlgari assiomad napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
20. 03. 2010 | 06:47

cartier cpcp napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
24. 03. 2010 | 07:03

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 03:08

cartier cheap napsal(a):

I am looking forward for the next updates of your awesome worship. It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 03:52

cartier love napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
27. 03. 2010 | 03:55

Backup Dati napsal(a):

This is a great and very valuable information about Jak komunisti okradli vlastní národ. Thank you very much for sharing this information with us.

Thanks.
01. 04. 2010 | 14:36

Download Games PC Free napsal(a):

To dej2. Vás nějakých 30 kaček nerozhodí, ale toho bývalého politického vězně, který je na rozdíl od stbáků bez příplatků k důchodu třeba ano. Lidé pronásledovaní STB měli ta nejhorší zaměstnání, pokud nějaká vůbec sehnali. Podle toho ty jejich důchody také vypadají.

Být vámi, přemýšlel bych dál a nezůstával u plukovníka od PS, či člena STB.
02. 04. 2010 | 15:27

Pepan napsal(a):

Pro demok
O úspory přišli všichni, ale o nemovité majetky, mnohdy získané díky hypotémám, o ty všichni nepřišli. Často přišli lidé o majetek, ale povinost splatit hypotéku zůstala.Proto lidé získávají svoje nemovitosti mnohdy zruinované zpět. Buďte ráda, že rodiče nestačili koupit vilu, daleko bolestivější pro ně by bylo, kdyby ji koupili, komunisté zabavili a museli by jste se z ní vystěhovat.
16. 04. 2010 | 13:36

cheap chanel napsal(a):

case creates the feminine gently beautiful makings, is worth having black and white most classical color matching, has cheap chanel bag the succinct graceful unique charm fine double C symbol decoration in left side, lets the outward appearance be richer changes cheap chanel http://www.coachofnewyork.com
30. 04. 2010 | 12:48

rajterall napsal(a):

Věčný souboj komunistů s opozicí. Bohužel komunistům jejich pokřivenou pravdu nikdo nevymluví. Lidé s krátkou pamětí nebo ti kteří vysloveně lžou je zbytečné oponovat. S takovými nikdy člověk do zdárného konce nedojde!
01. 05. 2012 | 08:36

Marie napsal(a):

Komunisté nic neuměli budovali na tom co rozkradli soukromníkům. Mají na svědomí několik generací charakterových úchylek zloděje, udavače, a podvodníci. Ovlivnili bohužel negativně několik generací. Demotivující režim podporuje lenost a těží z blbosti. Sazí na slovo sociální ČSSD (ČSSK).
Každý kdo umí odčítat a sčítat tak ví, že na to, aby stát měl na vysoké soc. dávky musí být ekonomicky silný. Neuměli to ani s přírodou.
V zemědělských oblastech kde mělo kvést zemědělství vybudovali průmysl viz. Ústí nad Labem a ostatní kolem řek úrodných oblastech.
V chráněných krajinných oblastech postavili cementárny atd. V horských oblastech vykáceli větrolamové lesy (lesy které jsou husté, stromy se opírají
korunou o sebe a nepodléhají tolik větrům). Mají stát na okrajích a jsou lehce přístupné kácení, to ovšem nahrávalo opět režimu. Co šlo lehko to vykáceli aby se pochlubili výnosem ovšem ne komunistů ale soukromníka kterému les vlastně ukradli!
Ti nejschopnější a nevěší dříče poslal režim do klecí do Jáchymova na Uran. Nikde se o tom nemluví –proč?
To aby se udrželi u moci, rozvraceli vztahy v obcích rodinách, prostě všude vládla špína, blbost a lenost! I když se dnes KSČ tak neprojevuje,
je to jen proto, protože na to nemá podmínky. A kdyby měla, tak bude dále následovat svou modlu Stalina, protože se nevzdává názvu komunistická!
Za totality se každý čtvrtek stála fronta na knihy a v pátek na maso. Nebyl ani toalet.papír. Ovoce jako pomeranče pouze vánocích, tolik ks. pomeranče kolik lidí v rodině. Banány a ostatní? Někdy se stačí nyní podívat jak vypadá třeba Kuba nebo Sev. Korea----NEFUNGUJE TO!
Lidi jsou pro tento režim jen prostředek k udržení moci, prostřednictvím manipulace, demagogie a ostatních špín – každá je dobrá!
Hitler byl přímočarý a vědělo se co od něho může očekávat. Ovšem nebezpečnější je komunismus- to je rakovina a ta se musí hlídat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12. 07. 2012 | 08:39

MILAN napsal(a):

To Pražák.Co tady vykládáte s odpuštěním za kravinu ?Naši měly našetřeno 90tis. dostaly za to almužnu 500kč.Co vy na to?
18. 11. 2012 | 13:06

FPMywXGtbi napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#6015>buy soma online</a> soma nursing bra - soma triathlon
12. 02. 2013 | 21:50

Oldis napsal(a):

No a na Kypru za to můžou taky komunisti. Ve skutečnosti je jedno z jaké partaje jsou. Jsou poschovávaný všude a dělají co můžou aby vás okradli. Jak z leva, tak z prava i ze středu.
31. 05. 2013 | 14:54

Oldis napsal(a):

Marie:"Lidi jsou pro tento režim jen prostředek k udržení moci, prostřednictvím manipulace, demagogie a ostatních špín – každá je dobrá!" to je jak kdyby si psala o dnešku. Nálepka komunista/komunismus evidentne není toho příčnou.
31. 05. 2013 | 14:57

DennisKr napsal(a):

Everything else is ultimately just details -- important details, but variants on that theme. index.php is the controller, the menu method determins what the "current page" is, and tons of occasions get fired in the process of construction that page. Plugin modules can hook into those occasions and adjust the workflow/provide additional advice/etc. That is also part of the reason so many Drupal resources center on making modules. Without modules, Drupal does maybe not actually DO anything other than say, 'Some one asked to get a page! Does it exist? No? OK, I will serve up a 404.'

<a href="http://billysrereebiz.com">Corro</a>

http://billysrereebiz.com - lolz
25. 02. 2014 | 23:15

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
26. 02. 2014 | 19:02

Vlado napsal(a):

Pěkně tu dobu shrnul VHSTI. No a já v té době s rodiči začal stavět. Svépomocí
Jednoduchá plechová konstrukce na tvárnice. Pěkně ručně namíchané a vyrobené tvárnice ja jich tam na 1200 ks a zbytek cihly. Postaveno během 7let a v r.1960kolaudace. Bratru v ceně 300tis. Dneska my ji ti polistopadový "národohospodáři" zhodnotili na 3,5mil.Kčs. 40let práce v jediném podniku a do důchodu v 60ti. O tom se VHRSTI může jen zdát ale to je v pořádku. Vždyť ti hajzlící si nic jiného nezaslouží než ten vylepšenej kolonialismus!
11. 04. 2014 | 08:45

Billiekl napsal(a):

http://acheterviagrageneriquepascher.com/ commander viagra
http://precioviagragenericoespana.com/ viagra generico
http://prezzoviagragenericosenzaricetta.com/ acquistare viagra
http://viagrapreisegenerika.com/ bestellen viagra
22. 12. 2014 | 14:31

Billiekl napsal(a):

http://acheterviagrageneriquepascher.com/ acheter viagra
http://precioviagragenericoespana.com/ viagra sin receta
http://prezzoviagragenericosenzaricetta.com/ viagra generico
http://viagrapreisegenerika.com/ kaufen viagra
25. 12. 2014 | 02:19

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin P Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy